*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
3627 svar till detta ämne
Postad 16 januari 2010 - 15:22
SouljaBoy
-
SouljaBoy
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Alltså, jag fattar inte... Vad menas med Audio Passtrough? jag har alltså ingen hemmabio system och vill att min mediaspelare som jag ska köpa ska fixa ljudet med endast HDMI kabeln som ska in i tv:n? Kommer ljudet att funka när jag laddar ner .mkv och h264 filmer? tacksam för svar.
Postad 16 januari 2010 - 16:05
hobbyholger
-
hobbyholger
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
Har läst merparten av denna tråd men inte fått koll på med vilken kvalitet Xtreamer skalar upp DVD filmer? Hur kan jag förvänta mig bildkvalitén om jag tar en vanlig 4,3gb dvd skiva, slår ihop filerna t.ex till en ISO fil som läggs på NASet och sen spelar upp via Xtreamer, blir det då sämre bild än om jag kör dvdskivan i en hyfsad bluerayspelare, i detta fall en Pioneer BDP-320 på en Samsung 46`LED (7070)?
Tacksam för svar.
/Holger
Postad 16 januari 2010 - 19:32
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Vad menas med Audio Passtrough? jag har alltså ingen hemmabio system och vill att min mediaspelare som jag ska köpa ska fixa ljudet med endast HDMI kabeln som ska in i tv:n? Kommer ljudet att funka när jag laddar ner .mkv och h264 filmer?
Visst, jag kör BluRay ISOfiler hela tiden, funkar med ljud o bild via en HDMI-kabel in i min TV från XTreamer. Audio Passthru finns ju för att du ska kunna mata ljudet vidare till din ev. Maffiga HemmaBIO Förstärkare! Hur kan jag förvänta mig bildkvalitén om jag tar en vanlig 4,3gb dvd skiva, slår ihop filerna t.ex till en ISO fil som läggs på NASet och sen spelar upp via Xtreamer, blir det då sämre bild än om jag kör dvdskivan i en hyfsad bluerayspelare, i detta fall en Pioneer BDP-320 på en Samsung 46`LED (7070)?
Samma bildkvalité som om du kör direkt från din Spelare och in i TVn. Det är ju Digitalt, dvs inget ändras, en digital kopia är ju exakt detsamma som originalet den kom från. Till Xtreamer kan du ju koppla in en lös DVD-Spelare dessutom, finns eget menyval för en sån. Eller en USB-hårddisk. Eller en USB-pinne. Eller köra via Nätverket - trådlöst eller trådat -och spela filerna direkt från din dators hårddisk. Eller sätta in en 2,5" hårddisk i Xtreamern, och kopiera över filer dit. Eller använda USB-Slave-uttaget och köra din Dator som NAS för Xtreamern. Hämta hem Manualen och läs lite om vad den kan och hur den funkar! http://www.xtreamer....er-manual-.aspx
Postad 16 januari 2010 - 19:36
Unregistered1a738db5
-
Unregistered1a738db5
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har nyligen provat en iso-fil och den såg väldigt bra ut. Nästan som det skulle va 720p, blev mycket nöjd med kvaliten. Vet ej ännu vad som är bäst att köra för upplösning, men jag kör allt i 1080i 50 hz och det flyter på bra.
Vad har ni andra för upplösning då det gäller mkv,iso,avi?
Postad 16 januari 2010 - 20:09
SouljaBoy
-
SouljaBoy
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Visst, jag kör BluRay ISOfiler hela tiden, funkar med ljud o bild via en HDMI-kabel in i min TV från XTreamer.
Audio Passthru finns ju för att du ska kunna mata ljudet vidare till din ev. Maffiga HemmaBIO Förstärkare!
Samma bildkvalité som om du kör direkt från din Spelare och in i TVn. Det är ju Digitalt, dvs inget ändras, en digital ...............
Hela ditt inlägg där fick mig nu att beställa en sån här maskin. Verkar riktigt fina. Men jag vill nu vara riktigt säker, så jag har en sista jobbig idiot fråga. Om jag har en film i mkv, eller h264, dom har väll då dts-ljud? som jag då således inte får in i min tv med en vanlig HDMI kabel, Finns det "vanligt" ljud i dom nerladdade filmerna? Jag frågar kanske dumma frågor, men vill vara sker att ja kommer kunna ladda ner Hdfilmer, och kunna spela dom på min tv, och har alltså aldrig hållt på med HD. (givetivis Full-hdtv) tacksam för svar
Redigerat av SouljaBoy, 16 januari 2010 - 20:10.
Postad 16 januari 2010 - 20:53
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Hela ditt inlägg där fick mig nu att beställa en sån här maskin. Verkar riktigt fina.
Men jag vill nu vara riktigt säker, så jag har en sista jobbig idiot fråga. Om jag har en film i mkv, eller h264, dom har väll då dts-ljud? som jag då således inte får in i min tv med en vanlig HDMI kabel, Finns det "vanligt" ljud i dom nerladdade filmerna? Jag frågar kanske dumma frågor, men vill vara sker att ja kommer kunna ladda ner Hdfilmer, och kunna spela dom på min tv, och har alltså aldrig hållt på med HD. (givetivis Full-hdtv)
tacksam för svar
Xtreamern stödjer downmixning av flerkanalsljud till 2-kanaligt stereoljud.
Postad 16 januari 2010 - 23:10
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Jag har nyligen provat en iso-fil och den såg väldigt bra ut. Nästan som det skulle va 720p, blev mycket nöjd med kvaliten. Vet ej ännu vad som är bäst att köra för upplösning, men jag kör allt i 1080i 50 hz och det flyter på bra. Vad har ni andra för upplösning då det gäller mkv,iso,avi?
Jag kör max vad TVn klarar. 1080p 50hz. Är det en mkv-fil kör den automatiskt i 24hz då jag ställt in Xtreamern på att göra det. Något speciellt skäl till att du inte kör 1080P? Om din TV inte klarar av 1080p förstår jag att du inte gör det. Xtreamern stödjer downmixning av flerkanalsljud till 2-kanaligt stereoljud.
Exakt. Även om du inte har en förstärkare som tar emot ljudet och skickar ut det i ett 5.1 system eller liknande kan du köra HDMI direkt till tv:n och få stereo ljud där. Nemas problemas
Postad 16 januari 2010 - 23:11
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Xtreamern stödjer downmixning av flerkanalsljud till 2-kanaligt stereoljud.
Japp, eller till 5.1 ljud, om man har en Förstärkare kopplad till den Optiska utgången. Sidan 6 i manualen: 5.1CH Audio Output and Down Mix Function Xtreamer provides 5.1CH Dolby Digital audio and DTS, etc. Also, down mix function lets you play 2CH audio through TV, etc. without requiring an additional decoding device, such as amplifier, etc (optical).
Sidan 19 i PDF-Manualen har Setup'en för ljudet, men bilderna och förklaringarna där stämmer inte riktigt längre, för de har ju uppgraderat mjukvaran flera ggr sen den där manualen skrevs, så det finns fler ljud-alternativ numera. Men det som finns i manualen, är ju då åtminstone MINST så bra som det beskrivs, och oftast mycket bättre än det beskrivs! E're nån som vill köpa en på Stört, så finns den hos Webhallen, som har butiker i flera svenska städer!
Redigerat av anderswillhelmsson, 16 januari 2010 - 23:13.
Postad 16 januari 2010 - 23:19
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Sidan 19 i PDF-Manualen har Setup'en för ljudet, men bilderna och förklaringarna där stämmer inte riktigt längre, för de har ju uppgraderat mjukvaran flera ggr sen den där manualen skrevs, så det finns fler ljud-alternativ numera.
Men det som finns i manualen, är ju då åtminstone MINST så bra som det beskrivs, och oftast mycket bättre än det beskrivs!
Ja tyvärr hänger ju inte manualen med riktigt. Har saknat vissa beskrivningar när jag velat läsa på men det mest förstår man ändå eller så frågar men på något forum tex här och inom en dag eller två har man ett svar.
Postad 16 januari 2010 - 23:51
SouljaBoy
-
SouljaBoy
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Tack för alla svar. Ni e bra duktiga och hjälper andra.
Jag hade tänkt installera en 2,5hdd i min xtreamer, som då är kopplat till mitt nätverk (adsl modemet trådlöst/tråd) Vilket är det smidigaste sättet att överföra mina filmer? Fixar man det genom ftp eller måste man koppla ut hela xtreamern och plugga i den i datorn för att överföra?
Hur överför ni era grejer när ni inte streamar vill säga.
Postad 17 januari 2010 - 00:00
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Japp, eller till 5.1 ljud, om man har en Förstärkare kopplad till den Optiska utgången.
Men det stödjer väl passtrough på allt ljud över hdmi eller?
Postad 17 januari 2010 - 00:02
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Själv streamar jag allt. Har inte sett någon vits än med att lägga det lokalt på Xtreamern då jag kör trådat och kan köra allt utan problem från daton. Men av det jag sett har folk kört över med ftp till xtreamern när det flyttat dit. Men finns säkert folk här som har intern hårddisk som kan beskriva vad de tycker är smidigast sättet att flytta filer. Tror dock det är få som flyttar Xtreamern till datorn för att över föra. Även om det mot all förmodan skulle ta längre tid så är det ju lite jobb att koppla ur allt och flytta över den till datorn. Då är det bättre att det tar lite längre tid att kopiera via FTP. Dock borde man ju via FTP komma upp i rätt höga hastigheter så borde gå fortast ändå.
Postad 17 januari 2010 - 00:09
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Men det stödjer väl passtrough på allt ljud över hdmi eller?
Nja som Xtreamer skriver på sin sida: "DTS MA Passthrough is under licensing process now and will be introduced in future FW update"
Postad 17 januari 2010 - 00:37
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Ok, men jag tänkte närmast på "vanligt" 5.1 ljud, dolby men framför allt dts.
Postad 17 januari 2010 - 01:14
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hur många är det som köpt Xtreamer som även har köpt en eTRAYz NAS ?
Funkar eTRAYz NAS som den ska eller behövs det någon framtida uppdatering ?
Jepp, jag köpte bägge. NAS:en funkar bra ihop med Xtreamern, dock måste jag säga att jag inte testat alla features än. Vad det något speciellt du tänkte på? /M
Postad 17 januari 2010 - 07:08
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag hade tänkt installera en 2,5hdd i min xtreamer, som då är kopplat till mitt nätverk (adsl modemet trådlöst/tråd) Vilket är det smidigaste sättet att överföra mina filmer? Fixar man det genom ftp eller måste man koppla ut hela xtreamern och plugga i den i datorn för att överföra? Hur överför ni era grejer när ni inte streamar vill säga.
Tjaaa, det går ju att köra över nätverket, och slippa alla problem med andra kopplingar, men skaffar du en låååång USB-kabel (så den räcker mellan din inkopplade Xtreamer och din dator), så finns det ju både USB-Host och USB-Slave kontakter på Xtreamer, så du kan få Xtreamers HDD att dyka upp på din dator, eller få din dator att dyka upp på Xtreamer.
Postad 17 januari 2010 - 07:12
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Det finns en hel del filmer om Xtreamer och eTrayZ på YouTube, som man kan kolla på antingen via Xtreamers egen YouTube-meny, eller från sin dator.
I Xtreamer är det ju bara att söka på just:
xtreamer
eller på:
etrayz
från Xtreamers egen YouTube-meny.
Där kan man ju få en hel del tips 'på plats' s.a.s!
Redigerat av anderswillhelmsson, 17 januari 2010 - 07:15.
Postad 17 januari 2010 - 11:35
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Ok, men jag tänkte närmast på "vanligt" 5.1 ljud, dolby men framför allt dts.
Ja det klarar den.
Postad 17 januari 2010 - 13:09
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Tänkte väl det, tack Tomas.
Nu är det bara att rådfråga sig själv och bestämma vad som ska efterträda a-110 i vardagsrummet.
Xtreamer eller nya a-200
Postad 17 januari 2010 - 13:41
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2 014 inlägg
Tänkte väl det, tack Tomas.
Nu är det bara att rådfråga sig själv och bestämma vad som ska efterträda a-110 i vardagsrummet.
Xtreamer eller nya a-200 
Varför skulle du vilja byta ut en A-110 mot en Xtreamer?? Vad är det som gör att du vill byta ut din A-110 öht? Jag har en Xtreamer i sovrummet och en A-110 i vardagsrummet, och jag kan inte se att något speciellt skulle vara till Xtreamerns fördel, förutom snabbare bildvisning möjligtvis.
Postad 17 januari 2010 - 16:46
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
A-110 får flytta till sovrummet av den enkla anledningen att den har komponent ut vilket jag behöver eftersom tv'n där bara har scart och vga.
Jag är jättenöjd med a-110, den fungerar bra.
Och Syabas jobbar bra med firmwares (vilket det verkar göras till xtreamern också)
Eftersom jag bara streamar från min whs så behöver jag inget annat än den absolut enklaste.
Postad 17 januari 2010 - 16:58
hobbyholger
-
hobbyholger
-
Rookie
-
4 inlägg
Samma bildkvalité som om du kör direkt från din Spelare och in i TVn. Det är ju Digitalt, dvs inget ändras, en digital kopia är ju exakt detsamma som originalet den kom från.
Det du säger är alltså att Xtreamer inte kan skala upp en "dvd-fil" till 1080p och ge samma kvalitet som om jag kör dvdskivan i min Bluerayspelare, är det rätt uppfattat? Stefan
Postad 17 januari 2010 - 17:04
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2 014 inlägg
Det du säger är alltså att Xtreamer inte kan skala upp en "dvd-fil" till 1080p och ge samma kvalitet som om jag kör dvdskivan i min Bluerayspelare, är det rätt uppfattat?
Stefan
Som jag uppfattade det säger han att det ger samma kvalité som om du kör DVD-skivan i din Blurayspelare.
Postad 17 januari 2010 - 17:12
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Det du säger är alltså att Xtreamer inte kan skala upp en "dvd-fil" till 1080p och ge samma kvalitet som om jag kör dvdskivan i min Bluerayspelare, är det rätt uppfattat?
Möjligt att du uppfattar det så, men jag uppfattar det som att kvalitén är densamma, dvs det blir perfekt bild om originalet är perfekt. Jag kör det högsta min tv klarar, 1080i. Hi-Def Decoding HD HDMI(480P, 576P, 720P 50HZ/60HZ , 1080i 50HZ/60HZ, 1080P 50HZ/60HZ)
Multimedia library High Resolution HD-level File Play: Xtreamer supports the max. of 1920X1080 progressive scan to provide clear and high resolution picture quality.
Hämta manaulen vars länk finns här ovan nånstans, och läs själv.
Postad 17 januari 2010 - 17:12
hobbyholger
-
hobbyholger
-
Rookie
-
4 inlägg
Det vore fint att få det med säkerhet bekräftat.
Postad 17 januari 2010 - 18:34
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3 967 inlägg
Jag tycker det är stor skillnad på en fil genom Xtreamern och en dvdfilm som min Bdspelare skalar upp till BDspelarens fördel.
Har en LG BD390 som Bdspelare.
Postad 17 januari 2010 - 20:23
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Har själv ingen möjlghet att jämföra uppskalning mellan en BD-spelar och Xtreamern. Dock har jag hört att vissa anser eller ser att Xtreamern inte gör ett fullgott jobb att uppskala. Absolut inget jag stört mig på eller ens sätt.
Nästa Firmwareuppgradering ska dock bygga på Realteks SDK3 och i den finns följande notering "SD Upsample to 1080p improved – Improved picture quality". Tyder på att någon form av förbättring i alla fall.
Postad 17 januari 2010 - 23:40
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1 294 inlägg
Någon som har en uppfattning om Xtreamer ger lika bra bild från 720p och 1080p mkv-filer som en PS3 med PS3 media server installerat på datorn? PS3 skall ju vara bra på att skala upp och ger bra BD-bild.
Postad 18 januari 2010 - 09:43
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Gav upp på wifi. Trots att jag ändrat som jag tidigare nämnt i tråden så blev det inte bra. Kör nu trådat och nu funkar xtreamern som det var tänkt. Inga hack, hittar mina shares direkt samt mycket snabbare. Tur nog så betalade jag inte extra för antennen.
Postad 18 januari 2010 - 10:32
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Samma bildkvalité som om du kör direkt från din Spelare och in i TVn. Det är ju Digitalt, dvs inget ändras, en digital kopia är ju exakt detsamma som originalet den kom från.
Inte en chans! Otroligt vanlig "åsikt" att om det är digitalt så blir det perfekt. Vad menar du med "inget ändras"!?! Det som är digitalt är bild- och ljudinformation. MEN dessa ligger inbakade i codecs till att börja med. Så först skall dessa strömmar "packas upp" av den interna codecen, ungefär som en ZIP-fil packas upp. Redan här kan problem uppstå eftersom inte alla decoders "packar upp" helt felfritt. Sedan snackas det friskt om uppskalning av DVD osv, vilket är ännu en källa till "felbehandling" av bildsignalen. Deinterlacing/skalnings-komponenter finns i en uppsjö av kvalitet och prisnivåer. De som sköter det bäst är (såklart) svindyra. Xtreamer har (såklart) inte en sådan state-of-the-art komponent. Men skalning behöver inte vara problem ändå. Om du märker att Xtreamer (eller annan mojäng) skalar dåligt, så ställ in den på att skicka samma upplösning som källmaterialet har och låt istälet bildvisaren (eller annan extern bildprocessor) sköta detta. Sedan skall den "uppackade" och "behandlade" signalen skickas genom ett HDMI-interface via lite kablar från bildbehandlingskomponenter osv inne i boxen = ytterligare en felkälla... Så det klart att exempelvis en DVD som man väljer att skala upp till 1080P ser mycekt bättre ut när den spelas i en hi-end spelare jämfört med om den rippas till ISO och spelas genom en Xtreamer! Frågan är väl snarare om man kan leva med kvalitetsförlusten!?! Sitter man inte på en hi-end spelare från första början så kommer man inte märka så mycket skillnad eftersom man inte har något annat att jämföra med. Och har man inte en bildvisare av kvalitet så kommer den inte heller att kunna visa större skillnad. Storlek på bild har naturligtvis betydelse också. Liten bild och du märker mindre skillnad... Och vissa (många) skiter fullständigt i skillnaden ändå!  Nu kanske jag låter gnällig här, men jag har också en Xtreamer till sovrummet. Där duger den alldeles utmärkt! Otroligt smidig och snabb liten box är det!
Postad 18 januari 2010 - 11:02
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2 014 inlägg
Inte en chans! Otroligt vanlig "åsikt" att om det är digitalt så blir det perfekt. Vad menar du med "inget ändras"!?! Det som är digitalt är bild- och ljudinformation. MEN dessa ligger inbakade i codecs till att börja med. Så först skall dessa strömmar "packas upp" av den interna codecen, ungefär som en ZIP-fil packas upp. Redan här kan problem uppstå eftersom inte alla decoders "packar upp" helt felfritt. Sedan snackas det friskt om uppskalning av DVD osv, vilket är ännu en källa till "felbehandling" av bildsignalen. Deinterlacing/skalnings-komponenter finns i en uppsjö av kvalitet och prisnivåer. De som sköter det bäst är (såklart) svindyra. Xtreamer har (såklart) inte en sådan state-of-the-art komponent. Men skalning behöver inte vara problem ändå. Om du märker att Xtreamer (eller annan mojäng) skalar dåligt, så ställ in den på att skicka samma upplösning som källmaterialet har och låt istälet bildvisaren (eller annan extern bildprocessor) sköta detta. Sedan skall den "uppackade" och "behandlade" signalen skickas genom ett HDMI-interface via lite kablar från bildbehandlingskomponenter osv inne i boxen = ytterligare en felkälla...
Så det klart att exempelvis en DVD som man väljer att skala upp till 1080P ser mycekt bättre ut när den spelas i en hi-end spelare jämfört med om den rippas till ISO och spelas genom en Xtreamer!
Frågan är väl snarare om man kan leva med kvalitetsförlusten!?! Sitter man inte på en hi-end spelare från första början så kommer man inte märka så mycket skillnad eftersom man inte har något annat att jämföra med. Och har man inte en bildvisare av kvalitet så kommer den inte heller att kunna visa större skillnad. Storlek på bild har naturligtvis betydelse också. Liten bild och du märker mindre skillnad... Och vissa (många) skiter fullständigt i skillnaden ändå! 
Nu kanske jag låter gnällig här, men jag har också en Xtreamer till sovrummet. Där duger den alldeles utmärkt! Otroligt smidig och snabb liten box är det! 
Du får det att låta som att uppskalning är en komplicerad process som är dyr att implementera så att den blir bra. Så vitt jag förstår är det bara en algoritm, som torde vara ganska enkel, och som inte kan bli bättre för att du sätter dyra komponenter på den. Det handlar om att gissa färgen på ett antal pixlar som inte finns med i orginalmaterialet, varken mer eller mindre. Har du själv upplevt skillnaden mellan en superdyr uppskalare och en billigare, och kan säga att det är någon skillnad? Samma resonemang gäller egentligen avkodningen av filerna, fast där finns det ett rätt sätt. En viss pixel ska få en viss färg. Om det görs felaktigt får den en annan färg. Visst kan det finnas codecs som antingen inte hinner med eller som gör fel, men jag tror inte att det gäller merparten av alla codecs idag. Har de bara tillräckligt med processorkraft är det ingen raketforskning att få rätt färg på en pixel. Du jämför med zip-filer, och det tycker jag är en bra jämförelse. Hur ofta har du fått annat innehåll när du packar upp en zipfil jämfört med det du hade när du packade ner den? Kan du gå ner mer i detalj kring varför du menar på att svindyra spelare skulle kunna göra ovanstående på ett annat, bättre, sätt? Att pris och kvalité har något samband är också en otroligt vanlig "åsikt". På vissa produktgrupper stämmer det, men på andra produktgrupper är det klart tveksamt. Sen finns det alltid både bra och dåliga modeller inom varje produktgrupp, men det är inte alltid det har med priset att göra...
Postad 18 januari 2010 - 15:13
Iceman074
-
Iceman074
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej!
har en fråga, vet inte om detta är rätt plats för frågan, har sökt i forumet utan att hitta något svar.
Har en stationär burk (win 7) som jag tänkt använda som server för film/musik, tänker köra via lina till Xtreamer.
Vad behöver jag göra för inställningar/installationer för att Xtreamer ska hitta film/Musik?
Behöver jag dela ut en mapp, installera någon slags mediaserver eller liknande?
Kommer Extreamern att hitta filerna själv då datorn/servern är igång och ansluten till nätverket?
Tacksam för svar då jag är relativt ny här och snart ägare (är beställd) av en Xtreamer :-)
P.S har jag postat detta inlägg på fel plats så får gärna moderatorn flytta till rätt plats D.S
Postad 18 januari 2010 - 15:29
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Vad behöver jag göra för inställningar/installationer för att Xtreamer ska hitta film/Musik? Behöver jag dela ut en mapp, installera någon slags mediaserver eller liknande? Kommer Extreamern att hitta filerna själv då datorn/servern är igång och ansluten till nätverket?
Det står ju nånstans här i tråden, du får väl läsa från början, det är ju några sidor. Men det är inga problem, hämta hem Manualen, på sidan 20 står det om hur man sätter upp nätverket. Hämtadressen står ju i ett inlägg jag skrev några inlägg upp. Du ska dela ut mappar på din dator, och ge GÄST-kontot rättigheter. PDF'er om hur man gör i olika Windowsversioner finns också att hämta hem från Xtreamers hemsida. http://xtreamer.net
Postad 18 januari 2010 - 15:34
Gblenn
-
Gblenn
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Du får det att låta som att uppskalning är en komplicerad process som är dyr att implementera så att den blir bra. Så vitt jag förstår är det bara en algoritm, som torde vara ganska enkel, och som inte kan bli bättre för att du sätter dyra komponenter på den. Det handlar om att gissa färgen på ett antal pixlar som inte finns med i orginalmaterialet, varken mer eller mindre.
