Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 oktober 2009 - 10:12

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Du har inte samma prio som jag har. jag skulle klara mig på 8gb om det är så. Det jag vill använda den till är att kommunicera med vänner och surfa på webben och köra ssh. förstår inte riktigt det praktiska med att köra tv-out mer än att imponera på andra...

Helt klart man vill ju ha den för att ständigt vara connected men kan vara rätt skönt att koppla den till en stor tv om man tex ska surfa o svara på email hemma eller se någon film på hotell rummet koppla den till tvn mm men klart alla har vi olika preferenser :-)

Postad 08 oktober 2009 - 10:33

FFaael
  • FFaael
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Du har inte samma prio som jag har. jag skulle klara mig på 8gb om det är så. Det jag vill använda den till är att kommunicera med vänner och surfa på webben och köra ssh. förstår inte riktigt det praktiska med att köra tv-out mer än att imponera på andra...

http://www.koffice.org/tag/kpresenter/ med kpresenter borde man kunna köra presentationer som man visar med en projector.

Postad 08 oktober 2009 - 10:43

FFaael
  • FFaael
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Skulle vara kul med en ARM baserad netbook också...

Nokia har ju redan släppt en netbook. Och de har maemo. Det borde ligga nära till hands med en arm-netbook. Tyvärr verkar ju nästan windows vara nödvändigt för kunna sälja netbooks numera och då faller ju arm bort.
Några androidbaserade har ju dock annonserats. Kanske kan man köpa en sådan för att köra debian eller ubuntu med?

Postad 08 oktober 2009 - 10:55

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
Men om jag har förståt det rätt så även om man kallar detta en dator så kan man inte tex (som jag då tänkt i och med den har så mycket minne) att som på semestern ha den att tanka över bilderna från min digitalkamera. det funkar inte på något sätt? hade ju varit smidigt. Istället för att ha med sig en STOR bärbar på resan :(

Redigerat av Gurra101, 08 oktober 2009 - 10:56.

Postad 08 oktober 2009 - 11:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Nej..

Enklast är väl om du köper nåra extra minneskort....

Finns typ ingen mobil som har usb host...Hört ryktas om att nya HTC HD2 ska fixa de men är inte säker

Redigerat av moparman, 08 oktober 2009 - 11:11.

Postad 08 oktober 2009 - 11:12

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Men om jag har förståt det rätt så även om man kallar detta en dator så kan man inte tex (som jag då tänkt i och med den har så mycket minne) att som på semestern ha den att tanka över bilderna från min digitalkamera. det funkar inte på något sätt? hade ju varit smidigt. Istället för att ha med sig en STOR bärbar på resan :(

Funkar hur bra som helst den har ju massvis med minne blir ju minst 32GB vilket räcker till många många bilder. Däremot verkar det som att den inte stödjer USB-host då du kan plugga in din kamera direkt till den. Med andra ord får du stoppa in minneskortet i N900 istället för att tanka över men borde väl inte vara allt för jobbigt.

Postad 08 oktober 2009 - 11:13

FFaael
  • FFaael
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Om jag fattar det rätt beror det på att usb-host och micro-usb standarderna inte gillar varandra.
Många tillverkare verkar ju ha det problemet just nu. Det finns ju till och med prylar med dubbla micro-usb-kontakterför att lösa problemet. Det figurerar även en del 3-parts konvertar till vissa enheter (bland annat till vissa nokia-telefoner) har jag för mig.
Finns det någon tillverkare som fått det att funka utan en konverter?
Experimenterar man alltför mycket försvinner ju fördelen med en standard då risken bara är att den funkar med vissa apparater.
Jag skulle gärna sett att nokia skippat laddning via micro-usb.... då hade ju inte problemet existerat.

Redigerat av FFaael, 08 oktober 2009 - 11:14.

Postad 08 oktober 2009 - 11:38

Tocator
  • Tocator
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Vad säger ni?

Just spoke with Nokia rep( Upper management) n900 being prepped for shipping to distrubuters. Distributers may fufill orders upon reciept. Target date of Official release on store shelves is October 19th.... Already preorder mine .

Postad 08 oktober 2009 - 12:20

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Jo hade gärna sett att Nokia skippat laddningen via USB också (så att USB-Host hade fungerat) men de har det bara för att det ska vara standard för alla tillverkare. Men om de nu ska ha en standard hade jag heller sett att de hade haft induktans eller vad det heter som på tex Palm Pre hade varit riktigt trevligt.

Postad 08 oktober 2009 - 12:37

Lullenn
  • Lullenn
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Man kan alltid se det annorlunda, det är ju inte så svårt att hitta en usb-kontakt så man kan ladda. Sen är standarder alltid trevliga! Fast induktans lär väl inte bli lika enkelt som usb? Ser hellre två stycken usb-portar!

Det går ju rykten ang N920 som inte ska ha tangentbord och att den ska komma Q1 2010. Sitter just nu med tankarna om hur det skulle fungera att skriva ett dokument på ca 1-2sidor om skärmen är runt 4". Ser två problem med detta ena är att skriva massa text på skärmen och att det kan bli jobbigt när tangentbordet täcker en stor del av skärmen.

Postad 08 oktober 2009 - 12:45

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Man kan alltid se det annorlunda, det är ju inte så svårt att hitta en usb-kontakt så man kan ladda. Sen är standarder alltid trevliga! Fast induktans lär väl inte bli lika enkelt som usb? Ser hellre två stycken usb-portar!

Det går ju rykten ang N920 som inte ska ha tangentbord och att den ska komma Q1 2010. Sitter just nu med tankarna om hur det skulle fungera att skriva ett dokument på ca 1-2sidor om skärmen är runt 4". Ser två problem med detta ena är att skriva massa text på skärmen och att det kan bli jobbigt när tangentbordet täcker en stor del av skärmen.

För mig har det fungerat fint haft en del touch screen innan utan t-bord och gått enkelt o snabbt att skriva med lite övning men då använder jag mig bara av det vanliga standard virtuella tangentbordet (täcker inte alls mycket av skärmen) plus t9 snabb som f-n dvs inte full querty.

Angående laddningen vet ej om det är så enkelt som att bara sätta dit en usb port till tror att det har med inställningar i kärnan också dvs globalt för alla usb portar på enheten (alltså antingen eller) men osäker .

Postad 08 oktober 2009 - 12:47

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Haft fysiskt tangentbord i 2 år och jag är väldigt nöjd..
Skulle aldrig byta bort det...Så länge jag skriver mycket..
Nu är de ju vissa som tycker att dom klarar sig med en utan tangentbord men..

Bästa är ju om du kan testa nån med bra tangentbord...typ touch pro 2

Skulle nästan hellre se att allt funkar både vägrätt å lodrätt än usb host...
32gig + 16 är ju ändå rätt mycket..Är de inte nog är ju nått extra minneskort rätt billigt

Postad 08 oktober 2009 - 13:10

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Blir skärmen tiltad när man drar ut tangentbordet?
Verkar inte så när jag kollat på bilder..
Kanske framgår någonstans här i tråden men hinner inte läsa igenom allt nu.

Postad 08 oktober 2009 - 13:39

Lullenn
  • Lullenn
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt din frågeställning... N900 har inget portrait-mode i dagens läge(bara när du ringer) så den är alltid i landscape-mode redan innan du drar ut tangentbordet.

Postad 08 oktober 2009 - 15:43

Nemerick
  • Nemerick
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag tror jag förstår din frågeställning, och svaret är Nej.

Skärmen tiltas inte, som på t. ex: N97 med flera, den har dock stöd på baksidan så den kan "stå" lutad på ett bord eller liknande.

fick jag det rätt?

Postad 08 oktober 2009 - 15:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Japp....Ett litet minus för mig

Postad 08 oktober 2009 - 16:08

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0

Bästa är ju om du kan testa nån med bra tangentbord...typ touch pro 2

Skulle nästan hellre se att allt funkar både vägrätt å lodrätt än usb host...
32gig + 16 är ju ändå rätt mycket..Är de inte nog är ju nått extra minneskort rätt billigt

Jo men jag ville ha så att man kunde koppla in sin digitalkamera om man reser och tanka över dom fotona på nokian.

Postad 08 oktober 2009 - 16:16

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Ja vem vill inte det :-)

Postad 08 oktober 2009 - 16:20

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1 891 inlägg
  • 0
Och där finns inget tillbehör som gör att detta är möjligt iheller?

Redigerat av Gurra101, 08 oktober 2009 - 16:29.

Postad 08 oktober 2009 - 16:37

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Jag tror jag förstår din frågeställning, och svaret är Nej.

Skärmen tiltas inte, som på t. ex: N97 med flera, den har dock stöd på baksidan så den kan "stå" lutad på ett bord eller liknande.

fick jag det rätt?

Japp, du fick det helt rätt. Synd att den inte gör det men man kan ju inte få allt eller hur..:)

Sugen på den här luren men funderar även på Samsung Omnia II eller HTC HD2...vad talar för N900 om man jämför?
Vet att de kör WM och den här Maemo, är det ena mycket bättre än det andra? Misstänker att jag kommer att få mycket N900 positiva förslag i den här tråden, men det gör inget..;)
Mot N900 håller jag helt klart tyngden och tjockleken...storleken i övrigt är snarare ett plus dock.

Postad 08 oktober 2009 - 16:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Inget vad jag vet..tyvärr..

Postad 08 oktober 2009 - 16:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
nu är de ju svårt att veta exakt utan att ha testat nya htc hd2 och n900...

men fördelar med n900 för mig är möjligheten att ordna mina skrivbord exakt som jag vill ha dom..
webbläsaren.
tangentbord..
öppet os
+massa andra smågrejor...men allt beror ju på vad man behöver

Postad 08 oktober 2009 - 18:03

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Och med HTC HD2 då? Några uppenbara fördelar för den gentemot N900?
Svårt såklart när man inte testat någon av dem...men storleken på skärmen på HD2 är ju bra men det gör ju å andra sidan att själva luren blir monster stor. Där Nokian har vikt och tjocklek emot sig så har ju HD2 bredden och längden emot sig, även om det självklart blir så med en 4.3" stor skärm.
Något annat?

Omnia 2 då i jämförelse?

Postad 08 oktober 2009 - 18:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Fördel hd2
för vissa skärmtypen
för vissa skärmstorleken
kanske snapdragon
usb host ....om de stämmer

hatar samsung....
allt jag ägt som heter samsung är skit
ska aldrig mer köpa nått som de står samsung på

Postad 08 oktober 2009 - 18:45

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Och med HTC HD2 då? Några uppenbara fördelar för den gentemot N900?
Svårt såklart när man inte testat någon av dem...men storleken på skärmen på HD2 är ju bra men det gör ju å andra sidan att själva luren blir monster stor. Där Nokian har vikt och tjocklek emot sig så har ju HD2 bredden och längden emot sig, även om det självklart blir så med en 4.3" stor skärm.
Något annat?

Omnia 2 då i jämförelse?

Så jätte stor är den faktiskt inte lite större än iphone, beror ju på att den har så tunna kanter runt skärmen.

Se jämförelsen:

http://sizeasy.com/p...900-vs-HTC-Hero

Redigerat av Alien08, 08 oktober 2009 - 18:45.

Postad 08 oktober 2009 - 19:24

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Det är ju själva f-n med... Kunde inte hålla mig från att beställa, fastän jag sagt att jag skall ha min HTC Magic i i alla fall 8-10 månader, har haft den i typ 3 nu kanske... Har lite svårt för touchen och de små "tangenterna" på skärmen på den, och bättre kamera och allt annat lull lull + prestandan lockar ju på Nokian.

Frun kommer bara att sucka. Får göra mig av med Netbooken med så är det nog lugnt ;)

Gillar väldigt mycket att det är öppen Linux direkt så man slipper roota och dona som på Android. Älskar "hackandet" :) En ännu öppnare plattform ger ju ändå fler möjligheter än Android. Och wow, en riktigt bra browser! Det är ju mobilsurfandet som lockar mig mest.

Beställde en från Cyberphoto (mycket bra leverantör och tänkte att kanske står inte så många i kö där), men tog även en köplats på Katshing (hur vet man vilken köplats man har?). Jag vill ju precis som ni andra få den FORT!

Postad 08 oktober 2009 - 19:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Lite av intresse för oss som vill ha MSN

RTCOM (real time communications) subsystem in Maemo 5 is built on top of Telepathy. Telepathy plugins allow to set up any additional messaging protocols. For example, in Extras-testing there is now telepathy-haze which uses libpurple to support multiple messaging protocols. There is also telepathy-butterfly which supports MSN protocol directly.

Testing that they work might take some time but once people would verify telepathy-haze/telepathy-butterfly, they can vote for their promotion to Extras repository. After that they would be visible to a normal setup, without need to add Extras-testing.

For example, if I do following:
Code:

# apt-get install telepathy-butterfly account-plugin-butterfly

there will be MSN account type in VoIP/Chat accounts setup. I do not have any MSN account to verify that it works, actually.

When telepathy-haze and account-plugin-haze are installed, I also get 'MSN (Haze)' account type so now there are two ways to get MSN working.

telepathy-haze also gives ability to setup access to IBM's Sametime servers through wonderful meanwhile library.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
So that means it can be implemented in the same way as Skype is already implemented? Thanks!

It is already implemented, it is matter of installing two packages from Extras-testing right now.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telepathy allows various protocols to be used and added to the N900's messaging. Telepathy-haze allows the use of Pidgin protocol plugins allowing MSN, AIM, ICQ, Yahoo and others. There are also other plugins available such as telepathy-butterfly, which is an alternative MSN implementation.

These plugins are already available for the N900 and working (though still in a beta state). Yes, they are already integrated, but have to be installed separately. Most major IM platforms will be supported.

The N900 is an always on machine. Therefore these IM protocols are also going to be always on unless you decide otherwise.

Hope this helps.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

BTW, I created MSN account and tried to log-in with it from the device with telepathy-haze/account-plugin-haze installed. It logged in fine.

maemo.org

Redigerat av moparman, 08 oktober 2009 - 19:26.

Postad 08 oktober 2009 - 19:42

Nemerick
  • Nemerick
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Goda nyheter där moparman ;)

Alltid trevligt med funktioner som funkar som man vill redan innan telefonen släppts :unsure: Att folk oroar sig över tillgång på apps förstår jag inte riktigt :)

Postad 08 oktober 2009 - 19:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Yepp :-)

Måste säga att det verkar va rätt hög aktivitet redan..
Tror aldrig jag längtat så mycket efter en mobil..
Nästan så jag börjar fundera om det är ett normalt beteende :)

Postad 08 oktober 2009 - 19:52

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Beställde en från Cyberphoto (mycket bra leverantör och tänkte att kanske står inte så många i kö där), men tog även en köplats på Katshing (hur vet man vilken köplats man har?). Jag vill ju precis som ni andra få den FORT!

Klicka på din beställning, så står det "kö plats" i grått.

Själv fick jag nr 30 =S

Postad 08 oktober 2009 - 19:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
so will MSN be integrated into the "Conversations" or will it be a seperate program?

Its totally integrated.

Nice,nice :)

Postad 08 oktober 2009 - 19:58

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Hmm nej, men dom kanske måste ändra status på ordern innan det dyker upp... Står "Nyregistrerad order" nu...

Postad 08 oktober 2009 - 20:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Fasen vad avundsjuk jag är..

Kanske lika bra att ja inte förbokar den.
Slipper jag uppdatera var 5:e sekund :)

Postad 08 oktober 2009 - 20:01

Tocator
  • Tocator
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Själv fick jag nr 30 =S

Jag har en order på inwarehouse nu, tror ni Katshing är snabbare?
Står förväntat sänddatum som den 15:e, men vem vet. Tänkte att det blir jobbigt om båda skickar samtidigt, så man måste hålla på o skicka tillbaka, etc. :/

Redigerat av Tocator, 08 oktober 2009 - 20:02.

Postad 08 oktober 2009 - 20:03

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Stackare...Tycker synd om dig som har såna svåra problem :)

Edit
ingen som sett nån rykande färsk review att läsa ?

Redigerat av moparman, 08 oktober 2009 - 20:12.

Postad 08 oktober 2009 - 20:34

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Hmm nej, men dom kanske måste ändra status på ordern innan det dyker upp... Står "Nyregistrerad order" nu...

mjo, mybad.

dom måste hantera ordern.så imorgon får du ett

Postad 08 oktober 2009 - 20:35

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Preliminär leverans på Nokias egen webshop är v.44

Postad 08 oktober 2009 - 20:42

Unregistered78820285
  • Unregistered78820285
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Hata den här beslutsångesten.
N900 vs Palm Pre vs vänta in fin androidlur.
Palm Pre's utseende och formfaktor tilltalar mig, de olika OS:erna har sina för och nackdelar, det som jag nog gillar bäst är nog android, men jag kan tänka mig alla tre. Men jag gillar verkligen hårdvaran i N900.
Men en rätt stor dealbreaker för mig är när 32gb microSD kommer, för då kan jag äntligen få 64gb i en mobil och kan slänga min ipod åt ****. Då blir det nog N900 utan att tveka.
Det som får mig att tveka lite över N900 är den resistiva skärmen, formfaktorn, maemo och när 32gb microSD kommer.
Jag borde vara så klok och vänta in och se när 32gb microSD kommer och vad som händer på android-fronten men det är svårt att motstå denna mysiga mobil.

Jag brukar inte byta mobil speciellt ofta och vill välja en mobil som jag kan ha 2-3 år hoppas jag, därför vill jag ju välja den mobilen som känns helt rätt.

Postad 08 oktober 2009 - 21:06

LinusNilsson
  • LinusNilsson
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Hata den här beslutsångesten.
N900 vs Palm Pre vs vänta in fin androidlur.
Palm Pre's utseende och formfaktor tilltalar mig, de olika OS:erna har sina för och nackdelar, det som jag nog gillar bäst är nog android, men jag kan tänka mig alla tre. Men jag gillar verkligen hårdvaran i N900.
Men en rätt stor dealbreaker för mig är när 32gb microSD kommer, för då kan jag äntligen få 64gb i en mobil och kan slänga min ipod åt ****. Då blir det nog N900 utan att tveka.
Det som får mig att tveka lite över N900 är den resistiva skärmen, formfaktorn, maemo och när 32gb microSD kommer.
Jag borde vara så klok och vänta in och se när 32gb microSD kommer och vad som händer på android-fronten men det är svårt att motstå denna mysiga mobil.

Jag brukar inte byta mobil speciellt ofta och vill välja en mobil som jag kan ha 2-3 år hoppas jag, därför vill jag ju välja den mobilen som känns helt rätt.

Tänker själv lite i samma banor. En fin Anroid-telefon med smidigare utformning.

Men samtidigt vill jag inte vänta, och N900'an verkar riktigt vettig. Första med T-bord för mig. Skoj att testa det också. Har haft iPhone tidigare och storleken är ju ungefär samma bortsett från tjockleken då. Men tror jag kan leva med dom måtten på den.

Postad 08 oktober 2009 - 21:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Inne på samma spår..

Funderat av å till länge nu..Till å me lite inne på en Iphone ett tag :)
Tillfällig sinnesförvirring heh...

N900 eller Android för mig..

Men jag ser ingen Android som duger inom rimlig tid med tangentbord..
Så jag får svälja stoltheten och hoppas att Nokian inte börjar tappa knappar efter nåra dagar ;)

Postad 08 oktober 2009 - 21:36

Gilbss
  • Gilbss
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Gilbss, 08 oktober 2009 - 22:06.

Postad 08 oktober 2009 - 21:37

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Jag har en order på inwarehouse nu, tror ni Katshing är snabbare?
Står förväntat sänddatum som den 15:e, men vem vet. Tänkte att det blir jobbigt om båda skickar samtidigt, så man måste hålla på o skicka tillbaka, etc. :/

En pre-order på Katshing är bara en bokning, dom skickar inget utan att du väljer betalningssätt etc, så du kan lugnt köa dig där med och se vem som levererar snabbast. Det blir inget strul. Enkelt att bara inte lägga slutordern på Katshing eller avboka på InWarehouse.

Postad 08 oktober 2009 - 21:48

Unregistered78820285
  • Unregistered78820285
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Inne på samma spår..

Funderat av å till länge nu..Till å me lite inne på en Iphone ett tag ;)
Tillfällig sinnesförvirring heh...

N900 eller Android för mig..

Men jag ser ingen Android som duger inom rimlig tid med tangentbord..
Så jag får svälja stoltheten och hoppas att Nokian inte börjar tappa knappar efter nåra dagar :unsure:

Det skulle väl vara Motorola Sholes då. Men som med alla dessa jäkla android telefoner som "ska komma... någongång".

Kul att det inte bara jag som sitter i denna kluriga båt :)

Redigerat av Unregistered78820285, 08 oktober 2009 - 21:49.

Postad 08 oktober 2009 - 21:52

Mofaza
  • Mofaza
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Det skulle väl vara Motorola Sholes då. Men som med alla dessa jäkla android telefoner som "ska komma... någongång".

Kul att det inte bara jag som sitter i denna kluriga båt :)

Sitter i samma ###### äckel båt...

Postad 08 oktober 2009 - 22:42

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Bara det faktum att SVT-play och de motsvarande play-kanalerna för andra TV-kanaler fungerar i telefonen gör att N900 spelar i en helt annan division än de andra. Acrobat-stöd till Android kommer ju inte förrän Q1 nästa år, och vi vet inte hur det blir med det. Adobe har ju visat något demo på Android+Acrobat och det ser ju OK ut, men då gör ju upplösningen på N900 att den ändå spelar i en helt annan liga.

Är jag såld på N900? Nja, hur kan ni tro det? :)

Postad 09 oktober 2009 - 00:09

FFaael
  • FFaael
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag tyckte android var lite av en besvikelse. Inte för att det fungerar dåligt utanför att det enligt mig är ganska tråkigt. Enligt mig är den unixlika miljön viktigare än vilken kärna det är. Med maemo får man den unixaktiga miljön under på ett annat sätt än med android.
Dessutom gillar jag Qt vilka redan har hyffsat stöd och fungerar nu för både Maemo och symbian. Ideen med att använda Qt för att få crosskompatibilitet men ändå native kod för många plattformar tilltalar mig (även om det inte spelar någon direkt roll för mitt hobbyplinkande) Dessutom finns det många programmeringsspråk att välja på exempelvis både det smidiga python och c++ som jag enligt mina lästa kurser ska behärska :)
Maemo känns nästan som ett existerande openmoko... Roligt med andra ord.

Redigerat av FFaael, 09 oktober 2009 - 00:10.

Postad 09 oktober 2009 - 07:22

Tocator
  • Tocator
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hörde från någon som snackat med Tre att även de skulle börja sälja telefonerna nu i Oktober. It's getting close now! :)

Kan det stämma att Nokia själva säljer telefonen i affären den 19:e Okt? Isåfall kanske dom skickas ut nästa vecka.

En pre-order på Katshing är bara en bokning, dom skickar inget utan att du väljer betalningssätt etc, så du kan lugnt köa dig där med och se vem som levererar snabbast. Det blir inget strul. Enkelt att bara inte lägga slutordern på Katshing eller avboka på InWarehouse.

Perfekt, tack! Jag lade in en bokning på Katshing nu också, så får man hoppas att den kommer tidigt.

Kul att det inte bara jag som sitter i denna kluriga båt ;)

Jag var själv lite inne på nya Archos Phone Tablet eller Acer A1, men ingen av dem kommer ju innan jul och det kommer som vanligt bli problem med dom riktigt härliga funktionerna, såsom att spela SVTPlay. :P

Redigerat av Tocator, 09 oktober 2009 - 07:23.

Postad 09 oktober 2009 - 07:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
facebook chatt fungerar på N900 :-)

Postad 09 oktober 2009 - 08:37

maccis
  • maccis
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jippie idag hade en till försvunnit i kön hos Katshing, nu har jag plats 8 :)))

Från plats 11 till 8 utan att göra nånting, nu borde man känna sig säker på att få en första vändan de får leverans. Fick hem mitt 16GB minneskort igår, nu är det bara telefonen som saknas.

Postad 09 oktober 2009 - 09:48

maccis
  • maccis
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Beställde precis skärmskydd från PDair, med dagens kurs blev det 84,87kr inkl frakten. Man betalar via Paypal.

Det finns ett annat skydd för 8USD men jag antar att det inte är lika genomskinligt som detta för 12USD. Oavsett vilket så är ju varken 8 eller 12 USD några betydande summor för att skydda sin ögonsten :)

Läste nånstans att skärmen var känslig mot repor, hade väl tänkt köpa ett skärmskydd i alla fall men nu var det lika bra att ha ett hemma innan den anländer så man kan klämma dit det direkt.
PDair var det enda stället som jag kände till sen innan som hade skärmskydd till N900an.

Funderar på att inhandla väskan Nokia (Nokia CP-321) erbjuder också, vad tror ni om den?

Redigerat av maccis, 09 oktober 2009 - 09:56.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.