Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *

1089 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 May 2008 - 15:14

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Då borde ju det inkludera de svarta 8002:orna också som är färskast? Eller?

Vilken firmware och framåt har INTE LFE-buggen?

Njae... jag hörde att Tele-H bara köpte in SR-8002 från ett gammalt lager.. ;)
Jag tror du kan vara lugn Sia.

//Erik

Postad 22 May 2008 - 15:22

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
;)

Där rök mina anonyma forumdagar... :)

Postad 22 May 2008 - 15:30

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

;)

Där rök mina anonyma forumdagar... :)

Did I blow your cover ??

/E

Postad 22 May 2008 - 15:40

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Did I blow your cover ??

/E

Det är lugnt ;)

Men vilken firmware och framåt hade fixat det... nån som vet? Bara så att jag kan kolla senare också.

Postad 23 May 2008 - 11:16

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
SR-8002 i svart i lager..! :)

Redigerat av Reference audio, 23 May 2008 - 11:16.

Postad 23 May 2008 - 13:48

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
FW update info:

Fix 1. LFE bug
Fix 2. DTS MA
Fix 3. Omlödning av HDMI vxl.

Och, Septon/AV-teknik klarade inte att hålla 2-5 dgr, får den troligen å Måndag först.

Postad 23 May 2008 - 13:57

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
att skicka in recievern på firmwareuppgradering går på garantin va? :)

Postad 23 May 2008 - 13:58

jimpa_84
  • jimpa_84
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Ja.

Ljudnisse vet du vad som är galet med HDMI växeln?

Redigerat av jimpa_84, 23 May 2008 - 14:01.

Postad 23 May 2008 - 16:12

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Sorry boys, jag jobbar varken för Marantz eller Septon :)
Vet inte mer än det jag skrivit tidigare.
Men har ni senare datum än main nedan bör ni kunna sova lungt.

Code: MZ06
Ref No: MZ08-23
Date: 2008-04-11
Main: V080313
HDMI: h35

Sedan kan man ju tycka att Reference Audio som är pigga på att göra reklam här på forumet kunde lägga ut info om vad rättnings paket verkligen innehåller :)

Edit: Personligen kan jag tycka att alla SRX002 som är behäftade med dessa fel bör återkallas för åtgärd iom att det låter som rätt så allvarliga fel.

Redigerat av ljudnisse, 23 May 2008 - 18:03.

Postad 23 May 2008 - 17:41

Unregistered4dae1519
  • Unregistered4dae1519
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

SR-8002 i svart i lager..! :)

härligt!

såg just att min är skickad idag :)
helgen kommer att kännas lång....

Postad 23 May 2008 - 19:20

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Jag har kört min autosetup och kör PS3 hdmi -> förstärkare som kör hdmi ut till TVn. Jag får bild men inget ljud... wtf. Provade att pilla lite i PS3's inställningar men nothing doing.

Känns som att jag missar något superenkelt. Jag har ställt om källan "TV" till att vara HDMI1 (den porten PS3 använder sig av på TV:n)

Tips för en nybörjare som jag? Manualen är många saker men användarvänlig är fan det sista den är, för en rookie iaf..

Postad 23 May 2008 - 20:51

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Sedan kan man ju tycka att Reference Audio som är pigga på att göra reklam här på forumet kunde lägga ut info om vad rättnings paket verkligen innehåller :)

I nuläget har jag inte haft tid att grotta i vad "rättningspaket" skall innehålla. Dock kan jag informera alla köpare som handlat hos oss att vi löser eventuella problem med maskiner, dvs vi tar hand om kunder som har "fel firmware".
Vill ytterligare förtydliga att det inte bör vara allt för många maskiner där ute som faktiskt har probelm, men jag är självklart "pigg" på att hjälpa Er som upplever problem.

//Erik

Redigerat av Reference audio, 23 May 2008 - 20:57.

Postad 23 May 2008 - 22:37

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Inte annat att vänta sig från REF, ett lika snorkigt svar som de bemötande man får i Er butik, grattis !

Postad 23 May 2008 - 22:58

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Jag har kört min autosetup och kör PS3 hdmi -> förstärkare som kör hdmi ut till TVn. Jag får bild men inget ljud... wtf. Provade att pilla lite i PS3's inställningar men nothing doing.

Känns som att jag missar något superenkelt. Jag har ställt om källan "TV" till att vara HDMI1 (den porten PS3 använder sig av på TV:n)

Tips för en nybörjare som jag? Manualen är många saker men användarvänlig är fan det sista den är, för en rookie iaf..

Har du kollat att du verkligen adresserat rätt på ingången "TV"? Har du valt auto på ingågen ?
Se också över vad ljud ut säger på PS3:an. Jag har också behövt pillla lite där i vissa setuper ute hos kunder.

//Erik

Postad 23 May 2008 - 23:12

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Har du kollat att du verkligen adresserat rätt på ingången "TV"? Har du valt auto på ingågen ?
Se också över vad ljud ut säger på PS3:an. Jag har också behövt pillla lite där i vissa setuper ute hos kunder.

//Erik

Tack för svaret.

Det var ett ärligt misstag från min sida, volymen låg ju på -70 db typ :)

Fast den drog inte igång förrän den var på -50 typ .. .. det är ju min första förstärkare nånsin så ni får ha överseende med det :)

Postad 24 May 2008 - 02:03

nicky6
  • nicky6
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tjo gott folk! Blir inte klok på vad som går att göra med 7002/8002-switchen. Träffade en polare ikväll som har en 8002 som säger att det går utmärkt att visa en källa på hans LCD-tv samtidigt som han kör en annan källa på projektorn. Vi kom fram till att han kör hans SAT via vanlig kable istället för HDMI (ingen HD-SAT mao) men både LCD-TV och projje går på HDMI från stärkaren och ut.

Jag vill bara veta om ovan är möjligt, även med kompnent, alt HDMI. Så jag vet vilket som går och inte går.. Med 7002 resp 8002.

Postad 24 May 2008 - 14:28

PEM
  • PEM
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

Jag får ingen subw. signal från min 7002 när frontarna är ställde som "large".

Jag har följande högtalar setup:

subw: yes
front: large

kör satellitbox via HDMI+coax(ljud) samt PS3 överHDMI.

I båda fallen har jag signal till subben om källan leverarar två kanaligt ljud (alltså utan surround t.ex. vanligt tv-program eller mp4 musik från PS3) men så fort källan är surround (e.x. dolby digital på DVD eller i den film som
sänds via satelliten) så tystnar subben. Ändrar jag högtalar setup till fron="small" så vaknar subben men jag vill
ju inte filtrera bort hela bas segmentet då jag ju har ett par golvhögtalare (Canton Karat).

Tips? Kan någon reproducera beteended så jag vet ifall det är min 7002 det är fel på eller om det är ett generellt
"fel" - för det ska väl inte vara så antar jag?

// PEM

Postad 24 May 2008 - 14:35

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Du måste gå in i speaker config- manual setup och välja "BOTH" i bass-mix för att få det att funka. Kommer att funka lika bra som en rysk toalett (?)!

// Max Reference

Postad 24 May 2008 - 18:17

PEM
  • PEM
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej Max!

Det har jag provat - funkar ändå inte - kanske beror på att jag inte fattar det där med rysk toalett;-)

Några andra tips eller analys om orsak?

// PEM

Postad 24 May 2008 - 18:36

marcYs
  • marcYs
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Hej,

Jag får ingen subw. signal från min 7002 när frontarna är ställde som "large".

Jag har följande högtalar setup:

subw: yes
front: large

kör satellitbox via HDMI+coax(ljud) samt PS3 överHDMI.

I båda fallen har jag signal till subben om källan leverarar två kanaligt ljud (alltså utan surround t.ex. vanligt tv-program eller mp4 musik från PS3) men så fort källan är surround (e.x. dolby digital på DVD eller i den film som
sänds via satelliten) så tystnar subben. Ändrar jag högtalar setup till fron="small" så vaknar subben men jag vill
ju inte filtrera bort hela bas segmentet då jag ju har ett par golvhögtalare (Canton Karat).

Tips? Kan någon reproducera beteended så jag vet ifall det är min 7002 det är fel på eller om det är ett generellt
"fel" - för det ska väl inte vara så antar jag?

// PEM

HAHA jag har samma problem med tvärtom.

Efter audyssey calibreringen får jag ingen sub när jag kör 2 kalaligt via HDMI / Coax.
Men när jag kör dts eller motsvarande får jag subben att låta.

kör med large och mix.... Underligt värre...

Postad 25 May 2008 - 13:55

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Hej igen

Jag kopplar min MacBook Pro med optisk kabel från Supra... Mini Toslink på ena änden och vanlig toslink på den andra. En sån här alltså:
http://www.jenving.s.../zac_mintos.jpg

Den åker från den kombinerade analoga/optiska uttaget som MacBook Pro har in i Marantz optiska in. Där använder jag mig av Digital In (ingång 1)

Ställer in så att min DVD-källa står på HDMI 1, DIG 1 på min Marantz... men jag får inte ut något ljud ;)

MacBook Pro känner av den digitala utgången (men mina volymkontroller i OS X blir avaktiverade... ska det vara så förresten? :blink:)

Någon som har ett hum om vad jag gör för fel?

Postad 25 May 2008 - 15:30

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Slänger ut en gissning: Har du klickat två gånger på DVD knappen på Marantzfjärren för att välja den ingången?

Postad 25 May 2008 - 15:35

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Blev väldigt sugen på en 7002a när jag fick syn på den... fast jag vill ju ha en matchande Blu-spelare till den =/

Postad 25 May 2008 - 17:35

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Slänger ut en gissning: Har du klickat två gånger på DVD knappen på Marantzfjärren för att välja den ingången?

Jag har döpt om min DVD-input till PS3 ... och det står på PS3 (och jag får dessutom bild från MacBooken till TVn från HDMI på Marantz) ...

Så det är ju rätt källa iaf...

Postad 25 May 2008 - 19:51

Unregistered4dae1519
  • Unregistered4dae1519
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej igen

Jag kopplar min MacBook Pro med optisk kabel från Supra... Mini Toslink på ena änden och vanlig toslink på den andra. En sån här alltså:
http://www.jenving.s.../zac_mintos.jpg

Den åker från den kombinerade analoga/optiska uttaget som MacBook Pro har in i Marantz optiska in. Där använder jag mig av Digital In (ingång 1)

Ställer in så att min DVD-källa står på HDMI 1, DIG 1 på min Marantz... men jag får inte ut något ljud ;)

MacBook Pro känner av den digitala utgången (men mina volymkontroller i OS X blir avaktiverade... ska det vara så förresten? :blink:)

Någon som har ett hum om vad jag gör för fel?

en gissning , man måste kanske ta ljudet via hdmi när man tar bilden där också?

Redigerat av Unregistered4dae1519, 25 May 2008 - 19:52.

Postad 26 May 2008 - 10:07

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Lösningen var att jag måste använda olika inputs...

Just nu kör jag två källor:

OS X
PS3

PS3 är inställd på dig 1, hdmi 1
OS X är inställd på dig 2, hdmi 2

Trodde man kunde använda samma ingångar och så men bara byta källa... hade varit grymt om det var så. För nu får jag stoppa in och ut hdmi-kabeln ur macen / ps3 för inputen varje gång jag ska växla. Ska iofs köpa ny kabel idag så jag slipper ju det... men ändå.

Men bara för att bekräfta, visst är det som så att man inte kan ha en och samma input på olika ställen i function setup, eller är det bara jag som klantar till det?

Postad 26 May 2008 - 12:17

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Lösningen var att jag måste använda olika inputs...

Just nu kör jag två källor:

OS X
PS3

PS3 är inställd på dig 1, hdmi 1
OS X är inställd på dig 2, hdmi 2

Trodde man kunde använda samma ingångar och så men bara byta källa... hade varit grymt om det var så. För nu får jag stoppa in och ut hdmi-kabeln ur macen / ps3 för inputen varje gång jag ska växla. Ska iofs köpa ny kabel idag så jag slipper ju det... men ändå.

Men bara för att bekräfta, visst är det som så att man inte kan ha en och samma input på olika ställen i function setup, eller är det bara jag som klantar till det?

Stämmer, du måste ha olika input för dina olika enheter, men det är ju bara att köpa fler HDMI-kablar så löser du ju problemet! :)

Edit: Jag sitter själv med tre olika HDMI-enheter just nu (Toshiba EP35, PS3 och Xbox Elite = 3 separata HDMI-kablar + 3 separata inputs, vilket fungerar klockrent!)

Redigerat av ajzman, 26 May 2008 - 12:20.

Postad 26 May 2008 - 15:21

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Hej Max!

Det har jag provat - funkar ändå inte - kanske beror på att jag inte fattar det där med rysk toalett;-)

Några andra tips eller analys om orsak?

// PEM

Fan, jag var helt säker att det var därför, isf har jag ingen aning. Och det där med ryska toaletter förstår man bara om man använt sig av en mugg i Ryssland...

// Max Reference

Postad 26 May 2008 - 19:57

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Om man kör de nya ljudformaten kan man då se detta på recivern? Typ DTS Master eller står det bara DTS.

Postad 27 May 2008 - 10:11

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Lite tankar hittills. Jag gillar verkligen min 8002:a (i svart :P)

Det enda jag kan tycka att den saknar är just den där rappa basen, detta trots en fet kringutrustning som jag har. Jag trodde verkligen att det skulle räcka med Ergo RC-L + Vincent SP-331 (så jag sålde min subwoofer i helgen).. och även om det låter grymt bra och fyller rummet med härliga toner ... så skulle jag gärna vilja ha lite mer snärt i basen. Lite mer omtumlande bas, den ska kunna krama om mig. Det gör den inte riktigt nu. Det är det enda "negativa" med min stärkare. Å andra sidan har den sina styrkor i mellanregistret och diskanten (de låter riktigt bra tycker jag).

Förutom bas-anmärkningen är det verkligen kanon. 9/10 hittills... ska fortsätta prova och ställa in lite mer grejer och sen lägger jag in mitt omdömde på prisjakt också.

Jag ska nog läsa manualen punkt för punkt, tror att det finns en massa funktioner jag inte har provat än.

Redigerat av shuriken, 27 May 2008 - 10:12.

Postad 27 May 2008 - 12:18

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Lite tankar hittills. Jag gillar verkligen min 8002:a (i svart :))

Det enda jag kan tycka att den saknar är just den där rappa basen, detta trots en fet kringutrustning som jag har. Jag trodde verkligen att det skulle räcka med Ergo RC-L + Vincent SP-331 (så jag sålde min subwoofer i helgen).. och även om det låter grymt bra och fyller rummet med härliga toner ... så skulle jag gärna vilja ha lite mer snärt i basen. Lite mer omtumlande bas, den ska kunna krama om mig. Det gör den inte riktigt nu. Det är det enda "negativa" med min stärkare. Å andra sidan har den sina styrkor i mellanregistret och diskanten (de låter riktigt bra tycker jag).

Förutom bas-anmärkningen är det verkligen kanon. 9/10 hittills... ska fortsätta prova och ställa in lite mer grejer och sen lägger jag in mitt omdömde på prisjakt också.

Jag ska nog läsa manualen punkt för punkt, tror att det finns en massa funktioner jag inte har provat än.

