Gissar att det hur som helst vore omöjligt att genomföra just nu...
Men det vore möjligt ?
Eller är PS3 så knäckt att inte ens de skulle gå ?
Joo att få den regfri när de gäller Blu-Ray skulle få mig att skrika av lycka
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers
Startad av
Unregistered220d6a49
, Aug 20 2010 13:06
1392 svar till detta ämne
Postad 04 January 2011 - 19:37
Därför jag skrev
Gissar att det hur som helst vore omöjligt att genomföra just nu... Men det vore möjligt ? Eller är PS3 så knäckt att inte ens de skulle gå ? Joo att få den regfri när de gäller Blu-Ray skulle få mig att skrika av lycka Postad 04 January 2011 - 20:40 Rent teoretiskt är dagens PS3 fullständigt knäckt. Så det finns ingenting Sony kan göra för att förhindra att någon med tillräckligt stora kunskaper skapar en Custom Firmware som kan köra vad som helst på PS3 och med full tillgång till PSN. Dock kan Sony krångla till sina FW uppdateringar (och även speltillverkarna) så att det tar lång tid att återställa all funktionalitet hos CFW, och med risk att någon lurig funktion som detekterar CFW blir kvar... Postad 04 January 2011 - 23:38
en sammanfattning vore fint på vad som framkommit just nu..
jag har två frågor: 1.kan man ladda ned spel från internet och sedan enkelt föra över dem till HD och spela? 2.vad är det för möjligheter som ges nu när man lyckats knäcka koden? jag menar förutom ovanstående så vet jag inte riktigt vad man kan för nytta. Postad 04 January 2011 - 23:53 låter inte så bra att svara på dem frågorna det blir ju uppmaning till piratkopiering då du får googla. du kan köra hombrew = emulatorer och annat smått o gott Redigerat av Duckface21, 04 January 2011 - 23:54. Postad 05 January 2011 - 00:02
moparman
Att prata om regionsfrihet på Blu-Ray när det gäller vad som hänt PS3an är som att du vinner 10 000 000Kr och köper en ny hårfön eller att Angelina Jolie säger till dig att du får göra vad du vill med henne och du ger henne en liten kyss på handen. Oroa dig inte du kommer få din PS3 regionsfri. Andra grejer du också kan få på köpet är exempelvis totalt förstörd Online spelande pga. fusk. Vad som nu är teoretiskt möjligt är att någon kan spoofa din MAC-adress och ditt PSN ID och ditt konto blir bannat utan att du gjort ett dugg. PalmiNio/
Vad personerna som hackade PS3an har för anledning att rättfärdiga det med är helt ointressant. Det handlar om piratkopiering pga. de som inte använder något av de här till piratkopiering är vad 2-3st på 100 000st kanske.
För det första massvis med bolag har gått under dock inte pga. piratkopiering men att det inte spelar in överhuvudtaget är jag inte helt säker på som du verkar vara. Många speltillverkare vägrar släppa spel till Android är det för att det inte går att ha piratkopior på iPhone? Nej för att det är FÖR ENKELT att köra piratkopior på Android. Speltillverkarna har sagt ifrån till Google och Google kommer vidta åtgärder innebär det att det inte kommer gå att köra piratkopior på framtida Android OS? Nej men det kommer sätta stopp på det tillräckligt för att det ska bli lönsamt att komma med lite rejäla titlar. Ingen konsol har klarat sig innan? Skitsnack alla konsoler har klarat sig innan om du jämför hur de blivit knäckta. Eftersom det kommer vara fullt möjligt att stoppa i en piratkopia i en helt ny orörd konsol och köra spelet kan du inte säga att det inte är annorlunda. Se det som att en viss procent av alla 360 är knäckta och att 100% av PS3 är knäckta det är skillnad tro mig. Fast jag har sett att det finns visst tvivel på om det går köra icke pressade PS3spel förhoppningsvis stämmer det. Går det så är det stor sannolikhet att konsekvenserna bli fler och större än förr. Det kan du bara inte förneka. Säger inte att solen inte går upp imorgon eller att hela spelutvecklingen går under. Men följderna för mig som vanlig konsument av spel och spelkonsoler ser ut att bli större än förr.
Haha det är lärdomen de kommer få av detta? Nej tänk mer DRM+++++++ och mindre öppenhet. I det längre perspektivet är det konstant online verifiering. När intäkterna från kunderna som inte har sin konsol online hela tiden är försumbara är det verklighet.
Givetvis allt som kan förstöra är inte kul. Men det är inte lika mycket ett hinder.
Det är ingen som gör det.
Musikindustrin blev rejält drabbad, bara en idiot trodde att musik skulle sluta existera. Det handlar inte om att hela skiten ska gå under utan att där faktiskt kan bli negativa konsekvenser av detta. ElakaRune/
För att spela upp piratkopior av film, musik och annat. Som sagt det handlar om piratkopiering. Oavsett vad någon hacker har/hade för incitament. Postad 05 January 2011 - 00:26
Nu var inte mina tidigare inlägg på nått sätt för en crackad PS3. Utan snarare en glädje av att kunna se Blu-Ray från andra regioner. Jag har alltid gillat att PS3 varit säker. Och haft en förhoppning att det kanske i slutändan skulle ha en positiv effekt. Men jag har varit med för länge för att se saker i endast svart eller vitt. Jag skulle gärna diskutera mer men detta är inte rätt forum för det. Postad 05 January 2011 - 06:19 Vem är du som vet allas syfte med en viss handling? Blir nästan lite provocerad av ditt påstående. Har över 1000 original dvd+bd varav en hel del som inte är region 2 eller B. Dvdfilmerna får jag bränna om i datorn för att kolla på och bd-filmerna står i hyllan och bara väntar på att PS3'an ska bli regionsfri så att jag kan kolla på dem. Som tidigare påpekat har jag inte moddat en enda konsol (med det där undantaget då) just för jag inte sett någon anledning. Piratkopiering är inte anldening! Måhända att majoriteten ser piratkopiering som syfte, dock inte jag. Postad 05 January 2011 - 06:37
Personerna bakom hacket hade inte för avsikt med piratkopiering. Tyvärr är det så oavsett hur illa du vill tro om alla människor. DRM är där redan på alla konsoler så det är inget nytt. Men som sagt, den som vill kan kolla historia......alla system blir knäckta så varför lägga ner mer pengar istället för att gå folk til mötes. Vi vet att PS3an klarade sig onormalt länge pga OtherOS, så enkelt är det. 100% av 360 är knäckta innan Slim. Om du nu menar att det har en effekt så borde det i alla fall synas någon effekt på 360 då det trots allt existerar en omfattande piratkopiering på den, även om den ej är så öppen som PS3. Musikindustrins jättar drabbades ja, då det medium som de vägrade lämna blev mindre populärt. Musikindustrin sett till vad det egentligen är, artisterna, har växt. Konsumtionen av musik har växt. Dock har de klassiska bolagen vägrat inse detta och inte tappat in pengar på det. Istället blev det tredje parts bolag utanför de klassiska bolagen som drog utevcklingen framåt. De klassiska bolagen la istället miljoner på att jaga, utbilda och skapa skydd......helt bortkastade pengar. Varför heter största leverantören av musik idag i USA Apple? Fast man innan inte hade ett stoft att göra med den industrin. Postad 05 January 2011 - 09:07
Musikindustrin har växt, medan de stora skivbolagen har drabbats. Det som skett är att alla små artisters stora dröm om att få skivkontrakt har förväxlats i någonting som har med deras prestation att göra istället då de lätt når ut via andra kanaler, främst internet. Dessutom har utbudet av konserter ökat kraftigt då artisterna tvingas ut av att de inte bara kan sitta och titta på när pengarna från skivförsäljningen kommer in. Det ser iaf jag som väldigt positivt. Vidare så är det många mindre bolag som kan konkurrera och som med alla branscher kommer det komma konsolidering här också över tid. Men, det absolut bästa tycker jag är ändå uppkomsten av tjänster såsom Spotify och till viss del iTunes. Däremot håller jag med dig i övrigt om att det är synd att PS3 har blivit hackat... Postad 05 January 2011 - 09:13
