Webbradio och annan musik är inget problem.
Ingen som har ytterligare input kring detta?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
42 relaterade trådar
Postad 24 January 2011 - 15:25
Jag har också haft mycket problem med Spotify den sista veckan.
Webbradio och annan musik är inget problem. Ingen som har ytterligare input kring detta? Postad 24 January 2011 - 18:29
Skumt det hela... Jag har ju läst att många klagar på att Napster fungerat uruselt under en tid, så det verkar som att Sonos systemet i sig kan strula till det, dvs. bara för att Napster/Spotify fungerar felfritt i datorn så kan det strula i Sonos nätet. Upplever du samma problem som mig eller? Postad 24 January 2011 - 19:12
Jag pratade precis med Sonos-supporten och det finns en firmware, antagligen beta, som skall avhjälpa problemen med just Spotify.
Prata med deras support så flaggar dom era produkter för uppdatering! Smidigt! Fast... Nu återstår det att se om det fungerar Postad 25 January 2011 - 21:58
Har provat en Squeezebox men funderar på en Sonos, som tydligen ska vara snäppet bättre. Frågan jag ställer mig är bara hur fanken man väljer låt på den spelaren? Det verkar ju inte finnas någon display? Eller har jag missat nåt?
Jaha. En förbannad controller som kostar separat. Sicken megabluff. Sicken ###### potta. Redigerat av spleendid, 25 January 2011 - 22:00. Postad 25 January 2011 - 22:07 Japp, du har missat något! Själva spelarna kan man gömma under soffan eller ställa in i något skåp - det är inte på dessa man rattar systemet. Man styr lyssnandet genom att använda valfri kombination av: - Sonos egna fjärrkontroller - Sonos "fjärrkontroll-program" på sin PC eller Mac - Sonos app för iPhone/iPad/iPod - Android-appen Andronos (3e-partsutvecklad) för valfri Android-lur/-platta Samtliga dessa alternativ ger på en display klart och tydligt besked om vad som spelas, playlist, volym, man kan hantera sina olika zoner/spelare osv osv. Postad 25 January 2011 - 22:08
Du kan byta låt med en dator, ipad, iphone och androidtelefon så controllern behöver du inte alls köpa //Benke Postad 25 January 2011 - 22:15
Jaha ok. Vad bra! Då blev ju pottan plötsligt användbar igen! Tack till er båda. Redigerat av spleendid, 25 January 2011 - 22:16. Postad 26 January 2011 - 17:49
Spelar det någon roll hur man kopplar in den i förstärkaren?
Stärkaren har ju några olika alternativ för analogt ljud på baksidan. CD, Phono, m.m. Vilket alternativ måste jag ha för att kunna koppla in min Sonos? Spelar det någon roll eller kan jag använda CD-ingångarna? Postad 26 January 2011 - 17:56 CD-ingångarna funkar utmärkt, annars någon Line In, Tape In, DAT In, AUX. Du bör dock undvika just Phono-ingången därför att grammofon-ingången har en extra förförstärkare med speciell sk RIAA-frekvenskompensation i sig. Kommer bara att dista och låta skit om du tar in Sonos den vägen. Postad 26 January 2011 - 18:53
Allright. Tackar! Postad 29 January 2011 - 09:31
Helt OT men vad är det för lampa du har i trappan? En sådan skulle passa i min trappa.. /Peter Postad 31 January 2011 - 10:52 Hej Peter, visst är den snygg Det är en Hide A Light - Turbine. Jag köpte den på Ahlsell. http://www.hidealite...ll-varmvit.html Postad 31 January 2011 - 16:37
En fråga till er andra
Kontaktade Sonos ang en bugg med spotify Hade tidare testat om det fanns uppdataringar 10 minuter senare fick jag ett mail att de skickat "mig" en uppdataring Någon annan som fått uppdatering till Sonos Idagarna Maveric Postad 31 January 2011 - 19:04
Ingen som har sonos på forumet
Hittade svaret på min fråga Det har skett en uppdatering inom 3.3 versionen nu heter den build 14437151 Redigerat av Unregistered1939, 31 January 2011 - 19:12. Postad 31 January 2011 - 19:39
Vad rättades till med den uppdateringen Du fick nu då? Inte för att jag har upplevt något problem med spotify efter de tidiga problemen som hängde i en stund.
Postad 31 January 2011 - 20:16 Vet faktiskt inte det, då sonos aldrig skriver vad de gjort Men jag vet att många rapporterat buggar med playlists och att de inte kommer upp när man lagt till dom eller försvinner när man tar bort dom. De har också problem med vissa playlists som kommer upp men inte vill bli spelade. De funkar på datorn och Iphone men inte i Sonos. De har också problem med vissa radiolänkar som ACC PLS Tex Sveriges Radios som nu har ACC 192 som man kan lägga till, men de funkar som sagt inte Det finns mer än så .. men det är inte alla som upplever buggar Det beror helt på hur mycket man använder och vill använda Jag har heller inte märkt av allt man kan läsa om på Sonos forumet men det beror som sagt på att jag inte testat det som andra har testat Alla har dock samma buggar, när man väl upptäcker dom Sedan kan andra ha mer problem än andra, men då ber man bara sonos att tömma ens cachfil .. så brukar det vara löst. Att starta om allt och router som är Sonos standardsvar hjälper inte mot någonting Maveric Redigerat av Unregistered1939, 31 January 2011 - 20:18. Postad 31 January 2011 - 20:37
Det där med spellistor som bråkar kan jag känna igen lite, är inte drabbad alls ofta iofs så har knappt tänkt på det egentligen. Har väl fått knappra om någon gång ibland, kör ju bara på två enheter men de går ett antal timmar varje dag. När Sonos väl bråkar hemma hos mig brukar det vara nätverket som degat ihop och brukar lösas med en stor omstart där allt måste igång i rätt ordning bara, sen tuffar det på igen.
Postad 31 January 2011 - 21:18
Vi har ett antal enheter och är många om att lägga in spellistor, så därav många problem
Tex kan man inte få upp låtar som är länkade utan att manuellt gå in via spotify i datorn och klicka på länken till låten och sedan lägga in den manuellt. Sedan får man ta bort den första ... Länken är den du kan se på bilden och som ser ut som två länkar ur en kedja
spotify_link.JPG 13.35K
0 Antal nerladdningar
Postad 31 January 2011 - 22:27
Är det bara spotify relaterade problem ni pratar om?
En spellista/kö får fnatt ibland om låtarna innehåller åäö. Då visas istället knasiga tecken, och då hittar sonos naturligtvis inte den låten eftersom filnamnet inte finns. Lägger jag till dem på nytt så går det bra ett tag till. Postad 31 January 2011 - 22:32
En av de större anledningarna till listproblem är taggningen och mycket text i sökvägarna vilket gör slut på minnet.
Så håll taggningen snygg och till ett minimum. Själv kör jag bara titel-artist-album-spår-år-genre+bild. Klassiskt musik vill ju gärna beskriva styckena ordentligt vilket gör att minnet kan ta slut rätt snabbt. Korta ner om möjligt m.a.o. Fick själv fimpa den klassiska avdelningen av det skälet och kör numera den med HTPC då minnet tackade för sig en bra bit under de 65.000 utlovade låtarna. Är nu uppe i 61.000 med övrig musik och allt flyter perfekt. Postad 31 January 2011 - 22:35
Jag hoppas att ni rapporterar alla sådana problem till Sonos direkt
De kan ju inte göra något om de inte vet Bara att fylla i på denna sidan https://sonos.custhe...enduser/ask.php Eller skicka ett mail till denna adressen [email protected] Postad 01 February 2011 - 16:56
Du har så rätt, men jag är så lat Jag tog mig i kragen denna gång och skickade in felet jag nämnde tidigare, samt påpekade den felaktiga sorteringen av ÅÄÖ. Postad 03 February 2011 - 19:12
Jag fick också mina Sonos enheter uppdaterad. Detta för att jag kontaktat dem angående problem med att ljudet på vissa låtar via Spotify bara försvann efter några sekunder. Nu fungerar det bra igen!
Får också passa på att säga att deras support var snabb och hjälpsam! /nisse123 Postad 07 February 2011 - 17:40
Byte av ämne och med risk för att jag ställer en fråga som redan besvarats i denna långa tråd (eller någon annan tråd)
Först; Jag köpte en Sonos ZP5 för ett par veckor sedan efter att funderat länge på det här med trådlös streaming av ljud hemma. Måste säga att jag är väldigt nöjd. Bra ljud, enkel "installation" och bara 1 sladd behövs i princip (strömsladden). Köpte tom på mig Spotify Premium. Annars tycker jag Internetradio erbjuder väldigt mycket gratis. Min fråga. Jag har sedan några år en receiver med nätverkskort (Denon 4306) som jag spelat mycket internetradio med. Vad jag upptäckte häromdagen var att den mappade upp Sonosbiblioteket och jag kunde bläddra hela innehållet i receiverns display med Denonfjärren utan att datorn var igång. När jag valde en låt hände det däremot inget. Någon som vet om det går att använda andra enheter än just Sonosenheter för att spela Sonosmusiken? Jag läste i ett inlägg att det går inte att spela Sonosmusik i datorn. Öppnar man Windows Mediaplayer så syns Sonos som en mediaserver bland andra, men jag lyckas inte streama någon musik till andra enheter än Sonos. Det är väl en del av Sonos affärsmodell men det hade varit fiffigt att kunna spela musiken i andra enheter än just Sonos. Lösning någon? Postad 07 February 2011 - 18:08 Har också noterat att Sonos-spelarna dyker upp i Windows (Vista, 7) under "Media Devices", men att man sedan inte kan göra särskilt mycket med dem. En (kvalificerad?) gissning är att Sonos delvis styrs/syns genom dataprotokollet Universal Plug'N'Play (UPnP), men att det som sagt var bara är en delimplementation varför Windows inte kommer åt burkarna mer än bara se dem. Snubben som gjort Android-appen "Andronos" måste ha reverse-engineerat Sonos styrprotokoll genom att snoopa styrkommandon på LANet. Postad 21 February 2011 - 08:09
Några frågor ang. installation... (och ja, jag inser det komiska när det var jag som startade hela tråden för många år sedan och först nu skaffat Sonos själv...)
Jag köpt en BR100 Zonebridge samt S5 Zoneplayer. Kopplar in BR100 i routern och S5 i strömuttag, precis som anvisningen säger. Installerar Sonos Desktop Controller på datorn och det är nu problemet börjar. Datorn hittar inte Sonosenheterna. Däremot om jag drar en nätverkskabel även mellan dator och router, då hittar programmet enheterna. Betyder det att systemet inte funkar om man surfar trådlöst på laptopen?? (och ja, Sonosprogrammet är accepterat av brandväggen och ja, den trådlösa routern funkar finfint i vanliga fall för vanlig trådlös surfning). Så, då står laptopen med en kabel till routern mot min vilja. Då dyker det andra problemet upp när jag försöker koppla ihop min iphone med systemet. Telefonen hittar inte Sonosenheterna! Och ja, telefonen är uppkopplat mot mitt wifi-nätverk. Letat som en tok på Sonos forum men inte hittat nåt som kan vara till hjälp... mvh ksx Postad 21 February 2011 - 15:12
Skulle det kunna vara så att Sonos trådlösa nätverk stör ut din routers trådlösa nätverk....
Postad 21 February 2011 - 19:59
Det är inte så att din router delar upp det trådlösa och det trådbundna nätverket på något sätt? Kolla tex vilken ipadress din iphone får och jämför med adressen som den trådbundna datorn få. Det kanske finns någon inställning i routern som separerar näten?
Postad 22 February 2011 - 08:44
Det är inte så att du har en router som inte funkar med sonos?
https://sonos.custhe....php?p_faqid=42 Postad 26 February 2011 - 19:24
Hallå.
Har funderat på sonos ett tag och slår snart till.... Men har lite svårt att bestämma mig hur jag skall göra i vårat matsal/finrum. Det är på ca 12*5 meter i klassisk newengland stil och mycket går i vitt. Har lite svårt att "hitta" lämpliga högtalare som smälter in i miljön och låter bra. Var inne på Hifi klubben häromdan och tyckte att ingen av deras vita högtalare fall mig riktigt i smaken. B&Ws 685or lät ju helt ok men tror dom inte riktigt smälter in....... Vart lite ont om tid så hann inte pröva två zonplayer ihoppsynkade (som jag fattat det skall gå att göra). Men är det någon som prövat det och i så fall hur pass bra låter det, eller några andra tipps. Fördelen med att sätta 2 S5or är ju att man kan plasera ut dom i övriga huset eftersom det inte är så ofta vi är i detta rum. Mycket tacksam för tipps! /En ny forums medlem : ) Postad 27 February 2011 - 09:59 Vet du om detta har löst sig? Postad 27 February 2011 - 11:00
Nej, det tror jag inte. Fick ganska omgående svar att de skickar vidare mina kommentarer till utvecklingsavdelningen. Tyst sedan dess. Är det någon mer som enkelt vill hjälpa till att trycka på problemet så sno texten från mitt mail nedan.
Postad 28 February 2011 - 09:23
Kan någon bekräfta att Sonos inte stödjer 24bit/96kHz utan endast 16bit/44.1kHz?
Postad 28 February 2011 - 10:03 Bekräftat, så är det tyvärr. Byggd för 44.1 kHz samplerate, men klarar även filer med vissa andra rater vilka samplas om (i tidsdomän). Se även: http://sonos.com/pro..._specifications Som varit uppe i tråden tidigare så kan begränsningen ha att göra med att filer med högre bitantal/samplerate ju ger motsvarande högre bandbreddskrav, vilket kan orsaka att systemet går på knäna om alla 16 zoner ska spela musik samtidigt i trådlöst läge. Sonos 54 Mbit WLAN skulle i praktiken då inte räcka till. Man kan ju tycka att de borde låta denna flaskhals uppenbara sig själv för de som mot förmodan skulle 1) ha en massa (trådlösa) enheter igång samtidigt och 2) spela HD-format på dessa, men Sonos valde uppenbarligen att försöka gå på spåret "garanterad kvalité". Postad 28 February 2011 - 15:50
Tackar för ett utförligt svar. Tycker man borde kunna få välja. 24/96 och färre zoner, eller 16/44.1 och fler zoner. Postad 01 March 2011 - 16:29
Har kollat in SONOS lite men undrar lite saker.
Jag hade hoppats att kunna använda SONOS som en transparent nätverkstransport men vad jag kunnat utröna så kan man inte få en bitkorrekt överföring genom Sonos utan signalen går genom den interna DACen även om man använder den digitala utgången. Alltså är en extern DAC helt onödig. Någon som hör skillnad på SONOS och andra liknande produkter. Redigerat av Unregistered7fb84d09, 01 March 2011 - 16:30. Postad 01 March 2011 - 16:46 Varför skulle ljudet gå genom DACen innan den läggs ut på digitala utgången? Makes absolutely no sense. Menar du att ljudet skulle läsas digitalt från en server, konverteras till analogt i DACen och sedan samplas tbx till digitalt i en ADC innan den läggs ut på den digitala utgången? Nonsens. Det som kommer från servern splittas upp i två kopior. Den ena matas in till Sonos interna DAC och läggs ut som analogt ljud, den andra kopian matas bitexakt* ut på den digitala utgången. *) Förutsättningen för bitexakthet är att man ställt in spelaren att *inte* reglera ljudnivån med Sonos fjärrkontroller, utan har valt "Fixed output". Använder man någon av Sonos-fjärrarna för att reglera en viss spelares ljudnivå ut så tappas bitexaktheten då ju ljudsamplen i sådant fall i praktiken måste multipliceras med en dämpfaktor (mellan 0-100%) innan de volymreglerade samplen läggs ut till DAC eller på digitalutgången. Dessa volymberäkningar sker så klart helt digitalt i Sonos-burkens CPU och torde ge varken bättre eller sämre resultat än om samma volymändring sker i någon annan, senare burk (extern DAC, hemmabioanläggning etc) Postad 01 March 2011 - 16:50
Har inte provat 2 S5:or ihop men detta kan kanske vara ett tips på högtalare som fått väldigt bra kritik:
