* Officiell tråd - Pentax K-7 *
1249 svar till detta ämne
Postad 03 October 2009 - 10:10
ida_ss
-
ida_ss
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Ida: 55-300 är ett bättre val än 50-200 (även om den inte är WR). Den och ett äldre, billigt och manuellt macro är mitt tips för att utöka objektivparken nu i början Finns mkt gott i objektivtråden...
Kanon! Här får man tips utan att ens behöva fråga. Finns ju miljoner olika objektiv, så jag är en aning vilsen... Dock inte dags riktigt än. Nästa lön kanske...
Postad 03 October 2009 - 10:40
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Något som jag alltid blir så förvånad över hos DPreview är att så fort en kamera har inbyggd stabilisering så klarar de att handhålla vid mycket längre slutartiden med stabiliseringen avstängd jämfört med system där stabiliseringen finns i objektivet. Med K7 handhållen utan stabilisering kan man tydligen använda längre slutartiden vid 50mm än med Nikons kitobjektiv med stabilisering påslagen vid 55mm! http://www.dpreview....axk7/page14.asphttp://www.dpreview....r_n15/page3.aspMed K7 klarar de att få skarpa bilder i 70% vid 1/30 sek utan stabilisering, men med Nikon så får de då bara 40% vid 1/100 sek. Med stabilisering på så klarar K7 80% vid 1/15 sek och Nikon 80% vid 1/100 sek. Ändå anser de att Nikonobjektivet har effektiv bildstabilisering, men Pentax stabilisering är de inte lika imponerade av.
Redigerat av Unregistered05a7d42c, 03 October 2009 - 10:42.
Postad 03 October 2009 - 10:44
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Pentax review: by Lars Rehm, Don Wan and Richard Butler
Nikon review: Andy Westlake
Inte samma person så kanske därför
Postad 03 October 2009 - 11:11
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Det är iofs en möjlighet, men man kan ju tycka att de borde anstränga sig för att få så likvärdiga förutsättningar som möjligt när de testar.
Att det kan skilja så mycket som 3-4 steg i stadighet mellan två personen måste vara väldigt ovanligt.
Postad 03 October 2009 - 11:26
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Enig, de borde vara lite mera konsekventa
Postad 03 October 2009 - 13:52
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Av alla (få) recensioner jag läst om K-7 så känns det lite som om det endast är DPR's recension av bildstabiliseringen som sticker ut.
När jag själv provar så ser jag en enorm skillnad i slutartiderna 1/50 och neråt. Jag är ganska stadig i händerna men ändå.....Min SR har alltid varit påslagen, inte orkat bryt mig, och jag SER ingen tydlig nackdel med det i bilder med snabbare slutartid. Inte ens om jag pixelpeepar.
MEN: och detta är ett tips för alla med K-7. Tryck på INFO knappen när du har vanlig status bild på skärmen, i "kontrollpanelen" som då kommer fram så finns där valet att slå av SR. Mycket enkelt istället för att gå in i menyerna. Jag hade föredragit en knapp på kroppen, men det här duger och sen jag upptäckte det har jag slagit av den då och då. Oftast vid 1/500 sek och snabbare. Hmmm jag har nog svårt att lita på slutartiderna tror jag.
Postad 04 October 2009 - 18:53
Gerra
-
Gerra
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Nog för att det är lurigt att testa bildstabilisering, men DPR:s metod är direkt tramsig. Metoden beskrivs, men det är ändå tveksamt av dem att publicera sina staplar.
Bildstabiliseringen är designad för att fungera optimalt med korrekt kamerafattning. DPR försöker inte handhålla kameran som testas på ett så stabilt vis som möjligt, utan de använder en fattning som är tänkt att återge drastiskt IRL-darr. Dessutom används olika försökspersoner (som är olika fasta på handen, och som darrar på olika vis). Deras metod är helt värdelös.
Min klara uppfattning är att endast Panasonics bildstabilisering sticker ut på det viset att den är bättre än övriga lösningar. De andra fabrikatens riktiga bildstabiliseringstekniker är likvärdiga, och det märks ingen skillnad på dem i praktiken. Alltså när det kommer till att ordna skarpa bilder... De skiljer sig ju åt på andra vis än det som testas på DPR.
Postad 04 October 2009 - 19:20
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Man borde använda Gräsklippar testet som en kille använde på dpr, han satte sig på åkgräsklipparen och tog en bild med stabiliseringen av on en med den på Blev skarp bild då stabiliseringen var på, och med den av så blev det bara sudd hittade tråden http://forums.dprevi...essage=19647176
Redigerat av Unregistered0b884712, 04 October 2009 - 19:25.
Postad 04 October 2009 - 20:07
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Haha, cool idé!
Postad 06 October 2009 - 19:22
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
En till FW ute nu! Heter fortfarande 1.01 men det verkar vara ett Pentax signum att vara difusa.
Man ska uppdatera och kontrollera med PhotoMe att informationen visar 1.01.00.13 där "13" indikerar ny verison. Den sista 1.01'an jag uppdaterade med var 1.01.00.09 (tror jag).
Jag väntar dock med denna tills folket på DPR och PF har testat det, och nån förklarar VAD den uppdaterar.
Postad 09 October 2009 - 19:47
Gerra
-
Gerra
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Postad 09 October 2009 - 20:38
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Nog för att det är lurigt att testa bildstabilisering, men DPR:s metod är direkt tramsig. Metoden beskrivs, men det är ändå tveksamt av dem att publicera sina staplar.
Bildstabiliseringen är designad för att fungera optimalt med korrekt kamerafattning. DPR försöker inte handhålla kameran som testas på ett så stabilt vis som möjligt, utan de använder en fattning som är tänkt att återge drastiskt IRL-darr. Dessutom används olika försökspersoner (som är olika fasta på handen, och som darrar på olika vis). Deras metod är helt värdelös.
Min klara uppfattning är att endast Panasonics bildstabilisering sticker ut på det viset att den är bättre än övriga lösningar. De andra fabrikatens riktiga bildstabiliseringstekniker är likvärdiga, och det märks ingen skillnad på dem i praktiken. Alltså när det kommer till att ordna skarpa bilder... De skiljer sig ju åt på andra vis än det som testas på DPR.
Att de inte håller kameran stadigt verkar bara gälla när de testar objektiv, men för kameratesterna tycks de verkligen anstränga sig för att hålla stabilt. För vid kameratesterna så klara de samma slutartider utan stabilisering som de vid objektivtesterna behöver ha stabiiliseringen påslagen för att klara. Panasonics stabilisering tycker jag inte ger något bättre resultat än övriga stabiliserade objektiv. Tycker snarare att tex Canons 18-200mm objektiv ger något bättre resultat än Panasonics 14-140 mm objektiv, men skillnaden är inte stor. http://www.dpreview....cgh1/page12.asphttp://www.dpreview....s_c16/page3.aspVid motsvarande 320 mm ger Canons objektiv bättre resultat med 1/25 sek än Panasonics objektiv vid motsvarande 280 mm med 1/20 sek.
Postad 09 October 2009 - 20:57
Gerra
-
Gerra
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Att de inte håller kameran stadigt verkar bara gälla när de testar objektiv, men för kameratesterna tycks de verkligen anstränga sig för att hålla stabilt. För vid kameratesterna så klara de samma slutartider utan stabilisering som de vid objektivtesterna behöver ha stabiiliseringen påslagen för att klara.
Panasonics stabilisering tycker jag inte ger något bättre resultat än övriga stabiliserade objektiv. Tycker snarare att tex Canons 18-200mm objektiv ger något bättre resultat än Panasonics 14-140 mm objektiv, men skillnaden är inte stor. http://www.dpreview....cgh1/page12.asp http://www.dpreview....s_c16/page3.asp Vid motsvarande 320 mm ger Canons objektiv bättre resultat med 1/25 sek än Panasonics objektiv vid motsvarande 280 mm med 1/20 sek.
Från recensionen av K-7: "to exaggerate the effect of camera shake the camera was only supported with one hand." En hand. För extra darr. Det är inte att anstränga sig för att hålla stabilt. Mitt påstående om Panasonics skakreducering bygger på anekdotiska bevis, och mina egna intryck. Jag räknar då bort alla omdömen som kan misstänkas komma från f@nboys, och skiter i alla icke vetenskapliga experiment. Den föreställningen är också rätt så värdelös, men den är mer värd än DPR:s recensioner av skakreducering.
Postad 09 October 2009 - 21:34
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Från recensionen av K-7: "to exaggerate the effect of camera shake the camera was only supported with one hand." En hand. För extra darr. Det är inte att anstränga sig för att hålla stabilt.
Men resultaten säger något annat. Om man klarar att få 80% helt, eller nästan helt skarpa bilder vid 1/8 sek utan stabilisering vid motsvarande 75mm så måste man hålla kameran stadigt, klarar man det med en hand så måste man heta stålmannen. Det är 3-4 steg bättre än "gyllene regeln", något jag inte ens klarar när jag håller kameran så stabilt jag kan.
Postad 19 October 2009 - 21:00
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Det ryktas att det ska släppas ett nytt firmware imorgon
Postad 19 October 2009 - 21:04
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Det ryktas att det ska släppas ett nytt firmware imorgon 
Jupp! Sett det jag med. Men vad det innehåller får vi se. Är inte så entusiastisk över ryktena att den ska inehålla nån slags brusreducering. Det är ju det som gör just K-7 speciell, den behåller detaljerna i RAW och lämnar valet till oss hur vi vill reducera bruset, medans andra märken lägger på reducering redan på RAW filerna. Kan hända att nästa FW handlar om Jpeg i så fall. Men den är ju i det närmaste så bra som sensorn kan göra den. Edit: Fast.....egentlgen struntar jag i sånt, på den lilla nivå jag fotar som hobby amatör,
Redigerat av Mikael_R, 19 October 2009 - 21:10.
Postad 20 October 2009 - 18:13
hoogey
-
hoogey
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Fick precis hem min Pentax K-7 nu, levererad med post från Dustinhome. När jag packar upp kamerahuset och vrider på det 90 grader låter det som något glider/förflyttar sig inuti kameran. Har en misstanke om att det kan vara sensorn eller något som flyttar sig. Ska det verkligen låta så?
Vore schysst om någon som har en Pentax K-7 kan kolla om deras kamera låter likadant när de roterar den ett varv eller så. Måste sannolikt reklamera produkten.
/Hoogey
Redigerat av hoogey, 20 October 2009 - 18:39.
Postad 20 October 2009 - 18:49
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Det är så på min K10D och den är det inget fel på. Sensorn är ju rörlig av naturliga skäl (bilstabiliseringen) och det är först när ström tillförs som sensorn fixeras.
Postad 20 October 2009 - 19:00
hoogey
-
hoogey
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Det är så på min K10D och den är det inget fel på. Sensorn är ju rörlig av naturliga skäl (bilstabiliseringen) och det är först när ström tillförs som sensorn fixeras.
Tack för snabb info! Ska ladda klart batteriet och testa innan jag reklamerar! En följdfråga: Är inte den delen av kameran väldigt känslig för stötar då - särskilt när kameran är avstängd?
Postad 20 October 2009 - 19:14
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem. Det är ju inte så att en liten sensor rasslar runt fritt. Här är en schematisk bild på hur den sitter upphängd:  Däremot ser man ofta frågan du först ställde - "Nåt låter, trasigt?"
Postad 20 October 2009 - 19:22
hoogey
-
hoogey
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Japp, det låter verkligen trasigt. Och dessvärre låter det lika trasigt när kameran är påslagen och har ett batteri i sig. Enligt föregående talare skulle det ju fixeras när kameran var igång... Suck...
Postad 20 October 2009 - 19:30
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Min K100 "kluckar" även påslagen
Postad 20 October 2009 - 19:48
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Den fixeras när man trycker på slutarknappen, men sen släpper nog den elektromagnetiska spänningen efter en stund och då blir sensorn rörlig igen. Ta några bilder med kameran, med bildstabiliseringen aktiverad, och kolla om den verkar fungera som den ska.
Postad 20 October 2009 - 19:50
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Hoogey: Min K-7 "kluckar" även när kameran är på ON. Sensorn fixeras när du trycker halvvägs på avtrycket. Jag hör det när jag vrider kameran mellan porträtt läge och vanligt läge också.
Postad 20 October 2009 - 20:16
hoogey
-
hoogey
-
Amatör
-
-
66 inlägg
"Kluckar" är en bra beskrivning. Med tillägget att det låter som att dra naglarna längs en träbordskiva strax innan "klucket". Som att något glider liksom. Har nu tagit några bilder och bildstabiliseringen kanske funkar för smårörelser, men om jag provocerar kameran med att "småskaka" lite samtidigt som bilden tas blir det suddigt. Men det kanske inte är så konstigt om jag fotograferar inomhus med medelmåttig belysning?! Har dock provat att hålla avtryckaren halvt nedtryckt, och då borde väl skakreduceringen aktiveras? Dessvärre kvarstår "kluckandet" då när jag vrider på kameran - alltså trots att jag har kvar fokuseringen.
Postad 20 October 2009 - 20:34
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Jag tror din kamera är som den ska. Ta lite bilder istället nu  Jag förstår att du blir orolig när en ny kamera låter konstigt men din fråga dyker upp ofta på forum oc hittills har jag inte läst om nåt fall där det faktiskt var fel.
Bildstabiliseringen tillåter runt 2-3 stegs (fördubblingar av slutartiden) hjälp att hålla stadigt. Du får prova utan att skaka avsiktligt. Tumregeln är 1/(brännvidd x 1.5) sekunder bör klaras utan stablilisering. 1/50 med 35mm brännvidd alltså. Runt 1/5 eller 1/10 med stabiliseringen alltså. Glöm inte att det tar någon bråkdels sekund från halvtryck tills det att stabiliseringen är redo, vänta på grön hand i sökaren
Postad 20 October 2009 - 21:01
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Om jag förstått det rätt så hänger sensorn "löst" ända tills bilden börjar tas.
Innan dess är det permanentmagneterna som fixerar sensorn, men då de inte är så kraftiga så kan sensorn röra sig lite ändå. Skulle elekromagneterna aktiveras innan bilden tas så skulle nog batteritiden påverkas rätt mycket.
Testa att sätt kameran i (B)ulb och ta en bild och vrid på kameran på samma sätt med avtryckaren nedtryckt. Kan du inte höra något ljud då så borde kameran fungera som den ska. På min K10D kan jag inte höra så mycket ljud när sensron hänger löst, men jag tror stabiliseringen i K7 är både kraftigare och har större spelrum vilket gör att den kan låta mer.
Redigerat av Unregistered05a7d42c, 20 October 2009 - 21:02.
Postad 20 October 2009 - 21:12
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Det stämmer Fogel. Även fast man har halvt tryck så kluckar det till när jag vrider kameran. Men vid lång slutartid så märks det tydligt att sensorn fixeras, helt förståeligt tycker jag.
Postad 20 October 2009 - 21:31
hoogey
-
hoogey
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Bulb-trixet verkar funka!!! När jag håller ned avtryckaren i bulb-läget kan jag skaka runt med kameran ganska mycket utan att den "kluckar". Kanske inte behöver reklamera kameran ändå!!! Det här är bannemej världens bästa forum! Stort tack för hjälpen allihop!
Postad 20 October 2009 - 21:38
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
K-7an kommer att komma i samma färg kombinationer som K-x http://forums.dprevi...thread=33426705
Postad 20 October 2009 - 23:06
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
K-7an kommer att komma i samma färg kombinationer som K-x 
http://forums.dprevi...thread=33426705
haha  Good one!
Postad 22 October 2009 - 08:01
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Ny FW 1.02Verkar dock inte innehålla något speciellt roligt: * Added [Fine Sharpness 2] which makes image outlines even sharper than [Fine Sharpness] to the Sharpness setting of Custom Image. How to select [Fine Sharpness 2], Click Here * Improved total image processing performance at the particular shooting condition or setting such as preview image quality at the "Water Color & Pastel" of Digital Filter mode. * Improved stability for general performance such as with Battery Grip D-BG4, the rear e-dial may rarely become unstable in particular shooting condition.
Postad 26 October 2009 - 08:35
hököga
-
hököga
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Jag har följt den här tråden ett tag och bestämt mig för att köpa en Pentax k-7, kitet med 2 objektiv. När jag jämför priser på nätet så skiljer det nästan 3000 :- mellan de flesta butiker här och web-butiker i t ex Tyskland. Jag blir lite sugen på att kunna utnyttja mellanskillnaden på "braohagrejjer"istället , men är det nån som känner till några fördelar med att handla av svenska butiker, som är värt 3000 spänn??
Postad 26 October 2009 - 11:08
Ponisch
-
Ponisch
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
Garantier? Om det blir något fel på kameran kanske du måste skicka den ända till Tyskland, om nu inte Pentax har världsgaranti?
Postad 26 October 2009 - 15:48
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Pentax har världsgaranti på alla sina kameror och objektiv. Min K20D är köpt i USA och jag skickade den till svenska service stället när den krånglade utan några problem.
Postad 26 October 2009 - 21:01
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Kamera Service i Kungsör tar hand om alla Pentax ärenden i Sverige. Jag tycker dom sköter sig bra. Sen hur mycket dom verkligen gör själva är svårt att säga. Dom skickar nog saker till Pentax Tyskland när det blir för svårt.
Postad 28 October 2009 - 17:57
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej.
Nu har jag suttit och läsit era inlägg och försökt hänga med i alla ord och snack.
Det blev väldigt tyst här i tråden nu men dom flesta verkar ju fota för fullt med sina kamrer...
Nån feedback ang om kamran levde upp till förväntan??
Har vart på MM i Västerås och klämt och känt på K-7 nu men den stora frågan är OM jag kan få mina äldre objektiv att fungera till detta kamrahus även dom UTAN Autofokus i objektivet??
Har både objektiv utan drivningen till autofokus men med kontaktblecken på och objektiv helt utan både drivning och kontakter.
Har bla ett 1000mm Spegeltele som jag skulle vilja kunna fortsätta att använda.
Det lilla vi har testat så blinkar huset bara F--- med mina olika objektiv på..
Jättetacksam för svar och gärna en UTFÖRLIG beskrivning OM det är nån som vet hur man "kopplar" förbi kontaktblecken och kan använda dom olika objektivet.
Tack på förhand.
R
Postad 28 October 2009 - 18:17
Drey123
-
Drey123
-
Veteran
-
-
1960 inlägg
Du måste ställa in det i menyn så att du kan använda manuell bländare.
Ja det funkar bra med ALLA dina gamla objektiv.
Postad 28 October 2009 - 18:38
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Punkt 38 i Custom menyn: http://www.dpreview....axk7/page12.aspSlå om till Permitted.
Postad 28 October 2009 - 19:50
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Knegarn: När du slår på kameran kommer den att fråga efter bränvidden, vilken du väljer då. Sen efter du har ställt in funktionen i cf menyn (som supernaut skriver) så brukar man få lov att välja M läget på kameran. Sen är det bara att köra! Gluggar som tex Pentax A, kan man välja vilket läge som helst med då kameran kan ställa bländaren elektriskt.
Men med de helt manuella så använder man M läget. Ställ in bländaren, sikta, fokusera och tryck på "gröna knappen", då bländar kameran ner objektivet och ljusmäter så du får rätt exponering. Hur bra som helst!
Postad 28 October 2009 - 23:43
Knegarn
-
Knegarn
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Supertack och fint med dom bra svaren..skall snacka med dårarna på MM iVästerås igen och se om vi får det att funka denna ggn då..
Men iom att ni säger att det går så köper jag nog hem kamran och pillar vidare på den själv sen och lär mig lite så då lär ni bli bombade med fråger!! ;-)
Tackar och natti.
/R
Postad 29 October 2009 - 21:39
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Nån som vet om det går att få fram "ö" där man skriver in sitt namn för copyritght?
å ä ö tecknen finns ju i kameran, men jag får inte fram dom där man skriver.
Postad 31 October 2009 - 11:44
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Nån som vet om det går att få fram "ö" där man skriver in sitt namn för copyritght?
Nope, jag testat jag med. Men det får duga med O  Btw, tkr nån att det är svårt att få ut minneskortet från kameran ? Tycker att det sitter ganska "tight", men det kanske pga vädertätningen.
Postad 31 October 2009 - 12:38
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Prova med tuchpenna
Postad 31 October 2009 - 13:34
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Ingen aning om vart jag skulle sätta det här. Men jag tyckte det var kul, har försökt hitta fullsize MF bilder ett tag. Men det verkar vara svårt att få tag på. Här är en jämförelse mellan Hasselblad 50mp och D700 12 MP http://dl.getdropbox...-50_A__0072.jpghttp://farm4.static....d430f8c79_o.jpgDetaljerna man kan fånga utan AA filter är rätt skrämmande  Om man ändå hade för mycket pengar så att man kunde köpa en p1 65+ eller så. Bara för skojs skull
Redigerat av Unregistered0b884712, 31 October 2009 - 13:35.
Postad 31 October 2009 - 14:36
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Ingen aning om vart jag skulle sätta det här.
Passar bra med tanke på 645D till våren (eller när den behagar dyka upp)  Intressanta färgfel det blir mellan bladen i buskarna ibland. Men detaljeringen är enorm!
Postad 31 October 2009 - 18:55
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Nope, jag testat jag med. Men det får duga med O 
Btw, tkr nån att det är svårt att få ut minneskortet från kameran ? Tycker att det sitter ganska "tight", men det kanske pga vädertätningen.
Det är ingen vädertätning i själva hålet ju, det sitter en gummiflärp under luckan som tätar över minneskortets kant. Ett solklart designfel! När man trycker ut minneskortet så åker det ut litegrand, sen är det meningen att man ska få in ett finger mellan luckan och kortet för att få grepp om kortet. Funkar säkert med Japanska fjortis fingrar, men funkar inte med mina rörmokar stumpar  Utrymmet mellan luckan och kortet är alldeles för litet. Det är svårt att få ut det med hjälp av naglarna också. Har dock överlistat det där  När jag trycker ner minneskortet så släpper jag det fort liksom, och då........flyger det typ ur.....som en kanon kula....
Postad 05 November 2009 - 14:05
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
 Cyberphoto kallar pentax k-7 för proffskamera. Måste vara första gången
Jag trodde profskameror var tvugna att vara tunga. Minst 1kg.
Redigerat av Unregistered0b884712, 05 November 2009 - 14:06.
Postad 05 November 2009 - 14:16
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
Cyberphoto kallar pentax k-7 för proffskamera. Måste vara första gången 
Fail 1: K-7 är mycket robust och gedigen, som en proffskamera. (SOM EN  ) Jag trodde profskameror var tvugna att vara tunga. Minst 1kg.
Fail 2: Canon 5D Mark II: 810g Nikon D700: 995g Olympus E3: 800g Sony A850: 850g Sony A900: 850g Tro är något man gör i kyrkan
Postad 05 November 2009 - 14:34
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Tro är något man gör i kyrkan 
 Stora måste de vara iaf. Inte tunga  Alla vet ju att fotografer föds med stora tassar...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|