Marantz SR-6004
880 svar till detta ämne
Postad 23 February 2010 - 14:48
Unregisterede5b6b57a
-
Unregisterede5b6b57a
-
Användare
-
-
160 inlägg
AshtrayY: Jag kör redan med en Logitech Harmony-fjärr med macro för TV, Proj, Bluray mm. Jag tvivlar på att det funkar med ett så långt macro som måste in i menyerna och ändra varje gång man ska byta HDMI-utgång. Och även OM det skulle gå att programmera på Marantzens fjärr, så betyder det att jag inte kan använda min Harmony fjärr. Eller, egentligen är problemet att min fru och/eller andra ska kunna välja att se film eller tv på antingen proj eller tv, vilket dom vill utan att krångla.
Hur som helst så verkar det inte som att det går att göra en så enkel sak som att byta utgång utan att behöva gå in i menyerna och ställa om. Jag hade fått uppfattningen att detta var ändrat till denna modellen eftersom Marantz har adderat en egen knapp på fjärren för att byta utgång. Mycket tråkigt eftersom det verkar vara en mycket bra förstärkare. Nån som vill köpa den billigt?
[EDIT] SÅLD
Lars
Hej! Får man fråga vilken stärkare som blev ersättaren? sitter nämligen i samma sits som du. Går det inte att växla på ett enkelt sätt så går det inte hem hos sambon. Mvh Björn
Postad 23 February 2010 - 17:21
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Hej! Får man fråga vilken stärkare som blev ersättaren? sitter nämligen i samma sits som du. Går det inte att växla på ett enkelt sätt så går det inte hem hos sambon.
Mvh
Björn
Nu har inte jag någon multikontroll.. men tom min otekniska sambo kan byta från HDMI1 till HDMI2, det är bara att trycke på en knapp så byter den, kan inte se hur det på något sätt är jobbigt?!
Postad 23 February 2010 - 17:38
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Jag antar att alla som har SR6004 redan har hittat knappen. Men annars vilja tipsa om Pure Direct för lyssning i 2-kanal. Det är som natt och dag jämfört med att köra via EQn (även om den inte tweekats på något sätt).
Postad 23 February 2010 - 19:32
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Nu har inte jag någon multikontroll.. men tom min otekniska sambo kan byta från HDMI1 till HDMI2, det är bara att trycke på en knapp så byter den, kan inte se hur det på något sätt är jobbigt?!
Problemet för dessa tycks inte vara att växla bild mellan projektor och tv, utan att växla ljud mellan förstärkaren (vid projektorbild) och tv:n. /Ash
Postad 23 February 2010 - 21:01
Nightrider-xXx
-
Nightrider-xXx
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Tänkte kolla om ni har samma problem som mig. Jag har mitt ps3 kopplat till 6004 och bilden får en massa vita prickar på hela rutan som blinkar ständigt mellan 50-100st syns endast i mörka partier. är det bildchippet som strular då?
Postad 23 February 2010 - 21:20
larsmeister
-
larsmeister
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Tänkte kolla om ni har samma problem som mig. Jag har mitt ps3 kopplat till 6004 och bilden får en massa vita prickar på hela rutan som blinkar ständigt mellan 50-100st syns endast i mörka partier. är det bildchippet som strular då?
Samma här, men har det bara i menyn. När jag spelar/kollar film så har jag vad jag ser inga prickar.
Postad 24 February 2010 - 04:25
Experigus
-
Experigus
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Är det någon som har testat streama musik via bluetooth/SR6004?
Är ljudet bra eller känns detta mera som en extra trevlig funktion?
Postad 24 February 2010 - 07:25
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Är det någon som har testat streama musik via bluetooth/SR6004? Är ljudet bra eller känns detta mera som en extra trevlig funktion?
Jag tyckte det fungerade bra att köra Spotify via BT, för lite slölyssning. Inga störningar och bra ljudkvalitet enligt mig. Men jag skulle ju inte köra BT om det var kvallitativ lyssning som gällde. /Ash
Postad 24 February 2010 - 08:58
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jag tyckte det fungerade bra att köra Spotify via BT, för lite slölyssning. Inga störningar och bra ljudkvalitet enligt mig. Men jag skulle ju inte köra BT om det var kvallitativ lyssning som gällde.
/Ash
Håller med dig om detta. Tycker att det låter riktigt bra faktiskt. Men det är inget som inger en känsla utav kvalité utan det är en enkel och smidig lösning som samtidigt levererar ett enligt mig riktigt bra ljud. Det här är nog den funktion som jag personligen använder mest. Men när det är något speciellt tillfälle eller när man vill ha det lilla extra så dammar jag av skivorna och kör den vägen istället.
Redigerat av Azeroth, 24 February 2010 - 08:59.
Postad 24 February 2010 - 09:02
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Samma här, men har det bara i menyn. När jag spelar/kollar film så har jag vad jag ser inga prickar.
Titta efter om ni har senaste firmware till 6004an, jag hade samma problem med min 6003. Problemet försvann dock efter en firmware upgrade.
Postad 24 February 2010 - 09:06
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Men jag skulle ju inte köra BT om det var kvallitativ lyssning som gällde.
Vad är det som skulle förbättras om du körde på annat sätt ? Maveric
Postad 24 February 2010 - 12:21
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
En anledning borde väl vara att DACen i datorn inte kan mäta sig med den man har i sin CD.
Postad 24 February 2010 - 12:29
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Vad är det som skulle förbättras om du körde på annat sätt ?
Maveric
Har inte provat att spela CD via BT men med tanke på den begränsade bandbredden och störningskänsligheten så är risken stor att man tappar ljudkvalitet den vägen. De Lossless-filer jag testade (har inte lyssnat mycket märk väl) tyckte jag tappade lite i dynamik och upplösning jämfört med när jag körde via Squeezebox. En anledning borde väl vara att DACen i datorn inte kan mäta sig med den man har i sin CD.
DAC:en i datorn används inte vad jag vet när du kör via BT, signalen skickas väl digitalt över till förstärkaren? DACarna i min förstärkare spöar dem i både min dator och min CD-spelare. /Ash
Redigerat av AshtrayY, 24 February 2010 - 12:30.
Postad 24 February 2010 - 14:28
Nightrider-xXx
-
Nightrider-xXx
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Titta efter om ni har senaste firmware till 6004an, jag hade samma problem med min 6003. Problemet försvann dock efter en firmware upgrade.
dum fråga kanske men hur fixar jag nya firmware?
Postad 24 February 2010 - 14:40
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
dum fråga kanske men hur fixar jag nya firmware?
Inte dum alls, jag vet inte om det går att göra själv på denna receiver  Jag lämnade maskinen till min hifi handlare som löste det åt mig.
Postad 24 February 2010 - 14:45
Nightrider-xXx
-
Nightrider-xXx
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Inte dum alls, jag vet inte om det går att göra själv på denna receiver Jag lämnade maskinen till min hifi handlare som löste det åt mig.
fixade de det på plats eller måste de skicka iväg min receiver?
Postad 24 February 2010 - 14:48
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
fixade de det på plats eller måste de skicka iväg min receiver?
Han skickade iväg den, men det var för ett annat problem. Mycket möjligt att han skulle kunna updaterat firmwaren själv. Ta och ring din handlare och se vad han/hon har att säga om saken.
Postad 24 February 2010 - 16:28
Nightrider-xXx
-
Nightrider-xXx
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Han skickade iväg den, men det var för ett annat problem. Mycket möjligt att han skulle kunna updaterat firmwaren själv. Ta och ring din handlare och se vad han/hon har att säga om saken.
"fladdrade" din bild i början när man slog på förstärkaren?
Postad 24 February 2010 - 16:36
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
"fladdrade" din bild i början när man slog på förstärkaren?
Bilden blinkade gärna lite med ojämna mellanrum och visade vitt brus över hela skärmen ovanpå den existerande bilden, även grönt brus kunde uppstå. Men det var likdanat för mig att problemen visade sig endast i menyn på ps3an och inte när jag körde en film eller spelade.
Postad 24 February 2010 - 16:51
Nightrider-xXx
-
Nightrider-xXx
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Bilden blinkade gärna lite med ojämna mellanrum och visade vitt brus över hela skärmen ovanpå den existerande bilden, även grönt brus kunde uppstå. Men det var likdanat för mig att problemen visade sig endast i menyn på ps3an och inte när jag körde en film eller spelade.
samma här detta händer endast i menyn, vad hade du mer för fel på din?
Postad 24 February 2010 - 16:56
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
samma här detta händer endast i menyn, vad hade du mer för fel på din?
Jag hade problem med en av högtalarterminalerna . Om du har samma problem som mig så kan jag nästan garantera att det löser sig med en firmware upgrade.
Postad 24 February 2010 - 22:34
Nightrider-xXx
-
Nightrider-xXx
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Tycker det är synd att man inte kan uppdatera mjukvaran själv via nätet. frågan är varför de inte har den funktionen :/
Postad 25 February 2010 - 23:06
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Hur prioriterar Sr6004 om man kopplat in både HDMI-kabel och separata signalkablar från Blu-ray spelaren (som man har för ex finlyssning i 2-kanal)? När man kikar på film i 5.1 läge, får man den analoga signalen i frontarna, eller är det HDMI-signal i samtliga högtalare?
Postad 26 February 2010 - 09:00
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Hur prioriterar Sr6004 om man kopplat in både HDMI-kabel och separata signalkablar från Blu-ray spelaren (som man har för ex finlyssning i 2-kanal)? När man kikar på film i 5.1 läge, får man den analoga signalen i frontarna, eller är det HDMI-signal i samtliga högtalare?
Om du ställer den på auto så ska den prioritera digital signal om den finns, annars tar den analogt. Vill du lyssna på den analoga signalen får du ställa om prio till analogt. /Ash
Postad 26 February 2010 - 19:51
Nightrider-xXx
-
Nightrider-xXx
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
tänkte på en sak, ska det stå large eller small på mina frontar? jag har rätt stora samt så kör jag med 5.1 om det skulle spela någon roll?
tycker det spelar lågt när jag kör på -20db vad är orsaken till detta?
Postad 28 February 2010 - 23:12
ThompaL
-
ThompaL
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej!
Har en Sony VAIO med BD-spelare. Använder den medskickade programvaran för BD-spelning, WinDVD BD.
När jag kör en film, och WinDVD visar DD (Dolby Digital), så får jag fin DD på min SR6004. Men när filmen sedan börjar "på riktigt" och WinDVD visar DD HD, så visar revievern att den bara får en PCM-signal, och går över på stereo.
Hur skall jag göra för att den skall koda av DD HD-signalen?
Postad 07 March 2010 - 23:53
Redstorm
-
Redstorm
-
Användare
-
-
114 inlägg
Problem med olika ljudinställningat på de två HDMI-utgångarna.
Hej.
Jag har skummat igenom denna hyfsat långa tråd utan att finna svaret på min fråga. Rätta mig gärna om jag missat det.
Problemet är: Jag har en projektor och en TV som står i 90graders vinkel mot varandra. - När jag tittar på projektorn på HDMI 2 vill jag använda ljudet genom förstärkaren. - När jag ser film eller vad det nu kan vara genom TV vill jag bara använda ljudet i TVhögtalarna. (om ljudet går till både tv o förstärkare så kan jag leva med att dra ner ljudet till 0 på förstärkaren.)
Problemet är att jag inte kan få detta att funka utan att gå in i Menyn och ställa om ljudet till "Trough" för att få med ljud till tv´n. Borde inte HDMI alltid skicka med ljudet? Som det är nu kan man ju ta upp både HDMI 1 och 2 men det verkar inte gå att spara olika inställningar för ljudet. Ändrar jag på HDMI 1 så blir det samma på HDMI 2.
Please! Om någon kan bringa klarhet i detta är jag tacksam. Går det inte att lösa så finns en ny, i stort sett oanvänd Marantz 6004 till salu. :-( [EDIT] SÅLD
mvh Lars
Går i köptankar och hamnat på denna reciever, ska importera så är viktigt att dessa buggar med såväl PS3 och överspänning via HDMI är under kontroll, någon som vet om båda eller något av felen är avhjälpt i den senaste firmwaren? Någon som vet hur mycket det kostar att uppdatera firmwaren på t ex Hifiklubben? Kommer över stärkaren för strax under 6000 så någon tusenlapp ibland går an. Har även suttit och vänt och vridit på ovanstående problem som Lars har. Kan vara för att jag är trött men får inte ihop det. Min skarpaste gissning är att Lars har en digitalbox som han kopplar via recievern till TVn och samtidigt inte vill nyttja mer än bildomvandlaren i recievern, han får då ut HD bild ur recievern och vill alltså pumpa ut ljudet ur tvn? Logisk? Upplys mig! Ponera att jag har: LCD tv (HDMI) + projektor (HDMI) Wii(komponent)+xbox(HDMI)+Bärbar dator(HDMI). Jag vill givetvis alltid ha ljudet via sr6004 men beroende tid på dygnet används tvn och projektorn som mottagare- har hittills antagit att det enkelt går att byta mellan de olika in och ut källorna med enkla knappklick direkt på kontroll(ingen meny). Hjälp en våldsamt förvirrad tekniknörd  .
Postad 08 March 2010 - 09:26
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Byta HDMI-utgång gör du enkelt via fjärren. Det Lars ville göra var att även ändra ifall ljudet spelades upp i förstärkaren eller skickades vidare till TV:n, och då måste man nog in i menyer.
/Ash
Postad 08 March 2010 - 09:50
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Jag funderar på att köpa en sub till mitt system och undrar om jag kan köra i Pure Direct-läget också med subben inkopplad? Jag har försökt kika i manualen och det ser ut som om det ska gå - men att frontarna då ställs om från small till large! Om det stämmer, blir inte detta ett problem? Jag tänker mig att man vid biotittning kör frontarna i "small" och ställer in en crossover-frekvens som fördelar basen mellan frontar och sub. Om denna filtrering försvinner i Pure Direct-läget, innebär det att man måste fram och ratta på subben varje gång man ställer om mellan bio och 2-kanalslyssning, för att det ska låta bra?
Postad 11 March 2010 - 22:52
jollan
-
jollan
-
Användare
-
-
136 inlägg
När kom den senaste firmwaren till 6004:an? Jag har bildproblem med min när jag använder ps3an. Det är massa störningar, blinkningar prickar och annat i bilden Så tänkte om det kan lösa problemet som någon sa.
Hur kollar man vilken firmware-version man har?
Redigerat av jollan, 11 March 2010 - 22:53.
Postad 12 March 2010 - 08:16
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Hej, Har du en samsung LED vet jag att några av mina kunder haft liknande problem. Det brukar lösa sig då man sätter HDMI kabeln i HDMI IN 2 på skärmen. HDMI 1 är nämligen DVI kompatibel och kan ställa till lite problem med "handshake" mot vissa signalkällor. Stäng också av AnyNet+ på Samsung. //Erik Reference audio När kom den senaste firmwaren till 6004:an? Jag har bildproblem med min när jag använder ps3an. Det är massa störningar, blinkningar prickar och annat i bilden Så tänkte om det kan lösa problemet som någon sa.
Postad 12 March 2010 - 10:41
harlosaboy
-
harlosaboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
När kom den senaste firmwaren till 6004:an? Jag har bildproblem med min när jag använder ps3an. Det är massa störningar, blinkningar prickar och annat i bilden Så tänkte om det kan lösa problemet som någon sa.
Tryck samtidigt på AUTO, EXIT och CLEAR och håll inne några sekunder tills du kommer in i servicemenyn. Du stegar dig fram med ENTER. Den första uppgiften på displayen är aktuell Firmware (V XXYYZZ). Den sista tror jag kom i december förra året.
Postad 12 March 2010 - 12:43
larsmeister
-
larsmeister
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Hej,
Har du en samsung LED vet jag att några av mina kunder haft liknande problem. Det brukar lösa sig då man sätter HDMI kabeln i HDMI IN 2 på skärmen. HDMI 1 är nämligen DVI kompatibel och kan ställa till lite problem med "handshake" mot vissa signalkällor. Stäng också av AnyNet+ på Samsung.
//Erik Reference audio
Stort tack!! HDMI2 alltså, det var inte svårare än så =) Äntligen är flimrandet borta!! Detta var på en Samsung LE46B650.
Redigerat av larsmeister, 12 March 2010 - 12:44.
Postad 13 March 2010 - 16:03
Lycan
-
Lycan
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
För oss som inte har en samsung tv men har samma problem med PS3 är det alltså en firmware uppdatering som gäller och om jag förstått det rätt måste man lämna in den för att få det fixat?
Postad 14 March 2010 - 09:49
Unregistered2316b843
-
Unregistered2316b843
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Tycker de var riktigt små hål för högtalarn kablarna samt att jag kan inte hitta någonstans i instruktionsboken hur man kan använda bananplugg. Någon som har nått tips?
Samt vågarn man använda Logitech sat från z5500 som främre högtalare i taket, samt på sidorna.
/Snowie
Postad 14 March 2010 - 09:58
Pinnacle
-
Pinnacle
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Tycker de var riktigt små hål för högtalarn kablarna samt att jag kan inte hitta någonstans i instruktionsboken hur man kan använda bananplugg. Någon som har nått tips?
Samt vågarn man använda Logitech sat från z5500 som främre högtalare i taket, samt på sidorna.
/Snowie
Du kan ta bort de svarta plastpluggarna som sitter på högtalarkontakterna, ta tag i dem med t.ex. naglarna och dra rakt ut. Sen kan du enkelt koppla in banankontakter. Bra idé med att använda högtalarna från z5500, jag tänkte dock i sådana fall använda dem som högt monterade frontar.... Om det går alltså...
Postad 14 March 2010 - 10:09
Unregistered2316b843
-
Unregistered2316b843
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Du kan ta bort de svarta plastpluggarna som sitter på högtalarkontakterna, ta tag i dem med t.ex. naglarna och dra rakt ut. Sen kan du enkelt koppla in banankontakter.
Bra idé med att använda högtalarna från z5500, jag tänkte dock i sådana fall använda dem som högt monterade frontar.... Om det går alltså... 
Tack, blir till att köpa banankontakter nu för min 4mm kabel är för tjock för att inte använda det. Jo jag vet bara inte om högtalarna klarar att bli matade från en marantz sr5004, har ett par Heco 700 som frontar men inte köpt några bak och center högtalare än, så tänkte om man kunde använda högtalarna från z5500 temporärt. men sedan använda dem som högt uppsatta frontar samt sido högtalare för att få ljud från alla håll.
Redigerat av Unregistered2316b843, 14 March 2010 - 10:11.
Postad 14 March 2010 - 19:22
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Vem är det som bestämmer – recievern eller BD-spelaren? Om jag ställer mina högtalare till "small" på min SR6004, måste jag göra samma sak på den blu-ray spelare som jag kopplar till?
Postad 14 March 2010 - 20:17
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Vem är det som bestämmer – recievern eller BD-spelaren? Om jag ställer mina högtalare till "small" på min SR6004, måste jag göra samma sak på den blu-ray spelare som jag kopplar till?
Nej! Gör inga ljudinställningar i BD-spelaren utan låt förstärkaren sköta all ljudhantering och omfördelning av ljudet mellan högtalarna. /Ash
Postad 15 March 2010 - 00:03
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Postad 18 March 2010 - 20:57
denka2000
-
denka2000
-
Rookie
-
9 inlägg
Tryck samtidigt på AUTO, EXIT och CLEAR och håll inne några sekunder tills du kommer in i servicemenyn. Du stegar dig fram med ENTER. Den första uppgiften på displayen är aktuell Firmware (V XXYYZZ). Den sista tror jag kom i december förra året.
Jag försöker göra detta men inget händer. är det nåt jag missar? ska man vara i menyn eller via nån speciell källa/trycka på nån knapp innan? Fjärren inställd på AMP. knapparna är väl AUTO - knapp 1 EXIT - exit/memo CLEAR - clr (under knapp 7)
Postad 18 March 2010 - 23:33
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jag försöker göra detta men inget händer. är det nåt jag missar? ska man vara i menyn eller via nån speciell källa/trycka på nån knapp innan? Fjärren inställd på AMP. knapparna är väl AUTO - knapp 1 EXIT - exit/memo CLEAR - clr (under knapp 7)
Du ska hålla in de nämnda knapparna på förstärkaren och inte på fjärkontrollen. Det tar några sekunder innan du kommer in i menyn och du navigerar med enterknappen på förstärkaren. Hoppas att det går bättre nu.
Postad 29 March 2010 - 20:40
robztr
-
robztr
-
Rookie
-
6 inlägg
Jaha då hade man nyinköpt (1 vecka gammal) en 6004 och vad hände alldeles nyss jo POP OF DEATH.
Hade dom inte fixat det problemet med denna förstärkare, skillnaden med min är den gick igång nästan direkt efter åt den var inte hel död som jag sett många andra haft problem med.
Nån som har förslag vad jag ska ta mig till nu, vill ju inte gärna ha en stärkare som ger mig POD.
Måste iaf tillägga att annars är jag ruskigt nöjd med mitt köp, hade en avr255 förut.
Postad 29 March 2010 - 22:48
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jaha då hade man nyinköpt (1 vecka gammal) en 6004 och vad hände alldeles nyss jo POP OF DEATH. Hade dom inte fixat det problemet med denna förstärkare, skillnaden med min är den gick igång nästan direkt efter åt den var inte hel död som jag sett många andra haft problem med. Nån som har förslag vad jag ska ta mig till nu, vill ju inte gärna ha en stärkare som ger mig POD. Måste iaf tillägga att annars är jag ruskigt nöjd med mitt köp, hade en avr255 förut.
Hör utav dig till septon och be om numret till service eller gå via din återförsäljare och låt dem sköta snacket åt dig. De kan fixa till detta problem genom att tweaka hdmi delen i förstärkaren för att förhindra att det händer ingen. Lite konstigt att detta bara drabbar vissa. Har haft min 6004:a i dryga kvartalet nu och har inte stött på detta fenomen. Men har dock sett tendenser till lite mindre hdmi trubbel så jag kommer att lämna in min pärla någon gång under sommaren mest för att få denna "tweakning" gjord och mjukvaran uppdaterad. Känns inte direkt som någon stress att lämna in den då jag inte upplever några större problem. Men överlag en grymt bra maskin måste jag säga.  Synd bara att det blivit så vanligt med allehanda hdmi trubbel nuförtiden. :/
Redigerat av Azeroth, 29 March 2010 - 22:48.
Postad 30 March 2010 - 08:29
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Hör utav dig till septon och be om numret till service eller gå via din återförsäljare och låt dem sköta snacket åt dig. De kan fixa till detta problem genom att tweaka hdmi delen i förstärkaren för att förhindra att det händer ingen. Lite konstigt att detta bara drabbar vissa. Har haft min 6004:a i dryga kvartalet nu och har inte stött på detta fenomen. Men har dock sett tendenser till lite mindre hdmi trubbel så jag kommer att lämna in min pärla någon gång under sommaren mest för att få denna "tweakning" gjord och mjukvaran uppdaterad. Känns inte direkt som någon stress att lämna in den då jag inte upplever några större problem.
Men överlag en grymt bra maskin måste jag säga. Synd bara att det blivit så vanligt med allehanda hdmi trubbel nuförtiden. :/
På vilket sätt har du HDMI trubbel?? Enda som kan vara är att när man byter källa till DVD så blir det myrornas krig (fast i paus läge). Men detta beror (tror jag) på olika hdmi kodningar. Men man behöver bara stänga av dvdn och sätta på den igen så är det löst! Annars byter jag hdmi källa fram o tillbaka utan problem. Jag har inte stött på något problem överhuvudtaget med nånting på stärkarn Och jag har haft den sen samma vecka den släpptes! Bästa köp på länge!
Postad 30 March 2010 - 09:45
Azeroth
-
Azeroth
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
På vilket sätt har du HDMI trubbel?? Enda som kan vara är att när man byter källa till DVD så blir det myrornas krig (fast i paus läge). Men detta beror (tror jag) på olika hdmi kodningar. Men man behöver bara stänga av dvdn och sätta på den igen så är det löst! Annars byter jag hdmi källa fram o tillbaka utan problem.
Jag har inte stött på något problem överhuvudtaget med nånting på stärkarn Och jag har haft den sen samma vecka den släpptes! Bästa köp på länge! 
Ett exempel är ett kort myrornas krig i kanske 0.5sek som inträffat väldigt sällan medans jag använder min Blu-Ray spelare som är inkopplad på hdmi in 1 och kopplad ut från från förstärkaren från hdmi ut 1. Men sen den gång som fick mig att tänka efter lite mer var faktiskt rätt nyligen då jag och några kompisar skulle se på film. Då fick jag endast ljud men den skickade inte ut någon bild alls och det spelade ingen roll om växlade mellan BD-35:an och Wii:et (kopplat till komponent 1) provade även att byta till någon mellan olika ingångar på förstärkaren exempelvis DVD och sedan tillbaka till BD (kopplade inte om utrustningen utan växlade bara på fjärkontrollen), men inget hjälpte. Tillslut drog jag bara ut hmdi-kabeln medans allt var igång och satte in den igen och problemet var löst. Med andra ord så behöver det inte vara fel på min 6004:a, men kabeln satt som den skulle innan jag drog ut den. Det + allt hdmi strul på denna maskin (Pop Of Doom osv.) har fått mig att bestämma mig för att skicka in den på en liten uppfräschning. Kan även lägga till att jag använder mig utav en supra hdmi-kabel så den är med andra ord rätt tung och detta kan utan tvekan vara en faktor som kan ha med mina så kallade "problem" att göra.
Redigerat av Azeroth, 30 March 2010 - 09:46.
Postad 31 March 2010 - 08:00
robztr
-
robztr
-
Rookie
-
6 inlägg
Har nu kontaktat min återförsäljare och fick till svar att dom pratat med service.
Service säger dock att dom inte vill ta in den föränn det kanske händer igen pga annars kan den stå hos dem i flera månader tills det kanske händer.
Enligt mitt serienummer har jag tydligen den senaste modellen där allt redan ska vara fixat, dock kan ju inte så vara fallet med tanke på att POP OF DEATH redan hänt.
Just nu står jag och stampar och undrar vad jag riktigt ska göra måste jag erkänna.
Postad 31 March 2010 - 08:57
harlosaboy
-
harlosaboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har haft POP OF DEATH ett par gånger men får igång apparaten igen genom att tryck och hålla in knapparna SURR MODE, CLEAR och EXIT samtidigt några sekunder. Då stängs apparaten av och för att få igång den igen är det bara att trycka på POWER ON/OFF. Obs! Använd knapparna på maskinen och inte på fjärren.
När jag pratade med en servicetekniker för ett tag sedan sade han att problemet med POD skulle vara undanröjt med senare programversioner? Men det här verkar ju illavarslande. Kanske ska vänta ett tag till innan jag skickar den på service och uppdatering? Kan någon från Septon uttala sig?
Postad 09 April 2010 - 08:34
Unregistered80d04991
-
Unregistered80d04991
-
Användare
-
-
133 inlägg
Jag börjar slite håret lite med HD-Ljudformaten. Jag testar med BDs från både HTPC:n och PS3:an men det lyser aldrig upp som det ska på förstärkaren ändå, har testat både med och utan Audyssey. Hur ska det vara inställt?
Postad 09 April 2010 - 10:47
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag börjar slite håret lite med HD-Ljudformaten. Jag testar med BDs från både HTPC:n och PS3:an men det lyser aldrig upp som det ska på förstärkaren ändå, har testat både med och utan Audyssey. Hur ska det vara inställt?
Skickar du ljudet som bitstream via hdmi? Den äldre ps3:an den feta av dom kan ej skicka hdljuden som bitstream där får man skicka det som PCM och då kommer du inte få en logga på receiver, har du PS3 slim kan du skicka ljudet som bitstream och borde få en hd logga men du får kolla inställningarna i ps3:an då. HTPC:n vet jag ej vad du har för grafik/ljudkort kort och vad du spelar upp skivorna med så där kan jag ej hjälpa dig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|