Jag uppfattade aldrig om du köpt PB eller PC versionen?
SVS PB12-Plus/2
(Subwoofers)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra
(Subwoofers)
|
4
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PB12-Plus
(Subwoofers)
|
6
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra DSP
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
SvS Basar (540 inlägg)
|
8 år sedan |
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg)
|
9 år sedan |
Bästa subwoofer för film (398 inlägg)
|
10 år sedan |
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg)
|
11 år sedan |
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg)
|
11 år sedan |
svs klubben (13 inlägg)
|
11 år sedan |
Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr" (500 inlägg)
|
11 år sedan |
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg)
|
12 år sedan |
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg)
|
12 år sedan |
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg)
|
18 år sedan |
Bass Management Module för subwoofer (16 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 19 October 2011 - 12:50
Postad 19 October 2011 - 14:20
Då har jag ändå använt PEQ för att ta ner en peak på ca 10db...
Redigerat av Evil Homer, 19 October 2011 - 14:26.
Postad 19 October 2011 - 17:15
jafan, jag känner mig halvt som en ****** efter två timmar. ska iväg så småningom och lyssna på sunfire's ts12 signature, men jag tror inte riktigt på att den kommer att palla med trycket.De flesta som lyssnar och känner av en SVS bas brukar bli "fanboys" rätt snabbt
jag köpte tillslut PC-versionen. det var nästan bestämt innan igår, men direkt jag kom in i biorummet och såg den där besten PB så var det... ok, det blir PC. finns inte en chans att jag får en bra placering på den där lådan =D
nej, det var en riktig jäkla upplevelse, och jag kan bara vänta och se hur bra den kommer att spela i mitt rum, då jag har endel akustikförbättrare (och fler kommer). det här blir grejjer kortfattat!
enda nackdelen jag känner är egentligen... ok, vad kommer efter det här? hur mycket måste man punga ut för nästa steg? procela's 15-tummare för 90 papp? det är det enda solket i min bägare, för ett sånt tryck (och vi spelade på långa vägar inte ut trycket ordentligt) för det priset kan man inte vara annat än nöjd =)
jag har en annan fråga däremot, något som du säkert kan svara på.
jag vill ha djupare ljud. då ska man porta den, aye? man förlorar totalt ljudtryck, men gainar lägre frekvenser, aye? jag fick höra att man ska kontakta svs om att ha den portad nere på 10hz-läget. finns det någon risk med att man skadar subben om man kör den högt och portat?
Postad 19 October 2011 - 17:29
´Jag tror du kommer vara nöjd med hur djupt dom spelar i 15Hz läget, jag testade att köra dom ett snäpp ner med förlorade för mycket i spl och dom började bara frusta för mig.
Hade ett par killar på besök som har riktiga mätprylar och det dök vid 15-16hz, men deras mic klarade inte av lägre info än så heller iofs.
Postad 19 October 2011 - 18:45
jag köpte tillslut PC-versionen. det var nästan bestämt innan igår, men direkt jag kom in i biorummet och såg den där besten PB så var det... ok, det blir PC. finns inte en chans att jag får en bra placering på den där lådan =D
jag har en annan fråga däremot, något som du säkert kan svara på.
jag vill ha djupare ljud. då ska man porta den, aye? man förlorar totalt ljudtryck, men gainar lägre frekvenser, aye? jag fick höra att man ska kontakta svs om att ha den portad nere på 10hz-läget. finns det någon risk med att man skadar subben om man kör den högt och portat?
Som Niklas skriver så lär du antagligen bli nöjd med 15hz läget. Du har ju möjlighet att testa med alla lägen. Spelar du inte så högt så kanske lägsta funkar för dig. Svårt att veta. Jag kör med 1 plugg och är mycket nöjd.
Angående PC så är ju fördelen att den är så lätt att möblera, PB är ju riktigt svår att få till pga storleken. Hos mig fick den helt enkelt inte plats. PC är klockren hemma hos mig. Mycket pga placeringen jämfört med PB.
Postad 19 October 2011 - 19:51
joakim: ja, det fungerar säkert finfint med en plugg. det var det vi körde en stor del på demokvällen och det lät verkligen riktigt djupt och fint. jag kan knappt vänta tills jag får hem subben så att jag kan börja testa hur den låter i mitt rum. btw, om du inte sett filmen tron legacy så gör det, sinnessjukt bra filmljud för kraftiga subbasar.
nej, nu måste jag älga iväg. sitter på tok för mycket i den här tråden och drömmer mig bort mot silkeslena basvågor som demolerar mina grannars porslin *asg*
Postad 19 October 2011 - 20:15
Vad jag tycker behöver inte andra göra.
Procella är nog för den som vill ha bra saker men som lite med plats. Dom presterar bra med tanke på hur lite plats dom tar.
SVS är för dom som vill ha bra saker med men har mera plats ( läs gör plats )
Postad 19 October 2011 - 20:32
Postad 20 October 2011 - 00:07
Jag sade samma sak om PB "fy fan vilken best" och den skulle heller aldrig få plats hemma hos mig eller gå igenom WAF...
Grattis till en bra sub!
126dB.... som att ha en jetmotor i vardagsrummet. Det är bra för grannsämja och öron det.
Redigerat av Daniel_75, 20 October 2011 - 00:09.
Postad 20 October 2011 - 07:05
Tackar tackar. jag känner på mig att jag har gjort ett bra val av sub. Ser inte att kraften tryter på flera år och behövs det mer tryck så går det ju att köpa fler, så länge priserna stannar på den här mycket behagliga nivån. lyssningsintryck hemifrån lär dyka upp efter helgen.
hur länge ska man spela inen sub btw? Det kan omöjligen vara mellan 2 och 300 timmar som vanliga högtalare va?
Postad 20 October 2011 - 07:55
Köpte du en eller två? Du kan ju bara köpa till 2 till sen och ställa i de bakre hörnen om du tycker du har för dåligt med bas
Jag tycker inte att subben behöver mer än några filmer innan den fladdrar bra. Det är nästan så jag kan säga att den låter bra på första spelningen.
Postad 20 October 2011 - 08:14
Postad 20 October 2011 - 08:49
Men forumen triggar ju så mycket. Du kommer bli nöjd med 1, ett tag iallafall. Kan än en gång tipsa om SVS AS-EQ1 om du inte har den möjligheten till kalibrering i din förstärkare. Det känns som att du har mer än 2 basar med en sådan inkopplad och kalibrerad.
Grattis! Ser fram emot bilder och intryck!
Postad 20 October 2011 - 08:54
Att tänka på om man vill ha en SVS AS-EQ1 är att beställa snart, den är på utgång.Det är så roligt, nu skriver man "bara en", det är egentligen ganska stört att man vill ha mer
Men forumen triggar ju så mycket. Du kommer bli nöjd med 1, ett tag iallafall. Kan än en gång tipsa om SVS AS-EQ1 om du inte har den möjligheten till kalibrering i din förstärkare. Det känns som att du har mer än 2 basar med en sådan inkopplad och kalibrerad.
Grattis! Ser fram emot bilder och intryck!
Kommer nya produkter inom kort...
Postad 20 October 2011 - 08:57
Å andra sidan kanske det kommer något som är mycket bättre. Man kan ju hoppas. Om det nu går...
Det lär väl komma lite prissänkningar på den om de släpper någon sorts uppföljare snart dessutom. Synd att inte HBB tar in den för demo. Då skulle de nog kunna sälja rätt många.
Jag frågar igen om ni från HBB är här, kommer ni att ta in SVS kablar?
Postad 20 October 2011 - 09:27
Ett tips, ta det med dom i tråden på andra forumetAbsolut, men den blir ju inte sämre för det
Å andra sidan kanske det kommer något som är mycket bättre. Man kan ju hoppas. Om det nu går...
Det lär väl komma lite prissänkningar på den om de släpper någon sorts uppföljare snart dessutom. Synd att inte HBB tar in den för demo. Då skulle de nog kunna sälja rätt många.
Jag frågar igen om ni från HBB är här, kommer ni att ta in SVS kablar?
Postad 20 October 2011 - 17:17
Postad 20 October 2011 - 19:00
Det man kan säga är att för att dämpa olika låga frekvenser så behövs stora basfällor. Jag själv har dämpat hörn sidor m.m. vilket har hjälpt till, men mest i de högre frekvenserna. AS-EQ1an gjorde susen för mig som tur var
Postad 20 October 2011 - 19:45
Postad 22 October 2011 - 10:48
Postad 22 October 2011 - 10:59
Postad 24 October 2011 - 14:45
Jag har problem med att mina frontars lägre frekvenser i princip försvinner, jag har testat det mesta till ingen nytta.
Det märks att jag maxar min velodyne lite då och då, vilket jag inte alls gillar. Den saknar även den där riktiga punchen som jag jagat efter länge.
Jag tror problemet med med mina frontar kan ligga i att jag har snedtak samt att mitt rum är i princip 50kvm stort.
En tanke slog mig, sälja mina frontar samt sub, köpa ett par DM685 och en SVS 13 ultra..
Vad tror ni? Låter det som ett bra alternativ?
Eftersom mina frontars bas i princip försvinner, så känns de så onödiga. Men jag vet lixom inte vad jag ska ta mig till för att hitta deras bas.
Tips är också välkomna
Postad 24 October 2011 - 15:02
Du har säkert rätt kraftiga bortfall av basen pga formen på ditt rum. Mer exakt får någon annan hjälpa till att förklara, Trebban kanske?
Du har ju rätt kraftiga högtalare, det är konstigt att de inte räcker. Subben tror jag kan vara lite klen för 50 kvadrat.
Testa att dra ut högtalarna ca 50cm från väggen, de verkar stå ganska tight nu.
Självklart gör större grejer mycket nytta, men jag tror att formen på rummet är det som ställer till det.
Kanske en till bas bak vore en ide att testa? Fast helst då 2st pb13-ultra
Redigerat av joakim123, 24 October 2011 - 15:12.
Postad 24 October 2011 - 15:51
Det låter som att du har fel placering av basen. Har du mätt upp lyssningspositionen och kollat hur det ser ut?
Du har säkert rätt kraftiga bortfall av basen pga formen på ditt rum. Mer exakt får någon annan hjälpa till att förklara, Trebban kanske?
Du har ju rätt kraftiga högtalare, det är konstigt att de inte räcker. Subben tror jag kan vara lite klen för 50 kvadrat.
Testa att dra ut högtalarna ca 50cm från väggen, de verkar stå ganska tight nu.
Självklart gör större grejer mycket nytta, men jag tror att formen på rummet är det som ställer till det.
Kanske en till bas bak vore en ide att testa? Fast helst då 2st pb13-ultra
Jag har mätt mig fram till att suben står bäst antingen i vänster eller i höger hörn.
Alltså det låter bra med den suben jag har. Så egentligen ska jag väl inte klaga.
Men det är hemskt att mina frontar står och spelar till ingen nytta.
Jag har haft frontarna allt från 5 cm till 1 meter från väggen. Även laborerat i sidled. Men det verkar helt dött.
Platsen de står på nu blir bäst, men det är fortfarande dåligt, bara bas från typ låg vänster. Och väldigt lite.
Därför känner jag mig beroende av en ordentlig sub.
Men jag hade väldigt gärna velat få rätt på frontarna också..
Har du eller någon annan fler tips så är de varmt välkomna.
Postad 24 October 2011 - 17:03
Jag har inget problem alls att få de att integrera med högtalarna helt, såväl den subben fram som den bak.
Postad 24 October 2011 - 18:44
Sätter du subben i ett hörn så får den lite gratis skjuts i decibeljakten. Då kan du ställa ner subwooferns volym lite och få lite extra "headroom".
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 October 2011 - 18:46.
Postad 25 October 2011 - 11:53
Jo precis, akutstikproblem eller felplacering. Vilken sub är det ? Har du EQ möjlighet ?
Jag har inget problem alls att få de att integrera med högtalarna helt, såväl den subben fram som den bak.
Jag har testat att placera suben på andra ställen också, men den spelar helt klart bäst där den står nu. Det är en Velodyne SPL-1200 Ultra. Den har inbyggd rumskorrigering. Min förstärkare har audyssey, men det använder jag bara för att mäta fram avstånd och allt vad det innebär.
Suben spelar bra, eller iaf tillräckligt.
Det är frontarna som är mitt stora problem. Även om jag slår av suben i förstärkaren så är det löjligt lite bas.
Detta är ju helt fel tråd att skriva i, vi hamnade lite Off Topic.
Vilken delningsfrekvens har du i stärkaren. Det kanske är för lågt delat, typ 40 Hertz, vilket gör att frontarna får arbeta för hårt?
Sätter du subben i ett hörn så får den lite gratis skjuts i decibeljakten. Då kan du ställa ner subwooferns volym lite och få lite extra "headroom".
Jag har provat dela vid alla möjliga frekvenser, allt från fullt register till 80 hz. Just nu står alla högtalarna på 80 hz vill jag minnas. Och suben tar vid under det. Möjligtvis att frontarna står på 60 hz.
Tack för er hjälp. Har ni fler ideér så PM:a gärna mig. Så behöver vi inte skriva mer off topic
Postad 25 October 2011 - 12:05
höj basen på frontarna och se om det låter bättre. gör det inte det så kan det ha att göra med att rummet helt enkelt är för krävande.
Postad 25 October 2011 - 12:12
Postad 25 October 2011 - 14:17
när jag ser ditt rum så ser jag att du har soffan i mitten av rummet och inget bakom. jag tror att det är så att basvågorna från frontarna spelar svagt eftersom dom har så mycket att fylla ut, även om det är bra bas i b&w. det är ju riktigt högt i tak och bra mycket luft i ditt lyssningsrum, det kan krångla till det en hel del är jag orolig för.
höj basen på frontarna och se om det låter bättre. gör det inte det så kan det ha att göra med att rummet helt enkelt är för krävande.
Det är väl i princip det jag har kommit fram till också. Att rummet är stort, och svårt att hantera.
Nu när jag tänkt på det några dagar så borde 1 ultra i varje hörn göra susen. Och dela vid 80hz så frontarna orkar med
Vad tror du om tanken att sälja byta bort frontarna till ett par mindre? Jag är generellt sett mot all form av nedgradering som finns..
Att börja med en SVS PB13 Ultra hade varit riktigt roligt
Jag fixar heldre en SVS än att köpa en till Velodyne.. Jag tycker det är synd att inte SVS har rumskorrigering, men det kanske inte är ett problem?
Postad 25 October 2011 - 15:45
Rom byggdes inte på en dag
Du behöver helt klart en rejäl bas så SVS lär funka. Prata med HBB om de har några stativare som kan klara storleken på ditt rum och låter bra med den basen du kollar på. Svs har ju även högtalare som borde vara prisvärda.
Postad 25 October 2011 - 17:57
Postad 25 October 2011 - 19:24
Jag hade tidigare ett rum liknande ditt, och en sweetspot mitt i rummet. Köpte till slut en Velodyne DD18 för att få rejäl bas.... Guess what, basen blev rejäl, men inte i soffan. Däremot kändes det som om en atlantångare lade till i ute i köket när jag körde U571. Vissa akustiska problem är ingen barnlek att bli av med. Det blev relativt ok när jag bytte Velo'n mot två XTZ 99W12 DSP, men de kunde inte stå i de främre hörnen, utan ca 50 cm in från sidoväggarna. Tipset är att förutsättningslöst laborera med olika subplaceringar. Att ställa subben i soffan och krypa runt på golvet ger inte bara dammiga byxor utan även nya kunskaper om rumsakustiken.
Intressant att höra.
Jag har använt just den metoden du beskrivigt för att få fram subens placering. Det var ett solklart val när jag kröp omkring. Men som sagt det är egentligen inte suben som är det stora provblemet.
Ajja, får väl se vad det blor av allt. Har slut på ideer nu, känns dumt att köpa bort problemen, eftersom jag inte ens vet om det kommer lösa något.
Postad 25 October 2011 - 21:04
Två subbar är alltid bättre än en. Två bra är bättre än två dåliga.
Slutsats : Du borde köpt en DD-18 till .....
Postad 25 October 2011 - 21:12
Postad 25 October 2011 - 22:41
Postad 26 October 2011 - 06:56
Gyllene regeln:
Två subbar är alltid bättre än en. Två bra är bättre än två dåliga.
Slutsats : Du borde köpt en DD-18 till .....
Helt rätt! Dock svårt att motivera en ny sub i den prisklassen när en enkel ommöblering gjorde att alla bitar kom på plats med befintlig utrustning. Som sagt, vissa akustiska problem kan inte lösas med dyr utrustning. Att ha lyssningspositionen mitt i rummet är ett sådant problem.
Postad 26 October 2011 - 06:59
Postad 26 October 2011 - 08:10
Extra sub bakom soffan?
Jag upplever mitt rum som något basfattigt, trots att jag maxar suben. Finare woofer på ingång, men även vid test av denna så var det inte 100%.
Postad 26 October 2011 - 09:08
Postad 26 October 2011 - 14:54
Postad 27 October 2011 - 13:06
Postad 27 October 2011 - 13:11
Btw, jag kör -15
Redigerat av joakim123, 27 October 2011 - 13:11.
Postad 27 October 2011 - 13:19
Postad 27 October 2011 - 13:24
Postad 27 October 2011 - 13:30
Ett högpassfilter tar bort frekvenserna under delningen. Kan vara bra för att ta bort de lägsta frekvenserna där subben inte orka trycka ur ordentligt med luft för att det ska höras/kännas, mer kraft och kontroll i nytto-området alltsåKommer
men lite hjälp före. subben har både low och highpass filter. hur fungerar det? Highpass blockar höga frek men lowpass gör ju detsamma. woot?
Postad 27 October 2011 - 13:54
Postad 27 October 2011 - 14:25
Postad 27 October 2011 - 14:36
gallret var bara att lyfta av, kör på 16-tune och det fungerar bra. har även grejjat en superbra placering, vilket är riktigt lysande =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
SvS Basar
84 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?