Precis detta jag menade. Företag drabbas. Men kvalitén på utbudet och produkter kan man inte se att de blir sämre. Första Custom Firmware är ute nu Fungerar ända upp till senaste 3.55 Enda speciella är att där finns nu menyn att installera packages från USB, så som jailbreak gjorde. Postad 05 January 2011 - 09:20 Personerna bakom detta är smarta nog att inte ange piratkopiering som orsak. I svensk straffrätt finns det begrepp som anstiftan, medhjälp och uppsåt som de borde vilja undvika. Så vilken avsikt de egentligen hade är det ingen här som vet någonting om. För övrigt skulle jag gissa att uppsåtet inte minskas av att säga "vi gör inte detta för piratkopiering" när man i nästa sekund säger "men vi är medvetna om att det leder till piratkopiering". Inte för att jag tror att de kommer att bli stämda/åtalade, utan för att påpeka att det juridiska (och även det moraliska) ansvaret även kan inkludera följder som man är medveten om. Observera ordet "kan", detta är inte en svart och vit fråga. Postad 05 January 2011 - 10:03
Lite OT, men jag känner en person som legat i förhandling om skivkontrakt med ett av de stora bolagen och det är verkligen långt ifrån att sitta titta på när pengar rullar in. Snarare är det så att du har tur om du inte går back på kontraktet för de flesta. Nog om det. Postad 05 January 2011 - 10:08
Ja, skivbolagen betalar ju inte ens förstörda hotellrum längre. Vart är världen påväg? Tänk om Vince Neil hade krockat idag..-.
Postad 05 January 2011 - 10:37
De använde jailbreak för att kunna köra sin kod. AsbestOS krävde jailbreak för att kunna köras åtminstonde vid den tidpunkt som konferensen var och det var detta de använde för att testa och dumpa nycklar bl.a. AsbestOS inkluderar ju jailbreak-kod för ett par olika enheter. För övrigt så var svaret att de inte vet var Jailbreak-metoden ursprungligen kommer från och inte nåt annat. Redigerat av SirIdot, 05 January 2011 - 10:38. Postad 05 January 2011 - 10:48
Du har rätt så tillvida att långt ifrån alla med kontrakt fick se guldsparvarna flyga in i munnen. Jag generaliserade grovt, men faktum är att de stora artisterna har gett fler konserter sedan ca 2003-2005 än tidigare pga att skivförsäljningen inte längre är den huvudsakliga inkomstkällan. Postad 05 January 2011 - 13:36
Den enda anledningen till att GeoHot och de andra töntarna inte hackat NPDRM är inte för de är emot piratkopiering utan det är för att de är rädda. Det var de första han killen vars namn jag glömt mathi eller något sa om AACS att han inte ger sig på det för det är "too risky" inte att de följer någon hackerkod om att inte öppna upp för piratkopiering. PalmiNio/ Alla 360 är inte hackade du måste ändra firmware eller stoppa in ett chip eller köpa en färdigmoddad det innebär att procentuellt är det få 360 som är hackade för att alla gör inte detta. Du kan alltså inte köpa en 360 på SIBA stoppa in en kopia och lira, det är det teoretiskt möjligt med PS3 det är skillnad vare sig du vill erkänna det eller inte. Sen att piratkopiering inte ändrar spelmarknaden radikalt håller jag med om. Ska ge ett exempel på konsekvens som inte har med spel att göra. Säg att du är fotbollsfantast och Premier League samt Champions League är ligorna för dig och du tänker nu skaffa en parabol och se de här i 3D som precis kommit du är beredd att betala din del av rättigheterna i form av en månadskostnad, all good in the hood. MEN nu upptäcker du att det finns något som heter kortavgift och går på ca 150Kr/kvartal du undrar nu vad fan är detta? Jo en stor del av det är en avgift för kryptering som ingen klarar knäcka. Du som vanlig konsument är drabbad pga. pirater. End of the world? Nej men väldigt irriterande. ElakaRune/ Då ber jag om ursäkt. Men min poäng kvarstår det handlar inte om dig eller de andra 3 på 100 000 som inte använder det till piratkopiering. Redigerat av UTBMF, 05 January 2011 - 13:38. Postad 05 January 2011 - 13:50
Sorry, men vad har avgiften med krypteringen att göra? Postad 05 January 2011 - 13:54
Ja krypteringen är inte gratis och definitivt inte en engångskostnad för TVbolagen.
Postad 05 January 2011 - 13:57
Jag ser inte krypteringen som någon stor kostnad i sammanhanget, så länge den görs på rätt sätt. Däremot så kan jag förstå att man höjer priset för att kompensera för förlorad intäkt på piratkopierat material och att det kanske irriterar lagliga konsumenter. Men krypteringen har jag svårt att se att den ska ha något annat än en marginell påverkan på kostnadsbasen. Förmodligen tvärtom...
Postad 05 January 2011 - 14:25
Krypteringen kostar ca 600kr per år per TV/kort, har man 3 tv hemma så är det ganska mycket pengar. Hur som helst back to topic. Jag litar på att hackarna inte har som mål att stöda piratkopiering... de vill bara göra och visa vad de kan, flasha att man lyckades hacka det där.. och det här. De tänker knappast på konsekvenserna.... eller med andra ord så skiter de i det. Det man gjort är att man förstört och gjort det mer riskabelt för den vanliga människan att spela på sin konsol bara för att det var några nördar som ville ha linux på sin maskin. Den anledningen är bara komiskt. Sanningen är bara att det är folk som sitter hemma och inte har något att göra, de tävlar mot varandra för att knäcka olika grejer... så fort det är klart så drar de sig vidare mot nästa mål, låter grejerna vara öppet så att andra kan sänka skitet. Postad 05 January 2011 - 14:32
Det visste jag inte. Men jag tror inte det kostar 600 för att det är dyrt att kryptera utan för att de kan påföra dig den utgiften. Nåväl, nog om OT. Postad 05 January 2011 - 14:33
nu börjar det gå lite offtopic här tycker jag Postad 05 January 2011 - 14:53
*Ytterst OT av mig. Håller vi oss till tråden nu då Redigerat av PalmiNio, 05 January 2011 - 14:59. Postad 05 January 2011 - 15:00
+100 på den. Att kryptering kostar är ett dåligt argument som jag inte ger mkt för... Redigerat av Unregisteredcc128e50, 05 January 2011 - 15:01. Postad 05 January 2011 - 15:03
Fan du hann svara. Aja tillbaka till Homebrew på PS3. Postad 05 January 2011 - 15:09
Beklagar Redigerat av Unregisteredcc128e50, 05 January 2011 - 15:09. Postad 05 January 2011 - 15:10
Du får nog läsa första inlägget igen TS hade inte för avsikt att diskutera Homebrew.
Postad 05 January 2011 - 15:29
Kanske dags för en PS3 Homebrew tråd där man slipper denna diskussion om pirater och slutet på industrin. Kan ju vara underhållande att läsa panikinläggen men det blir nog tröttsamt i längden. Svälj det, konsolen är hackad och ingen kan göra något åt det. Den höll ju tätt i många år och det är dags för något nytt. Det är bara att se framåt och hoppas att SONY inte sumpar säkerheten igen på PS4.
Angående KaKaRoTo's CFW så gör den som sagt inte mycket. Man kan installera signerade homebrew, som inte direkt finns idag men inte spela backuper från hårdisk eller usb. Lite konstigt att han använt fail0verflow's ps3tools där inte krypteringen är ditlagd än (vad jag sett) men det var väl bara xml filen han ändrade. Postad 05 January 2011 - 15:30
TS postade en nyhet bara: "A group of hardware hackers claim they are about to release the first product to allow gamers to play homemade and pirated games on the PlayStation 3. " Homemade = Homebrew Och eftersom vi inte får prata piratkopiering så finns det bara homemade att prata om Redigerat av PalmiNio, 05 January 2011 - 15:31. Postad 05 January 2011 - 15:55
en sak e säker i allaf jag köper mig en till ps3 i dag
Postad 05 January 2011 - 17:48
Hoppas kan man ju alltid göra Alla väntar ju på godiset nu så du kanske gör klokt i att köpa en PS3a. Postad 05 January 2011 - 21:24
Det är också viktigt att påpeka att säkerhetsmekanismen egentligen inte är knäckt utan det är nycklarna som är knäckta. Om Sony hade haft möjlghet att byta ut nycklarna (vilket de inte har) så skulle PS3an återigen vara skyddad. Tänk att man har en dörr med lås, cylinder och nyckel. För PS3 så är låset intakt, men man har listat ut cylindern och alla har nyckeln. Då gör det inget att låset fungerar, alla kommer ju in ändå. På andra konsoller som kräver jailbreak/modchip är det snarare låset man knäckt så det inte behövs någon nyckel. Redigerat av e3henri, 05 January 2011 - 21:33. Postad 05 January 2011 - 21:28 Japp, Sony kan faktiskt göra ganska mycket via PSN. Eftersom en PSN kontroll skulle kunna byggas så att den körs från servern så har en CFW ingen möjlighet att förbereda sig för detta. Visst kommer det säkert en ny CFW inom någon dag som löser problemet, men tänk på att egentligen räcker det att Sony lyckas detektera att man kör CFW en enda gång för att kunna banna konsollen. Det krävs dock att Sony kör whitelistkonceptet för att en CFW överhuvudtaget ska behövas. Postad 05 January 2011 - 22:46
Detta är jag riktigt sugen på att göra också. Köpa en ny slim att ha som standard-PS3 och använda min gamla tjockis-PS3 som labb-enhet. Postad 06 January 2011 - 02:23
Fick en fundering nu angående detta med att PS3 är knäckt. Finns det någon chans tror ni att Sony nu skyndar på att lansera en PS4? Dom kanske skiter i att lägga en massa pengar på att komma på lösningar för att stoppa folk från att kunna köra CFW med dess möjligheter att kunna köra "gratis" spel sedan. Dom kanske inser att detta inte går att stoppa till 100%.
Självklart så sitter dom redan med en ganska långt framkomlig efterträdare till PS3, iallafall på pappret, men dom vill ju så klart tjäna så mycket som möjligt fortfarande på PS3 innan dom nämner något om PS4 eller vad dess namn nu blir. Givetvis så vet jag att dom så klart drar in pengar på spelen som säljs till PS3 också, men tänk om Sony nu inser att fan nu kanske vi ska skynda på lite med att lansera en PS4..... Vad tror ni? Har detta någon betydelse för Sony´s kommande konsoll? O speciellt dess lanseringsdatum? Postad 06 January 2011 - 08:59
Det borde rimligtvis skynda på lanseringen av PS4. Postad 06 January 2011 - 09:59
Det tror jag inte, vi får väl se hur lidande Sony faktiskt blir först men jag tror Sony vill leva på PS3 3-4 år till. Sen beror ju allt på hur lidande tredjepartsutvecklarna blir, spelbolagen kanske överger Sony helt om det blir så illa att spelen inte längre går att sälja. Visst det kommer ju så klart att säljas spel ändå, men vi såg ju hur det gick för Dreamcast när den gick att pirata fullt ut. Postad 06 January 2011 - 10:20
Öh, ok? Men om det gick så för Dreamcast borde väl det vara det starkaste argumentet för Sony att dumpa PS3 och lansera PS4 omgående? Postad 06 January 2011 - 10:38
Nja det är nog för många spel under utveckling redan och varför skulle man straffa alla lagliga PS3 användare. Det är för tidigt att säga något ännu, klart Sony kommer bli påverkade frågan är hur mycket. 360n har ju gått att köra backupspel på i flera år men spelen säljer fortfarande. Postad 06 January 2011 - 10:43
Ok, jag förstår hur du menar. När jag skrev omgående så menar jag inte imorgon; och en introduktion av en ny konsol är inte binär såtillvida att man bara kan göra det ena dagen och att det innebär totalstopp för den förra konsollen (se PS2 tex.) Det jag tror (obs: tror) är att Sony har ett incitament för att välja en tidigare lansering av PS4 men det kräver ju också att spel och annat till den finns tillgängliga. Och då till frågan (som kanske är uppenbar för folk som vet mer om spelutveckling) vad kommer PS4 att kunna erbjuda för spelupplevelse som du inte får på PS3 idag? Det enda jag kan komma på är upplösning av spelen i HD-format, är det ngt annat? Postad 06 January 2011 - 17:06
Beroende av hur försäljningen påverkas, så kan PS4 komma tidigare. Men med tidigareläggning så ser vi ändå ingen PS4 i år, eller ens nästa. Kanske till julen 2013, men det beror såklart också på vad konkurrenterna gör.
Postad 06 January 2011 - 21:02 PS4 ligger 4-5 år bort och detta skyndar knappast på den något nämnvärt. Inte ens Microsoft som bara hade 3,5 år mellan Xbox och xBox360 verkar skynda på en ny generation (Sony hade nästan 6 år mellan PS2 och PS3) Postad 06 January 2011 - 21:07 Normalt har SOny presenterat en ny konsoll ca 1½-2 år innan den släpps. Jag tror inte på en PS4 före 2015. Särskilt inte som både Sony och Microsoft nu vill mjölka pengarna ur move/kinect. Tänk också att om det skulle komma en ny konsoll redan nu nu så skulle det vara skandal om den inte var bakåtkompatibel med PS3, och eftersom nycklarna är knäckta så hade den haft samma säkerhetshål Redigerat av e3henri, 06 January 2011 - 21:07. Postad 06 January 2011 - 21:12
Sony har haft sex år mellan PS1 o PS2 samt PS2 o PS3.
Men nu har det ryktats mycket om att denna generationen ska hålla längre. Tror beslutet om när Microsoft, Nintendo och SONY släpper nästa generation är till väldigt stor del eller helt beroende på konkurrenterna ingen vill vara ett år senare än någon annan denna gången. Postad 06 January 2011 - 23:36
http://www.next-gen....ds-to-ps3-hacks Uuhm... Lycka till Postad 07 January 2011 - 00:34
hehe tänk om de lyckas låsa den igen, är inte så insatt i det hela men om de lyckas... så blir hela historien väldigt intressant.
Postad 07 January 2011 - 05:30
Det enda sättet att "låsa" den är som sagt att byta ut den privata nyckeln, och om det görs så måste precis ALLA konsoller och ALLA spelskivor bytas ut, En ganska kostsam process Redigerat av Unregistered8147b14e, 07 January 2011 - 05:31. Postad 07 January 2011 - 08:18
Varför tror du inte på PS4 före 2015? (Jag frågar för att jag är nyfiken och inte har någon aning själv)
Sony är i min mening "high-end" när det gäller konsoler så oavsett när PS4 kommer så kommer den troligtvis att bräcka konkurrensen i termer av finesser och prestanda. Så har jag uppfattat PS2 och PS3 iaf. Frågan är bara hur mkt man kan förbättra från PS3? Någon som vet? Det enda jag kommer på är större spel, bättre upplöst grafik och snabbare laddning? Postad 07 January 2011 - 08:27
"Problemet" med PS3'an är väl igentligen avsaknaden av en programmervänlig grafikkrets (GPU). RSX'en (Grafikkretsen i PS3'an) är långt ifrån lika lätt att programmera för som "vad-nu-grafikkretsen-i-xboxen-heter" och kräver mycket mer tid och kunskap för att utnyttja korrekt. Det leder oftast till att multiplattformsspel ser lite snyggare ut och flyter lite bättre på XBOX. Annars är ju det eviga problemet med alla spelkonsoller att minnesmängden ofta är snålt tilltagen samt att minnet inte alltid är det snabbaste (detta för att hålla nere den totala produktionskostnaden) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |