Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *

1328 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 January 2008 - 17:53

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Tänkte bara informera alla som inte sett det att det nu kommit upp nya bokningstillfällen till Nikon Dschool Basic som medföljer vid D40/D40x köpet.. :)

Postad 11 January 2008 - 18:46

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Bifogar länken till Nikon DSchool Basic:
http://www2.nikon.se....asp?SchoolID=7

Själv ska jag boka in mig i Växjö den 2/3 :)

Postad 11 January 2008 - 19:11

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Ahhh.. Smart gjort.. Märks man är trött.. :)

Själv så blev det den 17/2 i Malmö.. Ska bli kul.. SKa se om jag lyckats fått köpt nytt objektiv också tills dess så kan man kanske lura till sig tips på användandet av det också.. :P

Postad 13 January 2008 - 18:27

Unregistered1032
  • Unregistered1032
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Ahhh.. Smart gjort.. Märks man är trött.. :)

Själv så blev det den 17/2 i Malmö.. Ska bli kul.. SKa se om jag lyckats fått köpt nytt objektiv också tills dess så kan man kanske lura till sig tips på användandet av det också.. :)

Har för mig att jag läst att man får en rabattcheck på tillbehör när man är på kursen, så det kanske kan vara värt att vänta med att köpa objektiv tills du varit där.

/Ash

Postad 14 January 2008 - 08:10

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Tur du sa det.. Annars hade jag beställt ett objektv vilken dag som.. Kommer nog ändå göra det och använda en eventuell rabattcheck till en ny blixt.. :)

Har insett att det hela med att köpa själva kameran är billigt.. Det är alla roliga tillbehör runt om som kostar skjortan.. :lol:

Postad 14 January 2008 - 11:57

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jag fick en check efteråt med 10 % rabatt max har jag för mej. Skulle utnyttjas inom en vecka och var på ett utavalt ställe. Var inne på den butikens hemsida, kommer inte ihår vad den heter men det var dyrare att köpa mitt 55-200vr där med rabatt än på cyberphoto så jag struntade i rabatten och beställde från cyberphoto istället. Servicen där är kanon!

Postad 15 January 2008 - 00:30

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Även om det nu är en check på en dyrare butik så får jag ändå säg att det hela med gratis utbildning och en present check verkligen förhöjer nöjdhetskänslan med köpet av en Nikon..
Det är trots allt sånna här småsaker som gör att man stannar kvar hos en tillverkare i framtiden när man uppgraderar sin utrustning.. :)

Postad 15 January 2008 - 16:25

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Även om det nu är en check på en dyrare butik så får jag ändå säg att det hela med gratis utbildning och en present check verkligen förhöjer nöjdhetskänslan med köpet av en Nikon..
Det är trots allt sånna här småsaker som gör att man stannar kvar hos en tillverkare i framtiden när man uppgraderar sin utrustning.. :)

Jo visst e det så. Är säljare själv så visst kör man massa sånna småknep. En kopp kaffe kan göra folk mycket mer nöjda eller allt som är gratis brukar man säga. Är endå rätt imponerade att dom bjuder på seminariet tycker jag. Visst det var mycket reklam osv men något gick in i skallen i alla fall. Det jag lärde mej mest var ang blixtar. Han körde demo på sb600 trådlöst och det var rätt häftigt. Vi var minst 100 pers och minst 70% hade D80 men det är inte enorma skillnader.

Hoppas du och ni andra som ska dit får det kul!

MVH

http://www.edmir.tk

Postad 15 January 2008 - 23:18

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Själv så blev det den 17/2 i Malmö.. Ska bli kul..

Kanske bokar in Malmö här också. Kommer gå en kurs i studiofoto i Växjö under februari, så det kanske är bättre att ta Nikon-kursen i samband med det.

Har du fått reda på var kursen är någonstans?

Postad 15 January 2008 - 23:45

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Jo visst e det så. Är säljare själv så visst kör man massa sånna småknep. En kopp kaffe kan göra folk mycket mer nöjda eller allt som är gratis brukar man säga. Är endå rätt imponerade att dom bjuder på seminariet tycker jag. Visst det var mycket reklam osv men något gick in i skallen i alla fall. Det jag lärde mej mest var ang blixtar. Han körde demo på sb600 trådlöst och det var rätt häftigt. Vi var minst 100 pers och minst 70% hade D80 men det är inte enorma skillnader.

MVH

Jo visst är det så.. Små saker gör mycket..
Är egentligen förundrad över att inte fler kör med dessa små saker för att få nöjdare kunder..

Hoppas också att det blir riktigt lyckats.. Har ju hört mycket gott om kursen.. :)

Kanske bokar in Malmö här också. Kommer gå en kurs i studiofoto i Växjö under februari, så det kanske är bättre att ta Nikon-kursen i samband med det.

Den ska vara på Hilton Hotel i Malmö.. (Triangeln)
Vet inte om alla kurserna i Malmö är på Hilton eller om det bara var den.. Fick platsen först i bekräftningsmailet..

Postad 16 January 2008 - 09:39

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

MVH

Jo visst är det så.. Små saker gör mycket..
Är egentligen förundrad över att inte fler kör med dessa små saker för att få nöjdare kunder..

Hoppas också att det blir riktigt lyckats.. Har ju hört mycket gott om kursen.. :)

Den ska vara på Hilton Hotel i Malmö.. (Triangeln)
Vet inte om alla kurserna i Malmö är på Hilton eller om det bara var den.. Fick platsen först i bekräftningsmailet..

Tror alla är på Hilton. Jag var där i alla fall i november. Ligger centralt brevid Triangeln inne i Malmö.

Postad 16 January 2008 - 11:12

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Det finns objektiv med inbyggd autofocusmotor även på en del sigma men de är inte heller jättebilliga.
Dessa heter HSM(Hyper-Sonic Motor)
Här är ett urval av gluggar till Nikon med autofocus även för D40

Några jämförelser gjorda mot Nikons motsvarande?

Puffar upp frågan. :)

Postad 16 January 2008 - 11:44

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Det finns objektiv med inbyggd autofocusmotor även på en del sigma men de är inte heller jättebilliga.

Det enda jag vet är tester på 18-200 jag läst. Skärpan var tydligen inte den bästa men gemfört med Nikons 18-200 så var det ett bra köp om man jämför att den är hälften så dyr ungefär. Sedaan så får man alltid räkna med att man tappar i bildkvalite på sådana reseobjektiv som dom oftast kallas. Dom andra två har jag inte hittat/letat så mycket. Finns säkert en drös resentioner som vanligt.

Här en tråd ang NIkkor 18-200 vs sigma 18-200

http://www.99.se/dig...-18-200-mm.html

En till på samma ämne

http://flickr.com/gr...18-200 vs sigma

Kittobjektivet 18-55 vs Sigma 18-50 2.8 HSM diskussion. På engelska men bättre än inget.

http://flickr.com/gr... vs nikon 18-55

Finns som sagt hur mycket som helst. Letade 1 min på flickr.com diskussionsforum. Finns mycket kunnigt folk där i Dom två stora Nikon grupperna Nikon D40/x Club och Nikon D40 Users.

MVH

Redigerat av edde1, 16 January 2008 - 11:54.

Postad 16 January 2008 - 15:08

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
En snabb fråga. När man beställer ett nytt objektiv. Medföljer linsskydd??

Postad 16 January 2008 - 15:37

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Linsskydd (objektivlock) brukar alltid medfölja. Däremot är det aldrig fel med ett extra filter för att skydda själva linsen mot repor, slag m.m.

Postad 16 January 2008 - 15:48

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Kolla in detta testet:
http://www.cameralab...ens_group_test/

Där är Nikons 18-55 ganska överlägset de dyrare kitobjektiven från Nikon. Sigmas likvärdiga objektiv lär inte ha någon chans mot 18-55 när det gäller skärpa och optiska egenskaper.

Kolla gärna in testerna här också (Sigma, Tamron, Nikon m.fl.):
http://www.photozone.../... Lens Tests

Postad 16 January 2008 - 15:54

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Linsskydd (objektivlock) brukar alltid medfölja. Däremot är det aldrig fel med ett extra filter för att skydda själva linsen mot repor, slag m.m.

Tänkte faktiskt beställa med 2 extra filer.. Ett UV och ett polarisations. :)

Tackar för det snabba svaret..

Redigerat av Darth Tojayz, 16 January 2008 - 15:59.

Postad 16 January 2008 - 22:57

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Beställde tillslut via Cyberphoto.. Tog deras paket till 55-200VR objektivet med UV filer och fiberduk.
Blev även ett polarisations filter till detta objektiv..
Men minns jag inte helt fel så är det 52mm filter på orginal objektiv också så kan byta filter hej vilt i framtiden.. :)

Postad 17 January 2008 - 12:27

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Beställde tillslut via Cyberphoto.. Tog deras paket till 55-200VR objektivet med UV filer och fiberduk.
Men minns jag inte helt fel så är det 52mm filter på orginal objektiv också så kan byta filter hej vilt i framtiden.. :)

Helt riktigt. Du kommer inte ångra dej=)

Postad 17 January 2008 - 13:32

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
edde1:
Tycker du får göra lite mer reklam för "D40/X Sverige"-gruppen på Flickr.
http://www.flickr.co...ikond40sverige/

:)

Postad 17 January 2008 - 13:38

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Helt riktigt. Du kommer inte ångra dej=)

Tror också jag kommer bli helnöjd.
Hoppas bara allt hinner anlända innan nästa helg när jag äntligen är ledig.. Får ta med mig hundarna ut på en lång runda då för att testa allt.. B)

*edit: själklart kommer jag ju bli nöjd eftersom jag fått tipsen här ifrån. :)

Redigerat av Darth Tojayz, 17 January 2008 - 13:39.

Postad 17 January 2008 - 16:36

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

edde1:
Tycker du får göra lite mer reklam för "D40/X Sverige"-gruppen på Flickr.
http://www.flickr.co...ikond40sverige/

:)

Ja får väll smyga in lite reklam för D40/X sverige gruppen på sidan www.flcir.com

Just nu är vi 24 medlemmar som postar lite bilder och skriver. Allt blir mer seriöst om fler ansluter sej. Det är ett bra och kul sätt att byta erfarenheter och tips samt se på varandras foto tagna med D40 och div objektiv.

Nikon D40/X Sverige
http://flickr.com/gr...ikond40sverige/

Redigerat av edde1, 17 January 2008 - 16:37.

Postad 18 January 2008 - 11:59

vitis
  • vitis
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har precis köpt mig en Nikon D40 med 18-55 objektiv.... Detta är min första system kamera så jag är ganska lost på
allt som har med den att göar..
Tänkte höra med er som har lite bättre koll om val av objektiv.
Har läst lite här på forumet om olika men det säger mig inte så mycket.
Kan ni ge nåt förslag på ett objektiv som är ett bra komplement till det som följde med kameran.
Är ju som sagt amatör så det blir ju mest att ta lite bilder hemma och på semestern osv...

Tack på förhand

Mikael

Postad 18 January 2008 - 12:05

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Kan ni ge nåt förslag på ett objektiv som är ett bra komplement till det som följde med kameran.

Nikon 55-200 VR är det bästa komplementet till 18-55. Båda har samma filterdiameter (52mm) vilket gör att du inte behöver köpa alla filter i olika storlekar. Byggkvaliteten är lite högre än kitobjektivet, men 55-200 är fortfarande väldigt lätt (ca 250 gram).

Redigerat av Walkir, 18 January 2008 - 12:08.

Postad 18 January 2008 - 12:57

vitis
  • vitis
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Ok det låter ju som ett bra alternativ, men om objektivet är 55-200, hur blir det då, måste man byta objektiv väldigt ofta beroende på vad man fotograferar... om man tex är utomhus och fotograferar.
Har sett att det finns objektiv som är 18-200, men kanske det är väldigt dyrt med tanke på att man redan har ett som är 18-55.. oj det blev lite rörigt men hoppas ni förstår.

Mvh
Mikael

Postad 18 January 2008 - 13:41

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Ok det låter ju som ett bra alternativ, men om objektivet är 55-200, hur blir det då, måste man byta objektiv väldigt ofta beroende på vad man fotograferar... om man tex är utomhus och fotograferar.

Utomhus brukar det fungera väldigt bra med 55-200. Vid 55mm så kan man få till fina solnedgångar eller porträtt och 200 fungerar fint till närbilder eller på djurparker. Vill du ta gruppbilder eller inomhus, så är ofta 55mm för nära.

Kolla gärna min sida på Flickr. Där är de första 8 bilderna tagna med 55-200 (helt oredigerade)
http://www.flickr.co...ders_lestander/

Bilder från andra personer (bästa från Flickr). Tyvärr ofta väldigt "photoshoppade".
Intressanta bilder med 55-200:
http://www.flickr.co...vr/interesting/

Intressanta bilder med 18-55 (kitobjektivet)
http://www.flickr.co...ii/interesting/

På Flickr kan du även se exakt vilka inställningar som använts för de olika bilderna (properties) vilket ger dig en bra vägledning för vilka objektiv som behövs.

18-200 som du skrev om är ett bra allsidigt objektiv, men då tycker jag att man förlorar många fördelar med D40 (liten och lätt). Jag har fotograferat hela dagar med antingen 18-55 eller 55-200 utan att sakna det andra objektivet. Planerar man bara fotograferingen väl, så kommer inga överraskningar. Dock har jag ibland saknat mitt 18-55 vid vissa tillfällen (främst vid landskapsfotografering, hus m.m. där vidvinkeln behövs). Däremot är 18-55 så litet och lätt, så att man kan alltid ha det i jackfickan.

Redigerat av Walkir, 18 January 2008 - 14:01.

Postad 18 January 2008 - 13:53

vitis
  • vitis
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Ok, tack ska du ha för hjälpen tror jag börjar få mig en uppfattning om detta nu. Det var riktigt fina bilder du hade tagit måste jag säga.
Har en liten fundering till bara, när man läser beteckningarna på objektiven så står det till exempel på det medföljande 18-55; bokstäverna ED på slutet.
Och pådet Nikon 55-200 som du rekomenderade står det VR.
Vad menas med detta?

Postad 18 January 2008 - 13:58

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
ED = Lite finare glas (kitobjektivet har bara ett sådant)
VR = Vibrationsreducering - för att motverka suddiga bilder (bra på långa avstånd och vid mörker)

Nikon har en lista över förkortningar här:
http://www.nikonimag...ns/glossary.htm

Postad 18 January 2008 - 14:00

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Nikons 18-200 kostar ca 4000 kr mer än 55-200 så för mig som är rätt ny på detta med foto känns det ändå som att jag får lov att klara mig med det billigare. Mest av ren bekvämlighet jag skulle välja 18-200 och kanske nån gång i framtiden att man byter upp sig.

Funderar lite kring UV-filet också. Hur är Hoyas sånt? Tänkte nog handla objektivet på lokala expert och de hade nåt Hoya UV-filter för 250kr, är det nåt ungefär lika bra som det de har på Cyberphoto, Dörr UV 52mm Digital high grade?

Sen funderar jag kring att skaffa en väska också. Hur är denna modell Crumpler The That "Nikon Edition" som finns på webhallen?
http://www.webhallen...od.php?id=69091

Fast såna väskor kan ha en tendens att inte stanna där de ska när man rör på sig så det kaske är bättre att satsa på nån slingshot-modell eller vanlig rygga.
Nån bra modell som ganska precis rymmer en D40 med ett extra objektiv. En LowePro Slingshot 100 AW borde väl räcka till rätt bra om man skulle köra på den väsktypen?

Postad 18 January 2008 - 14:09

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Funderar lite kring UV-filet också. Hur är Hoyas sånt? Tänkte nog handla objektivet på lokala expert och de hade nåt Hoya UV-filter för 250kr, är det nåt ungefär lika bra som det de har på Cyberphoto, Dörr UV 52mm Digital high grade?

Beställ Hoya HMC UV(0) från Cyberphoto för 149:- istället ;) (godis på köpet!) Har 3st sådana och märker inte av det på mina bilder. Skulle det störa ut något, så går det alltid att plocka bort :). Hade jag haft finare optik, så hade jag nog köpt finare filter också. Många anser dock att UV-filter är rent djävulskap. Dock hade jag inte velat köpa filter som ligger under Hoyas billigste variant.

Postad 18 January 2008 - 14:21

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Har noll erfarenhet av UV-filter, men tänkte ha det kanske mest för att det känns bättre att gnugga rent ett filter än objektivglaset. :)

Det där dörr-filtret var iaf det de verkar rekommendera på cyberphoto med toppklass-betyg och allt.

Måste nog skyna mig att köpa ett 55-200 innan jag bryter ner min redan svaga karaktär och köper ett 18-200. Har ju mest bara regnat så jag har inte ens hunnit vara ute och ta speciellt många bilder för den delen så skulle sunda förnuftet få tala skulle jag nog vänta tills jag vet vad jag behöver egentligen. Sunt förnuft är överskattat. ;)

Postad 18 January 2008 - 14:25

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Måste nog skyna mig att köpa ett 55-200 innan jag bryter ner min redan svaga karaktär och köper ett 18-200.

Jag är väldigt sugen på 18-200, men vill inte byta bort mina andra objektiv. Borde finnas ett gäng 55-200VR på begagnatmarknaden.

Postad 18 January 2008 - 14:36

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Har bara kit-objektivet än så länge så den skadan är liten för mig. Har en halv skokartong med mynt(tömmer fickgruset varje dag) som jag tänkte handla objektivet för, men ska jag ha ett 18-200 får det nog vänta till vårkanten. Då kanske skokartongen är full dessutom. ;)

Har ju ingen väska ännu heller och skaffar man allt-i-ett 18-200 så behöver man ingen klumpig väska. Sparar man ju in en hel el plus at det blir bekvämare. Snart är jag övertalad, fasen också.

Postad 18 January 2008 - 16:30

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Fast såna väskor kan ha en tendens att inte stanna där de ska när man rör på sig så det kaske är bättre att satsa på nån slingshot-modell eller vanlig rygga.
Nån bra modell som ganska precis rymmer en D40 med ett extra objektiv. En LowePro Slingshot 100 AW borde väl räcka till rätt bra om man skulle köra på den väsktypen?

Fick hem min Slingshot 100 från Cyberphoto häromdagen. Inga problem att få plats med kameran med
kitobjektivet på. Dessutom 55-200 VR (med motljusskyddet bakvänt), SB-400 (blixt). Det går nog att
få ner en 50mm 1,8d lins oxå ( ska köpas när ekonomin tillåter).
I det lilla facket ovanpå la jag laddaren+extra batterier.

Postad 18 January 2008 - 16:54

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Fick hem min Slingshot 100 från Cyberphoto häromdagen.

Nice! Låter som alla mina prylar få plats i en sådan. Har sneglat lite på just Slingshoten, men kom aldrig överens med 200-modellen på MediaMarkt. Kändes som om jag trasslat in mig i ett bilbälte ;)

Får man be dig att ta en bild på väskan när den är packad? (med locket öppet ;)). "SlipLock" gör att man aldrig växer ur väskan helt. Gillar möjligheten att kunna hänga objektivväskor m.m. där.

Postad 18 January 2008 - 17:09

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Nikkor 55-200Vr är det bästa du kan köpa idag för dom pengarna den kostar. Det är den bästa kombinationen du kan ha om du redan har 18-55. 18-200Vr anser jag är inte värd sina pengar. Man tappar också ofta i bildkvalitet på sådana reseobjektiv som ska täcka "allt". Köper man en systemkamera så ska man byta till passande objektiv för bästa möjliga bild.

MVH

http://www.edmir.tk.

Postad 18 January 2008 - 18:30

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Köper man en systemkamera så ska man byta till passande objektiv för bästa möjliga bild.

Det är till och med jag berädd att hålla med på..
Tycker lite det är charmen med en systemkamera, att man kan göra en kamera som många har till en väldigt personlig kamera beroende på vilka objektiv samt filter man kör med.
Och en personlig kamera levererar väldigt personliga bilder som jag ser det. ;)

Postad 18 January 2008 - 18:45

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Slingshot1.jpg   294.57K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Slingshot2.JPG   470.98K   0 Antal nerladdningar

Ursäkta den dåliga bildkvaliten, fick fota med mobilen.
Packade lite annorlunda denna gången. Inga problem att ha 55-200 gluggen på vid packning. Man kan ju även
sätta på motljusskyddet bakvänt på 18-55 så blir det plats över bredvid blixten.

Känner igen det där med bilbälte ;) . Det tog ett tag innan jag vänjde mig. Har ej haft tillfälle att ta med väskan
på någon tur än dock. Vädret är ju som vanligt dvs pissigt...

Fick hem min Slingshot 100 från Cyberphoto häromdagen.

Nice! Låter som alla mina prylar få plats i en sådan. Har sneglat lite på just Slingshoten, men kom aldrig överens med 200-modellen på MediaMarkt. Kändes som om jag trasslat in mig i ett bilbälte ;)

Får man be dig att ta en bild på väskan när den är packad? (med locket öppet ;)). "SlipLock" gör att man aldrig växer ur väskan helt. Gillar möjligheten att kunna hänga objektivväskor m.m. där.

Postad 18 January 2008 - 19:25

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
cebonit
Tack för bilderna!!! Uppskattas verkligen ;) Ser att väskan antagligen inte klarar ett 18-200 monterat på kameran (om jag mot förmodan skaffar ett sådant). Men då är iofs min TLZ1 den perfekta "walk-around"-väskan istället.

Hur är det att sätta motljusskyddet bakvänt på 55-200:an i väskan? Blir det lite för trångt då? Börjar bli väldigt sugen på en Slingshot 100 nu ;)

Postad 18 January 2008 - 22:49

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

cebonit
Tack för bilderna!!! Uppskattas verkligen ;) Ser att väskan antagligen inte klarar ett 18-200 monterat på kameran (om jag mot förmodan skaffar ett sådant). Men då är iofs min TLZ1 den perfekta "walk-around"-väskan istället.

Hur är det att sätta motljusskyddet bakvänt på 55-200:an i väskan? Blir det lite för trångt då? Börjar bli väldigt sugen på en Slingshot 100 nu ;)

Du har nog rätt om 18-200, blir nog för trångt. Däremot gick det bra med 55-200 med bakvänt
motljusskydd!

Postad 18 January 2008 - 23:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Man får i mer i en slingshot än vad man tror ;) (har en 200)

Nu har jag inte Nikon då men lite konsumentupplysning bara.

Får utan problem ner följande:

+ laddare och alla tänkbara tillbehör, extra batterier osv

80-200 placerar jag i det övre facket.

edit: Glömde en sak ;)

Trångt, men det funkar ;)

Redigerat av Martin, 18 January 2008 - 23:42.

Postad 19 January 2008 - 00:07

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Ehm ? ;) din aw200 måste vara "knök" full ;) jag har haft 200an nu ett tag och funderar p åatt sälja den nästan ... skaffa nån "axel" väska av nått slag.

200an är skön om man skall bära den utan att ta upp saker från den ... men annars är den nästan lite opraktisk

Postad 19 January 2008 - 00:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jo den är så full den kan bli kan man väl säga ;) Men jag ska uppgradera mig och skaffa en jag få in laptopen i också.

Hade en axelväska innan, kanonbra, tills jag ställde den bredvid mig när jag fotade, 3 sekunder senare hade något ryckt den... ;)

Redigerat av Martin, 19 January 2008 - 00:15.

Postad 20 January 2008 - 21:23

Unregistered1355
  • Unregistered1355
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag fick en D40 till julklapp försäljaren hade sagt att kursen DSCHOOL Basic skulle följa med när jag öppnade lådan fanns det ingen biljett. Jag pratade med försäljaren idag och han påstod att man behövde endast kvittot och sedan gå in på nikons hemsida och anmäla sig.
Fungerar detta eller hur ska jag gå till väga?

Postad 20 January 2008 - 22:06

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Jag fick en D40 till julklapp försäljaren hade sagt att kursen DSCHOOL Basic skulle följa med när jag öppnade lådan fanns det ingen biljett. Jag pratade med försäljaren idag och han påstod att man behövde endast kvittot och sedan gå in på nikons hemsida och anmäla sig.
Fungerar detta eller hur ska jag gå till väga?

Gå in på denna sidan och registrera din kamera när du bokar kursen:
http://www2.nikon.se....asp?SchoolID=7

Postad 20 January 2008 - 22:10

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Behöver man kvittot med sig??
Jag bara anmälde mig, fick då skriva in serie nummer på kameran.. Inget mer..

Någon som vet om Kvittot eller något annat papper är obligatoriskt för kursen??

*edit: Klickade på länken och insåg att jag nog måste hitta biljetten.. ;)

Redigerat av Darth Tojayz, 20 January 2008 - 22:11.

Postad 20 January 2008 - 22:19

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Jag bara anmälde mig, fick då skriva in serie nummer på kameran.. Inget mer..

Anmälde mig till Malmö den 17/2 precis. Kommer vara där nere i vilket fall som helst den helgen :) Fick aldrig någon biljett i min kartong, utan bara en reklambroschyr där det stod att Nikon DSchool Basic är gratis. Allt vi vill ha är ju värdechecken, eller hur? :P

Postad 20 January 2008 - 22:22

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Anmälde mig till Malmö den 17/2 precis. Kommer vara där nere i vilket fall som helst den helgen :D Fick aldrig någon biljett i min kartong, utan bara en reklambroschyr där det stod att Nikon DSchool Basic är gratis. Allt vi vill ha är ju värdechecken, eller hur? :D

Jag vill ju faktiskt lära mig lite.. :P
Men värdechecken är ju inte HELT fel.. :)

Hmm, så du fick inget till din kamera heller..
Ska kolla upp vad det var jag fick med min, kanske är säkrast att ta med kvitto m.m. när man sticker dit.. Surt att komma dit ju och så skiter det sig.. :P

Postad 21 January 2008 - 02:06

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Pris: En fribiljett ingår vid köp av D40/x och D80 från svenska Nikon-specialister (fribiljett ligger i paketen), annars ca 690 kr inkl. moms.

Så står det på sidan.. Så det gäller nog att hitta sin fribiljett... :)

Postad 21 January 2008 - 05:46

edde1
  • edde1
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Jag fick en liten borchyr i paketet och i den stod det att jag fick d school gratis och gratis check and clean i 3 år. Häftet hade också ett slags nummer på framsidan man skulle ange när man fyllde i uppgifter för cash back har jag för mej. Det häftet fick jag lämma fram när jag gck in på seminariet när han bockade av oss.

Redigerat av edde1, 21 January 2008 - 05:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.