Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVS PB13-ultra

1020 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 October 2011 - 12:50

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
De flesta som lyssnar och känner av en SVS bas brukar bli "fanboys" rätt snabbt :)

Jag uppfattade aldrig om du köpt PB eller PC versionen?

Postad 19 October 2011 - 14:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Det var ju någon som var intresserad av max spl med ett par PB13U, enbart med subbarna och med låten Drumz & Rythm så fjutta dom ur sig 126dB C mätt i slow.

Då har jag ändå använt PEQ för att ta ner en peak på ca 10db...

Redigerat av Evil Homer, 19 October 2011 - 14:26.

Postad 19 October 2011 - 17:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

De flesta som lyssnar och känner av en SVS bas brukar bli "fanboys" rätt snabbt :)

Jag uppfattade aldrig om du köpt PB eller PC versionen?

jafan, jag känner mig halvt som en ****** efter två timmar. ska iväg så småningom och lyssna på sunfire's ts12 signature, men jag tror inte riktigt på att den kommer att palla med trycket.
jag köpte tillslut PC-versionen. det var nästan bestämt innan igår, men direkt jag kom in i biorummet och såg den där besten PB så var det... ok, det blir PC. finns inte en chans att jag får en bra placering på den där lådan =D

nej, det var en riktig jäkla upplevelse, och jag kan bara vänta och se hur bra den kommer att spela i mitt rum, då jag har endel akustikförbättrare (och fler kommer). det här blir grejjer kortfattat!
enda nackdelen jag känner är egentligen... ok, vad kommer efter det här? hur mycket måste man punga ut för nästa steg? procela's 15-tummare för 90 papp? det är det enda solket i min bägare, för ett sånt tryck (och vi spelade på långa vägar inte ut trycket ordentligt) för det priset kan man inte vara annat än nöjd =)

jag har en annan fråga däremot, något som du säkert kan svara på.
jag vill ha djupare ljud. då ska man porta den, aye? man förlorar totalt ljudtryck, men gainar lägre frekvenser, aye? jag fick höra att man ska kontakta svs om att ha den portad nere på 10hz-läget. finns det någon risk med att man skadar subben om man kör den högt och portat?

Postad 19 October 2011 - 17:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Dom gånger jag har hört procellas så har dom inget att hämta mot mina burkar, kanske lite tightare men inget att hämta mot impakt och djup.

´Jag tror du kommer vara nöjd med hur djupt dom spelar i 15Hz läget, jag testade att köra dom ett snäpp ner med förlorade för mycket i spl och dom började bara frusta för mig.

Hade ett par killar på besök som har riktiga mätprylar och det dök vid 15-16hz, men deras mic klarade inte av lägre info än så heller iofs.

Postad 19 October 2011 - 18:45

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

jag köpte tillslut PC-versionen. det var nästan bestämt innan igår, men direkt jag kom in i biorummet och såg den där besten PB så var det... ok, det blir PC. finns inte en chans att jag får en bra placering på den där lådan =D

jag har en annan fråga däremot, något som du säkert kan svara på.
jag vill ha djupare ljud. då ska man porta den, aye? man förlorar totalt ljudtryck, men gainar lägre frekvenser, aye? jag fick höra att man ska kontakta svs om att ha den portad nere på 10hz-läget. finns det någon risk med att man skadar subben om man kör den högt och portat?

Som Niklas skriver så lär du antagligen bli nöjd med 15hz läget. Du har ju möjlighet att testa med alla lägen. Spelar du inte så högt så kanske lägsta funkar för dig. Svårt att veta. Jag kör med 1 plugg och är mycket nöjd.

Angående PC så är ju fördelen att den är så lätt att möblera, PB är ju riktigt svår att få till pga storleken. Hos mig fick den helt enkelt inte plats. PC är klockren hemma hos mig. Mycket pga placeringen jämfört med PB.

Postad 19 October 2011 - 19:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
niklas: så procellorna är inte så hemskt mycket bättre än svs'arna? tight bas handlar ju ganska mycket om hur rummet och absorbenterna är utformade, så det är väl inte hela världen. det är ju djupet och trycket man vill åt, och spelar svs'arna värre så ser jag ju ingen anledning att någonsin köpa en procella över huvutaget ^^ iofs, nog var det bra mäktigt ljud som bjöds ur svs'en, det måste man ju faktiskt erkänna rakt av. har du lyssnat på ino audios subbar? jag har varit i ett mäktigt biorum med fyra såna på runt 20-25 kvadrat, och dom lät som bara fan, men det är nog inte så konstigt med tanke på hur otroligt bra det rummet var och... ja, hur många element som spelade =) funderar i mitt stilla sinne över hur kvadruppla svs'are spelar. det blir något när jag flyttar till villa det! XD

joakim: ja, det fungerar säkert finfint med en plugg. det var det vi körde en stor del på demokvällen och det lät verkligen riktigt djupt och fint. jag kan knappt vänta tills jag får hem subben så att jag kan börja testa hur den låter i mitt rum. btw, om du inte sett filmen tron legacy så gör det, sinnessjukt bra filmljud för kraftiga subbasar.

nej, nu måste jag älga iväg. sitter på tok för mycket i den här tråden och drömmer mig bort mot silkeslena basvågor som demolerar mina grannars porslin *asg*

Postad 19 October 2011 - 20:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Bara att åka ner till hembiobutiken och jämföra, själv är bäste dräng som man brukar säga.
Vad jag tycker behöver inte andra göra.
Procella är nog för den som vill ha bra saker men som lite med plats. Dom presterar bra med tanke på hur lite plats dom tar.

SVS är för dom som vill ha bra saker med men har mera plats ( läs gör plats )

Postad 19 October 2011 - 20:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
naah, jag gör hellre plats än att spendera det femdubbla priset på något som tar mindre plats =) men nog kan det hända att jag kommer att provlyssna på dessa subbar någon gång i framtiden om jag skulle ha vägarna förbi göteborg. stockholm vågar jag inte besöka ^^

Postad 20 October 2011 - 00:07

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Som jag nämnde tidigare, ett kardborrband och ett annat tyg runt en PC och den smälter in bra i ett hörn om man inte gillar det svarta.
Jag sade samma sak om PB "fy fan vilken best" och den skulle heller aldrig få plats hemma hos mig eller gå igenom WAF...

Grattis till en bra sub!

126dB.... som att ha en jetmotor i vardagsrummet. Det är bra för grannsämja och öron det. :)

Redigerat av Daniel_75, 20 October 2011 - 00:09.

Postad 20 October 2011 - 07:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det blir nog bra med det svarta. annat tyg runt skulle säkert få samma färg iaf. Min waf är otroligt föränderlig; den sa först aldrig röret genom dörren, men när jag pekade på alternativet så blev röret attraktivt. pb är helt enkelt till för... jättestora vardagsrum och biorum, mina 18 kvadrat blir för litet. ska snart ta bilder hemma och öägga ut så man ser jur utvecklingen går framåt för övrigt.

Tackar tackar. jag känner på mig att jag har gjort ett bra val av sub. Ser inte att kraften tryter på flera år och behövs det mer tryck så går det ju att köpa fler, så länge priserna stannar på den här mycket behagliga nivån. lyssningsintryck hemifrån lär dyka upp efter helgen.
hur länge ska man spela inen sub btw? Det kan omöjligen vara mellan 2 och 300 timmar som vanliga högtalare va?

Postad 20 October 2011 - 07:55

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Det svarta tyget är enligt mig mycket bättre då det inte reflekterar ljuset från projektorn.
Köpte du en eller två? Du kan ju bara köpa till 2 till sen och ställa i de bakre hörnen om du tycker du har för dåligt med bas :)

Jag tycker inte att subben behöver mer än några filmer innan den fladdrar bra. Det är nästan så jag kan säga att den låter bra på första spelningen.

Postad 20 October 2011 - 08:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag köpte bara en då jag misstänker att det räcker bra till mitt lilla rum, men i framtiden gade det varit läckert med en triangel av subbar eller något sånt om jag kan ställa dom rätt. när jag sist körde med det så slog basarna ut varandra tyvärr. men men, senare problem. Många år kvar i skolan innan det blir hus och biorum.

Postad 20 October 2011 - 08:49

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Det är så roligt, nu skriver man "bara en", det är egentligen ganska stört att man vill ha mer :)
Men forumen triggar ju så mycket. Du kommer bli nöjd med 1, ett tag iallafall. Kan än en gång tipsa om SVS AS-EQ1 om du inte har den möjligheten till kalibrering i din förstärkare. Det känns som att du har mer än 2 basar med en sådan inkopplad och kalibrerad.

Grattis! Ser fram emot bilder och intryck!

Postad 20 October 2011 - 08:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Det är så roligt, nu skriver man "bara en", det är egentligen ganska stört att man vill ha mer :)
Men forumen triggar ju så mycket. Du kommer bli nöjd med 1, ett tag iallafall. Kan än en gång tipsa om SVS AS-EQ1 om du inte har den möjligheten till kalibrering i din förstärkare. Det känns som att du har mer än 2 basar med en sådan inkopplad och kalibrerad.

Grattis! Ser fram emot bilder och intryck!

Att tänka på om man vill ha en SVS AS-EQ1 är att beställa snart, den är på utgång.
Kommer nya produkter inom kort...

Postad 20 October 2011 - 08:57

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Absolut, men den blir ju inte sämre för det :)
Å andra sidan kanske det kommer något som är mycket bättre. Man kan ju hoppas. Om det nu går...

Det lär väl komma lite prissänkningar på den om de släpper någon sorts uppföljare snart dessutom. Synd att inte HBB tar in den för demo. Då skulle de nog kunna sälja rätt många.

Jag frågar igen om ni från HBB är här, kommer ni att ta in SVS kablar?

Postad 20 October 2011 - 09:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Absolut, men den blir ju inte sämre för det :)
Å andra sidan kanske det kommer något som är mycket bättre. Man kan ju hoppas. Om det nu går...

Det lär väl komma lite prissänkningar på den om de släpper någon sorts uppföljare snart dessutom. Synd att inte HBB tar in den för demo. Då skulle de nog kunna sälja rätt många.

Jag frågar igen om ni från HBB är här, kommer ni att ta in SVS kablar?

Ett tips, ta det med dom i tråden på andra forumet ;)

Postad 20 October 2011 - 17:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag kanske kommer att beställa en lite längre fram, först så ska subben testas och se om den blir bra att bara köra rakt av i rummet. visst finns det något program som gör mätningar åt en? typ room analyzer eller vad det nu hette? den säger bara vad som måste dämpas och sånt gissar jag?

Postad 20 October 2011 - 19:00

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Nope, du får fram en mätkurva på hur rummet ser ut i de olika frekvenserna. Sen är det tyvärr upp till dig att "lösa problemen". Det är svårare än man tror tyvärr, framförallt nere i de lägre frekvenserna.

Det man kan säga är att för att dämpa olika låga frekvenser så behövs stora basfällor. Jag själv har dämpat hörn sidor m.m. vilket har hjälpt till, men mest i de högre frekvenserna. AS-EQ1an gjorde susen för mig som tur var :)

Postad 20 October 2011 - 19:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
fungerar yamaha ypao på så sätt att den sänker och höjer kurvor? det är en automatisk rumskalibrering, och det är typ det somjag tänker att jag kanske behöver ^^

Postad 22 October 2011 - 10:48

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Jo då är det ju en EQ, du får läsa på vad den gör för inställningar, samt hur avancerad den är för basen.

Postad 22 October 2011 - 10:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Dämpa rummet akustiskt är egentligen överlägset vilken eletronisk EQ som helst.

Postad 24 October 2011 - 14:45

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jag är lite sugen på en SVS, har tittat på dem ända sedan jag köpte min velodyne..
Jag har problem med att mina frontars lägre frekvenser i princip försvinner, jag har testat det mesta till ingen nytta.
Det märks att jag maxar min velodyne lite då och då, vilket jag inte alls gillar. Den saknar även den där riktiga punchen som jag jagat efter länge.
Jag tror problemet med med mina frontar kan ligga i att jag har snedtak samt att mitt rum är i princip 50kvm stort.
En tanke slog mig, sälja mina frontar samt sub, köpa ett par DM685 och en SVS 13 ultra..
Vad tror ni? Låter det som ett bra alternativ?
Eftersom mina frontars bas i princip försvinner, så känns de så onödiga. Men jag vet lixom inte vad jag ska ta mig till för att hitta deras bas. :( har testat med ett stort slutsteg utan framgång.
Tips är också välkomna :)

Postad 24 October 2011 - 15:02

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Det låter som att du har fel placering av basen. Har du mätt upp lyssningspositionen och kollat hur det ser ut?
Du har säkert rätt kraftiga bortfall av basen pga formen på ditt rum. Mer exakt får någon annan hjälpa till att förklara, Trebban kanske? :)

Du har ju rätt kraftiga högtalare, det är konstigt att de inte räcker. Subben tror jag kan vara lite klen för 50 kvadrat.
Testa att dra ut högtalarna ca 50cm från väggen, de verkar stå ganska tight nu.

Självklart gör större grejer mycket nytta, men jag tror att formen på rummet är det som ställer till det.
Kanske en till bas bak vore en ide att testa? Fast helst då 2st pb13-ultra ;)

Redigerat av joakim123, 24 October 2011 - 15:12.

Postad 24 October 2011 - 15:51

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Det låter som att du har fel placering av basen. Har du mätt upp lyssningspositionen och kollat hur det ser ut?
Du har säkert rätt kraftiga bortfall av basen pga formen på ditt rum. Mer exakt får någon annan hjälpa till att förklara, Trebban kanske? :)

Du har ju rätt kraftiga högtalare, det är konstigt att de inte räcker. Subben tror jag kan vara lite klen för 50 kvadrat.
Testa att dra ut högtalarna ca 50cm från väggen, de verkar stå ganska tight nu.

Självklart gör större grejer mycket nytta, men jag tror att formen på rummet är det som ställer till det.
Kanske en till bas bak vore en ide att testa? Fast helst då 2st pb13-ultra ;)

Jag har mätt mig fram till att suben står bäst antingen i vänster eller i höger hörn.
Alltså det låter bra med den suben jag har. Så egentligen ska jag väl inte klaga.
Men det är hemskt att mina frontar står och spelar till ingen nytta.

Jag har haft frontarna allt från 5 cm till 1 meter från väggen. Även laborerat i sidled. Men det verkar helt dött.
Platsen de står på nu blir bäst, men det är fortfarande dåligt, bara bas från typ låg vänster. Och väldigt lite.
Därför känner jag mig beroende av en ordentlig sub.
Men jag hade väldigt gärna velat få rätt på frontarna också..
Har du eller någon annan fler tips så är de varmt välkomna.

Postad 24 October 2011 - 16:16

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Det låter som om du har acustik problem kanske!

Postad 24 October 2011 - 17:03

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Jo precis, akutstikproblem eller felplacering. Vilken sub är det ? Har du EQ möjlighet ?
Jag har inget problem alls att få de att integrera med högtalarna helt, såväl den subben fram som den bak.

Postad 24 October 2011 - 18:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Vilken delningsfrekvens har du i stärkaren. Det kanske är för lågt delat, typ 40 Hertz, vilket gör att frontarna får arbeta för hårt?

Sätter du subben i ett hörn så får den lite gratis skjuts i decibeljakten. Då kan du ställa ner subwooferns volym lite och få lite extra "headroom".

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 October 2011 - 18:46.

Postad 25 October 2011 - 11:53

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jo precis, akutstikproblem eller felplacering. Vilken sub är det ? Har du EQ möjlighet ?
Jag har inget problem alls att få de att integrera med högtalarna helt, såväl den subben fram som den bak.

Jag har testat att placera suben på andra ställen också, men den spelar helt klart bäst där den står nu. Det är en Velodyne SPL-1200 Ultra. Den har inbyggd rumskorrigering. Min förstärkare har audyssey, men det använder jag bara för att mäta fram avstånd och allt vad det innebär.
Suben spelar bra, eller iaf tillräckligt.
Det är frontarna som är mitt stora problem. Även om jag slår av suben i förstärkaren så är det löjligt lite bas.
Detta är ju helt fel tråd att skriva i, vi hamnade lite Off Topic.

Vilken delningsfrekvens har du i stärkaren. Det kanske är för lågt delat, typ 40 Hertz, vilket gör att frontarna får arbeta för hårt?

Sätter du subben i ett hörn så får den lite gratis skjuts i decibeljakten. Då kan du ställa ner subwooferns volym lite och få lite extra "headroom".

Jag har provat dela vid alla möjliga frekvenser, allt från fullt register till 80 hz. Just nu står alla högtalarna på 80 hz vill jag minnas. Och suben tar vid under det. Möjligtvis att frontarna står på 60 hz.

Tack för er hjälp. Har ni fler ideér så PM:a gärna mig. Så behöver vi inte skriva mer off topic :)

Postad 25 October 2011 - 12:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
när jag ser ditt rum så ser jag att du har soffan i mitten av rummet och inget bakom. jag tror att det är så att basvågorna från frontarna spelar svagt eftersom dom har så mycket att fylla ut, även om det är bra bas i b&w. det är ju riktigt högt i tak och bra mycket luft i ditt lyssningsrum, det kan krångla till det en hel del är jag orolig för.

höj basen på frontarna och se om det låter bättre. gör det inte det så kan det ha att göra med att rummet helt enkelt är för krävande.

Postad 25 October 2011 - 12:12

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Nu när jag tänkt på det några dagar så borde 1 ultra i varje hörn göra susen. Och dela vid 80hz så frontarna orkar med ;)

Postad 25 October 2011 - 14:17

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

när jag ser ditt rum så ser jag att du har soffan i mitten av rummet och inget bakom. jag tror att det är så att basvågorna från frontarna spelar svagt eftersom dom har så mycket att fylla ut, även om det är bra bas i b&w. det är ju riktigt högt i tak och bra mycket luft i ditt lyssningsrum, det kan krångla till det en hel del är jag orolig för.

höj basen på frontarna och se om det låter bättre. gör det inte det så kan det ha att göra med att rummet helt enkelt är för krävande.

Det är väl i princip det jag har kommit fram till också. Att rummet är stort, och svårt att hantera.

Nu när jag tänkt på det några dagar så borde 1 ultra i varje hörn göra susen. Och dela vid 80hz så frontarna orkar med ;)

Vad tror du om tanken att sälja byta bort frontarna till ett par mindre? Jag är generellt sett mot all form av nedgradering som finns..
Att börja med en SVS PB13 Ultra hade varit riktigt roligt :) Men då måste jag få loss lite pengar först. Att köpa två är tyvärr inte möjligt.
Jag fixar heldre en SVS än att köpa en till Velodyne.. Jag tycker det är synd att inte SVS har rumskorrigering, men det kanske inte är ett problem?

Postad 25 October 2011 - 15:45

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Ett snabbt svar är att om du hittar ett par stativare som spelar bra tillsammans med svs basen, och låter bra enligt dig, så kan det bli bra. Men jag tror att du behöver två basar pga ditt stora rum. Men det är ju något du kan komplettera.
Rom byggdes inte på en dag :)

Du behöver helt klart en rejäl bas så SVS lär funka. Prata med HBB om de har några stativare som kan klara storleken på ditt rum och låter bra med den basen du kollar på. Svs har ju även högtalare som borde vara prisvärda.

Postad 25 October 2011 - 17:57

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Jag hade tidigare ett rum liknande ditt, och en sweetspot mitt i rummet. Köpte till slut en Velodyne DD18 för att få rejäl bas.... Guess what, basen blev rejäl, men inte i soffan. Däremot kändes det som om en atlantångare lade till i ute i köket när jag körde U571. Vissa akustiska problem är ingen barnlek att bli av med. Det blev relativt ok när jag bytte Velo'n mot två XTZ 99W12 DSP, men de kunde inte stå i de främre hörnen, utan ca 50 cm in från sidoväggarna. Tipset är att förutsättningslöst laborera med olika subplaceringar. Att ställa subben i soffan och krypa runt på golvet ger inte bara dammiga byxor utan även nya kunskaper om rumsakustiken.

Postad 25 October 2011 - 19:24

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag hade tidigare ett rum liknande ditt, och en sweetspot mitt i rummet. Köpte till slut en Velodyne DD18 för att få rejäl bas.... Guess what, basen blev rejäl, men inte i soffan. Däremot kändes det som om en atlantångare lade till i ute i köket när jag körde U571. Vissa akustiska problem är ingen barnlek att bli av med. Det blev relativt ok när jag bytte Velo'n mot två XTZ 99W12 DSP, men de kunde inte stå i de främre hörnen, utan ca 50 cm in från sidoväggarna. Tipset är att förutsättningslöst laborera med olika subplaceringar. Att ställa subben i soffan och krypa runt på golvet ger inte bara dammiga byxor utan även nya kunskaper om rumsakustiken.

Intressant att höra. :)
Jag har använt just den metoden du beskrivigt för att få fram subens placering. Det var ett solklart val när jag kröp omkring. Men som sagt det är egentligen inte suben som är det stora provblemet.
Ajja, får väl se vad det blor av allt. Har slut på ideer nu, känns dumt att köpa bort problemen, eftersom jag inte ens vet om det kommer lösa något.

Postad 25 October 2011 - 21:04

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Gyllene regeln:
Två subbar är alltid bättre än en. Två bra är bättre än två dåliga.

Slutsats : Du borde köpt en DD-18 till ..... :)

Postad 25 October 2011 - 21:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Får fyra pb13u för priset av två dd18 och då lär taket flyga av även den lyssningssalen :D

Postad 25 October 2011 - 22:41

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Absolut bara man har plats för dem.....men vi pratade ju om ett stort rum så absolut. Skall ge SVS PC13 en chans när jag har vägarna förbi HBB. KANSKE man kan försöka klämma in en i ett hörn och låta den ta hand om 10-30Hz dvs tune:a den lågt och låta DD:arna ta den övre basen.

Postad 26 October 2011 - 06:56

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Gyllene regeln:
Två subbar är alltid bättre än en. Två bra är bättre än två dåliga.

Slutsats : Du borde köpt en DD-18 till ..... :)

Helt rätt! Dock svårt att motivera en ny sub i den prisklassen när en enkel ommöblering gjorde att alla bitar kom på plats med befintlig utrustning. Som sagt, vissa akustiska problem kan inte lösas med dyr utrustning. Att ha lyssningspositionen mitt i rummet är ett sådant problem.

Postad 26 October 2011 - 06:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
mitt i rummet är ökänt för att ge lite bas. Det blir att knalla omkring och ställa möblerna där det låter bäst.

Postad 26 October 2011 - 08:10

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Lite offtopic, men hur tar man sig runt ovanstående problematik?
Extra sub bakom soffan?

Jag upplever mitt rum som något basfattigt, trots att jag maxar suben. Finare woofer på ingång, men även vid test av denna så var det inte 100%.

Postad 26 October 2011 - 09:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Rummet är nog inte basfattigt. Det är nog mer att du sitter och lyssnar på fel plats. Ställ subben i ett hörn och gå omkring och lyssna så ska du se att basen dyker upp igen. Det kanske inte låter bra men du kommer upptäcka att få rum är basfattiga.

Postad 26 October 2011 - 14:54

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Placera subben där du sitter, gå runt och lyssna eller om du har mätmic gå runt med den och se var det är bäst, ställ subben där och det borde låta bra på lyssningsplatsen. Två subbar jämnar ut det och du bör få jämn bas i större delen av rummet om de är placerade vettigt, med samma metod som jag nämner ovan för nr 2 också.

Postad 27 October 2011 - 13:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Pc'n är här och jädrans. ligger på 70 db med stereon, subben spelar på minus åtta och mullret ekar i hallen och båda sovrummen, på den låna nivån! Mycket luft som förflyttas minst sagt! Nu måste jag börja flytta runt den i rummet :)

Postad 27 October 2011 - 13:11

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Jag måste se fel för jag ser inga bilder!!! :)

Btw, jag kör -15

Redigerat av joakim123, 27 October 2011 - 13:11.

Postad 27 October 2011 - 13:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kommer :D men lite hjälp före. subben har både low och highpass filter. hur fungerar det? Highpass blockar höga frek men lowpass gör ju detsamma. woot?

Postad 27 October 2011 - 13:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
... jag är illamående av basen. känner mig sjösjuk. måste flytta runt i rummet lite känner jag. den kan inte stå där den står nu. kör 60db här inne nu och är lite yr. ojoj. bra eller kasst? :D

Postad 27 October 2011 - 13:30

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Kommer :D men lite hjälp före. subben har både low och highpass filter. hur fungerar det? Highpass blockar höga frek men lowpass gör ju detsamma. woot?

Ett högpassfilter tar bort frekvenserna under delningen. Kan vara bra för att ta bort de lägsta frekvenserna där subben inte orka trycka ur ordentligt med luft för att det ska höras/kännas, mer kraft och kontroll i nytto-området alltså :)

Postad 27 October 2011 - 13:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Okido. inget som jag behöver tänka på tror jag. ska testa den sealed nu. hur får man upp gallret?

Postad 27 October 2011 - 14:25

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
En del kan känna illamående av infrabasen, har haft kompisar som känner likadant.

Postad 27 October 2011 - 14:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
aye, då är jag en av dom. går kanske att träna bort ^^
gallret var bara att lyfta av, kör på 16-tune och det fungerar bra. har även grejjat en superbra placering, vilket är riktigt lysande =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.