Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Markboxar Från Sagem

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 september 2008 - 21:15

hofverberg
  • hofverberg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Själv har jag sedan länge tvingats ge upp Program-läget - så länge som det inte skickas ut information om förseningar och ändringar, så blir Program-läget i det närmaste värdelöst, då de flesta kanaler är försenade regelbundet. Värst är det på Disney Channel, då i stort sett inte ett enda program börjar och slutar på rätt tid - där är det vardagsmat att program kan börja så mycket som fem minuter före utsatt tid...

Dessutom har det vid flera tillfällen hänt mig att EPG:n tillfälligt lagt av, vilket fått till följd att inspelningar i Program-läget inte spelats in alls. Någon kanals EPG har då varit borta vid inspelningstillfället, och det har lett till att boxen inte spelat in någonting. Mycket dålig stil att inte falla tillbaka på timer om EPG:n är ur funktion när en inspelning ska börja...

Postad 21 september 2008 - 21:19

smurf69
  • smurf69
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Dessutom har det vid flera tillfällen hänt mig att EPG:n tillfälligt lagt av, vilket fått till följd att inspelningar i Program-läget inte spelats in alls. Någon kanals EPG har då varit borta vid inspelningstillfället, och det har lett till att boxen inte spelat in någonting. Mycket dålig stil att inte falla tillbaka på timer om EPG:n är ur funktion när en inspelning ska börja...

Vad jag har förstått så skall det vara åtgärdet med nya programvaran.

Postad 27 september 2008 - 22:32

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Tyckte aldrig inspelningen funkade så bra på förra mjukvaran så jag slutade helt enket spela in program. I och med ny mjukvaran tänkte jag ge det hela en chans till. Hade satt den på att spela in alla avsnitt av Bullshit på 6:an, varav två program gick på raken idag.

Resultatet var rätt nedslående. Det första programmet spelades in i stort sett korrekt, förutom att den första halvminuten eller så fattades. Det andra programmet fick med början men spelade bara in 18 minuter av 30.

Det må kanske inte vara Sagems fel, men för mig som slutkund spelar det ingen större roll. Skiten funkar ju fortfarande inte. Himla tur att jag "fick" Boxers "navigator" på köpet när jag band upp mig, den är ju värdelös i och med att man ändå inte kan lita på den. Blir väl att gå tillbaka till att bara använda den som en tämligen dyr box med timeshift-möjlighet...

Och nej, att slå på "timer"-läget hade inte hjälpt. Då hade den ju inte spelat in avsnitten automatiskt alls.

Postad 30 september 2008 - 09:18

Unregistered1284f43c
  • Unregistered1284f43c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Tyckte aldrig inspelningen funkade så bra på förra mjukvaran så jag slutade helt enket spela in program. I och med ny mjukvaran tänkte jag ge det hela en chans till. Hade satt den på att spela in alla avsnitt av Bullshit på 6:an, varav två program gick på raken idag.

Resultatet var rätt nedslående. Det första programmet spelades in i stort sett korrekt, förutom att den första halvminuten eller så fattades. Det andra programmet fick med början men spelade bara in 18 minuter av 30.

Det må kanske inte vara Sagems fel, men för mig som slutkund spelar det ingen större roll. Skiten funkar ju fortfarande inte. Himla tur att jag "fick" Boxers "navigator" på köpet när jag band upp mig, den är ju värdelös i och med att man ändå inte kan lita på den. Blir väl att gå tillbaka till att bara använda den som en tämligen dyr box med timeshift-möjlighet...

Och nej, att slå på "timer"-läget hade inte hjälpt. Då hade den ju inte spelat in avsnitten automatiskt alls.

Så länge de inte byter tid och dag så kan man alltid lägga in en inspelning som startar tex varje torsdag. Eller varje dag. Finns lite olka möjligheter att leka med.
Men som sagt..... Jag har skickat tre mail till Boxer om att inspelningarna inte stämmer med verkligheten men inte fått svar. Jag tänkter då aldrig pröjsa 39 kr/mån för något helt värdelöst. De är inte rädda för att ta betalt ialla fall.

Postad 02 oktober 2008 - 22:38

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Har precis fått min Sagem 64160 och tycker att bildkvaliteten suger i jämförelse med min gamla Dilog 550. Känns som om någon smetat vaselin på rutan. Känns på gränsen tii jobbigt att titta på. Jag kör den medföljande scart->Component -kabeln till en YSP-4000 med bildväxel och sedan HDMI till en Sharp LC46XD1E-

Någon annan som upplever detta? Är det någon inställning som kan göra saken bättre eller kanske en bättre kabel?

Dilogen hade ju komponent->komponent istället för scart->komponent... Kan detta göra någon skillnad? Det borde det väl inte göra.

Tacksam för svar, annars måste jag skicka tillbaka den och leta efter något annat.

mvh

Andreas

Postad 03 oktober 2008 - 07:47

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Har precis fått min Sagem 64160 och tycker att bildkvaliteten suger i jämförelse med min gamla Dilog 550. Känns som om någon smetat vaselin på rutan. Känns på gränsen tii jobbigt att titta på. Jag kör den medföljande scart->Component -kabeln till en YSP-4000 med bildväxel och sedan HDMI till en Sharp LC46XD1E-

Jag får kanonbild med min Sagem 64160. Dum fråga kanske men har du satt SCART'en i TV och inte i AUX? Har du valt YUV i TV-SCART STANDARD i MOTTAGARINSTÄLLNINGAR/ BILDINSTÄLLNINGAR?

Postad 03 oktober 2008 - 07:50

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Scarten sitter i TV och YUV är valt i bildinställningarna. Har tryckt i alla kablar utom den vita och den svarta (för dom är väl audiokablar...)

Postad 04 oktober 2008 - 11:18

Ramrod
  • Ramrod
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har en liten fundering, fick nyligen en Sagem DVR 6280 från Boxer som jag kommer använda i vardagsrummet, men där har jag också en Sagem PVR 6280 sedan förut, och vill fortfarande använda den där i vardagsrummet också.
Problemet är att fjärrkontrollen styr bägge boxarna, oavsett vilken jag använder, därför undrar jag ifall det är någon här som vet av någon lösning?
Annars får jag kanske ringa Sagem och höra med dem ifall de har någon idé.

Redigerat av Ramrod, 05 oktober 2008 - 14:41.

Postad 04 oktober 2008 - 14:41

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Fungerar RF Out på sagem dvr 6280 har försökt dra en anntenkabel till tv:n i sovrummet men den får ingen bild.

Postad 05 oktober 2008 - 23:34

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
På min 64160 så är bilden betydligt bättre med SCART-RGB än komponent. Fick något riktigt mysko video-fel när jag körde med komponent som syntes väldigt bra på färgade saker med hög kontrast och sneda ytor. Det såg lite ut som att någon av färgkanalerna skickades ut med interlace-fälten omkastade. Komponent är ju som ni säkert vet ljusstyrka (svartvitt) samt två kombinerade färgkanaler.

Det hela var otroligt tydligt på projektorn när jag körde komponent och ser mycket bättre ut nu när jag istället matar den med s-video från scart-2 och TV:n med vanlig RGB från scart-1. Det syntes på TV:n också, men då var det mer "vafan, något är ju Fel<tm>" utan att man riktigt såg vad det var.

Jag gissar att något med komponent-stödet helt enkelt var, eller är, trasigt. I en firmware-version stängde de ju av stödet helt och jag fick ingen kabel med min box och manualen nämnde inget om stödet heller. Jag fick dock en kabel hemskickad efter att klagat hos Sagem. Jag har inte provat med de nyare firmware-versionerna, kanske skulle göra det vid tillfälle.

Svårt att förklara felet med ord, skall göra en liten fejk-bild på vad du kan titta efter för att se om du har samma problem...

Bifogad fil(er)

Postad 06 oktober 2008 - 00:17

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Skulle vilja påstå att det är precis som du visar... Särskilt tydligt på undertexterna. Kör du alltså en vanlig scarkabel istället?

Postad 06 oktober 2008 - 00:52

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Japp, en vanlig fullkopplad scart från scart-1 på boxen till TV:n och projektorn via s-video från scart-2 på boxen.

Boxens komponent-utgång verkar mest vara ett gratis fulhack då de återanvänder video-dac:arna från scart-kontaktens RGB-signaler till att skicka ut en (trasig) komponent-signal istället för att ha dedikerade video-dac:ar och skicka ut en perfekt progressiv bild.

Suck. Ibland får man verkligen inte det man köper. Jag skaffade Boxer-paketet med ett par extra-kanaler och denna boxen för att få:

1. bra digital-bild via komponent eller HDMI
2. tillgång till Discovery Travel&Living
3. ha en bra PVR med serie-inspelning och timeshift

Resultatet blev dock:
1. Usel komponent-utgång, dock helt OK scart och s-video.
2. Boxer plockade månaden efter bort den kanalen, den återkommer nästa år, som MPEG4...
3. Boxen är seg, Navigator<tm> skickar ut fel tider, tuners hänger/hängde med missade inspelningar som följd samt boxen hoppar ur time-shift och tömmer sin time-shift-buffert bara man så mycket som funderar på att råka snudda lite vid "fel" knapp på fjärren.

Suck igen. Nåja, om 16 månader så är bindningstiden på boxen slut så jag köpa en ny box som faktiskt kanske kan ta in de programmen jag vill se och kanske inte suger lika d###### mycket. =)

Postad 06 oktober 2008 - 06:40

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Lunkwill, vi verkar vara två peas in a pod. Ville också ha exakt nedanstående tre saker. Enda stora slillnaden är att jag fortfarande har en hel del bindningstid kvar på mitt gamla abbonnemang (Jag skaffade ett tvillingkort och insåg inte att jag också plussade på basabbonnemangets bindning när jag band tvillingkortet). När min Dilog 550 nu gick sönder fick jag erbjudande om att få köpa denna Sagem för 900:- med ytterligare bindning... Skickar jag inte tillbaks den är jag bunden till Oktober 2011!

Har du ngn annan box du kollat upp? Jag har kikat lite på denna

men valde Sagem då det är lite ont om cash för tillfället... Vad tycker du (som verkar ha samma behov som jag)?
Jag har dock ingen projje utan kör bara min Sharp 46 -tummare...

mvh

/A

Japp, en vanlig fullkopplad scart från scart-1 på boxen till TV:n och projektorn via s-video från scart-2 på boxen.

Boxens komponent-utgång verkar mest vara ett gratis fulhack då de återanvänder video-dac:arna från scart-kontaktens RGB-signaler till att skicka ut en (trasig) komponent-signal istället för att ha dedikerade video-dac:ar och skicka ut en perfekt progressiv bild.

Suck. Ibland får man verkligen inte det man köper. Jag skaffade Boxer-paketet med ett par extra-kanaler och denna boxen för att få:

1. bra digital-bild via komponent eller HDMI
2. tillgång till Discovery Travel&Living
3. ha en bra PVR med serie-inspelning och timeshift

Resultatet blev dock:
1. Usel komponent-utgång, dock helt OK scart och s-video.
2. Boxer plockade månaden efter bort den kanalen, den återkommer nästa år, som MPEG4...
3. Boxen är seg, Navigator<tm> skickar ut fel tider, tuners hänger/hängde med missade inspelningar som följd samt boxen hoppar ur time-shift och tömmer sin time-shift-buffert bara man så mycket som funderar på att råka snudda lite vid "fel" knapp på fjärren.

Suck igen. Nåja, om 16 månader så är bindningstiden på boxen slut så jag köpa en ny box som faktiskt kanske kan ta in de programmen jag vill se och kanske inte suger lika d###### mycket. =)

Postad 06 oktober 2008 - 07:57

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Med tanke på hur fort de helt plötsligt införde mpeg4 för icke-hd-kanaler så skulle jag inte köpa en dyr box i dagsläget som inte har mpeg4-stöd, och den topfielden verkar inte ha det.

Annars har jag tyvärr inte så mycket bra input på vad man borde köpa, tyvärr.

Postad 13 oktober 2008 - 15:44

joeljoel
  • joeljoel
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Det är så skönt att boxen äntligen flyter på så bra. Jag är speciellt nöjd med att den funkar klockrent med SmartWi Cardsplitter. Tidigare fick jag frysningar och var tvungen att dra ur och sätta i sladden. Nu funkar allt som det ska - alltid.

Postad 15 oktober 2008 - 17:05

MAcZoneX
  • MAcZoneX
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Nu är det bara en sak som gör mig galen ang 64160 modellen. Det är texttvn. Den är fan helt dum i huvet. Jag som är texttv-oman tycker detta är fruktansvärt. Jag får sällan upp den sida jag vill ha.

Postad 15 oktober 2008 - 18:54

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Nu är det bara en sak som gör mig galen ang 64160 modellen. Det är texttvn. Den är fan helt dum i huvet. Jag som är texttv-oman tycker detta är fruktansvärt. Jag får sällan upp den sida jag vill ha.

Använd tvns text-tv boxen skickar över all information till tv apparaten genom scarten.

Postad 19 oktober 2008 - 18:11

joeljoel
  • joeljoel
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Här måste jag hålla med. Det är ngt skumt med Text-tvn. Slår man in t ex sid 160 så får man upp 237 eller liknande. Sjukt och omöjligt att få ordning på. Jag har många olika boxar, bl a fyra olika Sagem-modeller, men ingen annan har det här problemet. Jag tvingas oxå använda tvns text-tv.

Postad 20 oktober 2008 - 16:15

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Här måste jag hålla med. Det är ngt skumt med Text-tvn. Slår man in t ex sid 160 så får man upp 237 eller liknande. Sjukt och omöjligt att få ordning på. Jag har många olika boxar, bl a fyra olika Sagem-modeller, men ingen annan har det här problemet. Jag tvingas oxå använda tvns text-tv.

Tjena grabbar,

Jag snackade med min kontakt på Sagem och han förklarade att man har implementerat oändligt med text-tv minne i boxen där den lagrar allt på disken. Men problemet är att så fort du byter kanal eller zappar så börjar den med att lagra text-tv sidorna och när man ger sig på text tv direkt så har den inte hunnit lagra dessa coh därför slänger dig till närmaste lagrad sida. Problemet är att det gamla med att den snurrar tills den kommer till rätt sida är borttagen pga denna implementation. Det viktigaste är att de är medvetna om detta så vi får hoppas på en fix så att den kör både och.

