När det gäller film osv. använder jag främst Plex men även VLC ibland. Har inte gjort några speciella inställningar utan det har funkat bra som det är, i alla fall för mig.
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *
Cambridge Audio DacMagic
(DAC & hörlursförstärkare)
|
2
|
(106)
|
Inga priser |
DAC (Externa) (732 inlägg)
|
7 år sedan |
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg)
|
11 år sedan |
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg)
|
12 år sedan |
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg)
|
13 år sedan |
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg)
|
13 år sedan |
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg)
|
15 år sedan |
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg)
|
15 år sedan |
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg)
|
15 år sedan |
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 13 December 2010 - 11:31
När det gäller film osv. använder jag främst Plex men även VLC ibland. Har inte gjort några speciella inställningar utan det har funkat bra som det är, i alla fall för mig.
Postad 19 December 2010 - 13:52
För att undgå problemet med att Windows förstör ljudet.Som jag förstår tar USB-ingången på DAC-magic bara emot 16 bitar. Vill man ha 24 bitar ska man använda optiska ingången. Så varför förespråkar så många USB?
Postad 19 December 2010 - 14:03
Frånsett möjligheten till 24bitar så tycker jag också att de flesta förespråkar USB framför optisk utgång från t ex Macmini.Som jag förstår tar USB-ingången på DAC-magic bara emot 16 bitar. Vill man ha 24 bitar ska man använda optiska ingången. Så varför förespråkar så många USB?
Hur kommer det sig? Är kretsen som omvandlar till optisk signal i Mac mini dålig?
Postad 19 December 2010 - 14:19
Postad 19 December 2010 - 21:20
Typ, ASIO-drivrutiner.[...] Då OsX inte förstör ljudet som windows gör (finns dock program för att lösa detta). [...]
Postad 31 December 2010 - 11:01
Hoppas på hjälp. Jag får svajigt ljud (volym) när jag kör koaxial från mitt Asus Xonar Essence ljudkort. Funkar hur bra som helst med USB men vill gärna använda ljudkortet för att ibland använda lurar.
Någon som har liknande erfarenheter?
Hade även problem med att köra laptop-DAC med Windows7 (USB) men hittade nya drivrutiner på Camridges hemsida.
Hoppas tråden lever.
Postad 31 December 2010 - 16:44
Postad 11 January 2011 - 01:24
Jag får alltid en fördröjning mellan bilden och ljudet om jag kör bilden via hmdi från dator till LCD TV, och ljudet via koaxial direkt till förstärkaren (pga av marginell fördröjning i TVn)
Min lösning är att ta ljudet från TVn till förstärkaren, alltså HDMI från dator till TV, och vidare från TV till Reciever, men då tappar jag 5.1 ljudet från källan, och får bara stereo...
Ska jag köpa DAc får jag betydligt bättre musikupplevelse, men jag måste även lösa film, och HDMI kan inte gå genom DAC...
Tacksam för hjälp
Postad 05 March 2011 - 18:51
Postad 05 March 2011 - 20:02
Har precis införskaffat en DacMagic, men min dator känner inte av enheten, någon som har tips på hur man kan fixa det? Dac:et fungerar i övrigt perfekt. Endast usb som det krånglar med.
Prova uppgradera.
Postad 05 March 2011 - 20:26
Prova uppgradera.
Uppdatera vad? Kan inte uppdatera någonting på Dac:et eftersom den inte uppfattas av datorn..
Postad 05 March 2011 - 21:50
Postad 06 March 2011 - 02:03
Han syftar nog på drivrutinerna, läs här: http://support.cambr.....th Windows 7?
Jo, jag antog det och har prövat det. Och det går självklart inte, eftersom det inte går att uppdatera rutiner på en enhet som -enligt datorn- inte är inkopplad. Datorn känner igen andra Dac (V-DAC, uDac 2) och andra USB-enheter, men DacMagic'en existerar inte för den =(
Redigerat av Unregistered608f44ce, 06 March 2011 - 02:05.
Postad 06 March 2011 - 08:40
Postad 06 March 2011 - 11:50
Det är väl inte dacmagicen som ska uppdateras utan windows så att windows känner igen enheten? Men har du provat så får man väl nästan anta att det är något som är paj.
Jo, men enheten skall kännas igen av Windows redan innan "The initial Windows 7 audio driver for USB doesn’t work with the DacMagic and that is what will install by default. ". Vilket min inte ens gör. Plus att jag dessutom inte använder Windows 7.
Hjäälp
Postad 06 March 2011 - 12:47
Annars har jag inga fler idéer. Du skulle ju kunna försöka testa den på någon annan dator för att kolla så att det inte är dacmagicen det är fel på.
Postad 06 March 2011 - 16:32
Vad har du för system då? Vista? Hittade detta också: http://support.cambr.....rectify this?
Annars har jag inga fler idéer. Du skulle ju kunna försöka testa den på någon annan dator för att kolla så att det inte är dacmagicen det är fel på.
Japp, Vista. Kan inte testa det där heller tyvärr. Kopplade Dac'et till en annan dator, och inte heller den uppfattade det. Får anta att Dac'et är trasigt. Trist. Får ringa Hifi-Klubben imorgon.
Postad 07 May 2011 - 17:29
Postad 04 June 2011 - 22:50
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 04 June 2011 - 22:51.
Postad 09 June 2011 - 06:45
EDIT
Nu när jag kör funkar det felfritt. Tjejen som svamla men man vet aldrig. Får hålla utkik.
Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 09 June 2011 - 07:52.
Postad 09 June 2011 - 21:29
Den är bra mycket bättre än min tidigare dac, Harmony Design DA9, i min anläggning.
Den har ändrat lite karaktär under inspelningen, den var lite ljusare i början.
Xlr till rca låter bättre än rca ut, och optiskt in låter bättre än usb.
Redigerat av bubbleboy76, 05 July 2011 - 22:45.
Postad 22 June 2011 - 22:15
Postad 03 July 2011 - 11:58
Redigerat av Unregistered9dec5957, 05 July 2011 - 22:58.
Postad 01 August 2011 - 19:25
Postad 19 August 2011 - 16:48
Lånade hem denna från Hifiklubben idag. Kopplad till min Squeezebox touch så satte jag igång en massa flac musik. Hör absolut ingen skillnad.
Spola öronen på en vårdcentral
Postad 20 August 2011 - 01:34
Lånade hem denna från Hifiklubben idag. Kopplad till min Squeezebox touch så satte jag igång en massa flac musik. Hör absolut ingen skillnad.
Skulle kunna bero på att SB Touch har en rätt hyffsad D/ASpola öronen på en vårdcentral
Postad 02 September 2011 - 17:39
Postad 27 September 2011 - 13:12
bästa är väll att köra optiskt från PS3 till DAC'en ??
Postad 01 October 2011 - 17:03
Jag hade en ide om att köra denna tillsammans med en Sonos ZP90 kopplad via digital coax och sedan balanserat till en Cambridge 840A v.2 stärkare/Dali Mentor 2 kombo. Någon som kört Sonos mot denna? Kör mest flac och apple losless.
Postad 26 October 2011 - 20:49
Är det någon mer än jag som hör ett surrande/gnisslande/hummande ljud från enheten (inte via utportarna alltså utan från själva enheten när den är igång)? I övrigt har jag ingenting än så länge att klaga på.
Tillägg #1
Verkar komma och gå, stundvis låter det tydligt från långt avstånd, ibland är den nära på tyst. Trasig enhet?
Redigerat av eijnar, 27 October 2011 - 19:28.
Postad 11 November 2011 - 14:08
Kan någon vänlig själ berätta vilket som borde låta bäst? Min setup ser ut:
Digital källa med spotify premium--> ATV2--> Dacmagic---> Förstärkare--> Stativhögtalare (Dynaudio focus 140).
Dock är det ganska löjligt då jag inte själv kan bestämma mig måste skillnaderna vara så marginella, men när ett val finns är man där och pillar hela tiden, fett drygt! de ska bara finnas ett val och det är source direct!
Postad 12 November 2011 - 14:26
EDIT!
Drar hem trailen!
Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 12 November 2011 - 14:32.
Postad 21 January 2012 - 20:17
till förstäkare och toslink till cdspelaren.
Inga problem förrän i dag när jag kopplade bort dacen för att prova dacen hos en kompis.
När jag kom hem igen så funkade den inte inget ljud alltså.
Det kommer inte in någon signal där det stod incoming sample rates 44.1 .
Vad har hänt är toslinken kass? Någon som vet vad jag kan prova med?
Postad 23 January 2012 - 17:42
Någon som testat Dacmagic med Playstation 3, är det bara att plugga in o köra, eller måste man göra några inställningar.
bästa är väll att köra optiskt från PS3 till DAC'en ??
Lite sent men kanske någon annan som får glädje av svaret:
Du går in på Settings - Sound Settings - Audio Output Settings - Optical Digital - Se till att endast allt som betecknas Linear PCM 2Ch. är förbockat. - Tryck X. Färdigt.
Postad 23 January 2012 - 18:10
Har haft min dac i några månader inkopplad till cd och förstäkare,har kopplat xlr
till förstäkare och toslink till cdspelaren.
Inga problem förrän i dag när jag kopplade bort dacen för att prova dacen hos en kompis.
När jag kom hem igen så funkade den inte inget ljud alltså.
Det kommer inte in någon signal där det stod incoming sample rates 44.1 .
Vad har hänt är toslinken kass? Någon som vet vad jag kan prova med?
Kolla att inställingarna på förstärkaren inte ändrats /uttag osv. Byt uttag på förstärkare. Testa ev. att koppla upp den till annan förstärkare.
Finns normalt en felsöknings del i instruktionsboken. Följ stegen. Funkar fortfarande inget så är det ett garantiärende.
Tjena, det blev nyligen en Dacmagic inhandlad och jag blir snart galen på filtervalen, visst hör jag en skillnad mellan dem, men så byter jag låt och så låter ett annat bättre (använder blindtest, för att försöka lista ut vilket som ska väljas).
Kan någon vänlig själ berätta vilket som borde låta bäst? Min setup ser ut:
Digital källa med spotify premium--> ATV2--> Dacmagic---> Förstärkare--> Stativhögtalare (Dynaudio focus 140).
Dock är det ganska löjligt då jag inte själv kan bestämma mig måste skillnaderna vara så marginella, men när ett val finns är man där och pillar hela tiden, fett drygt! de ska bara finnas ett val och det är source direct!
Linear är bäst
Postad 24 January 2012 - 08:12
Så nu funkar allt igen som det skall.Tack för tipset det gjorde att jag kollade en extra gång,man tar vissa saker för givet i bland
Postad 10 February 2013 - 23:38
Min DAC har dött, den är heldöd - ingen lampa lyser. Det hände då den var inkopplad, ev åskade det då minns inte riktigt.
Är det någon som har haft liknande problem?
Finns det någon säkring innanför? Vågar man skruva upp den?
Vad göra?
Mvh
Harry
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
DAC (Externa)
20 bilder
76 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna