Har lekt runder lite i inställningarna, speciellt "Contrast" och "Brightness" men finns det något generellt man ska gå efter om man upplever detta?
* Officiell tråd - Optoma HD70 *
Optoma HD70
(Projektorer)
|
1
|
(60)
|
8 399:- |
Ersätta Optoma HD70? -tips? (14 inlägg)
|
8 år sedan |
Projektorn hänger/låser sig när man byter källa på förstärkaren (0 inlägg)
|
14 år sedan |
HC1100 vs HD70 (14 inlägg)
|
17 år sedan |
Ingen bild via HDMI (0 inlägg)
|
18 år sedan |
LGs BN315 bättre än Optoma HD70 och Mitsub. HC1100 (29 inlägg)
|
18 år sedan |
Optoma HD70 eller Panasonic AX100? (27 inlägg)
|
18 år sedan |
Epson TW-700, PT-AX100, HD70 eller W500 (5 inlägg)
|
18 år sedan |
Vågar man köpa beg. projektor? (9 inlägg)
|
18 år sedan |
Optoma HD70 VS Sanyo PLV-Z5 ? (4 inlägg)
|
19 år sedan |
bästa projen runt 10 000:- (28 inlägg)
|
19 år sedan |
Valet och kvalet (Z4 eller LN110) (4 inlägg)
|
19 år sedan |
Nya HD-Ready projektor till bra pris (62 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 18 November 2007 - 23:18
Har lekt runder lite i inställningarna, speciellt "Contrast" och "Brightness" men finns det något generellt man ska gå efter om man upplever detta?
Postad 19 November 2007 - 15:05
Ljusstyrka (brightness) justerar du på en MÖRK bild för att unvika att bilden grog igen. (e.g. Detaljer i det mörka).
Kontrast justerar du på en LJUS bild (snö t ex) för att undvika att bilden fräter ut ( e.g. Detaljer i det ljusa).
Enkelt va?
Postad 19 November 2007 - 15:29
Har köpt HD720X och upplever att allt vitt/gult ljus är väldigt ljust. Om man säger att eld har tre stycken olika nyanser av gul-vitt, så blir dessa som en enda nyans, väldigt starkt vitt. Samma med ljusreflexer i tex porslin o.s.v, de blir ett mycket starkt vitt ljus.
se några inlägg tillbaka och prova dessa inställningar:
Färginställningar efterlystes tidigare här är mina.
p4 ati 9800xt flachat vga 10m kabel vertikalsynk 1280x720 60hz.
Färgoptimering 4
Truevivid 0
Färgtemp 1
Gain röd 6
Gain grön 5
Gain blå 6
Röd bias -5
Grön bias -5
Blå bias -5
Postad 19 November 2007 - 16:23
När jag tittar på en film så får jag en transparent, tunn linje som går genom bilden. Är det någon som varit med om samma fenom tidigare? Det händer främst vid pannoreringar. Jag kör med ett 6800 grafikkort genom en dvi->hdmi split
Är det någon som kan hjälpa mig med det här ovan? Kan det vara fel på adaptern, grafikkortet eller vad? Jag har testat med en dvdspelare så det är inte fel på varken kabeln eller projektorn. Finns det några inställningar jag ska ändra på?
Postad 19 November 2007 - 16:51
När jag tittar på en film så får jag en transparent, tunn linje som går genom bilden. Är det någon som varit med om samma fenom tidigare? Det händer främst vid pannoreringar. Jag kör med ett 6800 grafikkort genom en dvi->hdmi split
Är det någon som kan hjälpa mig med det här ovan? Kan det vara fel på adaptern, grafikkortet eller vad? Jag har testat med en dvdspelare så det är inte fel på varken kabeln eller projektorn. Finns det några inställningar jag ska ändra på?
Om det bara händer med datorn är det nåt dekoderfel. Har själv varit med om det på visst material men det löste sig genom att byta uppspelare.
Mvh David
Postad 19 November 2007 - 20:32
Har köpt HD720X och upplever att allt vitt/gult ljus är väldigt ljust. Om man säger att eld har tre stycken olika nyanser av gul-vitt, så blir dessa som en enda nyans, väldigt starkt vitt. Samma med ljusreflexer i tex porslin o.s.v, de blir ett mycket starkt vitt ljus.
se några inlägg tillbaka och prova dessa inställningar:
Färginställningar efterlystes tidigare här är mina.
p4 ati 9800xt flachat vga 10m kabel vertikalsynk 1280x720 60hz.
Färgoptimering 4
Truevivid 0
Färgtemp 1
Gain röd 6
Gain grön 5
Gain blå 6
Röd bias -5
Grön bias -5
Blå bias -5
Har testat dessa men fick inte något vidare bra resultat. Ska se om jag kan använda dem och jobba vidare därifrån.
En liten enkel regel:
Ljusstyrka (brightness) justerar du på en MÖRK bild för att unvika att bilden grog igen. (e.g. Detaljer i det mörka).
Kontrast justerar du på en LJUS bild (snö t ex) för att undvika att bilden fräter ut ( e.g. Detaljer i det ljusa).
Enkelt va?
Finns det någon test dvd man kan ladda hem gratis som kanske kan hjälpa en med detta?
Postad 19 November 2007 - 20:58
Jag upplevde samma problem som dig i början, men nu när jag fått upp projektorn i taket och duken är på plats så har ja kalibrerat efter dessa inställningar:
"SPOT on perfect"
Note that this is for HDMI and thanks to red dog for his #s as a baseline so i could arrive at this point. No more red tint, everythings just right.
Image:
Cinema
19
-4
15
-2
15
Advanced:
PC
4
0
1
off
YCbCR
RGB/Gain/Bias:
4
-3
-8
-22
-15
-13
Och de är jävligt schyssta, gillar skarpt hur det ser ut nu, dock så när jag kollar på vissa människor så ser de ut som att de är lite för mycket orange-färg i ansiktet på dem så det skall ja ändra annars är det asbra!
Postad 19 November 2007 - 22:23
Redigerat av Baily, 19 November 2007 - 22:23.
Postad 20 November 2007 - 07:54
Om det bara händer med datorn är det nåt dekoderfel. Har själv varit med om det på visst material men det löste sig genom att byta uppspelare.
Mvh David
Okej, tack för hjälpen. Jag ska testa det när jag kommer hem. Är det någon som vet vad det beror på? Fenomenet kommer inte upp hela tiden men som sagt främst vid pannoreringar.
Postad 20 November 2007 - 23:21
Kan det vara så att min LG DVX9900/Kabel inte är någon vidare att skicka YPbPr? Kabeln är en 5m lång 600kr kabel, visserligen på elgiganten men den skulle bara vara temperär då det blir HDMI-DVI senare.
Testade även med lite inställningar som jag fick angivna längre upp, men de var ingen vidare.
Kan ge mina som används nu då jag tycker det är ok. Ni kommer troligtvis uppleva detta som att där är jätte mycket färger, samt väldigt mörkt då jag upplever standard som jätte ljus.
Cinema
30
-35
40
0
5
Advanced:
PC
4
0
1
off
YCbCR
RGB/Gain/Bias:
-30
-33
-33
10
9
9
Märkte även att bilden ändrar sig rätt mycket på alla håll och kanter då jag satte in laptopen. När jag inte har någon källa ansluten, och när jag har laptopen installerad så funkar samma inställningar. När jag kör från DVD:n så måste jag förstora bilden lite, främst neråt för att den ska fylla ut allt. Fick till och med ställa in zoomen igen samt skärpan för att få till det, men nu ser de ingen vidare ut på laptopen. Är det inte seperata inställningar på olika källor? Om ja, vad är då seperat, tänker på inställningar av tex kontrasten, keystone o.s.v.
Redigerat av Unregisteredbfb95360, 20 November 2007 - 23:32.
