Ungefär dubbelt så mycket som förra årets storsäljare Transformers -på HD DVDJo kolla bara Ironman som sålde över 500.000 ex första veckan.
Uselt intresse för bluray?
Postad 10 October 2008 - 18:41
Postad 10 October 2008 - 18:47
Absolut att de går framåt. Men inte behövs de en dator för ladda ner eller streama en film. Bara en litte box typ stor som en VHS kasset. Finns väl de TV som har inbyggd media spelare också om jag ej minns fel. sedan finns typ popcorn,tvix
Jo, men om det ska säljas hd-film för nedladdning legalt så räkna med att boxen kommer att behöva stöd för olika kopieringsskydd och då kommer de som tillverkar dem att ha vett att ta betalt i början som vanligt och så finns fortfarnde risken med konkurerande system som inte blir kompatibla, sånt kommer alltid att höja priserna och skrämma bort kunderna, de vanliga kunderna som idag så smått börjar få upp ögonen för blueray är livrädda för formatkrig, de som valde betamax eller video2000 på den tiden, var kanske intresserade av hd-tv nu, men då det blev 2 format så väntade de tills nu när hd-dvd gick i graven och har de väntat så länge kan de vänta tills de får en bluerayspelare för 999 pix också och filmer för 100kr, vilket jag inte tror ligger så långt bort i tiden köpte BD-filmer för 129kr för nån vecka sen.
Postad 10 October 2008 - 18:48
Det roliga är att de som förespråkar nedladdning hatar Blu-ray eftersom formatet har DRM och regionslåsning. Men legala nedladdningsalternativ kommer troligen få MER DRM och Regionslåsningsskit.Förvisso sant, men om teknikutvecklingen går snabbt och inget stannar upp så kommer vi aldrig att få något nytt format helt enkelt för att den stora massan inte orkar med att sätta sig in i allt nytt, därför behövs det format som håller i minst 5-10 år. Man orkar helt enkelt inte med ett teknikskifte vartannat år tex, särskilt inte som varje nytt format initialt är mycket dyrt att skaffa. Även legal nedladdning/streaming kommer initialt att vara ganska dyrt, dels att få bandbredd, dels kommer leverantörer av medie att ha vett att ta betalt, dels kommer långt ifrån alla att vilja ha en dator i vardagsrummet och set-top-boxar kommer att kosta, var så säkra på det.
Postad 11 October 2008 - 05:17
Klart de vill ha kopieringskydd, det ger inkomster. Men de vet att allt med 0 o 1 går att knäcka att snart det finns kodknäckare som gör sin intåg.
jag hatade ej BD , men jag föredrog HD DVD. Det går jag ej under stolen med. Men nu finns ej HD mer. Så nu är det bara BD som gäller ... Kommer köpa spelare nu när gladiator är på intåg.
Nerladdning kommer nog öka. De inser har de måste bytta marknad. Få ner deras kostnader. På det sättet kommer de kunna hålla lägre försäljn ingpriser och konkurera. Tro priset kanske kommer ligga runt vad en biobiljett kostar, sedan sjunka när utbudet ökar.
Postad 11 October 2008 - 07:40
Vi får se, det verkar troligt.Tro priset kanske kommer ligga runt vad en biobiljett kostar, sedan sjunka när utbudet ökar.
Postad 11 October 2008 - 08:56
Du menar alltså en film du köper som du sen laddar ner? Varför skulle filmbolagen sälja filmer för 85kr på nätet när de kan sälja för 200kr på skiva? Hmm. Låter som finansiellt självmord.Tro priset kanske kommer ligga runt vad en biobiljett kostar, sedan sjunka när utbudet ökar.
Postad 11 October 2008 - 09:11
Jag tror ingen "hatar" Blu-ray som format egentligen, dock är det många som hatar DRM och hutlösa licenser, och de kommer förmodligen fortsätta hata det även i nedladdat format. Däremot är det ju miljömässigt (eller för de som inte tror på växthuseffekten; energimässigt) en vinst att inte skicka skivor kors och tvärs över hela världen.Det roliga är att de som förespråkar nedladdning hatar Blu-ray eftersom formatet har DRM och regionslåsning. Men legala nedladdningsalternativ kommer troligen få MER DRM och Regionslåsningsskit.
