Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 maj 2010 - 12:52

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Fan blir lite avundsjuk på alla er med "bred" musiksmak och som kan köpa på er lite av varje och bara vara så glada....Min musiksmak är smalare än Lemmys bashals

Man sitter fast i metalträsket och då framför allt i death och blackhålet :(
Blir lite mindre att välja och vraka på då i fyndlådorna med gammal vinyl......

Postad 24 maj 2010 - 13:14

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Fan blir lite avundsjuk på alla er med "bred" musiksmak och som kan köpa på er lite av varje och bara vara så glada....Min musiksmak är smalare än Lemmys bashals

Man sitter fast i metalträsket och då framför allt i death och blackhålet :(
Blir lite mindre att välja och vraka på då i fyndlådorna med gammal vinyl......

Har du inga andra genrer du gillar utöver dessa två du nämnde? Jag själv skulle inte kunna tänka mig att lyssna bara på samma genrer. Man behöver variation.

Postad 24 maj 2010 - 14:10

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

Har du inga andra genrer du gillar utöver dessa två du nämnde? Jag själv skulle inte kunna tänka mig att lyssna bara på samma genrer. Man behöver variation.

Jorå, har redan en hel del punk 77-83 på vinyl, postpunk från 80 och framåt samt även en hel del synth/industri från mitten av 80 talet och också vanlig rock, Bowie t ex så visst kan jag lyssna på annat om andan faller på. Men det är rätt sällan som den andan infaller sig och känner inget behov av att utöka den samlingen just nu.. Är till största delen metallifierad just nu, finns ingen annan genre heller som jag känner för att utforska eller skaffa mer av.

Edit : På vinyl alltså ...

Redigerat av Spiritwalker, 24 maj 2010 - 14:13.

Postad 24 maj 2010 - 14:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Köp på dig lite vinyler med 70-tals fusion. Bra ljud och dom lirar
så fingrarna blöder. Wheater Report, Stanley Clarke, Billy Cobham
tex. Kostar väl ett par tior styck. Värt att testa!

Postad 03 juni 2010 - 15:44

connyeklund
  • connyeklund
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag kommer, för första gången, vara med som säljare på Masens Skivmässa, Brännkyrkahallen i Stockholm, den 28:e augusti. Öppet mellan 10-16.
Det blir tyngdpunkt på Maxi-tolvor från 80-90 talet, till bra priser :D
Reklam, visst men hoppas det är OK i alla fall!
Välkommna
Conny

Postad 03 juni 2010 - 21:19

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Var till Masen härom dan och köpte ett par skarpa singlar med Roy Orbison och Buddy holly, Trevlig liten butik.

Postad 04 juni 2010 - 00:51

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Var till Masen härom dan och köpte ett par skarpa singlar med Roy Orbison och Buddy holly, Trevlig liten butik.

På tal om allt och inget, din gröna Gretsch är så überfin så jag vill ha en likadan. Fan vad jag älskar såna instrument.

Postad 05 juni 2010 - 08:04

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Tack Freddy!
Lite info:
Gretsch 6129 Green sparkle 2005.
http://www.gretschgu...p...amp;q=&st=1

Historik.
http://gretschpages....uitars/duo-jet/

Postad 05 juni 2010 - 12:08

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Mmm, Gretch är kult! En polare hade en White Falcon 1965 på 80-talet.
Vacker var bara förnamnet :)

Jag har en Strata 1972 som behöver bandas om. Passar på att fråga
Er om Ni vet nån bra verkstad. Spelar ingen roll var i Sverige.

Postad 07 juni 2010 - 17:35

AndreasDahl
  • AndreasDahl
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,
Jag fick en idé för ett litet tag sedan om att göra en hemsida för vinylsamlare. Lite som denna sida, där man kan fylla i sin skivsamling och set-up med bilder om man vill, se andras samlingar, rösta/recensera skivor, plus ett forum och lite sådant runtom. En marknad hade varigt trevligt också, men det får nog komma några år i framtiden.
Finns det någon liknande sida idag (som fokuserar helt eller bara delvis på vinylskivor)? Om inte, tror ni det skulle finnas något behov utav det över huvud taget?

Redigerat av AndreasDahl, 07 juni 2010 - 17:36.

Postad 07 juni 2010 - 20:43

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
En bra ide! Vad jag vet finns ingen sån sida men jag hänger inte på nätet 24/7 direkt.

Postad 07 juni 2010 - 21:16

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

Mmm, Gretch är kult! En polare hade en White Falcon 1965 på 80-talet.
Vacker var bara förnamnet :)

Jag har en Strata 1972 som behöver bandas om. Passar på att fråga
Er om Ni vet nån bra verkstad. Spelar ingen roll var i Sverige.

Arne Arvidsson om han fortfarande håller på.

Postad 08 juni 2010 - 01:49

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Hej,
Jag fick en idé för ett litet tag sedan om att göra en hemsida för vinylsamlare. Lite som denna sida, där man kan fylla i sin skivsamling och set-up med bilder om man vill, se andras samlingar, rösta/recensera skivor, plus ett forum och lite sådant runtom. En marknad hade varigt trevligt också, men det får nog komma några år i framtiden.
Finns det någon liknande sida idag (som fokuserar helt eller bara delvis på vinylskivor)? Om inte, tror ni det skulle finnas något behov utav det över huvud taget?

Hör gärna av dig om det blir av med vinylsamlarsidan. Jag är på såfall.

Postad 23 juni 2010 - 00:09

Unregisteredb27cdaca
  • Unregisteredb27cdaca
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Någon som har någon koll på om det finns några vinylbutiker i Kalmar Läns område eller kanske Blekinge eller Kronoberg? Eller är det helt tomt på sydost-kusten?

Postad 23 juni 2010 - 15:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
http://www.audiophilelps.com/

"Nimbus Supercut" var nåt jag inte kände till. Någon som har eller haft någon av
dessa dyrgripar?

p.s Bra artikel i juninumret av HiFi News om sk "audiofilutgåvor" från förr

Postad 29 juni 2010 - 16:58

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
En underbar tråd, denna kommer man kika i lite då o då :) Drog igång svarven hos en bekant på midsommar och det var en helt annan känsla på vinyl i och med hela proceduren :)

Postad 30 juni 2010 - 16:06

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

En underbar tråd, denna kommer man kika i lite då o då :huh: Drog igång svarven hos en bekant på midsommar och det var en helt annan känsla på vinyl i och med hela proceduren B)

Kul ;)

Du kommer att få det bra.

Köpte alla Pet Shop Boys LPs för 80 kr i närmast ospelat skick på original UK press. jag tycker att särskilt synthmusik låter bätter på LP. Mycket bättre. Det bekräfats hela tiden. Jag tror att jags skrivit det förut.

Tjipp

Postad 06 juli 2010 - 13:03

AndreasDahl
  • AndreasDahl
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hör gärna av dig om det blir av med vinylsamlarsidan. Jag är på såfall.

Jag har inte kommit speciellt långt med den, och är inte så säker på att det blir något utav det.
Det är lite problem med hur jag ska strukturera upp användarnas samlingar och hur man lägger till skivor, och lite sådana saker.
(Jag kanske ska fokusera på att skapa ett forum till att börja med, och låta användare registrera sig till det, och sedan bygga ut sidan allt eftersom?)

Postad 07 juli 2010 - 00:18

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Jag har inte kommit speciellt långt med den, och är inte så säker på att det blir något utav det.
Det är lite problem med hur jag ska strukturera upp användarnas samlingar och hur man lägger till skivor, och lite sådana saker.
(Jag kanske ska fokusera på att skapa ett forum till att börja med, och låta användare registrera sig till det, och sedan bygga ut sidan allt eftersom?)

Hehe, ja du, sånt är denna mannen inget vidare på att lösa iheller. Men det du säger om att börja med ett forum, det är kanske ingen dum idé. Let's try it!

Postad 25 juli 2010 - 23:43

Unregisteredb26a2f45
  • Unregisteredb26a2f45
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Någon som har någon koll på om det finns några vinylbutiker i Kalmar Läns område eller kanske Blekinge eller Kronoberg? Eller är det helt tomt på sydost-kusten?

Tyvärr har väl Kalmars enda vinylbutik slagit igen sedan något år tillbaka. Den låg på Södra Vägen snett emot Biblioteket... men som sagt, det är ett minne blott. :D

Postad 01 augusti 2010 - 23:16

Unregisteredb27cdaca
  • Unregisteredb27cdaca
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Tyvärr har väl Kalmars enda vinylbutik slagit igen sedan något år tillbaka. Den låg på Södra Vägen snett emot Biblioteket... men som sagt, det är ett minne blott. :)

Ja vet, det är sorgligt. Sen låg det en skivbutik som hade lite begagnat där nuvarande tatueraren "house of pain" ligger tror jag det heter. :) Vid Åhlens och apoteket. Tråkigt att allt har försvunnit.
Men i Nybro, Växjö, Karlskrona eller norrut då? Finns det nått där?

Man kan ju leta på loppisar men det är inte så lätt att hitta dessa heller och dom är ofta invaderade av turister :blink:

Postad 11 augusti 2010 - 11:46

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Har varit i Amsterdam en vecka, Missa inte Paradiso om ni är där. Finns även ett par till skivbutiker som kan vara värda ett besök beroende av musiksmak.
Har inte haft tid att hänga här på ett tag, Det är ju sommar...

Redigerat av Sidelakebob, 11 augusti 2010 - 11:48.

Postad 12 augusti 2010 - 08:59

frogeyes
  • frogeyes
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Har varit i Amsterdam en vecka, Missa inte Paradiso om ni är där. Finns även ett par till skivbutiker som kan vara värda ett besök beroende av musiksmak.
Har inte haft tid att hänga här på ett tag, Det är ju sommar...

Nice, är sugen på att dra dit :)

Hur är priserna på skivorna?

Postad 12 augusti 2010 - 19:06

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Priserna är som hemma på ny vinyl men utbudet är bra och du kan provlyssna på nästan vad du vill, Fynd går att göra om du har ork att gå igenom all beg vinyl... Mycket med bra pris samt att du kan provspela är ju trevligt.
Mycket bra ordning i butiken som är uppdelad i flera avdelningar, Köpte en bunt " Record store day" singlar som jag sett gå för dyra pengar på ebay.

Missa inte heller utestället The waterhole livemusik alla dagar i veckan och fri entre! Ligger inte långt från hard rock cafe. Kolla efter en gratis tidning som heter Boom Magazine för lite coola tips!

Postad 12 augusti 2010 - 21:58

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2 307 inlägg
  • 0
Provar i denna tråd.

Om någon av er känner igen någon av dessa skivor och känner att ni kan sälja dem.
Hör av er via pm.

Gift - s/t 1972
Gift - blue apple 1974
Jeronimo - s/t 1971
Jeronimo - Time ride 1972
Night Sun - Mournin 1972
Lucifers friend - s/t 1970
Wizard - s/t 1971

Press är inte jättenoga. Vill åt musiken.

Tack på förhand /J

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 13 augusti 2010 - 08:42.

Postad 13 augusti 2010 - 08:24

frogeyes
  • frogeyes
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Priserna är som hemma på ny vinyl men utbudet är bra och du kan provlyssna på nästan vad du vill, Fynd går att göra om du har ork att gå igenom all beg vinyl... Mycket med bra pris samt att du kan provspela är ju trevligt.
Mycket bra ordning i butiken som är uppdelad i flera avdelningar, Köpte en bunt " Record store day" singlar som jag sett gå för dyra pengar på ebay.

Missa inte heller utestället The waterhole livemusik alla dagar i veckan och fri entre! Ligger inte långt från hard rock cafe. Kolla efter en gratis tidning som heter Boom Magazine för lite coola tips!

Härligt, tack för tipsen ;)

Postad 16 augusti 2010 - 21:38

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej vinylare!

Iblandär ju inte bara själva musiken bra och intressant utan själva omslaget berättar också något. Har två skivor vars omslag har varit utsatt för censur. Den ena gäller Jimi Hendrix "Electric Ladyland" där omslaget både på framsida uppenbart innehåll ett stort antal nakna kvinnor. Ersattes av ett porträtt av Jimi själv. Sedan var det Mamas and thePapas debutalbum som finns i olika versioner där skivbolaget på olika sätt ser till att toalettstolen inte syns på bilden.
Sedan hörde jag idag talasom att Bruce Springsteen lät ett cigarettpacket försvinna.Detta vet jag mindreom men verkar som det skulle kunna vara på LPn "Tracks". Ingen skiva somjag känner till. Är det någon som vet något om detta. Eller har andra exempel på censurerade omslag.

Nedan ses exemplen tyvärr lite olika i storlek och utförande.

Bifogad fil  Jimi_Hendrix___Electric_Ladyland.jpg   9,21K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Jimi.jpg   51,91K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  200px_TheMamasAndThePapas_IfYouCanBelieveYourEyesAndEars.jpg   15,52K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sommaren10_012.jpg   70,41K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 16 augusti 2010 - 21:43.

Postad 17 augusti 2010 - 13:39

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Bruce Springsteens Tracks är CD-boxen som kom för några år sedan. På omslaget ligger han i en soffa, med en cigg mellan fingrarna. Ciggen är borttagen på boxen.

En annan känd skiva där omslaget ändrades är Stones Beggars Banquet. En klottrad toalett blev ett vitt omslag med endast text och titel i en kursiv stil. Båda är fina!

Bifogad fil(er)

Redigerat av egoBen, 17 augusti 2010 - 13:41.

Postad 17 augusti 2010 - 20:03

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Bruce Springsteens Tracks är CD-boxen som kom för några år sedan. På omslaget ligger han i en soffa, med en cigg mellan fingrarna. Ciggen är borttagen på boxen.

En annan känd skiva där omslaget ändrades är Stones Beggars Banquet. En klottrad toalett blev ett vitt omslag med endast text och titel i en kursiv stil. Båda är fina!

Tack för uppgiften. Lägger detta på minnet och kommer att skaffa mig "Beggers Banquet" helst i båda varianterna. Finns det flera exempel på "censur".

Postad 18 augusti 2010 - 11:22

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Här är en liten lista jag hittade, med på något sätt kontroversiella omslag. Finns säkert hur många exempel som helst om man verkligen gräver ner sig i ämnet.

http://www.noiseaddi...l-album-covers/

Det kanske allra mest kända, förutom Jimi Hendrix redan nämnda omslag, borde ju vara Beatles Yesterday and today. Båda finns på vinyl, vill du köpa så kan du kolla på Ebay.

Bifogad fil(er)

Redigerat av egoBen, 18 augusti 2010 - 11:24.

Postad 18 augusti 2010 - 17:25

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Här är en liten lista jag hittade, med på något sätt kontroversiella omslag. Finns säkert hur många exempel som helst om man verkligen gräver ner sig i ämnet.

http://www.noiseaddi...l-album-covers/

Det kanske allra mest kända, förutom Jimi Hendrix redan nämnda omslag, borde ju vara Beatles Yesterday and today. Båda finns på vinyl, vill du köpa så kan du kolla på Ebay.

Tack för länktipset. Skall bli intressant att titta i den.

Postad 18 augusti 2010 - 19:42

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag köper allt halvfarts mastrat jag stöter på om det är rimliga priser.
För det mesta är det rätt skum musik eller rent ut sagt skit. Igår
köpte jag Boston s/t på Västerås Skivbörs. Och det är väl ingen höjdare musikaliskt?
Men det följde med en pamflett som utförligt beskriver mastringsprocessen
samt hur själva pressningen går till. (CBS Mastersound) Så det var trevligt. :)

Fyndet igår var nog ändå Peter Gabriel US från 1992.

Redigerat av Bongo_Mongo, 18 augusti 2010 - 19:43.

Postad 18 augusti 2010 - 21:13

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Jag köper allt halvfarts mastrat jag stöter på om det är rimliga priser.
För det mesta är det rätt skum musik eller rent ut sagt skit. Igår
köpte jag Boston s/t på Västerås Skivbörs. Och det är väl ingen höjdare musikaliskt?
Men det följde med en pamflett som utförligt beskriver mastringsprocessen
samt hur själva pressningen går till. (CBS Mastersound) Så det var trevligt. :(

Fyndet igår var nog ändå Peter Gabriel US från 1992.

Tack för påminnelsen om Peter Gabriel. Köpte "Up" från 2004 strax innan odlingarna och andra galenskaper började.Sedan jordgubbar och fyra kg upp.Nu lyssnar jag för första gången på skivan. Lätt att bli vän med. Konvolutet är det mest sobraste jag hållit i. Pappret är som mjukaste hy.

Bifogad fil  sommaren10_018.jpg   152,14K   0 Antal nerladdningar

Jordgubbarna kan anas i nedre hörnen
Bifogad fil  sommaren10_017.jpg   95,39K   0 Antal nerladdningar

Postad 19 augusti 2010 - 09:57

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Kronkan: Vilket fint hus! Vad är det i mitten av odlingarna, är det stora rabarber, stora rödbetor eller vad? Bredvid det som ser ut som en vinbärsbuske.

Grymt fin skivspelare du har förresten!

Postad 19 augusti 2010 - 15:23

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Hittade referensernas referens idag. King James Version. Sheffileld Lab-3.
Har den sen tidigare - så den går till Svensk Roger på forumet.

Gubbskrutten på Skivbörsen i Västerås hade prissatt den fel (äntligen! :( ) 90kr.
2-300kr mer realistiskt.

Här är min heliga graal: Den tömmer jag lädret för:

http://www.popsike.c...0198234451.html

Redigerat av Bongo_Mongo, 19 augusti 2010 - 19:36.

Postad 19 augusti 2010 - 21:24

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Kronkan: Vilket fint hus! Vad är det i mitten av odlingarna, är det stora rabarber, stora rödbetor eller vad? Bredvid det som ser ut som en vinbärsbuske.

Grymt fin skivspelare du har förresten!

Tack egoBen! Busken är svarta vinbär (till sillen). Till vänster är rödbetor. Därefterkommer det helt misslyckade kronärskockor som inte trivs. Mot det röda väggen är det sparris. Finns också hallon, björnbär, färskpotatis, sockerärtor osv.

För att komma in i tråden visar jag en bild på mitt ex av Goldmine - Price Guide. Den använder jag en del. Dels för att få en överskådlig bild av en grupps/artists skivor. Dels för att jag många gånger blir nyfiken på just den skiva jag spelar eller köpt. Åsså får manettmöjlighet attbeömmaomsäljaren är seriös. Undantagsvis kan det vara så att säljaren inte riktigt vet vad han/hon säljer. Då kan det bli fynd som för BongoMongo. Skivorna har jag spelat idag, relativt nyinköpta och därför slagit i min "Goldmine".

Bifogad fil  sommaren10_019.jpg   263,81K   0 Antal nerladdningar

Postad 19 augusti 2010 - 22:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Goldmine - går den att köpa i välsorterade bokaffärer eller dylikt?
Den vore intressant att läsa!

Jag är som tidigare nämnt ingen samlare. Det skulle i så fall vara
Sheffield Labs plattorna. Har bland annat "The Track Record"
http://www.popsike.c...0187529521.html
, ett par King James, Thelma Houston förstås samt två bluegrass Lpn ( :D )

Fantastiskt ljud och jag brukar tänka på dom när transparens/referens
debatterna får folk att virtuellt slita varandra i stycken. :)

Och CBS Mastersound rycker jag oxå åt mig med glädje. Mobile Fidelity har
dock bara bjudit på besvikelser.