http://dls.se/sv/hom...?produkt=sv_706 Edit: Detta svar var nog mest riktiat till qubrik //Benke Redigerat av benke_berguv, 02 March 2011 - 07:29. Postad 01 March 2011 - 17:00
Nog är det skillnad alltid. Köpte min första Sonos ZP90 för att ha till stereon i sovrummet men testade den också optiskt kopplad med 100.000 kronors anläggningen i vardagsrummet. Jag häpnade över hur bra MP3 faktiskt kunde låta (över 256k) och fann att det oftast inte är MP3 kodningen i sig själv som ställer till det utan ofullkomliga avkodare. Testade vidare med en gammal Soundbridge, en WD HD live samt värsting ljudkortet i min HTPC. Alla fick storstryk av Sonosen. Så numera har jag köpt ytterligare en ZP90 samt fört över alla CD skivor till FLAC och nätverket. Jag fann nämligen vid a/b test med en dedikerad CD spelare och Sonosen att skillnaden var så extremt liten att jag likaväl kunde gå över helt till nätverket. Tänk som det kan gå, här sitter ju faktiskt den gamle audiofilen och lyssnar på MP3:or med behållning. Det hade jag aldrig trott för ett par år sen... Postad 01 March 2011 - 18:04
Nonsens kan du säga till Sonos själva då. Jag visst låter det onödigt att gå vägen genom DACen, men det var vad Sonos själv sa om saken. "The signal go through the internal DAC even if you use the output digital." Därav min tolkning att man inte kan använda Sonosen som en transparent transport till t.ex en extern DAC. Ett alternativ skulle iofs kunna vara att signalen kan gå genom DACen utan att D/A-omvanldas på något sätt men det är inget jag känner till. Det låter ju nice! Postad 01 March 2011 - 18:25 Det kan möjligen vara så att DACen innehåller funktioner, kretsar och elektriska linjedrivare för att formattera den digitala bitströmmen till seriellt SPDIF-format och i den meningen går ljudet "genom" DACen. Detta betyder i sig självt inte att man behöver tappa bitexaktheten (givet att man inte volymstyr). Postad 01 March 2011 - 18:28 Officiell Android-app från Sonos nu på gång! http://sonos.com/android Postad 02 March 2011 - 10:58
Att det skulle ta sån tid Hoppas den blir riktigt bra. Postad 07 March 2011 - 12:49
Är det någon mer än jag som haft problem med MTGs radiostationer (bl. Bandit och RixFM) senaste dagarna?
Det står att den startat men det kommer inget ljud, efter någon minut står det stopp på controllen igen. Andra kanaler funkar bra. Postad 10 March 2011 - 15:12
Hej!
Funderar på att köpa en ZP90 men har en fråga om ethernet-switchen i den. Om jag pluggar in ZP90 i min router och sedan pluggar in något annat i den andra kontakten på ZP90, tex. en NAS, hamnar då den NASen på mitt "vanliga" nätverk precis som om jag hade pluggat in den direkt i routern? Eller hamnar den på Sonos egna nätverk? Om den gör det, spelar det någon roll? I mitt fall är det eventuellt en Xtreamer som skulle kopplas in i ZP90 istället för in i routern som jag har nu. Men jag vill ju fortfarande att Xtreamern ska ligga kvar som den gör på mitt nuvarande nätverk så att jag kan komma åt den från datorer osv för andra ändamål. Dvs. funkar den extra ethernet-kontakten i ZP90 som "en extra" kontakt i routern eller är den kopplad till/beroende av Sonos egna nätverk? Någon med erfarenhet om detta? Mvh Per Postad 10 March 2011 - 15:51
Svar: Ja, den hamnar på ditt vanliga LAN. Även alla Sonos-burkar hamnar med IP-adresser i ditt vanliga LAN, det är din router/DHCP-server som ger ut IP-adresser till alla dessa noder. Det enda som man inte kommer åt är WiFi-nätet som Sonos-burkarna strålar runt mellan sig, men det är alltså inte ett eget LAN (i betydelsen egna IP-adresser/subnät etc). Tänk istället på det WiFit som om det vore "trådlösa/osynliga sladdar" som går mellan Sonos-burkarna, dvs kopplingar du inte kommer åt men som å andra sidan inte heller stör dig. Postad 10 March 2011 - 23:04
En bieffekt av detta är att du dessutom kan använda portarna på sonos-enheterna (de som inte är trådanslutna i ditt nätverk) för att koppla in något som inte har trådlöst inbyggt - man använder visserligen lite av sonos bandbredd, men det är grymt smidigt att ha möjligheten i vissa fall.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |