Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 11 March 2010 - 07:16
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Fick hem min Regina Spektor vinyl (Far) idag. Alltid en härlig känsla att lägga ned nålen på en ospelad vinylplatta. Som trevlig bonus fick man med skivan på CD också. Bra att ha i bilen.
Bara en liten instickare: var hittade du Regina Spektor vinylen? Har nämligen också försökt få tag i den!
Postad 11 March 2010 - 07:39
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Bara en liten instickare: var hittade du Regina Spektor vinylen? Har nämligen också försökt få tag i den! 
Samma här. Var på i City och letade men ingen framgång?
Postad 11 March 2010 - 14:56
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Alltid trevligt att kunna bidra med musik-tips! Det ska bli ruggigt kul att förhoppningsvis få se dem live in action, bara hoppas att man hinner med och få tag på en endagarsbiljett till den 1 juli då de lirar,Alice in Chains spelar samma dag på P&L f.ö. 
Vet du vilka dagar Mastadon och Wolfmother spelar? 4st favoritband på en och samma festival! Jag glömmer min ålder och åker på festival igen
Postad 11 March 2010 - 18:33
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Bara en liten instickare: var hittade du Regina Spektor vinylen? Har nämligen också försökt få tag i den!  http://www.cdwow.se/...4684313#bc=4a22Skickades från Nya zeeland så gratis frakt är ju trevligt då.
Postad 11 March 2010 - 20:04
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
http://www.cdwow.se/...4684313#bc=4a22
Skickades från Nya zeeland så gratis frakt är ju trevligt då.
Tackar!
Postad 12 March 2010 - 15:42
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
äntligen!
Fick idag kjøpt Patricia Barber's box Verse från mobile fidelity, har var såld ut lenge men Big Dipper hade fått in ett par ex från senaste upplaga nr 0557. Er en referens på cd mtp ljud, tycker nog det er hennes beste også
Postad 12 March 2010 - 16:13
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Verse: Jag grämer mig att jag inte tog den istället på mässan för
två år sen
Här är dagens spellista:
vv_001.jpg 144.29K
0 Antal nerladdningar
Var in en sväng på Audioconcept.
1. Får 10 000 kr i inbyte för min Pu om jag köper XV-1s
2. Sällan har en apparat gett mig sånt habegär som Manley Steelhead Riaa.
Det syns inte på bilder men den osar av kvalitet. Bara känslan att vrida på
rattarna (haha) 80 000 kalla.
Varken punkt 1 eller 2 finns det budget för.....
Och förstärkaren ni ser på S.R´s bild fanns givetvis i butiken. Jösses Amalia.
Postad 12 March 2010 - 16:53
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Chapter hos audio concept ja, då står vel versting steget der snart Reference cube 1000w
lurar på vad han har før fantasi pris på min Precis 250s off topic.
Postad 12 March 2010 - 17:05
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag ljög lite. Det var preampen och slutsteget i samma storlek han hade inne.
Jag undrar om han läser detta forum och lurat ut vem jag är? Kände mig
inte direkt välkommen
Postad 12 March 2010 - 18:45
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
2st löp och köp:
Black Crowes, Southern Harmony; Det svänger så jag ramlade av soffan
och ljudet är utsökt. Dock en skitig press som behövde en grundlig tvätt.
Kari Braemnes, Reise: Oj, oj, total närvaro. Jag slängde kallingarna mot
riggen. Underbart!
Och kvällens dödskalle: Dead Weaters, Horehound. Låtar som verkar ihoprafsade
på ett rep och taggtrådsljud. Lessen, Paul. Jag tycker Jack White borde hålla
igen på antalet band. Ett hafsverk.
Postad 12 March 2010 - 20:39
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Revidering:
Dead Weathers. Det finns guldkorn. Äckligt bra såna dessutom.
Men jag känner mig lite blåst på den fina vinylutgåvan. Denna
hade jag hellre haft på cd, Så jag kan zappa förbi utfyllnaden.
Postad 12 March 2010 - 20:43
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Finns det något liknande i Stockholm med lika stort utbud på begagnad vinyl ?
Någon ?
Postad 12 March 2010 - 21:53
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag kommer att tjata skallen av Er om att testa bägge faser på skivor.
Det gäller alla format. Avslutade kvällen med denna:
Jag såg dom live 1a gången 1986 på Salinas i Sydney. Min fd flickvän var på
västkusten och jag var på väg söderut till Marina, en tös jag träffat
i Noosa Heads. Jag grät mig genom konserten. Lovesick....
cc_001.jpg 95.89K
0 Antal nerladdningar
Tidigare var det blastig nostalgi. Nu är det fullblodig audiofili!
Postad 12 March 2010 - 22:18
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Snyggt omslag Bongo Mongo men detta är nostalgi. Hustrun har sett honom.Detär hon som sprungit på konserter. Tyvärr inte orginalet från 1955 utan en pressning som troligen gjordes i början på 60-talet. Så fick rocken sitt genomslag.
P.s Finns det ingen som kan ge Linken svar på hur Stockholmare skaffar begagnat. Annars är ni välkomna precis som norrmän.
Haley.jpg 78.06K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 12 March 2010 - 22:48.
Postad 12 March 2010 - 22:42
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
För egen del snurrar den nyuthämtade dubbel-LPn: Tori Amos - Abnormaly attracted to sin på LP12:an. Har sett henne 6 gånger live men det är faktiskt första vinylen jag har med henne.
Postad 12 March 2010 - 22:56
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
En faktor är kompliansen (fjädringsmjukheten på nålen) en Högkompliant (mjuk fjädring) pickup (tex OM40) bör kombineras med en tonarm som har en låg effektiv massa, t.ex JMW-9T armen, detta för att resonansfrekvensen på nålen ska hamla inom 8-12hz, hamlar den för högt kommer den för nära musiken och hamlar den för lågt så kommer den nära skivans frekvens (blir lite vid graveringen) + ev ojämnheter. Man kan säga också att nålen lättare hoppar ur spåret om resonansen blir högre än 12 eller lägre än 8. Finns en hel del att läsa om detta på vinylengine + en kalkylator för detta
Såg att det finns ett litet problem med kombinationen, såg att armen tar pickuper med en vikt på mellan 7 till 12gram, OM40 väger endast 5 gram, det går ju dock att lösa med en liten vikt på några gram 
Jag tackar för minikursen!  I mitt pickup-letande stötte jag på en Dynavector 20X till ett ganska överkomligt pris om man ser till normala nypriset. Kanske värt att överväga även fast den överstiger budget. Är det rätt att satsa på Low-output versionen till min VPI Scout? Mitt Lehmann Black Cube RIIA klarar ju både H/L men kanske är någon variant ändå att föredra? Mvh David
Postad 13 March 2010 - 08:30
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Hej Spuj
Dv 20x er veldigt god pu, har haft den tidigare på Rega, men två av mina kamrater i vinyl-klubben har også haft den på
Vpi-scout der funkar den inte lika bra, det blir lite før mørkt i mellantonen/ blir litt instengt i oppløsningen, Scouten drar også åt det litt mørka hållet så det kan va orsaken. Ser att du anvender Lehmann riaa har jag også haft, litt samma sak der drar litt åt det varma hållet, men absolut ett bra riaa med rett match av pu.
Det mina kamrater i vinyl-klubben gjorde var att prøva Lyra, båda kjøpte en Lyra Dorian 
Nej nu ska jag upp till Holmen-kollen og heja på svenska skidløpare
Postad 13 March 2010 - 10:38
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Vet du vilka dagar Mastadon och Wolfmother spelar?
4st favoritband på en och samma festival! Jag glömmer min ålder och åker på festival igen 
tyvärr ingen aning alls om det, de andra banden är de enda jag sett som lagt ut datumen på sina hemsidor. Däremot så såg jag att Mastodon ska släppa Blood Mountain i 45rpm 180g så snabba dig att beställ, det gjorde jag Dock var jag tvungen att ge WBR en liten utskällning innan jag fick igenom min preorder, de "kunde" tydligen inte skeppa till Sverige, men efter ett bestämt och "ojjande" mail om att det är dålig stil att vi svenskar inte får möjligheten att köpa plattan så fick jag ett svar några timmar senare att de var fixat! Mastodon är förövrigt ett ruggigt bra band, dock riktigt pissigt att deras vinyler ska vara så nedrans dyra om man ens lyckas hitta en /Linus
Postad 13 March 2010 - 12:17
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Hej Spuj Dv 20x er veldigt god pu, har haft den tidigare på Rega, men två av mina kamrater i vinyl-klubben har også haft den på Vpi-scout der funkar den inte lika bra, det blir lite før mørkt i mellantonen/ blir litt instengt i oppløsningen, Scouten drar også åt det litt mørka hållet så det kan va orsaken. Ser att du anvender Lehmann riaa har jag også haft, litt samma sak der drar litt åt det varma hållet, men absolut ett bra riaa med rett match av pu. Det mina kamrater i vinyl-klubben gjorde var att prøva Lyra, båda kjøpte en Lyra Dorian  Nej nu ska jag upp till Holmen-kollen og heja på svenska skidløpare 
Bra handfasta råd! Jag hoppade över 20X i Dynavectorklättringen och har ett analytiskt Riaa utan "värme". Det borde innebära att Dynavector 17d3 vore en bra match. Hade den och den var på snudd till extrem i frekvensändarna. Men den är ju ett snäpp dyrare förstås. Läste ett test av Scout och det där med mörk i tonen var något dom tog upp. Möjligt att min Scoutmaster är detsamma. Men inget jag tänkt på och så är det ju Valhallakabling i tonarmen. Benz verkar populärt. Finns det någon generell ljudsignatur på dom eller skiljer det mellan de olika modellerna?
Postad 13 March 2010 - 12:21
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Någon ? http://www.rainbowmusic.nu/ i Solna. Bizarrt mycket vinyl. Men nya öppettider. Ons, Fre och Lör 15 - 18. Samt två st bra butiker runt Råsundavägen 100. Den svarta triangeln.  Handlar allt där. Bryr mig inte om det som finns inne i City.
Redigerat av Bongo_Mongo, 13 March 2010 - 12:51.
Postad 13 March 2010 - 15:44
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Lördag med Skivsläpp på Bengans. Värre än Rea med damer. Knö, knuffas och rycka i allt. Träffar JAS som påpekar att det är demo hos Akellis av Ear m m eller med andra ord Anaysis Audio, AudiaZ, EAR, AVID och zyx.
Haley_001.jpg 63.21K
0 Antal nerladdningar
Haley_002.jpg 85.6K
0 Antal nerladdningar
Till Akkelis och lyssna på en anläggning med elektroniken från Ear och högtalare från Analysis. Så borde det låta hemma. Försteget skulle kunna vara något för BongoMongo. Gåratt ställa in allt på framsidan. Men vet inte om det går attvända fasen. Men det låter förbannat bra. Även cd-splearen innehållande rör lät mkt bra. Men sådant bör man förtränga.Bad honom spela vinyl istället.
Haley_003.jpg 54.68K
0 Antal nerladdningar
Haley_004.jpg 50.31K
0 Antal nerladdningar
Hämta hustrun vid gymmet åsså till vårt stamställe -Deli för att äta.
Haley_005.jpg 77.47K
0 Antal nerladdningar
Sedan Bengans igen hustrun skulle ju titta på resterna av skivsläppet. Och sedan pröva lyckan på någon loppis. Denna gång till Hising island. Ingen intressant förutom SkivBingo som inköptes för småmynt.
Haley_006.jpg 77.79K
0 Antal nerladdningar
Nu vet vi vad vi kommer att göra på släktsammankomsterna!
Haley_008.jpg 56.09K
0 Antal nerladdningar
Sedan hem och börja spela på dagens resultat
Haley_007.jpg 70.17K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 13 March 2010 - 15:48.
Postad 13 March 2010 - 17:10
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Tack för trevliga bilder!!! Den där riggen hos Akklis skulle vart ypperst trevligt
att få höra.
Vad gäller fasen, så ska jag sluta tjata om det. Jag blev lite till mig igår kväll
när Hunters & Collectors lyfte till oanade höjder.
Jag bjuder på två bilder idag:
Här är riggen för två år sedan. Det har hänt en del.... Rega P3-24 och ASR Riaa.
bb_001_1.jpg 293.55K
0 Antal nerladdningar
Här är en bild av den geleklump jag rengör nålen med. Det är dags att tvätta den.
Det gör jag med lite diskmedel och vatten.
bb_002.jpg 112.2K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 March 2010 - 17:53
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Så här ser det ut idag, Diana Krall ligger på tallriken. Den blev en besvikelse,
Jag köpte den pga lyssning på Audioconcept under mässhelgen. Men det
var Dynaudio Confidence med tung McIntoch elektronik. Hemma låter
det lite väl hårt. Den stoppar vi undan i väntan på Manley Steelhead.
För en sån ska jag ha innan jag kastar in handduken!
xx_001.jpg 267.27K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 March 2010 - 18:26
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Off-Topic, men live idag!
Denne mannen er helt rå....
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 13 March 2010 - 18:27.
Postad 13 March 2010 - 18:48
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Är det Northugg? Vilket j*vla monster han är!
Körde Black Crowes nyss. Herregud. Skivan öppnar med "Sting me" och "Remedy".
Och b-sidan är nästan grymmare. Det är bannemej bara band från Amerikanska
södern som får till rocksväng så man hoppar upp och med i soffan.
Klassiskt album!!!
rs605black_crowes_rolling_stone_no.jpg 57.09K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 March 2010 - 18:55
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Snyggt omslag Bongo Mongo men detta är nostalgi. Hustrun har sett honom.Detär hon som sprungit på konserter. Tyvärr inte orginalet från 1955 utan en pressning som troligen gjordes i början på 60-talet. Så fick rocken sitt genomslag. P.s Finns det ingen som kan ge Linken svar på hur Stockholmare skaffar begagnat. Annars är ni välkomna precis som norrmän.
Haley.jpg 78.06K
0 Antal nerladdningar
Ah! Trevligt omslag, Jag kontrar med den här från min samling. http://www.ladda-upp...792/vinyl-skiva
Postad 14 March 2010 - 08:23
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Ah! Trevligt omslag, Jag kontrar med den här från min samling. http://www.ladda-upp...792/vinyl-skiva
Det är nog en skiva som är mera värd än min. Har slagit i Goldmine "Albume Record". Din skiva finns inte i denna "Bibel". Det finns inte heller min "Rock arond the clock". Skillande är att din är utgiven direkt av Decca. Min är utgiven av Decca fast under deras lågprisetikett. "Rock arond the clock" är den mest pressade skivan i världen med 25 miljonder sålda ex. På nätet kan jag hitta lite om min skiva. Men jag hittar inget om din. Men det är skivor som var med och ändrade vår kultur i västvärlden. Var hittade du din?
Redigerat av Kronkan, 14 March 2010 - 08:26.
Postad 14 March 2010 - 09:31
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Måste ha köpt den för 20+ år sen på nån skivmässa tror jag.. Här kan du hitta dom flesta singlar/ep med Bill Haley http://www.popsike.c...p...mp;x=24&y=7Underbara omslag!
Redigerat av Sidelakebob, 14 March 2010 - 09:33.
Postad 14 March 2010 - 17:07
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Hade tänkt sporta idag, men ryggen är fortfarande knäckt efter att ha
skottat taken förra helgen. Så det blev vinyl å folköl igår...
Men en handfast fråga: Mina skåp är nu fulla och jag behöver nåt att ha
skivor i. Jag har för mig att jag läst i tråden om nåt från Granit (Butikerna)????
Man får ju inte tag på gamla hederliga ölbackar längre. Tips emottages med tacksamhet!
Postad 14 March 2010 - 17:33
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Postad 14 March 2010 - 17:41
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Tack Spuj!
Jag har skräpet i två flyttkartonger på vinden. 1 skåp nere innehåller
plattorna som hamnat i utvisningsbåset. Plockas fram då och då för
en andra chans innan dom åker upp på vinden. 1 skåp har jag med det
som spelas regelbundet, och det är nu fullt.
Postad 14 March 2010 - 18:17
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Hade tänkt sporta idag, men ryggen är fortfarande knäckt efter att ha skottat taken förra helgen. Så det blev vinyl å folköl igår...
Men en handfast fråga: Mina skåp är nu fulla och jag behöver nåt att ha skivor i. Jag har för mig att jag läst i tråden om nåt från Granit (Butikerna)???? Man får ju inte tag på gamla hederliga ölbackar längre. Tips emottages med tacksamhet! http://www.cd-rek.nl/uk/index.htmlSlipper du springa upp på vinden med skivor hela tiden
Postad 14 March 2010 - 18:30
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Snygga rack! Tyvärr har jag inte en enda väggyta som är ledig.
Skräpet på vinden sparar jag för ett framtida dedikerat musikrum.
Då kan det vara bra akustikåtgärder att ha hyllor med svartplättar i.
Postad 14 March 2010 - 19:00
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
http://www.cd-rek.nl/uk/index.html
Slipper du springa upp på vinden med skivor hela tiden 
Kanonfint. Nu åker kanske de gamla ölbackarna ut.
Postad 14 March 2010 - 19:30
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Gah jag var på bengans igår kl 12 ca men visste inte om skivsläppet och kollade bara runt snabbt i butiken och märkte inte av nått..
Postad 15 March 2010 - 10:43
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
CD-wow har 13% på allt idag. Beställde
RIHANNA - Good Girl Gone Bad : 121 kr
JOHNNY CASH - Man Comes Around : 156 kr
Leveranstiderna på CDwow är ju ganska långa men en del priser är helt okej om man letar lite och frakten är ju gratis.
Postad 17 March 2010 - 11:48
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Kan ibland känna att tråden att utmynnat i "Skivtipset"?
Vad hände med alla tips om uppgeraderingar. RIAA, puppor osv?
Postad 17 March 2010 - 14:28
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Well, GT. Jag har ingen uppgradering på gång. Och jag känner att
dom prylar jag i så fall är sugen på inte är av nåt större intresse för trådläsarna.
Pickup för 5000 USD - vilken tokfan..
Det blir cd nu till helgen. Jag var utan vinyl i 5 månader och blev så pass
förtjust i min cdspelare, att jag nu saknar väljudet från den. Jag såg i tråden
om rörälskare att vi som gillar vinyl vill ha ljudet mjukt. Haha, i så fall ska jag
bara spela cd framöver....
Så det blir tyst från mig ett tag.
Redigerat av Bongo_Mongo, 17 March 2010 - 14:41.
Postad 17 March 2010 - 20:08
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Kan ibland känna att tråden att utmynnat i "Skivtipset"?
Vad hände med alla tips om uppgeraderingar. RIAA, puppor osv?

Då får vel jag komma med litt uppgraderings info, nemde tidl i tråden om en ny arm till min Hyperspace, har mailet og snacka med en Hifi selger i London, som jag handlat av tidl og har god kunnskap om Nottingham drivverk bla. http://www.walrus.co.uk/Han har i sin tur tatt kontakt med NA før att finna ut vad jag behøver av nytt armbord før att tillpassa en 12" arm meningen var att jag skulle ha deras Anna arm, men efter litt prat med Walrus om arm val, mena han att kanske Anna armen kanske ikke skulle få ut sitt fulla potensial på Hyperspacen, derfør føll valet på Ace space 294 (12") eftersom min Aces space arm er en mk l mod, så mena han det var stor skillnad på den nya 294 mkll og min, dessutom spårar 12" betydligt mer korrekt genom hela skivan, mindre avvik. Henter armen i April/maj min gamla går i inbyte. Her er litt lesning om Nottingham:http://www.noteworthyaudio.co.uk/Nottingham_Analogue_visit.html
Postad 17 March 2010 - 20:52
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Jag har nämnde detta i en annan tråd men jag vill nämna det här också.
Om ni söker efter en stadig grund till er vinylspelare, tycker jag att ni ska kolla upp materialet diabas. Superhög densitet & en galen vikt för sin storlek. Läs om stenen på wikipedia.
Denna sten brukar finnas hos stenhuggeri.
Bild finns i mitt galleri.
Postad 17 March 2010 - 21:12
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Någon som ägt Grado Reference Platinum pickup? Är lite skeptisk till träkroppen men min Ortofon MC10 håller på att ta slut och egentligen passar inte armen till MC-pickuper heller så jag går nog tillbaka till MM.
Ny pickup och en Lingo hade varit trevligt.
Postad 17 March 2010 - 22:23
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag har nämnde detta i en annan tråd men jag vill nämna det här också. Om ni söker efter en stadig grund till er vinylspelare, tycker jag att ni ska kolla upp materialet diabas. Superhög densitet & en galen vikt för sin storlek. Läs om stenen på wikipedia. Denna sten brukar finnas hos stenhuggeri. Bild finns i mitt galleri.
Jag kan bara hålla med och lägga till att den inte är magnetisk som många andra stensorter är. Det finns nog inget matrial som kan framkalla mer fundament och svärta som diabas. Det finns en anledning varför min skivspelare är döpt till "The diabas" Ha det gött mvh Johnny
Postad 19 March 2010 - 07:12
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Hade tänkt sporta idag, men ryggen är fortfarande knäckt efter att ha skottat taken förra helgen. Så det blev vinyl å folköl igår...
Men en handfast fråga: Mina skåp är nu fulla och jag behöver nåt att ha skivor i. Jag har för mig att jag läst i tråden om nåt från Granit (Butikerna)???? Man får ju inte tag på gamla hederliga ölbackar längre. Tips emottages med tacksamhet!
Hejsan Bongo Mongo! Skivor förvarar jag på tre sätt. I "bokhylla", i en Stringhylla samt i tre furubackar från 70-talet. Kommer istället för furubackarna köpa fyra Trissa från IKEA. De är dock ständigt slut på IKEA. Så det har inte varit möjligt ännu att köpa dem. Sedan har jag beställt så kallade mellanlägg till backarna. Alltså sådana skivor i plast som används i skivaffärena för att sortera in artisterna i backarna. Så på något sätt kommer jag att försöka öka strukturen bland skivorna.
Trissa.jpg 3.68K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 March 2010 - 08:52
ljungberg_sthlm
-
ljungberg_sthlm
-
Användare
-
-
170 inlägg
Granit har också snygga lådor för LP skivor. Själv kör man gamla backar ifrån 80 talet :-D men funderar på att investera i några nya snygga svarta backar. Mina senapsgula gör sig inte riktigt bra i vardagsrummet tycker jag, även fast dom fyller sin funktion. http://www.granit.se...?id=152&item=10
Postad 19 March 2010 - 14:25
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jag börjar med att be om ursäkt för den O/T som följer!
Jag hämtade nyss en Meridian 808.2 cdspelare som en gemensam
bekant till mig och S.R köpte igår. Han bor i Moskva och jag ska
smuggla den på flyget dit om en månad. Att få möjlighet till att
testa en slik dyr maskin under tre veckor gör att vinylen får
ligga på is denna helg i alla fall.
Det är även en fullt funktionell preamp. Dock sker en A/D --> D/A
omvandling på analogingångarna. Men jag ska givetvis testa att
köra Riaat genom Meridianen. (Se där jag fick med lite On-Topic)
Bilden nedan ger inte alls rättvisa åt hur j***la snygg den är i verkligheten.
Meridian_001.jpg 178K
0 Antal nerladdningar
Meridian_002.jpg 290.59K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 March 2010 - 17:57
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Är det en bra idé att skaffa en granitplatta o lägga under skivspelaren? Såg att Bauhaus säljer denna för 70kr och tänkte att det kanske kan vara en vettig tweek? Glidtassen kan även använda den för att lyfta sin muffins till nya höjder  Edit: 40 * 40 * 4 cm Dubbel edit: Läcker spelare Bongo_Mongo, låter den 1/10 av hur den ser ut att låta är den grym
Redigerat av Vobbe, 19 March 2010 - 18:26.
Postad 19 March 2010 - 18:41
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Bongo Mongo Inväntar gärna rapport innehållande lite jämförelse mellan vinyl och cd.
Vobbe! Gratistill inköp av Pro-Ject RPM 5. Har säkert stor nytta av stabilt underlagg. Verkar inte ha flytande upphägning utan spikes. Rätta mig om du har fel. Spikes kopplar skivspelaren till underlaget. Sten kan bidra till att minska vibrationer men man bör även dämpa stenen. Men känn på platsen där spelaren skall stå. Destortyngre sten desto merakommer den till att bidra till stabilitet. Och helst dämpasmed bimuten på undersidan.
En skivspelare av den typ som du köpt kan även ställas på en hylla som hängs på vägen.Möjligt inget altenativ hemma hos dig. Du harju lagt möda på att få det snyggt. Och har en snygg bänk.
Postad 19 March 2010 - 18:54
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Vägghylla har alltid fungerat bäst till dom skivspelare jag haft genom åren, Just nu kör jag med Regas vägghylla och ett hyllplan av trä ( Vanligt granvirke ) fungerar mycket bra.
Postad 19 March 2010 - 19:00
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Japp vägghylla är självklart att föredra. Inte ens med mitt lilla berg har jag fått bort all vibration..
Postad 20 March 2010 - 19:37
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jadu Kronkan vad ska man säga? Här sitter jag och lyssnar på en cdspelare
som kostar ny ca 120 000 kr. Kortfattat så har jag kommit fram till:
- Min cdspelare sockrar ljudet. Men jag gillar det!!!
- Meridian låter mer som min vinylrigg än min digitala.
- Trött på generaliseringar av vinyl som mjukt å gött i ljudet.
- 120 TKr är det inte värt. Men min polare gjorde sin livs affär!!!!
Han kan ha den ett par år och få tillbaka utlägget.
- Jag kommer lägga peningarna på det analoga framöver.
- En värstingcd kan jag nypa om ett par år.
- Meridian kan det här med det digitala.
Men en ynnest att få testa dyrhifi hemma är det!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|