Har du själv upplevt skillnaden mellan en superdyr uppskalare och en billigare, och kan säga att det är någon skillnad?
Samma resonemang gäller egentligen avkodningen av filerna, fast där finns det ett rätt sätt. En viss pixel ska få en viss färg. Om det görs felaktigt får den en annan färg. Visst kan det finnas codecs som antingen inte hinner med eller som gör fel, men jag tror inte att det gäller merparten av alla codecs idag. Har de bara tillräckligt med processorkraft är det ingen raketforskning att få rätt färg på en pixel.
Du jämför med zip-filer, och det tycker jag är en bra jämförelse. Hur ofta har du fått annat innehåll när du packar upp en zipfil jämfört med det du hade när du packade ner den?
Kan du gå ner mer i detalj kring varför du menar på att svindyra spelare skulle kunna göra ovanstående på ett annat, bättre, sätt? Att pris och kvalité har något samband är också en otroligt vanlig "åsikt". På vissa produktgrupper stämmer det, men på andra produktgrupper är det klart tveksamt. Sen finns det alltid både bra och dåliga modeller inom varje produktgrupp, men det är inte alltid det har med priset att göra...
Det är knappast nånting kontroversiellt i det PJay säger egentligen. Film, oavsett om det är DVD eller BlueRay är precis som musik från en CD eller ljudet ur en Mobiltelefon en "representation" av ett analogt "orginal" samplat och kodat med ngn metod. Uppgiften en sk Scaler har är att anpassa bilden till ett nytt format, i detta fall 576i till kanske 1080p. Kör du med en DVD-spelare utan scaler på en FullHD-TV så gör TV'n det jobbet. Kör du en DVD i en BlueRayspelare så kan du välja om TV'n eller spelaren ska göra jobbet och valet kanske gör en skillnad. Du kanske tom har en Receiver med en scaler i sig som gör jobbet bättre än de båda andra... Xtreamern kan också göra jobbet och frågan är helt enkelt om Chipet i den är bättre eller sämre på uppgiften än den du jämför med, och självklart kommer ett mer avancerat och därmed dyrare chip (och en mer avancerad implementering) göra en skillnad. Däremot behöver en dyr BlueRay spelare inte nödvändigtvis vara bättre på det än Xtreamern då den kanske har andra komponenter som påverkar totalpriset väsentligt. Och dessutom att chipet i den är äldre och därmed kanske också sämre... Läser man tex en tidning som Hemmabio så ser man ju klart att de nyaste och relativt sett billigare DVD-spelarna klår deras några år gamla Referensspelare i bildkvalitet. Samma sak med CD-spelare... Så visst, DVD är digitalt men digitalt är inte alltid lika och heller inte perfekt...
Postad 18 januari 2010 - 15:52
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Håller med Gblenn. Sedan har ju en sådan här diskussion risken att den skrämmer iväg ev köpare. Man får inte tro att Xtreamern gör ett dåligt jobb. Ok kanske andra system gör det bättre men frågan är om man verkligen ser det. Jag har då inget att klaga på. Som sagts tidigare så har jag inget att jämföra med men när jag ser en SD-film så tänker då jag inte på att *jäkla vilken dålig bild* tycker det ser bra ut. Det är ju ändå SD och inte HD från början.
Postad 18 januari 2010 - 16:21
Iceman074
-
Iceman074
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det står ju nånstans här i tråden, du får väl läsa från början, det är ju några sidor.
Men det är inga problem, hämta hem Manualen, på sidan 20 står det om hur man sätter upp nätverket.
Hämtadressen står ju i ett inlägg jag skrev några inlägg upp.
Du ska dela ut mappar på din dator, och ge GÄST-kontot rättigheter.
PDF'er om hur man gör i olika Windowsversioner finns också att hämta hem från Xtreamers hemsida.
http://xtreamer.net
Tack för hjälpen, manualen är nerladdad och kommer att bli lusläst!! :-)
Postad 18 januari 2010 - 20:17
hobbyholger
-
hobbyholger
-
Rookie
-
4 inlägg
Håller med Gblenn. Sedan har ju en sådan här diskussion risken att den skrämmer iväg ev köpare. Man får inte tro att Xtreamern gör ett dåligt jobb. Ok kanske andra system gör det bättre men frågan är om man verkligen ser det. Jag har då inget att klaga på. Som sagts tidigare så har jag inget att jämföra med men när jag ser en SD-film så tänker då jag inte på att *jäkla vilken dålig bild* tycker det ser bra ut. Det är ju ändå SD och inte HD från början.
Nyttan av ett sånt här forum är väl just att folk ska kunna få så mycket info som möjligt om produkterna, det innefattar både positivt och negativt. Försvara sitt köp kan man förslagsvis göra på annat håll. Att en produkt på pappret klarar av en sak är inte samma sak som att den gör det bra, därav min fråga. Nu har jag dock lyckats få tag i en Xtreamer att testa så jag tänkte om några dagar posta min beömning av Xtreamers bildkvalitet vid uppspelning av en 4,3 Gb .iso från disk jämfört med samma film min BD spelare för ev intresserade. /Stefan
Postad 18 januari 2010 - 21:06
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Min mening var inte att man inte fick säga något negativt. Det är absolut inget fel i det snarare tvärtom om man kan backa upp det. Det jag mest tänkte på är att sett lite här och där sett att man klagat på att uppskalningen var så dålig på Extreamern. Jag har inte sett några problem med uppskalningen. Inte omöjligt att jag skulle kunna se skillnad om jag jämförde Extreamern med tex en Popcorn Hour men har ingen sådan till hands tyvärr.
Sedan är jag själv en sådan som gärna läser igenom en sådan här tråd innan jag köper något. Så jag ser gärna att negativa saker kommer fram så man inte gör ett felaktigt köp. Och visst har Xtreamern negativa saker tex ingen MovieJukeboxvariant värt namnet.
Men vad gäller uppskalningen så tror jag mycket få skulle kunna se på en SD-film och säga att den är dålig på att uppskala. Men det är vad jag tror.
Och Stefan jag är mycket intresserad av att få kvaliteten jämförd med din BD-spelare.
Redigerat av Boddington, 18 januari 2010 - 21:09.
Postad 18 januari 2010 - 22:23
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2 014 inlägg
och självklart kommer ett mer avancerat och därmed dyrare chip (och en mer avancerad implementering) göra en skillnad.
Det är just den här biten jag vänder mig mot, och inte håller med. I övrigt håller med i vad du säger. Varför är det självklart? Dyrare är inte alltid bättre i min mening, och uppskalning är faktiskt en ganska enkel process, som troligen inte kräver mer processorkraft att göra "bra" än att göra "dåligt", det är bara beroende på algoritmen, och det kan jag inte se hur det skulle vara någon raketforskning.
Redigerat av Sigma78, 18 januari 2010 - 22:25.
Postad 18 januari 2010 - 23:12
Kasch
-
Kasch
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag kör Xtreamern analogt ut (SVIDEO) till CRT:n. Kan jag ta ut digitalt ljud? Jag är ingen fena på det här men för digitalt ljud används väl en TOS/SPDIF-kabel och någon sådan utgång finns ju inte? Passar även på att peka på en relaterat, hittills obesvarad fråga, på kabelforumet: https://www.minhembi...howtopic=253977
Postad 19 januari 2010 - 08:02
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Jag kör Xtreamern analogt ut (SVIDEO) till CRT:n. Kan jag ta ut digitalt ljud? Jag är ingen fena på det här men för digitalt ljud används väl en TOS/SPDIF-kabel och någon sådan utgång finns ju inte?
Passar även på att peka på en relaterat, hittills obesvarad fråga, på kabelforumet: https://www.minhembi...howtopic=253977
Xtreamern har optisk utgång (Toslink) för digitalt ljud.
Postad 19 januari 2010 - 08:06
Boddington
-
Boddington
-
Användare
-
-
121 inlägg
Jodå det sitter en Toslkink kontakt på baksidan av Xstreamern. Bakom en plastlucka sitter den. Bara att trycka in kontakten där så fälls locket in.
Postad 19 januari 2010 - 09:22
Gblenn
-
Gblenn
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det är just den här biten jag vänder mig mot, och inte håller med. I övrigt håller med i vad du säger.
Varför är det självklart?
Dyrare är inte alltid bättre i min mening, och uppskalning är faktiskt en ganska enkel process, som troligen inte kräver mer processorkraft att göra "bra" än att göra "dåligt", det är bara beroende på algoritmen, och det kan jag inte se hur det skulle vara någon raketforskning.
Ok, allt är inte svart eller vitt, men nu gör du det lite för enkelt för dig tycker jag. Om du läser lite mer noga vad jag säger så utgår jag faktiskt från "ett mer avancerat chip" och först därefter kommer "därmed också dyrare". Dessutom så säger jag också att ett äldre chip också kan vara sämre (och säkert dyrare). Samt att priset på spelaren inte nödvädigtvis är det avgörande ("då den kanske har andra komponenter som påverkar totalpriset väsentligt") Men om man gör antagandet att Decoding och Scaling är enkla saker med ngn slags enkel algoritm som inte kräver särskilt mycket processorkraft eller ens skiljer mellan implementationer så är det klart att det är rent nonsens det jag säger... Nu tror inte jag att det är på det viset, utan att vara någon expert på området. Men man kan ju botanisera lite på tex denna sida eller andra sidor i ämnet http://en.wikipedia....ki/Video_scaler. Särskilt skulle jag vilja peka på alla detaljer kring olika former av störningar som behöver hanteras. Även det faktum att man använder sig av prediktering (av bildpunkter som SKA KOMMA), och dessutom "tillåter" flera Olika metoder att hantera ett eller flera fenomen som kan uppstå. Alltså står det rätt klart för mig att tillverkarna kan välja mer eller mindre avancerade och säkert kostsamma implementeringar och att resultatet också skiljer sig... Sen är jag just nu ute efter en ny kamera för vanliga bilder och har därför läst på lite i en del tester, bla på dpreview.com och ser rätt många likheter mellan vad som gäller för Video och tex Jpeg som ju är ett annat lossy format. Även denna sida är rätt intressant även om man ganska snart känner att det blir lite för teoretiskt och avancerat http://www.cambridge...m/tutorials.htmAlltså, för mig är det inget konstigt med att ett visst Scaler-chip gör jobbet bättre än ett annat. Sen håller jag med om att det inte är en absolut sanning att den som kostar mer är relativt och motsvarande bättre. Det kan mycket väl vara så att ett Nytt chip (SoC) är både billigare och Bättre än ett äldre chipset, vilket jag faktiskt också säger i mitt inlägg. Till det ska man väl komma ihåg att priset på en produkt också är satt av ngn som gjort någon form av antagande kring vad marknaden kan klara av. I vissa fall blir det galet men med ett så pass konkurrensutsatt segment som konsumentelektronik så finns inte så mycket utrymme för utsvävningar. Men det är klart att det finns de som genom strategiskt arbete med varumärke och design lyckas ta ut rejäla premium utan att för den skull tex Låta ett dugg bättre än sina konkurrenter (i min värld tex B & O eller Bose), men låt inte detta bli en diskussion kring dessa tillverkare nu...
Redigerat av Gblenn, 19 januari 2010 - 09:36.
Postad 19 januari 2010 - 09:34
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Passar även på att peka på en relaterat, hittills obesvarad fråga, på kabelforumet: https://www.minhembi...howtopic=253977
Det är väl klart den är obesvarad - vem läser väl i det där forumet ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 19 januari 2010 - 12:43.
Postad 19 januari 2010 - 12:31
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Läste på Xtream forumet om att det ska komma en PRO version av Xtreamer och kanske även på eTRAYz. Funderar om man ska ta och vänta och se vad det innebär innan man beställer isåfall. Mer info kommer under Februari på någon mässa.
Är det någon annan som vet något mer ?
Postad 19 januari 2010 - 14:14
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Läste på Xtream forumet om att det ska komma en PRO version av Xtreamer och kanske även på eTRAYz. Funderar om man ska ta och vänta och se vad det innebär innan man beställer isåfall. Mer info kommer under Februari på någon mässa.
Är det någon annan som vet något mer ?
Jo det är riktigt att det kommer att komma en Xtreamer PRO, med bl.a plats för 3,5" disk. Efter vad jag hört så ska den vara baserad på samma Realtek chip. Det kommer nog dock dröja ganska länge innan denna hittar ut i "affärerna". Mera info kommer på CeBIT den 2-6 mars. Sedan får man nog räkna med ytterliggare någon månad innan den "hittar ut".
Redigerat av TomasL, 19 januari 2010 - 14:23.
Postad 19 januari 2010 - 14:26
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2 014 inlägg
Jo det är riktigt att det kommer att komma en Xtreamer PRO, med bl.a plats för 3,5" disk. Efter vad jag hört så ska den vara baserad på samma Realtek chip. Det kommer nog dock dröja ganska länge innan denna hittar ut i "affärerna". Mera info kommer på CeBIT den 2-6 mars. Sedan får man nog räkna med ytterliggare någon månad innan den "hittar ut".
Säger ryktet något mer som skiljer, förutom plats för 3,5" disk? Låter som en relativt liten ändring för att kalla den för "pro"....
Postad 19 januari 2010 - 14:34
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Tack TomasL Ifall du får veta mer så lägg gärna upp det här. Vill veta ifall skillnaden är värd att vänta på nur när det finns ett bra paketpris på Xtream+eTRAYs.
Postad 19 januari 2010 - 15:32
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Finns nog tyvärr inte mycket mera info att delge än så länge. Det mesta är bara ryckten.
Får nog ge oss till tåls till CeBIT.
Postad 19 januari 2010 - 15:45
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Säger ryktet något mer som skiljer, förutom plats för 3,5" disk?
Låter som en relativt liten ändring för att kalla den för "pro"....
Det kommer säkert skilja mera men som sagt så är det inte så mycket mera än rykten. Men det jag har hört är att den ska vara baserad på samma realtek chip samnt att "kappslingen" ska vara lite mera optimerad för bättre kylning och 3,5" SATA disk. Men som du säger så kommer det säkert att skilja mera.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|