Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter
Postad 07 August 2009 - 13:18
Postad 07 August 2009 - 13:21
Inte dåligt partytrick det där.Hehe, vad sägs om den här (hade helt missat den): Sony-kameran med inbyggd fotograf!
Postad 07 August 2009 - 13:23
Postad 07 August 2009 - 13:36
I annat fall får man offra lite bildkvalité och ljusstyrka och köra på en 70-400/4-6,5 G SSM.Lycka till, Minolta´s 400/4.5 säljer ju för 20-30k om jag inte har fel?
![]()
Men visst, en sådan för 10-15k hade inte suttit fel
I all ärlighet förstår jag inte riktigt varför en fast 400/4,5 G SSM skulle vara så mycket dyrare än en 70-400/4-5,6 G SSM då den senare har rejält med zoom (mer glas och mer teknik) och den fasta inte ens är ett helt steg ljusare.
Redigerat av Explorer45, 07 August 2009 - 13:46.
Postad 07 August 2009 - 14:37
Mycket pga, att Sony istället sattsar på färgseparation (det bästa för låga ISO-tal). Det är därför A900 har dålig ISO prestanda men sopar banan med konkurrenterna i rätta förhållanden på låga ISO-värden.
Jag vet inte var då får dina siffror ifrån, men inte enligt DXO, som dock inte nödvändigtvis behöver vara sanningen.
http://www.dxomark.c.....8brand3)/Sony
(klicka på Color Sensitivity och välj print)
Jämför här a900 med d700 och 5d mkII. Man kan ju titta på d3x och 1Ds III, men då skiljer priserna lite för mycket för att det ska vara rättvist.
Postad 07 August 2009 - 14:44
Sony använder kraftigare AA filter och det bidrar till kraftigare färg separation. Hur DXO mäter vet jag inte (kan Color sensitivity mena något annat än färgseparation då det heter Color Separation på engelska?) och ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket. Uppmätta värden berättar ofta inte hela sanningen. Skall se om jag kan hitta lite bilder på det hela.Jag vet inte var då får dina siffror ifrån, men inte enligt DXO, som dock inte nödvändigtvis behöver vara sanningen.
http://www.dxomark.c.....8brand3)/Sony
(klicka på Color Sensitivity och välj print)
Jämför här a900 med d700 och 5d mkII. Man kan ju titta på d3x och 1Ds III, men då skiljer priserna lite för mycket för att det ska vara rättvist.
EDIT: Jämförelse mellan A900 och D3x med ISO 100:
A900
D3x
Redigerat av Explorer45, 07 August 2009 - 14:56.
Postad 07 August 2009 - 18:12
http://www.dxomark.c...hp/eng/Insights
Redigerat av mayro, 07 August 2009 - 21:17.
Postad 07 August 2009 - 20:48

Sony har alltså en bit kvar innan de på allvar börjar bli ett stort problem för Canikon.
Postad 07 August 2009 - 20:50
Postad 07 August 2009 - 21:18
Postad 07 August 2009 - 21:20
Länken funkar inte mayro.
Nu funkar den.. En bit ner finns lite läsbart angående högupplösande kameror kontra mindre upplösta dito som kanske kan vara intresant...
Men inte för sabba topicen med det resonemanget då givetvis.. Men för den som vill läsa mer om Dxo marks förklaringar...
Edit.
För bara några år sedan var Sony 0 på systemkamerahimelen.. Så att dom nu är en "kraft" som inte varken Nikon eller Canon har goda garv runt längre vid fikaborden på kontoren är nog rätt säkert... För en snabb prommis till 12 % på så kort tid är nog inget man "garvar åt" som konkurent även om ännu Sony inte hotar någon av dom två direkt ...
Men både Canon samt Nikon´s kontor vet mycket väl vilka krafter ett bolag som Sony har inbyggt i företaget... Så även om för tillfället hela världen är i kris.. Men kriser tar slut även dom..
och våra spekulationer handlar ju om denna framtid rätt mycket...Och jag tror Sony kommer ta klarare och klarare steg framöver inom systemkameror och hur Sonys framtida kameror kommer bli redan kanske detta året då det nya släpps...
För det blir väl första mer heltäckande serierna från startnivå och högt upp som Sony visat upp om ryktena blir besannade.....
Redigerat av mayro, 07 August 2009 - 21:39.
Postad 07 August 2009 - 21:48
Fast det är ju inte riktigt sant..För bara några år sedan var Sony 0 på systemkamerahimelen.. Så att dom nu är en "kraft" som inte varken Nikon eller Canon har goda garv runt längre vid fikaborden på kontoren är nog rätt säkert... För en snabb prommis till 12 % på så kort tid är nog inget man "garvar åt" som konkurent även om ännu Sony inte hotar någon av dom två direkt ...
Postad 07 August 2009 - 22:38
A00 var ju inte ens Sony som skapade, den var ju nästan färdigutvecklad av Minolta. Även A700 var något Minolta redan hade börjat jobba på.
Som jag skrev så var Sony på noll för bara några år sedan..Så sannare kan det inte bli...
Redigerat av mayro, 07 August 2009 - 22:39.
Postad 07 August 2009 - 22:53
Postad 08 August 2009 - 10:47
Postad 08 August 2009 - 11:12
När jag såg marnadsiffrorna här om dagen så hade inte Sony några 20%. De var inte ens i närheten av de siffrorna i försäljning i Sverige jämfört med andra aktörer.
Men Drey. Lite skärpning är kanske på plats nu....
Dax att läsa vad folk skriver..Så slipper man älta om detta i evigheter.. I Europa hade dom nått med 20 % läste jag då detta var uppe förr på olika foum..... I Europa har också kamerorna samt objektiv fått en del "vinnande" possitioner i "årets bla bla bla".... Kanske är det det som gjort dom i Europa som helhet haft en del mer framgångar.. Kanske inte.. Jag vet inte. Och bryr mig inte.. Bara kostaterar att så skett enligt vad jag läst......
Det makalöst Canikonbias landet Sverige har jag aldrig skrivit en stavelse om..Inte en ända...
Så kan vi väl kanske avsluta detta kanske nu då det är föga mer att älta om... Det har redan "utretts" flera ggr förr..Och jag enbart återgav exakt som det gjordes om den japanska säljstatestiken hur det tydligen sett ut i andra världsdelar..
Thats it..
Och då topic är spekulationer.. Så tror jag att i framtiden så snart krisen drar sig undan så kommer med dom ev nya kamerorna om dom kommer få mer fart under Sonys vingar... Jag hoppas då det personligen.. Liksom jag hoppas Pentax / Samsung skapar fler alternativ också så jag som kräver att alltid ha stabilisering som hjälp får fler märken att välja kamera ifrån..
Konkuranse är nått alla kunsumenter tjänar på...
Postad 08 August 2009 - 11:45
Postad 08 August 2009 - 14:26
Mayro, nu får du faktiskt skärpa dig med din Sony-lobbying. Jag får flera pm varje dag från alla håll och kanter som tycker det räcker nu.Men Drey. Lite skärpning är kanske på plats nu....
Dax att läsa vad folk skriver..Så slipper man älta om detta i evigheter.. I Europa hade dom nått med 20 % läste jag då detta var uppe förr på olika foum..... I Europa har också kamerorna samt objektiv fått en del "vinnande" possitioner i "årets bla bla bla".... Kanske är det det som gjort dom i Europa som helhet haft en del mer framgångar.. Kanske inte.. Jag vet inte. Och bryr mig inte.. Bara kostaterar att så skett enligt vad jag läst......
Det makalöst Canikonbias landet Sverige har jag aldrig skrivit en stavelse om..Inte en ända...
Så kan vi väl kanske avsluta detta kanske nu då det är föga mer att älta om... Det har redan "utretts" flera ggr förr..Och jag enbart återgav exakt som det gjordes om den japanska säljstatestiken hur det tydligen sett ut i andra världsdelar..
Thats it..
Och då topic är spekulationer.. Så tror jag att i framtiden så snart krisen drar sig undan så kommer med dom ev nya kamerorna om dom kommer få mer fart under Sonys vingar... Jag hoppas då det personligen.. Liksom jag hoppas Pentax / Samsung skapar fler alternativ också så jag som kräver att alltid ha stabilisering som hjälp får fler märken att välja kamera ifrån..
Konkuranse är nått alla kunsumenter tjänar på...
Du kan inte bli arg så fort någon skriver något som inte är positivt för Sony.
Postad 08 August 2009 - 15:37
Var finns faktan kring detta??. Jag tycker att det skulle vara kul att veta eftersom magkänslan är att Sony har gått fram rejält från 2007 till 2009. Tyvärr är ju deras nya serie en katastrof så nu lär det tappas marknadsandelar igen om inte det kommer nya goa uppföljare till ex a700 och a900.
Själv anser jag att uppföljaren till min a300, a330 en sämre kamera rent ergonimiskt och inget annat revolutionerande. Fast vi får väl se hur den säljer iofs först
Postad 08 August 2009 - 15:41
Postad 08 August 2009 - 16:59
Det är ju en sak att kasta ur sig en procentsats men en annan att kunna peka på riktig fakta!
Postad 08 August 2009 - 17:27
Även jag skulle vilja se lite fakta om hur försäljningen gått för Sony.
Det är ju en sak att kasta ur sig en procentsats men en annan att kunna peka på riktig fakta!
Från september förra året:

Så 17% marknasandel där, men bare i 14 utvalda länder.
Postad 08 August 2009 - 18:56
Postad 08 August 2009 - 19:03
Mayro, nu får du faktiskt skärpa dig med din Sony-lobbying. Jag får flera pm varje dag från alla håll och kanter som tycker det räcker nu.
Du kan inte bli arg så fort någon skriver något som inte är positivt för Sony.
Arg???
Jag ee väl inte arg heller.Varifrån får du sådant ifrån?.. Och Sonykameror får jag väl snacka om i sonytopic antar jag..
Och blir folk sura för jag skriver i Sonytrådar ? Konstigt.. Jag skriver snudd aldrig i andra märkens topics.. Så därmed är det Sonyfolk som är sura på mig då antar jag. trist i sådana fall..
Men om dessa alla Sonyanvändare som klagar till dig som du säger har kurage kan dom alla höra av sig direkt till mig med sina klagomål och också skriva vad dom är sura över... Så skall jag givetvis tänka över deras åsikter. Samt givetvis också ta hänsyn till dessa åsikter .. Jag är inte felfri. Så visst kanske det finns saker jag inte tänker på som kan tas illa upp för...
Och till er andra..
Jag har hänvisat till saker jag läst andra skriva...Och enligt vad jag sett då när sådana resonemang var på gång var att Sony hade nått med 12 % totalt... Och i Europa nått med 20%.. .Sedan hurvida dessa siffror stämmer eller ej har jag inte påstått. Utan endast som sagt hänvisat till vad jag läst.. Och rimligen torde väl även jag kunna hänvisa till saker man läst..
Och Drey..
Sverige tillhör Europa. Ja.. Men vad som sålts här som bara är här i Sverige har jag aldrig varken sett läst eller refererat till... Så därmed har givetvis jag inte heller sagt nått om lokalt Sverige..Så varför jag skall diskutera nått enskillt land jag aldrig tagit upp förstår jag faktiskt inte..
Sedan fattar jag inte hysterin bara för jag tar upp totala siffror samt Europa lokalt som jag sett skrivits om tidigare..... Det kan rimligen inte vara nått att dra igång hysteria för.. Med "modds" som påstår man är arg..Vilket är ett ytterst märklig påstående.....
Le och va glada i stället.. Sitta och bråka om säljsiffror var rakt inget jag hade förväntat mig..
Mvh
Tobbe.
Postad 09 August 2009 - 08:30
Vidare handlar det om enkla regler som "Visa respekt" och "Uppträd vårdat och trevligt" som jag vill belysa lite extra nu när solen lyser och himlen är härligt sommarblå - man MÅSTE kunna diskutera utan att hetsa upp sig och agera på ett sätt som riskerar att av andra uppfattas som olämpligt.
Jag kommer köra rätt hårt nu på varningar dels i denna tråd, men även i ett par tre andra där jag satt ner foten för att se om folk kan lugna sig ett par pinnar.
Postad 09 August 2009 - 10:15
Mayro: Det handlar inte om att du diskuterar sonykameror i en sonytråd - det handlar om att du bemöter folk på ett personligt plan så fort du skall diskutera något. Det ÄR ingen kamp och det ÄR inget krig - och kan man inte svara på kritik utan att vända sig mot personen som skrev det - då får man gå från datorn i en halvtimme och lugna ner sig.
Vidare handlar det om enkla regler som "Visa respekt" och "Uppträd vårdat och trevligt" som jag vill belysa lite extra nu när solen lyser och himlen är härligt sommarblå - man MÅSTE kunna diskutera utan att hetsa upp sig och agera på ett sätt som riskerar att av andra uppfattas som olämpligt.
Jag kommer köra rätt hårt nu på varningar dels i denna tråd, men även i ett par tre andra där jag satt ner foten för att se om folk kan lugna sig ett par pinnar.
Personligt plan ? Kamp o krig?. Jag personligen har enbart utalat något jag läst om Sonysiffror och skriver om i en Sonytopic och det blir hysteri..
Och det ända personliga plan jag bemött är drey som snackar om saker jag aldrig ens skrivit.. Sådant måste ju får besvaras direkt riktat till Drey... vem skulle annars adresseras tro....
Och "respekt".. I min värld är respekt otroligt viktigt... visa mig var jag inte ger respekt.... Och ta helhet och inte enbart urklippta ev ord... Vilka urklipta kan se anorlunda ut än i helhet...
Och jag är varken arg eller ens det minsta irriterad .Har inte ens tänkt på att bli varken det ena eller det andra... Kaffesugen är man ju ärligt sagt.... Så ... Hade inte drömt om att det skulle bli hysteri för jag bibringade info jag läst tidigare då säljsiffror kom i Japan.. Och jag la in vad jag läst om andra världsdelar... hade jag vetat att det var minerad mark att råka skriva att tydligen det gått lite bättre på andra platser än lokalt i Japan hade jag rakt intet skrivit om det alls...
Mvh
Tobbe.
Redigerat av mayro, 09 August 2009 - 11:17.
Postad 09 August 2009 - 11:51
När det gäller bilar finns det ju massor av info. Jag har googlat men bara hittat gamla siffror. Skumt
Postad 09 August 2009 - 14:10
Jo, mycket störande.. Har heller inte hittat några färska uppgifter.Visst är det ändå märkligt att det ska vara så svårt att hitta aktuella försäljnngssiffror på DSLR-kameror.
När det gäller bilar finns det ju massor av info. Jag har googlat men bara hittat gamla siffror. Skumt
Postad 09 August 2009 - 14:28
För i dåliga tider "drabbas" väl oftast dom mindre etablerade hårdare än dom starkare etablerade .... Samt dom nya startseriekamerorna är ett i min skalle frågetecken runt hur dom kommer "tas emot" med sin mindre storlek samt "udda"
Postad 09 August 2009 - 21:58
Postad 09 August 2009 - 22:37
Felet jag tror många systemkamera användare gör när de tror att Sony kommer gå under för att de lanserar mindre kameror med "dåligt" grepp är att de har varit med förr. För en som fotar med större grepp så är det oförståeligt hur någon kan tycka om det nya greppet. Men för en som har fotat med en kompaktkamera och dess ergonomi, så är den nya mindre formen med det nya greppet en fördel.
+1
Jag tror inte alls att deras nya serier är någon felsatsning. Jag tycker att designen är fräsch och kan säkert locka nya köpare. Vill man hänga på större objektiv är man säkert av kategorin att man köper någon dyrare modell, tex a700 eller uppåt.
Postad 10 August 2009 - 08:38
Postad 10 August 2009 - 08:42
Postad 10 August 2009 - 10:14
Postad 10 August 2009 - 10:28
Att jag själv inte gillade dom med mina labbar var en sak men min äldsta dotter gillade inte alls a230 när hon provsköt. Varken grepp eller övrig ergonomi. Fast jag hoppas att jag har fel och att dom hittar sina köpare.
Postad 11 August 2009 - 09:23
Läste denna google-översättning av en holländsk tråd
http://translate.goo...n...049&start=0
Den där Nico verkar ha rätt god insyn, även om han också har en dragning åt besserwisser-hållet. Men han är i alla fall rätt säker på att a500/550 kommer att ha den nya bakbelysta Exmor (stavas fascinerande ofta Exmoor eller Exmore) R sensorn och sakna videofunktionalitet.
Med tanke på att Sony slår på den väldigt stora trumman för Twilight Football där deras kameror ska visa hur bra de är vid svaga ljusförhållanden så måste det komma någon eller några systemkameror med Exmor R eller motsvarande. För Sonys nuvarande systemkameror excellererar ju inte direkt i det området och då faller hela arrangemanget på eget grepp. För hur kul är det att fota fotboll med en kompaktkamera, Exmor R eller inte?
Om det ska vara någon större vits med Twilight Football så måste Sony släppa någon alpha-modell som har exceptionellt bra prestanda i skymningsljus samt hög hastighet vid seriebildtagning. Annars är det väl ingen vits att fota just fotboll i just skymning.
Vore ju lagom kul om det efter Twilight Football visar sig att de bästa bilderna togs med insmygna Canon eller Nikon...
Postad 11 August 2009 - 11:22
Postad 11 August 2009 - 17:19
Postad 11 August 2009 - 18:04
Men jag läste just i din länk något mycket intressant. Ett citat från kingfisher från PhotoClub Alpha.. Kingfisher ( Gustav) är ganska känd där och även på Dyxum, han har tagit en del helt fantastiska bilder på kungsfiskare, förra året vann han ett pris för sina bilder och fick vara med när Sony promotade Alpha. Nåväl, hans inlägg finns att läsa här: http://www.photoclub...;p=27061#p27061
hello everyone
i can tell you that both camera`s , the A500 and the A550 have CMOS EXMOR R
iàm sure
David Kilpatrick svarar
So we have 16.x megapixel (based on your earlier information) APS-C, one with live view and video, one without, using a new sensor?
Lyckades hitta Gustavs inlägg från den 9 juli.
what i now , is that before september
there come two CMOS camera`s , the A500 and A550
the A550 is the replacement of the A700
the A500 is a camera ho is sitting between the A380 and A550 ,
then later in this year sony come`s also with a ceaper full-frame
Finns mer att läsa i tråden. Bla. att masstillverkning av komponenter till A550 är i full gång hos Sony Precision Engineering Malaysia (enligt inlägget en fabrik tidigare ägd av Konica Minolta). A550 ska även använda ett hus jämförbart med A700.
Redigerat av fastson, 11 August 2009 - 18:09.
Postad 11 August 2009 - 18:30
Postad 11 August 2009 - 20:23
Kanske ett pris på ~5-6k?
Samtidigt vore det ju också lägligt att släppa ett liknande för FF´arna, typ det ryktade 24-105/4 G...
JAG KRÄVER RÄTTVISA!!!
Postad 12 August 2009 - 01:50
Exmor R sensor känns trolig för a5xx
Läste denna google-översättning av en holländsk tråd
Den där Nico verkar ha rätt god insyn, även om han också har en dragning åt besserwisser-hållet. Men han är i alla fall rätt säker på att a500/550 kommer att ha den nya bakbelysta Exmor (stavas fascinerande ofta Exmoor eller Exmore) R sensorn och sakna videofunktionalitet.
Med tanke på att Sony slår på den väldigt stora trumman för Twilight Football där deras kameror ska visa hur bra de är vid svaga ljusförhållanden så måste det komma någon eller några systemkameror med Exmor R eller motsvarande. För Sonys nuvarande systemkameror excellererar ju inte direkt i det området och då faller hela arrangemanget på eget grepp. För hur kul är det att fota fotboll med en kompaktkamera, Exmor R eller inte?
Om det ska vara någon större vits med Twilight Football så måste Sony släppa någon alpha-modell som har exceptionellt bra prestanda i skymningsljus samt hög hastighet vid seriebildtagning. Annars är det väl ingen vits att fota just fotboll i just skymning.
Vore ju lagom kul om det efter Twilight Football visar sig att de bästa bilderna togs med insmygna Canon eller Nikon...
Det kommer inte släppas någon dSLR med exmorR nu i sep, det är videokameror med exmorRsom skall demas vid denna twilight footbollen ..
Postad 12 August 2009 - 09:18
A dream coming true!
Dessa rykten uppstod då över spekulerande fanboys tolkade texten. SONY var lite halvt otydliga och så uppstod dessa galna rykten.
Jag upprepar igen m det är _video_kameror med ExmorR som skall visas upp , samt vanliga dSLRs etc.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
161 bilder
640 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?