Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology Disk Station DS211j

716 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 mars 2013 - 16:16

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0
Nej, det är det jobbiga sättet. Det enkla sättet är att lägga till Transmission-paketet från Synocommunitys repo. Då får du dessutom uppdateringar när de kommer.

http://www.synocommunity.com/faq

Postad 11 mars 2013 - 21:21

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Ah, kanon! Nu följde jag guiden och då kom det upp en uppdatera knapp i packetcentret. Men tyvärr så startar inte transmission, utan det står "Det gick inte att köra packettjänsten". Vad kan det vara för fel då och hur går jag vidare?

Postad 12 mars 2013 - 17:50

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0
Ingen aning. Då får man börja gräva i loggarna. Troligen är det den gamla versionen som gör att det bråkar.

Postad 13 mars 2013 - 14:08

Minton
  • Minton
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Starta om nasen, alltid första problemlösnings åtgärd!

Postad 26 mars 2013 - 06:51

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Hur ofta startar ni om era NASar?

Postad 26 mars 2013 - 11:00

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Hur ofta startar ni om era NASar?

När det kommer ny firmware, typ. I annat fall nöjer jag mig med att diskarna somnar när jag inte använder den. Man ska normalt sett inte behöva starta om en NAS av något annat skäl.

Redigerat av BitterMelon, 26 mars 2013 - 11:01.

Postad 02 april 2013 - 14:46

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Nu har det hänt knepiga saker här. Jag kommer inte in från min Mac, men från min PC. Detta trots att jag försöker logga in med admin (dvs. samma konto) på båda. Jag får felmeddelandet "Du har inte tillstånd att logga in på till (sic) denna Discstation. Kontakta admin för att få behörighet.". Det jag gjorde sist från Macen var att jag försökte logga in med ett annat konto, som jag var osäker på lösenordet på, så jag gick väl över antalet tillåtna fel. Men hur återställer jag detta, så jag kommer in igen?

Postad 02 april 2013 - 16:22

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Nu har det hänt knepiga saker här. Jag kommer inte in från min Mac, men från min PC. Detta trots att jag försöker logga in med admin (dvs. samma konto) på båda. Jag får felmeddelandet "Du har inte tillstånd att logga in på till (sic) denna Discstation. Kontakta admin för att få behörighet.". Det jag gjorde sist från Macen var att jag försökte logga in med ett annat konto, som jag var osäker på lösenordet på, så jag gick väl över antalet tillåtna fel. Men hur återställer jag detta, så jag kommer in igen?

Via webben, SMB, AFP eller någon annan tjänst?

Postad 02 april 2013 - 16:26

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Via webben

Postad 04 april 2013 - 14:51

Oldis
  • Oldis
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Har en 212j. Installerade Transmission häromdagen via pakethanteraren, när jag sen skall logga in på Transmission så ber den om username och password, har provat med allt. Det som jag använder till Nasen, root och password, tomt o transmission, googlat som en galning, hittar ingenting om vad default username och password.
Någon som vet?
Det har inte skapats någon användare som heter transmission heller

Postad 04 april 2013 - 16:26

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0

Har en 212j. Installerade Transmission häromdagen via pakethanteraren, när jag sen skall logga in på Transmission så ber den om username och password, har provat med allt. Det som jag använder till Nasen, root och password, tomt o transmission, googlat som en galning, hittar ingenting om vad default username och password.
Någon som vet?
Det har inte skapats någon användare som heter transmission heller

Jag gjorde samma sak. Man reggar ett användar-namn när man installerar Transmission. För min del skapade jag ett användarnamn som hette admin och så fyllde jag i ett annat lösenord än vad jag hade på själva Synology-inloggningen, vilket skapade lite förvirring. Det var för övrigt anledningen till varför jag försökte logga in på Synologyn med ett annat användarnamn än vad jag vanligtvis har, så att jag numer inte kommer in från Mac'en

Postad 05 april 2013 - 07:16

Oldis
  • Oldis
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag gjorde samma sak. Man reggar ett användar-namn när man installerar Transmission. För min del skapade jag ett användarnamn som hette admin och så fyllde jag i ett annat lösenord än vad jag hade på själva Synology-inloggningen, vilket skapade lite förvirring. Det var för övrigt anledningen till varför jag försökte logga in på Synologyn med ett annat användarnamn än vad jag vanligtvis har, så att jag numer inte kommer in från Mac'en

Fick aldrig någon fråga om username o password, men när jag går in o kolla på config filen så är det samma användarnamn som till servern, dock går inte password att läsa, då det är krypterat, provade att starta Transmission med mitt username/password för servern, men det funka inte heller.
Provade att disabla password required, men när jag öppna filen igen var det ingen ändring, men det är möjligt jag gör något fel, är inte så hemma på "vi" som editerings program.

Postad 07 april 2013 - 15:49

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Vad har ni för hastighet när ni överför filer wifi?

Jag har min NAS kopplad trådad till routern och sen trådlöst laptop. Hastigheten som jag får är mellan 3-8MB/s.

Är det ok?

Postad 07 april 2013 - 18:03

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Vad har ni för hastighet när ni överför filer wifi?

Jag har min NAS kopplad trådad till routern och sen trådlöst laptop. Hastigheten som jag får är mellan 3-8MB/s.

Är det ok?

Ja, det är ok. Min toppar runt 10 MB/s, på 5 GHz.

Postad 07 april 2013 - 20:07

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0

Ja, det är ok. Min toppar runt 10 MB/s, på 5 GHz.

ok tack. Trodde jag hade problem med routern.

Postad 11 april 2013 - 12:46

tomas70
  • tomas70
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag undrar om Ds video går att nå utanför lokala nätverket hemma.
Har testat allt, Ser ut att bara fungera i det lokala nätverket.
Har port 5000 öppen, Ansluter till Routerns Ip, men det bara snurrar på inloggningen tills jag avbryter det.
Någon av er som vet hur det är med detta ?

Postad 11 april 2013 - 13:58

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0
är det någon här som kör DS Audio på iPad och har fått problem med FLAC filer? fungerade för några veckor sedan men nu fungerar dem inte längre och jag har inte gjort någon uppdatering. konstigt.

Postad 11 april 2013 - 14:52

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Har port 5000 öppen, Ansluter till Routerns Ip, men det bara snurrar på inloggningen tills jag avbryter det.

Funkar det vanliga webbgränssnittet utifrån?

Postad 11 april 2013 - 15:16

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0

Jag testade nu på jobbet mobilt och det fungerade utan några problem.

Postad 12 april 2013 - 08:31

tomas70
  • tomas70
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Funkar det vanliga webbgränssnittet utifrån?

Jag kan inte nå admin gränsnittet utifrån men jag kan nå DS FIle utifrån som kör på samma port. Dock fungerar alltså inte DS video utifrån och kan inte se att jag missat nåt.

Postad 13 april 2013 - 15:26

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Har en DS110+, men provar att fråga här.
Tog just update till DSM 4.2-3202.

Kör sedan tigare VPN/PPTP ( Anonine ), före upgrade kunde man gå via Kontrollpanel/DDNS och där se External IP
för att verifiera att VPN funkade, men nu är där tomt ?

Någon mer som har samma problem eller lösning på detta ?

Postad 15 april 2013 - 23:15

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
En fråga, har en Synology dit jag gör säkerhetskopia av OSX via Time-Machine. Hur begränsar jag utrymmet den får använda på Synologyn? Som det är nu kan den använda hela volymen 8TB vill att den max ska få 1TB. Har alla diskar som en enda volym, måste jag göra en separat volym för att begränsa? Har letat och letat i menyerna men hittar inget som begränsar utrymmet i en mapp.

Edit: Hittade hur man satte GB-kvoter på användare. Däremot inte hur man sätter kvoter på mappar.

Det innebär att jag kan göra en användare för Time-machine som jag bara ger privilegier att läsa och skriva på TM-skivan. Sen ger jag Admin och guest inga privilegier på den delade mappen så fungerar det som jag tänkt men smidigast hade varit att kunna sätta GB-kvot på en mapp utan att göra fler volymer. Vill helst kunna köra allt på samma konto (admin-kontot)

Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 15 april 2013 - 23:34.

Postad 16 april 2013 - 10:54

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0
Vad jag vet måste man göra en egen volym för TM. Det är riktigt irriterande faktiskt eftersom det är väldigt osmidigt.

Men det kanske går med user quotas också. Vet inte om den rapporterar ledigt utrymme rätt bara. Sedan är det inte alls fel att ha ett specifikt konto för TM istället för att köra admin. Det är ju inte något stort krångel heller.

Postad 21 april 2013 - 15:16

Unregistered247eedb6
  • Unregistered247eedb6
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har problem med ojämn nedladdning med transmission. Någon annan som upplevt samma problem? Jag har portforwardat rätt och vad jag ser så har jag de rätta inställningarna i routern.

Postad 25 april 2013 - 14:04

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0

För att svara på min egen fråga, om någon annan skulle få samma problem. Jag mailade till Supporten och min mac hade av någon anledning hamnat på IP-blocklisten. Då jag gick in på Auto Block i kontrollpanelen och tog bort min adress från blockeringslistan (var bara min där). Sen ställde jag in att en blockering ska försvinna efter tre dagar. Jäkla tur att jag har en annan dator att gå in med, annars hade jag ju inte kunnat fixa detta.

Postad 16 maj 2013 - 23:01

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Fick just ett mail från Dyndns där de står att de ändrar sina villkor och snart tar betalt om jag inte loggar in en gång i månaden. Om jag fattar saken rätt så måste jag logga in manuellt på deras websida för att undvika kostnader. Det vill jag absolut inte.

Någon som har någon erfarenhet av någon annan DDNS provider som funkar bra med Synology? Att den ska vara gratis är givet.

Postad 17 maj 2013 - 07:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0
Alla som finns att välja på i gränssnittet borde funka. Synologys egna vet jag funkar bra iaf.

Postad 17 maj 2013 - 07:50

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Kan man även använda egen domän med Synologys DDNS?

Postad 17 maj 2013 - 09:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Kan man även använda egen domän med Synologys DDNS?

Ja, det kan man med alla DDNSer. Men du får göra det "utanför" så att säga vad jag vet. Bara du har ju kontroll över din domän. Förslagsvis pekar du nas.mindomän.se med CNAME till minegennas.synology.me (eller vad du nu valt).

Postad 17 maj 2013 - 09:59

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Ja, det kan man med alla DDNSer. Men du får göra det "utanför" så att säga vad jag vet. Bara du har ju kontroll över din domän. Förslagsvis pekar du nas.mindomän.se med CNAME till minegennas.synology.me (eller vad du nu valt).

Nu blev det lite grekiska för mig... På Dyndns.org har de gratis deras egna domäner som man kan få en subdomän till (typ kalleandersson.dyndns.org). Mot några dollar kan man få köra med en egen domän (typ kalleandersson.com). Men jag hittade bara varianten med subdomän när jag var inne på Synologys sida för DDNS.

Men du menar att det går att fixa ändå. Kan du beskriva lite enklare för mig som inte är någon DNS-expert? Vad är CNAME t.ex.?

Postad 17 maj 2013 - 12:27

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Nu blev det lite grekiska för mig... På Dyndns.org har de gratis deras egna domäner som man kan få en subdomän till (typ kalleandersson.dyndns.org). Mot några dollar kan man få köra med en egen domän (typ kalleandersson.com). Men jag hittade bara varianten med subdomän när jag var inne på Synologys sida för DDNS.

Men du menar att det går att fixa ändå. Kan du beskriva lite enklare för mig som inte är någon DNS-expert? Vad är CNAME t.ex.?

Ja, jag hade nog hållit det utanför DDNS-providern.

Det finns normalt två sätt att peka ett DNS-namn (ex. domän) (om vi bortser från mail, etc.): A och CNAME.
A betyder att man pekar på en IP-adress, ex. example.com -> 123.45.67.89
CNAME betyder att man pekar på ett annat DNS-namn, ex. www.example2.com -> www.example1.com

Så om du har example.com så vill du kanske peka nas.kalleandersson.com eller www.kalleandersson.com på kalleandersson.dyndns.org (med CNAME). kalleandersson.dyndns.org pekar sedan på din IP-adress (A-pekning).

Det du behöver göra är alltså att gå till din DNS-provider (ex. loopia, surftown eller var du nu köpt/hostar domänen) och lägga till en CNAME i konfigurationen för din domän. Du behöver inte blanda in DynDNS alls. På så vis kan du fortfarande använda ex. mail om du gör det, eller hemsida hos ditt webbhotell.

Postad 02 juni 2013 - 19:47

mafghan
  • mafghan
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Hej, har precis lagt en order på en DS212J och 2 st WD red 3TB-diskar.

Fråga: Jag skulle vilja spegla endast 1TB, går detta att lösa? Så att jag tot får 5TB att använda. Eller måste jag spegla hela disken och endast kunna använda 3TB?

Tack på förhand.

Postad 04 juni 2013 - 21:46

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Jag får ett felmeddelande på min DS212J

Systemet lyckades inte registrera den externa IP-adressen 0.0.0.0 till xxx.synology.me på DDNS-servern Synology. Den angivna orsaken är [Anslutningsfel. Försök igen senare.].

Någon som har något tips på vad som är knas?

Postad 04 juni 2013 - 21:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
En snabb googling visade en låååång tråd på Synologys hemsida, det är tydligen ett känt problem i nuvarande DSM
http://forum.synolog...art=180#p265265

Postad 04 juni 2013 - 21:58

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Bra, då kan jag somna om och veta att de jobbar på problemet :P
Kanske skulle ha googlat först... :ph34r:

Postad 05 juni 2013 - 05:31

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Vad får felet för effekter hos dig?

Postad 05 juni 2013 - 07:33

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Inget vad jag vet. Men jag har uppdaterat dyn dns manuellt. Vet inte om DDNS kanske skulle ha fallit bort om jag väntat tillräckligt länge. Men som sagt var inget allvarligt. Bara en del irriterande felmeddelanden...

Postad 05 juni 2013 - 08:24

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0
Den gnäller om den inte får kontakt när den reggar om DDNSen. Men som sagt, det tar en stund innan den timar ut helt, så länge man inte byter IP på routern utåt så fortsätter det ju funka rätt länge.

Postad 06 juni 2013 - 23:01

kaiiak
  • kaiiak
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej är det någon med en ds212j eller liknande med arm cpu, som lyckats att fixa ps3 media server med fungerande .srt filer på den? Libzen, MediaInfo spökar för mig börjar tröttna.

Jag har googlat, varit på respektive forum och kollat, har även följt http://www.markinthe...nology-nas.html utan framgång.

Har lagt upp debug loggan på pastebin http://pastebin.com/Cq5vpriB skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig lösa detta.

Postad 18 juni 2013 - 15:00

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
köpte en 212j för ett tag sedan och allt funkade som det skulle.

Efter jag installerat logitechs serverprogram på den går dock inte hårddiskarna ner i viloläge utan spinner hela tiden

är ju inte bra i längden , ngn som har en lösning på detta?

Postad 18 juni 2013 - 15:07

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

köpte en 212j för ett tag sedan och allt funkade som det skulle.

Efter jag installerat logitechs serverprogram på den går dock inte hårddiskarna ner i viloläge utan spinner hela tiden

är ju inte bra i längden , ngn som har en lösning på detta?

Antagligen att avinstallera Logitechs server. Vissa paket håller diskarna igång tyvärr, det är inte mycket att göra åt.
http://www.synology....id=568&lang=enu

Postad 19 juni 2013 - 20:49

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Tack för svar, ngn som vet om squeezebox funkar med annan mediaserver som inte ställer till det?

Postad 24 juni 2013 - 16:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Hmm har just gett broder rättigheter att skriva och läsa i en dedikerad mapp på nasen, han laddar upp och jag ser på hastigheten att det är aktivitet men jag ser inte att det kommer några bilder i mappen, han ser att det laddar ifrån sitt håll och att flertalet bilder skall vara klara.

Vad kommer det sig att jag inte ser några bilder? :mellow:

Postad 25 juni 2013 - 13:30

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
För andra som är lika korkade som mig, ( trodde jag hade fulla rättigheter som admin per automatik ) gå in på användare/inställning av privilegier sen var rutan för läsa/skriva ej i bockad.
När jag gjort detta så ser jag bilderna :)

Postad 08 juli 2013 - 13:48

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Vad är det vanligaste felet när en Synology & Boxee Box inte vill lira ihop? Det buffrar hela tiden så fort jag sätter på en film.
Min installation ser ut enligt nedan,

Synology DS213 kopplad med kabel till en Belkin Wireless Play Max Router (F7D4301). Från routern går en kabel till ett nätverksuttag i ett IT-/bredbandsskåp. I biorummet så går en kabel från vägguttaget till Boxee Boxen.

NFS är aktiverat i DSM. Jag har ställt in IP't manuellt i Boxen. I DSM/Kontrollpanelen/Delad Mapp/Privilegier/NFS-Privilegier så ligger samma IP (även provat med bara en *) och har rättigheten att läsa/skriva. Samma IP har högsta prioritet i routern. Ändrar jag något IP så tappar dom kontakten med varandra direkt. Under DSM/Kontrollpanelen/Användare så har både Admin samt Guest rätt att läsa/skriva.

Vad är det jag missat?

Startar jag en film (scanna hela Volymen klarade Boxen galant) så buffrar det direkt. Kollar man på resursskärmen i DSM så ligger trafiken på drygt 1-1,5MB/s, inte konstigt att det buffrar med andra ord. Stoppar jag kabel mellan datorn och routern & kopierar en fil via utforskaren, till datorn från NASen, så ligger hastigheten på drygt 90-95MB/s. Med andra ord borde jag kunna utesluta att routern är för sölig även om den har några år på nacken?

Det måste vara något som stryper Boxens möjlighet att hämta information från NASen? Eller att NASen inte släpper informationen tillräckligt snabbt. Men vad är det jag missat?

*EDIT*

När jag kopplar NASen direkt i patchpanelen/bredbandsskåpet, utan routern, så funkar det klockrent. Mao. så är det någon nätverksinställning jag missar. Några tips? Provat att ha både routern samt NASens IP i DMZ men det hjälpte inte.

Redigerat av Unregistered4ac35b52, 08 juli 2013 - 15:49.

Postad 09 juli 2013 - 10:30

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0

Startar jag en film (scanna hela Volymen klarade Boxen galant) så buffrar det direkt. Kollar man på resursskärmen i DSM så ligger trafiken på drygt 1-1,5MB/s, inte konstigt att det buffrar med andra ord. Stoppar jag kabel mellan datorn och routern & kopierar en fil via utforskaren, till datorn från NASen, så ligger hastigheten på drygt 90-95MB/s. Med andra ord borde jag kunna utesluta att routern är för sölig även om den har några år på nacken?

Nej, nu tänker du galet. Boxen lär inte plocka filen i några 90-96 MB/s, den streamar den i den takt den behöver. Vilket borde vara 1-1,5 MB/s ungefär. Så det är inget konstigt där alls. Felet ligger någon annanstans.

När jag kopplar NASen direkt i patchpanelen/bredbandsskåpet, utan routern, så funkar det klockrent. Mao. så är det någon nätverksinställning jag missar. Några tips? Provat att ha både routern samt NASens IP i DMZ men det hjälpte inte.

Hur har du kopplat egentligen? All din utrustning ska sitta på LAN-sidan av routern, och internet på WAN-sidan. Strunta i DMZ, det behöver man sällan eller aldrig, och enbart för åtkomst utifrån. Vad menar du med det fetstilta? DMZ sätts ju i routern (alt. med egen port på routern). Har du testat att köra SMB istället för NFS? Fasta IP eller DHCP (båda ska funka om du gör rätt).

Postad 10 juli 2013 - 12:33

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Hur har du kopplat egentligen? All din utrustning ska sitta på LAN-sidan av routern, och internet på WAN-sidan. Strunta i DMZ, det behöver man sällan eller aldrig, och enbart för åtkomst utifrån. Vad menar du med det fetstilta? DMZ sätts ju i routern (alt. med egen port på routern). Har du testat att köra SMB istället för NFS? Fasta IP eller DHCP (båda ska funka om du gör rätt).

Allt är kopplat som det ska vara. Allt sitter på LAN-sidan, DMZ på deras resp. IP var en desperat åtgärd för att se om det kunde hjälpa något (stängd port jag inte hittar osv.).

Nu är allting uppställt och Boxee har synkat om hela NASen. Boxee -> NAS är nu trådlöst. Efter att googlat som en galning igår så insåg jag att min router inte funka ihop med NASen varpå jag åkte & köpte en

Allting flyter på som det ska förutom att den med drygt 2min mellanrum buffrar BluRay-skivor/BDMV i några sekunder. När jag kollar resursskärmen under uppspelning utav en ~10GB .mkv så ligger den runt 2-4MB/s och inget buffrande. Sätter jag på en BDMV så ligger den mellan 3-5MB/s förutom när den buffrar, då åker den ner till 1MB/s & det klickar lite om NASen (trasig disk?). Samma klickande uppstår ibland när jag loggar in i DSM & Disk 1 blinkar till två-tre ggr. Diskarna är 2st WD som körs i RAID 0.

Eftersom det blev mycket bättre med ny router så antar jag att disken inte är trasig utan det är nån form av missad inställning i routern som gör att det inte funkar. Det funkade som sagt att koppla NASen direkt till Boxen igår, då funkar alla filer utan problem. Dock har jag inte en aning om vad det är jag missat! Nedan följer ett kollage av alla inställningar, vad har jag missat?

Nätverkskarta

Inställningar i Boxee

Inställningar i DSM

Fasta IP i router

Öppna portar i routern

NFS aktiverat

Boxees rättighet att via NFS komma åt den delade mappen

Admin/Guests rättighet att komma läsa/skriva i den delade mappen

Brandvägg ej aktiverad i DSM. Ska denna va aktiv med alla berörda portar ifyllda??

EZ-Internet fungerar ej

Dock känns det som EZ-Internet inte spelar nån roll om man öppnat portarna själv, likt bilden längre upp?
Men vad är det för inställning som jag missar? Det måste ju vara nånting som blockerar trafiken mellan NASen och Boxee & det är därför som det buffrar? SMB är väl nästa steg att prova men jag har inte haft så bra erfarenhet av det tidigare när man kört externa diskar rakt in i en router & sen streamat till Boxee.

Hade jag haft något hår hade jag förmodligen slitit bort det vid det här laget :D

*EDIT*

Efter ha scannat om allt med SMB så kvarstår problemet. Det blev till & med värre via SMB än NFS. Betydligt mera buffrande.
Provade även att lägga till lite testfiler från http://jell.yfish.us/ innan jag scanna om allt. Upp till 20Mbps så flyter det på, 25Mbps buffrade en gång på 1min medan 30Mbps buffrade 4ggr på 1min. En BluRay ligger väl på runt 45Mbps som värst? En bit kvar med andra ord :(

Bredbandskollen.se ger 35Mbps men det säger väl ingenting om det interna nätverket? ASUS fina låda pratar om 450Mbps på vardera kanal så nån dörr har jag glömt att öppna..

Redigerat av Unregistered4ac35b52, 19 juli 2013 - 14:38.

Postad 11 juli 2013 - 14:14

Unregistered4ac35b52
  • Unregistered4ac35b52
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Jag blir f-n inte klok på det här alltså, nånting missar jag!
Har återställt allt i routern & Boxen och börjat om med ny scanning via NFS. Allt funkar utom de största Blu Ray/BDMV som hackar lite då & då. Vanliga .mkv & dyl upp till ~15GB flyter på utan problem. DS file, DS Download osv funkar utan problem att komma åt externt & med full hastighet på torrents. Även provat att stänga alla portar (vad det nu skulle hjälpa?) för att få bättre fart mellan router & Boxee men det blir ingen skillnad.
Jag har även varit in under Kontrollpanelen/Nätverk/Nätverksränssnitt & provat med DHCP efter att både NAS & router startats om. Nytt IP hämta den men streamingen funkade lika illa iaf.

Nu kör jag allt trådlöst, av nån anledning så funkar det lite bättre än trådat?! Jag lät Boxee välja IP själv via DHCP och sen låste jag det IP't via MAC-adressen i routern. Samma IP har fått tillgång till den delade mappen via NFS-privilegier. Läsa/skriva är iklickat för både admin & guest.
Kör jag bredbandskollen.se i Boxen så ligger det runt 35-40Mbps över WiFi. Kopplar jag över till trådat så ligger den på 65-70Mbps. Dock hackar det betydligt mer om jag försöker spela upp film via trådat?! Det trådade är kopplat så att det går en kabel från NASen till routern, en från routern in i patchpanelen/IT-skåpet & sen en från vägguttaget i biorummet upp till Boxen. Cat5e hela vägen.

Finns det något bättre sätt att kolla hastigheten på nätverket mellan router & Boxee än att göra tester via bredbandskollen eller spela upp testfiler? Fågelvägen rör det sig om 5m & två gipsväggar så det borde inte vara något som stör på vägen. Boxee vill inte hitta/ansluta mot 5 Ghz nätverket. 2.4Ghz har Iofs. 6-7 klienter anslutna men ingen som förbrukar någon trafik. Provat att slänga ut allt utom Boxee & NAS men det hjälper inte heller.

Till iPaden har jag en app som heter Air Video. En liten klient/server som man installerar på datorn och sen kan man streama datorns filer inkl .mkv & m2ts direkt till paddan. Där funkar Blu Ray/BDMV utan något buffrande. När jag kör testfilerna den vägen så kommer jag hela vägen upp till 110Mbps-filen innan det börjar hacka. Då har filen dessutom passerat omvägen via datorn innan jag ser den i paddan. Mao. så borde det inte vara något fel på routern utan den klarar att leverera den förskrivna hastigheten.Men varför i h-vete går det då inte att streama till Boxee??? :angry:

Har även provat att stoppa in en flera år gammal Seagate 1TB USB 2.0 disk rätt i routern och scannat till Boxee. Det funkar betydligt bättre än via NASen även om det buffrade då med. Dock gick det 2min emellan gångerna & buffring skedde på någon sekund.

Vad är det jag missar med Boxee? Googlat som en galning & läst igenom det mesta på Synologys forum att att komma på vad det är jag inte begriper mig på.

Postad 11 juli 2013 - 14:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Nu orkar jag inte läsa all din text och alla dina bilder. Men om det går sämre med kabel än WiFi låter det som att din kabel är trasig eller passerar något som ger duktiga störningar.

Testat att flytta upp Boxee´n och kopplat den med en kort kabel direkt i patch-panelen eller direkt till routern? Någon skillnad?

Jag hade inte min Boxee många dagar, den var rena skiten. Min Extreamer Sidewinder 3 fungerar 100ggr bättre.

Postad 13 juli 2013 - 11:38

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 0
Jag har nog ingen bra lösning på rak arm, men en sak: Du ska INTE öppna alla portar sådär! Öppna portar har ingenting med interna nätet att göra, du har precis öppnat upp hela NASen för vem som helst på internet. Dålig idé! Även om man har vettiga lösenord (vilket du inte har på NFS). Ta bort alla såna som du inte explicit vet att du måste ha för att nå NASen utifrån.

EZ-Internet kan du strunta i, den är till för samma sak, att öppna portar.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.