Fujitsu Scaleo Home Server 2205
928 svar till detta ämne
Postad 27 januari 2010 - 21:38
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Det blev en Hitachi 7k2000. Funkade bra den också! 
En fråga: Var ser man bilden enl. nedan!?! I min console ser man bara total storlek på varje disk, inte hur mycket varje disk innehåller. Är det ett Add-in?
Det är ett add-in som heter Disk management
Postad 27 januari 2010 - 21:52
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Det är ett add-in som heter Disk management
Danke!  Edit: Drive balancing? Skall inte data börja skyfflas över från två nästan smockfulla diskar till den nya tomma!?! Har gått 1½ dygn nu sedan jag slängde i den nya. De två gamla ligger på 93 resp. 98%. Den nya ligger på 0% Skall det vara så? I så fall, vad är drive balancing!?! Jag har testat att slänga in lite data och det läggs på den nya, så jag vet att den fungerar som den skall.
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 28 januari 2010 - 20:25.
Postad 28 januari 2010 - 21:14
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Det finns ett lite brogram som kan hjälpa dig och som ger lite bättre kontroll över blanseringen. Drive Balancer du måste gå med på ett forum för att ladda hem det har jag för mig
Postad 28 januari 2010 - 21:17
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
OK, tack.
Men behövs det då?
Gör det något att det på de 3 diskarna står 93% (system) 98% och 0%?
Eller rekommenderas det att balansera ut det lite bättre?
Fattar inte riktigt vad WHS inbyggda drive balancer gör eller har för syfte eftersom det ser ut såhär...
Postad 30 januari 2010 - 20:47
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Sitter och konfigurera min 2205:a för filnedladdning via remote access av en "fjärranvändare" Ser då att "maximum" file size är 2 GB? Finns det något sätt att komma runt detta? Behöver kunna ladda ner filer i storleksordningen 6-10 GB. Har ni några tips?
/Lennart
Redigerat av LJN, 31 januari 2010 - 18:19.
Postad 31 januari 2010 - 18:12
cliff666
-
cliff666
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hallå, jag har gjort bort mig ganska rejält känns det som. Min Home Server har funkat bra nu i nästan ett år, fram till nyligen då den blev väldigt seg vid filöverföringar. Jag skulle självklart hålla på å mecka för att få till det och det slutade med att jag laddade ner nya drivrutiner till nätverkskortet ifrån intels hemsida.
Är helt säker på att det inte var något fel på drivrutinerna, men jag måste ha tappat kontakten med servern innan installationen var kvar och skulle troligen behövt klicka vidare några gånger innan det var klart. Men självklart så tappade jag kontakten med servern som vilken idiot som helst hade fattat.
Jag har provat att köra recoveryskivan flera gånger och valt båda dom två första alternativen, för att kunna återskapa mina shares (4TB). Men inget funkar. Det tar stopp när jag ska installera connector softwaren, efter att "welcome" -skärmen kommer upp så får jag ett fel meddelande när jag trycker på nästa, att servern inte kan hittas eller något liknande. Tycker det är lite konstigt då den har kontakt med servern då den laddar ner connector mjukvaran i steget innan.
Någon som vet om det finns något sätt att få igång servern igen utan att förlora all min data?
Postad 02 februari 2010 - 16:00
pko
-
pko
-
Användare
-
-
212 inlägg
Hallå, jag har gjort bort mig ganska rejält känns det som. Min Home Server har funkat bra nu i nästan ett år, fram till nyligen då den blev väldigt seg vid filöverföringar. Jag skulle självklart hålla på å mecka för att få till det och det slutade med att jag laddade ner nya drivrutiner till nätverkskortet ifrån intels hemsida.
Är helt säker på att det inte var något fel på drivrutinerna, men jag måste ha tappat kontakten med servern innan installationen var kvar och skulle troligen behövt klicka vidare några gånger innan det var klart. Men självklart så tappade jag kontakten med servern som vilken idiot som helst hade fattat.
Jag har provat att köra recoveryskivan flera gånger och valt båda dom två första alternativen, för att kunna återskapa mina shares (4TB). Men inget funkar. Det tar stopp när jag ska installera connector softwaren, efter att "welcome" -skärmen kommer upp så får jag ett fel meddelande när jag trycker på nästa, att servern inte kan hittas eller något liknande. Tycker det är lite konstigt då den har kontakt med servern då den laddar ner connector mjukvaran i steget innan.
Någon som vet om det finns något sätt att få igång servern igen utan att förlora all min data?
Har du ryckt alla kopplingar till Internet? Jag har för mig att jag hade problem med Connectorn efter en recovery när jag hade internetaccess (förmodligen blev det problem när den försökte uppdatera clienten men WHS-burken inte var uppdaterad eller nåt). Rekommenderar annars att man sätter i en seriekabel i Scaleon, så man kan accessa "last known good"-menyn vid uppstart, man blir inte riktigt lika utlämnad då. Eller att man har en pci-riser och grafikkort liggande
Postad 06 februari 2010 - 07:16
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
OK, tack.
Men behövs det då? Gör det något att det på de 3 diskarna står 93% (system) 98% och 0%? Eller rekommenderas det att balansera ut det lite bättre?
Fattar inte riktigt vad WHS inbyggda drive balancer gör eller har för syfte eftersom det ser ut såhär...
Poängen med diskpool == bry dig inte, låt servern sköta det hela. Din nya disk kommer att användas tids nog. Drive Extender har gjorts för att försöka hålla ihop shares inom sama disk (även med uplicering). Systemdisken (D: som ingår i poolen) används sist. (allt utom D: är fakta enl info från MS, ang. det sistnämnda så är det hur det ser ut i min tester). Vad är det med folk och HDD? Självklart bör man för datalagring utnyttja diskar till nära 100% då får man ju valuta för pengarna!
Postad 06 februari 2010 - 13:38
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1 310 inlägg
Vad är det med folk och HDD? Självklart bör man för datalagring utnyttja diskar till nära 100% då får man ju valuta för pengarna!
Jaja, självklart! Jag undrade bara vad WHS drive balancer faktiskt gör när det ändå ser ut som det gör på mina diskar. Sedan tycker jag det är skumt om det tillåts att 2 diskar fylls upp till 99% och en tredje är nästan tom. Blir ju inte så lätt med duplicering då, när man fyller på med nytt och bara en av diskarna har plats ledig. Men som du säger så löser det sig säkert ändå, fast jag tycker det är lite ologiskt.
Postad 08 februari 2010 - 17:34
Unregistered862a88dc
-
Unregistered862a88dc
-
Användare
-
-
185 inlägg
Poängen med diskpool == bry dig inte, låt servern sköta det hela. Din nya disk kommer att användas tids nog. Drive Extender har gjorts för att försöka hålla ihop shares inom sama disk (även med uplicering). Systemdisken (D: som ingår i poolen) används sist. (allt utom D: är fakta enl info från MS, ang. det sistnämnda så är det hur det ser ut i min tester).
Vad är det med folk och HDD? Självklart bör man för datalagring utnyttja diskar till nära 100% då får man ju valuta för pengarna!
Det är väl inte så konstigt att folk reagerar när Disk Manager skickar på röd varnings info när hårddiskarna är fyllda mer än 90%. Vad har diskmanager för anledning att göra det om det är problemfritt som du säger? Microsoft har ju heller inte gått ut och sagt att Drive Balancer är något man ska hålla sig borta ifrån!? Tvärtom så har den fått bra kritik med comments som: " I believe that having your data spread out across the pool grants increased efficiency and overall speed" ... eller från tillverkaren själv: " By spreading the contents, you gain performance when considering a random number of clients accessing random files". Sen äre ju en väldigt bra comment från PJay att demigrator lär få jobba en del om man lägger upp lite shares på HD som ska dupliceras på annan fylld till 99%!? Du kan kanske ha helt rätt Maxxess, jag vet inte .. det skulle vara intressant att få tydlig bra info från MS-pojkarna.
Postad 12 februari 2010 - 21:16
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1 160 inlägg
Sen äre ju en väldigt bra comment från PJay att demigrator lär få jobba en del om man lägger upp lite shares på HD som ska dupliceras på annan fylld till 99%!?
Du kan kanske ha helt rätt Maxxess, jag vet inte .. det skulle vara intressant att få tydlig bra info från MS-pojkarna.
Om du får en varning från console och WHS inte balanserar ut, då är det fel. Om du bara menar att rött betyder fullt.. bry dig inte. Diskar i WHS mår efter ett par år bevisligen bra av defrag. Där finns bara komersiella alternativ som är supportade (dvs. inte ev. pajar din diskpool). Hur prestanda skulle bli bättre av att flytta runt data begriper inte jag? I mitt fall fyller WHS inte fulla diskar, utan tom. flyttar runt befintlig data när en disk blir för full (för att hålla ihop shares + nån hemlig algoritm). Detta till mitt stora förtret eftersom datum ändras på katalogen (men ej på filer). Detta får Squeezecenter att helt plötsligt lista skitgamla album under "new music". *suck*
whs.PNG 16,12K
3 Antal nerladdningarJag hade till för ett tag sedan också en helt tom disk, nu ett par veckor senare när jag dumpat ned tonvis med data är allt ändrat, och jag märker i Squeezecenter när "ny musik" dyker upp. Data som flyttas från andra diskar..
Postad 16 februari 2010 - 19:53
MB7726
-
MB7726
-
Lärjunge
-
-
273 inlägg
För dom som vill uppgradera cpu så finns det 2st E2200 på tradera. E2200
Postad 24 februari 2010 - 08:51
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Är inte capacity diskens storlek och grafen visar hur mycket som är upptaget (i procent)?!
Räkna själv
Postad 26 februari 2010 - 15:48
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 976 inlägg
Om man vill ha lite mer kraft är det bara E2200 som passar i denna eller finns det alternativ?
Postad 08 mars 2010 - 19:18
cliff666
-
cliff666
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hej, min scaleo har blivit väldigt seg nu på slutet. I början så både skrev/läste jag till den i +30MB/s över nätverket.
Nu så får jag inte ut er än 5 MB/s vid läsning samt runt 15 MB/s vid skrivning. Någon som vet varför det har blivit så?
Postad 09 mars 2010 - 07:42
nikmar
-
nikmar
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej, min scaleo har blivit väldigt seg nu på slutet. I början så både skrev/läste jag till den i +30MB/s över nätverket. Nu så får jag inte ut er än 5 MB/s vid läsning samt runt 15 MB/s vid skrivning. Någon som vet varför det har blivit så?
Oj, det låter långsammt men jag har ingen aning om varför tyvärr. Som jämförelse ligger jag på ~80 MB/s på båda hållen (runt 8sek för en CD på 720mb). Kör gigabit switch och cat6 kabel.
Postad 09 mars 2010 - 08:39
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Hej, min scaleo har blivit väldigt seg nu på slutet. I början så både skrev/läste jag till den i +30MB/s över nätverket. Nu så får jag inte ut er än 5 MB/s vid läsning samt runt 15 MB/s vid skrivning. Någon som vet varför det har blivit så?
Hur mycket ledigt utrymme har du i din pool?
Postad 09 mars 2010 - 09:50
cliff666
-
cliff666
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hur mycket ledigt utrymme har du i din pool?
Jag har över 1TB ledigt, jag har även en dlink dir 655 och en gigabit switch kopplade imellan servern. Kan det vara något knas med dom?
Redigerat av cliff666, 09 mars 2010 - 09:51.
Postad 09 mars 2010 - 11:39
cliff666
-
cliff666
-
Användare
-
-
187 inlägg
Oj, det låter långsammt men jag har ingen aning om varför tyvärr. Som jämförelse ligger jag på ~80 MB/s på båda hållen (runt 8sek för en CD på 720mb). Kör gigabit switch och cat6 kabel.
Vad kör du med för router? och har du någon switch?
Postad 09 mars 2010 - 16:06
nikmar
-
nikmar
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Vad kör du med för router? och har du någon switch?
Scaleon är kopplad till en DIR-655, sen går det en kabel vidare till en DGS-1005D switch, sen vidare till datorn där jag mätte ifrån. http://www.gliffy.com/publish/1870330/
Postad 09 mars 2010 - 20:33
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 976 inlägg
Testade att dra ner Clam antivirus för WHS men att scanna 1 TB tog ju flera timmar + att cpu ligger på nästan 100% konstant! Hur funkar den för er?
Postad 09 mars 2010 - 21:02
nikmar
-
nikmar
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Testade att dra ner Clam antivirus för WHS men att scanna 1 TB tog ju flera timmar + att cpu ligger på nästan 100% konstant! Hur funkar den för er?
Jag kör på natten kl0400 så jag märker aldrig av det. Sen har jag en E2220 cpu i så det kanske går lite fotare...
Postad 18 mars 2010 - 11:08
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Hej,
Jag har en Scaleo 2205 och tänkte höra om någon annan råkat ut för mitt problem. Lysdioden för strömbrytaren blinkar blått som den gör vid uppstart men den slutar aldrig att blinka. Får ingen kontakt med servern. Har testat att koppla in en twistad nätverkssladd direkt mellan servern & laptop men det ger inget. Alla diskar fungerar och jag har även plockat ur systemdisken och kopplat in den i en annan dator för att läsa logfiler etc. Förmodar att felet sitter i hårdvaran och inte i mjukvaran men har någon annan råkat ut för detta?
/Niclas
Jag har precis fått samma fel på min Scaleo häromdagen, trodde det skulle lösa sig genom att låta den stå på i några dagar, men så verkar inte fallet. Inte ens min router verkar hitta den längre. Personligen tror jag det sitter i mjukvaran, något program som hängt sig eller så. Fick du ordning på din Scaleo ? Vore tråkigt om man skulle behöva formatera om den, får försöka lösa det i helgen.
Postad 18 mars 2010 - 17:03
niclasram
-
niclasram
-
Rookie
-
8 inlägg
1:a gången det hände så ominstallerade jag hela WHS dvs skapade ny system disk etc.
Det har dock hänt en gång till att jag fått en blinkande blå strömbrytare, när min UPS fick fnatt och stängde av servern. Den gången gjorde jag en recovery och det fungerade smidigt. Har för mig det tog ca 1.5 timme och sedan var jag igång med de flesta add in jag hade.
/Niclas
Postad 19 mars 2010 - 15:30
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Är det någon som har stoppat i ett DVB-T/S/C kort i sin Scaleo och kör den som TV-server?
Slår mig nu att det finns väl ingen plats för något internt TV-kort i den men man kan ju köra USB-stickor.
/Gojan
Postad 19 mars 2010 - 18:59
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 976 inlägg
Japp! Kör DVbviewers recording service med dubbla dvb-t och ett dvb-s , funkar kanon!
Postad 20 mars 2010 - 13:00
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jag hade tänkt försöka sätta upp DVBLink från DVBLogic, dvs DVB TVserver med DVB Network Pack. De har ju en bra 20 dagars prova på version.
DVBViewer är väl ett helt annat program? Vad kör du för "Frontends", dvs hur tittar du på Live-TV etc.?
/Gojan
Redigerat av gojan, 20 mars 2010 - 13:11.
Postad 20 mars 2010 - 16:56
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 976 inlägg
Jag kan kolla på live-tv och inspelat mtrl med följande:
-Dvbviewers netstream klienter (från alla pc runt om i huset)
-Xtreamern eller annan mediaextender som klarar UpNp
-XBOX med xbmc installerat
-eller valfri pc med VLC eller dyligt
-Min Iphone ( funkar både över wifi och 3G
-Dessutom kan jag schemalägga inspelningar från Iphonen eller valfri dator både hemma och när jag är borta!
En grymt program som jag råder alla att testa , billigt dessutom 15 euro.
Funkar kanon med softcam om du skulle vilja det.
Postad 21 mars 2010 - 12:04
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Tack för infon,
Det verkar som att enda skillnaden mot DVBLink är att det med DVBLink går att titta via MCE, eller?
Antar också att du kör USB TV-kort. Går väl inte att ha något annat i Scaleon?
/Gojan
Postad 21 mars 2010 - 12:43
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 976 inlägg
Postad 21 mars 2010 - 20:11
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
1:a gången det hände så ominstallerade jag hela WHS dvs skapade ny system disk etc. Det har dock hänt en gång till att jag fått en blinkande blå strömbrytare, när min UPS fick fnatt och stängde av servern. Den gången gjorde jag en recovery och det fungerade smidigt. Har för mig det tog ca 1.5 timme och sedan var jag igång med de flesta add in jag hade.
/Niclas
Min router verkar inte ens hitta scaleon längre, hade du det felet också eller ?
Postad 24 mars 2010 - 07:36
Babax
-
Babax
-
Rookie
-
6 inlägg
1:a gången det hände så ominstallerade jag hela WHS dvs skapade ny system disk etc. Det har dock hänt en gång till att jag fått en blinkande blå strömbrytare, när min UPS fick fnatt och stängde av servern. Den gången gjorde jag en recovery och det fungerade smidigt. Har för mig det tog ca 1.5 timme och sedan var jag igång med de flesta add in jag hade.
/Niclas
Hej jag sitter nu med detta problem och är väldigt orolig då jag har filer på Scaleon som jag inte vill tappa. Helt plötsligt upptäckte jag att lampan blinkar blå och den bootar inte. Den har fungerat felfritt i lite mer än ett år. Jag vet att man kan göra recovery men jag kan inte hitta mina recoverydiskar så frågan är 1. Fungerar det om jag lånar recovery CD av någon annan, om inte vad skall jag göra (jag letar givetvis fortfarande)? 2. Jag tror jag läst någonstans att man kan plocka ut disk för disk och koppla in dem någon annan stans och kopiera bort data, stämmer det? 3. Hur pass riskfritt, för informationen, är det att köra recovery? 4. Tror ni att lithium batteriet kan ha något med detta att göra, läste i en manual att man kunde byta det Kan någon råda mig vad jag skall göra?
Redigerat av Babax, 24 mars 2010 - 07:39.
Postad 24 mars 2010 - 13:26
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Du ska inte behöva nån skiva på de flesta färdigbyggda homeservers så ligger recovery som ett rom och man brukar behöva ändra någon knapp på lådan för att installera om eller köra recovery, läs i din manual till scaelon så bör det framgå hur du ska göra.
Postad 25 mars 2010 - 15:01
niclasram
-
niclasram
-
Rookie
-
8 inlägg
1. Fungerar det om jag lånar recovery CD av någon annan, om inte vad skall jag göra (jag letar givetvis fortfarande)? Ja det gör det2. Jag tror jag läst någonstans att man kan plocka ut disk för disk och koppla in dem någon annan stans och kopiera bort data, stämmer det? Ja det finns en gömd DE katalog på alla diskar vilket gör det enkelt att kopiera ut och rädda filer.3. Hur pass riskfritt, för informationen, är det att köra recovery? Jag har gjort det utan problem. Har man en 2205 har man rätt skiva men har man en 1500 eller 1900 så får man se upp. Finns info på www.wegotserved.com ang detta.4. Tror ni att lithium batteriet kan ha något med detta att göra, läste i en manual att man kunde byta det Tror inte det, det skall väl hålla i flera år.Kan någon råda mig vad jag skall göra? Försök hitta skivan och kör en recovery.[/quote]
Postad 27 mars 2010 - 13:29
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Har fått igång min server igen efter en recovery, glömde först att man måste sätta den i recovery mode genom att hålla in reset knappen på baksidan då man startar upp. Iaf så fungerar den igen och jag undrar om det går att sätta in en extra 2TB HDD ? Tänkte på denna i såna fall: https://www.prisjakt...kt.php?p=388725Eller är det någon begräsning på 1TB på varje plats ?
Postad 27 mars 2010 - 15:52
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 976 inlägg
Postad 28 mars 2010 - 18:03
kl0tet
-
kl0tet
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej !
Jag har stött på ett problem med min Scaleo. Jag kollade på film för någon vecka sedan och allt fungerade som det ska.
Nu när jag startar upp Scaleon kan jag inte logga in via Remote desktop (can't connect to the remote computer) eller via client connectorn (can not connect to yourhome server).
Det går däremot utmärkt att pinga den, mappa upp den via utforskaren och kopiera filer.
PS3 media server dyker inte heller upp på min PS3 som den brukar.
Vad kan ha hänt ?
Och vad kan jag göra åt det ?
Tacksam för svar...
Postad 30 mars 2010 - 17:57
Unregistered39304
-
Unregistered39304
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej jag sitter nu med detta problem och är väldigt orolig då jag har filer på Scaleon som jag inte vill tappa. Helt plötsligt upptäckte jag att lampan blinkar blå och den bootar inte. Den har fungerat felfritt i lite mer än ett år.
Jag vet att man kan göra recovery men jag kan inte hitta mina recoverydiskar så frågan är
1. Fungerar det om jag lånar recovery CD av någon annan, om inte vad skall jag göra (jag letar givetvis fortfarande)?
2. Jag tror jag läst någonstans att man kan plocka ut disk för disk och koppla in dem någon annan stans och kopiera bort data, stämmer det?
3. Hur pass riskfritt, för informationen, är det att köra recovery?
4. Tror ni att lithium batteriet kan ha något med detta att göra, läste i en manual att man kunde byta det
Kan någon råda mig vad jag skall göra?
Hämta image-filen här http://go.microsoft..../?LinkID=104683
Postad 12 april 2010 - 06:40
Sebastiank
-
Sebastiank
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Fann denna precis. http://www.coolstuff...itor-mini-skarmTror ni denna funkar ihop med servern?
Postad 12 april 2010 - 22:16
Babax
-
Babax
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej,
tack för råden. Jag har nu köpt en till NAS QNAP TS-419P som ett alternativ till min WHS som skall få fortsätta livet som familjens media server med bilder, film och musik. QNAP skall jag ha för mitt eget lilla företag.
Jag köpte dessutom en SATA-docka så jag håller just nu på med att kopiera samtliga viktiga filer till den nya NASen för att sedan genomföra en recovery enligt rekommendationerna här i forumet. Återkommer med resultatet.
Återigen, tack för hjälpen.
Postad 20 april 2010 - 09:04
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Sugen att på uppgradera processorn i min burk. Är tydligen E2220 man ska ha, men den verkar ha utgått. Någon som sitter på en eller vet var man kan få tag på?
Eller finns det någon annan processor som fungerar lika bra?
Postad 21 april 2010 - 06:14
nikmar
-
nikmar
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Sugen att på uppgradera processorn i min burk. Är tydligen E2220 man ska ha, men den verkar ha utgått. Någon som sitter på en eller vet var man kan få tag på?
E2220 E2200 E2180 Dom är nog lite svåra att få tag på numera. Lättast är nog om du hittar beg. annars kanske du kan beställa från Tyskland eller UK... Lycka till med jakten.
Redigerat av nikmar, 21 april 2010 - 06:15.
Postad 22 april 2010 - 22:20
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Har precis lyckats få tag i en E2220 via tyska eBay. Första leveransen var fel processor (prestandamässigt bättre men funkar inte i Scaleo 2205). Returnerade och fick pengar tillbaka (betalade via PayPal). Nytt besök på tyska eBay och fick för någon vecka sedan en E2220 processor levererad - funkar klockrent. Trots mitt strul så kan jag faktiskt rekommendera tyska eBay. Första köpet som gick fel fixade sig ändå i slutändan, företaget i Tyskland ringde till och med och bad om ursäkt för att de inte kunde leverera. De ersatte också mina returkostnader utan några som helst problem. Rekommenderar att beställa via eBay och betala via PayPal, då det strulade upplevde jag PayPal faktiskt som en maktfaktor på min sida gentemot företaget som jag handlat av, gissar att de hade för mycket att förlora på att inte gå mig till mötes.
Postad 10 maj 2010 - 11:58
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Har problem med min Scaleo. Går jag in via nätverk från någon av mina andra datorer så dyker inte min Scaleo upp som nätverksplats. Den finns som "Andra enheter" där bland annat router och annat ligger. Likaledes dyker "Media Connect" på servern upp på rätt sätt. Det som är problemet är att den inte dyker upp som dator utan jag får som regel uppdatera nätverkslistan och då tar det lite tid och sedan dyker den upp. Har provat både med DHCP och med fast ip till den men problemet är detsamma.
Någon som stött på liknande problem, är det nätverkskortet som är boven i dramat?
Postad 11 maj 2010 - 12:54
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Går jag in via nätverk från någon av mina andra datorer så dyker inte min Scaleo upp som nätverksplats.
Vart går du in? Provat att skriva ip i adressfältet i utforskaren? Eller bara gör en genväg till den share du vill åt? Vilket operativsystem använder du? Det ser inte ut som nedan alltså?
Capture.PNG 37,38K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Mr_Empa, 11 maj 2010 - 12:54.
Postad 11 maj 2010 - 15:23
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Jo precis så ser det ut fast med svensk text, kör med win7.
Problemet är att andra datorer finns direkt under "Computers" för min server tar det nästan 30 sekunder att dyka upp och ibland får jag till och med högerklicka och uppdatera nätverkslistan.
Däremot finns servern direkt som "windows media connect" under "media devices" eller under "other devices".
Klargjorde jag min frågeställning tillräckligt?
Postad 11 maj 2010 - 18:13
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Har samma problem att det tar en stund innan "Server" blir aktiv på min Windows 7 ( Ultimate Sv. )
/Lennart
Postad 11 maj 2010 - 21:13
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Tack för att jag inte är själv.
Har även nått min server från http utan problem.
Postad 14 maj 2010 - 12:04
mlagerberg
-
mlagerberg
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Är det någon här som testat att installera den fria betan på Windows Home Server Vail (WHS ver 2 alltså)? Har en känsla av att det kommer funka mycket bättre mot W7 samt gå snabbare.
Postad 14 maj 2010 - 15:27
Unregistered66b227d6
-
Unregistered66b227d6
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hej... Har fått problem med min 2205:a nu. Har fått virus i den o nu funderar jag på hur hur man smidigast gör... Om man kör en Recovery tappar man då informationen man har på diskarna? Skulle det funka för att bli virus-fri?
Eller kan man ta o sätta i en ny disk i den o plocka ur alla mina andra diskar o sedan köra en helt ny intallation av WHS på den nya disken?
Jag är inget vidare på datorer så jag behöver hjälp...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|