* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *
1049 svar till detta ämne
Postad 15 February 2009 - 16:39
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Har några frågor. Det var en sån attans lång tråd och jag hittar säkert alla svaren där, men det kanske finns någon vänlig själ......
Kan man lägga in engna POI? Finns fartkameror med? Kan man lägga in "via-punkter"? Finns nya E4:an norrut från Uppsala med? Vad skiljer denna mot 2150MAX?
Om de tre översta inte finns med på 2110 MAX. Vilken modell måste jag upp på då?
Kan man lägga in engna POI? rent personliga Poi's kan du inte lägga in eftersom 2110max saknar sökning medels koordinater. Däremot finns det "workaround-lösningar", man kan söka upp en vägpunkt och sparar den som favorit eller man sparar den GPS-position man befinner sig på som favorit. Man kan köpa Poi-Warner från Navigating.de som erbjuder främst visuella fördelar när man närmar sig en Poi och det finns olika databaser med Poi's som man kan ladda ned. Navigon har inte öppnat gränssnittet i MN 7.0.xx för tredje parts Poi-program och Poi-Warner är därför fortfarande en nödlösning.Finns fartkameror med? jaKan man lägga in "via-punkter"? jaFinns nya E4:an norrut från Uppsala med? har inte kollat
Vad skiljer denna mot 2150MAX? Bluetooth support (mobiltelefon), dessutom säljes 2150max inkl. TTS som är tillval på 2110maxOm de tre översta inte finns med på 2110 MAX. Vilken modell måste jag upp på då? 8110 arbetar med samma software som 2110max, alltså inga fördelar i den riktningen. Modell 7210 visar favoriter på kartan och tycks ha en mera finslipad programversion (MN 7.3.xx) men en avancerad Poi-hantering kan de inte erbjuda./Franz
Redigerat av Kuenring, 16 February 2009 - 13:36.
Postad 15 February 2009 - 17:31
joa_bj
-
joa_bj
-
Rookie
-
5 inlägg
Postad 16 February 2009 - 08:24
Stybbe
-
Stybbe
-
Rookie
-
2 inlägg
Finns nya E4:an norrut från Uppsala med?
Jodå, den finns med!
Postad 16 February 2009 - 09:40
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Har några frågor. Det var en sån attans lång tråd och jag hittar säkert alla svaren där, men det kanske finns någon vänlig själ......
Kan man lägga in engna POI? Finns fartkameror med? Kan man lägga in "via-punkter"? Finns nya E4:an norrut från Uppsala med? Vad skiljer denna mot 2150MAX?
Om de tre översta inte finns med på 2110 MAX. Vilken modell måste jag upp på då?
Denna funktionen är bra: https://www.prisjakt...j=284507,319909
Redigerat av discomega, 16 February 2009 - 09:59.
Postad 17 February 2009 - 23:30
Unregisteredd34f8594
-
Unregisteredd34f8594
-
Användare
-
-
153 inlägg
Ingen aning. Jag hade den i 1 dag då jag utförde uppdateringen. Dessutom var den med Q2.
Jag undrar bara om andra har samma problem?
Idag var det samma problem. Snabbaste väg mella Blentarp och Ystad via småvägar! När släpper de nästa uppdatering???
Postad 18 February 2009 - 11:25
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Idag var det samma problem. Snabbaste väg mella Blentarp och Ystad via småvägar!
När släpper de nästa uppdatering???
Du skriver inte vilken resväg du skulle föredra och varför. Navigatorn föreslår en resväg som är ca 26 km (beroende på positionen av startpunkt och resmål) och då är sträckan på E65 ca. 7 km alltså 27% av hela resvägen och det väger tungt i beräkningen. Vi vet inte hur Navteq har klassificerat dessa vägar. Någon som inte känner till området skulle säkert acceptera rutten. Det vore intressant att veta vilka alternativa resvägar Navigon 7210 skulle föreslå, eftersom den modellen arbetar med programversion 7.3.xx som är ett snäpp "effektivare". Många hoppas att både 8110 och 2110max får del av dessa förbättringar.............. /Franz
Postad 26 February 2009 - 11:14
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Nu fick jag mail om nya kartorna, Q1 2009
Ska se om jag får ner de, har ju inte så mycket plats kvar på kortet, då har jag endast uppdaterat kartmaterial.
Om man nu inte får plats med nya kartorna, någon som har tips på vad man ska göra utan att skaffa ett större kort ?
/ J
Postad 26 February 2009 - 12:54
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Nu fick jag mail om nya kartorna, Q1 2009
Ska se om jag får ner de, har ju inte så mycket plats kvar på kortet, då har jag endast uppdaterat kartmaterial.
Om man nu inte får plats med nya kartorna, någon som har tips på vad man ska göra utan att skaffa ett större kort ?
/ J
Bäst är att lugna sig eftersom servern kan strula när det är så många som "måste" ha uppdateringar på direkten. Köp ett 4 Gb-kort, då får du inga problem framöver. Om du inte vill köpa ett större kort och du vill vara säker på att uppdateringen fungerar, så kan du: ..... radera någon/några mapp-filer på kortet innan du börjar proceduren ......välja ett mindre kart-paket än hela Europa-kartan Glöm inte att göra en backup av dina favoriter innan du hämta en ny programversion och Q1/2009. Sedan gör du en backup av hela kortet INNAN du startar navigatorn. /Franz
Postad 26 February 2009 - 20:03
Björnås
-
Björnås
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej jag brukar att radera alla länder och alla filer som har map i slutet, sedan är det bara att ladda ner och det får plats utan problem och behöver inte skaffa större kort heller.
Postad 27 February 2009 - 07:27
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Ok, men när jag kollade så sparas inga gamla map-filer utan de skrivs över så det borde ju inte hjälpa tycker jag men det kanske sparas en del skräp om man bara skriver över de gamla.
Hur som helst så hittade jag lite annat som kunde tas bort, alla sound utom de svenska och alla manualer som inte var på svenska, det var en del Mb som kunde tas loss bara där och det räckte denna gång.
Men de har fortfarande inte lyckats få med vår väg på kartan trots att den funnits i 6 år nu, det är väl dåligt, visseligen dröjde det till förra året innan vi ens kom med kartan hos eniro och hitta.
/ J
Postad 27 February 2009 - 12:30
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Ok, men när jag kollade så sparas inga gamla map-filer utan de skrivs över så det borde ju inte hjälpa tycker jag men det kanske sparas en del skräp om man bara skriver över de gamla.
Hur som helst så hittade jag lite annat som kunde tas bort, alla sound utom de svenska och alla manualer som inte var på svenska, det var en del Mb som kunde tas loss bara där och det räckte denna gång.
Men de har fortfarande inte lyckats få med vår väg på kartan trots att den funnits i 6 år nu, det är väl dåligt, visseligen dröjde det till förra året innan vi ens kom med kartan hos eniro och hitta.
/ J
Lägg in de nya uppgifterna direkt hos Navteq så kanske de blir uppdaterade och införda i en kommande uppdatering av kartmaterialet. Adressen är http://mapreporter.navteq.com
Postad 27 February 2009 - 12:37
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Lägg in de nya uppgifterna direkt hos Navteq så kanske de blir uppdaterade och införda i en kommande uppdatering av kartmaterialet. Adressen är http://mapreporter.navteq.com
Tackar, nu är det gjort, syns man inte så finns man inte, klart man vill synas
Postad 27 February 2009 - 13:08
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Laddade ner och installerade Q1 igår/idag. Tyvärr har de inte uppdaterat de nya hastighetsgränserna som gäller fr o m sept-08. Svagt.
Likaså har de inte fört in nya rondeller eller nya fartkameror som kom under hösten 2008. Svagt.
Visst, jag vet att det finns en viss tid i arbetsgången från att Navteq fixar sina kartor och till att Navigon för in dem på sina kartor, men ovanstående (hastigheter + fartkameror) borde prioriteras. Annars är det inte mycket till uppdatering.
Postad 27 February 2009 - 14:14
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Laddade ner och installerade Q1 igår/idag. Tyvärr har de inte uppdaterat de nya hastighetsgränserna som gäller fr o m sept-08. Svagt. Likaså har de inte fört in nya rondeller eller nya fartkameror som kom under hösten 2008. Svagt.
Visst, jag vet att det finns en viss tid i arbetsgången från att Navteq fixar sina kartor och till att Navigon för in dem på sina kartor, men ovanstående (hastigheter + fartkameror) borde prioriteras. Annars är det inte mycket till uppdatering.
Hej, .......jag tänkte på mitt gamla inlägg till dig (#523) <<Jag tror inte att dessa nyheter från september 2008 kommer att vara med i Q1/2009 om den versionen blir tillgänglig tidigare än mars 2009.>> Tyvärr blev det inte mycket bättre. Det diskuteras ofta vilken kartleverantör som är bättre. Om det intresserar dig så kan du på följande länk jämföra Navteq och Teleatlas - side by side. Visningsläge "karta" är nog bäst för att kolla diverse vägavsnitt. http://www.jonasson.org/maps//Franz
Postad 27 February 2009 - 14:19
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej jag brukar att radera alla länder och alla filer som har map i slutet, sedan är det bara att ladda ner och det får plats utan problem och behöver inte skaffa större kort heller.
..ett 4 Gb kort är i alla fall en bra investering eftersom kartmaterialet växer, men komprimeringsmetoden är samma. Dessutom kostar ett 4 Gb kort ingen förmögenhet. Originalkortet är något snålt och det påpekas också i flera europeiska forum. Dessutom glömmer somliga att plocka bort egna bilder från sitt 2 Gb kort innan de startar nedladdningen.... Allt detta är inte något problem om man är "hemma" i ämnet, men en vanlig användare ska inte behöva flytta/editera/radera filer för att få del av en lyckad uppdatering. /Franz
Postad 27 February 2009 - 15:23
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej,
.......jag tänkte på mitt gamla inlägg till dig (#523)
<<Jag tror inte att dessa nyheter från september 2008 kommer att vara med i Q1/2009 om den versionen blir tillgänglig tidigare än mars 2009.>>
Tyvärr blev det inte mycket bättre. Det diskuteras ofta vilken kartleverantör som är bättre. Om det intresserar dig så kan du på följande länk jämföra Navteq och Teleatlas - side by side. Visningsläge "karta" är nog bäst för att kolla diverse vägavsnitt.
Franz, jag kommer väl ihåg ditt inlägg. Hoppades in i det längsta att det inte skulle stämma, men tyvärr stämde mina (och dina?) farhågor.
Postad 02 March 2009 - 20:03
flipbop
-
flipbop
-
Rookie
-
8 inlägg
Har precis uppgraderat till senaste programvaran och kartor till Q1_2009. Efter att ha tagit backup konstaterar jag att filen ALL_poiwarner.pom I POI-mappen är på 413 kB (samma storlek gällde för Q3_2008). Det är väl i denna fil information om fartkamerorna finns lagrade, eller har jag missuppfattat det hela?
Jag har också jämfört med en kompis som har en Navigon 2100 Max (Norden-kartor). För denna är motsvarande fil på 751 kB, alltså bra mycket större en för Navigon 2110 Max med sina Europa-kartor. Känns konstigt för en amatör som jag. Borde det inte vara mer information lagrad i en 2110:a jämfört med 2100:an när det gäller fartkameror då det är så många fler länder som täcks in i 2110:an?
Någon som vet?
Postad 02 March 2009 - 20:13
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hej,
.......jag tänkte på mitt gamla inlägg till dig (#523)
<<Jag tror inte att dessa nyheter från september 2008 kommer att vara med i Q1/2009 om den versionen blir tillgänglig tidigare än mars 2009.>>
Tyvärr blev det inte mycket bättre. Det diskuteras ofta vilken kartleverantör som är bättre. Om det intresserar dig så kan du på följande länk jämföra Navteq och Teleatlas - side by side. Visningsläge "karta" är nog bäst för att kolla diverse vägavsnitt.
http://www.jonasson.org/maps/
/Franz
Vet inte vad ni tycker, men tele atlas har betydligt fler småvägar med på de områden jag tittat på iallafall. När jag kör till bostadsområde med Navigon/Navteq så hittar den oftast bara till ingången av bostadsområdet. Men tittar jag på teleatlaskartan så är även detaljerna inne på område med. Fast det viktigtast är väl att de större vägarna stämmer visserligen...
Postad 02 March 2009 - 21:33
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har precis uppgraderat till senaste programvaran och kartor till Q1_2009. Efter att ha tagit backup konstaterar jag att filen ALL_poiwarner.pom I POI-mappen är på 413 kB (samma storlek gällde för Q3_2008). Det är väl i denna fil information om fartkamerorna finns lagrade, eller har jag missuppfattat det hela?
Jag har också jämfört med en kompis som har en Navigon 2100 Max (Norden-kartor). För denna är motsvarande fil på 751 kB, alltså bra mycket större en för Navigon 2110 Max med sina Europa-kartor. Känns konstigt för en amatör som jag. Borde det inte vara mer information lagrad i en 2110:a jämfört med 2100:an när det gäller fartkameror då det är så många fler länder som täcks in i 2110:an?
Någon som vet?
I min 2150 är denna fil 712KB efter senaste uppdateringen. Kolla och jämför med din backup
Postad 02 March 2009 - 22:24
Goran2
-
Goran2
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Någon som vet?
Hmm. Var tvungen att kolla hur det såg ut på min 2110max. Där kan jag då se att ALL_poiwarner.pom är 413kB efter uppdatering till Q1_2009 och den var exakt lika stor i Q4_2009. Däremot skiljer det väldigt mycket på SWE_MSH.pom i samma katalog. Den är 361 kB i Q4, men bara 6 kB nu i Q1_2009 (både i navigatorn och i backupen jag tog efter nedladdningen). Motsvarande filer för andra länder har minskat lika mycket. Vad innehåller _MSH-filerna ?? Vet inte alls hur POI-informationen ligger lagrad, men tycker att det rimliga vore att den låg i landsunika filer på samma sätt som kartorna gör.
Redigerat av Goran2, 02 March 2009 - 22:26.
Postad 03 March 2009 - 03:23
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
http://www.navigon.c...it09#highlightsKänns som Navigon har läst detta forumet och implementerat alla goa features i kommande modeller. Lyckliga ägare av 7210 ser ut att få samma uppdateringar. Vi får väl se om vi 2110Max ägare får några av dessa...
Postad 03 March 2009 - 05:57
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
http://www.navigon.c...it09#highlights
Känns som Navigon har läst detta forumet och implementerat alla goa features i kommande modeller. Lyckliga ägare av 7210 ser ut att få samma uppdateringar. Vi får väl se om vi 2110Max ägare får några av dessa...
Rimligtvis borde även vi (2110maxare) få del av dessa uppdateringar eller iallafall de som går att genomföra utifrån hårdvarustödet.
Postad 03 March 2009 - 09:07
Unregistered9e9ab13d
-
Unregistered9e9ab13d
-
Användare
-
-
202 inlägg
Vet inte vad ni tycker, men tele atlas har betydligt fler småvägar med på de områden jag tittat på iallafall. När jag kör till bostadsområde med Navigon/Navteq så hittar den oftast bara till ingången av bostadsområdet. Men tittar jag på teleatlaskartan så är även detaljerna inne på område med. Fast det viktigtast är väl att de större vägarna stämmer visserligen...
För min del ser det omvänt ut. I mitt hemområde finns t.ex. en gata som har funnits några år med på Navtech men inte i Tele Atlas. Det intressanta är att i Google Maps (Tele Atlas) finns busshållplatser och butiker som ligger längs den gatan inritade men inte gatan... Ser lite skumt ut med en busshållplats mitt i spenaten  Nåja, det var väl lite OT. Jag ska inte göra detta till en Navtech VS Tele Atlas-tråd...
Postad 03 March 2009 - 10:04
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Rimligtvis borde även vi (2110maxare) få del av dessa uppdateringar eller iallafall de som går att genomföra utifrån hårdvarustödet.
Hej, i samband med CeBit -mässan spekuleras naturligtvis mycket. Det var alltid så. Eftersom det är en riktig explosion på GPS-markanaden, så får vi nog räkna med att 2110max börjar bli gammal redan vid 1-års åldern. Eventuellt kan vi förvänta oss en liten uppdatering av programversionen som snyggar till ruttberäkningen. Personligen har/hade jag inga problem med 2110max och därför får den navigera ett år till. Vinnarna blir ägare av modell 7210 som redan har rätt processor och en mera anpassad programversion för att kunna dra nytta av de nya funktioner som är standard i kommande 7310. Men ingen vet priset för en sådan uppdatering. De som har en 8110 lär nog inte jubla. /Franz
Redigerat av Kuenring, 03 March 2009 - 15:01.
Postad 03 March 2009 - 15:01
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
7310 verkar ju vara väldigt intressant men frågan är ju vad blir priset, kanske det blir bättre om man byter upp sig till 7210?
Vad är skillnaden på 7310 vs 7210?
Gör nog som du Franz drar nytta av den kartuppdatering som ingår i 2110 max och köper nytt sedan, priset på 7310 är kanske humanare då, men troligen har det kommit nya navigatorer och med mitt "ha begär" så vet man inte vart det slutar!
Redigerat av RedMarathon, 03 March 2009 - 15:07.
Postad 03 March 2009 - 17:16
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
7310 verkar ju vara väldigt intressant men frågan är ju vad blir priset, kanske det blir bättre om man byter upp sig till 7210?
Vad är skillnaden på 7310 vs 7210?
Gör nog som du Franz drar nytta av den kartuppdatering som ingår i 2110 max och köper nytt sedan, priset på 7310 är kanske humanare då, men troligen har det kommit nya navigatorer och med mitt "ha begär" så vet man inte vart det slutar!
jag tycker du gör rätt i att ligga lågt om du är nöjd med din 2110max och du inte behöver nya funktioner. Vi får uppleva en CeBit till år 2010 innan garantin på maxen är slut. Då kommer ytterligare nya modeller................ Du kan titta på följande sida för lite info. http://www.navigon.c.../int/en/cebit09Klicka på högerpilen för att skrolla igenom modellerna. Eller kolla under "New features". Där hittar du alla nya finesser. Om 7210 titta här: http://www.navigon.c...ion/navigon7210/Franz
Postad 04 March 2009 - 20:40
Björnås
-
Björnås
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej jag undrar om det är säkert att nu ladda ner Q1 2009 till sin 2110 max hörde att det hade varit strul med deras server, vet någon om det är lönt att ladda ner det alltså om det är någon skillnad på denna eller Q 4 2008 och om det kommit nyare än 7,013 Tack
Postad 04 March 2009 - 20:51
Goran2
-
Goran2
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej jag undrar om det är säkert att nu ladda ner Q1 2009 till sin 2110 max hörde att det hade varit strul med deras server, vet någon om det är lönt att ladda ner det alltså om det är någon skillnad på denna eller Q 4 2008 och om det kommit nyare än 7,013 Tack
Jag hade inga som helst problem med att ladda ner Q1 2009 och har inte haft det med tidigare nedladdningar heller. Skillnaderna mellan Q4 2008 och Q1 2009 känner jag inte till.
Postad 05 March 2009 - 09:21
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Uppdaterade kartor känns väl alltid bättre...Läs detta: https://www.minhembi...p;#entry2333860
Postad 07 March 2009 - 05:45
Björnås
-
Björnås
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej ja jag tänkte att ladda ner nya Q1 2009 men fick höra igår av en som laddat ner att det var fortsatta problem, eller är det någon annan som har annan erfarenhet
Postad 11 March 2009 - 12:11
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hej ja jag tänkte att ladda ner nya Q1 2009 men fick höra igår av en som laddat ner att det var fortsatta problem, eller är det någon annan som har annan erfarenhet
Det är väl bara att prova. Går det så går det. Har aldrig haft problem med varken kartor eller firmware trots att jag brukar ladda hem kartorna på releasedagen.
Postad 11 March 2009 - 12:17
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
jag tycker du gör rätt i att ligga lågt om du är nöjd med din 2110max och du inte behöver nya funktioner. Vi får uppleva en CeBit till år 2010 innan garantin på maxen är slut. Då kommer ytterligare nya modeller................
Du kan titta på följande sida för lite info. http://www.navigon.c.../int/en/cebit09 Klicka på högerpilen för att skrolla igenom modellerna. Eller kolla under "New features". Där hittar du alla nya finesser. Om 7210 titta här: http://www.navigon.c...ion/navigon7210
/Franz
Överlag så tycker jag att navigatormarknaden är lite konstig just nu. Att man kan paketera samma hårdvara om och om igen med ny firmware är lite fult (gäller inte bara Navigon). Nu får visserligen 7200 ägarna del genom en icke-gratis uppdatering vilket är bra (självklart ska man betala för att få nya funktioner), men de är alldeles för många olika varianter ute just nu som är allt för lika. Verkligen inte mycket nytt på hårdvarufronten. Och alla 8xxx ägare kan som sagt känna sig blåsta. Det är på 7xxx platformen som det händer grejjer. Tycker nog att 2110/2150 kunde få några av de nya funktioner som finns i 2310. Känns som ett rent firmware lyft. MyRoutes+TMC Routing Info är typiska funktioner som jag hade betalt ett par 100-lappar extra för att få till min 2110Max, men jag köper knappast en ny hårdvara (som i praktiken är samma) för att få ny firmware. Slit och släng sammhället i ett nötskal. Bättre att vänta 2 år på lite verkliga uppdateringar på funktionssidan. Edit. Riktigt röriga beteckningar. Verkar som att 2xxx (utan max) är 3,5 tums och 3xxx är 4,3 som 2110max. 3310max verkar vara uppföljaren på 2110max. Såg även att det skett mindre hårdvaruuppdateringar. Ny CPU familj och 500Mhz istället för 400Mhz.
Redigerat av e3henri, 11 March 2009 - 12:40.
Postad 15 March 2009 - 08:38
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Någon som testat nya POI Warner för MN7? http://www.navigatin...dex.php?id=5117
Postad 15 March 2009 - 12:08
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag har inte testat den ordentligt, men när jag var i Tyskland fick jag köra en sväng med en 8110 som hade den installerad Eftersom Poiwarner från Navigating inte kommer åt Navigons MN7's gränssnitt, så är programmet en nödlösning som egentligen inte ger så mycket. Dessutom kan det hända att det krävs en ny installation av Poiwarner efter varje MN7-uppdatering medels FRESH. Hastighetskameror och hastighetsbegränsningar visas bättre på displayen och det kan vara intressant i Tyskland med sina täta placeringar av fasta och mobila kameror. Dessutom stämmer hastighetsbegränsningar i kartmaterialet bättre överens med verkligheten än i Sverige. Med ett abonnemang kan man uppdatera den informationen. Poi's som befinner sig längs rutten aviseras audiovisuellt och så kan man installera diverse overlays. Jag kan inte yttra mig beträffande Navigatings databas som gäller för Sverige. Efter den här korta bekantskapen är Poiwarner inte intressant för mig. Vore jag i behov av en riktig Poi-hantering, så skulle jag välja en navigator med öppet gränssnitt för tredje parts program resp. en annan navigator (fabrikat) med inbyggda funktioner för detta ändamål. /Franz
Redigerat av Kuenring, 15 March 2009 - 12:37.
Postad 15 March 2009 - 20:23
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
EN liten ruttfix sådär vid sidan om de vanliga MNsläppen http://navigonse.cus...amp;p_topview=1
Postad 16 March 2009 - 08:29
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Efter den här korta bekantskapen är Poiwarner inte intressant för mig. Vore jag i behov av en riktig Poi-hantering, så skulle jag välja en navigator med öppet gränssnitt för tredje parts program resp. en annan navigator (fabrikat) med inbyggda funktioner för detta ändamål.
/Franz
Man tackar för infon  . Då blir det inget köp för mig heller.
Postad 29 March 2009 - 13:29
danneeeee
-
danneeeee
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hej. Visserligen är tråden om Navigon 2110 Max men jag antar att det samma gäller 2210 EU som jag har. Förhoppningsvis har någon lite info att supporta med 2210 EU jag köpt hade kartor Q3 2008 inlagt. Jag uppdaterade till Q1 2009 på minneskort jag köpte till. Problem: Problemet är att när jag använder karta Q1 2009 och vill söka POI "i närheten" så stänger navigatorn av sig och startar om. När jag använder kartan för Q3 2008 och gör samma sak så fungerar det finfint. Vad kan orsaken vara och hur löser jag det? 1. Jag som misslyckats med uppdateringen? (ska erkänna att jag är osäker, kopierade allt från navigatorn till minneskortet, tog bort Maps från minneskortet och uppdaterade sen kartor på minneskortet genom fresh. Detta gjorde jag efter att updatering med navigon kopplad till PC med USB tappade förbindelsen 2 ggr och avbröt uppdateringen. Går ju inte att uppdatera kartor till tomt minneskort utan programvara) 2. Är det någon krock mellan Q1 2009 kartor och kanske Q3 2008 POI:s? Bör POI:s uppdateras i och men uppdaterade kartor eller är POI en separat uppdatering (som jag inte hittar)? Tackar på förhand
Postad 31 March 2009 - 13:21
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Är det någon som har testat denna update? Om så har ni märkt ngn skillnad?
Postad 04 April 2009 - 18:32
danneeeee
-
danneeeee
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hej.
Visserligen är tråden om Navigon 2110 Max men jag antar att det samma gäller 2210 EU som jag har. Förhoppningsvis har någon lite info att supporta med
2210 EU jag köpt hade kartor Q3 2008 inlagt. Jag uppdaterade till Q1 2009 på minneskort jag köpte till.
Problem:
Problemet är att när jag använder karta Q1 2009 och vill söka POI "i närheten" så stänger navigatorn av sig och startar om. När jag använder kartan för Q3 2008 och gör samma sak så fungerar det finfint.
Vad kan orsaken vara och hur löser jag det?
1. Jag som misslyckats med uppdateringen? (ska erkänna att jag är osäker, kopierade allt från navigatorn till minneskortet, tog bort Maps från minneskortet och uppdaterade sen kartor på minneskortet genom fresh. Detta gjorde jag efter att updatering med navigon kopplad till PC med USB tappade förbindelsen 2 ggr och avbröt uppdateringen. Går ju inte att uppdatera kartor till tomt minneskort utan programvara)
2. Är det någon krock mellan Q1 2009 kartor och kanske Q3 2008 POI:s? Bör POI:s uppdateras i och men uppdaterade kartor eller är POI en separat uppdatering (som jag inte hittar)?
Tackar på förhand
Jag ska svara på min egna fråga: * Formaterade minneskortet till FAT32 i Windows. * Stoppade in minneskortet i Navigon 2210 EU * Valde uppdateringstjänsten i Navigon Fresh programmet. --> Kartor mm uppdaterades med 2210 EU:s internminne + minneskortet ihopslaget. Det som inte fick plats på internminnet lades utomatiskt på minneskortet och allt funkar finfint nu.
Postad 05 April 2009 - 19:46
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Var nu i helgen på besök i Gbg och tänkte där se hur väl 2110max kunde guida oss genom staden. Ofta fungerade det felfritt, men vid en del tillfällen så kom instruktionerna alltför sent för att vi skulle hinna med att följa dem (körde inte fort, utan det var förmodligen navigatorn som inte hann med att ställa om sig efter en korsning eller rondell till nästa tätintilliggande korsning/rondell). Likaså fick navigatorn fullt spel både söder om korsvägen (mot Mölndalshållet till) och uppe vid Guldheden. På bägge ställena ropade tanten i navigatorn ut sväng höger, sväng vänster, gör om möjligt en u-sväng, i ett efter varandra. Tur att vi hade en liten hum om hur vägarna går, annars hade vi fått problem en masse. Vid en del tillfällen påstod tanten i navigatorn att vi hade valt ett förbjudet område eller något liknande, när vi hade knappat in en rutt mellan två destinationer i Gbg. Mycket mysko.
Postad 05 April 2009 - 20:38
resande
-
resande
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag köpte en navigon 2110 max i går och efter ca 2 mils körning sedan jag svängade av från E4 så slutade den att visa hastighets begränsningarna ska den bara visa detta på större vägar ?
Redigerat av resande, 05 April 2009 - 20:39.
Postad 06 April 2009 - 09:28
Unregistered9e9ab13d
-
Unregistered9e9ab13d
-
Användare
-
-
202 inlägg
Om jag inte är helt ute och seglar så ligger dessa uppgifter i kartmaterialet oavsett kartleverantör, och det är allt annat än komplett...
Redigerat av Unregistered9e9ab13d, 06 April 2009 - 09:29.
Postad 09 April 2009 - 08:36
aik_putte
-
aik_putte
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Vilka funktioner är det som följer med denna GPS?
Fartkamera? Reality View? Text to speech? Landmark View 3D? Kurvvarnare?
Dessa saker går ju att beställa från Navigons hemsida men följer alltså inget av det här med från början eller är t.ex. fartkamerorna bara de senaste uppdateringarna?
Finns det fartkameror i GPSn från början så att den varnar när man närmar sig?
Sen har jag läst att man ska köpa POI Warner om man vill lägga till egna POIs osv, men vilken version ska man köpa? Den för Mobilenavigator 7?
Jag vill t.ex. lägga in POIs för rastplatser, logi som vandrarhem, järnvägsstationer och sånt, hur mycket av det finns det från början och kan man lägga till sånt om man har POI Warner och laddar ner en fil från en POI-sida?
Postad 09 April 2009 - 09:42
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Vilka funktioner är det som följer med denna GPS? Fartkamera? Reality View? Text to speech? Landmark View 3D? Kurvvarnare?
Dessa saker går ju att beställa från Navigons hemsida men följer alltså inget av det här med från början eller är t.ex. fartkamerorna bara de senaste uppdateringarna? Finns det fartkameror i GPSn från början så att den varnar när man närmar sig?
Sen har jag läst att man ska köpa POI Warner om man vill lägga till egna POIs osv, men vilken version ska man köpa? Den för Mobilenavigator 7? Jag vill t.ex. lägga in POIs för rastplatser, logi som vandrarhem, järnvägsstationer och sånt, hur mycket av det finns det från början och kan man lägga till sånt om man har POI Warner och laddar ner en fil från en POI-sida?
Hej fartkamera(uppdateras varje kvartal) och Reality view finns med resten kostar.Här är länken till POI warner http://www.navigatin...dex.php?id=5117.
Postad 09 April 2009 - 09:46
aik_putte
-
aik_putte
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej fartkamera(uppdateras varje kvartal) och Reality view finns med resten kostar.Här är länken till POI warner http://www.navigatin...dex.php?id=5117.
Tack för svaret och länken! Uppdateras fartkamerorna man har i GPSn automatiskt via programmet eller måste man betala när de ska uppdateras?
Postad 09 April 2009 - 09:59
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Tack för svaret och länken! Uppdateras fartkamerorna man har i GPSn automatiskt via programmet eller måste man betala när de ska uppdateras?
Antingen väljer man att abonnera på en 24 månaders kartuppdatering där uppdateringar av fartkamerorna ingår och då får man uppdateringarna varje kvartal. Annars kan man välja att prenumerera på ett särskilt fartkameraabonnemang som kostar extra, men då får man i gengäld uppdateringarna varje månad.
Postad 09 April 2009 - 09:59
aik_putte
-
aik_putte
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Antingen väljer man att abonnera på en 24 månaders kartuppdatering där uppdateringar av fartkamerorna ingår och då får man uppdateringarna varje kvartal. Annars kan man välja att prenumerera på ett särskilt fartkameraabonnemang som kostar extra, men då får man i gengäld uppdateringarna varje månad.
Bra svar, tackar!
Postad 09 April 2009 - 14:02
aik_putte
-
aik_putte
-
Amatör
-
-
57 inlägg
En till fråga: Om jag vill lägga in egna waypoints, måste jag göra det direkt i GPSn eller kan jag göra det i datorn via någon karta och sen föra över det till GPSn?
Postad 11 April 2009 - 10:26
Unregistered9f3b2e22
-
Unregistered9f3b2e22
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej kan du ge en specifikation (vad heter den) på denna nätladdare????
Skulle behöva en väska till Navigatorn som är vattentät och kan användas på MC,n den som finns som tillbehör passar inte då jag inte har en ståltank!! Någon som har något förslag???
Jag hittade en nätladdare här hemma men jag vet inte var den kommer från. Nu undrar jag kan jag använda den till min Navigon 2110 max? Uttaget passar och laddaren är på 5V likström och 1,0A max. Jag antar att den skulle fungera men det skadar inte att fråga. Jörgen
Redigerat av Unregistered9f3b2e22, 11 April 2009 - 10:26.
Postad 11 April 2009 - 15:39
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag hittade en nätladdare här hemma men jag vet inte var den kommer från. Nu undrar jag kan jag använda den till min Navigon 2110 max? Uttaget passar och laddaren är på 5V likström och 1,0A max. Jag antar att den skulle fungera men det skadar inte att fråga.
Jörgen
...ja, det går utmärkt. /Franz
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|