Riktigt snygg bild. Lite kritik skulle vara att du kan ta fram mer av bilden i redigering.Leker lite med mitt 200/4f.
EDIT: ska tillägga att jag gärna tar emot kommentarer och tips då jag är total nybörjare och chansar mig fram ganska mycket.
Postad 21 March 2010 - 21:00
Postad 21 March 2010 - 21:06
Cool bild martin, inte mycket att kommentera men det skulle nog vara det som Mikael säger isf
Postad 21 March 2010 - 21:21
Blev sugen på lite makro nu, dags att dra fram min gamla bälg snart.
Postad 21 March 2010 - 23:09
Riktigt snygg bild. Lite kritik skulle vara att du kan ta fram mer av bilden i redigering.
Har du några konkreta tips? Jag vet praktiskt taget ingenting om bildredigering, har bara gjort några väldigt enkla filtermodifieringar och beskurit bilden en aning.
Martin: Nice, imponerad att du öht kunde ta en sådan bild på en katt. Min blir alltid så nyfiken/störd så fort den får kameran i fejset.
Blev sugen på lite makro nu, dags att dra fram min gamla bälg snart.
Med 200mm är närgränsen 50cm, så man behöver inte precis trycka kameran i ansiktet... och eftersom han är upptagen med att dricka vatten så reagerar han knappt. Fast jag är själv lite förvånad att han lät mig ta en hel serie bilder, jag trodde blixten skulle störa honom så jag bara skulle få 1-2 bilder.
EDIT: en rolig detalj som jag precis upptäckte... jag undrade varifrån den gröna bakgrundsfärgen kom, jag har nämligen ljusa brun/gråa kakelplattor på väggen bakom. Nu när jag var ute i köket såg jag att det står en flaska Yes original på diskbänken
Redigerat av MartinP666, 22 March 2010 - 00:39.
Postad 22 March 2010 - 18:31
EDIT: en rolig detalj som jag precis upptäckte... jag undrade varifrån den gröna bakgrundsfärgen kom, jag har nämligen ljusa brun/gråa kakelplattor på väggen bakom. Nu när jag var ute i köket såg jag att det står en flaska Yes original på diskbänken
Postad 22 March 2010 - 18:47
Riktigt snyggt Martin.Med 200mm är närgränsen 50cm, så man behöver inte precis trycka kameran i ansiktet... och eftersom han är upptagen med att dricka vatten så reagerar han knappt. Fast jag är själv lite förvånad att han lät mig ta en hel serie bilder, jag trodde blixten skulle störa honom så jag bara skulle få 1-2 bilder.
Om man skall anmärka på något så hade jag nog försökt dra ner bländaren från f/22 till kanske f/16 för att få ner ISO:n till runt 500-600. Då får du mindre brus och skärpedjupet om du fokuserar på 3m blir totalt 13,4cm vilket borde för att få hela den synliga delen av katten i fokus. Eller fotade du närmare än så kanske? I så fall är det ju inte mycket att göra.
EDIT: Skippa det sista, efter att ha kollat på bilden igen så ser det ut som skärpedjupet hade blivit för kort.
Redigerat av Explorer45, 22 March 2010 - 18:49.
Postad 22 March 2010 - 18:58
Riktigt snyggt Martin.
Trodde faktiskt den var tagen utomhus någonstans där det är grön och varmt.
Om man skall anmärka på något så hade jag nog försökt dra ner bländaren från f/22 till kanske f/16 för att få ner ISO:n till runt 500-600. Då får du mindre brus och skärpedjupet om du fokuserar på 3m blir totalt 13,4cm vilket borde för att få hela den synliga delen av katten i fokus. Eller fotade du närmare än så kanske? I så fall är det ju inte mycket att göra.
EDIT: Skippa det sista, efter att ha kollat på bilden igen så ser det ut som skärpedjupet hade blivit för kort.
Jo precis, jag tog bilden någon centimeter från närgränsen så jag behövde skärpedjup.
Men av era kommentarer bakåt verkade det som att det fanns något tydligt att förbättra i efterredigeringen?
Postad 22 March 2010 - 19:35
Det var jag som sa nåt om detMen av era kommentarer bakåt verkade det som att det fanns något tydligt att förbättra i efterredigeringen?
Det jag tänkte på var mest de grundläggande justeringarna man brukar göra från en RAW fil tex.
Man justerar lite nivåer/kurvor för att ta fram kontrasten och sånt. Sen kanske justera lite färger...ja typ sånt, det enklaste. Det är bland det första du komer att lära dig om du ska börja redigera bilder.
Postad 22 March 2010 - 19:45
Det var jag som sa nåt om det
![]()
Det jag tänkte på var mest de grundläggande justeringarna man brukar göra från en RAW fil tex.
Man justerar lite nivåer/kurvor för att ta fram kontrasten och sånt. Sen kanske justera lite färger...ja typ sånt, det enklaste. Det är bland det första du komer att lära dig om du ska börja redigera bilder.
Jag har kameran inställd på jpg. Jag gör lite justeringar i Photoshop men jag bara provar mig fram lite och höjer och sänker lite här och där tills jag tycker det verkar ok. Inte alls speciellt vetenskapligt...
Postad 28 March 2010 - 00:24
Mycket fint!Ytterligare en bild på vårt persikoträd
Härligt perspektiv!Nos:
Postad 28 March 2010 - 12:38
Fint!! Men för att vara petig kanske du skulle beskära bort det gråa nertill/höger?Testade med en blomma också.
Postad 28 March 2010 - 17:49
Testade med en blomma också.
Snyggt!
Påminner lite om en mutalisk
Väcker gamla minnen när man spelade starcraft...det var tider det, nu ska man ju vara vuxen
Postad 28 March 2010 - 21:15
20100328_153____.jpg 47.24K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 March 2010 - 09:06
Hahahaha jag tänkte exakt samma sak! Ähh du behöver inte vara vuxen än, Starcraft 2 är ju på gång.Snyggt!
Påminner lite om en mutalisk
Väcker gamla minnen när man spelade starcraft...det var tider det, nu ska man ju vara vuxen
Postad 29 March 2010 - 12:59
Kanonbild Tec! Helt i min smak, kan hålla med Overhard om att det vita där uppe stjäl lite fokus från blommorna så det skulle man kunna försöka göra något åt.Försökte göra en mindre bra bild något bättre, vet inte om jag tycker att jag lyckades dock.
Postad 29 March 2010 - 13:18
Samma sak gäller med hundnosen, det var mest för att testa skärpan på objektivet, men när jag laddade över bilden på datorn tyckte jag den var lite läcker.
Kul att ni tycker till om bilderna!
Postad 29 March 2010 - 14:09
Tycker du har lyckats riktigt bra med skärpedjupet och skärpan som sitter perfekt.
Postad 29 March 2010 - 19:31
Ändrade lite och det är faktiskt möjligt det blev bättre utan det vita i överkanten
20100328_153_l_.jpg 45.65K
0 Antal nerladdningarKanske inte världens bästa borttagning av det vita men men ...
Redigerat av Tec, 29 March 2010 - 19:33.
Postad 29 March 2010 - 21:09
Mycket snyggt tycker jag. Dom där bruna/grå nyanserna är helt underbara!Ändrade lite och det är faktiskt möjligt det blev bättre utan det vita i överkanten
.
Kanske inte världens bästa borttagning av det vita men men ...
Postad 31 March 2010 - 18:51
Mycket snyggt tycker jag. Dom där bruna/grå nyanserna är helt underbara!
Kan inte annat än hålla med Mikael.
Tackar så hjärtligast. Nu kanske jag orkar hålla på lite mer i photoshopSkit fin håller med!!
Postad 31 March 2010 - 22:28
DSC_2297.jpg 519.62K
0 Antal nerladdningar
Postad 01 April 2010 - 15:39
Här kommer jag med en avvikande åsikt...Tackar kinjon, overhard & GroKKen för kommentarerna.
Ändrade lite och det är faktiskt möjligt det blev bättre utan det vita i överkanten.
(...)
Kanske inte världens bästa borttagning av det vita men men ...
Tycker faktiskt bättre om varianten med det ljusa upptill. Kändes som att det gav något åt färgklicken till blomma att sträva mot... att lämna det tråkigt brun-grå och växa upp till ljuset.
Mina femtio öre (medan de fortfarande är giltiga).
Postad 03 April 2010 - 09:05
Postad 03 April 2010 - 18:03
Snyggt!Äntligen känns det som att makrosäsongen har startat
Ponish med sina macro bilder brukar komma fram med våren också....
Vart har du tagit vägen Ponish???
Postad 04 April 2010 - 14:12
Bifogad fil(er)
Postad 04 April 2010 - 17:09
Föresten....har ni koll på vems bilder som är vems
Postad 04 April 2010 - 17:14
TackHärliga bilder av familjen Que-smurf!
Föresten....har ni koll på vems bilder som är vems? Olika minneskort eller håller ni reda på allt ändå?
För det mesta har vi rätt bra koll tror jag men det finns väl vissa bilder som vi båda hävdar att vi tagit, haha
Edit: stavfel
Redigerat av Smurvelmurvelsmurfen, 04 April 2010 - 17:15.
Postad 04 April 2010 - 20:09
IMGP1591.jpg 745.68K
0 Antal nerladdningarISO 200 @ 42,5mm, f/8,0 , 1/640sek
Postad 05 April 2010 - 17:28
Hittade en rabatt i helgen, inte mkt fart än, men några strävsamma tulpanblad iaf och lite mer som kommer senare.
IMGP8967_100403_pask2010.jpg 71.53K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 April 2010 - 08:33
Tänkte också direkt på Ponisch när jag såg bilden.Snyggt!
Ponish med sina macro bilder brukar komma fram med våren också....
Vart har du tagit vägen Ponish???
Han kanske kommer fram nu när det blir varmare väder, vem vet..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
59 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?