Postad 11 October 2008 - 09:39
Du menar alltså en film du köper som du sen laddar ner? Varför skulle filmbolagen sälja filmer för 85kr på nätet när de kan sälja för 200kr på skiva? Hmm. Låter som finansiellt självmord.
Du tror väl inte att filmbolaget får de 200kr. Efter förpackningskostnader, frakt, grossistens marginal och handlarens marginal så är det nog inte så mycket mer än 85kr kvar.
Postad 11 October 2008 - 15:29
Du tror väl inte att filmbolaget får de 200kr. Efter förpackningskostnader, frakt, grossistens marginal och handlarens marginal så är det nog inte så mycket mer än 85kr kvar.
Det stämmer iofs men så enkelt är det inte även om många tror det.
Om fysisk media försvann helt från videobutiker, skivaffärer, bensinmackar, mataffärer och alla andra ställen de säljs på så förlorar filmbolagen fullständigt sin närvaro i det dagliga livet. Då måste man istället lägga enormt mycket mer pengar på annonsering.
För att inte tala om att det skulle bli oerhört svårt att locka folk till biograferna om det tre månader senare bara behövdes betala mindre än biobiljetten. Biograferna står fortfarande för en mycket stor inkomstkälla för att inte tala om reklamvärdet i media när filmerna går upp på bio.
Postad 12 October 2008 - 07:21
Om fysisk media försvann helt från videobutiker, skivaffärer, bensinmackar, mataffärer och alla andra ställen de säljs på så förlorar filmbolagen fullständigt sin närvaro i det dagliga livet. Då måste man istället lägga enormt mycket mer pengar på annonsering.
För att inte tala om att det skulle bli oerhört svårt att locka folk till biograferna om det tre månader senare bara behövdes betala mindre än biobiljetten. Biograferna står fortfarande för en mycket stor inkomstkälla för att inte tala om reklamvärdet i media när filmerna går upp på bio.
Du har en poäng, men de gör de idag också. Blir knappast mycket större tro jag. Men du blir nog bombad med information ändå med spel,leksaker,planscher, böcker, renscion, filmtips med mera. Framförallt sajter som denna
Sedan ska inte glöma de är skillnad se film hemma o bio för de flesta av svenska folket. Många av dem kommer nog gå ändå tanke på atmosfären,stämningen,lukten av popcorn med mera...
Postad 12 October 2008 - 07:55
...längtan efter att få höra andras mobiltelefoner eller annat irrelevanta samtal under pågående film, saknar det, jo.Du har en poäng, men de gör de idag också. Blir knappast mycket större tro jag. Men du blir nog bombad med information ändå med spel,leksaker,planscher, böcker, renscion, filmtips med mera. Framförallt sajter som denna
Sedan ska inte glöma de är skillnad se film hemma o bio för de flesta av svenska folket. Många av dem kommer nog gå ändå tanke på atmosfären,stämningen,lukten av popcorn med mera...
Postad 12 October 2008 - 09:51
Obekvämt hög volym
Sitta som en sill med 1 armstöd
Postad 12 October 2008 - 12:07
Även om många börjar köpa film i hd-upplösningar oavsett vilket medium det använder så är det inte alla förunnat att bygga en komplett bio, de som tex bor i lägenhet, inte anser sig ha råd att lägga minimum 20kkr på bild och ljud kommer att fortsätta att gå på bio och se de filmer de verkligen vill se. Jag går aldrig på bio längre, men när jag bodde i lägenhet så fanns det inget alternativ, grannarna skulle hatat mig om jag sett film hemma på det vis jag ville. Nu kan jag spela hur högt jag vill, har plats för 104" på väggen och det ger andra förutsättningar.
Postad 12 October 2008 - 13:13
Postad 12 October 2008 - 13:30
Med nedladdning så får man även räkna in kostnader för att ha servrar, rejäla linor kostar också och lär behövas om 1000-tals ska kunna ladda och se film samtidigt, vi kommer förmodligen aldrig att få se någon form av legal fildelningssystem från filmbolagen, då de helt tappar kontrollen över vad som händer med filerna, så jag är inte säker på att det blir vansinnigt mycket billigare.
Postad 12 October 2008 - 17:28
Postad 12 October 2008 - 18:45
Klart de finns kostnader med "nerladdningtjänst". Men går ej nog jämnföra med kostnader för ha hårdvara som DVD o BD. Lokal är engångskostnader,serverna skrivs också av på X antal år, linan lär behövas men de måste de ha ändå. Lön till anställda behövs , men de bara flytta runt tjänster. Så blir de ej merkonstnader tvärtom minskas antal anställda. Sedan är de bara rabbla på grejor som miljön
Iofs delvis sant, men servrar behöver uppdateras och underhållas, även skeptisk till att de behöver lika rejäla linor om de inte har nerladdningstjänster, dessutom är det väl ingen som tror på att de inte försöker tjäna en spänn även på dessa prylar även om de tjänar på filmen. Om de vet att de kan sälja en nyutkommen dvd-film för runt 200kr på skiva ut till slutkund, så är de mer intresserade av att höja sin egen profit än att sälja billigt om de själva kan få 130-150kr och slippa dela dem med tranportörer och butiker så kommer de hellre att lägga dem i egen ficka än att göra tjänsten billig.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 12 October 2008 - 18:46.
Postad 12 October 2008 - 19:04
Postad 12 October 2008 - 20:18
Postad 13 October 2008 - 03:31
Jag personligen gillade HD-DVD bättre men jag är inte ointresserad av BR för det.
Sen jag började sammla på film så har man hunnit bli husägare och far och då finns det inte lika mycket utrymme för stora filminköp varje månad.
handlade för 1500-2500 kr varje månad innan.
Postad 13 October 2008 - 06:27
1. Infrastrukturen räcker inte till idag. Det är en bråkdel av internetanvändarna som är storförbrukare av bandbredd idag.
2. Gemensamma standarder. T.ex Hur kul är det att behöva ha flera boxar för olika leverantörer som inte kan komma överens om ett gemensamt format?
3. DRM. Regionsfrihet är ju bara att glömma. Dessutom kommer det nog lustiga restriktioner på filmerna man har köpt/hyrt
4. Kvalitén. 720p + Dolby Digital är inte tillräckligt. Nedgradering från Blu-ray
Postad 13 October 2008 - 12:16
Sedan är de bara rabbla på grejor som miljön
Jag skulle vilja se en oberoende miljö utredning på detta. Kan slå vad om att tillverkning och transport av alla DVD i hela världen på ett år gör mindre miljöpåverkan än vad till exempel ett enda Formel 1 lopp ställer till med. Eller jämförbart med en massa annat här i livet. Visst många bäckar små etc men det rabblas ofta miljö skäl utan att någon har en aning om hur stor eller ens någon skillnad det verkligen skulle göra.
En annan faktor som gärna glöms bort när man jämför priser med fysisk media/nedladdning är momsen. Man kan tycka vad man vill om moms som beskattningssystem men faktum är att i Sverige och många andra länder är det en viktig faktor i skattesystemet. Har inte exakt koll på hur det funkar för exempelvis iTunes idag men så fort nedladdningstjänster blir stora nog så räkna med att det kommer att vara moms på tjänsterna. Den kostnaden måste alltså finnas med i bolagens kostnader för nedladdning också. Skulle de försöka smita genom internationella servrar etc så räkna med att någon får betala ändå och då blir det förmodligen du via löneskatten.
Ps. Gillar personligen att spendera söndagar mellan 2-4 framför tvn så det är inget påhopp på Formel 1.
