* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z3 *
1876 svar till detta ämne
Postad 31 december 2004 - 00:44
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag har varit och sett Z3/pioneer 868 ett antal gånger..Nu senast så körde vi skivan Calibrator och ställde in färgerna efter den med HDMI 1meters suprakabel som överföring. Euroscreenduk. Körde igång Starwars 1 och kapitlet där de ska anfalla hangaren. körde med 1280/720p och jag såg att det kom "ånga" typ varmluft..ifrån personernas axlar o huvud. Körde samma sekvens men bytte nu över till 1080i signal i pioneern och då försvann detta fenomen och filmen blev helt klart lenare och även renare. Jämförde med komponent samtidigt och tyckte det var mer värme i färgerna, men något gryniare. Slår man över till HDMi 1080i så får man lite samma känslan som att slå på vinrutetorkaren på bilen när det regnar ute..alla småkorn och ränder försvinner. Det blir kliniskt rent med andra ord!
Vi provade sagan om ringen 1 och där så var det ingen större skillnad mellan komponent och HDMI. Antagligen så beror det kanske lite på hur bra själva filmen är mastrad.
Men jag är lite fundersam kring svärtan..det känns som om bilden är lite grådassi vid mörka sener..eller är det bara jag som tycker det?
Lite av mina demo erfarenheter...
Postad 31 december 2004 - 01:25
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
håller helt med dig mörka scener kan man önska lite mer svärta i ibland, vill man ha fördelarna med LCD och få bättre svärta så får man satsa på en HS50 (jag tycker inte att den är värd det dubbla med det får man avgöra själv) annars är det dlp som gäller.
jag är annars väldigt nöjd med min Z3:a och med alla projjar får man kompromissa idag antigen är det svärta, regnbågar, screendoor m.m.
Postad 31 december 2004 - 01:36
Hifi-nisse
-
Hifi-nisse
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag var o kikade på infocus 4805? eller nåt sånt. Den för runt 16000:- bara för att få en uppfattning om DLP och jag tyckte det var jobbigt att läsa texten. Lite otydlig + Regnbågseffekt. Såg tydligt på textremsan att det kunde bli gulblått runt bokstäverna i texten. INTE kul tyckte jag och satte genast igång Z3. Annars så var det fina färger + svärta i DLP. Men känns överlag som LCD är lugnare och stabilare
Tyckte också att fläktljudet var störande på DLP. Det är ju helt underbart nu med de nya LCD projjarna att de fått ner fläktljudet till acceptabel nivå.
Redigerat av Hifi-nisse, 31 december 2004 - 01:40.
Postad 31 december 2004 - 01:42
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
håller med dig, jag stördes också av regnbågar samt att var lite "jobbigt" att kolla på bilden efter 50 min sen när man kom ut ur demo rummet såg man LCD tv:na och genast kände jag hur mycket lugnare bilden var.
men som sagt svärtan och kontrasten är ju inte i samma klass idag på en lcd som en dlp dock så är det väldigt nära jag tycker inte att en MT200 har mycket bättre svärta och kontrast än min Z3:a men visst är den bättre men placeringsmöjligheterna och lugnet i bilden överväger för mig.
Postad 31 december 2004 - 02:09
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Har läst lite om det här med L1 och L2 nu.
Men jag kan inte acceptera att man förlorar såååå mycket detaljer i mörka scener med L1 jämfört med L2.
Upptäckte också att om jag ändrar brightness/contrast på projektorn så påverkar det inte mängden detaljer i mörka områden. Däremot om jag ändrar brightness/contrast på min HTPC så funkar det ungefär som om jag skulle switcha mellan L1 och L2.
Kan no hålla med om att L2 ger lite väl låg kontrast, även om man ser mer detaljer i mörka partier. Däremot kan man genom HTPC:n ställa in så man får ett mellantin mellan L1 och L2 - ett mellanting som gör mig rätt så nöjd iaf.
Ska posta lite screens så ni ser vilka STORA skillnader det faktiskt handlar om.
Postad 31 december 2004 - 02:12
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
ahhh, screens är alltid roligt
föresten är det fler som har de skumma reflektionerna på sin Z3:a (se den andra tråden om detta)frågade samma fråga på avsforumet så vi får se vad dom säger.
Postad 31 december 2004 - 13:24
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Demonstrationsbild: (resultatet kommer dock variera beroende på hur er bildskärm är kalibrerad. LCD-ägare kommer få det jobbigast.. så ni kan blunda.   Lite kommentarer: Bild 5: Så ser scenen ut med tunad Z3. Dock så kör jag lampan i Low mode. Använder HDMI L1. Bild 3: Så blir det ungefär när jag switchar till L2. Bild 2: Här ser man hur mycket detaljer det faktiskt finns i mörkret. Jag vägrar "acceptera" att all denna info ska försvinna och att det är "rätt". Bild 4: Jag försöker hitta ett mellanting mellan L1 och L2 genom att öka brightness/contrast på HTPC:n, genom nvidias kontrollpanel för Overlay. Bild 1: Så här ser det ut när jag försöker tweaka bilden på L1 MED PROJEKTORN!! VARNING VARNING! L1 tar DÖD på alla detaljer i mörkret, så det GÅR INTE att tweaka att få mer! NOTERA: Det svarta i dessa screenshots är ju inte svart på duken, utan mer grått, eller LCD-svart som man kan kalla det! Därför tycker jag det är mer viktigt att SE MYCKET detaljer i de mörka områden, än att det ska bara vara en LCD-GRÅ sörja som i bild 5.
Postad 31 december 2004 - 14:07
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
hmmm kan nog hålla med dig skall själv försöka med L2, jag har annars använt "dynamik" från dvd:n för att få extra ljus som jag tycker kan behövas ibland då det är som du säger inte svart utan ibland när det blir alldeles för mörkt så blir bilden lite uttvättad.
annars tycker jag inte att man skall bry sig om vad som är "rätt" enligt olika standarder jag har själv tweakat lite med THX optimazern och jag kan nog tycka att bilden blir bättre med lite mer tryck i som jag får med "dynamik" från dvd:n visst kontrast bilden från THX blir helt fel men vem bryr sig.
skall testa med L2 men hur har ni det från dvd:n har ni enhaced RGB och L2 eller "YCbCr" och L2.
Postad 31 december 2004 - 15:50
Unregistered366e03d0
-
Unregistered366e03d0
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Det är detta jag känt, ända sen jag såg Pipros tuning på en Z3:a... "färgkorrekt", javisst, men rätt värdelöst som helhet! Skulle verkligen vilja se tuningen på en AE700 också, misstänker att den grumlar till bilden precis lika mycket och gör total slarvsylta av "mörka" filmer som Road to Perdition. Z3:an är värd bättre, med bländaren i lägsta läget och utan det tyska filtret ser man betydligt mer detaljer i lågdagrar. Men jag vidhåller att Pannan är betydligt bättre på detta, och i princip matchar HS50 när det gäller mörkerkontrast (dock är Sonyns svärta bättre).
Postad 01 januari 2005 - 15:25
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
jag har testat lite nu med L1,L2 o.s.v. och kommit fram till att L2 inte alls funkar för min anläggning d.v.s. en tunad Z3:a + en panna DVD-s97 via hdmi. jag testade med start bilden på hitta nemo (meny bilden) och växlade mellan L1 och L2 och visst blev det ljusare med L2 men färgerna blev värdelösa testa gärna med denna film och se vad ni tycker som har en annan spelare.
det jag kom fram till med min dvd-s97 är att man skall ha enhaced RGB color space samt RGB colorspace och L1 detta är igentligen "fel" men vem bryr sig detta gav mest tryck i bilden och mest tryck i färgerna. sedan har jag även valt dynamic från dvd spelaren för att få upp ljuset i bilden och få fram detaljerna i mörkret och dessutom har jag sänkt irisen på Z3:an från -63 till -32 detta gav bilden lite extra knuff, sämre svärta ja men inte så mycket.
altså
panna dvd-s97
under HDMI menyn i setup ENHANCED COLORSPACE
och under picture menyn RGB COLOSPACE samt DYNAMIC, jag har även en USER som är inställd efter THX men den tycker jag blir för mörk.
Z3:an
pipro inställningar fast sänkt irisen till -32 istället för -63.
L1
samt low lamp
Redigerat av ZoomAir, 01 januari 2005 - 15:27.
Postad 01 januari 2005 - 19:31
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Slänger in två foton som visar skillnaden mellan 1:1 pixelmappat och inte:  Gigantisk skillnad om man kör desktopen på projjen. Det blir ju givetvis också skillnad på film man spelar, men skillnaden kan inte illustreras på samma sätt. Men man kan väl nästan säga att icke 1:1 pixelmappat påverkar bilden på samma sätt som keystone gör. Så, alla med HTPC; se till att alltid köra med inställningen Overscan = 0 på projjen. Enda risken med detta är att man KAN åka dit på Predator-buggen, som sägs fixas med Overscan = 4 eller högre... Men men... man märker väl.
Redigerat av ted1001, 01 januari 2005 - 21:24.
Postad 01 januari 2005 - 21:16
Unregistered07ea6e16
-
Unregistered07ea6e16
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Z3:an pipro inställningar fast sänkt irisen till -32 istället för -63. L1 samt low lamp
Jag kör med exakt samma inställningar på min Z3:a. Pipro tunar väl med lampan i high eller A1 läget om jag inte minns helt fel. Jag tyckte oxå att det gav lite extra tryck i bilden när jag ändrade irisen till -32 när man har lampan i low.
Postad 02 januari 2005 - 01:44
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
HEHE, ja pipro kör med A1 jag ändrade till low för att få ner fläktljudet en aning samt att spara på lampan och det gjorde jag efter att ha växlat och inte märkt någon skillnad i ljusstyrka så lika bra att köra på low.
irisen ändrade jag också till -32 då bilden får sig en extra knuff märks tydligt i hitta nemo, svärtan blir lite sämre men inte alls nämnvärt.
sen har jag tänkt på en sak för mig känns det inte som att man kan få bättre svärta med diverse inställningar m.m. har provat allt sänkt irisen ändrat från dvd:n m.m. visst kan jag få bilden mörkare men svärtan blir ju bättre p.g.a. att hela bilden blir mörkare, det känns som att man måste bytta proj för att få "riktig" bättre svärta och att alla kalibrerings försök bara är kompromiser så jag har i stället satsat på tryck i bilden med både dynamic (från dvd:n) och höjd iris då detta tycker jag ger den bästa bilden även mina polare håller med om detta.
jag har kollat på ett antal filmer nu och är väldigt nöjd med Z3:an det ända jag kan klaga på är just svärtan i hel mörka scener, svarta objekt i ljusa scener är väldigt bra men det är just när hela bilden blir mörk som man kan önska lite mer svärta och mer dynamik men ljusa scener är helt fantastiska.
skall försöka ta lite screens har lånat en tämligen dålig kamera (2 MP) men skall se om bilderna är värda att lägga ut.
Redigerat av ZoomAir, 02 januari 2005 - 01:44.
Postad 02 januari 2005 - 03:22
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Grejjen är väl att det inte går få speciellt mycket bättre svärta med LCD-tekniken.
Prova sätta handen framför bilden, och gör en skugga på nått svart område på bilden. Då kommer du se att skuggan är mörkare. Tror bara det är CRT-projjar som klarar att ge en så mörk svärta att du inte ser skilllnad på skuggan och projjens svärta.
Värt att notera är att Sony HS50 inte klarar detta skuggtest. Så Sonyn bör inte vara "enormt" bättre på just svärta.
Det billigaste sättet att få bättre svärta är att köra med grå duk. Men då till kostnad för ljusa sceners intensitet.
Och det är ungefär nu iaf jag förstår genialiteten med en motordriven IRIS. DET är framtiden.
Postad 02 januari 2005 - 11:37
Thunderbird
-
Thunderbird
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Är nöjd med Z3,s svärta med hjälp av målad GOO duk men det stör mig mest är
"LCD,s hinna" vissa mörk och ljusa film scener pga fel ljusvinkel så undrar jag om man köper CC filter kanske typ CC20 el CC10 som flitrar bort ströljus.
Misstänker att det är ströljus som en stor del av orsaken till LCD hinna.
Har ngn erfarenhet med CC filter till Z3?
Postad 02 januari 2005 - 12:19
Unregisteredfc3b45a2
-
Unregisteredfc3b45a2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Hur sjutton fixar man så det visar vilken signal den blir matad med?
Tex. "Component 1: 576P 50Hz" etc. ? Eller går inte det?
Sen undrar jag, kan man inte ställa in vad den skall skala bilden till?
Alltså valbart skala upp bilden till 720p eller 1080i. När jag väljer själv så tappar den syncen ser det ut som (720p) och med 1080i så blir det bara vitt.. Men när man väljer 576p så funkar det kalas..
Är det så "illa" att projjen väljer att skala upp bilden (?) till den upplösning den tycker ser bäst ut? Hur den nu kan se det..
/Daniel
Postad 02 januari 2005 - 15:50
Unregistered07ea6e16
-
Unregistered07ea6e16
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Alltså valbart skala upp bilden till 720p eller 1080i. När jag väljer själv så tappar den syncen ser det ut som (720p) och med 1080i så blir det bara vitt.. Men när man väljer 576p så funkar det kalas..
Är det så "illa" att projjen väljer att skala upp bilden (?) till den upplösning den tycker ser bäst ut? Hur den nu kan se det..
/Daniel
Vad jag vet så kan man inte se vad den matas på komponent ingången, kör man HDMI så står det tex D-720p eller D-1080i om man går in i menyn. Du kan ju tvinga projen till att tex bara ta 576p på komponent ingången, matar du den då med en interlaicd signal så får du inte bild. Projens interna skalare skalar ju alltid inkommande signal till panelens upplösning i detta fallet 1280*720 pixlar. Matar du projen med en 576p signal så skalar den upp den till sin naturliga upplösning och matar du den med 1080i så skalar den ner till sin naturliga upplösning. Om projen kunnat skala om bilden till 1080i så hade den ju ändå fått skala om den till 1280*720 för att passa panelen, blir lite onödigt många omvandlingar. Du kan inte själv välja vad den ska skala bilden till, du kan bara välja vad ingången ska ta för signal, men det är lättast att köra den i auto om man tex kör både 576i och 576p på komponent ingången annars får du ändra det varje gång du ändrar bild källa. HDMI ingången kan man inte själv välja vilken upplösning den ska acceptera, den tar vad den får in, och gör vad den ska med signalen.
Postad 02 januari 2005 - 17:20
holmen80
-
holmen80
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Kingpin ES240-16:9
Nån som kört denna på Z3:an. Funkar den eller e den helt kass?
Vad rekommenderas annars?
Postad 02 januari 2005 - 18:04
Unregisteredfc3b45a2
-
Unregisteredfc3b45a2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
octavia rs; Aha! Tack. holmen80; Kingpin i allmänhet är inte direkt mycket att "hänga i julgranen" så att säga, enligt vad man hört från folk.
Postad 02 januari 2005 - 20:25
holmen80
-
holmen80
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Asså, vad rekommenderar du för duk i samma storlek?
Postad 02 januari 2005 - 21:05
prosen
-
prosen
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
/Daniel
Jag skulle också vilja ha information om vilken frekvens projjen matas med, men har inte lyckats hitta detta, nån som vet?
Postad 02 januari 2005 - 22:46
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Grejjen är väl att det inte går få speciellt mycket bättre svärta med LCD-tekniken.
Det billigaste sättet att få bättre svärta är att köra med grå duk. Men då till kostnad för ljusa sceners intensitet.
Är det nån här som kör med detta till sin Z3:a och är ni i så fall nöjda med resultatet, eller blir det för mörkt? Projektas grå dukar har ju tydligen en gain på 1,0 till skillnad från t ex Euroscreen som har 0,8. Nån som har erfarenhet av Projektas dukar?
Postad 02 januari 2005 - 22:53
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Kan ni Z3 ägare som kör digitalbox till er Z3 hjälpa mig?
Vad är era rekommendationer att koppla TV "com hem digital box med scart" till en Z3? Hur har ni löst det? Antar att man ska använda en ScartRGB till component omvandlare för en acceptabel bild? Att t.ex köper en Yamaha RX-V750RDS som kan konverter upp till komponent blir det bra eller är det en annan omvandlare som ska till?
Postad 03 januari 2005 - 11:03
Unregistereda50525fb
-
Unregistereda50525fb
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Har problem med min nya Pipro tunade Z3, får ingen riktigt bra skärpa, fast jag dragit upp maxläget till +7.
Pixlarna är också synliga från 4 meters avstånd.
Pipro har inte levererat min Denon-2910 ännu, så än så länge kör jag via en CYP scart RGB till komponent omvandlare både från satellitemottagaren och min gamla Pioneer 535 (som endast har scart RGB).
Från en satellitmottagare kan man leva med bilden, men inte från en DVD !
Duken är en XUS Da-Lite vit gain 1.0 och rummet är helt mörklagt, måste säga att bilden är kass !
Har sett Z3 in action flera gånger och då såg jag inte pixlar från 4 meters håll.
Kan det bero på källan, att jag måste ha en progressiv/HDMI spelare ?
Vad kan frånvaron av skärpa bero på, man ser små repor i linsen (tror det är på det röda filtret) ?
Postad 03 januari 2005 - 11:23
prosen
-
prosen
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Kan ni Z3 ägare som kör digitalbox till er Z3 hjälpa mig? Vad är era rekommendationer att koppla TV "com hem digital box med scart" till en Z3? Hur har ni löst det? Antar att man ska använda en ScartRGB till component omvandlare för en acceptabel bild? Att t.ex köper en Yamaha RX-V750RDS som kan konverter upp till komponent blir det bra eller är det en annan omvandlare som ska till?
Jag skulle valt Scart->VGA(RGB) ex. denna. Då slipper du lägga massa pengar på en Scart-component omvandlare.
Postad 03 januari 2005 - 13:47
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
Har problem med min nya Pipro tunade Z3, får ingen riktigt bra skärpa, fast jag dragit upp maxläget till +7. Pixlarna är också synliga från 4 meters avstånd.
Pipro har inte levererat min Denon-2910 ännu, så än så länge kör jag via en CYP scart RGB till komponent omvandlare både från satellitemottagaren och min gamla Pioneer 535 (som endast har scart RGB).
Från en satellitmottagare kan man leva med bilden, men inte från en DVD !
Duken är en XUS Da-Lite vit gain 1.0 och rummet är helt mörklagt, måste säga att bilden är kass !
Har sett Z3 in action flera gånger och då såg jag inte pixlar från 4 meters håll.
Kan det bero på källan, att jag måste ha en progressiv/HDMI spelare ?
Vad kan frånvaron av skärpa bero på, man ser små repor i linsen (tror det är på det röda filtret) ?
hmm det var lite skummt jag har förvisso också repor (eller en repa) på filter men enligt pipro så har det ingen betydelse då filter inte gör något optiskt med bilden utan bara filtrerar ljuset. sedan så ser inte jag några pixlar på ca 3 m från en 85" stor bild och bilden skall inte vara helt kass med den källan du har nu vänta på din nya spelare och avgör då om det är fel på projjen eller källan.
Postad 04 januari 2005 - 01:55
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
nu har jag lagt upp lite bilder på min Z3:a i mitt galleri, kameran är 2MP och jag la kameran på samma hylla som Z3:an ligger på d.v.s. kameran log precis brevid linsen på Z3:an, bilderna är nedskalade i paint för att passa i gallerit
Z3:an är pipro tunad med enda skillnaden att irisen är höjd till -32(så svärtan går att få ännu bättre till bekostand av lite ljusstyrka) samt att lampan nu går på LOW.
ni kan även se skillanden när man kör DYNAMIC från dvd:n jämfört med dom THX kalibrerade bilderna.
inställningarna i DVD:n är RGB colorspace samt ENHANCED colorspace HDMI läget är L1 på projjen
bilden är ca 85"
Redigerat av ZoomAir, 04 januari 2005 - 02:04.
Postad 04 januari 2005 - 19:23
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1 984 inlägg
Fick hem min z3 igår och matar den med pioneer 575 och komponent (progressivt). Kör hittills bara mot väggen, ska göra egen duk tänkte jag. Saknar ´tryck i färgerna men antar att det beror på väggen.
Postad 04 januari 2005 - 21:40
Unregistered5d5ce8d0
-
Unregistered5d5ce8d0
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Fick hem min z3 igår och matar den med pioneer 575 och komponent (progressivt). Kör hittills bara mot väggen, ska göra egen duk tänkte jag. Saknar ´tryck i färgerna men antar att det beror på väggen.
Var inte så säker på det, jag får inte heller någe tryck fast jag kör med duk. Dock skulle jag nog råda dig att ta en lite mörkare duk, jag kör med en duk med 1.0 gain.
Postad 05 januari 2005 - 12:17
gyllis
-
gyllis
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Jag tror inte man skall ha under 1.0 i gain till Z3. Jag tycker det är ganska bra tryck i färgerna, har en vanlig vit 1.0 duk och mörkt rum.
Jag skulle köpa en Projecta High Contrast Grey duk, jag tror den har 1.0 fast den är grå.
Postad 05 januari 2005 - 12:26
Unregistered217b1113
-
Unregistered217b1113
-
Beroende
-
-
1 037 inlägg
Hm Knepigt det hära med dukval till Z3:an.
Hembiobutiken säljer ju z3:an tillsammans med en Kingpinduk 0.85 gain
Hembioconsult kör Projecta high contrast duken 1.0 gain
jag har ganska noll koll på hur gain funkar,men har funderat lite fram och tillbaka.
z3:an har ju väldigt bra contrast 2000:1 har jag för mig.
iomed det så kanske man inte behöver en high contrast duk "projecta"
det är min tanke iallafall.. har contrasten på min z3:a på -17 och då får jag bra tryck i bilden "kör på en projecta high contrast duk"
Tänker jag rätt överhuvetaget? funderar på att just byta till en 0.8 gain duk istället..
jaja ska läsa igenom det component skrev om dukval
Postad 06 januari 2005 - 12:11
Unregistered0455b57b
-
Unregistered0455b57b
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hej!
Jag har nyligen fått hem en Pipro-tunad Z3 och en Panasonic S-97. Dessa två har jag kopplat ihop med en HDMI-kabel på 10 meter. Jag har fått lite tips här om hur jag kan tweaka till lite bättre bild, men jag undrar varför jag har lite "skugg"-fenomen i bilden? Man ser alltså ibland ett slags yttre ram på saker i bilden. Syns också på textningen t.ex. Det är bra bild, men inte så fantastiskt super überbra som vissa verkar ha fått.
Sen vet jag inte om jag är helt blind, men jag ser ingen direkt skillnad på 720p och 1080i?
Slutligen vill jag bara berätta att jag får en grönlila bild om jag inte stänger av projektorn med main-switchen på baksidan. Inget större problem, men ändå lite lurigt. Är det nån slags nätspänning som sabbar bilden?
Postad 06 januari 2005 - 12:51
gunnar__blom
-
gunnar__blom
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ni som har en Sanyo Z3, har ni också upplevt att ni får en dålig lipsync ibland?
Jag får nämligen det, och det konstiga är att det varierar från att vara bra till att vara mindre bra så det är svårt att sätta ett fast delay i förstärkaren.
Som det är nu använder jag en Yamaha 1500-receiver och låter den göra om s-video-signalen från DVD:n till komponent som går upp till projektorn. Har inte fått min nya dvd-spelare än.
Så jag undrar bara om det är fler än jag som får lite risig(varierande) lipsync bland Z3-ägarna??
Postad 06 januari 2005 - 21:57
Unregisteredeb6832ad
-
Unregisteredeb6832ad
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
HEj
Har själv inget problem med lipsync.. Verkar vara ett väldigt irriterande problem.
Postad 06 januari 2005 - 22:26
prosen
-
prosen
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Ni som har en Sanyo Z3, har ni också upplevt att ni får en dålig lipsync ibland?
Jag får nämligen det, och det konstiga är att det varierar från att vara bra till att vara mindre bra så det är svårt att sätta ett fast delay i förstärkaren.
Som det är nu använder jag en Yamaha 1500-receiver och låter den göra om s-video-signalen från DVD:n till komponent som går upp till projektorn. Har inte fått min nya dvd-spelare än.
Så jag undrar bara om det är fler än jag som får lite risig(varierande) lipsync bland Z3-ägarna??
Tror inte detta fenomen beror på din Z3:a eller övrig elektronik. Det är inte så att det är i filmer med DTS-spår som du upplever problemen, och inte Dolby Digital. DTS-spåren brukar ha dålig "lipsync" och man jämför med DD.
Postad 06 januari 2005 - 22:47
Unregistered0455b57b
-
Unregistered0455b57b
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hej igen!
