Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 7.307692 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7.394736 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 3.416666 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 7.299998 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 12 June 2011 - 10:04

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Det finns mängder med saker som kan störa; EU-moppar, Trådlösa nätverk, Mikrovågsugnar, Billarm, Trådlösa telefoner, Trådlösa videosändare, Trådlösa högtalare, m.m., m.m., m.m, dvs i stort sett alla sändare.

Nja. De flesta av de här sänder på helt andra frekvensband än tv. Så även om det är en möjlighet så är det väldigt låg sannolikhet på den möjligheten.

Nu till frågeställarens problem.

Jag tror mer på att gå igenom antenninstallationen. Där finns det stora sannolikheter att problemet ligger.
Ta bort splittern till att börja med, om det är en passiv splitter så mer än halverar den signalstyrkan till respektive del.
Boxens mätning av signalstyrka och signalkvalitet kan vara lite missivsande. Det är nästan samma sak så länge man inte har för hög signalstyrka. Minskar signalstyrkan som i en splitter så minskar även signalkvaliteten eftersom signalnivån hamnar närmare brusets nivå.

Det framgår inte om det är på alla kanalerna som det är störningar eller om det bara är på hd-kanalerna? Eller bara vissa hd-kanaler? Sänds mux 7 på VHF där du bor?
Om det inte är alla, vilka av följande kanaler har störningar?
SVT1 (ej HD), TV4 (ej HD), TV3, Eurosport, TV4 Sport, SVT1HD, SVT2HD
De kanalerna har jag valt av en anledning, en per mux.

Redigerat av matbl, 12 June 2011 - 10:07.

Postad 12 June 2011 - 13:49

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Boxens mätning av signalstyrka och signalkvalitet kan vara lite missivsande. Det är nästan samma sak så länge man inte har för hög signalstyrka. Minskar signalstyrkan som i en splitter så minskar även signalkvaliteten eftersom signalnivån hamnar närmare brusets nivå.

Jodå. Efter att bytt ut Kjell&Co:s 4-1 splitter till en skarvkontakt och dessutom satt rätt storlek på f-kontakten på ena antenn-sladden så blev det genast bättre.
Nästan alla kanalerna gick upp både i signal-styrka (~96) och signal-kvalitet (100). Perfekt.

Dock; nu har jag problem med HD-kanalerna. Både de som kör VHF och UHF (Kanal 10 och 30). Dock, på UHF-kanalerna ser man inte den dåliga kvaliteten (så det kvittar) men VHF är verkligen usel.

Det framgår inte om det är på alla kanalerna som det är störningar eller om det bara är på hd-kanalerna? Eller bara vissa hd-kanaler? Sänds mux 7 på VHF där du bor?

Innan vart det alla. Nu har alla icke-HD bra kvalitet. UHF HD (Nät 6, Kanal 30) har sämre kvalitet men inget man ser genom att titta på kanalerna. Kanske blir värre när det börjar regna. VHF HD (Nät 7, Kanal 10) hackar som fasen.

Skulle tro att det är VHF antennen som strular nu. Det kanske är så att den råkar vara riktad mot Danmark? Vart det inte det som gamla VHF antenner brukade användas till? Bor bara ett par kilometer från Hörby-masten så den kan ju vara reflektioner den plockar in även om den är felriktad?

Fattar inget av antennteknologi...

Så här ser det ut idag:
Bifogad fil  DSC_0235.jpg   457.12K   1 Antal nerladdningar

Det är den nedre som är VHF antennen som jag fattat det rätt? Den pekar idag rätt mot masten. Så förmodligen pekar den rätt... Kanske något filter som kopplar ihop de båda antennerna som spökar...

Postad 12 June 2011 - 14:39

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Citera(anderswillhelmsson @ Jun 12 2011, 09:06 ) *
Det finns mängder med saker som kan störa; EU-moppar, Trådlösa nätverk, Mikrovågsugnar, Billarm, Trådlösa telefoner, Trådlösa videosändare, Trådlösa högtalare, m.m., m.m., m.m, dvs i stort sett alla sändare.

Nja. De flesta av de här sänder på helt andra frekvensband än tv. Så även om det är en möjlighet så är det väldigt låg sannolikhet på den möjligheten.

Stämmer inte alls!

Det finns ju massor av exempel i massor av trådar där folk fått tv-bilden förstörd av just såna där saker som jag skriver om!

T ex att en EU-moppe brakar förbi utanför, och då blir det störningar på bilden, det är ju en grej som är lätt att konstatera för vem som helst genom att man tittar ut när störningen kommer.

Men ibland kan det ju vara svårare att ta reda på vad det är som stör, som när man bor i flerfamiljshus och nån/några grannar använder sin Mikro och/eller Trådlösa videosändare osv.

Postad 12 June 2011 - 14:42

1951
  • 1951
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Du har ingen VHF-antenn, båda dina antenner är UHF-antenner.
Dina antenner är säkert sammankopplade med ett filter som
spärrar viissa kanaler. Detta var nödvändigt i det gamla analoga nätet
för att undvika störningar mellan olika kanaler. I det digitala nätet kan
man däremot koppla samman flera antenner utan att använda något dämpande filter.
Skaffa en VHF-antenn för kanal 5-12. En ordinär VHF-antenn har bara 7-8 spröt, men
spröten är 2-3 gånger längre än på en UHF-antenn.
Rikta sedan in antennerna mot den sändare som har starkast signal.
Du har tydligen två sändare att välja på eftersom dina nuvarande antenner pekar
mot två olika sändare
Du kanske också får in olika lokalsändningar beroende på vilken sändare
du väljer.

Postad 12 June 2011 - 14:54

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Dina antenner är säkert sammankopplade med ett filter som
spärrar viissa kanaler. Detta var nödvändigt i det gamla analoga nätet
för att undvika störningar mellan olika kanaler. I det digitala nätet kan
man däremot koppla samman flera antenner utan att använda något dämpande filter.

Ja, just det, och hur man kopplar ihop dem kan man läsa sig till hos Kjelle:

http://www.kjell.com...l/antennfilter/

Postad 12 June 2011 - 15:00

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Du har ingen VHF-antenn, båda dina antenner är UHF-antenner.

Kan förklara den dåliga mottagningen på VHF kanalerna. ;)

Tack. Ska se om jag hittar en vettig VHF antenn att sätta upp samt kolla om det sitter något filter i vägen för kanal 30.

Postad 12 June 2011 - 20:30

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Tack. Ska se om jag hittar en vettig VHF antenn att sätta upp samt kolla om det sitter något filter i vägen för kanal 30.

Tänk på att Koaxialkablar ruttnar med åren, och ger bra så mycket sämre ledningsförmåga, så du kanske ska byta ut sladdarna också.

Postad 12 June 2011 - 20:34

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Skulle tro att det är VHF antennen som strular nu. Det kanske är så att den råkar vara riktad mot Danmark? Vart det inte det som gamla VHF antenner brukade användas till? Bor bara ett par kilometer från Hörby-masten så den kan ju vara reflektioner den plockar in även om den är felriktad?

Om den ena pekar mot danmark så låt den göra det. DR kör väl gratissändningar i HD med bra kvalitet har jag för mig. Engelsktalande program (film/serier/etc) borde väl gå lika bra därifrån...

Postad 12 June 2011 - 20:34

Unregisteredc41c7708
  • Unregisteredc41c7708
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Skaffade en sån här + ett boxer abbonemang nyligen.

Får in alla kanalerna, men med pixelering. Bilden blev bättre när jag kastade bort antenn-filtret (eller vad det nu var) som satt på kabeln men har fortfarande pixelering.

Kollar man på inställningarna så har jag konstant 90% signal styrka, men kvalitets-mätaren studsar upp och ner mellan 100% och 10%. Vad tyder det på? Brus i signalen? Vad kan det bero på? Har en signal-splitter inkopplad men ska strax prova att ta bort den; men det borde inte förklara signal-bruset då den bara borde minska signal styrkan...

Vet inte hur det ser ut mellan den och antennerna (har två) då installationen "kom med huset". Vill inte titta för nära heller då det sitter ett getingbo där. :)

Så var det hos mig med, jag köpte en ny antenn (kombi vhf/uhf) och la på vinden.
Nu har jag stabilt läge på båda staplarna.

Postad 14 June 2011 - 21:47

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Om jag fattade beskrivningen på programmet rätt så funkar det genom att utnytja att SD-sändningar inte lagras krypterade på den engelska boxen. Det lurar boxen att tro att en HD-inspelning är SD genom att ändra dess metadata.
I våra boxar krypteras även SD-inspelningar så det borde inte gå att lura boxen även om man kan få foxy att hantera våra hmt-filer.
Men jag säger inte att det inte går. Bara att det förmodligen inte går. Men prova gärna... :)

Det var ganska precis vad killen sa också när han svarade på mitt mail, att det inte lär gå om SD-sändningarna är krypterade, vilket de ju som sagt är.. så han kunde inte direkt vara till någon hjälp vad det verkade.

Känner inte att det spelar så stor roll för mig ändå, jag har betydligt större problem med att boxeländet kraschar på var och varannan inspelning. Nästan varenda gång som jag åkt bort ett par dagar och haft några inspelningar inprogrammerade så har boxen varit helt låst när jag kommit tillbaka och jag har kanske fått med max ett (men oftast inget) av 3-4 program som var schemalagda för inspelning. Börjar få allt mer lust att kasta ut boxen genom fönstret.. :)

Postad 15 June 2011 - 17:12

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

, jag har betydligt större problem med att boxeländet kraschar på var och varannan inspelning. Nästan varenda gång som jag åkt bort ett par dagar och haft några inspelningar inprogrammerade så har boxen varit helt låst när jag kommit tillbaka och jag har kanske fått med max ett (men oftast inget) av 3-4 program som var schemalagda för inspelning. Börjar få allt mer lust att kasta ut boxen genom fönstret.. :)

Det problemet har jag haft med ett par gånger. (endast på hd kanalerna) har löst det med att sätta boxen på auto start kl1700 och att den stängs av kl0000. sen har det aldrig hänt. givetvis skall man inte behöva göra så med det är en lösning tills nästa uppdatering kommer. jag har pratat med humax supporten i Sverige om problemet.