Postad 13 October 2008 - 14:31
Jag skulle vilja se en oberoende miljö utredning på detta. Kan slå vad om att tillverkning och transport av alla DVD i hela världen på ett år gör mindre miljöpåverkan än vad till exempel ett enda Formel 1 lopp ställer till med. Eller jämförbart med en massa annat här i livet. Visst många bäckar små etc men det rabblas ofta miljö skäl utan att någon har en aning om hur stor eller ens någon skillnad det verkligen skulle göra.
En annan faktor som gärna glöms bort när man jämför priser med fysisk media/nedladdning är momsen. Man kan tycka vad man vill om moms som beskattningssystem men faktum är att i Sverige och många andra länder är det en viktig faktor i skattesystemet. Har inte exakt koll på hur det funkar för exempelvis iTunes idag men så fort nedladdningstjänster blir stora nog så räkna med att det kommer att vara moms på tjänsterna. Den kostnaden måste alltså finnas med i bolagens kostnader för nedladdning också. Skulle de försöka smita genom internationella servrar etc så räkna med att någon får betala ändå och då blir det förmodligen du via löneskatten.
Ps. Gillar personligen att spendera söndagar mellan 2-4 framför tvn så det är inget påhopp på Formel 1.
jadå de stor skillnad
Postad 13 October 2008 - 15:36
Självklart, så hutlösa priser som BD filmerna kostar -så jag förstår domSå jag tror Blu-ray-vägrarna får vänta lite till på sina HD-tjänster.
Postad 13 October 2008 - 16:25
Det är ju knappast socialfall som köper filmer och de borde ha råd att pynta ut 200kr för en film. Men snålheten är ganska betydlig på det här forumet har jag märkt. Illegal nedladdning låter som framtiden förresten. Varför ska filmbolagen ha betalt överhuvudtaget? De kan ju göra film gratis.Självklart, så hutlösa priser som BD filmerna kostar -så jag förstår dom
Postad 13 October 2008 - 16:30
Maveric
Postad 13 October 2008 - 16:33
Vänta bara, det kommer ett par hundra tillTycker man ältar samma sak i denna tråden som vi gjorde för flera 100 inlägg sedan ..
60% tycker det är för dyrt, det är knappast nån nyhet.
Postad 13 October 2008 - 16:45
Jag tror fortfarande på lagligt nedladdningsbar film i "hög" kvalitet. 720p och 5Mbps räcker till migMen snålheten är ganska betydlig på det här forumet har jag märkt. Illegal nedladdning låter som framtiden förresten. Varför ska filmbolagen ha betalt överhuvudtaget? De kan ju göra film gratis.
Att köpa film via nätet för att se det på datorn är inget för mig. Det är mediaspelare som gäller
Postad 13 October 2008 - 16:46
Coolt, så ska det låtaJag tror fortfarande på lagligt nedladdningsbar film i "hög" kvalitet. 720p och 5Mbps räcker till mig
Väntar på att Apple ska öppna upp för filmuthyrning i Sverige.
Att köpa film via nätet för att se det på datorn är inget för mig. Det är mediaspelare som gäller
Postad 13 October 2008 - 17:58
Hur gamal är du? *suck* 90 kr i stället för 200 kr= kallas för vara ekonomisk. 160 kr som kan användas till annan filmDet är ju knappast socialfall som köper filmer och de borde ha råd att pynta ut 200kr för en film. Men snålheten är ganska betydlig på det här forumet har jag märkt. Illegal nedladdning låter som framtiden förresten. Varför ska filmbolagen ha betalt överhuvudtaget? De kan ju göra film gratis.
Var står det om vi vill ha illegal nerladdning?? Vet du vad det betyder?? Här är det legal nerladdning som vi har snackat om. http://www.sf-anytim.../?source=RTgoSV <----- illegal nerladdning????? men *suck* kallas för LEGAL
Varför ska de inte ha betalt???? Hur ska de kunna gör film utan inkomst??? sf-anytime har filmer från 19 kr och uppåt. Kallas det ej för inkomst??? *suck*
Postad 13 October 2008 - 18:10
Hur gamal är du? *suck* 90 kr i stället för 200 kr= kallas för vara ekonomisk. 160 kr som kan användas till annan film
Var står det om vi vill ha illegal nerladdning?? Vet du vad det betyder?? Här är det legal nerladdning som vi har snackat om. http://www.sf-anytim.../?source=RTgoSV <----- illegal nerladdning????? men *suck* kallas för LEGAL
Varför ska de inte ha betalt???? Hur ska de kunna gör film utan inkomst??? sf-anytime har filmer från 19 kr och uppåt. Kallas det ej för inkomst??? *suck*
Fast SF Anytime och liknande är väl en hyrtjänst och inte ett köp? Om vi nu ska jämföra äpplen med bananer
Postad 13 October 2008 - 18:56
Med tanke på din stavning kan man ju ifrågasätta din ålder istället.Hur gamal är du? *suck* 90 kr i stället för 200 kr= kallas för vara ekonomisk. 160 kr som kan användas till annan film
Postad 14 October 2008 - 14:12
Fast SF Anytime och liknande är väl en hyrtjänst och inte ett köp? Om vi nu ska jämföra äpplen med bananer
Japp de är rätt, ville bara ta ett exempel ur högen av alla ställen som finns
Postad 14 October 2008 - 17:02
1. Utbudet redan idag på nedladdning/streaming är våldsamt större än BD
2. Priset redan idag på nedladdning/streaming är våldsamt lägre än BD
3. Bildkvaliteten redan idag på nedladdning/streaming är våldsamt sämre än BD
4. Ljudkvaliteten redan idag på nedladdning/streaming är våldsamt sämre än BD
Våldsamt i 1 ovan kommer nog alltid att vara våldsamt
Våldsamt i 2 ovan kommer nog att bytas mot "ganska mycket"
Våldsamt i 3 ovan kommer nog att bytas ut mot "något"
Våldsamt i 4 ovan kommer nog att bytas mot "ganska mycket"
Frågan är NÄR denna förändring kommer att ske
Postad 14 October 2008 - 17:16
Postad 14 October 2008 - 17:49
...och därför ska BD sänka priserna omedelbart för att möta konkurrensen
Vem är BD??? (Bosses Ljudhörna eller?)
Postad 14 October 2008 - 18:00
Blu-ray Disc
Det är ju koppleri... skulle en BD sänka priset på en BD kollega för att locka fler kunder... Hmm huvudBDn blir väl då en Hallick BD....
Postad 14 October 2008 - 18:01
...och därför ska BD sänka priserna omedelbart för att möta konkurrensen
Det kommer tålamod.
Postad 14 October 2008 - 18:48
Det är kanske dom som är BD-Hallickar....
Filmbolag och dom med regionala rättigheter till verket har ju inget egenintresse i vilken distributionsform som det når konsumenten, den som betalar bäst får rättigheten att distribuera.
Elektroniktillverkarna lär ju bara anpassa sig till utbud o efterfrågan, typ som LG gör med sin nya BD-spelare som har streaming möjlighet knutet till en viss distributör.
Postad 14 October 2008 - 21:37
Vafalls!!
De flesta filmälskare ser om filmerna på samma sätt som man lyssnar om och om igen på en bra skiva.
Andra gången man ser en bra film så ser man den på ett annat sätt.
T.ex. VET man att mördaren är snutens partner och då är det kul att se alla ledtrådar och hur smarta dom var att lura publiken
Sen är vissa filmer som en berg och dal bana där man vill uppleva alla maffiga scener igen m.m.
Ser du ALDRIG om en film?
Jo, ville mest göra mig dum
Postad 15 October 2008 - 04:44
Jo, ville mest göra mig dum
. Dock tycker jag fortfarande att många filmer inte är värda att se om.
samma här för många filmer vill man ej se om. Därför tycker jag det ej värt lägga de 200 - 250 kr på en sådan skiva. Är de på REA (50 - 100 ) kan jag offra de pengarna. TYp som de har varit på HD DVD ett tag, köpt hem en del
Postad 15 October 2008 - 05:10
Kostar förresten inte Dark Knight 189:- på dvd..? En mycket väl motiverad skillnad...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
59 bilder
303 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?