Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center

1515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune BD Prime (Blu-ray & DVD-spelare) 2 6.5 (1) Inga priser
Dune HD Center (Mediaspelare) 4 7.5 (1) Inga priser
Dune HD Base 3.0 (Mediaspelare) 1 8.777776 (8) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 (Blu-ray & DVD-spelare) 2 7.571428 (6) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 500GB (Blu-ray & DVD-spelare) 2 (0) Inga priser
Dune HD Smart H1 (Mediaspelare) 1 7.749998 (3) Inga priser
Dune HD Smart D1 (Mediaspelare) 3 9.416666 (11) Inga priser
Dune HD Smart B1 (Mediaspelare) 1 8.249998 (3) Inga priser
Dune HD Max (Mediaspelare) 4 8.999998 (6) Inga priser
Dune HD Duo (Mediaspelare) 3 7.5 (1) Inga priser
Dune HD TV-303D (Mediaspelare) 4 8.75 (3) Inga priser
Dune HD Base 3D (Mediaspelare) 4 8.821428 (27) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 16 September 2011 - 17:28

M Kraft
  • M Kraft
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan.

Har köpt en dune hd smart d1,som jag har satt i en 1tb hårddisk i.
När jag kopplar in den till dator via usb så ser jag ej dunen,hur ska jag kunna föra över filmer till den??

Mvh Martin

Postad 16 September 2011 - 18:10

Unregistered5ece7a7c
  • Unregistered5ece7a7c
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Filmade lite hur fint scrapern "yaDIS" och min Dune HD Smart B1 lirar ihop. Snygga menyer och snabbt som rackarns funkar den över nätverket oxå :(

http://www.youtube.c...h?v=SVytvTP5N90

Är det jobbigt att uppdatera. Dvs om biblioteket med ens filmer utökas, är det bara trycka på "scan"(eller liknande knapp) och sedan tuta och köra?

Man behöver inte någon intern hårddisk för att yadis skall fungera? Dvs man kan skaffa Dune B1 och ändå köra yadis?

Postad 18 September 2011 - 11:56

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja ha lite hjälp med yaDis. Eller rättare sag med mina filnamn.
Tydligen får man inte ha varken . eller _ i filnamnet tex : air.force.one eller air_force_one.

Många av mina filmer har speciellt punkter mellan orden, och yadis verkar inte hitta filmerna då ju.
Finns det nåt program för att ta bort tecken i filnamnet speciellt för detta ändamål?

Kanske ett program också för att göra mappar o flytta filer automatisk också.
För jag har alla mina filmer i en huvud mapp, o tydligen är det bästa att ha en mapp för varje film..??!!!

Hmm programmet verkar ju inte hitta nån info om filmen även om jag byter namnet till
"Air Force One 1997.dvd5.720p.bluray.x264-hv.mkv"

Hmm2: konstigt den hittar Babylon.A.D utan problem trots punkter.. VARFÖR?

Postad 18 September 2011 - 12:23

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
En fråga till om Dune HD smart D1:

Går det att ändra font eller stil på subtitles tex interna mkv subs eller srt?

Postad 18 September 2011 - 14:59

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Det går inte att ändra font på interna subs, det man kan göra är att ändra storlek och välja mellan 6 olika färger.

YaDis ska inte ha några problem med varelse . eller - i filnamn, vad jag stött på iaf.

Att ha system storage till Dune har fler fördelar än att bara lagra YaDis meta-data, där sparas även java-inställningar o sånt för Bluray.

M Kraft - hur har du formaterat disken, i windows eller i Dune´en? eller i huvud taget.

Postad 18 September 2011 - 19:26

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Ok, går det att ändra externa tex srt? Eller det är kanske redan bra upplösning på subbarna?
För på min PCH A100 ser ju srt subs förskräckliga ut. Typ som det är snuskigt lågupplösta.

Hmm jag har scannat runt 50 filmer med yaDis, och endast 5-6st av dom får en info+bild. Går det inte att ställa in nånstans vilken site den ska plocka info från? Tycker en enda är snålt också.

JAg måste göra nåt fel, men vad? ÄR det för att jag ännu inte har nån Dune, så setupen blivit fel?

Postad 18 September 2011 - 19:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ok, går det att ändra externa tex srt? Eller det är kanske redan bra upplösning på subbarna?
För på min PCH A100 ser ju srt subs förskräckliga ut. Typ som det är snuskigt lågupplösta.

Hmm jag har scannat runt 50 filmer med yaDis, och endast 5-6st av dom får en info+bild. Går det inte att ställa in nånstans vilken site den ska plocka info från? Tycker en enda är snålt också.

JAg måste göra nåt fel, men vad? ÄR det för att jag ännu inte har nån Dune, så setupen blivit fel?

Är namnen på filmkatalogerna verkligen korrekta? Dom måste heta som dom heter på imdb.
Annars kan du trycka på ändra när du scannat igenom en gång och det misslyckats, där skriver du sen det korrekta namnet.
Kataloger direkt från en tracker fungerar alltså inte ;)

Postad 18 September 2011 - 22:43

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Det står i instruktionerna att man BEHÖVER inte ha filmerna i mappar. Och det är det jag vill slippa, utan jag har alla filmer + subs i en o samma mapp. O kollar man vad syntaxen på filerna ska vara så ska varken punkt eller _ vara nåt problem.

ex på filmer som fungerar:
Dukes of Hazzard.mkv
Babylon.A.D.[2008]-.mkv
Max Payne -.mkv
Next.mkv

ex på filmer som inte fungerar:

Hancock-blu720p.mkv
No.Country.for.Old.Men.720p.Bluray.x264.mkv
The Bourne Ultimatum.Swesub.x264.720p.mkv
Taxi.4.2007.720p.Bluray.x264.DTS.mkv

Snakes.On.A.Plane.2006.720p.HDTV.x264.mkv

Funkar inte heller att ta bort punkter:
Snakes On A Plane 2006.720p.HDTV.x264.mkv

Men tar jag bort allt efter årtalet så fungerar det:
Snakes On A Plane 2006.mkv
likaså fungerar också:
Snakes.On.A.Plane.2006.mkv

Liksom, vad är det för j***a skitprogram som inte klarar av att läsa av ett filnamn?
Det är ju inte svårt att programmera en sån sak!

PS: jag använder inte trackers..

Postad 18 September 2011 - 22:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Skitprogram? Det är inte direkt så att imdb lägger upp alla namn från olagliga piratreleaser, det är väl ganska självklart?

Postad 18 September 2011 - 23:06

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Sorry, men det är ju inte ens så att yadis eller zappity tar infon därifrån heller utan från Cine-Passion..
Och sen har ju namnet inget att göra med var den kommer ifrån.
Programmet behöver ju inte läsa i strängen längre än till årtal, eller hur?

YAMJ jubeboxen tex han namnen ingen betydelse för, det är smart nog att förstå såna här filnamn, men det
funkar bara på popcorn vad jag har förstått.

Postad 19 September 2011 - 00:03

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Sorry, men det är ju inte ens så att yadis eller zappity tar infon därifrån heller utan från Cine-Passion..
Och sen har ju namnet inget att göra med var den kommer ifrån.
Programmet behöver ju inte läsa i strängen längre än till årtal, eller hur?

YAMJ jubeboxen tex han namnen ingen betydelse för, det är smart nog att förstå såna här filnamn, men det
funkar bara på popcorn vad jag har förstått.

Tyvärr så hämtar dom inte infon från Cine-Passion längre heller, då det vart nå strul med den databasen i vintras.
"For movies, yaDIS uses the themoviedb.org database to retrieve movie information, covers & fanarts."
"For TV Shows, yaDIS uses thetvdb.com database to retrieve TV-Shows information, banners & fanarts."

Postad 19 September 2011 - 08:18

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Normalt är att döpa filerna till det namn de har på imdb dvs:

Thor (2011)

eller

Aliens (1986)

Året är viktigt då det kan finnas samma titel fast på olika år.

YAMJ skiter fullständigt i om allt ligger i en mapp eller i egna mappar. Den går efter filnamnet. Vet inte hur det är med yaDIS. Jag brukar dock ha samma namn på mappen som på filerna. Tycker det blir smidigast/snyggast.

Redigerat av Unregistereddc471864, 19 September 2011 - 08:19.

Postad 19 September 2011 - 10:07

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
ok, finns det nåt program som automatisk döper om filer o kanske gör mappar också? Har för mig jag sett nåt sånt i nåt forum, men minns inte var..
Jag har ingen lust o sitta o döpa om eller göra mappar till 100tals filmer.

MAn kan inte göra en mapp då som heter Aliens (1986) o tex ha kvar originalnamnet? Eller det går endast efter filnamn och inte mappnamn?

Postad 19 September 2011 - 10:26

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Idag när jag prova igen så står det i fönstret för processade bilder : "cinepassion svarar inte" . Jag kör yaDIS 2.1.2

Det finns ju heller ingenstans att verkligen verifiera vilka data baser som används i programmet.

Tyvärr så hämtar dom inte infon från Cine-Passion längre heller, då det vart nå strul med den databasen i vintras.
"For movies, yaDIS uses the themoviedb.org database to retrieve movie information, covers & fanarts."
"For TV Shows, yaDIS uses thetvdb.com database to retrieve TV-Shows information, banners & fanarts."

Postad 19 September 2011 - 10:53

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Nu har jag varit inne o läst yadis tråden på mpc, där är en kille som har ett annat problem än mig, men han har listat
en av sina filmer (Inception.2010.1080p.BluRay.x264.DTS-WiKi.mkv) och programmeraren säger INGET om att det skulle ha o göra med hur namnet är på filen eller att han måste byta namn på den.

Så jag tycker det är SKITKONSTIGT att man inte kan ha namn som ovan..

Hmm jag kanske skulle flytta på mina problem från DUNE tråden? ;)

Postad 20 September 2011 - 22:46

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Fick min Dune HD Smart D1 idag, och wow vad snabb den var jämfört med min gamla pch a100. Grymt mycket inställningar för det mesta. Nån enstaka bugg men inte såna allvarliga som var i xtreamer sidewinder2.
Den enda bugg jag hittat hittills faktiskt är att nätverket bara dyker upp varannan gång jag startar den.

Nu har jag börjat pilla med yadis 2.1.2, har förstått det mesta utom hur fasiken jag ska få filerna att spela i maskinen.
Det tog ju ett tag innan jag fatta att yaDIS exportmappen naturligtvis måste vara utdelad den också.. Står ju faktisk INGET om det i instruktionerna på "http://www.mediasmar...-for-the-dune/"

VAD man ska fylla i de olika path rutorna går jag bet på också.. Och därför funkar inte uppspelning. Hela jukeboxen fungerar på
Dune'n, men vid play tryck så står det: misslyckades att öppna url: smb://192.168.1.3/yadda ydadda sökväg/fil.

VAD ska det egentligen stå i "mapp" inställningarna i yadis?

MAPP, ska det vara mapp på datorn eller den utdelade mappen i nätverket?
DUNEPATH: ska det vara typ :storage_label://yaddayaddadisk/mapp
eller smb://192.168.1.3/yaddayaddadisk/mapp

har provat alla kombinationer men får det inte att fungera..

Postad 22 September 2011 - 14:06

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag har löst jukebox problemet. Problemet att den inte ville spela är att dune pathen MÅSTE vara i samma mapp som filmerna.
Vilket gör det oanvändbart om man har flera diskar.. NÄSTAN.... Vill man pilla lite med "Winbolic Link" så med det kan man göra softlinks på alla diskarna till ett o samma ställe. Så jag softlinkade alla diskar till en mapp på c:/ "delade diskar".
I "delade diskar" ber jag yadis spara dune interface också i en mapp "namn" .. Sen delar jag ut "delade diskar" också, och gör sen en favorit på Dune boxen på mappen "namn".. funkar bra så. MAn får bara inte glömma att raderar man softlinkarna raderas allt på original platsen också.. Så en lite varnings fil i mappen har jag gjort.

Postad 22 September 2011 - 19:07

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
verkar ju vara lite oklarheter i hur sökvägs-syntaxen skall se ut, så jag slänger upp en bild på den syntax som funkar för mig.

Bifogad fil  setup(public).jpg   57.15K   33 Antal nerladdningar

Är det jobbigt att uppdatera. Dvs om biblioteket med ens filmer utökas, är det bara trycka på "scan"(eller liknande knapp) och sedan tuta och köra?

Man behöver inte någon intern hårddisk för att yadis skall fungera? Dvs man kan skaffa Dune B1 och ändå köra yadis?

att lägga till flera filmer tycker jag inte är så svårt, bara att trycka på "scan" så tar yadis hem info om de nya tilläggen. Hittar den inte någon film så är det ett snabbt jobb att peka yadis i rätt riktning (man lägger ju oftast inte till så pass många filmer i taget) som det står tidigare i tråden så är titel + årtal den bästa syntaxen.(antingen i katalognamnet eller filnamnet)

Vill man prompt inte döpa om så kan man alltid styra yadis i rätt riktning manuellt. Det blir ett hästjobb, men det behöver man ju bara göra en gång så det kan ta nån timme med ett par hundra filmer, bara att sätta sig en söndag och dra på lite musik och pilla. Att ändra katalognamn eller filnamn enligt syntaxen ovan är ju betydligt snabbare.

Man behöver ingen intern hårddisk för att Yadis skall fungera, däremot kan det vara väldigt lämpligt att sätta in t.ex. ett USBminne för att kunna lägga till yadis på "startskärmen". Det finns även flera fördelar med att ha en USB eller hårddiskförvaring, system storage snabbar upp vissa saker i din Dune, kommer inte ihåg vad, men har för mig det var saker som webbläsaren, BD-uppspelning och BD+ då den kan cachelagra och inte behöver hämta varje gång.

Redigerat av Unregistered8147b14e, 22 September 2011 - 19:20.

Postad 22 September 2011 - 20:26

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
grejen är ju det att när man ska lägga till mappar eller diskar ska man lägga till sin nätverks delade mapp eller disk.. Inte de fysiska på datorn s.a.s. När man väljer en sån så fylls DUNE pathen i automatisk..
Man får alltså gå in på: Mina nätverksplatser/Hela Nätverket/Microsoft Windows Nätverk/ARBETSGRUPP/nätnamn/
Detta är på XP. Hur det ser ut på andra operativ vet jag inte.

Detta missas att beskrivas ordentligt i alla guider jag hittat.

Mitt nätverk heter tex HEMMA, och så här ser det ut hos mig:
mapp: \\Hemma\Tera4\Documentary
dune path: smb://192.168.1.3/Tera4/Documentary
ip adressen är min dator.

och det funkar utmärkt..

Postad 22 September 2011 - 23:12

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Kul att du får det att fungera, men framförallt - mycket bra att du delar med dig av dina erfarenheter.

Själv så är jag livrädd för allt vad nätverk heter, visst har jag min Dune kopplad till datorn och kör mina tv-serier över nätverket, men att jag skulle våga mig på någon form av nätverkslösning för filmerna tvivlar jag på. Jag kör den gamla hederliga metoden med externa diskar och "basic" export i YaDis. Visst, det börjar bli ett antal externa nu och jag kan ju inte utnyttja alla funktioner i YaDis, men det funkar för mig.

Postad 23 September 2011 - 08:42

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Öh, varför gillar du inte köra filmerna i nätverket, men serier går bra?
Och vad menar du med "basic" export? jag hittar inget sånt i yaDIS:.

Postad 24 September 2011 - 15:49

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Basic export är att YaDis lägger filer i varje mapp, till varje film. Så det man missar är att kunna lägga Yadis på startskärmen och ha alla valmöjligheter.
Det går att bocka i under Språk och Profile i Inställningar, det syns inte på bilden här ovanför, varför vet jag inte - kanske för att ordeith har nätverkslagring.

Serier packar man upp upp o tar bort när man är klar. Filmer, känner jag inget behov att ha igång 24/7 så det duger att ha dom ligga på externa.

Postad 26 September 2011 - 11:58

Unregistered07784c2b
  • Unregistered07784c2b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa Dune MAX och undrar hur stor SATA-disk man kan stoppa i? funkar 3TB? bör det vara 5400 RPM eller funkar det med 7200?

Postad 26 September 2011 - 12:10

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa Dune MAX och undrar hur stor SATA-disk man kan stoppa i? funkar 3TB? bör det vara 5400 RPM eller funkar det med 7200?

Är inte helt insatt, men en snabb skumläsning på MPC-Club ger att det verkar vara ett lotteri att stoppa i en disk större än 2TB. Vissa får det att funka, andra inte. Det kan rättas till i framtida firmware-uppdatering, men kanske inte. Du bör sätta i en 5400rpm-disk för att hålla nere värmen och prestandafördelen med en snabbare disk är inget du har någon reel användning av.

Sedan kan man diskutera fördelen med MAX-spelaren, ska du inte använda kabel-tv-modulen så finns det ingen anledning att köpa den framför Dune B1 till exempel. Jag vet inte ens om dom ens släppt instickskort för det än heller.

Postad 27 September 2011 - 11:47

Unregistered07784c2b
  • Unregistered07784c2b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Är inte helt insatt, men en snabb skumläsning på MPC-Club ger att det verkar vara ett lotteri att stoppa i en disk större än 2TB. Vissa får det att funka, andra inte. Det kan rättas till i framtida firmware-uppdatering, men kanske inte. Du bör sätta i en 5400rpm-disk för att hålla nere värmen och prestandafördelen med en snabbare disk är inget du har någon reel användning av.

Sedan kan man diskutera fördelen med MAX-spelaren, ska du inte använda kabel-tv-modulen så finns det ingen anledning att köpa den framför Dune B1 till exempel. Jag vet inte ens om dom ens släppt instickskort för det än heller.

Jag läste detta på HBB's hemsida om Dune MAX:

"# Audio codecs: AC3 (DD), EAC3 (DD+), DTS, MPEG 1/2/3, AAC, LPCM, WMA, WMAPro, Dolby True HD, DTS HD HRA, DTS HD MA (HD-formats for Blu-Ray playback only)."

Betyder det att spelaren INTE stöder HD-ljud från t.ex. MKV-filer?? :wacko: någon som kan bekräfta detta?

Postad 27 September 2011 - 16:07

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Det behöver du inte vara orolig över - Dune har fulla BD-licenser till sina spelare. Dom spelar HD-ljud i .mkv utan problem.

Postad 27 September 2011 - 20:04

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

grejen är ju det att när man ska lägga till mappar eller diskar ska man lägga till sin nätverks delade mapp eller disk.. Inte de fysiska på datorn s.a.s. När man väljer en sån så fylls DUNE pathen i automatisk..
Man får alltså gå in på: Mina nätverksplatser/Hela Nätverket/Microsoft Windows Nätverk/ARBETSGRUPP/nätnamn/

Tackar så mycket för denna info, gjorde installationen av yaDIS mycket enklare!

Nu har jag hunnit med en hel .mkv fil streamat via NFS och sett ca 40 min av en Blu-ray film (via inbyggda spelaren) och kan inte annat än lovorda min nya HD Smart B1 :wub: Jag tyckte min popcorn A-100 var bra, men denna spelar slår den på alla punkter jag kan komma på, tex. mycket snabbare i menyer, enklare jukebox (yaDIS), snabbare uppstart, högre upplösning på menyer etc.

Installationen funkade kanon, bara starta spelaren, skapa "Internal Storage" på en USB sticka, uppdatera firmware via spelaren åsså var man igång. Delar ut mina filmer via NFS från en NAS och det funkar kanon. Fix pilla lite innan jag fick till nätverket men det var inte spelarens fel utan min egen klantighet. Har även testat SMB med gott resultat. Jag blev lite orolig först när jag snabbtestade via UPnP för då fick jag inga undertexter och det gick inte att spela ISO-filer, men med NFS och SMB är det ju lugnt.

När det gäller yaDIS blev det en del pillande, men när konfigurationen väl är på plats funkar den bra. Tänkte dela med mig av mina NFS-inställningar:

Dune interface location: \\NAS_DS209\video\yaDIS_Film (enligt Roadkillz tips) (Denna katalog är skapad och utdelad på min NAS)
Under Mappar:
Filmer:
\\NAS_DS209\video\Film
nfs://10.0.0.13:/volume1/video:/Film (IP-adressen till NAS'en, utdelade volymen på NAS'en, katalogen där filmerna ligger). Det jag hade problem med var ett i NAS'ens gränssnitt står det att volymen heter "volym1", dvs. på svenska men det funkade inte utan jag var tvungen att använda "volume1" av någon anledning.

Känns kanon att jag hamnat i Dunes härliga värld :D

Postad 28 September 2011 - 16:22

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag är också kanonnöjd nu med min D1. Visserligen finns en del mycket små buggar, men maskinen har ju ännu inte hängt sig eller betett sig konstigt.
Jag kör med SMB och Dunes egna "turbo" läge påsatt.. Har kört Thor full BD med hd 7.1 ljud över SMB. Inga problem alls och filmen maxar 40mbit ca.
Jag har provat 2 högbitrate snuttar, "Samsung.Demo.Oceanic.Life.x264.1080p.40Mbps" och den sk. killa.sampla som är ett urklipp från BBC's earth tror jag. I båda hackar det lite, och det är ju lite konstigt då Thor hade bitrates lika hög på vissa ställen.

Ska kolla med fler full BD's.

Och yaDIS fungerar bra när allt är klart, trots att det är ganska fullt med buggar i programmet. Och det går snabbt i Dune'en att bläddra, och har man nån återkommande serie favorit så går den att lägga ut som favorit också så det går snabbare att komma åt.

En sak dock hoppas jag de fixar (om det går) och det är:
När man väljer uppdaterings frekvens 23.976 eller 24 så blir interfacet lååångsamt. Markören flyttar sig som i sirap.
Jag skulle nämligen vilja ha det i 23.976/24 läge med 24/50/60 autoswitchande. Eftersom de flesta filmer är 23.976/24 så vill jag ha ut samma frekvens.
Som det är nu kör jag 50 hz ut och autoswitch, men då tar det sååååå lång tid innan maskinen switchar läge/ förstärkaren ska synca om/ projjen ska synca om.

Kör jag 23.976 eller 24 utan autoswitch går det skitnsnabbt tills jag har bild ju.

Redigerat av Roadkillz, 28 September 2011 - 16:22.

Postad 01 October 2011 - 08:44

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Behöver tips och råd hur man konverterar .sub + .idx fil till .srt som fungerar på Dune Base 3.0? Och jag vet att det finns massor att läsa om detta på webben och har också provat några program men inte lyckats? Så någon här kanske har tips eller en länk till en enkel / fungerande lösning?

/Lennart

Redigerat av LJN, 01 October 2011 - 14:52.

Postad 02 October 2011 - 23:56

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
sub/idx klarar ju i alla fall dune hd smart så det borde väl base 3.0 också klara? Jag tyckte det verkar som alla dune maskinerna har ungefär samma mjukvara..

SubtitleEdit klara ju konvertera, men det är ju väldans schå att lära det ocr ordentligt innan man fått upp
en bra databas.

Redigerat av Roadkillz, 02 October 2011 - 23:58.

Postad 03 October 2011 - 00:00

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag har precis provat "Transformers Dark of the Moon 1080p/truehd7.1" mkv och det var inga problem med ljudet.
Det är dock den första mkv med hd 7.1 ljud jag sett.. Vet inte vilka fler som finns.

Jag har 7.1 system.

Jag läste detta på HBB's hemsida om Dune MAX:

"# Audio codecs: AC3 (DD), EAC3 (DD+), DTS, MPEG 1/2/3, AAC, LPCM, WMA, WMAPro, Dolby True HD, DTS HD HRA, DTS HD MA (HD-formats for Blu-Ray playback only)."

Betyder det att spelaren INTE stöder HD-ljud från t.ex. MKV-filer?? :wacko: någon som kan bekräfta detta?

Redigerat av Roadkillz, 03 October 2011 - 00:02.

Postad 03 October 2011 - 07:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Inte haft problem med några ljudformat, varken i mkv-filler eller bluray-isos.

Postad 03 October 2011 - 09:13

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Jag testade att göra egna MKV-filer med såväl DTS HD MA och Dolby TrueHD från BD-källa som jag testade på en Dune MAX innan jag köpte min Smart H1. Gjorde MKV-filerna med MakeMKV och det fungerade kanon i båda fallen.

/Martin

Postad 08 October 2011 - 17:26

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Nu kan även jag räkna mig till Dune-ägarna, och efter många om och men har jag fått yaDIS att fungera. Dock så har jag problem med .img-filer. yaDIS vill inte processa dem och om jag markerar filmen så får jag upp ett felmeddelande där det står "Ett undantag som inte hanteras har uppstått i ditt tillämpningsprogram. Om du klickar på Fortsätt ignoreras det här felet. Om du klickar på Avslua avslutas tillämpningsprogrammet omedelbart. Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt." Jag har 2.1.2 installerat och enligt changeloggen ska .img funka från och med 2.1.1. Nån som sitter på en lösning?

Postad 11 October 2011 - 18:19

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
Funderar på Dune HD Smart B1... men det är ju en 12 volts transformatorklump i änden på strömförsörjningen. Går det att stänga av strömmen eller ligger den på dygnet runt?

Rekomenderas denna apparat?

Postad 11 October 2011 - 23:50

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 1
yaDis är fruktansvärt extremt mega buggigt, så det är inte så konstigt ;)

döp om filen till .iso så fungerar det. det går dock inte att ens markera .img i yadis sen märkte jag utan att det kraschar, så du får gå in i yadis program mapp och sök efter alla instanser av filnamnet med .img i och radera dessa så de försvinner från yadis.

Nu kan även jag räkna mig till Dune-ägarna, och efter många om och men har jag fått yaDIS att fungera. Dock så har jag problem med .img-filer. yaDIS vill inte processa dem och om jag markerar filmen så får jag upp ett felmeddelande där det står "Ett undantag som inte hanteras har uppstått i ditt tillämpningsprogram. Om du klickar på Fortsätt ignoreras det här felet. Om du klickar på Avslua avslutas tillämpningsprogrammet omedelbart. Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt." Jag har 2.1.2 installerat och enligt changeloggen ska .img funka från och med 2.1.1. Nån som sitter på en lösning?

Postad 12 October 2011 - 00:03

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Den är på hela tiden, men den drar ju knappt nåt när maskinen är av. Så fungerar det ju på alla tillbehör med nätadapter, tex externa hårddiskar, andra mediaspelare mm.

Nu har jag ju display på min (D1) och när spelaren är av visas klockan i displayen, så för mig gör det inget att strömmen är på.

Jag har en D1, det är samma som B1 fast utan BD spelare, och jag är så fruktansvärt nöjd.
Men jag kan bara jämföra med popcorn A100 som jag hade innan, och Xtreamer Sidewinder 2 som jag hade hemma i 3 dagar och sen snabbast möjligt skickade tillbaka. För den var det sämsta jag varit med om.. maken till buggig alltså..

Funderar på Dune HD Smart B1... men det är ju en 12 volts transformatorklump i änden på strömförsörjningen. Går det att stänga av strömmen eller ligger den på dygnet runt?

Redigerat av Roadkillz, 12 October 2011 - 00:03.

Postad 12 October 2011 - 06:24

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Jag har en D1, det är samma som B1 fast utan BD spelare, och jag är så fruktansvärt nöjd.

Hur fungerar swap av hårddisken? Är hd´n skruvad i skena eller något, eller är det en helt ren hd som man trycker in. Jag tänkte ha en 2TB, SATA i docka vid datorn också och snabbswappa den- är det möjligt..? Går swappen blixtsnabbt? eller är det en seg process med underliga luckor och grejer...? Kan man swappa under drift? bara rycka ut den med ström på?

EDIT:

Dune H1 har Hot swap och är den jag är intresserad av ( kompletterad med Blu-Ray enhet)

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 12 October 2011 - 07:04.

Postad 12 October 2011 - 06:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dune H1 är det du ska ha, den har en hot-swap disk. Annars har väl alla esata, det är ju smidigt.
Ännu smidigare... ha den i datorn, kör över nätverket så slipper du krångla.

Postad 12 October 2011 - 07:07

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Dune H1 är det du ska ha, den har en hot-swap disk.

Just det...
Funkar det bra med att komplettera med DUNE´s Blu-ray enhet till H1? Någon som gjort det? http://dune-hd.com/h...ion-module.html

Eller kan man lika gärna köpa en vanlig Blu-ray spelare?

Postad 12 October 2011 - 11:11

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

yaDis är fruktansvärt extremt mega buggigt, så det är inte så konstigt ;)

döp om filen till .iso så fungerar det. det går dock inte att ens markera .img i yadis sen märkte jag utan att det kraschar, så du får gå in i yadis program mapp och sök efter alla instanser av filnamnet med .img i och radera dessa så de försvinner från yadis.

Det var ju det första jag tänkte när jag märkte att det var img som krånglade, men kom visst av mig på vägen. Tack så mycket för påminnelsen :)

Postad 12 October 2011 - 14:18

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Jag har en B1 och kan helt klart rekommendera den. Det enda jag märkt är att det tar 1,5-2 sekunder innan filmen stannar när du trycker på paus vid Blu-ray visning (bara testat med Sagan om ringen filmerna). När jag kör tex. mkv'er finns inte denna fördröjning. Dock inget som stör mig.

När det gäller strömförbrukningen hittade jag detta, enligt detta test http://www.techradar...1-982931/review:
Power conspumption: Watts
Idle: 16 Watts
Playing: 17 Watts

Själv har jag alla mina strömsladdar till mina prylar kopplade till fjärrstyrda brytare (Nexa) så strömmen är helt avstängd när jag inte använder grejorna. Enkelt att slå på och av strömmen via fjärren. Det går att ändra i menyerna till spelaren så den går i "Deep sleep" istället för stand-by när man trycker på power-knappen. Detta använder jag eftersom jag stänger strömmen till spelaren. Är osäker på om det går att starta spelaren från "Deep sleep" utan att fimpa strömmen. Om ingen vet kan jag testa vid något tillfälle.

Redigerat av Zhentro, 12 October 2011 - 14:19.

Postad 12 October 2011 - 22:11

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag tyckte det var irriterande att .txt, .sub, .idx och dolda systemfiler syns på maskinen trots att det finns en inställning för det.
Men jag fick tips av en kille på mpc forumet att göra en textfil som heter "dune_folder.txt" och skriva i den: "all_children.system_files = *.srt, *.txt,RECYCLER,System Volume Information" tex för att dölja alla icke filmfiler.

Bara att lägga till filändelser som man vill ska döljas.

det ska tydligen finnas fler trix med "dune" filer..

Sen är jag imponerad av alla inställningar för typ allt man kan göra.. till och med ljus, kontrast o hue om man nu vill ändra det. Och flyttande av subtitles på bluray och dvd tex..

Till och med framerate justeringar kan man göra.

Man måste läsa igenom den kompletta manualen på dune-hd.com.

Redigerat av Roadkillz, 12 October 2011 - 22:19.

Postad 13 October 2011 - 08:50

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Det jag är mest irreterad på är, man kan inte ändra storleken på textremsan. Den är väldigt liten, men nu har jag en Dune prime 3.0 .
Hade hoppats de skulle fixa till en uppdatering så man kan ändra storleken. :)

Postad 13 October 2011 - 21:59

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Det är väl samma firmware i prime som smart maskinerna?

Smart: vanliga .srt går att ändra storlek på.. Har inte testat idx/sub ännu. blu-ray går inte att ändra.. tror inte det går att ändra på nån maskin faktiskt.

uppdatering:

idx/sub går att ändra storlek på också.. men istället för punkt ändringar som på srt (14.16.20) etc är det på idx/sub: small. medium, large, x-large och xx-large.

Redigerat av Roadkillz, 13 October 2011 - 23:37.

Postad 14 October 2011 - 14:06

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Jag har en B1 och kan helt klart rekommendera den. Det enda jag märkt är att det tar 1,5-2 sekunder innan filmen stannar när du trycker på paus vid Blu-ray visning (bara testat med Sagan om ringen filmerna). När jag kör tex. mkv'er finns inte denna fördröjning. Dock inget som stör mig.

När det gäller strömförbrukningen hittade jag detta, enligt detta test http://www.techradar...1-982931/review:
Power conspumption: Watts
Idle: 16 Watts
Playing: 17 Watts

Själv har jag alla mina strömsladdar till mina prylar kopplade till fjärrstyrda brytare (Nexa) så strömmen är helt avstängd när jag inte använder grejorna. Enkelt att slå på och av strömmen via fjärren. Det går att ändra i menyerna till spelaren så den går i "Deep sleep" istället för stand-by när man trycker på power-knappen. Detta använder jag eftersom jag stänger strömmen till spelaren. Är osäker på om det går att starta spelaren från "Deep sleep" utan att fimpa strömmen. Om ingen vet kan jag testa vid något tillfälle.

Tack för den infon! Jag har nu grunnat ett tag och kommit fram till att extern strömtransformator kan ha fördelar. "Smart" saknar ju fläkt och placeringen av transformatorn utanför burken borde gynna värmeutvecklingen...

Har Dune nya modeller på gång. Någon som vet?

EDIT:
Efter lite sökande så hittade jag faktiskt info om kommande modell.
(I handeln Q1- Q2 2012)
http://www.mediasmar...es-dune-hd-pro/

**Sigma Designs 8910 media processor: Enjoy the absolute best in audio and video playback performance from Sigma Designs newest flagship media processor.

**Blu-ray (3D) and DVD player: Play Blu-ray and DVD discs (plus Audio CD and data discs with video, music and photo files).

**Integrated VXP Video processor: VXP video processing improves video quality of SD, HD, and Internet content, eliminating the need for a separate video post-processing or scaling solution.

**HDMI 1.4: Ensures the broadest compatibility to the very latest 3D TV’s, displays and projectors.

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 18 October 2011 - 07:23.

Postad 19 October 2011 - 10:23

Unregistered07784c2b
  • Unregistered07784c2b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Tack för den infon! Jag har nu grunnat ett tag och kommit fram till att extern strömtransformator kan ha fördelar. "Smart" saknar ju fläkt och placeringen av transformatorn utanför burken borde gynna värmeutvecklingen...

Har Dune nya modeller på gång. Någon som vet?

EDIT:
Efter lite sökande så hittade jag faktiskt info om kommande modell.
(I handeln Q1- Q2 2012)
http://www.mediasmar...es-dune-hd-pro/

**Sigma Designs 8910 media processor: Enjoy the absolute best in audio and video playback performance from Sigma Designs newest flagship media processor.

**Blu-ray (3D) and DVD player: Play Blu-ray and DVD discs (plus Audio CD and data discs with video, music and photo files).

**Integrated VXP Video processor: VXP video processing improves video quality of SD, HD, and Internet content, eliminating the need for a separate video post-processing or scaling solution.

**HDMI 1.4: Ensures the broadest compatibility to the very latest 3D TV’s, displays and projectors.

Den kommer ligga runt 30.000 SEK när den väl lanseras ;) :P fint pris för en mediaspelare

Postad 19 October 2011 - 13:03

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0

Den kommer ligga runt 30.000 SEK när den väl lanseras ;) :P fint pris för en mediaspelare

Samma teknik antas hamna i uppgraderingar av Smart B1, D1, H1.

citat
"rumors of EUR 2-3k. However, I do expect that HDI will also continue with their Smart series of players to be upgraded with the SMP8910 as well."

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 19 October 2011 - 13:06.

Postad 19 October 2011 - 13:11

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Vad är egentligen skillnaden mellan D1, H1 och B1 (förutom blu-ray spelaren)? Jämför jag tekniska specarna så är dom exakt likadana??

Postad 19 October 2011 - 13:27

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Skillnaderna är väl förutom hur diskarna hanteras i D1 och H1 just de du säger. I princip tre olika varianter byggda på samma grundplattform vad jag förstått.

D1: Display fram och möjlighet till hårddisk.Hårddisken byts genom att chassit skruvas upp.
H1: Ingen display men möjlighet till snabbt byte av disk via hotswap-dörren på framsidan.
B1. Ingen möjlighet till inbyggd disk utan istället inbyggd bd-läsare.

Själv kör jag en H1 fast utan disk med med ett usb-minne för internal storage. Tyckte disken rasslade lite väl mycket så jag streamar allt från NAS:en via gigabit.

/Martin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.