Postad 16 June 2011 - 05:59

Gymir
  • Gymir
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Min box har börjat hoppa över inspelningar, vet inte varför... CSI och Criminal Minds (Kanal 5 HD) har den missat tre veckor i rad, fast jag har valt att den ska spela in hela serien.

Dessutom har jag satt en manuell inspelning på lilla prinsessan varje dag 06.40 - 06.50 men det spelas sällan in något.

Den har dessutom kraschat en gång, och det var en torsdag och vi kom inte hem förrän på lördagen så vi gick miste om våra timmerinspelningarna, och detta var just CSI och Crininal Minds.

Väljer jag att spela in en film på t.ex. TV4 och det sedan blir uppehåll för nyheter och annat vid 22-tiden så fortsätter den inte att spela in filmen när detta är slut.

Postad 16 June 2011 - 07:07

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Väljer jag att spela in en film på t.ex. TV4 och det sedan blir uppehåll för nyheter och annat vid 22-tiden så fortsätter den inte att spela in filmen när detta är slut.

Det är väl i.o.f.s. inte boxens fel. Filmerna ligger ju i två delar som olika program i EPG´n.

Postad 16 June 2011 - 08:04

Gymir
  • Gymir
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Det är väl i.o.f.s. inte boxens fel. Filmerna ligger ju i två delar som olika program i EPG´n.

Inte ska jag behöva tänka på att det är två inspelningar jag ska göra, dessutom har jag för mig att det har fungerat tidigare...

Postad 16 June 2011 - 08:37

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Inte ska jag behöva tänka på att det är två inspelningar jag ska göra,

Säg det till Tv4 ...

dessutom har jag för mig att det har fungerat tidigare...

Kan det inte ha gjort om inte prg'et ifråga är kodat såsom varandes en 'serie'.

Postad 16 June 2011 - 20:04

Gymir
  • Gymir
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Nu har jag manuellt fått spela in Criminal minds och hawaii five-o, fast att serieinspelning är aktiverat och ikonerna lyser i navigatorn. Lilla prinsessan som den spelade in i morse 06.40 - 06.50 kom inte med, fast jag kontrollerade att "rec" lyste i displayn.

Postad 16 June 2011 - 21:04

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Det problemet har jag haft med ett par gånger. (endast på hd kanalerna) har löst det med att sätta boxen på auto start kl1700 och att den stängs av kl0000. sen har det aldrig hänt. givetvis skall man inte behöva göra så med det är en lösning tills nästa uppdatering kommer. jag har pratat med humax supporten i Sverige om problemet.

Det verkar som problemet med att boxen hänger sig vid inspelning uppstår när den vaknar från standby. De senaste dagarna har jag låtit boxen vara på hela tiden och då har allt spelats in utan problem. Trist att behöva ha boxen igång hela tiden dock eftersom det antagligen sliter på hårddisken då timeshift inte kan stängas av som på min gamla topfield.

Nu har jag manuellt fått spela in Criminal minds och hawaii five-o, fast att serieinspelning är aktiverat och ikonerna lyser i navigatorn. Lilla prinsessan som den spelade in i morse 06.40 - 06.50 kom inte med, fast jag kontrollerade att "rec" lyste i displayn.

Jag har gett upp med serieinspelning på denna box, alltför ofta som det inte funkar. Hoppas det fixas i kommande uppdatering, jobbigt att ställa in manuella timers hela tiden.

Postad 17 June 2011 - 00:34

Quack2
  • Quack2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Den bästa boxen jag haft.
Men ett problem: Svenska koderna till multifjärren får jag inte att funka. Inte heller med de andra koder som finns i engelska manualen. Har en ny Sharp TV. Är koderna föråldrade? Vill gärna klara mig med en enda fjärr.

Postad 17 June 2011 - 08:40

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Min box har börjat hoppa över inspelningar, vet inte varför... CSI och Criminal Minds (Kanal 5 HD) har den missat tre veckor i rad, fast jag har valt att den ska spela in hela serien.

Dessutom har jag satt en manuell inspelning på lilla prinsessan varje dag 06.40 - 06.50 men det spelas sällan in något.

Den har dessutom kraschat en gång, och det var en torsdag och vi kom inte hem förrän på lördagen så vi gick miste om våra timmerinspelningarna, och detta var just CSI och Crininal Minds.

