Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 8110 *

1217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 8110 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 7.583332 (11) Inga priser
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 02 August 2008 - 10:30

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

NU fick jag ett mail om att Q3-kartorna har kommit!

EDIT: Fast i Navigon Fresh syns de inte...suck!

Borde ju komma när som helst då.

Postad 02 August 2008 - 14:47

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Testade 8110 mot Garmin 760 i veckan från Gbg till Malmö. I 8110 fanns inte ens Comfort Hotell i Malmö med trots att det funnits sedan 1992 och har 127 rum ???
Kommer inte egna Poi i denna produkt i nästa uppdatering så kan de nog lägga ner hela skiten.
Åter till mitt tidigare problem med 8110 och ankomstider. Jag körde ganska exakt efter hastighetsskyltar och på Garmin anlände jag 4 minuter tidigare än beräknat hemifrån men på 8110 så ankom jag 37 minuter tidigare.
Hur i h-e kan denna produkt fått bra betyg i tester när det finns så mycket andra bättre gps?
När jag sedan i Malmö skulle ta mig till Turning Torso så visade Garmin ett meddelande om trafikarbete men inte 8110. Jag nonschalerade meddelandet vilket jag inte skulle gjort då de byggde om en stor del av gatorna runt centralstationen vilket medförde att jag kom på villovägar, skulle lyssnat på Garmin.
8110 är sämst av allt jag testat på att beräkna ankomstider, saknar funktion för egna Poi, har en sk 3D karta som bara är ett fult grått molntäcke med ett streck för väg igenom, på kartan ser man inte gatunamn, de stackars pois som följer med är absolut inte dagsfärska då jag saknat i stort sett varenda poi jag sökt (den har Mcdonalds i stort sett), man kan inte få upp information på körs sträcka mm mm.

När jag idag kom hem hade jag fått mail från Navigon att Map Q3 nu fanns för nedladdning till min 8110 vilket den inte gjorde. Jag har registrerat mig med en 8110 men får information till annan skit jag inte har.

Garmin Rules !!!!

Redigerat av olanbi, 02 August 2008 - 14:49.

Postad 02 August 2008 - 18:40

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Hoppas att Navigon-killen som var så aktiv här inne i forumet ibörjan är här inne och läser ibland iallafall. Han sa att han inte skulle vara så aktiv men nån liten blänkare ibland vore skoj.

Navigon 8110 är jag så kluven till. Vissa delar är kanon och andra är så dåliga att man undrar vad de gjort egentligen.

Postad 03 August 2008 - 00:20

aMpari
  • aMpari
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

8110 är sämst av allt jag testat på att beräkna ankomstider (...) har en sk 3D karta som bara är ett fult grått molntäcke med ett streck för väg igenom (...) de stackars pois som följer med är absolut inte dagsfärska då jag saknat i stort sett varenda poi jag sökt (den har Mcdonalds i stort sett)

För mig fungerar tidsberäkningen oftast mycket bra. En resa på 50 mil beräknas med en exakthet på kanske +-20 minuter, vilket iaf jag anser riktigt bra. Den visar inte heller för kort tid oftast, vilket är bra. Sedan är det väl sagt att det är en bugg i kartorna som har fel hastigheter på många vägar vilket leder till fel tider? När detta fixas borde tidsberäkningen bli bättre. Alla nya produkter har barnsjukdomar, iaf de flesta.

Ang. kartorna så kan jag hålla med om att de inte ser allt för roliga ut i Sverige, men åk tex till Tyskland så får du se vad de är kompetenta till. Navigon är ju tyskt så de har antagligen utvecklat det där och inte tänkt på att det mindre lämpat för tex Sverige.

POI'sen kan jag hålla med om, väldigt ouppdaterade.

Postad 03 August 2008 - 00:32

vejbymats
  • vejbymats
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ja, som mitt första inlägg i detta forum så instämmer jag i att kartorna i Q2 är undermåliga. Men samtidigt undrar jag om det bara är kartorna som är felaktiga? Jag körde från Ängelholm till Höör för en vecka sedan och vid 2 tillfällen tyckte "pratkvinnan" och översikten att jag skulle köra rakt fram (dvs det fanns ingen korsning enligt gps'en) trots att det var stopplikt, 3- respektive 4-vägskorsning och 90 graders byte till ny väg! Kartbilden visade rätt, och det är det som gör att jag undrar om vi kan skylla allt på dåliga kartor...

edit: rättstavning

Redigerat av vejbymats, 03 August 2008 - 11:38.

Postad 04 August 2008 - 10:38

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Har du testat en s.k. "hard reset" som återställer navigatorn till fabriksinställningarna?
Med inkopplad power, dvs inte på batteri - Håll inne de övre knapparna på var sida samtidigt och resetta.
Ev. måste du hålla intryckt alla 3 i 10 sekunder innan den verkställer.

Nu har jag testat "hard reset" ett flertal gånger vilket var lovande i början...men den låser sig efter att jag tryckt in on/off-knappen enligt instruktionen på skärmen. Det står: "Restoring factory settings..." eller något liknande. Jag lämnade den så över natten, eftersom jag tänkte att det kanske skulle ta lite tid, men det hjälpte inte. På morgonen var skärmen oförändrad.

Tror inte att du ska nämna något om att du hackat in dig i Operativet på gps:en (!).

Näe, tänkte på det själv så jag sa inget om det. Hoppas de inte kan se att jag fixat runt lite när de gör felsökning...

Jag hoppas verkligen att han redan testat detta, antog det lite hastigt.

Flintstone: Om du inte har gjort det så borde du verkligen testa en sådan reset innan du skickar in den! Ta då först bort de två filerna du la in på minneskortet!

Nu känns det som att jag testat allt som går, så det blir att ringa inWarehouse och se hur de ställer sig till garantiärenden. :)

Tack för all hjälp här, jag återkommer med uppdatering i ärendet! :)

Mvh
/Fred

Postad 04 August 2008 - 20:15

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Åter från semester i Berlin och på Rügen.
Allt fungerade klockrent !
Mycket nöjd Navigon ägare. Kompisen som hade en Garmin 760 kom en timme senare till hotellet i Berlin efter att ha tvingats fråga sig fram. :(

Postad 04 August 2008 - 20:36

vejbymats
  • vejbymats
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Borde ju komma när som helst då.

Jag har fortfarande inte Q3 tillgänglig i Fresh...
Har någon kunnat ladda ner Q3 till 8110?

Redigerat av vejbymats, 04 August 2008 - 20:55.

Postad 05 August 2008 - 08:15

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Åter från semester i Berlin och på Rügen.
Allt fungerade klockrent !
Mycket nöjd Navigon ägare. Kompisen som hade en Garmin 760 kom en timme senare till hotellet i Berlin efter att ha tvingats fråga sig fram. :(

Kul att 8110 funkar i något land !!! Tyvärr dock inte i Sverige !!!

PS. Hur många timmars försprång hade du ?? ;o)

Redigerat av olanbi, 05 August 2008 - 08:16.

Postad 05 August 2008 - 10:50

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Behövs det ny programvara eller kartuppdatering för att 8110 ska ta rätt vägar? Alla vet ju att den tar idiotiska vägar. Känns som att det borde styras från programvaran.

Postad 05 August 2008 - 12:38

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Nähe, inWarehouse har INGET DOA-avtal med Navigon! (Har de sånt avtal med någon leverantör?!) Jag blir tvungen att skicka in navigatorn till dem. Sen hamnar den väl i kön hos dem bland övriga returer, sen ska de utreda och slutligen ta ett beslut om vad som ska göras med den.

Det känns fördjävligt att ha betalat över 4000 spänn för en grej som sedan fungerar i fyra dagar och så måste jag paketera, skicka iväg och vänta på att se vad som händer! Jag skaffade min navigator för att jag behövde den nu, inte om några veckor!!

Detta är absolut ingen kritik emot Navigon, de har ju enligt uppgift här på forumet DOA-avtal med t ex Mediamarkt, denna kritik gäller inWarehouse. Riktigt lågt måste jag säga!!

Väldigt synd är det, eftersom jag har gillat inWarehouse fram tills nu, men nu kommer jag inte handla av dem fler gånger och jag kommer också sprida min åsikt bland vänner och på olika kanaler på nätet.

VARNING FÖR ATT HANDLA PÅ inWarehouse!!

Från en riktigt besviken
/Fred

Postad 05 August 2008 - 14:35

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Nähe, inWarehouse har INGET DOA-avtal med Navigon! (Har de sånt avtal med någon leverantör?!) Jag blir tvungen att skicka in navigatorn till dem. Sen hamnar den väl i kön hos dem bland övriga returer, sen ska de utreda och slutligen ta ett beslut om vad som ska göras med den.

Det känns fördjävligt att ha betalat över 4000 spänn för en grej som sedan fungerar i fyra dagar och så måste jag paketera, skicka iväg och vänta på att se vad som händer! Jag skaffade min navigator för att jag behövde den nu, inte om några veckor!!

Detta är absolut ingen kritik emot Navigon, de har ju enligt uppgift här på forumet DOA-avtal med t ex Mediamarkt, denna kritik gäller inWarehouse. Riktigt lågt måste jag säga!!

Väldigt synd är det, eftersom jag har gillat inWarehouse fram tills nu, men nu kommer jag inte handla av dem fler gånger och jag kommer också sprida min åsikt bland vänner och på olika kanaler på nätet.

VARNING FÖR ATT HANDLA PÅ inWarehouse!!

Från en riktigt besviken
/Fred

Hej alla!

Något sk "DOA-avtal" med återförsäljare har jag aldrig hört talas om, och då det är jag som skriver alla avtal borde jag ju ha koll på detta.

ALLA våra återförsäljare har samma förutsättningar. Första 14 dagarna från Ert köp som konsument är det DOA som gäller om produkten är felaktig. Tex att skärmen inte fungerar eller att högtalaren är trasig. Ni skall då få enheten utbytt mot en ny enhet hos återförsäljaren. Efter 14 dagar träder vanlig garanti in. Då har Ni 2 års garanti from köpedagen. Under denna period har Vi sk Pick-up and return garanti. Vi hämtar och lämnar produkten i Ert hem utan extra kostnad när den är lagad. UPS plockar up enheten hos Er och kör ned den till Tyskland för reparation. Allt Ni gör är att ringa vår hotline. Detta förutsatt att det är ett garantifel.

Så, Inwarehouse eller MediaMarkt, spelar ingen roll. Är produkten trasig inom 14 dagar är det en DOA, och Ni skall få den utytt. Den skall EJ skickas på reparation av Er som konsument.

Mvh
Gabriel / NAVIGON Sverige

Postad 05 August 2008 - 14:43

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Testade 8110 mot Garmin 760 i veckan från Gbg till Malmö. I 8110 fanns inte ens Comfort Hotell i Malmö med trots att det funnits sedan 1992 och har 127 rum ???
Kommer inte egna Poi i denna produkt i nästa uppdatering så kan de nog lägga ner hela skiten.
Åter till mitt tidigare problem med 8110 och ankomstider. Jag körde ganska exakt efter hastighetsskyltar och på Garmin anlände jag 4 minuter tidigare än beräknat hemifrån men på 8110 så ankom jag 37 minuter tidigare.
Hur i h-e kan denna produkt fått bra betyg i tester när det finns så mycket andra bättre gps?
När jag sedan i Malmö skulle ta mig till Turning Torso så visade Garmin ett meddelande om trafikarbete men inte 8110. Jag nonschalerade meddelandet vilket jag inte skulle gjort då de byggde om en stor del av gatorna runt centralstationen vilket medförde att jag kom på villovägar, skulle lyssnat på Garmin.
8110 är sämst av allt jag testat på att beräkna ankomstider, saknar funktion för egna Poi, har en sk 3D karta som bara är ett fult grått molntäcke med ett streck för väg igenom, på kartan ser man inte gatunamn, de stackars pois som följer med är absolut inte dagsfärska då jag saknat i stort sett varenda poi jag sökt (den har Mcdonalds i stort sett), man kan inte få upp information på körs sträcka mm mm.

När jag idag kom hem hade jag fått mail från Navigon att Map Q3 nu fanns för nedladdning till min 8110 vilket den inte gjorde. Jag har registrerat mig med en 8110 men får information till annan skit jag inte har.

Garmin Rules !!!!

Om man inte uppskattar vår Panorama View kan man mycket enkelt stänga av denna under Grund inställningar. När man kör i "normalt läge" så visas alla gatunamn, POIs osv osv när man är ute och kör. Vår Panorama View ör den mest avancerade på marknaden. (Jämför gärna med MIO som har en motsvarighet) därav de dubbla processorerna för att kunna hantera detta. Tex att köra topografiskt och att samtidigt visa kringliggande vägnät (utan gatunamn) är oerhört påfrestande och inget våra konkurenter klarar av idag. Och i Panoramaview har vi valt att endast visa tex bensinstationer då man kan anse att de är mer intressante och viktiga än tex hotell osv osv.

Men, smaken är som baken som man brukar säga. Vissa tycker mycket om utseendet, och vissa uppskattar det ej. Svårt att göra alla tillfreds.

Men som sagt, om du anser att du inte gillar PanoramaView, stäng av det och se om du kankse föredrar den vanliga vyn. Personilgen kör jag mest i stadsmiljö och där är Panorama View ganska överflödigt, så där kör jag oftast i standard läge då det ger mest info om kring liggande gator och POIs m.m m.m.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 05 August 2008 - 16:11

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Behövs det ny programvara eller kartuppdatering för att 8110 ska ta rätt vägar? Alla vet ju att den tar idiotiska vägar. Känns som att det borde styras från programvaran.

Nej det skall inte behövas. Men det kan vara en god idé om du upplever att den uppför sig underligt. Den skall naturligtvis beräkna rutten utefter de instruktioner du ger den. (kortaste, snabbaste, vackraste eller bästa)

Att den tar idiotiska väger hela tiden verkar ju mycket underligt då den får det ena goda omdömet efter det andra. Och det var just en 8110 som Tidningen M3 använde i sitt stora karttest där NAVTEQ vann mot Tele Atlas. Och de körde över 500 mil över stora delar av Sverige. Så det borde de ju ha uppmärksammat om den tog "idiotiska" vägar under detta testet.

Sedan kan ju man ha olika uppfattningar om vad som är "rätt" väg. Och naturlgitvis finns det felaktigheter även i 8110an och dess ruttval ibland. Precis som i alla andra GPSer på marknaden. Så, prova att se om det finns en senare uppdatering via NAVIGON Fresh.

Mvh

NAVIGON

Postad 05 August 2008 - 16:24

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hej!

Kunde inte låta bli att ta en titt själv. Du har helt rätt, Comfort Hotel finns inte med. Däremot ligger Prize Hotel med på samma adress. Och enligt Comfort Hotel som jag just ringde bytte de namn för 10 år sedan. Vilket är tråkigt att höra. Något för NAVTEQ att bita i...

Du skriver ju : "Testade 8110 mot Garmin 760 i veckan från Gbg till Malmö. I 8110 fanns inte ens Comfort Hotell i Malmö med " detta tolkar jag som att det fanns med i Garmin 760.

Stämmer detta vore jag mycket tacksam om du kunde bekräfta detta, då det är en omöjlighet då vi har samma kartleverantör, nämligen NAVTEQ. Har svårt att se att de har olika versioner med olika hotell liggandes på samm plats nämligen. Om så är fallet är det ju viktigt att VI kan ta up detta med NAVTEQ Sverige för att få detta åtgärdat.

Om inte annat så skall du ha tack för din feedback.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 05 August 2008 - 16:31

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Releasen av Q3 maps för 8110 bör ske senast V35.

Releasen som det gick ut mail om till ALLA Newsletter prenumeranter gäller tidigare modeller såsom 7110, 5110 osv. En miss i myhetsbrevet som inte tydligare visade på första sidan vilka modeller som det var tal om.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 05 August 2008 - 17:04

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
En stilla undran bara, vad menas med bästa resväg?

Postad 05 August 2008 - 17:19

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

En stilla undran bara, vad menas med bästa resväg?

:)

Det är den mest optimala resvägen med hänsyn till ekonomi samt miljö.

Tex.

1. A till B snabbaste resväg är 100km och tar 1 timma och 2 minuter
2. A till B kortaste resväg är 80km och tar 1 timma och 5 minuter

Du kör alltså två mil extra för att spara 3 minuter körning. (Detta är fallet på alla navigatorer inkl. NAVIGON vid ovan två ruttplaneringar)

Väljer du Bästa resväg på NAVIGON "förstår" den att det är totalt korkat att spara 3 minuter och istället köra 20km längre. Det är ej ekonomiskt eller miljövänligt så det förslår. Alltså väljer den Kortaste resvägen.

Sedan kan även Bästa resväg faktiskt räkna ut ett tredje och helt avvikande alternativ. Tex kan den utnytja motovägen lite längre än den hade gjort vid "kortaste resväg" men inte lika onödigt länge på motorvägen som vid "snabbaste" resväg. Allt för att spara bensin/miljö men fortfarande vara tidseffektiv.

Ursäkta mitt luddiga svar, men sitter lite stressigt och detta får helt klart duga tycker jag. :(

Mvh

Gabriel

Postad 05 August 2008 - 18:27

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Aha! Tack för svaret! :)

Postad 05 August 2008 - 18:27

Pirelli
  • Pirelli
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Ursäkta mitt luddiga svar, men sitter lite stressigt och detta får helt klart duga tycker jag. :)

En eloge till dig för ditt, i mitt tycke, "oluddiga svar".

Du nämnde tidigare olika garanti-fel. Att skärmen är helt död är en sak men pixel-fel, hur är det med det?
Min första 8110 som inte tålde höga temperaturer hade en död pixel, så när jag fick byta ut den mot en helt ny så fick jag liksom löst 2 flugor i en smäll. :P
Såg dock härom dagen att jag har ett pixelfel även på den nya. :lol:

Mvh,
L-I

Postad 05 August 2008 - 21:04

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Den fungera även bra i Sverige och Danmark.
Vi körde av färjan samtidigt i Rostock,men det är ju klart han körde Volvo o jag kör Ford. Skämt åsido hans problem var att i teleattlas kator fanns det 2 gator med samma namn i navteq bara en, den vi skulle till. Har föresten inte kollat om han hittat hem än.

Kul att 8110 funkar i något land !!! Tyvärr dock inte i Sverige !!!

PS. Hur många timmars försprång hade du ?? ;o)

Postad 06 August 2008 - 07:21

biex
  • biex
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej,
Har läst och reflekterat över tråden från början, köpte efter en tid en 8110, haft vissa hängningar & så men inget som jag inte tycker man får räkna med på en så avancerad produkt. (Eller som killen i kön framför mig på service på Inet Data i Gbg menade, att han ville få sin 8mån gamla Sony Vaio utbytt pga att windows hängt sig en (1) gång på ett halvår pga wlanet! lol)

Inte heller har de stört mig att vissa funktioner saknats, koordinat navigering, pois etc. de är ju trots allt så att tillverkarna nichar sig olika och prioriterar olika.

Vad som däremot får mig förbannad är att kundservice tycks sitta och hitta på. När jag ringde i Måndags och frågade om kartuppgraderingen så fick jag till svar att man haft server problem och att de skulle komma igång under veckan.
Nu får vi info från Sverige (Norden?) chefen att de dröjer 3v till, och av olika anledningar tror jag mer på "chefen" än fotfolket. Har ju visat resultat tidigare. Så, hur kommer de sig att information som lämnas via kundservice inte är korrekt? tidigare har jag också fått fel info när vi skulle göra en total återställning, detta löstes dock mha doa utbyte.

Mvh Andreas

Postad 06 August 2008 - 08:59

jocke919
  • jocke919
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag köpte en 8110 för några veckor sedan och har ett par punkter som jag skulle vilja dela med mig av. Jag köpte navigatorn främst för körjournalen men även för handsfreen och fmsändaren därför blev det just en 8110.

1. Som jag ser det går det inte att starta körjournalen utan att skapa ett resmål, det är väll i sig ingen fara för jag har mina vanliga resmål som favoriter men en hel del problem uppkommer runt detta. Eftersom jag hittar till 90% av mina destinationer brukar jag stänga av ljudet på navigatorn för att slippa rösten, men jag har inte hittat något sätt att bara bli av med rösten som guidar mig men att ha kvar musiken vilket gör att jag nu inte använder Fmsändaren.

2. Navigatorn är ganska seg på att hitta sin position när den startar, så seg att man inte orkar sitta och vänta. Detta spelar ju inte heller så stor roll om det inte var så att man måste skriva in körjournalsinfon efter att gps:en har hittat sin position. Problemet blir då att man måste skriva in infon under färd. Det skulle vara guld om man kunde skriva in infon innan trots att det då skulle innebära att mätarställningen diffade på 0,5-1km när den senare starta loggen

3. Körjournalen sparar bara datan när man avslutar navigeringen eller når sin destination. Jag har förlorat flertalet poster dels för att jag glömt att avsluta navigeringen men även när den har hängt sig eller om batteriet varit dåligt laddat när jag stängt av bilen och gps:en har dött.

4. Ljudet i handsfreen är uselt, så dåligt att jag inte använder den längre då det var flera personer som klagade på att de inte hörde ett ord av vad jag sa. Jag vet att man inte kan förvänta sig underverk men man ska ju kunna använda den.

5. Många gånger måste man trycka på knappar två gånger för att det ska hända något framför allt har jag märkt detta på dels den fysika sidoknappen för att stänga av ljudet och dels i telefonläget när man ska ringa snabbnummer man ser att knappen trycks på men inget händer

Men allt är inte dåligt. Den aktiva hållaren är underbar och jag har fått undan kabeln på ett riktgt snyggt sätt. Navigeringen funkar riktigt bra. Pekskärmen är kanon. Röststyrningen funkar även den riktigt bra.

Postad 06 August 2008 - 15:31

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Den fungera även bra i Sverige och Danmark.
Vi körde av färjan samtidigt i Rostock,men det är ju klart han körde Volvo o jag kör Ford. Skämt åsido hans problem var att i teleattlas kator fanns det 2 gator med samma namn i navteq bara en, den vi skulle till. Har föresten inte kollat om han hittat hem än.

Hur kan han ha TeleAtlas i Garmin 760?

Postad 06 August 2008 - 17:29

mrbister
  • mrbister
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Garmin kör väl TeleAtlas i alla sina modeller.

-Jonas

Postad 06 August 2008 - 17:44

Marantz Sr 9600
  • Marantz Sr 9600
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Då är det ju ännu värre att hans gps minte hittade rätt om vi har samma kartleverantör !

Hur kan han ha TeleAtlas i Garmin 760?

Då är det ju ännu värre att hans gps minte hittade rätt om vi har samma kartleverantör !
Ps han har kommit hem Ds.

Postad 07 August 2008 - 09:16

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Garmin kör väl TeleAtlas i alla sina modeller.

-Jonas

Absolut inte !!!!! Navteq on board ...

Postad 07 August 2008 - 10:54

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ett tidigare inlägg beskriver det dåliga ljudet i handsfree-funktionen. Detta är iofs inte så konstigt eftersom mikrofonen i 8110-an sitter långt från munnen i jämförelse med en vanlig Jabra handsfree som är monterad på örat. För min del är problemet hanterbart i och med att jag låter ljudet gå via FM-sändaren och bilradion. Tanken är att den mekaniska återkopplingen mellan mikrofon och högtalare blir mindre i och med detta.
Vad gäller trögheten i uppstart så instämmer jag. En idé är att stänga av RealityView för att minska belastningen på processorn. RealityView är ändå inte är något att ha i Sverige - den lär vara desto bättre i Tyskland. Den vanliga kartbilden tycker jag är utmärkt och ger mer information om omgivningen än vad ett grått moln med en streck igenom gör.

Postad 07 August 2008 - 14:17

jocke919
  • jocke919
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Ett tidigare inlägg beskriver det dåliga ljudet i handsfree-funktionen. Detta är iofs inte så konstigt eftersom mikrofonen i 8110-an sitter långt från munnen i jämförelse med en vanlig Jabra handsfree som är monterad på örat. För min del är problemet hanterbart i och med att jag låter ljudet gå via FM-sändaren och bilradion. Tanken är att den mekaniska återkopplingen mellan mikrofon och högtalare blir mindre i och med detta.
Vad gäller trögheten i uppstart så instämmer jag. En idé är att stänga av RealityView för att minska belastningen på processorn. RealityView är ändå inte är något att ha i Sverige - den lär vara desto bättre i Tyskland. Den vanliga kartbilden tycker jag är utmärkt och ger mer information om omgivningen än vad ett grått moln med en streck igenom gör.

Det jag menade med att den är slö var inte själva uppstaren utan att få satellit kontaktefter att den har startat. Men vi kanske pratar om samma sak fast på olika sätt.

Postad 08 August 2008 - 09:02

Kvarting
  • Kvarting
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Angående ruttplaneringen så fick jag ett konstigt resultat i min 2110max (antar att det är samma algoritm som i 8110 då väl båda kör MN7). Matade in Göteborg som startpunkt och Hedekas som nästa punkt, utan några specifika adresser. Har Q3-kartan, Normalt fordon och Bästa resväg inställt. Resultatet blir ungefär som förväntat, en rutt på 123km och 1:49h (jag hade valt en avfart tidigare på E6:an). Byter jag resvägsprofil till Snabb resväg skapar den en rutt som är 130km och ska ta 2:02h. Lite konstigt att den tar den vägen som den snabbaste när den kommer fram till en längre restid vilket det också blir i verkligheten eftersom den kör på mindre vägar och dessutom en längre sträcka.

Bugg i algoritmen eller felaktigt kartdata?

Postad 08 August 2008 - 09:07

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tanken bakom min idé var att stänga av en mycket grafikintensiv funktion och ge processorn mer tid att hantera satellitmottagningen. Jag testade den i morse i färjekön på Bohus Malmön och en kallstart där det bara handlade om att hitta satelliterna och räkna ut läget tog mellan 10 och 15 sekunder (det gick så mycket fortare än jag väntat mig att jag missade tidtagningen).
Om jag istället börjat med att ange en destination och sedan begärt att 8110-an skulle räkna ut rutten dit så kanske den hade tagit längre tid på sig att hitta utgångsläget, jag kunde inte testa detta. En annan sak som påverkar hur lång tid det tar är hur många satelliter som maskinen kan observera. I en stad med höga hus kan man råka ut för "the urban canyon syndrome", men moderna maskiner som 8110-an räknar i så fall vidare till dess mottagningen återkommer, precis som den gör i Tingstadstunneln (men bara om den håller på med en navigering, annars vet den inte vart den skall)

Postad 08 August 2008 - 11:57

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Angående ruttplaneringen så fick jag ett konstigt resultat i min 2110max (antar att det är samma algoritm som i 8110 då väl båda kör MN7). Matade in Göteborg som startpunkt och Hedekas som nästa punkt, utan några specifika adresser. Har Q3-kartan, Normalt fordon och Bästa resväg inställt. Resultatet blir ungefär som förväntat, en rutt på 123km och 1:49h (jag hade valt en avfart tidigare på E6:an). Byter jag resvägsprofil till Snabb resväg skapar den en rutt som är 130km och ska ta 2:02h. Lite konstigt att den tar den vägen som den snabbaste när den kommer fram till en längre restid vilket det också blir i verkligheten eftersom den kör på mindre vägar och dessutom en längre sträcka.

Bugg i algoritmen eller felaktigt kartdata?

Felet heter nog Navigon .....
Att snabb resväg skulle ta över 2 timmar med bil, hahaha, vad snabbt ???
Har lagt undan min 8110 tills uppdateringen Q3 kommer men det verkar ju inte hjälpa så det blir nog att fortsätta med Garmin 760 som funkar problemfritt ... Den räknar samma sträcka på 1:19 vilket stämmer betydligt bättre då det ju är 110 väg på 9 av 12 mil på denna sträcka.

Redigerat av olanbi, 08 August 2008 - 12:04.

Postad 08 August 2008 - 15:05

Kvarting
  • Kvarting
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Felet heter nog Navigon .....
Att snabb resväg skulle ta över 2 timmar med bil, hahaha, vad snabbt ???
Har lagt undan min 8110 tills uppdateringen Q3 kommer men det verkar ju inte hjälpa så det blir nog att fortsätta med Garmin 760 som funkar problemfritt ... Den räknar samma sträcka på 1:19 vilket stämmer betydligt bättre då det ju är 110 väg på 9 av 12 mil på denna sträcka.

Har ju kört sträckan och 1:19 stämmer mycket bättre med verkligheten. Är ju en sak att den är väldigt pessimistisk i sina tidsangivelser (ska lära sig att uppskatta tid bättre enligt andra i forumet?) men att den väljer en långsammare väg som snabbast är lite konstigt. Har skickat exemplet till supporten så får man väl se om det är något de kollar på och fixar i framtiden. Antar att det finns fler exempel på felberäkningar.

Postad 08 August 2008 - 23:44

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Har nyss kommit hem från min tripp som gick till en liten håla utanför Wien.
Jag kan säga att jag är otroligt nöjd med hur den visade vägen.
Otroligt vad många fartkameror som fanns i tjeckien ;)
Hemma i sverige har jag inte använt den nämnvärt.
Utomlands funkar den fin fint iallafall :rolleyes:

Postad 11 August 2008 - 11:38

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Testade Garmin 760 och Navigon 8110 på sträckan Göteborg - Kyrkesund i helgen.
Garmins ankomsttid från start "felade" med 3 minuter medans Navigon felade med 22 minuter ......
En sträcka på 73km.

Postad 11 August 2008 - 17:03

jocke919
  • jocke919
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tanken bakom min idé var att stänga av en mycket grafikintensiv funktion och ge processorn mer tid att hantera satellitmottagningen. Jag testade den i morse i färjekön på Bohus Malmön och en kallstart där det bara handlade om att hitta satelliterna och räkna ut läget tog mellan 10 och 15 sekunder (det gick så mycket fortare än jag väntat mig att jag missade tidtagningen).
Om jag istället börjat med att ange en destination och sedan begärt att 8110-an skulle räkna ut rutten dit så kanske den hade tagit längre tid på sig att hitta utgångsläget, jag kunde inte testa detta. En annan sak som påverkar hur lång tid det tar är hur många satelliter som maskinen kan observera. I en stad med höga hus kan man råka ut för "the urban canyon syndrome", men moderna maskiner som 8110-an räknar i så fall vidare till dess mottagningen återkommer, precis som den gör i Tingstadstunneln (men bara om den håller på med en navigering, annars vet den inte vart den skall)

Då ska jag testa det

Postad 12 August 2008 - 14:08

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Testade Garmin 760 och Navigon 8110 på sträckan Göteborg - Kyrkesund i helgen.
Garmins ankomsttid från start "felade" med 3 minuter medans Navigon felade med 22 minuter ......
En sträcka på 73km.

Bli inte besviken på 8110!
Jag har kört en hel del mil i Europa sedan jag köpte min max och kan inte klaga på den punkten.

I ett av mina inlägg (Navigon 2110 max) skrev jag följande:

.....hur länge har du haft navigatorn?
När man gör sin första navigation så beräknar den ankomsttiden enl. den hastighet som
ligger i just den vägprofil som du använder.
Det betyder att ju fler navigationer du avslutar (rösten säjer att du är framme) dess bättre blir
visningen av den sannolika ankomsttiden. Software MN 7 använder sig av en självlärande modus för
uträkning av ankomsttiden.
Om du t ex alltid kör i stadstraffik och sedan gör du din första körning på motorvägen, så
blir ankomsttiden för din första motorvägskörning missvisande.
Är du alltid snabbare vid målet än vad navigatorn beräknar, så kan du kanske leka med
profilen "snabb bil".

/Franz

Redigerat av Kuenring, 12 August 2008 - 14:15.

Postad 12 August 2008 - 15:17

olanbi
  • olanbi
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Bli inte besviken på 8110!
Jag har kört en hel del mil i Europa sedan jag köpte min max och kan inte klaga på den punkten.