Postad 21 November 2007 - 08:02
Mvh David
Tyvärr så hjälpte inte detta
Postad 22 November 2007 - 21:45
Mvh David
Tyvärr så hjälpte inte dettaFinns det några andra tips jag kan kolla upp? Kan det te.x. vara fel på adaptern? Det känns dock inte som det. Det låter som att det är något fel på inställningarna på grafikkortet. Jag testade att ändra från 60 -> 50 hz men det hjälpte inte heller.
Finns det någon som kan hjälpa mig med min fundering?
Postad 22 November 2007 - 23:17
Mvh David
Tyvärr så hjälpte inte dettaFinns det några andra tips jag kan kolla upp? Kan det te.x. vara fel på adaptern? Det känns dock inte som det. Det låter som att det är något fel på inställningarna på grafikkortet. Jag testade att ändra från 60 -> 50 hz men det hjälpte inte heller.
Finns det någon som kan hjälpa mig med min fundering?
vad exakt är det du försöker spela upp?
Postad 23 November 2007 - 07:56
Postad 23 November 2007 - 08:46
här är ett tips vad jag kör med på dessa filer: gom spelaren eller media classic 321
decorder CoreAVC.H264.Video.Decoder.v1.3.0.0 obs nyare versioner finns.
om du tankar ner 264 material så se till att hitta stora filer en del är hårt rippat och håller usel kvalite.
Postad 23 November 2007 - 09:13
264 filer. vilken spelare kör du med? vlc kommer troligen ge dig problem med dessa filer och skulle den funka så kör aktivitetshanteraren och där ser du att den tar onödigt mycket processorkraft.
här är ett tips vad jag kör med på dessa filer: gom spelaren eller media classic 321
om du tankar ner 264 material så se till att hitta stora filer en del är hårt rippat och håller usel kvalite.
Tack, jag redan tagit allt ovanstående i beaktning och det hjälper tyvärr inte. På min gamla dator får jag inte det här med vga-kabel, på den nya får jag inte det här med dvi -> vga men dock med dvi -> hdmi vilket stör mig enormt. En film går tyvärr inte att tittat på pga. den här artefekten
Postad 23 November 2007 - 10:55
Postad 23 November 2007 - 11:05
Handlar inte denna tråd om en projektor ? Börjar likna Svenska off-topic-mästerskapen.
Jo, den handlar om Optoma HD70 men jag frågar här eftersom jag inte utesluter att det är projektorn som strular och vill därför höra om det är någon annan med samma projektor som råkat ut för mitt problem
Postad 23 November 2007 - 14:22
ang off topic så är det nog fler som har nytta av tips än stör sig på dem.
Slänger själv ut en fråga. Någon som har fått vinjeteringar på sin optoma ? Jag har 3 transparanta bubblor som är ca 15 cm stora på duken i mörka scener. Optoma har svarat att det ev är från tillverkningen och byte kan ske upp till 3 år på enheten. Märkliga är bara att jag han titta 100 timmar innan jag märkte dem om de nu skulle vara fabrications miss.
Postad 23 November 2007 - 18:19
264 filer. vilken spelare kör du med? vlc kommer troligen ge dig problem med dessa filer och skulle den funka så kör aktivitetshanteraren och där ser du att den tar onödigt mycket processorkraft.
Tack, jag redan tagit allt ovanstående i beaktning och det hjälper tyvärr inte. På min gamla dator får jag inte det här med vga-kabel, på den nya får jag inte det här med dvi -> vga men dock med dvi -> hdmi vilket stör mig enormt. En film går tyvärr inte att tittat på pga. den här artefektenSå fort bilden är stil så ser man inget men vid pannoreringar är det här "strecket" inte att leka med...
Tror jag vet vad det kan vara. Hade liknande problem med min HD70 men hela bilden hoppade lite i stället. På mitt ATI grafikkort fanns det en inställning under Digital panel properties/Attributes/DVI settings som heter alternate DVI operational mode. Det löste problemet för mig så det kan vara värt att testa. Har du testat med nån annan kabel annars?
Mvh David
Redigerat av dave19, 23 November 2007 - 18:21.