Det här råkar jag också ut för ibland. Mycket irriterande. Men jag tror jag har hittat problemet. Om den missar att sepla in ett visst avsnitt av en serie (hängt sig, ingen signal, osv) så verkar den inte fatta att den tiden redan har varit utan den väntar på att ett redan sänt avsnitt ska sändas (eller att en förfluten tidpunkt ska inträffa) och eftersom det inte händer så fattar den inte att den ska spela in nästkommande avsnitt.
Lösningen är att ta bort serieinspelningen och sne lägga dit den igen. Men mycket irriterande att man måste hålla koll på dem hela tiden.
Det här är nog det enda större problemet jag upplever med boxen. Jag har inga hängningar med inspelning från standby.

Redigerat av matbl, 17 June 2011 - 08:42.

Postad 17 June 2011 - 09:05

tegenfeldt
  • tegenfeldt
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag inhandlade en BXR-HD i förrgår och måste säga att det fungerar över förväntan! Dock är det en sak som jag inte lyckas få till, inspelningsfunktionen..

Jag anslöt ett 4gigs USB-minne till boxen, som jag hade formaterat om till ext3 med Partition Master då jag såg i manualen att det var det som gällde för att kunna spela in. Dock utan lyckat resultat. Är det något jag har missat eller har jag strulat till det när jag formaterade tror ni? (har inte använt programmet tidigare, så kan mycket väl vara ett handhavande fel hos mig där också.. :D )

Ha de!

Postad 17 June 2011 - 12:23

reknyl
  • reknyl
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag inhandlade en BXR-HD i förrgår och måste säga att det fungerar över förväntan! Dock är det en sak som jag inte lyckas få till, inspelningsfunktionen..

Jag anslöt ett 4gigs USB-minne till boxen, som jag hade formaterat om till ext3 med Partition Master då jag såg i manualen att det var det som gällde för att kunna spela in. Dock utan lyckat resultat. Är det något jag har missat eller har jag strulat till det när jag formaterade tror ni? (har inte använt programmet tidigare, så kan mycket väl vara ett handhavande fel hos mig där också.. :D )

Ha de!

Formatera USB-minnet med hjälp av boxen

Postad 17 June 2011 - 23:16

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Hm, det var ju en variant. Jag antar att du menar att inspelningarna är inlagda mellan 17 och 00 också då, så att boxen redan är på när det ska spelas in? Min box har iofs kraschat även när den varit påslagen vid inspelning, så det är nog ingen workaround som är hundraprocenting, åtminstone inte på min box.. men den har åtminstone kraschat betydligt mer sällan när den varit på, så det kanske ändå är en förbättring om man kör på den varianten med timern.

Idag hade t.o.m. min box hängt sig i standbyläge utan att ens spela in.. Den hade spelat in igår kväll men det hade då fungerat fint och den hade gått ner i standby igen efteråt. Men idag när jag kom hem från jobbet så gick det inte att starta boxen med vare sig fjärr eller knapparna på fronten, den svarade inte på någonting utan ville bara vara kvar i standbyläge. Fick som vanligt bli att stänga av med strömbrytaren på baksidan för att få igång den igen.

Jag vet inte om jag fått ett måndagsex eftersom min kraschar så mycket eller om jag spelar in mer än de flesta (ca 15 inspelningar i veckan tippar jag på) eller om det har något med vilka kanaler man väljer att spela in ifrån. Spelar oftast in ifrån Kanal5 HD så det är oftast där den kraschat, men jag har även varit med om att boxen kraschat vid inspelningar från TV4 HD, Kanal 5 (SD) och Kanal 9.

Postad 18 June 2011 - 14:09

Surte_Syd
  • Surte_Syd
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har haft min BXR-HD+ i snart 2 månader. Den bästa box jag haft!
Bra menyhantering, lätt med EPG-inspelning mm. Suverän funktion med 3 minuter extra vid början/slut.
Har iofs inte använt serieinspelning.
Inga problem med bild-ljud-synk Har fått fel på HD-inspelning vid 1 tillfälle om jag minns rätt. Spelar in både från påslaget läge och standby.
Multifjärren funkar bra med TV:n (Samsung LE40A-nånting)

Bor i Göteborgstrakten men med halvdåliga mottagningsförhållanden och har HD-kanalerna på VHF-bandet, men har inte behövt komplettera med VHF-antenn

Kort sagt: Klart nöjd :D

Redigerat av Surte_Syd, 18 June 2011 - 15:55.

Postad 18 June 2011 - 17:58

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Detta blir en första på många sätt, mitt första inlägg, min första digitalbox och mina första frågor. Spänningen hos mig är enorm. :D

Jag införskaffade en Humax BXR-HD+ i fredags då jag tröttnade på att min LG-TV inte fungerade med Boxers Mix-kontantkort och jag är OTROLIGT nöjd. Dock är det min första digitalbox så jag har inte varit med om så många turer iom utveckling osv men jag är väldigt nöjd.

Jag har inte haft några problem med att den hängt sig (än, ta i trä) och bilden är riktigt bra. Dock försvann SVT HD när jag bytte till box och det är lite irriterande. Finns det något sätt att hitta åt dem? Jag har gjort en ny kanalsökning samt att jag gjort en kanalsökning utan boxen ikopplad utan hjälp.

Sen, en annan fråga. Vad ska man ha ethernetporten på baksidan till? Jag hade hoppats kunna streama till den.. :)

Postad 18 June 2011 - 18:12

Gymir
  • Gymir
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Det här råkar jag också ut för ibland. Mycket irriterande. Men jag tror jag har hittat problemet. Om den missar att sepla in ett visst avsnitt av en serie (hängt sig, ingen signal, osv) så verkar den inte fatta att den tiden redan har varit utan den väntar på att ett redan sänt avsnitt ska sändas (eller att en förfluten tidpunkt ska inträffa) och eftersom det inte händer så fattar den inte att den ska spela in nästkommande avsnitt.
Lösningen är att ta bort serieinspelningen och sne lägga dit den igen. Men mycket irriterande att man måste hålla koll på dem hela tiden.
Det här är nog det enda större problemet jag upplever med boxen. Jag har inga hängningar med inspelning från standby.

Tack för tipset, min inspelningslista är proppfull med tidpunkter för inspelningar som varit, jag ska tömma allt och börja om från början, kanske ligger det något som stör inspelningarna, såsom du skrev. Jag har inte velat ta bort något eftersom det kanske påverkar kommande inspelningar. Glömsk som jag är kanske jag missar något program som ska spelas in :D

Postad 18 June 2011 - 22:35

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Hm, det var ju en variant. Jag antar att du menar att inspelningarna är inlagda mellan 17 och 00 också då, så att boxen redan är på när det ska spelas in? Min box har iofs kraschat även när den varit påslagen vid inspelning, så det är nog ingen workaround som är hundraprocenting, åtminstone inte på min box.. men den har åtminstone kraschat betydligt mer sällan när den varit på, så det kanske ändå är en förbättring om man kör på den varianten med timern.

Idag hade t.o.m. min box hängt sig i standbyläge utan att ens spela in.. Den hade spelat in igår kväll men det hade då fungerat fint och den hade gått ner i standby igen efteråt. Men idag när jag kom hem från jobbet så gick det inte att starta boxen med vare sig fjärr eller knapparna på fronten, den svarade inte på någonting utan ville bara vara kvar i standbyläge. Fick som vanligt bli att stänga av med strömbrytaren på baksidan för att få igång den igen.

Jag vet inte om jag fått ett måndagsex eftersom min kraschar så mycket eller om jag spelar in mer än de flesta (ca 15 inspelningar i veckan tippar jag på) eller om det har något med vilka kanaler man väljer att spela in ifrån. Spelar oftast in ifrån Kanal5 HD så det är oftast där den kraschat, men jag har även varit med om att boxen kraschat vid inspelningar från TV4 HD, Kanal 5 (SD) och Kanal 9.

Japp spelar oftast inte in någon på andra tider. och min box har bara hängt sig när jag har någon HD kanal på inspelning, testat detta grundligt, spelat in ett fler tal program i standard, sen slutat med en HD kanal, då hakar det upp sig, och alla program är inspelade innan HD inspelningen inte alltid men 3 av 5 gånger.
och detta händer bara när boxen är i standby.

Postad 19 June 2011 - 01:43

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Gjorde ännu en mindre kul upptäckt ikväll. Pga allt strul med min box så bestämde jag mig ikväll för att göra en fabriksinstallation + formatering av den interna disken. Eftersom jag tidigare provat att kopiera ut inspelningar till USB-disk och sedan kopiera tillbaka och att det då fungerat bra att spela upp så antog jag att det skulle fungera fint att ta backup på diverse inspelningar innan jag formaterade, så det gjorde jag.

Verkar dock uppenbarligen som en fabriksåterställning alt. formatering av den interna disken även gör så att de nycklar (eller vad det nu kan vara) som behövs för att koda av tidigare inspelat material som kopierats till extern hd försvinner så att det inte finns några möjligheter att de inspelningarna igen även om man kopierar tillbaka dem till den interna disken. Är iofs inte helt överraskad, men det är förstås ändå rätt surt. Fungerar alltså uppenbarligen bara att kopiera ut saker och återställa dem om boxen i övrigt lämnas oförändrad däremellan.

Nu sitter man här med ca 200 gig inspelningar som jag aldrig kommer kunna titta på, tack för det Humax! (Visst, det mesta är sådant som jag inte var så rädd om, om så inte varit fallet så hade jag förstås inte vågat testa en återställning, men det känns såklart ändå väldigt trist då det var en hel del saker jag gärna hade haft kvar..)

Så se detta som en varning: gör ingen återställning om ni har grejer på boxen som ni skulle vilja ha kvar i någon form..

Postad 19 June 2011 - 10:12

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Ni som har problem med krascher? Hur står boxarna? Står de instängda eller med andra enheter ovanpå? Låter nämligen som det kan vara värmeproblem.

Måndagsex existerar i stort sett inte på den här typen av produkter. "Allt" sköts numera i mjukvara och den torde vara identisk på alla boxar.

Postad 19 June 2011 - 12:25

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Ni som har problem med krascher? Hur står boxarna? Står de instängda eller med andra enheter ovanpå? Låter nämligen som det kan vara värmeproblem.

Jag har funderat på det också, men jag tvivlar på att det skulle vara värmen som är orsaken till detta. Min box står förvisso i en tv-bänk, dock en relativt öppen sådan och på ett eget hyllplan med hyfsat utrymme på såväl sidor, ovanför och bakom boxen (har inget bakstycke på tv-bänken heller). Känner jag på boxen efter att den varit igång några timmar så är den bara lite ljummen.

Om det vore värmeproblem som var orsaken så är det väl också en smula ologiskt att boxen lättare kraschar när den vaknar från standby (och således borde vara hyfsat sval) än när den redan är påslagen och varit det några timmar innan den börjar spela in?

Måndagsex existerar i stort sett inte på den här typen av produkter. "Allt" sköts numera i mjukvara och den torde vara identisk på alla boxar.

Förstår vad du menar, men trots allt så är det ju ändå en del hårdvara i boxarna också och hårdvara kan ju strula den med. Om man t.ex. skulle få en box där den interna hårddisken är i tveksamt skick och några trasiga sektorer dyker upp efter ett tag, så skulle väl det vara en grej som mycket väl skulle kunna få boxen att flippa ur. Finns nog mycket annat inuti boxen som kan vara av varierande kvalité också.

Redigerat av Hellberg, 19 June 2011 - 12:29.

Postad 19 June 2011 - 14:54

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Min motagare häger sig när den är i standby, men ite när den är på. den bör vara varmare när den varit på ett tag.
men humax motagaren är enligt mig en kall pryl om man jämför med andra saker i hylla + att den står på glashyllor utan vägar eller dörrar. det måste vara mjukvara fel.

Postad 19 June 2011 - 14:57

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Min box har hängt sig några gånger, har fått slå av den på baksidan och starta om den. men det är nåt seriöst fel i mjukvaran på denna box. Imorse hade jag satt boxen på att serieinspela en serie på Canal+, det skulle gå sex avsnitt i rad. Jag kollade noga att det lillla serieinspelsningsmärket poppade upp på alla avsnitt. När jag nu på förmiddan kontrollerade inspelningarna hade boxeländet bara spelat in det första avsnittet. Suck....

Postad 19 June 2011 - 15:19

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Min motagare häger sig när den är i standby, men ite när den är på. den bör vara varmare när den varit på ett tag.
men humax motagaren är enligt mig en kall pryl om man jämför med andra saker i hylla + att den står på glashyllor utan vägar eller dörrar. det måste vara mjukvara fel.

Samma för mig, så länge boxen är igång är den stabil och inspelningar funkar utan problem. Ganska säker på att det här med hängningar i standby är mjukvarufel. Kom igen Humax, fixa detta snarast!

Postad 20 June 2011 - 09:49

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
Det hjälper inte att gnälla här på forumet. Ring supporten (tel. 0550-85527) istället och rapportera dina problem. Var lugn och sansad (det är inte supportpersonalens fel att din box inte funkar och din borttappade inspelning kommer inte att dyka upp på disken för att du skriker i telefon). Beskriv vad som hände och förutsättningarna (vilken kanal, serie-inspelning, timer-inspelning eller manuell inspelning, SD eller HD, parallella inspelningar (SD/SD, SD/HD, HD/HD?), fler inspelningar "i rad", boxen i standby eller på, signalstyrka på kanalen, o.s.v.). All information just du kan bidra med gör det lättare att hitta buggarna.

Att döma av de senaste inläggen är det många som har problem med inspelningar av HD-material. Nu måste vi hjälpa Humax att hitta buggarna.

Postad 20 June 2011 - 14:38

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Det hjälper inte att gnälla här på forumet. Ring supporten (tel. 0550-85527) istället och rapportera dina problem. Var lugn och sansad (det är inte supportpersonalens fel att din box inte funkar och din borttappade inspelning kommer inte att dyka upp på disken för att du skriker i telefon). Beskriv vad som hände och förutsättningarna (vilken kanal, serie-inspelning, timer-inspelning eller manuell inspelning, SD eller HD, parallella inspelningar (SD/SD, SD/HD, HD/HD?), fler inspelningar "i rad", boxen i standby eller på, signalstyrka på kanalen, o.s.v.). All information just du kan bidra med gör det lättare att hitta buggarna.

Att döma av de senaste inläggen är det många som har problem med inspelningar av HD-material. Nu måste vi hjälpa Humax att hitta buggarna.

Helt rätt ringde själv för en månad sen, den jag pratade med på suporten var mycket trevlig och skulle vidarefodra detta till Humax, men han hade inte då hört något om dom problemen. så ring alla som har detta problem, men var sakliga. mina problem började med att jag fick nya kort av boxer vid uppgradering med HD kanaler.
sen till ett annat problem. kortet får inga koder var 14 dag hänt nu tre gånger får ringa boxer och gnälla lite.
sen två minuter senare har jag bild.