Hmm, jag har ju inte alls samma kraftfulla högtalare som du, men tycker ändå att basen som min 7002a levererar är RIKTIGT maffig! Både gällande stereo och multichannel material.
Testa runt lite med diverse inställningar dock så borde det lösa sig (t ex om du har frontarna satta som "Large" ska du köra på basinställningen "Both" ...). SKulle också rekommendera att du stänger av "Re-EQ", åtminstone för vanligt stereomaterial.

Just fan, jag skulle ju posta bilder på mina inställningar här för ett tag sen... glömde jag helt bort. Kanske kan fixa ikväll... :P

Postad 27 May 2008 - 15:11

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Hmm, jag har ju inte alls samma kraftfulla högtalare som du, men tycker ändå att basen som min 7002a levererar är RIKTIGT maffig! Både gällande stereo och multichannel material.
Testa runt lite med diverse inställningar dock så borde det lösa sig (t ex om du har frontarna satta som "Large" ska du köra på basinställningen "Both" ...). SKulle också rekommendera att du stänger av "Re-EQ", åtminstone för vanligt stereomaterial.

Just fan, jag skulle ju posta bilder på mina inställningar här för ett tag sen... glömde jag helt bort. Kanske kan fixa ikväll... :P

Ska kolla in de inställningarna du nämner, thanks!

Btw, jag verkar ha senaste firmware också så jag tror att dts ma och lfe buggen inte existerar hos mig. Har mailat septon och frågat om det där med omlödningen också... inget svar än.

FW:

Postad 27 May 2008 - 16:22

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Ska kolla in de inställningarna du nämner, thanks!

Btw, jag verkar ha senaste firmware också så jag tror att dts ma och lfe buggen inte existerar hos mig. Har mailat septon och frågat om det där med omlödningen också... inget svar än.

FW:

Yep, det där ser ut att vara senaste firmware - din lyckost!! :P

Postad 28 May 2008 - 12:47

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Om man kör de nya ljudformaten kan man då se detta på recivern? Typ DTS Master eller står det bara DTS.

+1 på den, jag har inte lyckats få till det här på de nya ljudformaten..
ställer display på "auto" och när man kör DD5.1 och DTS funkar det ?

Postad 28 May 2008 - 13:11

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Beror på om Din spelare decodar eller om du låter Maratzen gör jobbet, inte riktigt 100% här men om spelaren decodar
skickas det som PCM via HDMI.
I detta fall kommer Marantz bara visa PCM i displayen.
Tror även att det krävs HDMI ver 1.3 i din spelare för att det ska funka fullt ut.

För mer info kolla stora SR7002/SR8002 tråden på avsforum.com

Postad 28 May 2008 - 15:26

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Beror på om Din spelare decodar eller om du låter Maratzen gör jobbet, inte riktigt 100% här men om spelaren decodar
skickas det som PCM via HDMI.
I detta fall kommer Marantz bara visa PCM i displayen.
Tror även att det krävs HDMI ver 1.3 i din spelare för att det ska funka fullt ut.

För mer info kolla stora SR7002/SR8002 tråden på avsforum.com

där ser man.. och det stämmer faktiskt vid eftertanke.
jag köpte en sån här (se bild nedan) och när man kör den
via HDMI till min SR7002 står det "PCM MULTI-CH" i displayen

i produktegenskaperna står det att den har HDMI 1.2 så
jag antar att det är läge att se sig om efter en ny spelare ;P

Redigerat av Litecore, 28 May 2008 - 15:26.

Postad 28 May 2008 - 17:01

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

där ser man.. och det stämmer faktiskt vid eftertanke.
jag köpte en sån här (se bild nedan) och när man kör den
via HDMI till min SR7002 står det "PCM MULTI-CH" i displayen

i produktegenskaperna står det att den har HDMI 1.2 så
jag antar att det är läge att se sig om efter en ny spelare ;P

Jag köpte en Toshiba EP35 på "rea" och den klarar av att bitstreama alla de nya HD-formaten (mha HDMI 1.3) till Marantzen! Kolla mitt galleri så ser du vad jag menar! :)

Postad 28 May 2008 - 17:59

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Hallå igen

Kan du peka mig i rätt riktning... jag finner inte den där basinställningen någonstans :lol:

Och Re-EQ alternativet fanns ju bara för mina surrounds... och de använder jag ju inte när jag lyssnar på musik... :(

Postad 28 May 2008 - 17:59

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Lite info ang min update.

Det tog inte 2-5 dgr utan 8 dgr dörr till dörr, rätt snabbt ändå.
Det officiella id på ny SW är MZ08-23, det är iaf det som står på på min service order.

Jag har inte haft tid att confa den ännu, till helgen blir det till att plocka fram micken och köra Åddysyn igen, pust :(

Postad 28 May 2008 - 18:26

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Hallå igen

Kan du peka mig i rätt riktning... jag finner inte den där basinställningen någonstans :lol:

Och Re-EQ alternativet fanns ju bara för mina surrounds... och de använder jag ju inte när jag lyssnar på musik... :(

Självklart, gå in under 2. Speaker Setup / Manual setup och välj sedan värdet "BOTH" för "BASS MIX" (tror att den står som "MIX" by default...)! :lol:

Sen tycker jag du kan testa med att stänga av Re-EQ även för surround-ljudet, tycker det låter bättre faktiskt (imho). Alltid kul att testa runt med lite olika inställningar! :D

Postad 28 May 2008 - 18:41

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Lite info ang min update.

Det tog inte 2-5 dgr utan 8 dgr dörr till dörr, rätt snabbt ändå.
Det officiella id på ny SW är MZ08-23, det är iaf det som står på på min service order.

Jag har inte haft tid att confa den ännu, till helgen blir det till att plocka fram micken och köra Åddysyn igen, pust :(

8 dagar är ju helt acceptabelt! Blir spännande att få ta del av dina nya Åddsy värden! :lol: :D

Postad 28 May 2008 - 22:05

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Självklart, gå in under 2. Speaker Setup / Manual setup och välj sedan värdet "BOTH" för "BASS MIX" (tror att den står som "MIX" by default...)! :(

Sen tycker jag du kan testa med att stänga av Re-EQ även för surround-ljudet, tycker det låter bättre faktiskt (imho). Alltid kul att testa runt med lite olika inställningar! :lol:

Jo jo fast där det står "BASS MIX" kan jag inte korrigera någonting. Det är stjärnor som (asterisk) *** <- på det alternativet. Jag kan alltså inte korrigera det.

Postad 28 May 2008 - 23:24

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Jo jo fast där det står "BASS MIX" kan jag inte korrigera någonting. Det är stjärnor som (asterisk) *** <- på det alternativet. Jag kan alltså inte korrigera det.

Hmm, men då antar jag att du satt dina frontar som "SMALL"? För har du angett värdet FRONT= "LARGE" så ska det gå att ändra i BASS MIX! :(

Postad 29 May 2008 - 08:15

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Hmm, men då antar jag att du satt dina frontar som "SMALL"? För har du angett värdet FRONT= "LARGE" så ska det gå att ändra i BASS MIX! :(

Nej då... de står som Large.

En fråga bara, har du kört Auto-setup all the way? Eller har du gått in i efterhand och ändrat lite +/- dB manuellt efteråt?

Postad 29 May 2008 - 09:11

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Jag köpte en Toshiba EP35 på "rea" och den klarar av att bitstreama alla de nya HD-formaten (mha HDMI 1.3) till Marantzen! Kolla mitt galleri så ser du vad jag menar! :(

hehe, jag har sett det där albumet många gånger och funderat på vad fan jag för för fel :lol:
synd att det är svårt att få tag i en EP35:a nu bara, hur mycket gav du för din på rean?

Postad 29 May 2008 - 12:51

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Nej då... de står som Large.

En fråga bara, har du kört Auto-setup all the way? Eller har du gått in i efterhand och ändrat lite +/- dB manuellt efteråt?

Vafan, det är ju skitskumt? Så fort jag ändrar mina frontar från Small --> Large så kan jag nämligen ändra i Bass Mix också (asterisk-symbolerna försvinner och jag kan välja mellan "MIX" och "BOTH"). Kan skicka dig skärmdump ikväll via PM, så får du ser hur det ser ut (men blir antagligen väldigt sent, ska ut och hinka öl med en polare först... :( )

Körde auto-setup i början, men var tvungen att tweaka en del manuellt också. Subbens avstånd blev t ex skitkonstigt med Audyssey-mätningarna, diffade säkert 2,5 m (om frontarna fick värdet 3.2 meter, så fick subben 5.7 m!)...! Och så drog jag upp värdet för center-speakern en del, men förutom dessa saker, så fungerade auto-mätningarna helt OK.

Postad 29 May 2008 - 13:11

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Vafan, det är ju skitskumt? Så fort jag ändrar mina frontar från Small --> Large så kan jag nämligen ändra i Bass Mix också (asterisk-symbolerna försvinner och jag kan välja mellan "MIX" och "BOTH"). Kan skicka dig skärmdump ikväll via PM, så får du ser hur det ser ut (men blir antagligen väldigt sent, ska ut och hinka öl med en polare först... :lol: )

Körde auto-setup i början, men var tvungen att tweaka en del manuellt också. Subbens avstånd blev t ex skitkonstigt med Audyssey-mätningarna, diffade säkert 2,5 m (om frontarna fick värdet 3.2 meter, så fick subben 5.7 m!)...! Och så drog jag upp värdet för center-speakern en del, men förutom dessa saker, så fungerade auto-mätningarna helt OK.

Jag tror att det är rätt att köra Auto och sen tweaka manuellt. Iaf i början. Jag ska prova att ställa om från Large till small först och sen ändra tillbaka till Large. Vem vet, det kanske är en bugg bara :(

Postad 29 May 2008 - 13:34

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

hehe, jag har sett det där albumet många gånger och funderat på vad fan jag för för fel :D
synd att det är svårt att få tag i en EP35:a nu bara, hur mycket gav du för din på rean?

Hehe... :lol:

Jag gav 2990kr för min EP35 inkl 5 gratis HD DVD filmer och även om det inte var ngn direkt "extrem rea" på detta paket, så blev jag ändå hyffsat nöjd. Filmerna levererades efter 4 veckor och HDMI-kabel ingick också utan extra kostnad, vilket var en trevlig bonus.

Men du kan säkert hitta ett beggat ex för runt 1500 spänn, kanske t o m finns på marknaden här på minhembio...? Kan vara värt att kolla iaf! :(

Postad 29 May 2008 - 17:06

Unregistered43c9c403
  • Unregistered43c9c403
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ja vad ska man säga, hur kan en sån här allvarlig bugg gå igenom kvalitetskontrollen omärkt? :)
Dessutom verkar Marantz inte släppa på firmware till slutanvändare, även fast det finns serieport på maskinen.

Riktigt, riktigt dåligt.

Skulle väl köpt en Onkyo istället, de verkar iaf gå att uppdatera själv.

Postad 29 May 2008 - 18:25

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Lite tankar hittills. Jag gillar verkligen min 8002:a (i svart :))

Men DOH! Det är ju därför jag inte kan redigera Bass Mix. Alternativet dök upp sen när jag valde THX-alternativet. Varför? Jo, för att i THX-läget ändrade den SUBW till YES.. och det är ju endast då man kan pilla med Bass Mixen – samma sak gäller för övrigt om jag ville byta LARGE till SMALL på frontarna.

Hur som helst, jag trodde att du såg den detaljen i min lilla recension Ajzman =)

LOL!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.