perra, om du söker stativare med lite större storlek i dynaudio-segmentet så är det Special 25 du letar efter
tre med cdon
Hifiklubben och http://www.balance.se
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ny serie från Dynaudio, Excite
Startad av
Unregistered9b54f378
, Apr 11 2008 09:36
1002 svar till detta ämne
32 relaterade trådar
Postad 07 December 2014 - 07:18
Kunde ju ha varit något men tyvärr handlar jag inte begagnat över begagnat sidor
tre med cdon Hifiklubben och http://www.balance.se Postad 07 December 2014 - 07:49
Man får två bra stativare för det priset
Redigerat av Unregistered2294, 07 December 2014 - 07:55. Postad 07 December 2014 - 22:20
Nu kanske jag drar Focus serien över en kam men erfarenheten säger att högtalare för det mesta drar mer åt det ljusa ju dyrare dom blir. Detta gäller i stort sett alla tillverkare förutom några få som tex Sonus Faber där det har varit tvärtom, iaf på Franco Serblins tid skall sägas, framförallt med Homage serien.
Postad 07 December 2014 - 23:13
Stämmer inte med Dynaudio. Ser man på mätningar så brukar Dynaudio, oavsett serie, mäta hyfsat snarlikt. Däremot ser man tydligt att avvikelserna frekvensmässigt skiljer sig mindre när man går uppåt i serierna.
Och det stämmer även med min erfarenhet från att ha gått från Focus till Contour samt lyssnat en del på Confidence. Däremot så finns det en hel del värme i Dynaudio beroende på en liten skjuts i basen som finns där av psykoakustiska skäl och inte nödvändigtvis avviker från det neutrala, men det innebär att om man inte får ut en Dynaudio-högtalare ordentligt från väggarna så blir ljudet varmt. Dessutom faller diskanten av om man inte har högtalarna pekade rätt mot ens huvud. Well, det är mina 2 cents... Postad 07 December 2014 - 23:21
För att illustrera i mätningar: (alla mätningar från stereophile förutom S3.4 som är tagna från en polsk site (audio.com.pl))
Excite X12: ![]() Focus 140: ![]() Contour S3.4: ![]() Confidence C4:
Postad 07 December 2014 - 23:26
Men å andra sidan är Contour en äldre serie där det inte har hänt något speciellt på ca: 10 år i utvecklingen. Det är först nu med LE man har börjat fundera på något nytt.
Har du lyssnat på Confidence MKII möjligtvis? Mätningen visar väl Confidence MkI? Har du ingen färsk mätning? Med aktuella modeller. Redigerat av Unregistered2294, 08 December 2014 - 19:18. Postad 08 December 2014 - 08:14
Ja jag ställde upp c1 signature mk2 och s3.4 i samma rum och bad reference audio-killen bära dem fram och tillbaka. Skönt att man inte jobbar i hifibranschen...
Aktuella... Tycker du att ljudet hos dynaudio förändrat sig väsentligt de senaste åren? Skillnaden mellan C1 mk1 och mk2 är minimala av det jag lyssnat på exempelvis. Postad 08 December 2014 - 18:38
Jag bara undrade varför du gav oss en gammal mätning och inte en ny. Redigerat av Unregistered2294, 12 December 2014 - 15:52. Postad 08 December 2014 - 19:28
För att det här är de mätningarna jag känner till
Postad 09 December 2014 - 17:39
Nyhet!
Excite X14 blir aktiv. http://www.ljudochbi...du-forstarkaren Bilden visar X14A.
Redigerat av Unregistered2294, 09 December 2014 - 17:40. Postad 14 December 2014 - 19:43
Jag tänkte bara tipsa alla som har köpt ett par Dynaudio efter 2014-01-01 att man kan registrera sina högtalare på Dynaudios hemsida och på så sätt få utökad garanti till 8 eller 10 år.
Registreringen görs på: http://www.dynaudio.com/register/ Postad 14 December 2014 - 19:47
Tack för tipset!
Postad 22 December 2014 - 20:06
Står en del om Excite i senaste hembio-tidningen, där benämns dessa som trögdrivna.
Postad 22 December 2014 - 23:16
Skulle inte senaste excite versionen vara betydligt mer lättdrivna än föregående version av excite? Vilken inte heller var direkt trögdriven jämfört med tidigare Dynaudio högtalare? Postad 23 December 2014 - 15:12
Upplever dom väldigt lättdrivna. Men allt är väl relativt. Är grymt nöjd med mina X14. Måste få upp nå bilder på dem är mitt i flyttkaos men de kommer.
Postad 02 January 2015 - 12:07
Vilket j*vla skit ! Mitt vilddjur till son har redan hunnit peta in softdome diskanten på ena av mina X14
Postad 02 January 2015 - 13:10
Jag tror du kan vara lugn. Om du inte hör någon skillnad så är det nog inget problem.
Jag har sett i butik att det finns ett plastskydd till Dynaudiohögtalare som man sätter över diskanten. Lite bökigt eftersom du måste ta bort varje gång du ska lyssna men det kanske det kan vara värt. Det lite mer hardcore alternativet är förstås att ha barnet i en bur. Postad 02 January 2015 - 23:47
Plastskydden hänger med vid köp men med dom låter det apa. Allt diskantljud försvinner. Om dom där Softdome diskanterna är fyllda med olja inuti likt B&W:s diskanter så kan jag säga att det är kört oavsett om man lyckas få ut den sen. Då är byte av diskant enda lösningen tyvärr. Grejen är att oljan läcker ut.
Postad 02 January 2015 - 23:51
Det man inte vet är hur det ser ut på insidan för du ser ju bara utsidan. Har man en sprängskiss så kanske man kan se vad som är skadat och inte och om man har någon chans vill säga.
Postad 02 January 2015 - 23:57
Kommer inte Farbror Blå på besök då?
Postad 03 January 2015 - 02:42
Tror ej att det är olja inuti perra! Märker ingen skillnad ljudmässigt. Har verkligen försökt lyssna men några missljud är obefintligt. Tror den klarade sig!
Postad 03 January 2015 - 21:07
Iaf ett rum med en dörr som man kan stänga
Postad 05 January 2015 - 15:17
Oljan ska ligga i magnetgapet, så det ska inte märkas.... Postad 09 January 2015 - 16:11
Ursäkta tvett men vad är det som inte kommer att märkas? Om oljan rinner ut eller ljudet i högtalaren?
Postad 11 January 2015 - 22:35
Tror att Focus 160 kunde vara precis det du är ute efter, så du bör absolut ge den en genomlysssning under rätt förutsätteningar. F.160 har definitivt ett karakteristiskt dynaudio sound och de har mer att komma med i basområdet än Excite 14, men som alla vet så behöver den kraft vilket du ju redan har i din Bladelius. Efter att jag köpte dessa så lyssnar jag i princip bara på musiken och inte efter hifi-parametrar. Detta till trotts så kan man inte säga att den saknar upplösning, detaljer, bastryck, stort ljudlandskap etc. Lite som en samspelt orkester med andra ord, det svänger men inget sticker ut på ett störande vis. Visst låter en bra inspelning bättre än en dålig men jag har aldrig stött på en så högupplöst högtalare som är lika förlåtande när det kommer till just detta. Mitt problem just nu som "hifi entusiast" är att jag inte längre kan motivera rimliga uppdateringar för det finns inget att klaga på. Skall jag ha något som ljudmässigt skiljer sig så mycket att det är värt att byta så blir det något rackarns dyrt är jag rädd:-) Har för mig att du uttryckt att du inte vill köra med sub, men ett alternativ att testa är en lågt delad sub som komplement till dina X14 det kan göra underverk. Postad 13 January 2015 - 14:45
hehe var inte länge man körde 2.1
Postad 18 January 2015 - 07:34
Jag har inte kvar mina X14. Dom har jag gett bort i julklapp till min bror pga att jag skulle hitta något annat fortare än det tar att stå och sälja dom. Fanns det ändå någon som var beredd att ta över dom inom familjen / släkten så blev det ju som julafton även för mig. Då slapp jag stå och sälja och sen får jag ändå lyssna på dom nästan varje vecka om jag så vill
Postad 23 January 2015 - 12:59
Har ett par X32 golvare som jag ev ska sälja till förmån för något ur Focus serien. Dom är i mint con. Vad kan man ta betalt?
Postad 11 March 2015 - 13:13 Sjukt sugen på x12 igen. Tycker dom svarta är så j*vla snygga, x14 ser inte lika bra ut imo, hatar glansiga grejer.
Ska man köpa ett par svarta x12 innan dom går ur lager tro? Postad 12 March 2015 - 18:10 Då har jag beställt ett par svarta x12. Var det dåligt köp istället för x14 eller? Postad 14 March 2015 - 18:22
Hatar du glansiga grejer borde ju X14 vara ett bättre köp då X14 har matt lack medan X12 är högblanka... Annars är det inte jättestor skillnad på dem ljudmässigt. Hoppas att du fick ett bra pris på X12. Postad 14 March 2015 - 18:31
Köpte x12 black ash, så svart trä är det väl? Postad 14 March 2015 - 19:38 Jag köpte black ash och de är inte högblanka så borde du ju få samma Postad 16 March 2015 - 22:07
Ah, då förstår jag. När du skrev svarta förutsatte jag att det var lackade... Postad 16 March 2015 - 22:08
Lugnt sötnos, jag förlåter dig
Edit: Lite väl mycket alkohol i blodet när jag skrev det här inlägget haha Redigerat av Exiphi, 17 March 2015 - 16:57. Postad 17 March 2015 - 21:04 Du blir nog inte besviken
Men jag undrar hur stor vinsten blir utöver din gamla DM-serie, för jag hade för mig att du hade DM förut?
Min kompis har ett par Audience 42 dvs. föregångaren till DM 2/6, men han menar att DM låter mkt mer sammanhållet. Problemet han ansåg med Audience 42 var att de hade mkt mid-bas, fin diskant men mid-basen grumlade mellanregistret. Jag själv inte känt att DM 2/6 har några uppenbara brister, bortsett från att de saknar det sista i botten. Postad 17 March 2015 - 21:52
Jag har haft DM, X12 & X14. Jag upplevde steget från DM till X12 som störst, mer detaljer och stramare bas. Skillnaden på X12 & X14 är betydligt mindre även om jag inbillar mig att X14 är lite bättre...
Postad 18 March 2015 - 00:32
Det har du faktiskt väldigt rätt i. Älskar DM 2/6. Len o behaglig diskant utan att sudda ut några detaljer, bra mellanregister och bra bas. Visst hade man önskat en riktigt djup botten när man lyssnar på vissa låtar men annars saknar jag inte speciellt mycket.
Ska jag vara ärlig ville jag ha Excite x12 mest för utseendet, är en av dom snyggaste högtalare jag sett. Är ju som mina DM 2/6 fast med riktigt trä, järnbaffel etc. Även mellanregistret vart jag totalt kär i när jag hade x12, lät löjligt bra. Mellanregistret är nog det jag prioriterar först i en högtalare faktiskt, så mycket som går förlorat med dåligt mellanregister, det är där det roliga händer har jag upptäckt
Funderat hela helgen och lite till, läst och försökt komma fram till något.
Tror jag avbryter ordern och funderar lite till, eller lägger pengarna nånstans där dom behövs mer. Postad 18 March 2015 - 10:43 Hade för mig att vi hade mindre olyckor med våra anläggningar ungefär samtidigt.
En mindre "IKEA-HYLLA (LACK)" rasade över min Hegel H1, har för mig att din vän råkade ha ned en av högtalarna på golvet? Jag hade varit sugen på en beställning om mina föregående högtalare hade repor. Men som sagt, det är pengar och är inte gratis. Postad 18 March 2015 - 16:39
Ja precis. Den har lite skråmor i kanterna som stör mig lite. Även pluggarna på frontskyddet rök.
Så sälja iväg mina nuvarande DM och köpa ett par nya likadana kanske? Hehe.
Hade varit roligt om de bestämde sig för att uppgradera DM modellerna också. Fina till dom lite Postad 18 March 2015 - 20:29 Idag hade jag nog aldrig betalat fullpris för ett par Focus
Jag menar att Dynaudios instegsmodeller är så pass bra så de torde täcka behoven för de flesta användare, om man inte är en sucker på djupbas.
Jag köpte mina Focus 140 innan finanskrisen, och fick ett bra pris: runt 12 000:-
Men alla vet idag att motsvarande modell idag, Focus 160 kostar kring 20 000:- och det är lite för mkt pengar för mig. Därför har jag aldrig kollat efter en ersättare till Focus-serien. Min kompis som jag nämnde skulle nog välja Excite X12 framför mina högtalare, just för att det inte behövs mer.
Visst, Focus 140 spelar större, men också lite köttigare och basigare. Det räcker att man har rummet för dessa, annars är det nog kört. Själv hade jag tjänat på att bo i villa för att mina nuvarande stativare skulle få sträcka på benen lite mer. Postad 22 March 2015 - 21:31
Tycker man Focus blir lite för köttig så finns det en lösning på det: Contour!
Postad 23 March 2015 - 17:51 Yeah, Contuor låter fint
Men det finns också en gräns för hur jag lyssnar på musik: idag sitter jag alltmer sällan och lyssnar koncentrerat. Musiken jag lyssnar på låter redan mer än bra på mina Focus. Mitt förhållningssätt till musiken är att Hifi-intresset får inte överskugga det konstnärliga. Jag analyserar därför inte ljudbilden vidare mycket numera.
Jag har haft tur, jag känner att jag nådde fram till min egen lilla nirvana, och har inte andra planer på varken högtalare eller förstärkare. De mindre köpen jag gjort på sistone har varit: ny puppa till min Rega P3-24 samt en Hegel HD11 DAC. Inköpen blir mindre, men jag har haft roligare med musiken sedan jag istället började lägga tid på akustik, möbler osv. Postad 23 March 2015 - 18:46
Dm 2/6 hur är manliga röster typ johnny cach,joe cocker. Deras röster ska ju vara "manliga"om ni ursäktar uttrycket. Eller är x14 bättre på detta.
Postad 23 March 2015 - 19:04
Angående DM 2/6 och att de saknar de där sista i botten. Jag upplevde ungefär samma sak med mina. Jag kompletterade med RELs minsting T-zero och den integrerar helt fantastiskt i ljudbilden samtidigt som den ger det där lilla sista i basen. Den kopplas på högnivå och får samma signal som högtalarna. Resultatet upplever jag som att både mellanregister och diskant framhävs ännu bättre. Kan starkt rekommendera denna som komplement till högtalarna om man saknar de lägsta tonerna.
Postad 23 March 2015 - 19:23
Bara hört x12, men dom ska ju vara väldigt lika x14.
DM är ju mörkare i ljudet medan Excite är lite ljusare och "tydligare" i mellanregistret. Så DM för mansröster och Excite för kvinnoröster skulle jag säga. Postad 23 March 2015 - 20:14
Jag börjar landa också! (Dynaudio-torsk) De stora pinalerna kommer jag ha lääääänge. Tänkte köpa mig en vinylsvarv "bara". Men där där skall det inte spåras ur fullt lika mycket. Lägga pengarna på skivor istället.... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |