Ingen som varit förbi och kollat om dom öppnat butiken idag?
http://www.barometer...icleimage-popup
Stängt, tyvärr.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Playzone Europe AB anmälda för bedrägeri efter några veckor med ny ägare
Startad av
Unregistered5cf1b4b0
, Feb 28 2009 13:08
842 svar till detta ämne
5 relaterade trådar
Postad 06 March 2009 - 11:28
http://www.barometer...icleimage-popup Stängt, tyvärr. Postad 06 March 2009 - 11:29
Ingen som vet något mer om Polisens besök där?
Om det är sant? Eller är butiken öppen idag? har en släkting som ska förbi och försöka få ut vårt beställda PS3.. Suck på sånna här grejer.. Postad 06 March 2009 - 11:32
Ligger sajten nu nere?
verkar inte fungera att komma in på den för mig iaf. Är jag ensam om det? Postad 06 March 2009 - 11:35
Nope, samma här...
"Servern på www.playzone.se svarar inte." Och ägaren går ej att få tag på. Så var det med den saken. Redigerat av eran, 06 March 2009 - 11:35. Postad 06 March 2009 - 11:40
Samma här som sagt. Nu slipper fler bli lurade i alla fall. Lider med de som beställt. Nu löser det sig säkert för de flesta med pengar tillbaka via sin bank, men det är allt j**** merjobb det innebär för varje individ
//Mvh Henrik Postad 06 March 2009 - 11:44
Nu har polisen gjort husransakan på Playzone:
http://www.barometer...one(1193252).gm GAME OVER Redigerat av skane, 06 March 2009 - 11:46. Postad 06 March 2009 - 11:57
Kanske jag som är blind, men vad är det som uppdaterats? Postad 06 March 2009 - 11:58 Förmodligen inget, men det stod att den var uppdaterad idag. Redigerat av InSane, 06 March 2009 - 11:59. Postad 06 March 2009 - 12:00 Tyvärr kommer det nog inte göra det för de flesta, detta kommer bli en utdragen process där det finns intressenter som kommer gå före köparna. I sådana här fall prioriteras köparna sist och även om jag inte gillar det så har jag full förståelse för varför. De som med säkerhet kommer få tillbaks sina pengar är köp som gjorts via kreditkort. De andra som gjort sina köp med kort kanske får igen sina pengar men det är inte alls säkert då bankerna inte har några som helst skyldigheter att ersätta dessa (att de ändå gjort det i många fall beror på att de anser att hanteringen av pengarna är värt detta men frågan är hur länge till de kommer tycka det). Postad 06 March 2009 - 12:03
Pratade med min bank pricis, swedbank. Har själv betalt med visa på PZ, och kommer EJ att få någon ersättning från swedbank, men om jag hade betalt med ett kreditkort hade det skydet ingått.
SÅ jag får vänta på rättgång och hoppas att det löser sig den vägen... SURT!!! Spärrade mitt kort lika så... råder alla att göra det. Postad 06 March 2009 - 12:06 Du kan nog räkna dom pengarna till blåskontot direkt. Du kommer ALDRIG att få några pengar via en rättegång. Alla som står före dig på kön (fodringsägare, företag osv...) ska ha sina pengar först. Edit: Redigerat inlägget eftersom en del av det bröt mot regel 3.1. Redigerat av jonsod76, 06 March 2009 - 12:27. Postad 06 March 2009 - 12:07
Då ljög han jag pratade med på Swedbank när han sa att det är samma sak om man handlar på kreditkort eller Swedbanks Visa-kort. Vilken idiot. Tur jag inte köpte något. Postad 06 March 2009 - 12:14 Beror vem man pratar med Postad 06 March 2009 - 12:20
Efter att ha kikat på plus (15 minuter in i programmet), Så verkar det vara så att ALLA som betalat med VISA eller Mastercard kort(inte bara kredit) får sina pengar tillbaka.
Reportaget handlar om Nordea men som jag fattade det så är det inte banken utan kortföretagen som betalar och då borde det rimligtvis gälla alla banker? Kan även efter ett samtal som min sambo hade med SEB idag meddela att även denna bank/kortföretag kommer ersätta sina kunder som betalat med kort(VISA kontokort i detta fall). Mvh. Mats Redigerat av Noobman, 06 March 2009 - 12:33. Postad 06 March 2009 - 12:34
Husis hos Playzone.
http://www.aftonblad...ticle4579479.ab Postad 06 March 2009 - 12:38
Från swedbank.se:
"Ett plus med att betala med kort är dels att de omfattas av konsumentkreditlagen, dels att det finns inbyggda skydd för korten från kortutgivarna. Detta innebär att du som kund har en leveransgaranti vid uteblivna eller skadade varor. Vid en eventuell reklamation är det butikens bank som blir betalningsskyldig." Postad 06 March 2009 - 12:50
Vi har nu plockat bort samtliga länkar och priser för butiken Playzone.
Screenshot___2009_03_06___12_47_44.png 24.09K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 March 2009 - 13:00
Intressant Plus-avsnitt. Observara dock att de som betalat med Nordeas e-betalning troligen EJ får ersättning...men att Nordea är en skitbank visste man ju redan Redigerat av galactus, 06 March 2009 - 13:03. Postad 06 March 2009 - 13:15
Tycker inte heller priserna verkade sådär konstiga med tanke på att det var nyöppnande av butik. Ivarje fall när det gäller konsolerna
Postad 06 March 2009 - 13:19
Kan vi inte ändra rubriken till "Är erbjudandena för bra för att vara sanna? JA" nu?
Jag har goda förhoppningar då jag betalat med kort, har dock blivit blåst på Eniro för en veckan sedan och där ser det inte lika ljust ut. Tycker det är synd om alla som handlat godtyckligt liksom jag Postad 06 March 2009 - 13:19
Citerar mitt inlägg från 1 mars och konstaterar vi har olika uppfattningar Postad 06 March 2009 - 13:32
pratade nyss med en tjej på swedbank och hon sa att man skulle vänta med en polisanmälan pga att det är så färskt just nu...och att få ut pengar inte var så stor chans :/ vafan.. ja betalade med visakort...
Redigerat av Tomas_D700, 06 March 2009 - 13:59. Postad 06 March 2009 - 13:41
Antar att det mesta är ganska solklart, men här kommer lite information för alla er "prisjägare"
Undvik att bli blåst på nätet Postad 06 March 2009 - 13:47
Som jag redan sagt flera ggr tidigare borde varningsklockan ringt redan vid det faktumet att man enbart erbjuds förskottsbetalning för en produkt man garanterat vet ligger långt under normalpriset.
Just denna kombination är ju det mest säkra tecknet på en scam och en gammal välkänd sådan för just såna upplägg. Detta oavsett alla dina andra skäl du och andra radat upp. Det behöver man inte ha läst några trådar eller varningar för, det räcker med vanligt sunt förnuft. Redigerat av Tomas_D700, 06 March 2009 - 15:23. Postad 06 March 2009 - 14:00
Är det någon som vet hur ägandebytet har gått till?
Vad som idag står i aftonbladet så är det en 19åring som har kriminellt förflutet, skulle vara intressant att veta vad som är betalt(om något) i den här affären? Någon som vet? ps. jag lider med er som blivit lurade och hoppas det löser sig för er Postad 06 March 2009 - 14:00
Jag både håller med och inte. Förskottsbetalning samt låga priser är inte ovanligt; veckolånga kampanjer en månad innan öppnignsdags är det kanske inte nödvändigtvis heller, MEN med infon om nya ägare, revisorsavhopp etc blir ju bilden väldigt tydlig. Själv hade jag missat den biten och svalde betet som många andra här. Brukar vara väldigt kritisk i övrigt när jag handlar och ser mig inte som särskilt lättlurad annars.. Du har dock rätt i att man ska använda sitt sunda förnuft och när en affär verkar för bra för att vara sann ska man nog använda det ännu mer! Är som sagt grymt tacksam till att jag upptäckte det här forumet och bevakningen av företaget i tid så att jag hann plocka ut mina grejer via en anhörig som åkte dit och jag uppmanar samtliga som inte gjort det att spärra sina kort omedelbart även kortbetalningarna sker via en tredje part som troligtvis inte lämnar ut numrena... Postad 06 March 2009 - 14:06
Jag har aldrig sagt att att kombinationen i sig skulle vara ovanlig. Det enda jag hela tiden sagt är dock att den kombinationen borde göra folk mer misstänksamma och tänka sig för en extra gång innan man genomför ett köp med vilken motpart det än må vara. Håller du inte med? Med ett sånt förhållningssätt skulle detta vara ett mycket begränsat problem. Postad 06 March 2009 - 14:06
Glöm inte att vi som sitter på forum och liknande sidor och snabbt kan uppfatta det som en bluff är i minioritet, så den stora massan har inte det inforamtionsflödet och den kunskap de flesta av oss har.
Postad 06 March 2009 - 14:11
Om det var riktat till mig så håller jag ju naturlgtvis med dig att det är lättare för oss här att snappa upp såna här saker snabbare. Men det är inte det jag sagt heller. Det jag däremot säger och menar på fullt allvar är att oavsett om man hänger på ett forum eller inte så borde dessa små klockor ringa vid dessa omständigheter när det gäller betalning. Det har det alltid gjort för mig iaf, dvs jag har haft som princip att aldrig använda förskott om det inte är helt oundvikligt av andra skäl. Vad jag menar är återigen att det enligt mig handlar om lite sunt förnuft. Oavsett vilka fakta man besitter eller inte. Man skyddar sig iaf betydligt bättre genom att tänka så. Postad 06 March 2009 - 14:11
Jo, jag håller med och jag tror nog att många kanske varit lite misstänksamma men inte kunnat ta till sig mer ingående info som kanske hade fått dem att se helheten. Vad jag menar är att de flesta nog känner att det kan vara lätt att vara efterklok. Men visst håller jag med; även jag borde vetat bättre!
Jag tillhörde den massan tyvärr och är glad att jag som sagt hittade forumet i tid. Frågan är om det finns kanaler att ännu snabbare kommunicera det till den stora massan i framtiden? Postad 06 March 2009 - 14:12
Inte läst hela tråden, men borde inte prisjakt gå ut med en varning precis som pricerunner gjort?
Postad 06 March 2009 - 14:13
En intressant artikel, hälften av alla kortbedrägerier görs i Malmö:
http://sydsvenskan.s...-malvakter.html I alla fall så är det säkert samma personer som ligger bakom Kameraexperten som är i farten igen, tillvägagångsättet är mycket likt. Just nu sitter väl huvudmännen och pimplar drinkar i Iran... Postad 06 March 2009 - 14:15 Ta en titt lite längre upp på sidan, Tomas_D700's inlägg *Edit* Masse, nä, det var mest ett påpekande i största allmänhet, en del dolda poster är mindre trevliga. Redigerat av InSane, 06 March 2009 - 14:20. Postad 06 March 2009 - 14:17
Hoppas dom klämmer åt dom rejält.
Är det dom som står som bolagsägare som är "skyldiga", eller misstänka just nu. Eller är det fejk namn och personnummer? Postad 06 March 2009 - 14:26 trams! media markt i kalmar sålde ps3 för 2990kr är det också för sant? så priset var fullt möjligt om butiken går förlust på dom. själv avrådde man folk att handla där innan man kollat upp butiken lite mer. Postad 06 March 2009 - 14:26
Då har du inte någon koll på inköpspriserna för konsoller. Citerar mig själv:
Postad 06 March 2009 - 14:34
Jag kontaktade min bank (Handelsbanken) igår angående just detta. Jag har inte köpt något men var intresserad att veta då jag har ett betalkort och inte ett kreditkort. Den information jag fick var att det enda som täckte ev. förlust gällde resor och boende vid resor, således inte köp av varor över nätet. Jag har frågat specifikt om det men inte fått något svar än. Den länk till Betalkort(Visa) som jag fick av Handelsbanken http://w1.if.se/handelsbanken
Vad jag förstått så har dom liksom Elgiganten en lägsta-prisgaranti, dom lär inte ligga på 2995:- om det visar sig att det företag som låg under dom var ett bluffbolag. Redigerat av PatBenson, 06 March 2009 - 14:41. Postad 06 March 2009 - 14:37
Det är STOR skillnad på om mediaMarkt eller playzone säljer under inköpspris. MM grundades 1979, har över 500 butiker i 15 länder. Över 50 Miljarder i omsättning. Dom kan da en förlust på miljoner. Det kan inte en liten butik. Köpa till lockpriser av mindre företag, då ska man alltid vara försiktig. Alltid. Hoppas nu att folk börjar förstå det. Teknikboom Datorgrottan Bluenånting Kameraexperten Playzone Postad 06 March 2009 - 14:39 Hmm.. ja det verkar vara lite olika bud gällande detta. I SVT Plus lite längre upp i tråden så säger en från Nordea att kortföretagen Visa och MasterCard har just den garantin. Och eftersom det är VISA som har det, och inte banken, så borde det gälla alla banker. Postad 06 March 2009 - 14:42
TRAMS! De sålde dem inte för 2990 utan här gällde prisgarantin... Redigerat av speechless, 06 March 2009 - 14:43. Postad 06 March 2009 - 14:44
Med reservation för att jag kan ha fel; men VISA liksom MasterCard kan ha en kreditkortsfunktion och erbjuder därmed ett skydd som omfattas av lag. Har man inte kredikort så fungerar VISA som ett vanligt bankkort och då dras pengarna från ditt konto oavsett om du tömt det eller ej så länge köpet gick igenom.. I de fallen är det upp till bankerna att bestämma själva om de vill ersätta eller inte för att behålla sina kunder. Enligt vad jag hört efter Kameraexperten verkar det som om de flesta bankerna gjorde det men det finns som sagt inga garantier för det.. Summa summarum: skaffa kreditkort om ni vet med er att ni klarar av det samt spärra era kort ni betalat med till PZ för säkerhets skull. Samt gör som så många uppmärksamma personer i formuet hänvisar till; använd sunt förnuft i fortsättningen.. gillade jämförelsen mellan PZ och MM som förklarar varför en spelare kan ha ett pris medan det är komplett orimligt för en annan.. Postad 06 March 2009 - 14:45
http://www.sweclocke...blast_pa_natet/
Bra lista som summerar just det man sagt så många gånger nu, speciellt tre av punkterna: Låga priser Var alltid misstänksam mot extremt bra erbjudanden. Är någonting för bra för att vara sant, är det oftast det. Använd prisjämförelsesajter för att jämföra mot andra, välkända, butiker. Kortköp Undvik att betala i förskott om du inte är absolut säker på att butiken är legitim. Var också försiktig med att lämna ut kortnummer, särskilt kontrollsiffrorna (CCV). Skicka aldrig kortnummer på andra sätt än ett signerat formulär. Skapa allra helst ett temporärt internetkort för överföringen om din bank erbjuder den tjänsten. Sist men inte minst ... Använd sunt förnuft. Det går att upptäcka de flesta blåsningar genom att tänka kritiskt. Lita inte på anonyma debattinlägg utan kontrollera alla uppgifter själv. That sums it up! Postad 06 March 2009 - 14:46
Vi får ju lära oss ända från barnsben att låter det för bra för att vara sant så är det så.
Tomten t.ex. Man inser ju redan efter några år att han är en bluff (Sorry, kanske borde lagt den i spoiler?)... Jag har gjort ett liknande misstag, handlat av 24.se som också är lokaliserat i Kalmar, det har inte kommit något trots att de säger sig ha skickat... Postad 06 March 2009 - 14:48
Har var nere till banken idag och la fram det hela och ville göra en Annulering.. Först så missförstod hon mig hur jag hade gjort min betalning hon trode att jag blev skickad från Playzone till min bank´s sida och gjorde en betalning. På det sättet så var pengarna som bortblåsta sa dom. men jag jag betalde med att gå in på min bank och sedan genom bankiro och då var chansen större att jag skulle få tillbaka pengarna som ni som betalade med VISA!!!
Ja vi får se hur det blir iallfall.. Har även gjort en polisamälan så nu e det väl bara se vad som händer.. Såg även att det var RAZZIA nere på butiken i morse vid11.. Någon skrev redan igår kväll att dom var där. (SKOJARE) Redigerat av Tomas_D700, 06 March 2009 - 15:26. Postad 06 March 2009 - 14:52 Men om man har ett VISA eller MasterCard kreditkort så är det ju inte VISA som har den garantin. Det är svensk lag som har den garantin. Jag tolkade det som att det gäller alla VISA kort. Postad 06 March 2009 - 15:04
Om man ska tro på denna artikel så verkar dom fått fast ägaren i alla fall, alltid nåt.
http://www.sr.se/cgi...artikel=2681602 Men i vårat land där kriminella ska behandlas med finaste silkeshandskar så lär han väl släppas ut snarast möjligt för att springa hem ta sin säck med pengar och dra vidare mot nya äventyr. Redigerat av Tomas_D700, 06 March 2009 - 15:27. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |