Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sagem DTR 94250 HD

834 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sagemcom DTR 94250 HD 250GB (Digitalboxar) 1 6.249998 (27) Inga priser

Postad 04 November 2009 - 12:18

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Slit bort fläkten den behöver du inte.

Frågan är bara vad som händer med livslängden på hårddisken? Fläkten är till för den och disken blir förmodligen varm om den står på över natten.

Postad 04 November 2009 - 12:35

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Frågan är bara vad som händer med livslängden på hårddisken? Fläkten är till för den och disken blir förmodligen varm om den står på över natten.

Klistra dit sensorn från en vanlig digital utetempmätare( med tejp på hårddisken). Kolla max tempen. Är den inte över 50 grader är det helt ok

Postad 04 November 2009 - 16:01

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Klistra dit sensorn från en vanlig digital utetempmätare( med tejp på hårddisken). Kolla max tempen. Är den inte över 50 grader är det helt ok

Stämmer inte riktigt, 45 grader är gränsen för där kurvan för livslängd går brant nedåt.

Postad 04 November 2009 - 17:14

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Stämmer inte riktigt, 45 grader är gränsen för där kurvan för livslängd går brant nedåt.

I menyn - >i -> hårddisk information finns temperaturen angiven. Min står f.n. på 38 grader. :unsure:

Postad 04 November 2009 - 17:28

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Denna länken http://216.239.37.13...sk_failures.pdf visar att det funkar att ha 50grader men inte mer.

Postad 05 November 2009 - 14:14

GrooSweden
  • GrooSweden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag har också strul mot min Onkyo, jag tror det är 606:an jag har. Läste här om någon annan som också hade problem med Sagem-Onkyo.

Står min Sagem på över natten hittar Onkyon ingen signal när jag slår på den...

För mig räcker det att se en DVD film så funkar det inte. Ringde en trevlig killa på Sagem support igår han hade inga andra ideer än standard svaret att starta om med fabriksinställningarna. Har faktiskt inte provat det än men tveksam om det funkar. Skulle vilja leta reda på en annan HDMI Receiver och kolla om det är samma fel.

Kanske är DHCP som strular? Bara en vild gissning.

Nån som har denna box kopplat med HDMI till nån annan receiver och inte har detta problem?

Postad 05 November 2009 - 18:40

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Denna länken http://216.239.37.13...sk_failures.pdf visar att det funkar att ha 50grader men inte mer.

Jeeez, har väl aldrig påstått att det inte funkar!!!!! Upprepar, vid 45 grader går livslängden brant nedåt. 38 grader är alldeles utmärkt, men ännu kallare är naturligtvis bättre.

Postad 05 November 2009 - 21:01

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Jag kommer inte åt länken! Finns det något annat alternativ?
Nu är min HDD 38 grader.

Redigerat av ansgar, 05 November 2009 - 21:02.

Postad 05 November 2009 - 21:11

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jeeez, har väl aldrig påstått att det inte funkar!!!!! Upprepar, vid 45 grader går livslängden brant nedåt. 38 grader är alldeles utmärkt, men ännu kallare är naturligtvis bättre.

Behåll byxorna på. Jag länka bara för att denna rapport från google visar en kurva med fel och temperaturer. Under 30 är inte heller bra. Bäst är mellan 35 och 45. Sedan att det funkar helt ok vid 10 grader och 50 grader också. Men vid 55+ grader håller den troligen inte så länge. Men jag har haft en 200 GB Seagate disk som gick 1 år i 60 grader utan problem o den funkar ännu (En fläkt stanna).

Redigerat av lolight, 05 November 2009 - 21:14.

Postad 05 November 2009 - 21:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Jag har också strul mot min Onkyo, jag tror det är 606:an jag har. Läste här om någon annan som också hade problem med Sagem-Onkyo.

Står min Sagem på över natten hittar Onkyon ingen signal när jag slår på den...

Onkyo, även i denna tråd? Med tanke på att även ComHems boxar har problem med kopplingar till denna är det nog hos Onkyon problemet ligger....

En kort inlaga av mig

Och ja, såg något om fläkten. Den behövs nog. Låt den vara. Byt boxen om den låter för mycket eller modda boxen, dvs minska överföringen av vibrationer från fläkten till chassit för det är det som låter. Chassit vibrerar, fläkten i sig låter inte så mycket. Undermålig design av kylningen är orsaken.

Jag är ägare av Canal Digitals variant av denna box och det är i princip samma box.

Postad 05 November 2009 - 21:29

Sagemkund
  • Sagemkund
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Felaktigt bildformat.
De senaste veckorna har bilden varit "för bred" för min 42" tv.
Det vill säga att jag inte ser vänster och högermarginalen/kanterna av bilden.
Kan vara så att det endast är under reklamen, det är där man lättast ser det.

Tv:n kopplas via hdmi, och jag har provat alla boxinställningar på tv formatet, utan att få det att fungera.
Har även provat att ändra inställningarna på tv:n, utan att få ok bild.

Boxen är drygt ett halvår och tv:n (Philips) drygt 1 år.

Har någon någon ide om hur jag felsöker?

Postad 05 November 2009 - 22:50

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0
Jag såg nåt liknande för en tid sen men kommer inte ihåg vad som hände. Det verkar som TVn/Boxen är inställd för att visa 4:3 bild med beskärning uppe och nere. Kan det vara så? Och när den plötsligt under reklamen visar en bredbild så går den inte över till rätt format. Det händer ganska ofta, tycker jag, att bilden visas, åtminstone kortare stunder, i fel format. Se tidigare inlägg där det var omvänt och en 4:3 bild drogs ut till widescreen.
Prova att byta inställningen så att du får svart kant till vänster och höger när det är 4:3 format. Du byter med knappen längst ner till höger på fjärrkontrollen.

p.s. Tempen var uppe på 39 grader men fläkten var fortfarande helt tyst. Jag plockade ut boxen och ställde den på golvet ett tag och då sjönk tempen till 37. Nån annan som kan kolla temperaturen på hårddisken?

Redigerat av ansgar, 05 November 2009 - 23:42.

Postad 06 November 2009 - 09:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Nu antar jag att denna box fungerar likadant som CD motsvarande

Bildformat har boxen två lägen för, olika inställningar.
Vid 16:9 sändningar: Stretched eller Fill (fill - hela bilden, Stretched zoomar in, klipper)
Vid 4:3 sändningar: Fill, 4:3 och 14:9 (fill tror jag den heter, drar ut horisontellt, 4:3 visar med rätt proportioner med svarta sorgeband, 14:9 zoomar till 14:9)

Ändras på CDs box via tryck på exempelvis On demand-knappen eller Back-knappen när i vanligt TV-läge.

Torde vara något sådant som hänt. Kanske annan knapp, men lägena borde vara desamma.

Postad 06 November 2009 - 14:46

Unregistered1cf6b089
  • Unregistered1cf6b089
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har haft Sagem boxen nåt halvår nu och den fungerar riktigt bra.
På min 5.1 förstärkare finns ibara en optisk ingång för ljudet.
Har därför köpt en konverter SPDIF till opto på Kjell o CO.
det fungerar ju, men de senaste dagarna så är det en enorm fördröjning på ljudet
när man startar tex ett fördröjt program. kan vara allt från 3-15 sekunder.
Det verkar som det är olika mellan olika kanaler.
Värst i 1an o 2an som ju kör digitalt 5.1 ljud.
Nån som varit med om detta?
Är det ett boxerproblem eller ett konverterproblem eller är det min
förstärkare som krånglar?
Det är ingen fördröjning på ljudet från TV n dit HDMI kabeln går så man kan ju nästan
friskriva Boxen..eller?

Postad 06 November 2009 - 18:23

Sagemkund
  • Sagemkund
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

ansgar Postat Igår, 22:50
Du byter med knappen längst ner till höger på fjärrkontrollen.

Där satt den.
Knappen nere till höger var det, fast boxen hade hängt sig oxå.
I början räckte det inte att trycka på knappen, men efter att kopplat ifrån hdmi och därefter in igen så fungerade det.

Tack.

Postad 07 November 2009 - 14:34

Loor
  • Loor
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Tja,

Funderar på en ny Boxer-box som ska klara MPEG4 och denna är ett alternativ. Efter att ha skummat igenom den här tråden lite så har jag förstått att det funnits en del problem och många ha upplevt den som seg vid uppstart och kanalbyten. Nu när det gått ca nåt år sen den kom, hur har den förbättrats? Antar att det kommit ett antal mjukvaru-uppdateringar sedan dess.

Tacksam för svar.

MVH
Packe

Postad 08 November 2009 - 11:25

Unregistered2b89c657
  • Unregistered2b89c657
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag köpte DTR 94500 ( 500 gb HD) för några veckor sedan . Jag var lite rädd att köpa eftersom det skrivits om så många problem. Den fungerar helt ok. Man kan säkert provocera fram promlem på denna box precis som på alla andra elektronikprylar som finns. Den spelar in 2 prog. samtidigt och det är ätt att redigera i inspelt mtr. Så ännu så länge är jag helnöjd med köpet och att ha stor HD

Postad 09 November 2009 - 20:05

Unregistered629e3d05
  • Unregistered629e3d05
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Tja,

Funderar på en ny Boxer-box som ska klara MPEG4 och denna är ett alternativ. Efter att ha skummat igenom den här tråden lite så har jag förstått att det funnits en del problem och många ha upplevt den som seg vid uppstart och kanalbyten. Nu när det gått ca nåt år sen den kom, hur har den förbättrats? Antar att det kommit ett antal mjukvaru-uppdateringar sedan dess.

Tacksam för svar.

MVH
Packe

Jag är nöjd med boxen som jag haft i något drygt halvår. Har haft problem vid två tillfällen då den står och bootar om hela tiden (se tidigare inlägg av mig). Jag kan också störa mig på de sega kanalbytena (men det är troligtvis för att jag jämför med min förra Dilog som var jättesnabb), så där har ingenting hänt. Jag kan också störa mig på att den, just när man byter kanal, bara visar pågående program. Alla mina andra boxar visar även kommande programet.

Till alla andra: vad händer med mjukvaru-uppdateringarna? När kommer nätverksfunktionen (den kan ju inte sitta där för skojs skull)? När kommer PIP (bild i bild)?

Postad 12 November 2009 - 21:50

Nightelf
  • Nightelf
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Sådärja.....nu fick jag lämna in boxen på garantirep. jag med! Har tidigare skrivit om en del hängningar och restart på boxen men trodde det skulle klara sig. Men för några dagar sedan hände det igen - boxen stod och brummade högljutt utan att vara påslagen, fick rycka sladden ytterligare en gång. Igår kväll stendog tunern(?), fick inte bild på någon kanal. I EPG stod endast "Service blabla" på kanalplatserna, "kontrollera antennen", "signalproblem".....trist!! Försökte med ny kanalsökning men det gick inte att söka något i princip. Övriga tv's ( 3 st.)har problemfri mottagning och Sagem boxen ( 94250 ) har fungerat klockrent i mottagningen från att jag köpte den för ett halvår sedan tills igår. Trodde att jag skulle klara mig från de "typiska" problemen med denna box men det verkar vara ett lotteri med att få en felfri box, tyvärr. Nästa box blir i alla fall ingen Sagem igen, blah!

Postad 14 November 2009 - 23:10

FatAgnus
  • FatAgnus
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tråkigt, vår har inte dött än iallafall men däremot hängningar ibland.
Hmm,.. vilken är den senaste mjukvaran egentligen? Verkar som vår har 0.3.5.0 just nu, finns det nyare?

/A

Postad 15 November 2009 - 10:00

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Hmm,.. vilken är den senaste mjukvaran egentligen? Verkar som vår har 0.3.5.0 just nu, finns det nyare?

Nej, 0.3.5.0 är den senaste. Den innan hette 0.3.4.0.

Postad 15 November 2009 - 16:35

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Slit bort fläkten den behöver du inte.

Slit absolut inte bort. Koppla hellre ur. Men kolla tempen. Börjar bilden hacka och frysa utan att blixten ljungar i närheten så har du antagligen värmeproblem.

Kanske fungerar det bra nu på vintern men när den varma årstiden kommer kanske det börjar uppstå problem. Gäller att komma ihåg vad man pillat på för ett halvår sedan då.

Postad 18 November 2009 - 10:48

Unregisteredaf62a200
  • Unregisteredaf62a200
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Någon som upplevt att ljudet sänks mitt i ett program?
Händer titt som tätt för mig med denna boxen, bytte till en annan box jag hade hemma och då hände det inte.
Ringde supporten och dem hade ju självklart aaldrig hört talas om detta.

Postad 18 November 2009 - 19:41

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Någon som upplevt att ljudet sänks mitt i ett program?
Händer titt som tätt för mig med denna boxen, bytte till en annan box jag hade hemma och då hände det inte.
Ringde supporten och dem hade ju självklart aaldrig hört talas om detta.

Vid byte till reklam kan jag uppleva att volymen höjs vid byte till reklamen och sedan när programmet är tillbaka går det ner. Men detta beror nog på switchen av utsändning och lokala brytningar.

Annars kan det hända vid dålig signal att det knastrar till och ljudet går ner pga detta, men jag tror detta beror på utsändningar och störningsmoment som signal problem eller reklam avbrotten?

Postad 19 November 2009 - 08:36

Unregisteredaf62a200
  • Unregisteredaf62a200
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Med mitt i ett program menar jag självklart att det inte bara sker i reklamen utan under pågående program.

Postad 19 November 2009 - 23:13

Dr_Pepper
  • Dr_Pepper
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

p.s. Tempen var uppe på 39 grader men fläkten var fortfarande helt tyst. Jag plockade ut boxen och ställde den på golvet ett tag och då sjönk tempen till 37. Nån annan som kan kolla temperaturen på hårddisken?

Diskussionen med tempen började med rekommendation att slita ut fläkten, så tempen i standardutförande är lite ointressant.
Slit ut fläkten och meddela sedan vad du har för temp efter en upptid på ett dygn eller så.

Postad 20 November 2009 - 01:54

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Diskussionen med tempen började med rekommendation att slita ut fläkten, så tempen i standardutförande är lite ointressant.
Slit ut fläkten och meddela sedan vad du har för temp efter en upptid på ett dygn eller så.

Men jag ville gärna se vad andra har för temp i standard. Därför delgav jag min box temp. Jag tänker inte slita ut fläkten då jag inte har några som helst problem. Min box är helt tyst. Först om jag lägger örat intill kan jag höra nåt. Men jag kan se att fläkten roterar.

Postad 24 November 2009 - 08:05

urandom
  • urandom
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Såg att Boxer äntligen tycks börja få fart på HDTV-sändningar.
http://www.boxer.se/...lar-av-sverige/

Jag har en Sagem 94250TA-HD och började testa lite på deras testkanal i morse.
Fick mig en funderare när jag kollade inställningsmenyn för bildhantering att det inte verkar finnas någon automatik som känner av vilken signal som kommer in mellan 576p, 720p och 1080i till digitalboxen.

Det kan väl inte vara så värdelöst att man måste sitta och ändra detta?

Postad 24 November 2009 - 08:32

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Det där är inte HD-sändningar utan SD-sändningar med MPEG4-komprimering.

Postad 27 November 2009 - 14:05

Nightelf
  • Nightelf
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Sådärja.....nu fick jag lämna in boxen på garantirep. jag med! Har tidigare skrivit om en del hängningar och restart på boxen men trodde det skulle klara sig. Men för några dagar sedan hände det igen - boxen stod och brummade högljutt utan att vara påslagen, fick rycka sladden ytterligare en gång. Igår kväll stendog tunern(?), fick inte bild på någon kanal. I EPG stod endast "Service blabla" på kanalplatserna, "kontrollera antennen", "signalproblem".....trist!! Försökte med ny kanalsökning men det gick inte att söka något i princip. Övriga tv's ( 3 st.)har problemfri mottagning och Sagem boxen ( 94250 ) har fungerat klockrent i mottagningen från att jag köpte den för ett halvår sedan tills igår. Trodde att jag skulle klara mig från de "typiska" problemen med denna box men det verkar vara ett lotteri med att få en felfri box, tyvärr. Nästa box blir i alla fall ingen Sagem igen, blah!

Det har nu gått två veckor sedan jag lämnade den på garantirep. och när jag ringde för att kolla statusen på den så fick jag besked att den nu är skickad till Sagem.....problem,alltså! Det går säkert ett par veckor till! Jäklars #%*¤!!

Postad 01 December 2009 - 07:34

fredrikak
  • fredrikak
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjena,

Måste köpa en ny box då min gamla (Force530) pajade förra månaden. Vad säger alla ni kloka människor: Vågar man köpa denna box (Sagem DTR94250HD)?

Hipp!
/Fredrik

Postad 01 December 2009 - 09:49

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Tjena,

Måste köpa en ny box då min gamla (Force530) pajade förra månaden. Vad säger alla ni kloka människor: Vågar man köpa denna box (Sagem DTR94250HD)?

Hipp!
/Fredrik

Hej,

Jag har kört denna mottagare i snart mer än 1 år och är riktigt nöjd med den.

Postad 01 December 2009 - 14:21

fredrikak
  • fredrikak
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Någon mer än haboso som har något att säga om denna box?

Finns det någon manual man kan ladda ned? Letade på Sagems hemsida men hittade inte någon där...

Postad 01 December 2009 - 16:29

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Någon mer än haboso som har något att säga om denna box?

Finns det någon manual man kan ladda ned? Letade på Sagems hemsida men hittade inte någon där...

Jadå, helt nöjd. Den fungerar som den ska. Bättre på vissa sätt än Forcen och sämre på andra. Exempel kan jag nu redigera inspelningar; klippa i dom och dela och lägga ihop. På Forcen kan jag spela långsamt och hoppa framåt och bakåt i antal sekunder eller minuter. Saknar också uppspelningshastigheten 2x på Sagem. Det finns en del andra detaljer också som jag gillade bättre på Forcen men det är ju två olika maskiner så det är klart att de är olika. Men den fungerar som den ska. Jag kan nu spela in två program samtidigt som jag tittar på inspelat material inkl. pågående inspelningar. En rolig grej, jag har lagt in bilder och musik och kan köra en ljudsatt bildvisning på den.
Jag har haft Sagemboxen sen februari och är nöjd. Boxen är ljudlös och den har bra bild. Jag köpte min för 995 och 24 mån bindning hos Boxer.

Den här manualer stämmer ganska bra vad jag kan se efter att ha tittat som hastigast i den!
http://www.boxer.se/...v-navigator.pdf

Jag har en Sagem 94250TA-HD och började testa lite på deras testkanal i morse.
Fick mig en funderare när jag kollade inställningsmenyn för bildhantering att det inte verkar finnas någon automatik som känner av vilken signal som kommer in mellan 576p, 720p och 1080i till digitalboxen.

Det kan väl inte vara så värdelöst att man måste sitta och ändra detta?

Jag behöver inte ändra några inställnngar när jag skiftar mellan dessa olika kanaler.

Redigerat av ansgar, 02 December 2009 - 13:15.

Postad 02 December 2009 - 12:33

fredrikak
  • fredrikak
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack Ansgar! för din jämförelse mellan min gamla älskade Force530 och sagemburken. Känns som om jag kan köpa denna lilla lekska och bli nöjd.

En sista fråga: Hur ofta har det legat ute uppdateringar till boxen? Eller kan man sköta uppdateringar av boxen själv på något sätt? Detta har irriterat mig under min tid som Force ägare. Ytterst sparsamt med uppdateringar...

Skönt att ha lite kunnigt folk att fråga när man skall fatta beslut om en sådan viktig sak som en ny Box!

Postad 02 December 2009 - 12:53

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0
Som du förstod har jag en Forcebox också. Jag fick den lagad på försäkring.
Jag har nog bara fått en uppdatering på Sagemboxen och då var den huvudsakliga förändringen om USB-porten och multimedia. Om du läser bakåt i tråden så ser du att många har haft problem men det är ju huvudsakligen de som skriver. Efter ditt inlägg satt jag och letade på Sagems hemsidor och då blev jag lite fundersam för de påminde om Forcen, ja dom var egentligen ännu sämre. Vad håller fransmännen på med egentligen? En tanke slog mig, de kanske inte kan kalkylera och säljer sina produkter för billigt!?

Postad 02 December 2009 - 13:22

JohanS
  • JohanS
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Tjena,

Hipp!
/Fredrik

Jag hade tidigare en Force 530 som fungerade utmärkt och jag var mycket nöjd med den. Jag hade samma dilemma som dig när jag skulle ersätta den, efter mycket om och men bestämde jag mig för samma box du funderar på. Jag är extremt nöjd, inga problem, inget oljud, enkel att använda. Visst ser menyerna ut som skit men de påverkar inte bildkvaliten...

Postad 02 December 2009 - 13:38

fredrikak
  • fredrikak
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej,

Någon som vet skillnaden mellan 94250TA-HD och 94250HD?

Postad 02 December 2009 - 13:44

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Hej,

Orkar inte jämföra - men här har du specen:
http://www.bci.ie/DT...2_datasheet.pdf

Redigerat av Repeat, 02 December 2009 - 13:45.

Postad 02 December 2009 - 14:02

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Hej,

Är det inte samma maskin, bara lite kortare skrivet?

Postad 03 December 2009 - 10:25

harlosaboy
  • harlosaboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tjena,

Hipp!
/Fredrik

Ja, det vågar du. Bara man vant sig vid den lite udda (franska) dialogen är det bara att tuta och köra. För mig var det ett jättelyft med den utmärkta inspelningsprogrammeringsmöjligheten (puh!). Har även fört över en del inspelade långfilmer från boxen till en annan hårddisk som arkiv. Obs! denna disk måste vara i FAT32. (Jag har en Iomega 500gb.) Det tar ungefär 5-10 min att kopiera en 90 min långfilm så det är fullt acceptabelt. Du kan emellertid inte kopiera vidare utan vill du titta på filmen på nytt måste du återföra till samma Sagembox som du kopierade ifrån och det är naturligtvis en nackdel om din box pajar. Då är ditt filmarkiv på den extra hårddisken värdelöst. Vidare att det finns en övre gräns på 4 GByte för varje fil. En film på 2 timmar måste man dela på i 2 filer men det är lätt gjort med fjärrkontrollen.

Postad 03 December 2009 - 10:34

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
Jag har haft min box runt ett år nu och den brukar spela in ett par program i veckan. Det beror på vilka serier vi tittar på, det kan vara allt från ett program upp till fem, sex program under en vecka. Det borde under ett år ha blivit kanske 200 till 250 inspelade program. Vid fem tillfällen har boxen struntat i att spela in programmet. Jag har inte sett något speciellt mönster hos de missade inspelningarna (2 gånger på TV3, 2 gånger på TV4 och en gång på SVTHD). Fem av 200 kan tyckas vara lite, men man blir lika förbannad varje gång...

Hur ofta missar era boxar en inspelning? Är det "normalt" att den struntar 2-3% av inspelningarna eller har jag bara haft otur?

Postad 03 December 2009 - 18:41

Nightelf
  • Nightelf
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Det har nu gått två veckor sedan jag lämnade den på garantirep. och när jag ringde för att kolla statusen på den så fick jag besked att den nu är skickad till Sagem.....problem,alltså! Det går säkert ett par veckor till! Jäklars #%*¤!!

Fick igår meddelande om att service var klar och jag kunde hämta min box. Idag hämtade jag den - det blev en ny. Den förra var tydligen inte lönt att reparera. Gott med en ny box som låter mkt mindre än den förra! Återstår att se hur länge den kan vara felfri - hoppas att det är ett gott tecken att den direkt är tystare än den förra! Fortsättning följer......

Postad 04 December 2009 - 11:29

Nightelf
  • Nightelf
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Fick igår meddelande om att service var klar och jag kunde hämta min box. Idag hämtade jag den - det blev en ny. Den förra var tydligen inte lönt att reparera. Gott med en ny box som låter mkt mindre än den förra! Återstår att se hur länge den kan vara felfri - hoppas att det är ett gott tecken att den direkt är tystare än den förra! Fortsättning följer......

Jaha, nu har skiten börjat surra/brumma som ett tröskverk! Får se hur länge den här håller nu.Skulle aldrig köpt skiten och kan verkligen inte rekommendera köp av den. Den enda jämförelsen jag har är med brorsans Samsung - https://www.prisjakt...kt.php?o=128510. Han är riktigt nöjd med den och de gånger jag hört/sett den i aktion verkar den hästlängder bättre - skit att man slängde ut videon, hade nästan använt den för inspelning istället!

Postad 04 December 2009 - 13:40

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Jaha, nu har skiten börjat surra/brumma som ett tröskverk! Får se hur länge den här håller nu.Skulle aldrig köpt skiten och kan verkligen inte rekommendera köp av den. Den enda jämförelsen jag har är med brorsans Samsung - https://www.prisjakt...kt.php?o=128510. Han är riktigt nöjd med den och de gånger jag hört/sett den i aktion verkar den hästlängder bättre - skit att man slängde ut videon, hade nästan använt den för inspelning istället!

Samsung boxen verkar inte ha stöd för HDMI, HD-ready eller MPEG 4 signaler. En skitbox med andra ord. DTR 94250 HD må vara full av buggar. Men det finns inga andra alternativ i dagsläget. När den funkar som den ska är den faktiskt väldigt bra.

Postad 04 December 2009 - 15:26

Nightelf
  • Nightelf
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Samsung boxen verkar inte ha stöd för HDMI, HD-ready eller MPEG 4 signaler. En skitbox med andra ord. DTR 94250 HD må vara full av buggar. Men det finns inga andra alternativ i dagsläget. När den funkar som den ska är den faktiskt väldigt bra.

Jadu, kan JAG få en box som fungerar som den SKA HELA TIDEN så undvarar jag gärna HDMI mot komponent, HD-ready och MPEG4 - jadå......när kommer nyttan med det? När den tiden kommer finns nog ett antal bättre/uppdaterade boxar att tillgå. Äger DU en "fullt frisk" Sagem 94250 så kan jag bara gratulera!

Postad 06 December 2009 - 02:38

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0
Ett litet problem; Jag har en gammal mp3-spelare med FAT32 hdd som jag använt några ggr för att exportera och importera filer till boxen. Nu försökte jag exportera och då säger boxen att disken är full fast det enligt datorn finns drygt 6 GB ledigt.

Nån som har nåt tips på vad man kan göra?

Edit: Jag gjorde diskkontroll och defragmentering och provade på nytt och nu lyckades jag exportera 4 nya program till den.

Redigerat av ansgar, 15 December 2009 - 12:16.

Postad 07 December 2009 - 22:24

Unregisteredfac677d4
  • Unregisteredfac677d4
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tjena,

Hipp!
/Fredrik

Hej!

Om du kan leva med att den inte alltid spelar in det som du matat in i timerlistan så...

Fick denna box vi förlängning av boxer abonnemanget men funderar på att skicka till baka skiten även om man fick den till reducerat pris. En vhs bandare prickar inspelningarna med bättre precision än sagem boxen.
Nog kan man väl begära att en box ska lyckas spela in den tidpunkt den är programmerad att spela in ... det är ju för tusan vitsen med att ha en hårddisk i den....

Att man sedan ej kan ladda hem mjukvaruuppdateringar och installera visa tex usb minne utan att man måste vänta tills det sänds ut från boxer blir man än mer frustrerad över... för det måste finnas nyare firmware.. kan bara inte vara meningen att den ska funka såhär.....

Puh!. Skönt att ventilera ut det... :)
Nä nu ska jag kolla på reprisen via webben istället...

Postad 08 December 2009 - 15:57

fredrikak
  • fredrikak
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Fan, nu vet jag inte hur jag skall göra...

Kan säga att min Force530 låste sig ibland men den missade aldrig en inspelning. Kan någon rekommendera någon annan box?

Postad 13 December 2009 - 18:02

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0

Fan, nu vet jag inte hur jag skall göra...

Kan säga att min Force530 låste sig ibland men den missade aldrig en inspelning. Kan någon rekommendera någon annan box?

Men du, lite mod ska du väl ha! Jag har ju båda boxarna och använder eg. inte Forcen nu utan bara Sagem. Jag tycker den är väl värd sitt pris åtminstone för de 995 kr jag betalade.
Finesser med "programinspelning" i stället för vanlig timer medför väl en mycket liten risk med att det inte stämmer men jag använder det i alla fall på grund av de fördelar det har och det funkar praktiskt taget alltid. Förseningar ställer ju till det när man använder timern också. Sen har du andra fördelar som Mpeg4, HD, dubbla tuners mm. Mitt största problem är att jag fyller hårddisken! :)
Ärligt talat tror jag inte det finns en bättre maskin.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.