Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stor skillnad?

822 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 October 2009 - 12:51

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Försäljningen av CD-spelare var ett exempel på hur det hade kunnat låta om en mobilsäljare hamnat i butik.

D.v.s man hade diskuterat detaljer istället för helhet.

När det gäller ljudkvalitet hos olika komponenter är min uppfattning att när man når den nivå där rena billighetslösningar fått ge vika - så har man kommit till en kvalitet som är mycket god.

Tesen är sådan att skillnaderna mellan komponenter för 1000-20.000 kronor är avsevärt större än mellan 20.000 till 100.000 kronor.

Det innebär att ju högre upp man kommer i prisklass, desto mer betalar man för annat än prestanda och kvalitet.

Jag har också uppfattningen att syftet med en produkt också har betydelse. Vissa produkter är riktade till en marknad där pris går före kvalitet och prestanda. D.v.s man väljer sämre lösningar för att få ett lågt pris. Dessa produkter bör man undvika.

Ett betydligt bättre syfte med en produkt är prisvärde, alltså sunda och rimliga avvägningar för att ge bra prestanda och kvalitet till ett anständigt pris.

Generellt vore det bra vid tester av HiFi att även elektronikens kvalitet och det mekaniskas dito betygsattes och man även påpekade om det finns svaga punkter, t.ex kretskort som är allt för nära värmekällor o.dyl som kan antas försämra livslängden.

När man läser vissa inlägg om t.ex receivrar som "håller på att rasa av ålder" o.dyl och byte därför börjar bli akut blir jag fundersam. Peppar peppar ta i trä - min STR-VA333ES har jag haft i sju år och den fungerar som när den var ny. Exakt sådana produkter är min melodi - grejerna skall vara gedigna och hållbara. Detta då oplanerade byten p.g.a haverier är besvärliga och ofta inträffar vid fel tillfälle.

Postad 19 October 2009 - 14:42

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Solklart, shifts! :lol:

+1.

Då är vi tre som resonerar likadant.

Postad 19 October 2009 - 15:16

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Försäljningen av CD-spelare var ett exempel på hur det hade kunnat låta om en mobilsäljare hamnat i butik.

D.v.s man hade diskuterat detaljer istället för helhet.

När det gäller ljudkvalitet hos olika komponenter är min uppfattning att när man når den nivå där rena billighetslösningar fått ge vika - så har man kommit till en kvalitet som är mycket god.

Tesen är sådan att skillnaderna mellan komponenter för 1000-20.000 kronor är avsevärt större än mellan 20.000 till 100.000 kronor.

Det innebär att ju högre upp man kommer i prisklass, desto mer betalar man för annat än prestanda och kvalitet.

Jag har också uppfattningen att syftet med en produkt också har betydelse. Vissa produkter är riktade till en marknad där pris går före kvalitet och prestanda. D.v.s man väljer sämre lösningar för att få ett lågt pris. Dessa produkter bör man undvika.

Ett betydligt bättre syfte med en produkt är prisvärde, alltså sunda och rimliga avvägningar för att ge bra prestanda och kvalitet till ett anständigt pris.

Generellt vore det bra vid tester av HiFi att även elektronikens kvalitet och det mekaniskas dito betygsattes och man även påpekade om det finns svaga punkter, t.ex kretskort som är allt för nära värmekällor o.dyl som kan antas försämra livslängden.

När man läser vissa inlägg om t.ex receivrar som "håller på att rasa av ålder" o.dyl och byte därför börjar bli akut blir jag fundersam. Peppar peppar ta i trä - min STR-VA333ES har jag haft i sju år och den fungerar som när den var ny. Exakt sådana produkter är min melodi - grejerna skall vara gedigna och hållbara. Detta då oplanerade byten p.g.a haverier är besvärliga och ofta inträffar vid fel tillfälle.

Du sätter fingret på en väldigt viktig punkt, elektronikens kvalité. När jag köper hifi vill jag veta hur hållbar produkten jag köper är (bland annat). Detta är något som förbises i allför stor utsträckning i recensioner som du säger. Man fokuserar nästan helt på att skriva om ljudkvalité och missar dom andra aspekterna (inte helt, men för mycket).

Angående din tes om ljudkvalité hos produkter mellan 1000-100kkr:
Tänkte att jag skriver upp ett par påståenden och mina svar på dessa, så kan väl du ge dina svar så kan vi på ett väldigt konkret sätt jämföra våra synsätt.

Punkt 1:
----------
Man ställer upp en anläggning med Primare CD21 för 12500kr (finns billigare på nätet, jag vet :lol:), Integrerad förstärkare Primare i21 och ett par Avance Signature 8 högtalare. Eller andra lämpliga högtalare i 20kkr-klassen.

Man kopplar också in en iphone 3gs till förstärkaren med lämplig analog kabel, jag TROR att Expert har tillräckligt bra kablar för 60 spänn.

Man har (naturligtvis) okomprimerad musik i båda källorna.

Man gör ett korrekt blindtest där hififörsäljare och div annat folk ska avgöra om det är Primare CD21 eller iPhone 3gs som spelar.

Klarar dom testet?

Mitt svar: Har för lite kött på benen för att våga känna mig säker, men det lutar över åt ett nej helt klart. OM dom skulle höra säkra skillnader och klara blindtestet så skulle dom tycka att skillnaderna är så små att alla skulle tycka det är helt sjukt att en CD-spelare för 12500kr och en mobiltelefon för 5845kr låter i det närmaste likadant.

Punkt 2:
-----------
Man ställer upp en anläggning med Naim HDX för 64000kr, separat för- och slutsteg från Gamut för 250kkr och ett par Avance Signature 8 högtalare. Eller andra lämpliga högtalare i 20kkr-klassen.

Man kopplar också in en Primare CD21 (byter ut iPhonen i det här exemplet pga att jag testat den för lite) till en Denon avr-4310 med analog vettig kabel.

Man hittar nåt smidigt sätt att switcha riggarna mellan högtalarna.

Man har (naturligtvis) okomprimerad musik i båda källorna.

Man gör ett korrekt blindtest där hififörsäljare och div annat folk ska avgöra om det är Naim HDX-riggen eller Primare/Denon som spelar.

Klarar dom testet?

Mitt svar: Nej. OM dom skulle klara det så skulle det bero på nån liten färgning typ att den ena lät aningens varmare i övre mellanregistret än den andra eller nåt i samma stil. Alla skulle hålla med om att det är helt dubbelt sjukt att Naim/Gamut-riggen för 314kkr inte skiljer sig mot den andra riggen vad gäller sväng, upplevelse, helhetskänsla osv utan endast med en sån i sammanhanget (kolla priset) fånig liten, marginell, skillnad som denna färgning.

Går ju att copy-pastea vidare, men dom två exemplen kan räcka.

Redigerat av Micke_L, 19 October 2009 - 15:20.

Postad 19 October 2009 - 15:42

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag föreslår att vi byter ut iPhone och tar en annan nalle, t.ex Touch Pro 2 som jag använder.

Nu har inte just den fått bekänna färg som signalkälla men jag har kört Xperia X1 som signalkälla i anläggningen.

Resultatet är, om man har bra MP3or (LAME-kodade och hög bitrate) fullt acceptabelt och den gör absolut inte bort sig som källa. Det jag dock kunde konstatera när jag provade var att ljudet är kyligare än med CD-spelaren som källa men det är ingen tvekan om att det är en acceptabel lösning.

Har man en nalle med stort minneskort och vill ha en sorts jukebox-lösning istället för skivskyfflande av och till - så är det ingen dum idé att använda nallen som signalkälla och t.ex initialt köpa en förstärkare-högtalarekombo och därefter börja undersöka signalkällor med nallen som utgångspunkt.

Däremot ser jag ingen större anledning att försöka göra ett jippo av nallen som signalkälla. Tvärtom behöver det avdramatiseras och det görs bäst med att man testar "signalkällor", alltså inte försöker visa att nallen och en CD-spelare nödvändigtvis låter exakt likadant. Istället kör man olika signalkällor som matar en given förstärkare-högtalare i ett specifikt rum. Förutom nallen tar man några CD/DVD-spelare, Squeezebox med och utan DAC, streamers från andra tillverkare o.s.v.

Testet går då ut på att finna den mest välljudande signalkällan.

Jag skulle inte ha något emot att i framtiden låta nallen agera signalkälla. Det som dock kan vara ett hinder är dels minneskortens kapacitet, dels det faktum att man måste trassla med 3,5-mmanslutningar eftersom ingen nalle har RCA-kontakter. HTC-modeller med extUSB är som jag ser det enklast att ordna lösningar till, med rätt produkt borde man kunna docka en sådan till en DAC som kan ta emot signalen och sedan gå från DACen till förstärkaren.

En nalle laddad med högkvalitativa MP3-filer kodade i 320 kbit/s LAME och kopplad till en DAC är som jag ser det absolut en värdig lösning. Dock bör man som sagt inte göra ett jippo av det. Att köra tester med t.ex en HTC Touch Pro 2 som signalkälla kontra en CD-spelare för 100.000 kronor känns inte riktigt optimalt för min del. Då är det mer logiskt att jämföra den med mer normalt prissatta spelare och streamers även om man ev kan "krydda" testet med dyrare utrustning.

Postad 19 October 2009 - 16:12

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Blir nyfiken på varför du vill byta mot Touch pro 2?

Touch pro 2 litar då inte jag på som signalkälla spontant :lol: Men har inte hört den. Anledningen är att jag provade en annan HTC, HTC touch HD, med iPhone-lurarna och den lät riktigt dåligt, som en hemsk eq-inställning utan att nåt sånt var gjort vad jag kunde hitta.

Jag har fått uppfattningen (men kan inte säkert bekräfta) att iPhone är en välgjord signalkälla för att vara en mobiltelefon, men vilken motsvarande mobil som helst duger ju att testa med. Därför jag valde iPhone som exempel. Min Sonyericsson w880 misstänker jag skulle göra ett bra jobb också.

Nä nåt jippo behöver man inte göra visserligen, antar att det är sundare att istället göra det mer sakligt som du beskriver. Men det var mitt sätt att belysa att skillnaderna mellan olika källor är så fruktansvärt mycket mindre, generellt sett, än vad alldeles för många hifi-köpare tror.

Håller med om ditt testupplägg, spot on, helt klart. Förutsatt att man gör sitt bästa för att få till metodik så det inte blir en massa placebo och grejs inblandat, men det uppfattar jag är underförstått.

Men jag menar, tex en pryl som Naim HDX... en dator för några tusingar kan fixa samma jobb i princip... man betalar i stort sett för en snygg låda och smidigt handhavande... tycker det är så knasigt alltså :blush: Jag menar, många tror väl att den ska låta grymt mycket bättre än en billig pc, så mycket bättre så det kanske möjligtvis skulle kunna vara värt åtminstone en hyfsat stor del av merkostnaden för den förbättringen.

Jag har haft problemet att jag dykt ner för mycket i tankar och funderingar om vilka prylar som skulle behöva inhandlas för att få den och den förbättringen av ljudet. Och det har berott på att jag trott det varit mycket mycket mycket större ljudande skillnader mellan tex cd/förstärkare/kablar och även mellan högtalare (blev förvånad när jag bytte från mina 9500kr till 22kkr högtalare av samma märke, att skillnaden var så mycket mindre än jag förväntat mig!).

Det jag personligen vill komma till (och numer har kommit till) är att mer tänka ut, som du gör, olika trevliga lösningar för handhavande och allmän trevnad vad gäller hifi :blush: Istället för att lägga en massa tid i onödan på att läsa recensioner och grubbla och köpa prylar man blir missnöjd med för att dom inte motsvarade förväntningarna.

Redigerat av Micke_L, 19 October 2009 - 16:26.

Postad 19 October 2009 - 16:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Många använder t.ex. Rotel tillsammans med lite billigare B&W-högtalare. De matchar varandra väl. Det blir en välljudande helhet. Det låter bra. Om Rotel i stället matchas med en högtalare som inte är lika mörk i klangen som vissa av B&W:s billigare modeller, blir helheten inte lika bra. Alla tillverkare har sin egen filosofi om vad bra ljud innebär. Det är upp till var och en att avgöra vad man föredrar. Det finns inget rätt eller fel, fint eller ofint. Transparent återgivning existerar inte. Det kan därför tyckas som ett ouppnåeligt, om ens efterstävansvärt, mål att uppnå. Men visst är det fullt tillåtet.

Rotel fungerar lika bra med dyrare B&W-högtalare, Ino, Dynaudio osv.

Det jag uppskattar med Rotels större slutsteg (Klass AB) är de släpper igenom högtalarnas karaktär utan att lägga på en egen karaktär på ljudet. Om högtalarna har en kall/vass återgivning så kommer det att låta kallt/vasst helt enkelt. Det samma gäller kalla/vassa inspelningar. Det ser jag som en klar fördel, eftersom bra inspelningar verkligen låter bra och befriade från en färgande "sameness" karaktär.

Postad 19 October 2009 - 16:27

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Blir nyfiken på varför du vill byta mot Touch pro 2?

Touch pro 2 litar då inte jag på som signalkälla spontant :lol: Men har inte hört den. Anledningen är att jag provade en annan HTC, HTC touch HD, med iPhone-lurarna och den lät riktigt dåligt, som en hemsk eq-inställning utan att nåt sånt var gjort vad jag kunde hitta.

Jag har fått uppfattningen (men kan inte säkert bekräfta) att iPhone är en välgjord signalkälla för att vara en mobiltelefon, men vilken motsvarande mobil som helst duger ju att testa med. Därför jag valde iPhone som exempel. Min Sonyericsson w880 misstänker jag skulle göra ett bra jobb också.

Nä nåt jippo behöver man inte göra visserligen, antar att det är sundare att istället göra det mer sakligt som du beskriver. Men det var mitt sätt att belysa att skillnaderna mellan olika källor är så fruktansvärt mycket mindre, generellt sett, än vad alldeles för många hifi-köpare tror.

Håller med om ditt testupplägg, spot on, helt klart.

Men jag menar, tex en pryl som Naim HDX... en dator för några tusingar kan fixa samma jobb i princip... man betalar i stort sett för en snygg låda och smidigt handhavande... tycker det är så knasigt alltså :blush: Jag menar, många tror väl att den ska låta grymt mycket bättre än en billig pc, så mycket bättre så det kanske möjligtvis skulle kunna vara värt åtminstone en hyfsat stor del av merkostnaden för den förbättringen.

HTC Touch Pro 2 låter utmärkt med Grado SR80 som hörlurar. Sedan beror det på vilken musikspelare man använder i nallen, på WM-plattformen är t.ex Microfi Nitrogen ett bra val om man skall använda den som signalkälla.

Mitt krav på en nalle är att den skall driva ett par bra HiFi-hörlurar med god kvalitet och Touch Pro 2 sköter det jobbet bra. Inear är inget för mig, okomfortabelt och bökigt. Att prova en nalle med medföljande lurar (ordet iPhone-lurar tyder på det) är för mig som att testa en förstärkare genom att koppla ett par högtalare från Rusta till den.:blush:

Naim HDX är intressant. Konceptet är bra men priset helt fel. Men jag har länge förespråkat den framtida CD-spelaren, alltså en spelare som spelar musik från CD och som kan rippa den till hårddisk. På sikt lär funktionerna i HDX att bli standard, d.v.s rena CD-spelare ersätts av musikcenter som spelar, rippar och lagrar.

Dock bör dessa musikcenter använda bättre komponenter, alltså inte billigast möjliga inkråm till högt pris.

Skillnaden på ett musikcenter och en dator är att den förstnämnda till 100% är utformad för att stå i stereobänken, d.v.s handhavande, ljudnivå etc är stereomässigt.

Postad 19 October 2009 - 16:46

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

HTC Touch Pro 2 låter utmärkt med Grado SR80 som hörlurar. Sedan beror det på vilken musikspelare man använder i nallen, på WM-plattformen är t.ex Microfi Nitrogen ett bra val om man skall använda den som signalkälla.

Mitt krav på en nalle är att den skall driva ett par bra HiFi-hörlurar med god kvalitet och Touch Pro 2 sköter det jobbet bra. Inear är inget för mig, okomfortabelt och bökigt. Att prova en nalle med medföljande lurar (ordet iPhone-lurar tyder på det) är för mig som att testa en förstärkare genom att koppla ett par högtalare från Rusta till den.:blush:

Naim HDX är intressant. Konceptet är bra men priset helt fel. Men jag har länge förespråkat den framtida CD-spelaren, alltså en spelare som spelar musik från CD och som kan rippa den till hårddisk. På sikt lär funktionerna i HDX att bli standard, d.v.s rena CD-spelare ersätts av musikcenter som spelar, rippar och lagrar.

Dock bör dessa musikcenter använda bättre komponenter, alltså inte billigast möjliga inkråm till högt pris.

Skillnaden på ett musikcenter och en dator är att den förstnämnda till 100% är utformad för att stå i stereobänken, d.v.s handhavande, ljudnivå etc är stereomässigt.

Kul att Pro 2 låter bra! Jag blev lite neg till windows mobile telefoner när jag köpte en xperia och tyckte ljudet var sämre än det borde :lol: Hade förvånansvärt mycket brus också, som vissa påstår är en defekt och inte ska vara där.

Japp, jag körde med dom medföljande iPhone-lurarna. Fast jag förstår inte varför testet skulle vara dåligt? Jag menar om det är sån där skillnad i ljudet med dåliga lurar, borde det inte säga att det blir minst lika illa med bra lurar?

Jag tycker också HDX är intressant (förutom priset), fast jag föredrar en lösning med en NAS där jag både kan lagra musik, filmer, backuper från datorerna osv, just det där med inbyggd hårddisk i själva grunkan i stereoracket har inte fallit mig nåt vidare i smaken.

Bättre komponenter låter vettigt för bättre hållbarhet och så. Dessutom slipper man säkert såna störningar som jag hör i min Denon avr-2310 när kommer nära högtalaren (typ som att man hör hur digitalkrestarna arbetar, ni vet vad jag menar), känns lite b-igt.

Konceptet HD-ripper i stereoracket är ju nytt och jag antar att man betalar ett högt pris delvis pga utvecklingskostnader av dom stereo-mässiga features:arna. Sen vette fåglarna om man inte betalar rätt mycket "bara för att" typ :lol: Men skitsamma. Ska jag köpa så blir det i framtiden när jag tycker priset är rätt :blush:

Redigerat av Micke_L, 19 October 2009 - 16:48.

Postad 19 October 2009 - 16:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Bättre komponenter låter vettigt för bättre hållbarhet och så. Dessutom slipper man säkert såna störningar som jag hör i min Denon avr-2310 när kommer nära högtalaren (typ som att man hör hur digitalkrestarna arbetar, ni vet vad jag menar), känns lite b-igt.

Det enda ljud som ska höras om du lägger örat till diskanten med den förstärkaren är ett svagt brus från försteget. Det slipper du med dyrare modeller som t ex AVR-4306 och den nyare AVR-4308.

Om det finns några andra oljud så kommer det från någon inkommande källa. Att koppla en dator analogt till förstärkaren är som att be om sådana problem: Det brukar oftast höras som ett "statiskt" eller klickande ljud (om datorns nätdel har tveksam kvalitet, vilket tyvärr är rätt vanligt).

Redigerat av Ageve, 19 October 2009 - 17:15.

Postad 19 October 2009 - 17:19

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Rotel fungerar lika bra med dyrare B&W-högtalare, Ino, Dynaudio osv.

Det jag uppskattar med Rotels större slutsteg (Klass AB) är de släpper igenom högtalarnas karaktär utan att lägga på en egen karaktär på ljudet. Om högtalarna har en kall/vass återgivning så kommer det att låta kallt/vasst helt enkelt. Det samma gäller kalla/vassa inspelningar. Det ser jag som en klar fördel, eftersom bra inspelningar verkligen låter bra och befriade från en färgande "sameness" karaktär.

Jag gav bara ett exempel. Det är ju svårt att avgöra huruvida ett par högtalare är helt neutrala eller inte. Helt klart är att matchningen måste provlyssnas före köp för att man ska vara säker på att det funkar hemma hos dig. Mina förra Rotel RB-980 (körde dubbla sådana) fungerade inte särskilt bra med vare sig mina Mirage M5-si eller M3-si. Däremot lät högtalarna jäkligt bra med mitt McIntosh och med Pioneers monoblock M7.

Postad 19 October 2009 - 18:04

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Förlåt men förstegsbrus från Denon 2310?

Det känns som en genväg från Denons sida.... Avskärmning är absolut något som jag anser vara viktigt, just för att undvika sådana problem. En förstärkare som brusar hörbart skulle jag inte acceptera.

Angående att prova med dåliga lurar: man bör prova med bra lurar. Låter A sämre än B när man har dåliga lurar så är det ändå svårt att bedöma resultatet. Lurarna begränsar allt för mycket. Med ett par bra lurar kan man ta fram alla ljudets egenskaper.

Sedan är generellt ljudåtergivning i nallar ett problemområde. Detta då många köpare prioriterar loudnessliknande funktioner och "MegaBass" till höger och vänster. Har flera gånger stångat pannan blodig efter att ha läst att ljudet hos modell A är bättre än B p.g.a att A kan förvränga baaseeen.

Touch HD har jag inte provat, däremot är min Xperia X1 helt brusfri - däremot brusade Nokia N95 Classic som en norrländsk älv.

Postad 19 October 2009 - 18:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det känns som en genväg från Denons sida....

Javisst, de är så dåliga :lol:

Tillbaks till verkligheten. De flesta försteg har ett svagt brus som hörs om man lägger örat till diskantelementet. Det är givetvis inget som hörs i lyssningsposition flera meter från högtalarna. Denons dyrare receivers med separata stereo-DACar, lite mer påkostade komponenter osv är däremot befriade från detta brus (hörbart då, mätmässigt finns det givetvis ett grundbrus - annars hade de varit riktigt unika och funnit en väg runt fysikens lagar :blush: ).

Sen kan det hända att det hörs om man har högtalare med riktig hög känslighet, t ex 95dB. Men då gäller det alla försteg oavsett tillverkare och typ.

Redigerat av Ageve, 19 October 2009 - 18:38.

Postad 19 October 2009 - 19:58

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Det enda ljud som ska höras om du lägger örat till diskanten med den förstärkaren är ett svagt brus från försteget. Det slipper du med dyrare modeller som t ex AVR-4306 och den nyare AVR-4308.

Om det finns några andra oljud så kommer det från någon inkommande källa. Att koppla en dator analogt till förstärkaren är som att be om sådana problem: Det brukar oftast höras som ett "statiskt" eller klickande ljud (om datorns nätdel har tveksam kvalitet, vilket tyvärr är rätt vanligt).

Har inga analoga källor kopplade och ändå är det ett högfrekvent pip/flutter och när jag byter ingång från V.AUX till digitalboxen så blir det lite snällare det där ljudet. Det är inbäddat i bruset och inte så starkt.

Edit: Men det där klickande ljudet du beskriver känner jag igen också, men har det inte nu. Undras om det kanske var när jag hade iPhonen inkopplat analogt, försöker minnas, men det går inge bra... Får ta och göra lite ordentliga tester. Har förresten ett Monster nätfilter/åskskydd med strömförgrening för 8 apparater. Har tyckt att det gett störningar faktiskt. Nåja... det är som sagt på plats med en liten utredning för att få klarhet i det där.

Redigerat av Micke_L, 19 October 2009 - 20:14.

Postad 19 October 2009 - 20:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Det låter som om något är trasigt. Bor du i lägenhet och har comhem? Det kan ju hänga med en hel del skräp i antennkabeln, som letar sig vidare genom apparaternas jord/chassi.

Det ska definitivt inte pipa iaf B)

edit: Du kan ju testa utan monsterfiltret också. Det är inte alltid de gör nytta...

Redigerat av Ageve, 19 October 2009 - 20:17.

Postad 19 October 2009 - 20:59

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Det låter som om något är trasigt. Bor du i lägenhet och har comhem? Det kan ju hänga med en hel del skräp i antennkabeln, som letar sig vidare genom apparaternas jord/chassi.

Det ska definitivt inte pipa iaf B)

edit: Du kan ju testa utan monsterfiltret också. Det är inte alltid de gör nytta...

Jepp, jag har comhem.
Har nåt diffust minne av att jag fick det där pipet efter jag skaffade monsterfiltret, ska kolla upp det. Men tack för tipsen, trodde faktiskt att det där pipet var "sånt man får räkna med" B)

Postad 19 October 2009 - 21:03

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Det känns som en genväg från Denons sida.... Avskärmning är absolut något som jag anser vara viktigt, just för att undvika sådana problem. En förstärkare som brusar hörbart skulle jag inte acceptera.

Angående att prova med dåliga lurar: man bör prova med bra lurar. Låter A sämre än B när man har dåliga lurar så är det ändå svårt att bedöma resultatet. Lurarna begränsar allt för mycket. Med ett par bra lurar kan man ta fram alla ljudets egenskaper.

Sedan är generellt ljudåtergivning i nallar ett problemområde. Detta då många köpare prioriterar loudnessliknande funktioner och "MegaBass" till höger och vänster. Har flera gånger stångat pannan blodig efter att ha läst att ljudet hos modell A är bättre än B p.g.a att A kan förvränga baaseeen.

Touch HD har jag inte provat, däremot är min Xperia X1 helt brusfri - däremot brusade Nokia N95 Classic som en norrländsk älv.

Kanske var älven här som brusade då och inte min xperia... B)

Jag får tacka för att du tog dig tid och, ehm, tålamod, att ge såna bra svar på det jag skrev, känner mig betydligt mer på banan nu måste jag säga. Snurrade rätt rejält i huvet på mig ett tag där... B)

Postad 19 October 2009 - 21:51

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
...

Redigerat av bensnake, 19 October 2009 - 22:38.

Postad 19 October 2009 - 23:04

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jadå, jag är med. BTS (biltekniska sällskapet) sysslar också med liknande tester, fast med bilar då, naturligtvis.

Nej, du har bevisligen INTE förstått det.

Postad 19 October 2009 - 23:09

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Nej, jag menar inte så. Givetvis ska man försöka se till de olika delarna för att bilda en så bra helhet som möjligt. Det jag vänder mig emot är det ständiga upprepandet av transparent ljud som ett självändamål för att nå största möjliga musiklyssningsupplevelse.

Det är väl rätt självklart? Vill man ha high fidelity så vill man ju inte att apparaterna ändrar på ljudet och ger det samma signatur oavsett om du lyssnar på Rammstein eller Louise hoffsten?

Många använder t.ex. Rotel tillsammans med lite billigare B&W-högtalare. De matchar varandra väl. Det blir en välljudande helhet. Det låter bra. Om Rotel i stället matchas med en högtalare som inte är lika mörk i klangen som vissa av B&W:s billigare modeller, blir helheten inte lika bra. Alla tillverkare har sin egen filosofi om vad bra ljud innebär. Det är upp till var och en att avgöra vad man föredrar. Det finns inget rätt eller fel, fint eller ofint. Transparent återgivning existerar inte. Det kan därför tyckas som ett ouppnåeligt, om ens efterstävansvärt, mål att uppnå. Men visst är det fullt tillåtet.

Detta är ju taget ur luften och det var ju därför jag fråga om du ville vara med på blindtest. 27 st i don länkar jag gav i tråden misslyckades med det.
Sen vill jag har svar på en fråga jag redan ställt som du såklart inte svara på: Vart har du bevisen att transparent återgivning inte finns? Det finns ju redan bevis att det finn apparater som har så små fel att man inte lyckats höra dom alls!

Postad 19 October 2009 - 23:20

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Min enda önskan när jag läser diskussionen är att folk ska inse att de får/ska göra precis som de själva vill och tycker är gångbart för att finna sitt hifinirvana, men åtminstone få förståelse för hur andra resonerar.

Ett bra inlägg som dock saknar anledningen varför det ÄR viktigt att ifrågasätta påstående. Det är när folk, på väldigt lösa grunder, tipsar nybörjare om dyra köp. Såklart folk får köpa vad dom vill men sitter man och rek dyra inköp till någon så bör man ha grund för det man säger. Och när samma personer inte vill vara med och visa upp sina eventuella kunskaper i ett test så blir man ännu mer fundersam. Alltså, sitter det folk och rek dyrare apparater när dom faktiskt inte själva kan skilja dom åt i kontrollerade tester? Enligt mig så är svaret ja, något som denna tråden visade när en hifihandlare, som lätt hör skillnad på slutsteg, något som man kan anta han berättar för kunderna när han ger tips, misslyckas att skilja hans svindyra slutsteg mot en billig.
Vad ska man säga om det? Om killen har i 5, 10, 15 års tid rek dyrare apparater till nya hifiintresserade som grundar sig på inbillningar så skulle iaf jag känna mig bra lurad av killen.

Så folk får välja apparater som dom själva vill, genom att kasta pilar förblindade, öppna tester, F/E lyssningar etc. Men rek man något så bör man ha någon grund för det, annars så får man inse att man blir ifrågasatt.

Postad 19 October 2009 - 23:24

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jag gav bara ett exempel. Det är ju svårt att avgöra huruvida ett par högtalare är helt neutrala eller inte. Helt klart är att matchningen måste provlyssnas före köp för att man ska vara säker på att det funkar hemma hos dig. Mina förra Rotel RB-980 (körde dubbla sådana) fungerade inte särskilt bra med vare sig mina Mirage M5-si eller M3-si. Däremot lät högtalarna jäkligt bra med mitt McIntosh och med Pioneers monoblock M7.

Men om slutsteget INTE påverkar ljudet hörbart så är felen du hör någon annanstans i kedjan. Det är därför det är så smart att bygga upp en kedja med så transparenta apparater som möjligt, man slipper problem då B)

Postad 19 October 2009 - 23:27

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Iphone 3Gs som signalkälla är ingen hitt alls,lyssnade på hifiklubben förra veckan.
Kopplad till en Denon 4310 + att det va en NAD C565BEE CD + NAD C375BEE förstärkare kopplad till B&W 683.
Vi lyssnade på Sophie Zelmani, med Iphone så lät det ok men instängt mycket av musiken försvann tex Cymbaler och det mjuka trummandet. Slog över till NAD och då kom detaljerna fram allt lät mycket bättre,stereoperspektivet ökade liksom dynamiken.

Postad 19 October 2009 - 23:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Det är väl rätt självklart? Vill man ha high fidelity så vill man ju inte att apparaterna ändrar på ljudet och ger det samma signatur oavsett om du lyssnar på Rammstein eller Louise hoffsten?

Det är nog bara din rörförstärkare som gör så !

Detta är ju taget ur luften och det var ju därför jag fråga om du ville vara med på blindtest.

Det har du frågat så många och det har aldrig blivit något av det

Vart har du bevisen att transparent återgivning inte finns?

Tror inte någon kan bevisa att det finns, förren man varit med i "klubben" på faktiskt.se i minst 5 år
Då är man så insnöad på en 10 år gammal Denonstärkare att man inte har hörsel kvar för något annat.

Det finns ju redan bevis att det finn apparater som har så små fel att man inte lyckats höra dom alls!

Fel .. vad är ett fel .. ? Man kan inte veta vad som är fel förrän att man vet vad som är rätt. Ingen vet vad som
är rätt om man inte har stått i studion och lyssnat vid inspelning och sedan har stålmannens hörselminne
och kan jämföra i soffan hemma.

Helt otroligt att du orkar diskutera detta år efter år. Vi har ju minst 100 trådar i arkivet på detta
forum, där du drar samma story om och om igen.

Sorry .. men jag kunde inte hålla käften längre ..

Maveric

Postad 19 October 2009 - 23:41

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Så bensnake, kunde jag få lite svar om bildjämförelsen. Det är tredje gången jag frågar dig samma sak. B)

Postad 19 October 2009 - 23:43

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Det är nog bara din rörförstärkare som gör så !

Äger matte en rörförstärkare?

Så bensnake, kunde jag få lite svar om bildjämförelsen. Det är tredje gången jag frågar dig samma sak. B)

Tycker nog att hon ser lite blek ut i referensen.

Postad 20 October 2009 - 00:00

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Så man kan inte få ett seriöst svar? Du är alltså inte intresserad av en diskussion? Varför skriver du då i tråden?

Postad 20 October 2009 - 01:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Äger matte en rörförstärkare?

Om han inte har sålt den, så gör han det.
Under ett par år av allt mässande om det transparenta ljudet
satt han själv och lyssnade på en rörstärkare

Det är som en Mormon i T-shirt B)

Maveric

Postad 20 October 2009 - 05:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Iphone 3Gs som signalkälla är ingen hitt alls,lyssnade på hifiklubben förra veckan.
Kopplad till en Denon 4310 + att det va en NAD C565BEE CD + NAD C375BEE förstärkare kopplad till B&W 683.
Vi lyssnade på Sophie Zelmani, med Iphone så lät det ok men instängt mycket av musiken försvann tex Cymbaler och det mjuka trummandet. Slog över till NAD och då kom detaljerna fram allt lät mycket bättre,stereoperspektivet ökade liksom dynamiken.

Var det okomprimerat från iPhonen?

Wilson Audio lurade publiken med en liknande grej på en mässa för några år sedan. De låtsades att de spelade från en cd-spelare i klassen 20 000 dollar när det egentligen var en iPod. Detta fick man reda på efter alla hyllningar om hur bra det lät. Had varit kul om hifiklubben hade gjort likadant men det är ju en uppenbar risk man då tar om man vill sälja dyrare signalkällor...

Är inte inläggen från en del håll lite väl tramsiga och "ungdomliga" nu btw...

Postad 20 October 2009 - 07:29

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Mycket av musiken försvann? Ja det gör den då inte med min iPhone B) Välkommen på provlyssning!
Verkar vara ett väldigt hafsigt gjort test det där, jag menar att dra slutsatsen att iPhone är en dålig källa när man varken kört med samma förstärkare eller samma kablar (antar jag?) är så dålig testmetodik så.... ja vad ska man säga.
Kan vara så fånigt att rumskorrigeringen var påslagen på Denonen och därav skillnaden.
Finns ju oerhörda mängder parametrar som kan ha varit orsaken till din tolkning av iPhone, utifrån det du skriver.

Redigerat av Micke_L, 20 October 2009 - 07:31.

Postad 20 October 2009 - 07:50

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Rädslan för "dyra köp" är intressant. Men vi måste fastslå vad exakt ett "dyrt" köp är.

Vänligen förklara vilken summa som inte får överskridas för att inte passera gränsen till "för dyrt". Vi tar följande kategorier:

*Signalkälla.
*Förstärkare.
*Högtalare.
*Kablage.
*TV/projektor.
*BD-spelare (om man har antingen CD-spelare eller streamer till musiken).

Är man upprörd över rekommendationer på s.k "dyra köp" måste det fastställas exakt var gränsen går så man inte av misstag träder över den.

Sedan får jag en känsla av att det hela påminner om att t.ex föreslå köp av glass från Ben&Jerrys, Häegen-Dasz, Mövenpick o.dyl när vi alla vet att Big Pack och Eldorado är de mest prisvärda, högkvalitativa glassarna. Således är det fel att rekommendera de tre sistnämnda märkena.

Postad 20 October 2009 - 07:51

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Så man kan inte få ett seriöst svar? Du är alltså inte intresserad av en diskussion? Varför skriver du då i tråden?

Har försökt att ge dig seriösa svar när sådana förtjänats. Har tröttnat. Diskussionen är obefintlig. När det surras om att du tidigare figurerat med andra nicks (vilket jag misstänkt) här på forumet och att det då gick käpprätt åt skogen med avstängning som följd, finns det ingen anledning att mig eller någon annan att fortsätta "diskussionen". Svartenbrandt blev ju inte bättre för att han bytte namn till Ferm, så att säga. Dina inlägg, om det blir några fler i Hifimattes namn, kommer att bemötas med massiv tystnad från min sida.

Postad 20 October 2009 - 08:41

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Rädslan för "dyra köp" är intressant. Men vi måste fastslå vad exakt ett "dyrt" köp är.

Vänligen förklara vilken summa som inte får överskridas för att inte passera gränsen till "för dyrt". Vi tar följande kategorier:

*Signalkälla.
*Förstärkare.
*Högtalare.
*Kablage.
*TV/projektor.

Är man upprörd över rekommendationer på s.k "dyra köp" måste det fastställas exakt var gränsen går så man inte av misstag träder över den.

Sedan får jag en känsla av att det hela påminner om att t.ex föreslå köp av glass från Ben&Jerrys, Häegen-Dasz, Mövenpick o.dyl när vi alla vet att Big Pack och Eldorado är de mest prisvärda, högkvalitativa glassarna. Således är det fel att rekommendera de tre sistnämnda märkena.

*Signalkälla. 5000kr
*Förstärkare. 10000kr
*Högtalare. Vet ej.
*Kablage. 3000kr
*TV/projektor. 35000kr
*BD-spelare 4000kr

Edit: Min rädsla för dyra köp består av olika erfarenheter, men en av dom var denna: För många år sedan köpte jag min första surroundförstärkare, en Centrum för 2000kr. Hade fina högtalare till denna (Avance för 9500kr, frontarna). Jag ville satsa på anläggningen så jag tog kontakt med den lokala hifibutiken för att hitta en lämplig uppgradering av förstärkaren. Det blev H/K avr-8500 och ursprungspriset var på, om jag inte minns fel, 26000kr. Jag betalade 15000kr eftersom det var en utgående produkt.
Förutsatte att jag skulle få ett rejält lyft i ljudet nu. Men upplevde istället skillnaden som förbluffande liten, efter några veckor kände jag att jag inte kunde behålla den "superdyra" förstärkaren som gav mig så lite. Lyckades sälja den för mycket goda 12700kr.

Redigerat av Micke_L, 20 October 2009 - 09:07.

Postad 20 October 2009 - 08:44

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
AVR4000: Jag vet att fördelningen av slantarna är en av de frågor som ligger dig närmast om hjärtat, man vad sjutton har det med denna tråd att göra?

Postad 20 October 2009 - 09:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag vet inte var ni är på väg i tråden, men Slutsteg var väl huvudfrågan och Iphone har tillkommit

Som jag ser det 2009 har man fortfarande ett problem i att källan ( inspelningen )
är ganska dålig på mycket av det material som släpps och därför gör det kanske
detsamma vad man spelar upp det med.

Men om vi tar en bra inspelning med HDCD så låter den bättre om den spelas upp med
en spelare som kan avkoda HDCD ( har en hel del sådana skivor )
Men om jag spelar upp den från HDD eller CD spelare gör ingen som helst skillnad
i min uppsättning.
( med eller utan HDCD gäller detta )
Jag använder min flerkanalare som försteg och DAC ( den är god för det )

Men skillnaden kommer av vad jag sätter efter detta.

Val av stärkare/slutsteg och inte minst högtalare

Naturligtvis låter det ännu bättre om själva inspelningen är bra och då växer anläggningen
ännu mer. Hurvida det skulle låta med en iphone, vet jag inte, då jag inte har någon
men jag tror inte att det skulle göra sig lika bra kopplat analogt, som om jag går digitalt
via försteg och DAC. Skulle så vara, kan man lägga ner hela industrin, vad gäller tillverkning
av cdspelare, försteg och DAC och bara köra direkt till slusteg. Är det någon som tror på det ?

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 October 2009 - 09:25.

Postad 20 October 2009 - 09:21

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Hörde att nya ajjfånen 3Gs fått MMS.. vore mer logiskt att kalla den ajfån MMS B)
Mvh HTC Blackstone med suverän ljudkvalle B)

Postad 20 October 2009 - 09:25

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Det blir ofta snack om F/E lyssning i trådar om slutsteg och dyl. Så jag vill försöka, på ett enkelt sätt, visa och förklara fördelen med F/E lyssning mot vanlig lyssning (typ A/B lyssning) och visa hur mycket problem det blir när man inte har fullständig koll när man jämför. B)

F/E lyssning först. Där jämför man signalen innan och efter en apparat. Alltså så har man en referens som är redan klar, signalen innan apparaten. Som denna bilden.
Postad bild

Sen jämför man den mot samma signal genom apparaten, låt säga den ser ut såhär
Postad bild

Nu är det rätt så lätt att jämföra hur signalen har påverkats.

Men tar vi den klassiska A/B testet utan klar referens så kan vi få det såhär
A
Postad bild

B
Postad bild

Nu blir det mycket svårare för att inte säga omöjligt att veta vilken som är mer korrekt. Man kan se skillnad på båda men vilken är närmast originalet? Blir ju rätt omöjligt att veta när man inte har den att jämföra emot.
Lägg sedan till problemen med öppna tester så inser man att det är rätt omöjligt att verkligen få fram hur apparaten verkligen påverkar, eller icke påverkar, signalen. Detta är ju även en anledning varför man lättare finner småfel i F/E lyssningar som man kanske aldrig kan höra i vanliga A/B lyssningar, för man har inte fördelen att kunna jämföra mot referensen.

Bara ett litet kort inlägg B)

Men nu till den riktigt viktiga frågan.... vem är hon?

För god damn va het hon var!

Edit: Om du vill göra en poäng som har med Hifi att göra.. prova ett lite mindre distraherande motiv B)

Redigerat av Sigma78, 20 October 2009 - 09:26.

Postad 20 October 2009 - 09:26

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Hörde att nya ajjfånen 3Gs fått MMS.. vore mer logiskt att kalla den ajfån MMS B)
Mvh HTC Blackstone med suverän ljudkvalle B)

Hehe B) Fast iPhone 3g hade också mms, för att vara korrekt.

Postad 20 October 2009 - 09:33

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Hehe B) Fast iPhone 3g hade också mms, för att vara korrekt.

hehe ok.. kanske var den modellen innan uppgraderingen till 3g då? B) :wub:
Skitsamma.. trevlig tråd för övrigt det här att läsa till morgonkaffet B)

Postad 20 October 2009 - 09:40

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Jag vet inte var ni är på väg i tråden, men Slutsteg var väl huvudfrågan och Iphone har tillkommit

Som jag ser det 2009 har man fortfarande ett problem i att källan ( inspelningen )
är ganska dålig på mycket av det material som släpps och därför gör det kanske
detsamma vad man spelar upp det med.

Men om vi tar en bra inspelning med HDCD så låter den bättre om den spelas upp med
en spelare som kan avkoda HDCD ( har en hel del sådana skivor )
Men om jag spelar upp den från HDD eller CD spelare gör ingen som helst skillnad
i min uppsättning.
( med eller utan HDCD gäller detta )
Jag använder min flerkanalare som försteg och DAC ( den är god för det )

Men skillnaden kommer av vad jag sätter efter detta.

Val av stärkare/slutsteg och inte minst högtalare

Naturligtvis låter det ännu bättre om själva inspelningen är bra och då växer anläggningen
ännu mer. Hurvida det skulle låta med en iphone, vet jag inte, då jag inte har någon
men jag tror inte att det skulle göra sig lika bra kopplat analogt, som om jag går digitalt
via försteg och DAC. Skulle så vara, kan man lägga ner hela industrin, vad gäller tillverkning
av cdspelare, försteg och DAC och bara köra direkt till slusteg. Är det någon som tror på det ?

Maveric

Många vill spela cd-skivor så pga det behövs cd-spelaren.
Försteg behövs för att skifta källor tex.

Men om man bortser från det och sätter upp ett hypotetiskt fall där bara själva ljudkvalitén spelar in så är teknikutvecklingen gången så långt att man kan köra den lösningen, absolut.
Drar det billiga tricket igen: 40 år sen vi åkte till månen, vi kan skriva text med atomer, vi kan mäta effekten av kvarkar, vi kan bygga en liten enhet som återger ljud på ett fullgott sätt för även den mest kräsne audiofilen.

Det grymmaste är att vi inte bara KAN bygga såna "små enheter", jättebra varianter på temat finns t.om att köpa för privatpersoner ute i handeln för nån eller några tusenlappar!

Edit: Risken är väl att jag måste förtydliga: Har inte kunskap om ifall den mest kräsne nu levande audiofilen på jorden blir fullt nöjd med ljudsignalen som en iPod skickar ut, det är inte det jag menar med jättebra. *ironi* B)

hehe ok.. kanske var den modellen innan uppgraderingen till 3g då? B) :wub:
Skitsamma.. trevlig tråd för övrigt det här att läsa till morgonkaffet B)

Ok, erkänner att 3g:n inte hade mms när den kom, mms kom med en programuppdatering (v3.0) förra sommaren, strax innan 3gs släpptes. Men skitsamma som sagt :wub: Kul att tråden passar ihop med kaffet!

Redigerat av Micke_L, 20 October 2009 - 09:43.

Postad 20 October 2009 - 09:52

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Maveric

Jag tror att du och kanske också alla andra som medverkar i den här tråden har väsentligt mer erfarenhet än mig av hifi. Därför är ju risken att jag gör bort mig mot erat bättre vetande, men, äh, jag tar risken med glädje och försöker vara helt seriös när det gäller det jag säger (lyckas inte alltid, är bara en människa) och ang dom tester jag gjort (ni kan hjälpa mig hitta fel i mina tester).
Tycker seriöst att du ska låna en iPod och göra tester med, skulle vara spännande att höra dina intryck.

Som jag ser det så tänker många (speciellt dom som inte är så rutinerade) att eftersom denna stora industri finns så måste den motsvaras av ett ljud som blir väsentligt mycket bättre än typ en iPod eller nåt. Annars skulle ju inte industrin finnas. Alltså kan jag lugnt köpa en cd för 15kkr gör logiskt sett måste den ju låta mycket bättre än en iPod.

Kul att vi har en diskussion för att reda ut mer noggrannt hur verkligheten bakom detta ser ut.

OBS Menar ju inte att DU är orutinerad Mav B) Men om du inte testat en iPod så.......

Redigerat av Micke_L, 20 October 2009 - 09:56.

Postad 20 October 2009 - 09:58

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Många vill spela cd-skivor så pga det behövs cd-spelaren.
Försteg behövs för att skifta källor tex.

Hypotetiskt B)

Men vem köper cd när allt går att ladda ner (lagligt) inom en snar framtid ( inte många )
och då är marknaden för dessa spelare så gott som död. Det blir det som med
vinylspelarna ( man kan köpa dom, men inte var som helst )

( jag är ju squeezebox människa och startade "CD'n är död" trådarna redan för ett par år sedan )
http://www.component...?showtopic=5511

Man behöver bara en källa om man väljer iphonealternativet
Den kan ju allt B)

Edit; Jag har faktiskt avsiktligt hoppat över Iphoneflugan, då jag tycker den är onödig
som produkt. Jag har en walkmantelefon att lyssna till radio och lite musik ibland.
Annars använder jag den som telefon B)
Allt som man sedan gör med en dator gör jag med min lille bärbara, då den är betydligt
bättre än en telefon, för "datorgöra"

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 October 2009 - 10:08.

Postad 20 October 2009 - 10:04

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag måste erkänna att jag inte ser charmen med iPod eller iPhone som enda signalkällor. Om man på allvar vill använda nallen som signalkälla bör det dyka upp lösningar för USB-DAC, alltså man kopplar t.ex en HTC extUSB till DACen och vidare till förstärkaren.

Att köra med 3,5 mm-kontakt till RCA är inte helt optimalt utan skall det bli ett riktigt alternativ behövs heldigitala anslutningar.

HDMI till en DAC eller in i förstärkaren skulle också vara en bra lösning för nallen som signalkälla.

Däremot ser jag inget hinder i att använda sin nalle som signalkälla, men tekniken är inte riktigt mogen än att det alltid är en bra lösning (eller att det bör förespråkas med stora växlar dragna på blindtester i syfte att visa hur fel audiofiler har).

Jag är inte helt övertygad om Apples kvaliteter som HiFi-tillverkare även om jag gillar deras datorer. Har helt klart uppfattningen att det finns mer välljudande lösningar på annat håll. Det som dock är en fördel för iPod är alla dockningslösningar - men jag föredrar öppen standard som USB eller HDMI så man inte blir låst till en tillverkare och produktserie. Apple är i det fallet sak samma som om Marantz CD-spelare endast gick att använda ihop med Marantz förstärkare p.g.a den nya Marantz FastPort-kontakten.B)

Postad 20 October 2009 - 10:05

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Hypotetiskt B)

Men vem köper cd när allt går att ladda ner (lagligt) inom en snar framtid ( inte många )
och då är marknaden för dessa spelare så gott som död. Det blir det som med
vinylspelarna ( man kan köpa dom, men inte var som helst )

Man behöver bara en källa om man väljer iphonealternativet
Den kan ju allt B)

Maveric

Hehe B)
Nej, iPhone kan inte alls allt, men det skulle definitivt gå att bygga nån rätt smidig enhet som klarar video med blu-ray kvalité och superbt ljud och har en nätverksanslutning att koppla till nerladdningstjänsten. Eller hur?

Tyvärr finns det en massa problem rent marknadsmässigt. Tex är Sverige väldigt ovanligt bra till vad gäller snabbt bredband. I USA är det grymt mycket sämre ställt med det. Kan väl vara en orsak till att såna tjänster inte blommat ut.
Och eftersom tjänsterna inte finns så köper folk cd-skivor/blu-ray skivor och därför såna spelare. Därför finns ingen marknad för "mega-iPhones" och därför tillverkas dom inte än.

Tycker det låter rimligt.

Edit: Kom just på att det visst finns bra "mega-iPhones"... tex popcorn hour *suck*

Redigerat av Micke_L, 20 October 2009 - 10:09.

Postad 20 October 2009 - 10:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag gjorde ett försök att starta en tråd 2007 som hette
Färgat ljud
https://www.minhembi...s...=157610&hl=

Men då vi var rörande överens om det mesta, så dog den snabbt ut
Det visar på att man måste vara oense i trådar, för att de skall bli så långa som
denna och för att intresset skall hållas uppe

Läs gärna inlägg nummer 26 i den tråden B)

Som ni ser, finns det en del medlemmar som står som avregistrerade i den tråden.
De gjorde så, efter att ha deltagit i just sådana här trådar (som vi är i nu) och allt det leder till B)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 October 2009 - 10:23.

Postad 20 October 2009 - 10:35

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Då är det kanske dumt att försöka övertyga andra om sin egen uppfattning som jag gör endel här. För då riskerar ju tråden att dö ut B)
Trist när det blir avregistreringar, ser att endel moderatorer varit inne i tråden, men det kan ju ha varit bara av intresse för tråden.
Nåja, ligger hyfsat till själv, har min varning kvar på 40% sen digitalkabeldiskussionerna för några år sen och den där varningen verkar inte vara tidsbegränsad tyvärr.

Edit: Kollade inlägg 26, men jag får nog läsa kanske från början för att få sammanhanget.

Redigerat av Micke_L, 20 October 2009 - 10:37.

Postad 20 October 2009 - 10:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Inägg 26 var ett exempel på att man kan sitta på en produkt
som totalt går emot det man själv mässar.

NiN som "mannen med 100 nick" hette då, pratade 24/7 om ofärgat transparent ljud
och att det skulle vara så om man lyssnade till musik på riktigt ..
samtidigt som han lyssnade till sin rörstärkare.
Det rimmade ganska illa, för de flesta.

Sedan följdes det upp i tråd efter tråd och orden FE test, Blindtest,
nivåmatchad osv .. blev till en plåga i varje tråd man ville diskutera
sina upplevelser och HiFi och nu går det igen i denna tråden.

För de flesta, är dessa begrepp ganska ointressanta.
Dels, då de inte går att genomföra utan både (mycket speciell) "kunskap" och instrument
samt, då de tar död på intresset för den vanliga brukaren.

En av tjusningen med Hifi är ju att titta på och köpa nytt.
Prylen som sådan och gärna en ny upplevelse.
Transparent ljud både låter tråkigt och är ett trist ord

Edit: Bilderna ovan, skulle ju ge en bild av transparent och färgat ljud.
Jag tycker att bild2 när bruttan står upp är betydligt mer inbjudande
Visst är den färgad, men hennes ben har en trevligare färg än på bild1.
Så exemplet misslyckades i mina ögon.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 October 2009 - 10:51.

Postad 20 October 2009 - 10:57

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Inägg 26 var ett exempel på att man kan sitta på en produkt
som totalt går emot det man själv mässar.

Ah, ok, hehe, jo...

Postad 20 October 2009 - 11:05

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag är inte helt övertygad om Apples kvaliteter som HiFi-tillverkare även om jag gillar deras datorer. Har helt klart uppfattningen att det finns mer välljudande lösningar på annat håll.

Jag kör min Iphone 3gs som fjärrkontroll i min stereo nu. Kopplar digitalt från Apple Airport Express till min receiver. Det är inget fel på kvaliteten. Stereophile verkar vara överrens om detta dessutom: http://stereophile.c...ssors/505apple/

Men jösses, hur hamnade tråden här egentligen? B)

Postad 20 October 2009 - 11:12

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Haha, rena tidsmaskinen den tråden. Till mitt försvar så
tog jag en egen vald semester. Jag rannsakade mig själv och
kom fram till att jag ägnade alltför mkt energi och ilska på
forumet. Nu är jag tillbaka. Lobotomerad och snäll B)

Postad 20 October 2009 - 11:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

*Signalkälla.
*Förstärkare.
*Högtalare.
*Kablage.
*TV/projektor.

För dyrt för mig är när prestandan slutar att öka med priset gör det... B)
oavsett vid vilken gräns detta går, och gränsen går på olika stället beroende på märke m.m.

vissa märken så går gränsen för en viss pryl vid 5000 och för nästa företag och samma pryl så går gränsen 100000 kr och för nästa företag så finsn inte gränsen.
alltså, aparaten för 5000kr är "bäst" (pris vs prestanda) och dom andra mindre bra, det företag som alldrig uppnåg gränsen har helt ankelt ingen sådan "pryl" som kommer över tröskeln någonsin.

finns många företag som inte har något som är "bra" faktiskt...

Jag kan inte sätta någon absolut prisgräns i alla dom specefika fallen just därför, men för kablar (om du gör själv) så ca 200kr för 2x3m RCA kabel som är så bra som det bara kan bli rent elektriskt. Allt annat än det är altlså enligt mig onödigt dyrt i fråga om prestanda.
Men om man gillar utsendet eller stilen/känslan osv osv.. på andra kablar så är det inget jag alls säger mig emot B)
samma sak gäller alla uppräknade aparater anser jag !

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.