* Officiell tråd - Windows Home Server *
1845 svar till detta ämne
Postad 31 mars 2009 - 14:14
Unregisteredbcf42efe
-
Unregisteredbcf42efe
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Har nu ägnat hela dagen åt att försöka installera WHS men det går bara inte. Har laddat ner en officiell testversion från MS och den har jag bränt på DVD. Under installationen frågar den efter "Windows Server 2003 for small Business Server CD-ROM" och någon sådan har jag ju inte! Den vill inte veta av DVD-skivan jag bränt. Nu har jag provat "allt" inkl en "fulversion" av WHS och det går inte heller. Hela tiden frågar den efter samma CD. Hur kommer jag vidare!???? [EDIT]Har provat att bränna om DVD-skivan 4 gånger, försökt installera på 2 olika diskar, och med 2 olika DVD-spelare men inget hjälper. Försöker jag installera från nuvarande windows XP får jag meddelandet ovan att sätta in CD-skivan. Bootar jag med WHS-skivan i börjar installationen tills det kommer en grön stapel som vandrar fram och tillbaka på skärmen. Efter ca 5 s låser den sig och inget mer händer. Spelar ingen roll om jag försöker installera på en ny tom (formaterad) disk eller en som redan innehåller XP. Jag ger upp......
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 31 mars 2009 - 15:12.
Postad 02 april 2009 - 06:18
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Jag har en äkta från microsoft med 120 dagars licens du kan få och prova med? Har sett samma fel som du när jag försökte bränna whs, så jag beställde från ms.
Postad 02 april 2009 - 12:36
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Riktigt strange, idag rapporterar den att det är warning och att min sys is failing. Kör en chkdsk i read-only mode och den hittar 4 block som inte vill som den skall. Förra gången körde jag "repair" innefrån whs med ett korrupt register och ominstallation som följd. Vad tror ni borde vara lösningen? Tror inte disken är fel egentligen, skall köra ett test med samsungs diagnostics när jag kommer hem.
Postad 02 april 2009 - 15:34
minowi
-
minowi
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej på er!
Jag har sett i tråden att några/någon av er kör PMS på eran server, jag gör det samma men har ett litet problem.
När jag försöker kolla på någon DVD-isofil så hackar bild och ljud väldigt mycket. Jag körde tidigare PMS på min gamla dator (3GHz P4:a) och då flöt det på utan lagg.
Mkv-filer flyter på hur bra som helst, det samma med xvid.
Det som är skillnaden (förutom att PMS nu körs på min WHS burk är att jag streamar via trådlöst (full styrka) då jag inte hunnit dra nätverk från övervåningen än. Men eftersom det fungerar att titta på mkv-filer utan problem så borde bandbredden väl inte vara problemet?
Jag hoppas att det är ett lösbart problem för jag har sedan gammalt en del av mitt dvd-bibliotek rippat till dvd-iso och har tänkt att rippa resten för att kunna stoppa undan skivorna nu när jag fått barn.
Om någon av er skulle ha en tänkbar lösning eller tänkbara fel som jag kan kika på så skulle jag bli mycket tacksam.
Min server
Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB + en gammal 500GB samsungdisk i poolen
AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz
4 GB RAM
tack på förhand
Postad 02 april 2009 - 17:45
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Hej på er! Jag har sett i tråden att några/någon av er kör PMS på eran server, jag gör det samma men har ett litet problem. När jag försöker kolla på någon DVD-isofil så hackar bild och ljud väldigt mycket. Jag körde tidigare PMS på min gamla dator (3GHz P4:a) och då flöt det på utan lagg. Mkv-filer flyter på hur bra som helst, det samma med xvid. Det som är skillnaden (förutom att PMS nu körs på min WHS burk är att jag streamar via trådlöst (full styrka) då jag inte hunnit dra nätverk från övervåningen än. Men eftersom det fungerar att titta på mkv-filer utan problem så borde bandbredden väl inte vara problemet?
Jag hoppas att det är ett lösbart problem för jag har sedan gammalt en del av mitt dvd-bibliotek rippat till dvd-iso och har tänkt att rippa resten för att kunna stoppa undan skivorna nu när jag fått barn.
Om någon av er skulle ha en tänkbar lösning eller tänkbara fel som jag kan kika på så skulle jag bli mycket tacksam.
Min server Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB + en gammal 500GB samsungdisk i poolen AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz 4 GB RAM
tack på förhand
Hmm, jag kör PMS , trådat då, men har inga såna problem med att streama ISO. Jag har märkt att om jag har uppe PMS programmet och kollar på buffer status tex så kan det hacka, men om jag minimerar PMS fönstret så funkar det...
Postad 02 april 2009 - 18:17
minowi
-
minowi
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hmm, jag kör PMS , trådat då, men har inga såna problem med att streama ISO. Jag har märkt att om jag har uppe PMS programmet och kollar på buffer status tex så kan det hacka, men om jag minimerar PMS fönstret så funkar det...
Jag har installerat PMS som service så den rullar oavsett om någon är inloggad eller inte. När jag har loggat in och har PMS uppe så hackar det precis lika mycket. Det känns (väl beprövad felsökningsmetod  ) som om det borde vara någon inställning eller nått sånt.
Postad 02 april 2009 - 18:52
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Alright, nu börjar jag bli lite nervös. 4 bad blocks på systemdisken rapporterar alla verktyg jag kollat med. Får köpa ny disk och lämna tillbaka denna imorgon, men jag är riktigt nervös att allt skall försvinna.
Så:
1) All data är duplicerad
2) Om jag rycker min systemdisk (20gb systempartition och 980 gb data) och trycker i en ny 1tb disk - kommer min array vara kvar?
Postad 02 april 2009 - 19:40
minowi
-
minowi
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej på er! Jag har sett i tråden att några/någon av er kör PMS på eran server, jag gör det samma men har ett litet problem. När jag försöker...
Såja, mitt problem är löst, tydligen så käkar de konverterade dvdfilmerna ruskigt mycket bandbredd. Lyckades knåpa ihop en tillräckligt lång tp-kabel så med lite kreativ kabeldragning så lyckades jag koppla in PS3an i routern och nu funkar det utan lagg. Så nu blir det film i helgen:)
Postad 02 april 2009 - 20:39
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Alright, nu börjar jag bli lite nervös. 4 bad blocks på systemdisken rapporterar alla verktyg jag kollat med. Får köpa ny disk och lämna tillbaka denna imorgon, men jag är riktigt nervös att allt skall försvinna.
Så:
1) All data är duplicerad 2) Om jag rycker min systemdisk (20gb systempartition och 980 gb data) och trycker i en ny 1tb disk - kommer min array vara kvar?
Om allt är duplicerat så finns informationen kvar! Det är dina backuper, speciella add-ins och inställningar som eventuellt ryker. om du prompt vill ha kvar backuper finns det sätt att duplicera även dom. Spara den "trasiga" systemdisken tills du sett att re-installen hittar diskarna.
Postad 04 april 2009 - 06:21
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Så:
1) All data är duplicerad 2) Om jag rycker min systemdisk (20gb systempartition och 980 gb data) och trycker i en ny 1tb disk - kommer min array vara kvar?
Svarade just med dryg utläggning i annan tråd  Om du verkligen har bad blocks så är det vist att byta disk, och du kan vara lugn, så länge WHS setup säger "reinstall" så är du hemma, detta är enda valet om din diskpool är ansluten (du har laddat ev drivers). Om diskarna i din pool INTE hittas finns endast alternativet "install" och då skall man bli orolig och leta drivers för sin kontroller, i annat fall grejar WHS allt även om det tar nått dygn eller så för en stor diskpool.
Postad 04 april 2009 - 18:55
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Behöver HELA poolen vara med eller räcker det med som i mitt fall 12 av 16 diskar?
Postad 04 april 2009 - 20:15
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Behöver HELA poolen vara med eller räcker det med som i mitt fall 12 av 16 diskar?
Hela, om du vill komma tillbaka till ursprungsläget. I annat fallt får du "ansluta" diskar efteråt, kopiera ut ev data till poolen och sedan addera själva disken till poolen. Det skall väldigt mkt till för att man inte skall kunna komma åt data som WHS lagrat, men man vill ju såklart ha det så smidigt som möjligt så se till att alla diskar i poolen är anslutna/har drivers laddade vid reinstall.
Postad 05 april 2009 - 20:18
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Att jag frågar är nämligen att förra gången jag gjorde en ominstallation hade jag inte drivrutinerna till ett av kontrollerkorten tillgängliga utan körde installationen utan de 4 diskarna. De dök upp som "missing" under storage-managern och när jag installerade mina sata-rutiner så kom de med i poolen så snällt.
Postad 06 april 2009 - 10:40
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Funderar på att köpa en Scaleo Home server 2TB tillsammans med en bekant. Min undran är, går det att göra backup via internet eller måste man vara ansluten direkt till nätverket/routern ?
Vi tänke ha den som backup av Windows där man lägger in backupscheman för respektive dator. Jag har 2 datorer som jag vill göra backup på minst 1 gång i veckan + min bekants dator som ligger utanför nätverket.
Är detta möjligt eller arbetar bara WHS lokalt ?
Postad 07 april 2009 - 06:34
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Funderar på att köpa en Scaleo Home server 2TB tillsammans med en bekant. Min undran är, går det att göra backup via internet eller måste man vara ansluten direkt till nätverket/routern ? Vi tänke ha den som backup av Windows där man lägger in backupscheman för respektive dator. Jag har 2 datorer som jag vill göra backup på minst 1 gång i veckan + min bekants dator som ligger utanför nätverket. Är detta möjligt eller arbetar bara WHS lokalt ?
Ja du måste vara ansluten via lokalt nät till den. Sätta upp ett VPN?
Postad 07 april 2009 - 07:05
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Windows inbyggda VPN-hantering duger utmärkt till detta. Såg att techrepublic hade en guide för windows 2003 server, och det borde inte skilja mycket. Hittade bara den när jag googlade som snabbast, så jag kan ärligt säga att jag inte läst den exakt punkt för punkt, men översiktligt ser det rätt ut.
Postad 08 april 2009 - 17:33
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Att jag frågar är nämligen att förra gången jag gjorde en ominstallation hade jag inte drivrutinerna till ett av kontrollerkorten tillgängliga utan körde installationen utan de 4 diskarna. De dök upp som "missing" under storage-managern och när jag installerade mina sata-rutiner så kom de med i poolen så snällt.
Jag har inte provat detta sedan WHS var helt ny, och då var diskarna antingen firewire eller USB (minns inte exakt). Jag fick minsann ingen möjlighet att addera dem till poolen efteråt utan fick snällt kopiera ut data manuellt och därefter addera diskarna igen (som därmed formaterades). Det är mycket möjligt att detta ändrats om man återinstallerar från en skiva med PP1/PP2 slipstreamad, eller att problematiken bara uppstår med externa diskar. Eller att jag helt enkelt gjort något misstag någonstans - det var som sagt väldigt länge sedan jag testade det här.
Postad 08 april 2009 - 18:03
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Ja du måste vara ansluten via lokalt nät till den.
Sätta upp ett VPN?
Bara kompisen inte bor för långt bort och vill göra en komplett system restore den dag datorn inte startar, för då är man ju rökt om man inte har fysisk LAN-access... En trivial detalj som är värd att beakta. Har inte själv testat PPTP på WHS (kör OpenVPN på andra maskiner/icke-WHS) men ovan länk från Dreadlock verkar så löjligt enkelt (jfr OpenVPN) att jag bara måste testa vid tillfälle. Så lite tid... och så mycket man vill testa...  Rapportera i tråden hur det går!
Postad 13 april 2009 - 22:35
Metalking
-
Metalking
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Då har jag bestämt mig för att överge WHS.
Hur avinstallerar jag programvaran på servern på bästa sätt samt måste jag formatera alla hårddiskar i diskpoolen?
Tacksam för hjälp, trots att jag väljer att ge upp WHS ;-)
/M
Postad 14 april 2009 - 17:11
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Tack, det var det jag misstänkte.
Har du ändrat något annat? Lagt till diskar? Bytt minnen? Ändrat fläktar?
Jag har inte gjort nått förutom att sätta i ett TV-kort. Den funkade några dagar med TV-kortet i sedan var den avstängd i en vecka, därefter började den stänga av sig. Jag använder en Beta jag fick av en polare som testar åt MS så jag vet ej om den håller hur läge som helst. Men nu har jag ett annat problem. Moderkortet (Foxkonn) har bara 2st SATA-platser  . Hur löser man detta på så låg budget som möjlig? Jag vill ha 1TB seglat (2Tb total) jag har 2st Samsung F1-500GB så en till kommer att köpa nu och en senare när jag har pengar. Kanske köpa denna? Info om prollen: * Processor Type: Intel Celeron D 356 * Processor Socket: Socket 775 * Clock Speed: 3.33 GHz Är WHS säker vad det gäller backup? Tänkte så att filerna inte bli korrupta eller nått annat skumt om det skulle krascha? Som sakt har jag 2st 500gb måste jag formatera dom när jag ska lägga dem till spegling i WHS? Tack påförhand
Redigerat av Timpolanen, 14 april 2009 - 17:26.
Postad 14 april 2009 - 19:11
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Men nu har jag ett annat problem. Moderkortet (Foxkonn) har bara 2st SATA-platser . Hur löser man detta på så låg budget som möjlig? Jag vill ha 1TB seglat (2Tb total) jag har 2st Samsung F1-500GB så en till kommer att köpa nu och en senare när jag har pengar.
Kanske köpa denna? eller denna?Skulle tycka det är enklare att montera in ett kontrollerkort med fler diskplatser, även om det inte blir direkt billigare, dock finns de ju kort med bara 2 platser som kostar avsevärt mindre. Annars är det ju som sagt att hitta billigate m-kortet med flest s-ata anslutningar.
Postad 14 april 2009 - 19:24
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
eller denna? Skulle tycka det är enklare att montera in ett kontrollerkort med fler diskplatser, även om det inte blir direkt billigare, dock finns de ju kort med bara 2 platser som kostar avsevärt mindre. Annars är det ju som sagt att hitta billigate m-kortet med flest s-ata anslutningar.
Den jag länka till kostar bara 400kr för att det är demo
Postad 14 april 2009 - 19:38
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Är WHS säker vad det gäller backup? Tänkte så att filerna inte bli korrupta eller nått annat skumt om det skulle krascha? Som sakt har jag 2st 500gb måste jag formatera dom när jag ska lägga dem till spegling i WHS?
Tack påförhand 
Ja, läggs dom med i diskpoolen så blåses datan väck. (Datan som redan finns i poolen kopieras över, allt enligt den allsmäktiga "Migratorn". För att fördela lasten mellan diskarna) Du behöver alltså inte tänka på att formatera, WHS gör detta åt dig.
Redigerat av sunscreen, 14 april 2009 - 19:39.
Postad 14 april 2009 - 21:42
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Okej, då blev det lite knivigt... Har ju 500gb musik å bilder nu som jag har dubbel kopierat på båda diskarna. Var just över hoss grannen och fick ett Fulltower Chassi   Men med det moderkortet så kan man uppdatera till någon nyare/bättre processor ju  Som jag skrev tidigare: Är WHS säker vad det gäller backup? Tänkte så att filerna inte bli korrupta eller nått annat skumt om det skulle krascha? Som sakt har jag 2st 500gb måste jag formatera dom när jag ska lägga dem till spegling i WHS? Jag har en gammal 200gb SATA ska jag köra WHS på den eller på en ny 500gb? Tack igen
Redigerat av Timpolanen, 14 april 2009 - 21:54.
Postad 14 april 2009 - 22:50
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Men med det moderkortet så kan man uppdatera till någon nyare/bättre processor ju 
Som jag skrev tidigare: Är WHS säker vad det gäller backup? Tänkte så att filerna inte bli korrupta eller nått annat skumt om det skulle krascha? Som sakt har jag 2st 500gb måste jag formatera dom när jag ska lägga dem till spegling i WHS? Jag har en gammal 200gb SATA ska jag köra WHS på den eller på en ny 500gb?
Tack igen 
Jag tänker inte svara på samma fråga 2ggr på rad. Angående korrupt, nej så länge du har installerat PowerPacks (motsvarande servicepacks), minst PP1 så slipper du korrupt data. Men självklart slänger man in PP2 på en gång ändå. Formatering sköter den själv, du kan inte välja. Bara lägga till. (det går trots det att hänga på diskar, som "unmanaged") Utanför "poolen".
Postad 14 april 2009 - 23:55
Metalking
-
Metalking
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Skall jag göra diskarna i poolen "unmanaged" förutom den som operativet ligger på innan jag tar bort WHS.
Funkar dessa diskar som jag gjort "unmanaged" som vanligt sedan?
Hoppas på svar...
Mvh
/M
Postad 15 april 2009 - 05:59
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Skall jag göra diskarna i poolen "unmanaged" förutom den som operativet ligger på innan jag tar bort WHS.
Funkar dessa diskar som jag gjort "unmanaged" som vanligt sedan?
Hoppas på svar...
Mvh /M
Du kan inte ta bort diskar ur en WHS-pool av diskar. Du får manuellt kopiera ur datan innan du tar bort diskarna.
Postad 15 april 2009 - 10:12
Metalking
-
Metalking
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tack för svaret sunscreen. Då är det bara sätta sig och kopiera över innehållet till en ny disk. /M
Postad 15 april 2009 - 13:43
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Jag tänker inte svara på samma fråga 2ggr på rad.
Angående korrupt, nej så länge du har installerat PowerPacks (motsvarande servicepacks), minst PP1 så slipper du korrupt data. Men självklart slänger man in PP2 på en gång ändå.
Formatering sköter den själv, du kan inte välja. Bara lägga till. (det går trots det att hänga på diskar, som "unmanaged") Utanför "poolen".
Okej  Tack för hjälpen! Jag har en disk med WHS instalat på nu (Beta) där den är partionerad i 2 delar. Den där filerna ligger hade jag alla mina xvid filmer osv. NU när jag stoppade i disken i min data så kan jag inte öppna några filer :S?! Är det bara för att jag inte kör med WHS på den disken?
Postad 15 april 2009 - 15:34
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Okej Tack för hjälpen!
Jag har en disk med WHS instalat på nu (Beta) där den är partionerad i 2 delar. Den där filerna ligger hade jag alla mina xvid filmer osv. NU när jag stoppade i disken i min data så kan jag inte öppna några filer :S?! Är det bara för att jag inte kör med WHS på den disken?
Eftersom du troligen inte bootat upp WHS, så finns ingen diskmanager och du kan alltså inte utläsa någon data. WHS måste vara igång, och du får tanka över via nätverk eller hänga på en disk till den servern och kopiera.
Postad 15 april 2009 - 22:27
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Eftersom du troligen inte bootat upp WHS, så finns ingen diskmanager och du kan alltså inte utläsa någon data.
WHS måste vara igång, och du får tanka över via nätverk eller hänga på en disk till den servern och kopiera.
AA okej det var det jag misstänkte. Men tänk om man har speglat 500gb bilder sedan lägger WHS av. Måste man fixa om det för att kunna använda bildera sen?
Redigerat av Timpolanen, 15 april 2009 - 22:28.
Postad 16 april 2009 - 06:10
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
AA okej det var det jag misstänkte.
Men tänk om man har speglat 500gb bilder sedan lägger WHS av. Måste man fixa om det för att kunna använda bildera sen?
Svar ja, superenkelt att återskapa och alltså göra en "recovery" av servern.
Postad 16 april 2009 - 06:35
Morn
-
Morn
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Eftersom du troligen inte bootat upp WHS, så finns ingen diskmanager och du kan alltså inte utläsa någon data.
WHS måste vara igång, och du får tanka över via nätverk eller hänga på en disk till den servern och kopiera.
eh nej? jag kanske har missat helt vad ni pratar om men det ska gå att läsa filerna på D: utan att whs har startat upp. det har har iaf jag gjort flera gånger.
Postad 16 april 2009 - 07:48
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
eh nej? jag kanske har missat helt vad ni pratar om men det ska gå att läsa filerna på D: utan att whs har startat upp. det har har iaf jag gjort flera gånger.
I och med att Diskmigrator sköter allt som har med filer och spridning att göra så kan det gå, kan också inte gå. Beror på vart filerna placerats och hur. Behöver inte ens befinna sig på disken, kan ju vara så att filerna är på någon annan disk. Exempelvis. (rättigheterna kan även ha lagts så att filerna inte syns, då rättigheterna på datorn som läser filerna kan saknas) m.m
Postad 16 april 2009 - 08:15
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Det går att läsa de delar som finns på en disk utan att whs är igång.
Hela katalogstrukturen ligger där, men bara de filer som ligger på just den disken går att läsa/skriva till så man kan stoppa in disken i en annan dator och plocka ut de filer som fysiskt fanns där för att komplettera det som saknas i din pool. Gjorde så när en ospeglad disk rasade och lyckades återskapa en hel del av mina foton.
Postad 18 april 2009 - 17:36
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Det funkade när jag stoppade i den i WHS-datan annars blev alla filer "oöppnings bara". Håller på att instala om ifrån Beta till "Power pack 1" (vad menas med det?)
Postad 18 april 2009 - 18:00
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
De är inte oöppingsbara, de finns inte fysiskt på den disken. Du kan bara läsa de filer som skrivits på disken och inte de vars index bara ligger där.
Beta är beta, powerpack 1 är som sp1 till xp
Postad 18 april 2009 - 19:20
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Dom låg på den disken i båda fallen. Kunde bara läsa dem när WHS var ingång. Typisk mig att råka ut för saker som inte kan hända
Btw, när man letar drivisar vad ska man skriva vad man har för OS? Vista-32, 64. Eller XP?
Redigerat av Timpolanen, 21 april 2009 - 14:12.
Postad 22 april 2009 - 09:16
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Btw, när man letar drivisar vad ska man skriva vad man har för OS? Vista-32, 64. Eller XP?
Windows Server 2003
Postad 22 april 2009 - 18:46
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Tack  Vissa från XP och vista funkar också :S
Postad 22 april 2009 - 21:48
Unregistered192d675c
-
Unregistered192d675c
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan..
har en HP mediasmart som jag kör WHS på. Men har problem med att windows media share inte uppdaterar nya folders och filer. när jag ska kika på dom via xbox360 eller ps3an. kan man tvinga den att refresha sig eller nått.
/Hyvens!
Postad 23 april 2009 - 14:47
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hejsan..
har en HP mediasmart som jag kör WHS på. Men har problem med att windows media share inte uppdaterar nya folders och filer. när jag ska kika på dom via xbox360 eller ps3an. kan man tvinga den att refresha sig eller nått.
/Hyvens!
Windows Media Connect som tjänsten heter, som uppdaterar sådant ligger ju live och kontrollerar hela tiden. Är det sekunder eller minuters väntan som du finner irriterande? (har för mig man i Media Player kan gå in och ställa in sådant, eller tvinga refresh också.) Detta bör ju även fungera på WHS´n om du RDPár in på den.
Postad 24 april 2009 - 19:14
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Nu har jag fått min riktigta WHS-skiva. Jag blev tyvärr tvungen att göra en ny clean installation men det fick gå för dne här gången. Installationen gick kanon och jag kopplade min första hårddisk till servern och började flytta över mina gamla filer till den nya hårddisken. Det går inte att komma in i konsollen nu! JAg trycker på WHS Console med det händer inget. Kan tillägga att det gjorde det förut utan problem. Jag tänkte gå in i den och ansluta hårddisk nr 2 i poolen, men det går ju inte då. Jag har aldrig haft problem med att komma in i konsollen...hmm Går man in o tittat vilka processer som går igågn när jag dubbelklickar på ikonen så är det en som tar mkr processorkraft. Den heter dw20.exe. Kan det vara den som stör? EDIT: Jag ser att det är Windows egen Error Reporting Tool. Den har jag dock aldrig haft påslagen. hmmm
Redigerat av Unregisteredbf364490, 24 april 2009 - 19:18.
Postad 24 april 2009 - 20:37
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Tänkte beställa en 1TB disk idag  Jag kommer att köra med 1TB samt 3st 500gb speglat såklart! Men vad händer om tex 3 diskar skulle krascha då torskar man en massa filer va? Då är det väl ingen ide att lägga till en 500gb (som jag är väldigt osäker på om den är stabil...)
EDIT: Efter att ha läst omdömena på Prisjakt är jag grymt skeptisk! En av flera negativa kommentarer: "Otroligt stor felmarginal på denna diskserie. Min pajade första dagen. När den funkar så funkar den bra, men KÖP EJ DENNA, om du inte vill spela rysk roulette med chanserna att den funkar." Sedan så hittade jag den här tråden Jag som började snegla åt en WD disk men ikke! Vafan är det som är så svårt med att göra en disk som håller?
Redigerat av Timpolanen, 24 april 2009 - 20:55.
Postad 25 april 2009 - 09:42
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Bara kompisen inte bor för långt bort och vill göra en komplett system restore den dag datorn inte startar, för då är man ju rökt om man inte har fysisk LAN-access... En trivial detalj som är värd att beakta.
Har inte själv testat PPTP på WHS (kör OpenVPN på andra maskiner/icke-WHS) men ovan länk från Dreadlock verkar så löjligt enkelt (jfr OpenVPN) att jag bara måste testa vid tillfälle.
Så lite tid... och så mycket man vill testa...  Rapportera i tråden hur det går!
Man får bäst svar från sig sjäkv ibland :-) Jag provade PPTP på WHS och det var inte så skoj som det verkade. När allt är igång går *all* trafik via servern, WINS mfl Netbios-funktioner omdirigeras och så även "normal" internettrafik. Kör man detta på jobbet blir det lätt tråkigt.. Detta kan säkerligen såklart ändras, men det kändes inte helt enkelt när jag klickade runt... jag skulle bara testa för jag var nyfiken. I OpenVPN börjar man från scratch med att "push":a ett par routes till klienten, med Windows egen service känns det som om man måste gå baklänges, allt är redirectat på klienten ner på nivån för WINS-uppslagning. Sedan var det en halv mardröm att få igång. Först måste man acceptera GRE packets i brandväggen som varken är TCP eller UDP (protocol 47 i min D-Link) och slå av ALG som inte alls verkar hantera PPTP från Win2k3. Jag har en DIR-855 och det gick bra till slut men helt lätt var det inte att felsöka utifrån de felmeddelande man fick från Windows... Så.. såvida man inte vill dra ALL sin trafik via sin server alltid så krävs det nog lite mer tanke bakom upplägget med VPN för att bakupa "road warriors".
Postad 25 april 2009 - 14:13
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Vafan är det som är så svårt med att göra en disk som håller?
Det kan man undra.. att köpa disk är dels en ryggmärgsvana :-) Och dels daglig googling för att kolla om just den disk man valt har problem. Jag har själv nyss köpt 2 st
som är totalt utskälld, men det var med gamla flashen. De nya verkar fungera som tänkt och de är snabba. Inga problem hos mig och priset är väldigt bra. Tidigare hade vissa Samsung F1+WHS problem med att de försvann vid varmstart men det är säkert fixat. Minn ryggmärg säger Seagate vilket kanske framgår av ovan köp.. :-) Mitt enda tips är att googla runt och använda prisjakt när du skall utöka din WHS. Diskar går sällan sönder på samma dag, så om du duplicerar data med WHS är du rätt bra skyddad mot diskfel.
Postad 25 april 2009 - 14:45
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Det kan man undra.. att köpa disk är dels en ryggmärgsvana :-) Och dels daglig googling för att kolla om just den disk man valt har problem. Jag har själv nyss köpt 2 st
som är totalt utskälld, men det var med gamla flashen. De nya verkar fungera som tänkt och de är snabba. Inga problem hos mig och priset är väldigt bra. Tidigare hade vissa Samsung F1+WHS problem med att de försvann vid varmstart men det är säkert fixat.
Minn ryggmärg säger Seagate vilket kanske framgår av ovan köp.. :-) Mitt enda tips är att googla runt och använda prisjakt när du skall utöka din WHS. Diskar går sällan sönder på samma dag, så om du duplicerar data med WHS är du rätt bra skyddad mot diskfel.
Okej tack för svaret Jag använder 2st F1 500gb nu som håller än  Så Man kanske borde köra vidare på samma fast 1TB även fast vissa har haft problem. Men hur vare om mer än hälften av utrymmet kraschar, förlorar man data då? Jag gjorde nått test på min "ostabila" disk. Vet ej vad testet gör eller hur det fungerar men allt såg "grönt" ut  Någon som vet hur det funkar? Är min disk hel enligt testet?
Bifogad fil(er)
-
WHS.jpg 209,71K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Timpolanen, 25 april 2009 - 14:47.
Postad 25 april 2009 - 15:45
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Jag gjorde nått test på min "ostabila" disk. Vet ej vad testet gör eller hur det fungerar men allt såg "grönt" ut Någon som vet hur det funkar? Är min disk hel enligt testet?
Var disken ostabil? Det missade jag. Spinpoint F1 har haft problem med WHS (säkert med andra OS också men det var i whs-forum jag läste infon) och jag kan inte säkert säga om det finns ny firmware för din disk, men det kan ju vara värt att googla lite. Varför stanna vid 1Tb? Priset på disken jag uppgav är ju *löjligt* lågt just nu. Sen om den håller om 1-2 år vet vi ju först då, den funkar bra med WHS iaf. Om en disk kraschar så förlorar du all data som ligger på shares som inte är duplicerade och befann sig på just den disken. Vid reinstall av WHS förlorar du allt på C: (exvis extra websiter mm du lagt upp). WHS (demigrator) "synkar" varje hel timme så data som lagrats de senaste 60 min kan teoretiskt inte vara duplicerad även "om man sagt så". Slå på duplicering av dina viktiga shares, detta är den största finessen/poängen med WHS enl. min mening så utnyttja denna funktion.
Postad 25 april 2009 - 15:55
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Hur vet man att man har "rätt" patch på 1.5gb diskarna? Börjar få slut på ytrymme snart och tänkte börja byta ut de äldsta 200gb diskarna.
Postad 25 april 2009 - 16:05
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2 834 inlägg
Var disken ostabil? Det missade jag. Spinpoint F1 har haft problem med WHS (säkert med andra OS också men det var i whs-forum jag läste infon) och jag kan inte säkert säga om det finns ny firmware för din disk, men det kan ju vara värt att googla lite.
Varför stanna vid 1Tb? Priset på disken jag uppgav är ju *löjligt* lågt just nu. Sen om den håller om 1-2 år vet vi ju först då, den funkar bra med WHS iaf.
Om en disk kraschar så förlorar du all data som ligger på shares som inte är duplicerade och befann sig på just den disken. Vid reinstall av WHS förlorar du allt på C: (exvis extra websiter mm du lagt upp). WHS (demigrator) "synkar" varje hel timme så data som lagrats de senaste 60 min kan teoretiskt inte vara duplicerad även "om man sagt så".
Slå på duplicering av dina viktiga shares, detta är den största finessen/poängen med WHS enl. min mening så utnyttja denna funktion.
Det är en LaCie extern-disk som själva chassit har pajjat så jag körde i den i ett annat chassi å nu funkar det. Eftersom den inte fungerade förut så är jag lite osäker på den och gjorde något disk test (det på bilden). Men visst ser den ok ut? Angående disken du länkade så är jag skeptisk emot 1,5TB t.o.m 1Tb diskarna så tror inte jag vågar den. Jag kommer att backuppa mina bilder samt musik och hemsidan där så det ska helst vara tok säkert  Just nu har jag minna 2st F1,500gb i min stationära å de funkar prima. Skälet till varför jag skaffade WHS var att kunna spegla utan böka med raidkort å så. Så allt kommer att dupliceras. Nu har jag manuellt kopierat allt dubbel mellan mina F1 vilket är jobbigt som fan! Vill ju gärna ha en F1,1TB fast om det ska strula så går det bort direkt. Dock måste jag använda mina 2st F1,500gb. Om vi säger att jag har 3st 500gb (Helt fyllda) duplicerat. Sedan går 2st diskar sönder och jag stoppar i 2st nya förlorar jag någon data då ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|