Postad 20 augusti 2010 - 05:59

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Jag är som tidigare nämnt ingen samlare. Det skulle i så fall vara
Sheffield Labs plattorna. Har bland annat "The Track Record"
http://www.popsike.c...0187529521.html
, ett par King James, Thelma Houston förstås samt två bluegrass Lpn ( :D )

Fantastiskt ljud och jag brukar tänka på dom när transparens/referens
debatterna får folk att virtuellt slita varandra i stycken. :)

Och CBS Mastersound rycker jag oxå åt mig med glädje. Mobile Fidelity har
dock bara bjudit på besvikelser.

Jag är inte heller någon samlare. Men tycker ju om vinyl. Goldmine har ett amerikanskt perspektiv och registrerar därför enbart skivor som är amerikanska eller som har varit importerade till den amerikanska marknaden. Men ofta finns ju i praktiken den skiva man köpt eller har i Goldmine. Mitt ex har jag köpt på Bengans i Göteborg. Men det borde gå att köpapå nätet för sådana som behärskar sådant.

http://www.wegotreco...rice-guides.php
http://shop.collect....ords/?r=gmnnav3

Igår morse spelades Rolling Stones "Exil on main street". Uppgifter ur Goldmine är av typen att jag saknar "postcard" och att jag har första utgåvan eftersom man måste öppna konvulutet för attfå utdetvå skivorna.Senare konvulut var av traditionellt utförande.

Nu stänger jag av Miles Davis "Kind ofblue". Om den står det att det är en 200 gr vinyl och om den hade varit av blå vinyl så hade värdet i USA varit ca 300 dollar om den varit "near mint" eftersom detendast finns ca 100 ex av denna variant.

Men värdefullast förmig är att få en uppfattning om en grupps/artists utgivning. För flera Miles Davisblir det vilket jag inte trodde för några månader sedan.

Redigerat av Kronkan, 20 augusti 2010 - 06:43.

Postad 20 augusti 2010 - 07:56

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0
OT:

Hur rengör ni plattorna innan ni spelar dom ?

Postad 20 augusti 2010 - 13:31

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Ett givet köp (om än väldigt dyrt)

http://www.elusivedi...er=ORGLP0050-45

Redigerat av Bongo_Mongo, 20 augusti 2010 - 13:48.

Postad 20 augusti 2010 - 15:46

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Ett givet köp (om än väldigt dyrt)

http://www.elusivedi...er=ORGLP0050-45

Det fanns mycket gott på denna hemsida. Hittade bl a Peter Gabriel "Up" som jag la ut ett foto i på denna tråd. 75 dollar. Så jag får väl vara nöjd eftersom jag ändå betalade omkring 250 kr för mitt ex i absolut nyskick.
http://www.elusivedi...e...n=&sort_by=

Här har dom min Miles Davis "kind of Blue". 40 dollar vill de ha. Den lade jag väl ut igår i tråden. Jag gav tror jag gav160 kr och visste inte heller att det var 200 gr vinyl eftersom detta inte står på omslaget. Lite chansning. Men vilken skiva!
http://www.elusivedi...e...n=&sort_by=

Men väldans mycket som jag vill ha!! Åker nog förbi något ställe tror mig veta var det finns Jimi Hendrix men jag har inte rikgtigt förstått vad det är för kvalité på dessa.. Men får väl gå på intiutionen.

Riktigt riktigt roligt BongoMongo. Men så är det ju budgeten åsså sådana frågor.

Men jag kommer inte att tipsa om var jag köpt de senaste godbitarna. Lite hemligheter måsta man ha. Och ingen bild denna gång

Postad 20 augusti 2010 - 16:29

Alaska
  • Alaska
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Ja!

Finns här:

http://www.adlibris....isbn=1440203733

Postad 20 augusti 2010 - 18:41

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Ja Kronkan, vissa saker håller man för sig själv Jag var själv väldigt
tveksam att tipsa om en affär i Solna där ägaren la undan skivor till mig.

Och kanske jag borde hålla fläppen om Sheffield Lab och CBS Mastersound oxå?

Närå, dom flesta skivaffärer vet vad saker är värt. Och hittar man nåt på loppis
eller frälsis - bingo!!

Boston?? - lät så ********* bra! Lite Supertramp Light

Postad 21 augusti 2010 - 16:27

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Nån som köpt nyutgåvan av Exile on main street? Ljudkvalitet?
http://www.mojo4musi..._on_main_s.html

Här är en bättre länk till exile..
http://store.univers...t/0602527342993

OT:

Hur rengör ni plattorna innan ni spelar dom ?

Jag kör med en Okki nokki skivtvätt, Fungerar bra.

Redigerat av Sidelakebob, 21 augusti 2010 - 16:34.

Postad 21 augusti 2010 - 17:30

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Jag kör med en Okki nokki skivtvätt, Fungerar bra.

Tack för svaret !

En annan fråga:
- Hur gör ni rent er skivor innan ni spelar dom, helst under 1000 :- ? ;)

Postad 21 augusti 2010 - 18:10

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Har för mig att Glidtassen hade en trevlig budgetlösning, Hjälp nån!

Postad 21 augusti 2010 - 18:54

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Ja Kronkan, vissa saker håller man för sig själv Jag var själv väldigt
tveksam att tipsa om en affär i Solna där ägaren la undan skivor till mig.

Och kanske jag borde hålla fläppen om Sheffield Lab och CBS Mastersound oxå?

Närå, dom flesta skivaffärer vet vad saker är värt. Och hittar man nåt på loppis
eller frälsis - bingo!!

Boston?? - lät så ********* bra! Lite Supertramp Light

Du har helt rätt BongoMongo. Rena fynd görs jag sällan. Handlaren vet oftast ganska bra vad som säljs. Och jag kan ibland även betala för att konvolutet är i gott skick och väl utformat.. Ibland struntar jag i det bara skivan är spelbar. Och jag berättar gärna om inköpsställen i Göteborg.

Införskaffade idag Nick de Ville ”Album – Album classic sleeve design”. Samt en extremt blandad hög skivor. Hustrun köpte bl a Julie London från 1955 på Bengans. Schysst prissatt. Ingen vet väl vem hon är men hon var en tidig amerikansk variant av Monica Zetterlund. Oerhört bra ljud och musik som man går ner i varv på. Sedan hade jag bestämt att inte köpa någon mera Moderna Jazz Quartet utan istället försöka få tag i tidiga inspelningar av Miles Davis. Men misslyckades men får se ”Concorde” (1956) i oerhört gott skick. Så det gick som det gick.

Lite 50-tal design på bilden.

Bifogad fil  Album.jpg   294,07K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 augusti 2010 - 19:38

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag mäste åka förbi och se om min gamle vinyllangare i Solna är
kvar. På slutet hade han öppettider som inte passade mig så att säga.

Men han var för go. Lade undan allt sk "audiofilt" och gav mig en Hunters and
Collectors turne T-Shirt från 1988. Detta pga jag köpt en Lp med dom ett
halvår innan. Stenkoll på punk men ingen koll på halvfartare å slikt = underbara
priser. ;)

Postad 21 augusti 2010 - 20:43

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Julie London känner jag till Klonkan, finns grymt mycket bra musik på vinyl från 40 och 50 talet. Själv är jag inne på swing och storband från 40 talet just nu. Massor som inte går att hitta på cd ännu.
Man kan ju inte bara höra på rocknroll!

Postad 22 augusti 2010 - 16:33

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Album_001.jpg   295,94K   0 Antal nerladdningar

Julie London känner jag till Klonkan, finns grymt mycket bra musik på vinyl från 40 och 50 talet. Själv är jag inne på swing och storband från 40 talet just nu. Massor som inte går att hitta på cd ännu.
Man kan ju inte bara höra på rocknroll!

Du harju en bild i ditt galleri på 50-talsskivor. Varför inte ta en snabb bild och visa omslag typiska för 50-talet. Min samling med orginal från50-talet är begränsad.
På bilden är Dave Brubecks skiva en återutgivning. Kingstone Trio´s "Goin Places är från 1961 och den Sold out är från 1959. Kingstone Trio spelas då och då hemma och det blir säkert fler inköpta. D
Men vore trevligt om flera lade ut bilder på omslag med ett tema.

Redigerat av Kronkan, 22 augusti 2010 - 16:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.