I ett av mina inlägg (Navigon 2110 max) skrev jag följande:

.....hur länge har du haft navigatorn?
När man gör sin första navigation så beräknar den ankomsttiden enl. den hastighet som
ligger i just den vägprofil som du använder.
Det betyder att ju fler navigationer du avslutar (rösten säjer att du är framme) dess bättre blir
visningen av den sannolika ankomsttiden. Software MN 7 använder sig av en självlärande modus för
uträkning av ankomsttiden.
Om du t ex alltid kör i stadstraffik och sedan gör du din första körning på motorvägen, så
blir ankomsttiden för din första motorvägskörning missvisande.
Är du alltid snabbare vid målet än vad navigatorn beräknar, så kan du kanske leka med
profilen "snabb bil".

/Franz

Jag har haft ca 10 olika gps genom åren och blev givetvis nyfiken på 8110 och fick den 10/6 och har kört ca 500 mil med den. Sträckan jag nämnde kör jag ca 2-3 ggr i veckan och jag fullföljer destinationen varje gång då jag läst om modusen du nämner. Jag kör ofta motorväg mellan malmö och Uddevalla, min gps är inställd på snabb bil mm och jag har testat med 2 olika 8110 då min kompis har en likadan men resultater är lika dåligt varenda gång. Svaret från Navigons support var att den lägger in tid för köer och stopp mm, men HALLÅ vad har man då TMC till? Som sagt, jag har använt gps sedan de var inbyggda i handdatorer med separat bluetooth puck och aldrig varit så missnöjd som nu då jag verkligen behöver en rättvisande ankomsttid i mitt arbete så därför köpte jag en Garmin 760 igen vilken alltid funkat. Väntar på Q3 till 8110 för att se om den kan rätta till alla problem.

Postad 12 August 2008 - 16:56

Unregistered8ef55401
  • Unregistered8ef55401
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Kom nyligen hem från semester genom Baltiska staterna. Använde 8110 hela tiden.
Måste säga att den funkar mycket dåligt på vissa sträckor. Skulle tex köra från Kaunas i Littauen till Gdynia i Polen. Då ville gps:en att jag skulle köra över Warszawa. Jag hade den inställd på bästa väg. 772 km o 11 tim 46 min skulle det ta. Ändrade till kort reseväg då blev det bara 489 km o 9 tim 9 min???. Vacker resväg gick ändå fortare! 8 tim 13 min o 469 km sträcka.
Vilken ska man välja bästa väg är tydligen sämsta.
Den visade mkt andra felvisningar med flera mil omväg vid bästa rutt!
Vill gärna ha förklaring om detta av någon från Navigon.
Vill inte rekomendera någon att köpa en Navigon 8110.

Postad 12 August 2008 - 19:48

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Kom nyligen hem från semester genom Baltiska staterna. Använde 8110 hela tiden.
Måste säga att den funkar mycket dåligt på vissa sträckor. Skulle tex köra från Kaunas i Littauen till Gdynia i Polen. Då ville gps:en att jag skulle köra över Warszawa. Jag hade den inställd på bästa väg. 772 km o 11 tim 46 min skulle det ta. Ändrade till kort reseväg då blev det bara 489 km o 9 tim 9 min???. Vacker resväg gick ändå fortare! 8 tim 13 min o 469 km sträcka.
Vilken ska man välja bästa väg är tydligen sämsta.
Den visade mkt andra felvisningar med flera mil omväg vid bästa rutt!
Vill gärna ha förklaring om detta av någon från Navigon.
Vill inte rekomendera någon att köpa en Navigon 8110.

Det är ingen hemlighet att MN7 software har problem med ruttberäkningarna om man jämför olika profiler.
Vissa användare upplever detta som rätt så jobbigt. Jag själv har inte drabbats så mycket, då jag mest
använder snabb/snabb. Knepiga sträckor med färjor, tullar och vackert landskap delar jag upp i mindre avsnitt
och med olika profiler.
Även om MN 7 är en komplett ny version, så kan man kräva mera av produkten. Vi får verkligen hoppas att Navigons programmerare tittar på den detaljen och publicerar en ordentlig uppdatering. Det är inte meningen att köparen ska själv ändra olika värden i flera *.ini filer som ligger i mappen .....settings\routing för att få en just rutt.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 13 August 2008 - 12:58.

Postad 14 August 2008 - 20:10

Dolittle
  • Dolittle
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jo, nu är de där, plus uppdatering av Fresh till ver. 1.4.6, men trycket på servrarna verkar stort, så det kan ta ett tag innan det funkar...

Postad 15 August 2008 - 06:46

cas
  • cas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Sent i går kväll fungerade nerladdningen. Det verkar som om E6 förbi Småröd nu är inlagd :( . Om algoritmerna för restidsberäkning justerats får bli en senare fråga (och svar)...

Postad 15 August 2008 - 13:11

Kvarting
  • Kvarting
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Fick svar angående mitt konstiga resultat med ruttplanering där "snabb väg" var långsammare än de andra alternativen.

"Jag pratade med teknikarna om rutten som du har valt, men de säger att det är rätt så som det är med rutteplaneringen.
Det bästa är det alltid att kolla själv på alla rutteprofiler och sedan välja den som passar bäst."

Hur det kan vara rätt att "snabb väg" blir längre och långsammare har jag svårt att förstå. Funkar väl iofs oftast korrekt men ändå. Att behöva testa alla olika varianter på rutt varenda gång känns som ett onödigt steg som man helst skulle vilja slippa.

Postad 15 August 2008 - 13:22

vejbymats
  • vejbymats
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jo, nu är de där, plus uppdatering av Fresh till ver. 1.4.6, men trycket på servrarna verkar stort, så det kan ta ett tag innan det funkar...

Bra!
Men ingen ny programvara? Egna POI och sånt?

Postad 15 August 2008 - 14:23

Dolittle
  • Dolittle
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Bra! Men ingen ny programvara? Egna POI och sånt?

Nej, tyvärr :) Men det ryktas på andra fora att det är på g...

Ska kanske också nämna att Sverige-kartan blev inte installerad automatiskt via fresh (men alla andra) men eftersom jag hann kopiera zip-filen innan Fresh hade raderat den så kunde jag sedan kopiera in den direkt på kortet och allt verkar funka korrekt. Buggen med felaktiga hastighetsbegränsningar verkar inte vara fixad, vilket jag iofs har hört att den inte skulle vara heller förrän Q4 kommer.

Postad 16 August 2008 - 12:02

vejbymats
  • vejbymats
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hos mig så fungerade uppdateringen smärtfritt. Tyvärr så är fortfarande samma 3 fel i mitt närområde kvar som fanns innan. (Jodå, jag har rapporterat)
Ett av felen är ganska underligt. En lokal väg uppe på Hallandsåsen försvinner under c:a 1km, men bara i 3D. Slår jag över till 2D så finns vägen där... ;)

Redigerat av vejbymats, 16 August 2008 - 12:05.

Postad 16 August 2008 - 15:17

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Hej!

Såg nyss att Navigon 8110 vann EISA Awards Best Product i kategorin "Portable Navigation Device", 2008-2009.

"Navigon’s latest portable device - featuring a wide 4.8 inch LCD touch screen and brushed stainless steel finish - is setting new standards for navigation systems with its multiple innovations. Detailed European maps are rendered with real 3D-landscapes, the Lane Assistant Pro function highlights which lane leads to the desired direction, while a Reality View Pro shows motorway junctions and exits in a very realistic manner. Spoken guidance is also excellent since its text-to-speech converter indicates not only which direction but also which street name to follow. Better still, this device not only talks, but also listens: its reliable voice recognition system allows drivers to enter destinations simply by speaking the name of a city, street and house number. With an integrated MP3 player, picture viewer, Bluetooth handsfree and FM transmitter radio, the Navigon 8110 is a cutting edge multimedia product"

http://www.eisa.eu/e...wards/2008-2009

Något för Navigon att vara stolta över...

/Martin

Redigerat av eztoril, 16 August 2008 - 15:20.

Postad 16 August 2008 - 15:46

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Hej!

Såg nyss att Navigon 8110 vann EISA Awards Best Product i kategorin "Portable Navigation Device", 2008-2009.

"Navigon’s latest portable device - featuring a wide 4.8 inch LCD touch screen and brushed stainless steel finish - is setting new standards for navigation systems with its multiple innovations. Detailed European maps are rendered with real 3D-landscapes, the Lane Assistant Pro function highlights which lane leads to the desired direction, while a Reality View Pro shows motorway junctions and exits in a very realistic manner. Spoken guidance is also excellent since its text-to-speech converter indicates not only which direction but also which street name to follow. Better still, this device not only talks, but also listens: its reliable voice recognition system allows drivers to enter destinations simply by speaking the name of a city, street and house number. With an integrated MP3 player, picture viewer, Bluetooth handsfree and FM transmitter radio, the Navigon 8110 is a cutting edge multimedia product"

http://www.eisa.eu/e...wards/2008-2009

Något för Navigon att vara stolta över...

/Martin

Det var inte illa.

Postad 18 August 2008 - 23:06

mazoxas
  • mazoxas
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej, Köpte min 8110 vecka 27 för att användas under bilresan till Grekland. Har inte haft någon gps tidigare. Jag är helnöjd med allt. Det finns bara ett litet iritationsmoment, onoff knappen. Man behöver bara andas på den så går den antingen av eller på. Har tömt batteriet ett antal gånger på grund av detta, när plockar den från hållaren. Borde finnas en fördröjning likt mobiler.

/Savvas

Postad 19 August 2008 - 09:17

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej, Köpte min 8110 vecka 27 för att användas under bilresan till Grekland. Har inte haft någon gps tidigare. Jag är helnöjd med allt. Det finns bara ett litet iritationsmoment, onoff knappen. Man behöver bara andas på den så går den antingen av eller på. Har tömt batteriet ett antal gånger på grund av detta, när plockar den från hållaren. Borde finnas en fördröjning likt mobiler.

/Savvas

Hej,

du är inte ensam med problemet att ofrivilligt sätta på navigatorn. Det är samma problem med 2110 max.
När du stänger av 8110, så är den inte död, den ligger i standby och drar ström.
Under "inställningar" ..."automatiskt standby" kan du välja det läge som passar dig bäst.
Använder du inte navigatorn några dagar, så måste du koppla den till en strömkälla för att få igång den.

Därför kan det också vara en bra idé att köpa en hård väska. Mjuka väskor skyddar knappast från
ofrivillig aktivering av navigatorn.
Det finns en modell "GPS-1" från Caselogic, som är utmärkt och passar 8110.

Är man händig och vill "förbättra" designen, så kan man limma fast en smal (borstad) aluminiumremsa
mellan on/off knappen och framkanten.

Det finns också tricks för att göra apparaten strömlös, men det vill jag inte närmare gå in på.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 19 August 2008 - 09:20.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.