Postad 25 November 2007 - 09:01
http://en.wikipedia....ki/Page_tearing
I länken föreslår de att man ska aktivera "vertical synchronization" men jag hittar inget sådant på mitt 6800-kort men ni kan iaf se hur fenomenet ser ut på länken ovan.
nikitalord: Jag har en DVI-D -> HDMI från biltema.se (artikelnr. nikitalord 84-708). Jag har även kollat om något är glappt men det har heller inte hjälpt.

dave19: Fenomenet du beskriver är dock lite annorlunda än mitt. Jag har dock letat efter den inställning du prata om i control center för mitt Nvidia-kort men inte hittat något där. Men jag håller med dig, det känns som att man bara ska boka i/av något för att få det att funka. Konstigt att inte fler upplevt samma problem
BTW: Jag är en projektor n
Redigerat av sb22ew, 25 November 2007 - 11:18.
Postad 25 November 2007 - 10:22
Jag har ett litet bekymmer, jag har varit och kikat på en Epson TW700 sedan kollade jag på en Optoma HD70.
Och det var ju inget snack om saken.. Optoman var bättre enligt min mening, och billigare
MEN, jag oroar mig för hur det är med placeringen när man har en DLP, i mitt nuvarande rum så blir det nog inga problem med att mäta ut rätt och få upp den. Men om man flyttar sedan för att plugga och hamnar i någon trång lägenhet med svåra placerings möjligheter?
Help..
Postad 25 November 2007 - 13:43
annars går det att göra i direktregistret eller med powerstrip.
jag kör med vertikal och då behövs inga övriga intällningar göras bilden blir perfekt släpningar mm för hz problem som en del tar upp har jag heller inte sett låter min mata på med 60hz och utformatet som nativ dvs 1280x720 och detta inställt på grafiken för extra skärmen.
Vissa displayprogram kan man inte sätta verikalsynk utan att man har två skärmar inkopplade annars spärras denna meny.
Postad 25 November 2007 - 16:43
dvi standaren finns väl med 3 olika stftningar och kolla så inte kabllen dvi kontakt ev omvandlare har fel standar för att klara hdmi, annars låter det som när min kabel glappar lite, tror jorden är känslig.
ang off topic så är det nog fler som har nytta av tips än stör sig på dem.
Slänger själv ut en fråga. Någon som har fått vinjeteringar på sin optoma ? Jag har 3 transparanta bubblor som är ca 15 cm stora på duken i mörka scener. Optoma har svarat att det ev är från tillverkningen och byte kan ske upp till 3 år på enheten. Märkliga är bara att jag han titta 100 timmar innan jag märkte dem om de nu skulle vara fabrications miss.
OM jag förstår ditt symton korrekt så lär du ha damm i projen. Har själv en infocus med samma syndrom samt att jag sett dessa "dust blobs" på ett flertal DLP-projar. Förr länge sedan sas det att DLP inte drabbas av detta...but they do.
Redigerat av nobba, 25 November 2007 - 16:43.
Postad 25 November 2007 - 19:42
Eftersom garantin är som den är så vill man ju inte skruva längre in än man får men visst vore det enklare att lossa någrå skruvar till än att skicka in den. Någon som delat sin och vet om man kommer åt färghjulet för avdammning?
Postad 25 November 2007 - 20:38
Dammet, som är väldigt fint, ligger sannolikt på själva DLP-chippet varför man måste komma åt det för att kunna göra rent. Som jag skrev tidigare så har DLP sagts vara fri från dammproblem av denna art något som inte är sant. Optiken är förvisso mer isolerad är en projektor med lensshift men vi talar om extremt fina dampartiklar som dessvärre kan penetrera de mest sluta konstruktioner.
På avs-forum beskrivs hur de rengör en infocus...annan proje men samma problem.
http://www.avsforum....ad.php?t=556431
Postad 25 November 2007 - 22:27
Postad 26 November 2007 - 10:31
opt1.jpg 37.58K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered03bafabb, 26 November 2007 - 10:42.
Postad 26 November 2007 - 11:00
Disply profiles- Advanced timing option. du måste tala om för programet att flera skärmar är inkopplade.
opt1.jpg 37.58K 1 Antal nerladdningar
Okej, tack för svaret
Postad 27 November 2007 - 13:36
Dammet ligger inte på färghjulet. Det spinner ju fort att det aldrig skulle kunna projiceras.
Dammet, som är väldigt fint, ligger sannolikt på själva DLP-chippet varför man måste komma åt det för att kunna göra rent. Som jag skrev tidigare så har DLP sagts vara fri från dammproblem av denna art något som inte är sant. Optiken är förvisso mer isolerad är en projektor med lensshift men vi talar om extremt fina dampartiklar som dessvärre kan penetrera de mest sluta konstruktioner.
Tackar bra guide men troligen låter jag optoma byta ut enheten, dammade tidigare ur den runt lampan och fläckten och det var mycket lite damm där men om man tittar genom linsen in i projektorn så har den alltid sett dammig ut på insidan av linsen reagerade på detta redan när jag packade upp den vid köpet.
Postad 27 November 2007 - 14:59
Dammet ligger inte på färghjulet. Det spinner ju fort att det aldrig skulle kunna projiceras.
Tackar bra guide men troligen låter jag optoma byta ut enheten, dammade tidigare ur den runt lampan och fläckten och det var mycket lite damm där men om man tittar genom linsen in i projektorn så har den alltid sett dammig ut på insidan av linsen reagerade på detta redan när jag packade upp den vid köpet.
Självklart skall du låta optoma ta hand om detta så länge det täcks av garanti. Själv har jag bytt min proje två gånger på grund av bl.a. detta. Menade mer att ge en bättre förståelse för problemet, vilket man får om man kollar på guiden. Små prickar på linsen syns inte alls lika mycket som dessa dammpartiklar på DMDn.
Redigerat av nobba, 27 November 2007 - 18:15.
Postad 27 November 2007 - 15:21
Postad 30 November 2007 - 20:41
Funkar den bra med Nintendo Wii? Någon som provat?
Postad 30 November 2007 - 20:56
Kanske en dum fråga men går det att se på TV genom projektorn? Har ingen digitalbox utan kör analogt via comhem (sladd från väggen) Om ja, hur gör man i så fall det?
Funkar den bra med Nintendo Wii? Någon som provat?
Du bör ha en digitalbox annars får du mata den från en gammal video (eller dvd/hårddisk-recorder) för att se tv. Oavsett hur du gör bör du försöka skicka en så bra signal som möjligt till den. Det följer ju med en scart-vga adapter som du kan använda från alla slags källor, den kan du använda. Bättre ändå blir det om du har exempelvis comhems HD-mottagare och matar med komponent eller hdmi.
Bilden bör bli ok oavsett hur du gör men förvänta dig inga under då HD70 har rätt så klen hantering av "sämre" material.
Wii är absolut inga problem det kommer se bra ut, allra bäst om du kör med komponentkabeln som finns att köpa till wii.
Postad 03 December 2007 - 08:44
Disply profiles- Advanced timing option. du måste tala om för programet att flera skärmar är inkopplade.
opt1.jpg 37.58K 1 Antal nerladdningar
Nu har jag sålt av min dator och använder istället en äldre dator, fast med ett nyare grafikkort. Här har jag samma problem med "tearing" men jag lyckas inte få till det denna gång
I Powerstrip kommer jag inte åt advanced timing option:

Men i CCC kommer jag åt det men där gör det ingen skillnad hur än jag väljer:

Vad göra?
Postad 10 December 2007 - 11:15
Tacksam för hjälp
Postad 10 December 2007 - 13:59
Har efter lite testande kommit fram till att det är något med YPbPr inställningen som är fel.
Får samma fel med annan DVD-spelare samt kabel.
Testade snabbt med VGA kabel från datorn och det blev inte samma fenomen.
Var kan man hitta firmwire att ladda hem?
Postad 11 December 2007 - 17:08
Och jag undrar även om ImageAI på HD70n kräver att normalläget på lampan är aktiverat och om ImageAI bara växlar mellan Normal och Eco på lampan.
Postad 11 December 2007 - 18:12
Den aktiverar det automatiskt, om den känner att den "behöver" det.Och jag undrar även om ImageAI på HD70n kräver att normalläget på lampan är aktiverat och om ImageAI bara växlar mellan Normal och Eco på lampan.
Och ja, den växlar då mellan eco och normal.
/Fredrik, PROJEKTOR System - Epson & Optoma
Postad 11 December 2007 - 18:25
Märks det när den växlar mellan lägena?
Men ImageAI verkar ju vara en ganska värdelös feature...
Postad 11 December 2007 - 21:32
Du vet inte vad jag gör för fel,verkar kunnig om denna proj
Postad 29 December 2007 - 18:14
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 29 December 2007 - 18:16.
Postad 01 January 2008 - 20:18
Du drar ljudet [från datorn] till förstärkaren som man alltid brukar göra.
Hur gör man då
Har ett hemmabiosystem som heter philips hts3115 och datorn jag tänker köpa heter hp dv9645
Går det att koppla detta så att jag kan få ut 5.1 ljud ur hemmabiosystemet och bild via projektorn
Postad 01 January 2008 - 21:39
Vet du något om Optoma Hd65 kommer in till Sverige?
Den verkar mestadels bara fått bra kritik från avforums
Postad 04 January 2008 - 12:50
VGA, RGB?
* Finns det någon site där man kan läsa om inställningar?
* Kan man köpa någon inställnings-DVD som hjälper till med detta?
* Eller är det eget "fixande och trixande" som gäller eller plöja forum och försöka använda de tips som kan finnas där?
Postad 04 January 2008 - 13:54
Nästa steg är att instrumentkalibrera din HD70:a, så får du till gråskalan avsevärt bättre.
Ljustrycket minskar då lite då HD70 har lite rödtendens i bilden OOTB, men blir IMO ändå klart bättre.
Postad 04 January 2008 - 22:33
Börja med att köpa en DVE skiva i lämpligt format, och läs denna artikel, så är du en bit på väg.
Nästa steg är att instrumentkalibrera din HD70:a, så får du till gråskalan avsevärt bättre.
Ljustrycket minskar då lite då HD70 har lite rödtendens i bilden OOTB, men blir IMO ändå klart bättre.
Jag kör lite olika saker mot projektorn
* satelitbox/Ps2 via rgb-scart
* DVD via komponent
* HD-DVD via hdmi
* dator via VGA
Täcker en DVE skiva kallibrering för alla formaten?
Aalltså att kalibreringen via DVD även gör att jag får rätt bild för PAL-RGB? eller måste man köpa fler skivor?
Postad 04 January 2008 - 23:11
Jag hade nog använt de inställningar som blir med PAL och HD-DVD, som ett slags genomsnitt.Jag kör lite olika saker mot projektorn
* satelitbox/Ps2 via rgb-scart
Annars skall du ha fatt i en signalgenerator, för att verkligen veta vad det är för signal din box skickar ut.
Dessutom är det svårt att kalibrera TV, då alla kanaler ser och sänder ut olika - mer eller mindre.
Använd t ex DVE PAL.* DVD via komponent
Använd t ex DVE HDDVD.* HD-DVD via hdmi
Här kommer det an på grafikkort, datorsvärta och säkert en massa annat roligt datajox jag inte har så bra koll på.* dator via VGA
Finns säkert andra här på forumet som kan svara bättre på detta.
Nja, kan man nog inte säga.Täcker en DVE skiva kallibrering för alla formaten?
Aalltså att kalibreringen via DVD även gör att jag får rätt bild för PAL-RGB? eller måste man köpa fler skivor?
Fast börja med DVE HD DVD/PAL efter dina DVD källor, och tillämpa sedan dessa på resp. TV signal.
Till datorn, kanske gå via någon mix av båda. Åter igen, andra får gärna klinga in, och även hänvisa till andra trådar som diskuterar kalibrering enligt ovan grundmedtod, så att inte denna tråd vandrar för mycket OT.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ersätta Optoma HD70? -tips?
6 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?