Nu har jag kikat runt lite på en del filmer, och måste tyvärr säga att skärpan när jag kör med HDMI är riktigt dålig, med den lilla "halo" effekten kring konturer som jag nämnde i min post ovan. Det är dessutom en massa "noise" i bilden. Vad kan jag göra tror ni? Är det kabeln? HDMI är ju digitalt, och det går ju inte att tappa signalen på vägen antar jag? en etta och en nolla är ju alltid en etta och en nolla liksom...
Och det är absolut ingen skillnad på de olika upplösningarna...
Postad 07 januari 2005 - 15:44
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
HDMI ser kalas ut här. Här är tre shots:  
Postad 07 januari 2005 - 16:24
Unregistered0455b57b
-
Unregistered0455b57b
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hmm, sådär ser det verkligen inte ut hos mig! Bläh vad jobbigt... det verkar iofs som om det är lite olika, i förrgår såg jag lite på Star Wars: Episode II, och då såg det bra ut, dock fortfarande med skuggan jag nämnde.
Postad 07 januari 2005 - 16:28
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
kan vara kabeln som spökar för jag har bra skärpa på min Z3:a föresten är det även dålig skärpa på menyerna på Z3:an är det inte det så måste det ju vara kabeln
Postad 07 januari 2005 - 17:41
Unregistered0455b57b
-
Unregistered0455b57b
-
Användare
-
-
214 inlägg
Hmm, sant. Z3:ans menyer är superskarpa, det tänkte jag inte på. Men vafan, ska man behöva testa olika kablar också. Det är ju inte hur billigt som helst... Ska se vad jag kan hitta på. Tack iaf!
Postad 07 januari 2005 - 18:43
Unregistered5d5ce8d0
-
Unregistered5d5ce8d0
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
HDMI ser kalas ut här.
Här är tre shots:

Vad kör du med för kablar osv? Jag får väldigt kronig bild om inte kvaliten på dvdn är super. Kör dock med en supra 15m hdmi kabel. Skulle man köpa 15m av tex monster så kostar ju kabeln lika mycket som projektorn så det är inget alternativ.
Postad 07 januari 2005 - 21:15
Unregistered4ade830c
-
Unregistered4ade830c
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej!!
Jag har en lite fråga om irisen, vart är det man ändrar den? mvh viktor
Postad 07 januari 2005 - 22:16
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Hej!! Jag har en lite fråga om irisen, vart är det man ändrar den? mvh viktor
Den ändrar du i "avancerad meny". Edit: Har du inte akiverat "avancerad meny" så måste du göra det först
Redigerat av Korvis, 07 januari 2005 - 22:17.
Postad 07 januari 2005 - 23:02
Unregistered0455b57b
-
Unregistered0455b57b
-
Användare
-
-
214 inlägg
Jag vet inte om det var mig du frågade, men jag har en 10 meter Hama-kabel. Jag ska pröva 1-meterskabeln som följde med dvd-n.
Postad 07 januari 2005 - 23:24
ted1001
-
ted1001
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Vad kör du med för kablar osv? Jag får väldigt kronig bild om inte kvaliten på dvdn är super. Kör dock med en supra 15m hdmi kabel. Skulle man köpa 15m av tex monster så kostar ju kabeln lika mycket som projektorn så det är inget alternativ.
Jag är ytterst tveksam att den en dålig HDMI-kable skulle kunna ge en kornig bild. Vad jag läst och hört så blir det istället bildstörningar i form av prickar. Själv använder jag följande kabel; HDMI-DVI. 250:- och funkar kalas. Ser ut som samma kabel som Kjell och Co säljer.
Postad 08 januari 2005 - 00:19
Unregistered5d5ce8d0
-
Unregistered5d5ce8d0
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Nu har jag en highcontrast duk, tycker bilden blir för ljus med för taskiga färger, skulle en "mörkare" duk passa bättre kanske?
Verkar vara en djungel med o få bra bild till projektor, dum nog köpte man inte en plasma...
Postad 08 januari 2005 - 01:01
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
är det verkligen så dålig bild jag har en billig Aview duk på 90" från komplett och jag tycker bilden är väldigt bra visst saknar jag svärta i dom hel mörka scenerna men det beror mycket på mitt väldigt ljusa rum.
titta t.ex. på hitta nemo där är det otroligt tryck i färgerna och även alla andra filmer jag har sett så är det inget fel på bilden speceillt inte i ljusa scener där jag inte önskar så mycket mer utan det är främst i dom mörka scenerna.
synd att du är så missnöjd med ditt köp det är inte skoj att bli missnöjd med ett såpass dyrt köp och att sälja den direkt är ju en förlust på några tusen.
som sagt jag har ett dåligt rum med ljusa väggar och tak samt massa vita garderober och byråer men trots det får jag en väldigt bra bild och alla som har varit här och kollat har alla sagt WOOWW och funderar själva på att skaffa projj
jag kommer behålla min Z3:a ca 1 år i alla fall innan det är dags att uppgradera och få den extra svärta som jag vill ha
titta i mitt galleri så får du se hur det ser ut med min Z3:a
Redigerat av ZoomAir, 08 januari 2005 - 01:02.
Postad 08 januari 2005 - 01:09
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Har svarat ungefär samma sak i flera trådar idag: (och eftersom jag är uttråkad och har kollat på alla filmer jag har hemma just nu sitter jag å läser alla onödiga och nödiga trådar  )
Oavsätt vilken dukfärg (grå, ljusgrå, äggfärgad, vit etc) man använder kan svärtan aldrig bli djupare än den grundfärgen duken återspeglar i rummet. Sen ökar ju självklart kontrasten upplevelsen av svärtan, däremot så ser man det när det är svart längst ut i bilden där den går ihop med svarta ramen att det aldrig är riktigt svart.
Det gör att inte någon projektor kan gå ner djupare i svärta än förutsättningarna ni har i era biorum, hur bra den än är själv. Så bästa förbättringarna man kan göra är å ta fram penseln och måla om etc
Postad 08 januari 2005 - 01:15
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
HEHE, ja svärtan är LÅÅÅÅNNNGGGTTT från maskningen på duken utan de svarta ränderna på en 2:35:1 film är närmare dukens färg i mörker än vad dom är maskningen.
skulle jag släcka ner helt så ser man fortfarande dukens "vita" område ganska så klart så jag tror att Z3:an har bättre svärta än den jag får hemma hos mig.
Redigerat av ZoomAir, 08 januari 2005 - 01:16.
Postad 08 januari 2005 - 01:23
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Kan påpeka en lustig sak: tidigare hade jag en IKEA tupplur som jag projecerade på (har nu en XUS duk) och tuppluren har ju ingen maskning. Det lustiga i historien är att eftersom jag inte hade någon referens i svärta i ramen runt så upplevdes nästan svärtan som svartare än nu med ram runt.
Däremot hjälper den svärta ramen avsevärt till att få ner reflektionerna i rummet och av duken och därför är igentligen svärtan bättre nu än förr
Kan återposta lite av vad jag skrev i en annan tråd om vad jag tänker göra själv:
Det är nästan lika viktigt att rummet man använder är lika bra på att ha lite ambient light som att projektorn kan prestera bra. Kan man inte få ner ströljus och hur ljuset studsar (ambient light) i rummet så blir bilden urblekt. Är iof samma sak med en CRT för den delen, har man för mycket studsande ljus i rummet kan en vit/ljusgrå duk aldrig bli helt mörk.
Jag har inte så jättebra rum just nu är ett vardagsrum . Men ska göra om i lite mörkare färger (vilket ju är mode just nu så frugan tycker det är ok haha) och sen ha en ännu mörkare fondvägg bakom duken också. Det stora problemet är ju annars taket, som nästan alltid i vanliga fall är vitt och man blir ju inte direkt populär om man målar vardagsrumstaket svart...haha. Har kommit på en kompromiss som jag ska testa: Precis bakom duken kommer jag sätta en svart rullgardin och sen dra ut den i springan mellan dukchassit och taket och sen sätta upp den på krokar i mitten av taket i samband med filmvisning. Det ger sen möjligheten att dra tillbaka den efteråt så taket ser ut som det ska. Eftersom den största reflektionen sker i taket ovanför och rakt framför duken borde det kunna ta ner reflektionerna avsevärt.
Bästa lösningen vore ju en svart duk..hehe..och det verkar vara på gång nu från Sony tex.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|