* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
1406 svar till detta ämne
Postad 15 januari 2011 - 21:14
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Var det en Sagemcom RT90-160 HD som du blev erbjuden??
Han nämnde 160gb hårddisk, så jag förutsätter att det är den. Det verkar vara den enda de erbjuder nu via hemsidan oxå. Jo man kan visst titta på ett tredje program.
Hur ska ni ha det? Kan man eller kan man inte? Man kan spela in 2 program samt titta på ett 3:e. Ställning just nu: Ja / Nej 2 / 1 =) /D
Postad 15 januari 2011 - 23:26
mrharakiri
-
mrharakiri
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hur ska ni ha det? Kan man eller kan man inte? Man kan spela in 2 program samt titta på ett 3:e. Ställning just nu: Ja / Nej 2 / 1
=) /D
Hmm nä det går inte, manualen säger att "vid dubbelinspelning kan man se ett begränsat antal kanaler" och när jag testar så är det de två kanaler som spelas in som går att se. Men det är klart det är ju ett begränsat antal
Postad 16 januari 2011 - 01:18
1951
-
1951
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Antenn problem... Har en Nedis DAT-HD KOMB http://www.netonnet....3806.4277/#tabs Får kanalerna på tv´n med bra bild utom National Geographic Channel HD Testade med en Macab Digicamp Deluxe http://www.netonnet....xe/135829.4277/ Med den antennen är det mycket bra bild på National Geographic Channel HD och övriga kanaler hur kan det komma sig??
Elektroniken i antennen för VHF-bandet kan vara trasig
Postad 16 januari 2011 - 09:51
cool61
-
cool61
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Mycket dålig bild på National Geographic Channel HD och lite bättre på Svt2 Hd ibland kommer det upp ingen singnal, det är dom kanalerna som ligger på VHF
Övriga kanaler som ligger på UHF är det inga problem med. Har 3,2 km till masten
Men tar jag Macab Digicamp Deluxe antennen så blir det bättre bild på VHF kanalerna.
Postad 16 januari 2011 - 13:06
tolvman
-
tolvman
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Bra mycket bättre än comhem som jag hade tidigare.
allt är bättre än comhem...om det ska bli sämre bildkvalite än comhem måste du byta till mobiltv webbtv eller iptv...det är dåligt bildmässigt. det finns flera mottagare som kan spela in 3-4 och fler program samtidigt och se på ett 4-5 live eller från disk, givetvis med begränsningen om en mux per tuner. sen att sagem/dilog inte kan det, kan vara en begränsning de lagt in på mediebolagens begäran att filerna ligger kodade på disk, är ett önskemål från mediebolagen också råd: undvik distributörernas boxar så långt det går.. finns eu länder där myndigheterna funderar på att förbjuda denna hantering
Postad 16 januari 2011 - 13:08
pemala
-
pemala
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Mycket dålig bild på National Geographic Channel HD och lite bättre på Svt2 Hd ibland kommer det upp ingen singnal, det är dom kanalerna som ligger på VHF Övriga kanaler som ligger på UHF är det inga problem med. Har 3,2 km till masten Men tar jag Macab Digicamp Deluxe antennen så blir det bättre bild på VHF kanalerna.
När du bor så närma borde det vara mycket lätt ta mot VHF. Jag har en gammal UHF-VHF-kombi antenn från den analoga eran med separat Televesförstärkare. När signalen gick genom UHF-förstärkning blev VHF-signalerna för svaga men när jag istället kopplade den genom förstärkarens VHF-pass-through fick jag tillräckliga signaler (märkligt nog även på UHF som tidigare behövt denna förstärkning vilket dock kanske kan bero på att jag har en UHF-antenn till riktad mot Danmark på en annan förstärkt ingång) Jag drar i alla fall slutsatsen att VHF-signaler inte mår bra av att köras genom en förstärkare dedikerad åt UHF. Jag vet inte vad Nedis förstärkardel gör med VHF-signaler. Var Nedis-antennen perfekt riktad och korrekt inkopplad?
Postad 16 januari 2011 - 15:02
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Jag har nu fått svar från Philips, de har inte för avsikt att komma med någon uppdatering till 9632-serien. Lite stick i stäv med vad Sagem alltså hävdar, de säger ju att de och Philips jobbar på att lösa problemet. Jaja, det är väl bara att vänta och hoppas att Sagem kommer med en uppdatering pronto.
( https://www.minhembi...dpost&p=3131061)
Postad 16 januari 2011 - 16:46
cool61
-
cool61
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Detta är samma antenn som jag har http://www.digitaltv...dukt.php?p=2306Och sen har jag Televés 24V Nätdel antennförstärkare http://www.digitaltv...dukt.php?p=2418Jag har hållt på med antennen hela helgen, riktat den åt alla håll men VHF- signalerna blir inte bättre, har även ny antenn kabel. Drar jag ut kabeln till nätdelen så blir VHF- signalerna lite bättre men då blir det dåligt på UHF- signalerna. Skall man behöva att köpa en annan antennförstärkare eller vad skall man göra.
Postad 16 januari 2011 - 16:57
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Fick hem boxen i fredags och kommer skicka tillbaks den imorgon måndag.
Fick tom fler artifakter i bilden med den här boxen på vissa utav de vanliga SD-kanalerna, än på vår gamla Sagem mottagare utan varken hdmi eller HD-mottagning. Sen lyckades jag inte få till vissa kanaler tilll 16:9, trots att jag valt rätt i inställningar osv.
Fick svarta kanter till höger och vänster om bilden på vissa kanaler, och nej det är inte tvns inställningar.
Blev väl rätt ok bild på hd-kanalerna, men thats it typ. Riktigt trist.
Redigerat av twebbas, 16 januari 2011 - 17:00.
Postad 16 januari 2011 - 17:07
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Du gjorde samma misstag som jag. Använd formatknappen så får du bort de svarta kanterna.
Postad 16 januari 2011 - 19:38
pemala
-
pemala
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Detta är samma antenn som jag har http://www.digitaltv...dukt.php?p=2306 Och sen har jag Televés 24V Nätdel antennförstärkare http://www.digitaltv...dukt.php?p=2418 Jag har hållt på med antennen hela helgen, riktat den åt alla håll men VHF- signalerna blir inte bättre, har även ny antenn kabel. Drar jag ut kabeln till nätdelen så blir VHF- signalerna lite bättre men då blir det dåligt på UHF- signalerna. Skall man behöva att köpa en annan antennförstärkare eller vad skall man göra.
Den borde förstärka även VHF-signaler bra. Sitter den tillräckligt högt utan nåt tjockare hinder framför? Har du tagit fram exakt bästa rekommenderad antennriktning genom att slå in din adress på http://www.teracom.s...a_ratt_tv_mast/ och sen riktat med en kompass, iPhone eller nåt annat lämpligt? Annars har jag inte fler råd annat än att kontakta en sk "antenngubbe"...
Postad 16 januari 2011 - 19:52
Unregisteredf5f99731
-
Unregisteredf5f99731
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Vet inte om detta är något svar men jag kör med en utomhusantenn (plasthus). Den sitter på utsidan väggen på ovanvåningen och jag har riktat den nedåt mot marken för att få in VHF kanalerna (UHF kanalerna blir bra då med). Riktar jag den mot tv-masten får jag inte in VHF-kanalerna över huvudtaget.
Redigerat av Unregisteredf5f99731, 16 januari 2011 - 19:53.
Postad 16 januari 2011 - 21:38
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Exakt det som jag tidigare pekade på "kunde" spela in, när man jämför "nu mot då", vilket gör att man inte kan utan andra bevis, med säkerhet säga att det är boxen som är orsaken, fram tills att man får en annan box som kan ta emot samma input.
Om man körde högre bitström tidigare så är det ju så att input idag, inte är densamma som under testfasen, oavsett om encoding/decoding blivit bättre.
Dock tror jag inte att det har blivit 20% bättre, dvs 15 --> 12 i form av bildkvalitet. Kanske att det krävs mindre minne/CPU
En av många metoder i MEPG4 att minska bitströmmen är ju att öka GOP-storleken och hur det kan påverka en STB om man har för hög/låg signalstyrka i form av felkorrigering etc är svårt att säga på förhand.
Nu kommer jag snart att få en annan box (den utan inspelning) så man kan jämföra, fast om det också är en Sagem så blir det troligtvis samma resultat.
Snart kommer det väl andra fabrikat så man kan jämföra box mot box
min box hänger sig hela tiden vid timer-inspelning. Kan man göra nåt åt det eller är det individberoende?
lyckats spela in 1 av 5 försök.
uselt!
Redigerat av perreb, 16 januari 2011 - 21:40.
Postad 17 januari 2011 - 09:09
hasuse
-
hasuse
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Prova programinspelning istället för timerinspelning.
Postad 17 januari 2011 - 10:42
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Vilken box pratar du om? Jag testade igår och med den här (RT90) kan du spela in på två program samtidigt och titta på ett tredje REDAN INSPELAT program! Jo det går fint att spela in två program och titta på ett tredje alt. ett inspelat. Dock är man då begränsad till att titta på en kanal på nån av de muxar som man spelar in ifrån.
Postad 17 januari 2011 - 11:00
mrharakiri
-
mrharakiri
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Vilken box pratar du om? Jag testade igår och med den här (RT90) kan du spela in på två program samtidigt och titta på ett tredje REDAN INSPELAT program!
Ja precis. Om du läser mitt inlägg här ovan (nr602) så ser du att jag tolkade det som står i maualen felaktigt. Har också för mig att det jag skrev stått i ett tidigare inlägg men jag kan ha fel.
Postad 17 januari 2011 - 11:07
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag fick också min box i fredags. Den fungerar ganska bra efter uppdatering av software men jag saknar några funktioner om jag jämför med min gamla Sagembox. Men det var svårt att hitta nåt HD-material!! Varför sänds inte bandy i HD? Först så har jag ett irriterande brusljud vid skifte av kanaler, paus och snabbspolning istället för att det borde vara tyst! Efter paus och snabbspolning kommer alltid en bildstörning efter ca 8 sek. Det går INTE att pausa och gå framåt med små steg för boxen hoppar alltid en okontrollerad bit. Vid inspelning av två på varandra följande program fick jag bara en enda lång inspelning. Funktionellt så kan jag inte dela och ta bort avsnitt i program bara sätta ihop. USB-porten är inte aktiv och man kan inte kopiera ut saker på disk. Man kan inte heller lägga in musik och bilder och bygga bildspel m.m.
Redigerat av ansgar, 21 januari 2011 - 03:21.
Postad 17 januari 2011 - 11:10
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Dock tror jag inte att det har blivit 20% bättre, dvs 15 --> 12 i form av bildkvalitet. Kanske att det krävs mindre minne/CPU
Åjo. Och betydligt bättre än så. Encoder-folk (sådanna som jobbar med att utveckla sådanna encoders som sändarfirmor typ teracom, canal digital, m.fl. använder) hävdar oftast att mycket mer än 5 MBit/s inte behövs för 720p50. Själv tycker jag nog lite mer behövs, typ 8-9 vid live-kodning. Men 15 är helt overkill med dagens encoders, det har hänt mycket på den fronten de senaste åren. Som jämförelse kan väl nämnas att pirat-content ofta inte ligger på mer än 6-8 MBit/s i snitt och då är det 1080p24 (lite men inte mycket mer bildinnehåll per sekund än 720p50) och ser bra ut, men då är det såklart inte live-encodning.
Postad 17 januari 2011 - 11:14
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Fick hem boxen i fredags och kommer skicka tillbaks den imorgon måndag. Fick tom fler artifakter i bilden med den här boxen på vissa utav de vanliga SD-kanalerna, än på vår gamla Sagem mottagare utan varken hdmi eller HD-mottagning. Sen lyckades jag inte få till vissa kanaler tilll 16:9, trots att jag valt rätt i inställningar osv.
Fick svarta kanter till höger och vänster om bilden på vissa kanaler, och nej det är inte tvns inställningar.
Blev väl rätt ok bild på hd-kanalerna, men thats it typ. Riktigt trist. Gamla program inspelade i 4:3 har naturligtvis svarta kanter till höger och vänster om man inte förvränger bilden. Jag brukar köra med 14:9 då för att bättre utnyttja skärmen. Kanterna blir smalare och bilden beskärs lite upptill och nertill men jag kan fortfarande se eventuell text.
Redigerat av ansgar, 21 januari 2011 - 03:27.
Postad 17 januari 2011 - 14:43
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Beställde en box igår, så vi får la se när den kommer och hur den fungerar.
Den kommer att bli en andra-box och bo i sovrummet, för den känns inte tillräckligt pålitlig jämfört med min gamla Topfield 5710 med bara MPEG-2 som lär bo kvar ett tag till.
Läste igenom HELA tråden igår/inatt, så jag är lite förberedd på vad som komma skall.
Den där uppdateringen som det pratades om skulle ske 3 januari, har den kommit än?
Postad 17 januari 2011 - 17:23
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Ringde idag och gnällde på att jag inte kan ta in hd-kanaler med min gamla hd-box som jag köpte endast för att få hd. Efter mkt trasslande erbjöd sig boxer att jag fick byta ut min nyvarande box mot en ny hd-godkänd för mellanskillnaden jag gav för den jag har. Summan var 104kr!!!!!! plus att jag fick hd-kanalerna gratis i ett år.
Helt otroligt!!!! Dom skulle skicka en ny och jag ska lägga min gamla i den kartongen o skicka tillbaka, låter nästan för bra för att vara sant. Då får man ju även chansen att testa om det är värt att byta till den nya.
Blir lite skeptisk mot den nya om man läser om alla problem folk verkar ha med den.
Bättre lite sämre bild men fungerande box än klockren bild ibland .
Postad 17 januari 2011 - 18:24
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Åjo. Och betydligt bättre än så. Encoder-folk (sådanna som jobbar med att utveckla sådanna encoders som sändarfirmor typ teracom, canal digital, m.fl. använder) hävdar oftast att mycket mer än 5 MBit/s inte behövs för 720p50. Själv tycker jag nog lite mer behövs, typ 8-9 vid live-kodning. Men 15 är helt overkill med dagens encoders, det har hänt mycket på den fronten de senaste åren. Som jämförelse kan väl nämnas att pirat-content ofta inte ligger på mer än 6-8 MBit/s i snitt och då är det 1080p24 (lite men inte mycket mer bildinnehåll per sekund än 720p50) och ser bra ut, men då är det såklart inte live-encodning.
På en BluRay-skiva är det vanligt med bitrater på runt 30Mbps (och ibland t.o.m. högre). Är det enligt din mening en ännu mer hysterisk overkill? Vad det gäller "pirat-content" så tycker jag inte att sådant hårdkomprimerat material är lämpligt som referens-material! Jag har än så länge inte sett något högupplöst "pirat-content" som står sej i jämförelsen med t.ex. Bluray (som jag hellre jämför med). Denna delen av diskussionen påminner mej obehagligt mycket om resonemanget om att 720p är fullt tillräckligt, med motiveringen att ingen kan se någon nämnvärd skillnad ändå i jämförelsen mot 1080p! Jag ser skillnaden tydligt och på välproducerat material så är skillnaden t.o.m. stor... Jag tycker det är synnerligen trist (och dumsnålt) att se en utveckling där man tar till sej ny teknik med fantastisk potential, men sen begränsar sej p.g.a. något så dumt som subjektivt tyckande baserat på bristande förmåga och förutsättningar. Ungefär som att köpa sej en ferrari, men aldrig tillåta sej att köra någon annanstans än på parkeringen... Ringde idag och gnällde på att jag inte kan ta in hd-kanaler med min gamla hd-box som jag köpte endast för att få hd. Efter mkt trasslande erbjöd sig boxer att jag fick byta ut min nyvarande box mot en ny hd-godkänd för mellanskillnaden jag gav för den jag har. Summan var 104kr!!!!!! plus att jag fick hd-kanalerna gratis i ett år. Helt otroligt!!!! Dom skulle skicka en ny och jag ska lägga min gamla i den kartongen o skicka tillbaka, låter nästan för bra för att vara sant. ...
Vet inte om jag förstod dej korrekt, men det där med "gratis" HD-kanaler i ett år låter misstänkt. Det HD-abbonemang jag tecknade gav nämligen också "gratis" HD-kanaler i ett år, men på villkoret att man tecknade 2 års abbonemang och betalade fullt pris hela år 2. Du kanske ska ta och titta på villkoren igen, så att inte dina gratis HD-kanaler helt plötsligt kommer att kosta dej ett års abbonemang iallafall...
Postad 17 januari 2011 - 19:01
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Vet inte om jag förstod dej korrekt, men det där med "gratis" HD-kanaler i ett år låter misstänkt. Det HD-abbonemang jag tecknade gav nämligen också "gratis" HD-kanaler i ett år, men på villkoret att man tecknade 2 års abbonemang och betalade fullt pris hela år 2.
Du kanske ska ta och titta på villkoren igen, så att inte dina gratis HD-kanaler helt plötsligt kommer att kosta dej ett års abbonemang iallafall...
Mkt möjligt att jag bet fullt 2a året men det kostar väl bara 59:- mån, inget jag går under av.
Postad 17 januari 2011 - 20:24
Unregistered6247caba
-
Unregistered6247caba
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har ett problem med denna box, jag antar att jag missat någon inställning...??
När jag matar min TV (Panasonic TX-P50G10E) med signal från boxen genom HDMI, kan jag inte slå över och titta på TV genom TV:ns inbyggda DVB-T mottagare. Det går bra att mata in DVD eller Dator-signal i samma (eller annan) HDMI-ingång och fortfarande kunna titta via inbyggda mottagaren. Och med min gamla Sagembox kan jag skicka signal (via SCART) och fortfarande titta via TV:ns mottagare.
Det kanske ska vara så???
Postad 17 januari 2011 - 22:44
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Jag öppnar EPG, väljer program och sedan record. Sätter sedan boxen i stand-by.
är det en programinspeling eller en timerinspelning?
är alternativet att gå in i timerlistan och manuellt lägga in dag/tid/kanal och sedan sätta den i standby?
skulle det göra någon skillnad?
borde ju vara samma wake-up funktion i båda fallen men jag ska prova när jag har lite tid
quote name='hasuse' date='Jan 17 2011, 09:09 ' post='3165721']
Prova programinspelning istället för timerinspelning.
[/quote]
Postad 17 januari 2011 - 22:53
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
kanske stämmer om man har gamla 28" CRT TV som referens-TV  Nu köper folk större och större platta TV så jag håller inte med om vad "experterna" hävdar. Jag kör 120" full-HD bild och en ström på 6-8 Mbps skulle jag inte ens orka titta på  och aldrig acceptera som HD. Har helt slutat tanka filmer eftersom jag inte klarar av att se den sunkiga bilden. Blir kanske bra resultat på en ipod  Åjo. Och betydligt bättre än så. Encoder-folk (sådanna som jobbar med att utveckla sådanna encoders som sändarfirmor typ teracom, canal digital, m.fl. använder) hävdar oftast att mycket mer än 5 MBit/s inte behövs för 720p50. Själv tycker jag nog lite mer behövs, typ 8-9 vid live-kodning. Men 15 är helt overkill med dagens encoders, det har hänt mycket på den fronten de senaste åren. Som jämförelse kan väl nämnas att pirat-content ofta inte ligger på mer än 6-8 MBit/s i snitt och då är det 1080p24 (lite men inte mycket mer bildinnehåll per sekund än 720p50) och ser bra ut, men då är det såklart inte live-encodning.
Postad 18 januari 2011 - 07:29
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
När skaffade du din föregående box? Ringde idag och gnällde på att jag inte kan ta in hd-kanaler med min gamla hd-box som jag köpte endast för att få hd. Efter mkt trasslande erbjöd sig boxer att jag fick byta ut min nyvarande box mot en ny hd-godkänd för mellanskillnaden jag gav för den jag har. Summan var 104kr!!!!!! plus att jag fick hd-kanalerna gratis i ett år. Helt otroligt!!!! Dom skulle skicka en ny och jag ska lägga min gamla i den kartongen o skicka tillbaka, låter nästan för bra för att vara sant. Då får man ju även chansen att testa om det är värt att byta till den nya. Blir lite skeptisk mot den nya om man läser om alla problem folk verkar ha med den. Bättre lite sämre bild men fungerande box än klockren bild ibland .
Postad 18 januari 2011 - 08:48
hasuse
-
hasuse
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag öppnar EPG, väljer program och sedan record. Sätter sedan boxen i stand-by.
är det en programinspeling eller en timerinspelning?
är alternativet att gå in i timerlistan och manuellt lägga in dag/tid/kanal och sedan sätta den i standby?
skulle det göra någon skillnad?
borde ju vara samma wake-up funktion i båda fallen men jag ska prova när jag har lite tid 
quote name='hasuse' date='Jan 17 2011, 09:09 ' post='3165721'] Prova programinspelning istället för timerinspelning.
”Programläget” i menyn Användarinställningar är det jag använder och det funkar bra. Timerläget, där man kan ställa in att inspelningen ska starta X minuter före och sluta X minuter efter, buggar för mig också. Se http://digitaltvguid...och-avslutar-5/
Redigerat av hasuse, 18 januari 2011 - 08:48.
Postad 18 januari 2011 - 11:03
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
På en BluRay-skiva är det vanligt med bitrater på runt 30Mbps (och ibland t.o.m. högre). Är det enligt din mening en ännu mer hysterisk overkill?
Vad det gäller "pirat-content" så tycker jag inte att sådant hårdkomprimerat material är lämpligt som referens-material! Jag har än så länge inte sett något högupplöst "pirat-content" som står sej i jämförelsen med t.ex. Bluray (som jag hellre jämför med).
Jag ser självklart helst på blu-ray när det kommer till film. Har också gått ifrån pirat-content till förmån för hyrda blu-ray för just bildkvalitetens skull. Jag tror inte man ska jämföra tv-sändningar i HD med den HD-kvalitet man får från blu-ray. För en film på blu-ray så håller ju källmaterialet betydligt högre kvalitet än vad en tv-inspelning gör (bildmässigt alltså) och sen har man tillgång till betydligt mer bitar att koda det på. Så självklart blir det betydligt bättre i slutändan. Dit kommer nog inte tv-söndningar alls eller så dröjer det mycket länge. Jag är mest nöjd om tv-sändningar i HD ger en betydligt bättre bild än SD-sändningarna för de är riktigt sunkiga på en del kanaler (3, 4, 5). kanske stämmer om man har gamla 28" CRT TV som referens-TV  Nu köper folk större och större platta TV så jag håller inte med om vad "experterna" hävdar.
Jag kör 120" full-HD bild och en ström på 6-8 Mbps skulle jag inte ens orka titta på och aldrig acceptera som HD.
På den storleken så kommer alla tv-sändningar att se sunkiga ut jämfört med en bra blu-ray under överskådlig framtid. Det är nog bara att acceptera...
Postad 18 januari 2011 - 13:11
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Detta är samma antenn som jag har http://www.digitaltv...dukt.php?p=2306 Och sen har jag Televés 24V Nätdel antennförstärkare http://www.digitaltv...dukt.php?p=2418 Jag har hållt på med antennen hela helgen, riktat den åt alla håll men VHF- signalerna blir inte bättre, har även ny antenn kabel. Drar jag ut kabeln till nätdelen så blir VHF- signalerna lite bättre men då blir det dåligt på UHF- signalerna. Skall man behöva att köpa en annan antennförstärkare eller vad skall man göra.
Du har nästa exakt samma setup som jag. Köpte också min Telves antenn och förstärkare/12 voltsmatning från digitaltvexperten. Upptäckte i helgen att jag inte heller får in TVT2 HD m.m. på kanal 10. Ringde digitaltvexperten och dom skall skicka en dämpare(!) som jag skall testa att sätta vid boxen. Tydligen är den känslig för höga insignaler. Vi får väl se om det är problemet. Känns osannorlikt. Alla andra kanaler/muxar får perfekt mottagning. Riktad mot Hörbymasten i Skåne.
Postad 18 januari 2011 - 16:39
tso54
-
tso54
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Intressant att ingen från Sagem svarat på några frågor kring boxen sedan 22 dec förra året på Digital-TV-guiden...luften har väl gått ur dem med alla buggrapporter
Postad 18 januari 2011 - 16:50
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
När skaffade du din föregående box?
Vet inte exakt men det var ett bra tag sen, kanske 6-8 månader. Men det var ett jäkla tjatande med Boxer, en "vanlig" kund hade nog nöjt sig med ett tyvär.
Postad 18 januari 2011 - 19:40
pemala
-
pemala
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Du har nästa exakt samma setup som jag. Köpte också min Telves antenn och förstärkare/12 voltsmatning från digitaltvexperten.
Upptäckte i helgen att jag inte heller får in TVT2 HD m.m. på kanal 10. Ringde digitaltvexperten och dom skall skicka en dämpare(!) som jag skall testa att sätta vid boxen. Tydligen är den känslig för höga insignaler. Vi får väl se om det är problemet. Känns osannorlikt. Alla andra kanaler/muxar får perfekt mottagning. Riktad mot Hörbymasten i Skåne.
Det kan va så att det hade varit bättre köra med passiva antenner och VHF-signalen oförstärkt som jag gör och då leda in den via pass-through i exempelvis en sån här UHF-förstärkare: http://www.kjell.com...00000,642500000Vet dock inte om man alltid kan koppla vanliga passiva kombiantenners UHF- o VHF-delar separat eller om man borde ha två separata antenner. VHF-antenner är ju dock enkla men ofta ganska stora...
Postad 18 januari 2011 - 19:53
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Jag tror inte man ska jämföra tv-sändningar i HD med den HD-kvalitet man får från blu-ray. För en film på blu-ray så håller ju källmaterialet betydligt högre kvalitet än vad en tv-inspelning gör (bildmässigt alltså) och sen har man tillgång till betydligt mer bitar att koda det på. Så självklart blir det betydligt bättre i slutändan. Dit kommer nog inte tv-söndningar alls eller så dröjer det mycket länge.
Du har säkert rätt i att man kanske har tänkt lite på samma sätt, men jag tycker det är en tråkig inställning till teknikens potential. Att video-filmat källmaterial inte alltid håller samma höga kvalite som rena filmproduktioner, har jag full förståelse för. Men när högkvalitativa filmer visas på tv (HDTV) så accepterar jag inte lika lätt de kvalitets-begränsningarna man idag kör med. Det är vid sådana tillfällen som jag reagerar starkt på resonemang som att 8Mbps skulle vara fullt tillräckligt, när sedan samma film i B.D.-format kanske ligger och toppar en bit över 30Mbps!!! Jag är SYNNERLIGEN osäker på att jag själv skulle komma till slutsatsen att 8 Mbps skulle vara tillräckligt och då hör jag ändå inte till de mest fanatiska "filmofilerna". Inte på långa vägar. Jag är mest nöjd om tv-sändningar i HD ger en betydligt bättre bild än SD-sändningarna för de är riktigt sunkiga på en del kanaler (3, 4, 5).
Jag håller med, men jag tror att det finns skillnader i vad olika personer menar med "betydligt bättre bild". Jag vill t.ex. ha en bildkvalite ifrån HDTV som motsvarar B.D. discar med 720p material, varken mer eller mindre och Boxer (och sagem) har en lång väg kvar innan dom nått dit. Åtminstone med boxen som tråden handlar om och så som den fungerade för mej... PS. Jodå det finns B.D. material i 720p. Jag har själv minst en skiva med sådant material i min hylla  ...
Postad 18 januari 2011 - 21:00
perreb
-
perreb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
och en massa PS3 BD-skivor i 720p  PS. Jodå det finns B.D. material i 720p. Jag har själv minst en skiva med sådant material i min hylla ...
Postad 18 januari 2011 - 22:17
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Vet dock inte om man alltid kan koppla vanliga passiva kombiantenners UHF- o VHF-delar separat eller om man borde ha två separata antenner. VHF-antenner är ju dock enkla men ofta ganska stora...
Telves antennen har bara en utgång så det går nog inte separera signalen. Har trixat med dämparen ikväll och enda positiva är att jag kan få signalstyrkan visas som grön i boxen om jag dämpar den lite. (förstärkaren på vinden är nu neddragen till minimum förstärkning). Men på kanal 10 visar den signalstyrka 40% och signalkvalitet 2% och inga VHF kanaler går att få in.. suck.. blir lite trött. Skall man behöva ha hit en "antenngubbe"? Får prova att vrida antennen lite i helgen och se om jag får andra resultat mot Malmö sändaren. Vet någon om VHF signalen kan filtreras bort någonstans i normala villa installationer från 80-talet? Har uttagen i rummen något filter?
Postad 18 januari 2011 - 22:29
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Ringde idag och gnällde på att jag inte kan ta in hd-kanaler med min gamla hd-box som jag köpte endast för att få hd. Efter mkt trasslande erbjöd sig boxer att jag fick byta ut min nyvarande box mot en ny hd-godkänd för mellanskillnaden jag gav för den jag har. Summan var 104kr!!!!!! plus att jag fick hd-kanalerna gratis i ett år. Helt otroligt!!!! Dom skulle skicka en ny och jag ska lägga min gamla i den kartongen o skicka tillbaka, låter nästan för bra för att vara sant. Då får man ju även chansen att testa om det är värt att byta till den nya. Blir lite skeptisk mot den nya om man läser om alla problem folk verkar ha med den. Bättre lite sämre bild men fungerande box än klockren bild ibland .
Jag gjorde samma manöver (har nämnt det tidigare i tråden) och fick såklart boxen tråden handlar om. Den åkte rakst tillbaka pga handskakningsproblem.
Postad 18 januari 2011 - 22:57
1951
-
1951
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Telves antennen har bara en utgång så det går nog inte separera signalen.
Har trixat med dämparen ikväll och enda positiva är att jag kan få signalstyrkan visas som grön i boxen om jag dämpar den lite. (förstärkaren på vinden är nu neddragen till minimum förstärkning). Men på kanal 10 visar den signalstyrka 40% och signalkvalitet 2% och inga VHF kanaler går att få in.. suck.. blir lite trött. Skall man behöva ha hit en "antenngubbe"?
Får prova att vrida antennen lite i helgen och se om jag får andra resultat mot Malmö sändaren.
Vet någon om VHF signalen kan filtreras bort någonstans i normala villa installationer från 80-talet? Har uttagen i rummen något filter?
Är förstärkaren på vinden avsedd för för både VHF och UHF, har för mig att VHF 3-bandet aldrig har använts i Skåne förrän nu. Har förstärkaren spänningsgenomgång så elektroniken i antennen får spänning.
Postad 19 januari 2011 - 09:16
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Hej Jag har med denna boxen.......eller rättare sagt så är det 4 gången som jag har fått skicka tillbaka och fått en ny box. Boxen låser sig efter man installerat updateringen.....så updatera inte denna box ännu. Det kommer en ny uppdatering i början av Februari som ska enligt sagemcom lösa allt detta. Ring därför sagemcom innan ni uppdaterar så att ni får rätt updatering. Den irriterande ruta som hela tiden dyker upp, speciellt efter man startat om boxen.....om att det finns en ny uppdatering-updatera nu eller senare. .....................den trodde man att man kunde ställa in i användarmenyn på nätverksövervakning till "NEJ"...dvs att den inte skulle söka efter uppdateringar.....går inte tyvärr. Denna ruta dyker upp ialla fall. Man kan INTE Fabriksåterställa boxen och tro att uppdateringen också försvinner med den, den finns kvar. Detta med signalstyrkan..... Jag fick ett tips att inte titta på signalstyrkan om boxen varit på ett tag, för den visar fel signalstyrka. Prova själv att slå av boxen, sedan sätt på den och kolla direkt signalstyrkan............ Vänta sedan ca 10 minuter och kolla igen.....signalstyrkan har ändrat sig. Jag tror att det är signalstyrkan som kommer efter man satt på boxen som är den rätta styrkan Så är det ialla fall för mig på alla 4 boxarna jag haft, men kan ju skilja sig från andra kanske. Jag ändrade min styrka så att den ligger på ca 74 istället för 98 som innan.....och detta direkt när man sätter på boxen som 74 visas....har inga problem med bilden eller kanaler. OBS se till så att ni har en ordentlig antennkabel.....jag trodde först att min gamla antennkabel skulle funka men efter jag köpt en ny så blev det mycket bättre. Jag vill påpeka att jag är ABSOLUT ingen expert på detta område, jag bara delar med mig av mina egna erfarenheter av denna tyvärr för tidigt släppta och otestade box. Jag har själv en liten fråga...vad menar ni med handskakning? Hur ser detta ut?
Postad 19 januari 2011 - 09:43
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej
Jag har med denna boxen.......eller rättare sagt så är det 4 gången som jag har fått skicka tillbaka och fått en ny box.
Boxen låser sig efter man installerat updateringen.....så updatera inte denna box ännu. Det kommer en ny uppdatering i början av Februari som ska enligt sagemcom lösa allt detta. Ring därför sagemcom innan ni uppdaterar så att ni får rätt updatering.
Den irriterande ruta som hela tiden dyker upp, speciellt efter man startat om boxen.....om att det finns en ny uppdatering-updatera nu eller senare. .....................den trodde man att man kunde ställa in i användarmenyn på nätverksövervakning till "NEJ"...dvs att den inte skulle söka efter uppdateringar.....går inte tyvärr. Denna ruta dyker upp ialla fall.
Man kan INTE Fabriksåterställa boxen och tro att uppdateringen också försvinner med den, den finns kvar.
Jag har uppdaterat och det "fungerade". (Fungerade som i att uppdateringen gick igenom och visa funktioner blev lite bättre). OM din uppdatering inte funkar så kanske du inte väntat tillräckligt länge? Mina uppdateringar har tagit lååång tid (kanske 10 minuter, har ej klockat). Säger Sagecom att du ska vänta med uppdateringen?
Postad 19 januari 2011 - 10:03
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Jag har uppdaterat och det "fungerade". (Fungerade som i att uppdateringen gick igenom och visa funktioner blev lite bättre).
OM din uppdatering inte funkar så kanske du inte väntat tillräckligt länge? Mina uppdateringar har tagit lååång tid (kanske 10 minuter, har ej klockat).
Säger Sagecom att du ska vänta med uppdateringen?
Hej Jodå, det tar en lååång stund när boxen updaterar. Det är ju bara att vänta tills alla updateringar är instalerade och boxen har startats om av sig själv. Ja vissa har faktiskt tur när det gäller updateringen, men än sålänge är det många som får att den hänger sig efter updateringen. Sagemcom vet om detta problemet och dom har sagt till mig att jag ska vänta med att updatera tills nästa updateringen som släpps i början av februari. Denna ska då ta bort dom buggar som gör att boxen hänger sig osv. Ps: när gjorde du uppdateringen,? För ibland har det hänt att den inte börjat hänga / låsa sig förrän efter ett par dagar/vecka......och ibland hänger den sig direkt efter ett par minuter.
Redigerat av mstoltz, 19 januari 2011 - 10:05.
Postad 19 januari 2011 - 10:06
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Är förstärkaren på vinden avsedd för för både VHF och UHF, har för mig att VHF 3-bandet aldrig har använts i Skåne förrän nu. Har förstärkaren spänningsgenomgång så elektroniken i antennen får spänning.
Blev rekommenderad denna: http://www.digitaltv...dukt.php?p=2178Förstärker 47-860 MHz vilket borde innebära även VHF. + att den matar 12 volt till antennen.
Postad 19 januari 2011 - 10:31
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej
Jodå, det tar en lååång stund när boxen updaterar. Det är ju bara att vänta tills alla updateringar är instalerade och boxen har startats om av sig själv.
Ja vissa har faktiskt tur när det gäller updateringen, men än sålänge är det många som får att den hänger sig efter updateringen.
Sagemcom vet om detta problemet och dom har sagt till mig att jag ska vänta med att updatera tills nästa updateringen som släpps i början av februari.
Denna ska då ta bort dom buggar som gör att boxen hänger sig osv.
Ps: när gjorde du uppdateringen,? För ibland har det hänt att den inte börjat hänga / låsa sig förrän efter ett par dagar/vecka......och ibland hänger den sig direkt efter ett par minuter.
Hej, Uppdaterade senast för någon vecka sedan. Boxen har hängt sig typ 2 gånger sedan dess (vid programmerad inspelning). Intressant att Sagecom själva säger att man inte ska uppdatera men inte blockar bort uppdateringen... Skumt agerande. Tycker också att det är kasst att de inte kan uppdatera sin http://digitaltvguiden.se/ med sådan info.
Postad 19 januari 2011 - 10:38
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Intressant att Sagecom själva säger att man inte ska uppdatera men inte blockar bort uppdateringen... Skumt agerande.
Håller fullständigt med dig ! Under dom gånger jag har pratat med Sagemcom så har jag med påpekat VARFÖR dom inte tar bort uppdateringen om det nu är så många som har råkat ut för detta problem. 1 svar som jag fick var att : " updateringen fungerar ibland till vissa motagare, men Tyvärr inte till dom flesta. Sedan har jag fått svar som dom säger att det vet dom inte för dom sitter bara i kundtjänst osv osv. Jag tror att både boxer ( som jag tycker ska ta lite mer ansvar för sina kunder) och Sagemcom har nog blivit totalt neringda och är lite panikslagna....men det är bara vad jag tror.
Redigerat av mstoltz, 19 januari 2011 - 10:42.
Postad 19 januari 2011 - 10:44
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Håller fullständigt med dig !
Under dom gånger jag har pratat med Sagemcom så har jag med påpekat VARFÖR dom inte tar bort uppdateringen om det nu är så många som har råkat ut för detta problem.
1 svar som jag fick var att : " updateringen fungerar ibland till vissamotagare, men Tyvärr inte till dom flesta.
Sedan har jag fått svar som dom säger att det vet dom inte för dom sitter bara i kundtjänst osv osv.
Jag tror att både boxer ( som jag tycker ska ta lite mer ansvar för sina kunder) och Sagemcom har nog blivit totalt neringda och är lite panikslagna....men det är bara vad jag tror.
Hm, kan det vara så att det finns olika hårdvarurevisioner på boxarna? Kan man se revisionen på något vis (sitter på jobbet ftf så jag kan inte kolla min box)? Vilken typ av hängningar får du med uppdateringen? Jag har som sagt "bara" haft hängning vid programmerad inspelning.
Postad 19 januari 2011 - 10:50
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Hm, kan det vara så att det finns olika hårdvarurevisioner på boxarna? Kan man se revisionen på något vis (sitter på jobbet ftf så jag kan inte kolla min box)?
Vilken typ av hängningar får du med uppdateringen? Jag har som sagt "bara" haft hängning vid programmerad inspelning.
Jag får så att hela boxen låser sig/hänger sig, så att enda utvägen är att dra ut strömsladden, vänta ett par sekunder, sedan sätt i strömsladden igen. Och då räcker det ibland att man bara sätter på boxen så efter man tittat i ca 1-2 minuter så händer det igen....ibland kan det dröja 5-15 minuter. EDIT: Ang hårdvarurevisioner, så kan man gå in och kolla på menu - användarinställningar ( tror jag ) sedan ska det finnas något som heter Produktdata.....där inne ska man kunna se vilken version man har osv osv EDIT: 2 : Jag har tyvärr skickat tillbaka alla boxarna och den jag har nu har jag INTE installerat uppdateringen på så jag vet ej hur denna hade gjort i det fallet tyvärr. Men det kanske finns andra som just nu....sitter med samma problem och som man kanske kan jämnföra med.
Redigerat av mstoltz, 19 januari 2011 - 10:54.
Postad 19 januari 2011 - 14:43
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag får så att hela boxen låser sig/hänger sig, så att enda utvägen är att dra ut strömsladden, vänta ett par sekunder, sedan sätt i strömsladden igen.
Och då räcker det ibland att man bara sätter på boxen så efter man tittat i ca 1-2 minuter så händer det igen....ibland kan det dröja 5-15 minuter.
Hm, satt och funderade lite på detta. En box som är så instabil som du beskriver bör ju ha större problem än "en firmware som fungerar för vissa men inte andra" (i alla fall om hårdvaran är densamma). Kan det vara så att boxarna har värmeproblem? Vad är det för processor och kylning i boxarna?Vad jag läst så har boxarna en maxeffekt på endast 25W. Drar man bort max 5W för hårddisk (1,8W) och styrkretsar så bör processorn ligga på drygt 20W. Drygt 20W är liiite men den är passivt kyld och om flänsarna är för små eller dåligt monterade skulle det kunna ge tex låsningar inom ett par minuter från start. Bara en tanke... Ingen som öppnat och kollat? F.ö. med en så pass strömsnål processor, kan vi ens hoppas på snabbare kanalbyten mm?
Postad 19 januari 2011 - 17:51
mstoltz
-
mstoltz
-
Über-Guru
-
-
12 727 inlägg
Hm, satt och funderade lite på detta. En box som är så instabil som du beskriver bör ju ha större problem än "en firmware som fungerar för vissa men inte andra" (i alla fall om hårdvaran är densamma). Kan det vara så att boxarna har värmeproblem? Vad är det för processor och kylning i boxarna?
Vad jag läst så har boxarna en maxeffekt på endast 25W. Drar man bort max 5W för hårddisk (1,8W) och styrkretsar så bör processorn ligga på drygt 20W.
Drygt 20W är liiite men den är passivt kyld och om flänsarna är för små eller dåligt monterade skulle det kunna ge tex låsningar inom ett par minuter från start.
Bara en tanke... Ingen som öppnat och kollat?
F.ö. med en så pass strömsnål processor, kan vi ens hoppas på snabbare kanalbyten mm?
Absolut kan det även ha med värme att göra.......Men om du tittar inne på mitt galleri så ser du hur jag har min box...dvs under tv och inte instoppad i ett fack. Så den får ju tillräckligt med luft. Problemet är också att vi drar alltid ut strömen på kvällen när vi går och lägger oss, när man sedan kommer ner på morgonen och sätter på den så är den stenkall, men så fort man sätter på den och den har initierats osv.....så samma visa där....den låser sig. Det står även i manualen ( vet att det är skitråkigt att läsa manualer ) att det skall finnas ett visst par cm runt om för att den ska kunna kylas .
boxen2.JPG 47,97K
4 Antal nerladdningar
Redigerat av mstoltz, 19 januari 2011 - 17:57.
Postad 19 januari 2011 - 18:21
1951
-
1951
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Blev rekommenderad denna:
http://www.digitaltv...dukt.php?p=2178
Förstärker 47-860 MHz vilket borde innebära även VHF. + att den matar 12 volt till antennen.
Har du omkopplaren för 12V till antennen i rätt läge. Det finns ju 3 utgångar på förstärkaren, har du testat alla. Dom 2 till höger ska ju anslutas till antennuttag och det tredje direkt till en TV
Postad 19 januari 2011 - 23:23
Grotesco
-
Grotesco
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har precis kopplat in min. Hade problem med min gamla takantenn och den ville inte ta in kanalerna på kanal 59 efter uppdateringen av boxen. Men anslöt en inomhus från Clas Ohlson (bor ca 10 km från Nackasändaren i Stockholm) Och då hittade den även SVT1HD, MTVN HD och TV4 HD (fast de har ju inte börjat sända än). Switchade tillbaka till min gamla takantenn och fick in bra bild på dessa kanaler i varje fall.
Takantennen är från 70-talet tror jag och ser definitivt inte ut som en VHF-antenn utan som UHF, och flera stag har trillat bort. Hur som helst går det utmärkt att kolla även på HD
Hade lite problem med för stark signa 98% / 98% men efter sökningen med bordsantennen så funkar det bra.
Har inte hunnit testa så mycket, men har haft Sagems hårddiskboxar för mpeg2 tidigare och det funkar ju ungefär på samma sätt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|