Postad 20 oktober 2008 - 19:10

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Tjena grabbar,

Jag snackade med min kontakt på Sagem och han förklarade att man har implementerat oändligt med text-tv minne i boxen där den lagrar allt på disken. Men problemet är att så fort du byter kanal eller zappar så börjar den med att lagra text-tv sidorna och när man ger sig på text tv direkt så har den inte hunnit lagra dessa coh därför slänger dig till närmaste lagrad sida. Problemet är att det gamla med att den snurrar tills den kommer till rätt sida är borttagen pga denna implementation. Det viktigaste är att de är medvetna om detta så vi får hoppas på en fix så att den kör både och.

haboso, du som har lite koll på allt och även lite kontakter;
EPG:n eller rättare sagt programinfon är ju rent ut sagt ett skämt. Det är ju sällan man kan få full info om ett program eller en film när man läser via EPG/info. Det saknas ju antingen början eller slutet på texten. Rätt så jobbigt, faktiskt.
På min Sony TV är det däremot alltid full info och text så det är knappast Boxer/Teracom som kan anklagas för det här. Är det här något som kan komma att förbättras eller förblir det alltid så här?

Postad 21 oktober 2008 - 07:22

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Tjena grabbar,

Nu är jag ingen stor fan av text-tv, så egentligen bryr jag mig inte.
Men en lösning vore att de faktiskt sparade kanalnumret ihop med text-tv-datat på disken. Då kommer man ifrån problemet.

Postad 21 oktober 2008 - 09:59

hofverberg
  • hofverberg
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

EPG:n eller rättare sagt programinfon är ju rent ut sagt ett skämt. Det är ju sällan man kan få full info om ett program eller en film när man läser via EPG/info. Det saknas ju antingen början eller slutet på texten. Rätt så jobbigt, faktiskt.
På min Sony TV är det däremot alltid full info och text så det är knappast Boxer/Teracom som kan anklagas för det här. Är det här något som kan komma att förbättras eller förblir det alltid så här?

Det finns onekligen någon mycket märklig bugg vad gäller EPG:n i de här boxarna. På många program (dock inte alla) visas bara slutet av EPG-beskrivningen, medan början saknas. Om man däremot spelar in samma program på hårddisken, så kommer beskrivningen på inspelningen istället att innehålla början av samma text, men slutar på samma ställe där den börjar när man tittar direkt i EPG:n... Det gäller inte alla program - på vissa visas allting som det ska - men det gäller en majoritet av alla program oavsett kanal.

Jag har en enkel Samsung-box utan hårddisk, och där visas all EPG-information som det ska, så bevisligen är det inget fel på informationen som Teracom skickar ut.

Jag skulle också gärna vilja veta om någon på Sagem arbetar på den här märkliga buggen, som mig veterligen har funnits från den allra första programvaran och fortfarande inte har lösts.

Postad 23 oktober 2008 - 12:39

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Det finns onekligen någon mycket märklig bugg vad gäller EPG:n i de här boxarna. På många program (dock inte alla) visas bara slutet av EPG-beskrivningen, medan början saknas. Om man däremot spelar in samma program på hårddisken, så kommer beskrivningen på inspelningen istället att innehålla början av samma text, men slutar på samma ställe där den börjar när man tittar direkt i EPG:n... Det gäller inte alla program - på vissa visas allting som det ska - men det gäller en majoritet av alla program oavsett kanal.

Jag har en enkel Samsung-box utan hårddisk, och där visas all EPG-information som det ska, så bevisligen är det inget fel på informationen som Teracom skickar ut.

Jag skulle också gärna vilja veta om någon på Sagem arbetar på den här märkliga buggen, som mig veterligen har funnits från den allra första programvaran och fortfarande inte har lösts.

Jag ska vidarebefodra detta omgående till min kontakt på Sagem, återkommer till er så fort jag har info om de känner till detta och finns på deras åtgärdslista för en nästa uppgradering.

Postad 27 oktober 2008 - 19:57

Ramrod
  • Ramrod
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har en liten fundering, fick nyligen en Sagem DVR 6280 från Boxer som jag kommer använda i vardagsrummet, men där har jag också en Sagem PVR 6280 sedan förut, och vill fortfarande använda den där i vardagsrummet också.
Problemet är att fjärrkontrollen styr bägge boxarna, oavsett vilken jag använder, därför undrar jag ifall det är någon här som vet av någon lösning?

Postad 27 oktober 2008 - 20:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Fick en? Trevligt...
Men du har nog skaffat dig ett problem om du vill ha två i samma rum. Nu kan jag inget om dessa boxar ska sägas men en del prylar med fjärrkontroller medger att man kan byta mellan ett antal scheman på signalen. Om detta är möjligt borde det stå i manualen och där hittar jag inte ord om det. Tyvärr. Ring Sagem och se om de har någon lösning, det är enda rådet jag kan ge dig.

men VARFÖR ha två boxar i samma rum? Så mycket att spela in?

Postad 28 oktober 2008 - 20:19

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag läste om problemen med fjärrkontrollerna innan jag köpte min box men hoppades att det skulle modifieras bort med programuppdateringar. Jag har nu haft boxen i snart 6 månader och mitt tålamod börjar ta slut. Min frus har tagit slut för länge sedan!!! Jag har boxen i en bänk under tvn och jag har testat med multifjärrar m.m. för att få bukt med problemet. Någon skriver att strålningen från platt-tv kan störa ut signalen... Jag testade en pryl som gör om signalerna till RF och sedan skickar det till ett iröga som man sätter på boxen. Dvs boxern får sin signal direkt i IR-ögat och den tar ändå inte!!! Fruktansvärt dåligt!!! Sen kan den funka hur bra som helst igen en annan dag men vanligt vis är det 5-10 tryck per kanalbyte...
Hur f-n kan man få sälja sådan skit och hur dum i huvet är inte jag som köper sån skit när det står om problemen i forumet!!!

Tack sagem för en riktig skitbox!!!

Postad 29 oktober 2008 - 18:28

Ramrod
  • Ramrod
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Fick en? Trevligt...
Men du har nog skaffat dig ett problem om du vill ha två i samma rum. Nu kan jag inget om dessa boxar ska sägas men en del prylar med fjärrkontroller medger att man kan byta mellan ett antal scheman på signalen. Om detta är möjligt borde det stå i manualen och där hittar jag inte ord om det. Tyvärr. Ring Sagem och se om de har någon lösning, det är enda rådet jag kan ge dig.

men VARFÖR ha två boxar i samma rum? Så mycket att spela in?

Fick och fick, blev ny abbonent, men men :(
Jo, problem blev det ju som sagt med fjärrarna, men kör bara med DVR boxen nu för tillfället och ITD 71 (vilket inte stör varandra) som också följde med då vi beställde tvillingkortet på samma gång. PVR boxen står nu i gästrummet, men som sagt så vill vi ha bägge inspelningsbara i vardagsrummet, då det faktiskt går grejer på 3 kanaler samtidigt som vi vill spela in ibland, och vi vill se dom programmen lugnt och skönt i soffan och inte gå någon annanstans och kolla.
Men har mailat Sagem nu iaf och får se vad dom har att säga.

Postad 03 november 2008 - 15:49

micke_011
  • micke_011
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Tjena grabbar,

@ haboso: i egenskap av texttv-knarkoman så skulle jag vilja att man fick möjlighet att bläddra mellan flersidiga sidor på samma sätt som man kan göra på ex.vis dilog-boxarna. sedan fattar jag inte varför boxarna "glömmer bort" varenda texttv-sida så fort man går ur texttv-läget och går in igen, om sidorna lagras på hårddisken så ligger de ju redan i minnet, då borde det ju ta en bråkdel av en sekund att visa förstasidan igen. så om du kan utverka någon förbättring vad gäller boxens texttv-funktioner så vore det guld värt.

i övrigt tycker jag att min dvr-64160 funkar helt ok numera, enda gisslet är väl program-inspelningsläget men det har jag förstått inte bara beror på sagem så det får man väl acceptera.

Postad 06 november 2008 - 00:28

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Jag läste om problemen med fjärrkontrollerna innan jag köpte min box men hoppades att det skulle modifieras bort med programuppdateringar. Jag har nu haft boxen i snart 6 månader och mitt tålamod börjar ta slut. Min frus har tagit slut för länge sedan!!! Jag har boxen i en bänk under tvn och jag har testat med multifjärrar m.m. för att få bukt med problemet. Någon skriver att strålningen från platt-tv kan störa ut signalen... Jag testade en pryl som gör om signalerna till RF och sedan skickar det till ett iröga som man sätter på boxen. Dvs boxern får sin signal direkt i IR-ögat och den tar ändå inte!!! Fruktansvärt dåligt!!! Sen kan den funka hur bra som helst igen en annan dag men vanligt vis är det 5-10 tryck per kanalbyte...
Hur f-n kan man få sälja sådan skit och hur dum i huvet är inte jag som köper sån skit när det står om problemen i forumet!!!

Tack sagem för en riktig skitbox!!!

Jag är sedan ett par veckor ägare till en DVR-6280 och direkt uppdaterades mjukvaran till 0.8.8 och allt (som jag testat) verkar fungera bra förutom fjärrkontrollen. Jag har samma problem med störningar från min Panasonic-plasma som flera tycks ha även om story som skrivit mest om detta i denna tråd verkar ha blivit av med problemet med senaste mjukvaran.

Jag höll på att bli helt vansinnig på knapptryckandet och mailade Sagem-support (hade inte läst denna tråd då) som direkt svarade och frågade om jag hade en plasma och vilken modell det var så de var väldigt medvetna om problemet. Ännu bättre är att de lovade en lösning i december men hon i supporten visste inte vad det var för typ av lösning men jag tar för givet att det handlar om en ny mjukvaru-uppdatering även om det verkar lite skumt att det ska gå att lösa om det är som jag tror att plasma-ljuset interfererar med fjärr-ir-ljuset. Kanske går det smalna av något filter i boxens ir-mottagare mha mjukvara?

Postad 11 november 2008 - 14:07

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
En liten fråga;
-om man kopplar en optisk/coaxial kavbel till en förstärkare från boxen, måste man då ändra inställning i boxen för att det ska funka eller kommer det alltid ljud ur dessa uttag som det gör ur tex scartkontakten.....?

Konstig fråga kanske, men är på G att köpa lite hemmabioprylar och vill då koppla in boxen, men eftersom hemmabion inte alltid kommer att vara på när jag ser på vanlig TV så vill man ju kanske inte gå in i boxens meny och ändra att ljudet ska komma ena stunden från TV:n och andra från ljudanläggningen....

Postad 11 november 2008 - 14:54

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

En liten fråga;
-om man kopplar en optisk/coaxial kavbel till en förstärkare från boxen, måste man då ändra inställning i boxen för att det ska funka eller kommer det alltid ljud ur dessa uttag som det gör ur tex scartkontakten.....?

Konstig fråga kanske, men är på G att köpa lite hemmabioprylar och vill då koppla in boxen, men eftersom hemmabion inte alltid kommer att vara på när jag ser på vanlig TV så vill man ju kanske inte gå in i boxens meny och ändra att ljudet ska komma ena stunden från TV:n och andra från ljudanläggningen....

Ljudet kommer ur båda samtidigt. Kanske kräver inställning, det kommer jag inte ihåg men du behöver inte koppla om.

Postad 11 november 2008 - 15:10

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0

Ljudet kommer ur båda samtidigt. Kanske kräver inställning, det kommer jag inte ihåg men du behöver inte koppla om.

Är du säker på det? Är ganska säker på att om man har ställt in att det ska gå ut på scarten, måste man gå in och ställa om sen om man ska ha ljud ut på digitalutgången?

Redigerat av t93pan, 11 november 2008 - 15:10.

Postad 11 november 2008 - 15:41

Unregistered1e1c5adc
  • Unregistered1e1c5adc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Vad jag minns från min egen box kommer ljudet ur båda så länge boxen inte är inställd på hemmabioljud OCH tar emot en AC3 signal (då kommer det bara i "digitalkabeln").

/G

Postad 11 november 2008 - 19:57

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Är du säker på det? Är ganska säker på att om man har ställt in att det ska gå ut på scarten, måste man gå in och ställa om sen om man ska ha ljud ut på digitalutgången?

Nu har jag testat lite. DVR-boxen fungerar precis som den tidigare PVR-boxen, dvs ljudet kommer ur både koaxial och scart samtidigt både när boxen är inställd på stereo och hemmabio. Har inte testat hur det blir när AC3-ljud sänds men tror nog att det fungerade på PVR-boxen i alla fall. Återkommer när jag testat om ingen annan lämnat besked.

Postad 11 november 2008 - 22:56

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Nu har jag testat lite. DVR-boxen fungerar precis som den tidigare PVR-boxen, dvs ljudet kommer ur både koaxial och scart samtidigt både när boxen är inställd på stereo och hemmabio. Har inte testat hur det blir när AC3-ljud sänds men tror nog att det fungerade på PVR-boxen i alla fall. Återkommer när jag testat om ingen annan lämnat besked.

Låter strålande, tack för hjälpen.... ;)

Postad 11 november 2008 - 23:16

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Har nu testat lite till och det är så att när boxen är inställd på hemmabioläget och kanalen sänder AC3-ljud (lite osäker på benämningen men kodat ljud 5.1 eller 2.0 tex) så blir det tyst på scart-kontakten. Ingenting jag tänkt på så mycket eftersom jag användet digital-ljudet mest hela tiden men iibland när jag spelar in något på DVD-skiva via scart så blir både ljud och bild via scart och då behöver man inte gå in i boxens huvudmenyer och ändra för att få ljud på scarten om det är AC3-sändning. Det räcker att trycka på i-knappen + OK på fjärrkontrollen och ändra ljudläget från från audio2 till audio1 men det gäller bara den kanalen man tittar på.

Redigerat av SurferRosa, 11 november 2008 - 23:21.

Postad 12 november 2008 - 09:41

Unregistered1284f43c
  • Unregistered1284f43c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
NEJ...... :)

Igår när jag skulle spela in sa boxen att hårddisken är full. Va fa.. tittade och den var fylld till 64%.
Alla mapparna som programmen låg i var nu ersatt av en enda namnlös mapp som inte gick att radera. Bara de senaste programmen som låg i roten på hårddisken gick att komma åt. I förrgår låste sig boxen totalt och jag fick rycka sladden, troligen hände något med hårddisken. Har läst om detta och det är bara att skicka in till Sagem med en formaterad hårddisk som resultat.

Men jag hittade på ett annat forum hur man kommer åt ett serviceläge på boxen och där kan man göra en hel del roligt, tex att formatera hårddisken. Nu fungerar boxen klockrent igen. Tyvärr så blev min dotter lite ledsen då alla Emil, Pippi, och andra favoriter försvann, men jag slapp skicka in boxen ialla fall. Skönt. ;)

Postad 12 november 2008 - 09:51

James Bond
  • James Bond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

NEJ...... :)

Igår när jag skulle spela in sa boxen att hårddisken är full. Va fa.. tittade och den var fylld till 64%.
Alla mapparna som programmen låg i var nu ersatt av en enda namnlös mapp som inte gick att radera. Bara de senaste programmen som låg i roten på hårddisken gick att komma åt. I förrgår låste sig boxen totalt och jag fick rycka sladden, troligen hände något med hårddisken. Har läst om detta och det är bara att skicka in till Sagem med en formaterad hårddisk som resultat.

Men jag hittade på ett annat forum hur man kommer åt ett serviceläge på boxen och där kan man göra en hel del roligt, tex att formatera hårddisken. Nu fungerar boxen klockrent igen. Tyvärr så blev min dotter lite ledsen då alla Emil, Pippi, och andra favoriter försvann, men jag slapp skicka in boxen ialla fall. Skönt. ;)

Hur kom du åt serviceläget? länk till forumet?

//JB

Postad 12 november 2008 - 14:00

Unregistered1284f43c
  • Unregistered1284f43c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hur kom du åt serviceläget? länk till forumet?

//JB

http://www.pvrworld....php?topic=371.0

Men jag vågade aldrig röra något annat i menyn, vilket flera andra på forumet varnade för.

Men undrar varför man inte vill att folk ska kunna formatera sina hårddiskar. Fransmän... :)

Postad 12 november 2008 - 19:10

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jag är sedan ett par veckor ägare till en DVR-6280 och direkt uppdaterades mjukvaran till 0.8.8 och allt (som jag testat) verkar fungera bra förutom fjärrkontrollen. Jag har samma problem med störningar från min Panasonic-plasma som flera tycks ha även om story som skrivit mest om detta i denna tråd verkar ha blivit av med problemet med senaste mjukvaran.

Jag höll på att bli helt vansinnig på knapptryckandet och mailade Sagem-support (hade inte läst denna tråd då) som direkt svarade och frågade om jag hade en plasma och vilken modell det var så de var väldigt medvetna om problemet. Ännu bättre är att de lovade en lösning i december men hon i supporten visste inte vad det var för typ av lösning men jag tar för givet att det handlar om en ny mjukvaru-uppdatering även om det verkar lite skumt att det ska gå att lösa om det är som jag tror att plasma-ljuset interfererar med fjärr-ir-ljuset. Kanske går det smalna av något filter i boxens ir-mottagare mha mjukvara?

För mig blev måttet rågat för ett par dagar sedan och jag fick också meddelandet att en uppdatering kommer i december. Enligt Sagem så hade ett antal problem lösts med förra uppdateringen men det fanns mer problem som förhoppningsvis löses med den uppdateringen som kommer i slutet av december. Jag fick mycket bra hjälp och sympati av supporten, så all heder åt dom stackarna som får ta emot alla samtal från arga box-ägare.

Jag testade att köra boxen utan att ha min LCD igång och fjärren fungerar ju inte perfekt ens då, dock mycket bättre men ibland var det 5-6 knapptryckningar innan det hände något. Jag kommer avvakta uppdateringen och om inget händer så skickar jag in den och hoppas de byter någon hårdvara så att det blir bättre...

Postad 12 november 2008 - 19:22

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har fått sagem att skicka mig en Scart -> Komponent adapter så nu tänkte jag koppla in boxen till min förstärkare som är en "video-växlare" också. Just nu kör jag min popcorn och dvd via förstärkaren men vill alltså lägga till digitalboxen.
Jag har dock följande funderingar. Nu när jag kör via scart så känner min lg-tv av vilket format sändingen är i och visar alltid en korrekt bild.(hatar förvrängda bilder). Tvn är inställd på "orginal" bildformat och jag tror inte man kan göra den inställningen på komponentingången. Är det någon som vet om man kan göra inställningar i boxen så att den känner av bildformatet och skickar "rätt" till Tvn? Eller måste jag manuellt ändra? I så fall är det bara att köra scart igen då min sambo skulle gå i taket då man behövde ändra för varje kanalbyte...

Är det några andra inställningar man bör göra i samband med att man kör med adaptern till komponent?

Tacksam för hjälp.

Mvh M

Postad 12 november 2008 - 23:11

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Nu skulle jag inte precis påstå att jag blivit av med problemet, snarare kommit ner till en "sliter-inte-mitt-hår-i-förtvivlan-längre" nivå.
Jag är ner på kanske 3-5 knapptryckningar för att få boxen att fatta, från tidigare 10+. Så från den höga nivån är jag gôrnöjd. Men hade jag fått boxen direkt på det här viset hade jag nog varit rätt förbannad.
Frugan har gett upp sen länge, hon slänger bara över fjärren till mig (inget ont som inte har nåt gott med sig :unsure: ).

Postad 14 november 2008 - 20:54

joeljoel
  • joeljoel
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Ursäkta en stenkorkad fråga. Jag har enligt fakturan från Boxer betalt för Navigator, men hur får jag igång det? Var på fjärren går man in i Navigator? Jag har fattat att man måste ha program eller timer-läge men det hjälper inte, jag hittar inte Navigator. Är det på samma knapp som EPGn eller?

Postad 15 november 2008 - 10:46

Unregistered1e1c5adc
  • Unregistered1e1c5adc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Ursäkta en stenkorkad fråga. Jag har enligt fakturan från Boxer betalt för Navigator, men hur får jag igång det? Var på fjärren går man in i Navigator? Jag har fattat att man måste ha program eller timer-läge men det hjälper inte, jag hittar inte Navigator. Är det på samma knapp som EPGn eller?

EPG och Navigator är samma sak egentligen. Man kan nog kalla den en utökad EPG (typ att den gäller flera dagar, det finns sökfunktioner och man kan spela in hela serier med en "programmering"). Använd EPG knappen som vanligt bara.

/G

Postad 22 november 2008 - 01:24

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

ring genast och vägra att betala för sån skit, kanal5 och flertalet kanaler missar hela tiden, boxer (har ringt till dom nöterna)skyller på kanalerna,
suck som volvo skulle skylla på bensinen för att bilen inte skulle gå...

haboso du kan medela din kontakt på sagrem att min box nu är i småbitar. efter ett flertal tryck på fjärren utan reaktion så åkte den ut från balkongen ps bor på 4 våningen:D.
äntligen har man sitt liv tillbaka, tacka vet jag dvdhårdiskar som funkar som dom är tänkta att göra.

Redigerat av Unregistereddceea937, 22 november 2008 - 01:36.

Postad 24 november 2008 - 08:37

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

efter ett flertal tryck på fjärren utan reaktion så åkte den ut från balkongen ps bor på 4 våningen:D.

;) äntligen nån som vågar! blev fjärren bättre? jag kan iaf inte tänka mig att den blev sämre! :D

nån som vet varför boxen missar massa inspelningar i program-läget? vid flera tillfällen börjar den inte spela in. går jag in i guiden och kollar är programmet markerat för inspelning, men ingenting händer...
däremot missar den inte ett enda avsnitt av "Desperate Housewifes", har typ 10 inspelningar av det eftersom femman sänder det varje dag runt lunch... ;) och sen krävs det typ 15 knapptryck för att radera ett program.

Postad 24 november 2008 - 15:35

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jag har fått sagem att skicka mig en Scart -> Komponent adapter så nu tänkte jag koppla in boxen till min förstärkare som är en "video-växlare" också. Just nu kör jag min popcorn och dvd via förstärkaren men vill alltså lägga till digitalboxen.
Jag har dock följande funderingar. Nu när jag kör via scart så känner min lg-tv av vilket format sändingen är i och visar alltid en korrekt bild.(hatar förvrängda bilder). Tvn är inställd på "orginal" bildformat och jag tror inte man kan göra den inställningen på komponentingången. Är det någon som vet om man kan göra inställningar i boxen så att den känner av bildformatet och skickar "rätt" till Tvn? Eller måste jag manuellt ändra? I så fall är det bara att köra scart igen då min sambo skulle gå i taket då man behövde ändra för varje kanalbyte...

Är det några andra inställningar man bör göra i samband med att man kör med adaptern till komponent?

Tacksam för hjälp.

Mvh M

Ingen som kan hjälpa mig???

Postad 26 november 2008 - 22:45

användare99
  • användare99
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har köpt en Sagem DVR-64160GL-T, Program versíon "0.8.8 BTV".
När jag försöker exportera inspelningar till olika USB 2.0 hårddiskar går det inte .

Fungerar det för någon annan med samma box ?
Är det ett HW fel på min box ?

Under "Inspelning Lista/HDD-V" väljer jag en inspelning och "Exportera Inspelning".
Ibland är svaret är "Ingen USB enhet tillgänglig" men oftast börjar exporten
men ett fel meddelande dyker upp "Fel vid överföring"

Ibland försvinner USB disken från Medialistan också.

Även om man exportar inspelningen till HDD (dvs interna hårddisken) så fungerar det bättre men inte alltid.

Har provat 8Gb USB minne, 160 2,5" USB disk samt 320 Gb USB hårddisk.

Tacksam för svar.

Postad 01 december 2008 - 11:20

frk gas
  • frk gas
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Är det inga fler som fått fler hängningar efter den senaste uppdateringen?
Min box har funkat ganska bra hela tiden, men efter uppdateringen som skulle lösa problemen så har min box hänt sig allt oftare och dosan blivit allt segare.
Nån som känner igen sig
Annica

Postad 05 december 2008 - 09:29

SurferRosa
  • SurferRosa
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Äntligen!
Problemet med krånglande fjärrkontroll har löst sig. Numera räcker det att trycka en gång på fjärrkontrollen för att boxen ska reagera.

Uppgraderingen jag pratat om tidigare som skulle komma i december visade sig vara ett utbyte av IR-mottagaren i boxen och nu har jag haft inne min för service och fick tillbaka den igår. Nu fungerar det perfekt.

Redigerat av SurferRosa, 05 december 2008 - 09:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.