Om boxer kundkänst skulle läsa detta sluta fråga om signalstyrka när en har berättat vad som hänt innan.
vissa av era kundmottagare är inte rediga på en fläck. när dom inte vet vad en mux tex är hur f*a skall dom då kunna hjälpa till. Det är väl inte meningen att jag som kund skall behöva ringa upp en gång till för att få en ny handläggare som kan sitt jobb. för dom vägra ju koppla samtalet till en annan handläggare. när en har överbevisat dom att deras kunskaps nivå är inte fullgod, man undrar om dom vill lära sig........

Postad 22 June 2011 - 13:57

Quack2
  • Quack2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
De flesta problem verkar kunna hitta problemlösare här. Men det här går man tydligen bet på.
Mitt problem återigen: Svenska koderna till multifjärren får jag inte att funka. Inte heller med de andra koder som finns i engelska manualen. Har en ny Sharp TV. Är koderna föråldrade? Vill gärna klara mig med en enda fjärr.

Postad 22 June 2011 - 18:53

munge
  • munge
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är den knepig när det gäller hårddiskar? Jag försökte jacka i en WD 250 GB 2,5". Den formaterar och allt verkar bra, men det går inte att spela in. Känns inte som någon särskilt speciell disk. Eller ska jag göra något mer än att formatera och sen trycka Record eller välja ett program för inspelning i guiden? Jag kan bara välja Påminnelse.

Postad 22 June 2011 - 20:49

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

De flesta problem verkar kunna hitta problemlösare här. Men det här går man tydligen bet på.
Mitt problem återigen: Svenska koderna till multifjärren får jag inte att funka. Inte heller med de andra koder som finns i engelska manualen. Har en ny Sharp TV. Är koderna föråldrade? Vill gärna klara mig med en enda fjärr.

Är nog svårt att få det att fungerar, med alla tv apparater, Och det är nog inte så många som använder humax fjärrkontroll till att styra andra apparater. själv har jag en Harmony one som fungera utmärkt, Dyr ja men värd varenda
krona.

Postad 29 June 2011 - 08:45

typas
  • typas
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Har märkt att bilden på vissa kanaler försvinner ibland när jag kör med Smartwi 2. Är det någon som har liknande problem eller vet vad det kan bero på?

Postad 01 July 2011 - 23:13

dreadlox
  • dreadlox
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag har också en Sharp TV och koderna i manualen funkade inte på min heller.
Men efter en halvtimmes frenetiskt testande fann jag att kod 274 verkar funkar perfekt med min Sharp Aquos - alla knappar verkar göra vad de ska. Även kod 177 funkar lite men vissa knappar funkar ej. Den reagerar även på kod 015 (av/på funkar), men de flesta knappar blir fel. Så 274 är kanske bästa chansen ;) Annars är det bara att testa 001,002,003,.. - hur långt vet jag inte (jag var mycket nära att ge upp när 274 plötsligt funkade!)

...och om någon skulle ha en gammal Denon-förstärkare så funkade kod 012 perfekt på Audio-knappen (inte heller den fanns i manualen)

Postad 02 July 2011 - 23:02

ovsun
  • ovsun
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har märkt att bilden på vissa kanaler försvinner ibland när jag kör med Smartwi 2. Är det någon som har liknande problem eller vet vad det kan bero på?

Ja. Verkar som boxer skickar nya koder ca var fjortonde dag och då måste jag köra originalkortet i en mottagare tills det kommer igång och sedan para om alla kort. Om klientkorten sitter i för länge i basenheten vid parningen uppstår frysningar i bilden när boxen ska läsa av originalkortet. Försvinner om man parar om, max 10 sekunder.

Postad 03 July 2011 - 09:27

FearsomeSwede
  • FearsomeSwede
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite.
Har letat efter en HD-Box som klarar 1080i/p och dubbla tuners är inget krav.
Har läst att det går och spela in via USB-Hårddisk och detta låter smidigt i mina öron.
Fungerar det lika bra i praktiken?
Skulle ni rekommendera Humax BXR-HD för en som har full HD som krav och vill ha fin bild?
Jag har boxer och tänker skaffa tilläggspaketet så man får alla HD kanalerna.
Har en Samsung LE46C535. Borde allt fungera smärtfritt?

Tack på förhand!

Postad 03 July 2011 - 10:00

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite.
Har letat efter en HD-Box som klarar 1080i/p och dubbla tuners är inget krav.
Har läst att det går och spela in via USB-Hårddisk och detta låter smidigt i mina öron.
Fungerar det lika bra i praktiken?
Skulle ni rekommendera Humax BXR-HD för en som har full HD som krav och vill ha fin bild?
Jag har boxer och tänker skaffa tilläggspaketet så man får alla HD kanalerna.
Har en Samsung LE46C535. Borde allt fungera smärtfritt?

De här boxarna klarar inte 1080p. 1080i går bra men eftersom inga kanaler i marknätet sänder i det formatet så är det bättre att köra ut 720p och sen låta tv:n skala till 1080p. För det gör den tv:n du har alltid, oavsett informat.
Det ger med största sannolikhet bättre bild än att skicka 1080i från boxen.

USB-inspelning kan jag inte uttala mig om, men om du inte ska ha dubbla tuners så tänk på att du inte kan se ett program och samtidigt spela in ett annat om du inte har det (vissa specialfall finns där det kan funka ändå p.g.a. hur kanalerna sänds tillsammans i muxar).

Redigerat av matbl, 03 July 2011 - 10:01.

Postad 04 July 2011 - 09:40

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Är den knepig när det gäller hårddiskar? Jag försökte jacka i en WD 250 GB 2,5". Den formaterar och allt verkar bra, men det går inte att spela in. Känns inte som någon särskilt speciell disk. Eller ska jag göra något mer än att formatera och sen trycka Record eller välja ett program för inspelning i guiden? Jag kan bara välja Påminnelse.

Efter att du formaterat måste du välja alternativet under formateringsknappen, "byt enhet för inspelning" eller något liknande heter det.

Postad 04 July 2011 - 15:21

ijahman
  • ijahman
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jag är på det stora hela extremt nöjd med boxen. Det som har strulat är serieinspelning, jag har gett upp på det och gör en sökning på den serie jag vill spela in för att sedan spela in några avsnitt åt gången, då fungerar det alltid. Hoppas det kommer en uppdatering.

Några hängningar har jag inte råkat ut för, men någon gång har det hänt att boxen bara får in 1:an och 2:an i HD de övriga kanaleran säger den att jag inte har rätt att se, efter en omstart så lirar det dock, har hänt kanske 3-4ggr och jag har haft boxen sen den släpptes. För övrigt tycker jag den är snabb, tyst, enkel och bild, ljud upplever jag som väldigt bra. Fick igång harmony fjärren direkt genom att använda koderna till HumaxHDR FOX T2, har funkat så bra att jag inte brytt mig om att ändra.

Postad 13 July 2011 - 21:39

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig av 2st remote control codes som inte fanns med i manualen. Fick prova mig fram den långa vägen.

TV - Panasonic TH42-PV70 / TH42-PX70
TV knappen och kod 353 funkar

Reciever - Denon AVR-1602
Audio knappen och kod 067 funkar

Skönt att även kunna kontrollera dessa enheter via Humaxfjärren om man inte når Logitech Harmonyn från soffan. :)

Nu är det bara PVR buggarna som behöver fixas. Försökte spela in Big 4 sändningen på SVT1 HD förra helgen. Första inspelningen gick bra, sen när det blev kanalbyte och sändningen fortsatte i SVT2 HD så hängde sig boxen och spelade inte in något.

Postad 15 July 2011 - 13:13

samedi
  • samedi
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej,

någon som haft problem med att fjärrkontrollen slutar funka? Enligt Humax-support är detta ett vanligt problem men jag kan inte hitta någon annan som har råkat ut för det.

Kom hem efter att ha varit i väg en vecka och boxen reagerar inte på fjärren. Enligt supporten har den "låst" sig på tv, skulle dra ur strömmen osv (vilket jag redan provat). De skulle skicka en retursedel så jag kunde returnera den i fall den inte "hoppade" igång!!!

Man kan tycka att det borde finnas något sätt att göra en hard-reset på boxen, någon som har några tips? Det något begränsade utbudet av knappar på själva boxen funkar utmärkt.

/S

Postad 15 July 2011 - 14:19

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1168 inlägg
  • 0

någon som haft problem med att fjärrkontrollen slutar funka?

Har hänt mig också. Jag hade omedvetet råkat trycka på någon av de vita knapparna, TV, DVD eller Audio.
Efter att jag tryckt på PVR, så fungerade fjärrkontrollen igen.

Postad 15 July 2011 - 15:08

samedi
  • samedi
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har försökt trycka på PVR men det funkar tyvärr inte. Jag har även försökt göra om grundinställningen på alla knappar också (hålla in tre sekunder till programmeringsläge sedan vänta en minut), det verkar dock inte gå att varken göra grundinställning eller programmera PVR-knappen (vilket kanske är naturligt).

Postad 16 July 2011 - 17:27

Unregistered93573766
  • Unregistered93573766
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Samedi,

Prova att ställa om fjärren till alternativ frekvens. http://hummy.tv/foru...e-same-room.24/

Kanske kan lösa problemet?

Postad 16 July 2011 - 19:44

samedi
  • samedi
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Bra tips piranhamcse, testade alla 6 frekvenserna men boxen reagerar inte över huvud taget. :) Den lyser träget TV och inget jag gör verkar få den att göra något annat. Ingen som vet om det går att göra en hard reset på den? Det finns ju inte så många knappar att leka med när den inte reagerar på fjärren...

Redigerat av samedi, 16 July 2011 - 19:44.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.