Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Com Hem + TIVO = sant!

2093 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2014 - 15:16

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Det där med att att programguiden och menyer för on demand/play visar mer än man abonnerar på dvs helt enkelt det totala utbudet är säkert ingen slump.
Dels är det naturligtvis komplicerat att filtrera uppgifterna efter vars och ens abonnemang vid varje givet tillfälle, dels ligger det i ComHems intresse att visa det totala utbudet för abonnenterna så att de blir frestade att köpa till ytterligare kanaler! Tittare sitter inte alltid och lusläser kanalförteckningen för att få information om utbudet men när de zappar runt ser de säkert kanaler som de blir nyfikna på och vill testa.
Billigare och effektivare än att låta säljare sitta och ringa för att sälja in vilket sällan är särskilt populärt.

Det där har vi stängt av och valt att bara visa det vi har inspelat på boxen. Massa tivo-förslag baserat på matriser och annat besparar jag mig gärna.

Postad 15 January 2014 - 23:45

Unregistered4bb67943
  • Unregistered4bb67943
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Nån som vet varför inte textning funkar CBS reality kanalen ?
Har valt textning på i tivo boxen men ändå funkar det inte på just den kanalen. Nån som har samma problem med den kanalen ?

Postad 16 January 2014 - 09:07

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Nån som vet varför inte textning funkar CBS reality kanalen ?
Har valt textning på i tivo boxen men ändå funkar det inte på just den kanalen. Nån som har samma problem med den kanalen ?

Samma för oss. Det funkar ibland och då på äldre program/repriser, men inte premiärer och inte Judge Judy. Det måste nog felanmälas till Com Hem.

Postad 16 January 2014 - 11:26

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Det där med att att programguiden och menyer för on demand/play visar mer än man abonnerar på dvs helt enkelt det totala utbudet är säkert ingen slump.
Dels är det naturligtvis komplicerat att filtrera uppgifterna efter vars och ens abonnemang vid varje givet tillfälle, dels ligger det i ComHems intresse att visa det totala utbudet för abonnenterna så att de blir frestade att köpa till ytterligare kanaler! Tittare sitter inte alltid och lusläser kanalförteckningen för att få information om utbudet men när de zappar runt ser de säkert kanaler som de blir nyfikna på och vill testa.
Billigare och effektivare än att låta säljare sitta och ringa för att sälja in vilket sällan är särskilt populärt.

Visst är det så, det tvekar jag inte en sekund på.

Jag vill dock inte ha det så och jag tycker att det är dåligt av ComHem att inte ge mig möjligheten att välja.

Att irritera sina kunder för möjligheten att eventuellt få sälja något är, i mina ögon, inte en bra affärside.

Det där har vi stängt av och valt att bara visa det vi har inspelat på boxen. Massa tivo-förslag baserat på matriser och annat besparar jag mig gärna.

Hur stänger man av det?

Mvh,
Ingvar

Redigerat av ingvar, 16 January 2014 - 11:26.

Postad 16 January 2014 - 11:42

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Visst är det så, det tvekar jag inte en sekund på.

Jag vill dock inte ha det så och jag tycker att det är dåligt av ComHem att inte ge mig möjligheten att välja.

Att irritera sina kunder för möjligheten att eventuellt få sälja något är, i mina ögon, inte en bra affärside.

Hur stänger man av det?

Mvh,
Ingvar

Jag minns inte exakt, men någonstans i inställningarna på boxen. Där valde jag bort "play och hyrutik-förslag" eller liknande. Minns inte riktigt, men det är där någonstans.

Postad 16 January 2014 - 18:19

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Jag minns inte exakt, men någonstans i inställningarna på boxen. Där valde jag bort "play och hyrutik-förslag" eller liknande. Minns inte riktigt, men det är där någonstans.

Ok,jag får leta litet. Bra att veta att det finns dock!

Mvh,
Ingvar

Postad 17 January 2014 - 11:59

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Har haft Tivo nu i nån vecka, gick ifrån en Samsung PVR & beställde minsta kanalpaketet + Cmore-film.

Är ganska så gammalmodig av mig & har aldrig någonsin dragit hem en film eller serier så jag tänkte att Tivo med sina goda inspelningsmöjligheter skulle kunna passa mig, gudarna ska dock veta att jag tvekat!

Är väl ganska så nöjd men visst finns det en hel del som irriterar. Gränssnittet är klart misslyckat, rörigt & ofta onödigt många knapptryckningar. Mycket irriterande att knapparna ofta inte har samma funktion för info & styrning av uppspelning beroende på om man ser på inspelat material eller liveTV, mycket förvirrande!

Det finns oerhört många småsaker att irritera sig på när man hoppar mellan playkanaler, till liveTV eller till mitt Tivo & jag är lätt konfunderad över hur det kunnat bli på detta sätt med en produkt som är så pass inkörd under många år?

Ja ja, nu ska jag sluta klaga & ta lite positiva saker. 3 tuners är bra att ha, räcker till för mig om jag stänger av Tivotips, är extremt irriterande när två egenvalda inspelningar pågår & jag vill se nåt live men upptäcker att Tivo själv valt att spela in nåt, ok jag avslutar den men för resten av familjen så blir det enbart förvirrande. Serieinspelning är guld men gav mig ganska så mycket huvudbry i början då jag skulle spela in säsong 14 av Big bang theory som startade i veckan (startade om igen). Jag Förstod inte att den räknas (helt rätt) som repris & valde därför "spela bara in nya". Blev ju förstås inget. Valde då att spela in nya & repriser & då fungerade det med den bieffekten att den spelade in allt av serien som sänds under veckan, även äldre säsonger alltså. Jag förstår dock dilemmat & får leva med det.

Netflix släpptes äntligen häromdagen men jag vet inte om jag kommer att behålla det då bildkvaliten är under all kritik, kanske inte är bättre än så här? Vet inte då jag bara sett det på surfplatta & mobil & aldrig på 50". Upplösningen kan jag leva med men inte ryckigheten i panoreringar.

Playtjänsterna är sådär, blandat. SVTR gör ju ingen glad med sitt magra innehåll men det är ju inte Tivos fel. Eftersom jag har Cmore film så har jag även deras Playkanal vilken är desto bättre! Ett irritationsmoment bara är textningen på dessa kanaler som oftast släpar efter ganska så kraftigt eller änvärre emellanåt försvinner under 5-10 sekunder. Funkar väl om man ser en film på ett språk man förstår, dock irriterande. Värre då när man ser en fransk film & inte har en aning om vad dom säger emellanåt, hoppas att detta löses.

Sökfunktionen samt önskelistan är guld! Med reservation att man även får träffar från kanaler man inte har med reklam för att skaffa dessa, ja detta har ju avhandlats tidigare i tråden.

Jag tror att jag kommer att vänja mig vid Tivo men det jag är mest kritisk till är det röriga gränssnittet som kräver sin man, jag grejar det någåt sånär men frugan har fortfarande stora problem då mycket känns ologiskt. Tivo skulle annars kunna passa oss 50+-människor som är van tablåtittandet men vant oss vid att spela in om inte annat för att få slippa reklam****t, själv så är jag förhållandevis tekniskt lagd men det finns många i min omgivning som jag aldrig skulle rekommendera Tivo till då det verkligen känns rörigt emellanåt. Synd då den väl skulle förenkla TV-tittandet...

Läser mitt inlägg innan jag lägger ut det & inser hur kritiskt det är, vet faktiskt inte vad jag skulle vilja ha i stället? Netflix, Viaplay mm är i dagsläget alltför begränsat i utbud av det jag vill ha så jag vet inte. Jag får leva med Tivo nu i 24 månader & det kommer nog att gå alldeles utmärkt för fördelarna överväger nackdelarna & vad det gäller gränssnitt & box så har jag sett så mycket skit tidigare så det är lite som det är. Hoppas dock att Comhem kan förbättra gränssnittet så att det blir lite enklare, dessutom så tror jag att det blir lite bättre när jag lyckats konfigurera min Harmony one för trots att Tivokontrollen inte på något sätt är dålig så har jag svårt för små knappar med pytteliten text. Bör kunna förenkla en del med Harmonyn & dess bakgrundsbelysta knappar samt skärm.

Postad 17 January 2014 - 12:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0
Netflix via tex Apple TV i 1080p har alldeles utmärkt kvalitet. Lyckas inte TiVo hålla samma kvalitet på Netflix så är det illa och det ska knappast lastas Netflix om ComHem inte lyckas snickra ihop något som funkar.

För övrigt så är jag nyfiken på gränssnittet. Håller det Netflix nya standard eller har de gjort något eget?

Redigerat av agpath, 17 January 2014 - 12:18.

Postad 17 January 2014 - 12:18

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Netflix via tex Apple TV i 1080p har alldeles utmärkt kvalitet. Lyckas inte TiVo hålla samma kvalitet på Netflix så är det illa och det ska knappast lastas Netflix om ComHem inte lyckas snickra ihop något som funkar.

Vi kör flexnet via tv-appen. Funkar prima på 46". Bra bild.

Postad 17 January 2014 - 12:38

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

För övrigt så är jag nyfiken på gränssnittet. Håller det Netflix nya standard eller har de gjort något eget?

Ok, ja nu är jag ganska så kräsen då jag helst föredrar Bluray men ryckigheten som jag igår upplevde på den enda filmen jag sett var under all kritik, frugan tyckte dock att bilden var alldeles utmärkt ;-)

Hur mycket Comhem snickrat själv vet jag inte. Jag tror att många yngre teknikintresserade inte funderar över detta men jag som håller på en del med grafik & gränssnitt för styrning inom den petrokemiska industrin vill bara gråta när jag ser hur man löst saker & ting. Enkelt är det absolut inte.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 17 January 2014 - 12:40.

Postad 17 January 2014 - 12:41

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Ok, ja nu är jag ganska så kräsen då jag helst föredrar Bluray men ryckigheten som jag igår upplevde på den enda filmen jag sett var under all kritik, frugan tyckte dock att bilden var alldeles utmärkt ;-)

Hur mycket Comhem snickrat själv vet jag inte. Jag tror att många yngre teknikintresserade inte funderar över detta men jag som håller på en del med grafik & gränssnitt för styrning inom den petrokemiska industrin vill bara gråta när jag ser hur man löst saker & ting. Enkelt är det absolut inte.

Jag skall jämföra hemma sedan. Återkommer.

Postad 17 January 2014 - 12:46

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Jag skall jämföra hemma sedan. Återkommer.

Tackar!

För övrigt för er som ännu inte märkt att Netflixappen kommit så hittar ni den inte under "appar" utan under "sök & bläddra", fullständigt normal Tivologik ;-)

Edit: Ser nu att den helt plötsligt dykt upp bland mina appar samt längst ned i mitt Tivo också.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 17 January 2014 - 16:15.

Postad 17 January 2014 - 21:56

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Tackar!

För övrigt för er som ännu inte märkt att Netflixappen kommit så hittar ni den inte under "appar" utan under "sök & bläddra", fullständigt normal Tivologik ;-)

Edit: Ser nu att den helt plötsligt dykt upp bland mina appar samt längst ned i mitt Tivo också.

Vi som är vana med Netflix-appen på vår Samsung är något besvikna. Layoutmässigt är den snyggare än TV-appen, men att börja titta på ett avsnitt av någon serie från början fungerar inte. Den svarar inte på tillbakaspolning. Serien (i detta fall Haunted) börjar var avsnitt efter någon minut eller 1½ minut. Ett par tio sekunder efter förtexterna.

Bilden är vi dock riktigt nöjda med, men ljudet har "hackat" till några gånger, vilket den aldrig gjort på TV-appen.

Nåväl, det är en hyfsad början :) Om några månader kan tjänsten och TiVo-appen Netflix bli något riktigt bra.

Postad 18 January 2014 - 15:00

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Någon som har hyrt film? För mig förekommer det störningar 6-7 ggr per film ungefär, trist när man pröjsar

Postad 20 January 2014 - 08:51

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0
Någon som vet när samtliga kanaler är tillgängliga som HD-kanaler? Icke-HD kanalerna är rätt sunkiga att se på, har vi märkt. Åtminstone på 46"

Discovery och någon annan av vetenskapskanalerna har ju HD-kanal också, men inte med samma tablå. :(

Tv6, sjuan och TV4-film borde väl inte ligga så långt bort?

Postad 20 January 2014 - 08:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Någon som vet när samtliga kanaler är tillgängliga som HD-kanaler? Icke-HD kanalerna är rätt sunkiga att se på, har vi märkt. Åtminstone på 46"

Discovery och någon annan av vetenskapskanalerna har ju HD-kanal också, men inte med samma tablå. :(

Tv6, sjuan och TV4-film borde väl inte ligga så långt bort?

TV6 HD finns redan.

Postad 20 January 2014 - 08:57

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 2

Någon som vet när samtliga kanaler är tillgängliga som HD-kanaler?

Gissar på om ca 10 år kanske ;)

/Fredrik

Postad 20 January 2014 - 08:59

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

TV6 HD finns redan.

Är det sant? Det har jag missat helt. Får kolla favoritkanalerna hemma sen. Det är lite dumt att Com Hem inte meddelar, via mail eller den eminenta funktionen "meddelanden" i boxen när nya kanaler läggs till. Det verkar bara ske via deras Facebooksida. Jag har inte Facebook, men sidan är åtminstone publik.

Postad 20 January 2014 - 09:00

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Är det sant? Det har jag missat helt. Får kolla favoritkanalerna hemma sen. Det är lite dumt att Com Hem inte meddelar, via mail eller den eminenta funktionen "meddelanden" i boxen när nya kanaler läggs till. Det verkar bara ske via deras Facebooksida. Jag har inte Facebook, men sidan är åtminstone publik.

Nu skrev jag dock inte att ComHem har den, bara att den finns. Problemet är att ingen operatör, som jag vet, har rättigheter att visa alla HD-kanaler som finns.

Postad 20 January 2014 - 09:12

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Nu skrev jag dock inte att ComHem har den, bara att den finns. Problemet är att ingen operatör, som jag vet, har rättigheter att visa alla HD-kanaler som finns.

TV6 HD ingår i det "paket" som ComHem säger sig förhandla med Viasat/MTG. Det finns ju önskemål från ComHems abonnenter att kunna få bättre (helst fullt) utbud av Viasats Film och Sport HD-kanaler plus TV6 HD och Viaplay-abonnemang för den som har ett Viasat tillvalspaket hos ComHem.
Eftersom dessa förhandlingar nu pågått i ett par år så kan man undra om de någonsin leder till någonting. Kanske lättare att ordna fred i Syrien än fler HD-kanaler från Viasat?

Postad 20 January 2014 - 09:40

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

TV6 HD ingår i det "paket" som ComHem säger sig förhandla med Viasat/MTG. Det finns ju önskemål från ComHems abonnenter att kunna få bättre (helst fullt) utbud av Viasats Film och Sport HD-kanaler plus TV6 HD och Viaplay-abonnemang för den som har ett Viasat tillvalspaket hos ComHem.
Eftersom dessa förhandlingar nu pågått i ett par år så kan man undra om de någonsin leder till någonting. Kanske lättare att ordna fred i Syrien än fler HD-kanaler från Viasat?

Aha, den finns, men inte i vårat max-paket alltså. Jaja, den som lever få se. Viasat eller viaplay vet jag inte vad det är för något, men tack ändå.

Postad 20 January 2014 - 12:21

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Hyrde Pacific Rim igår HD, gick inte att se på pga störningar hela tiden, även ljudet var skit, tragiskt
Vanliga filmer utan HD funkar utan störningar. Mysko box den där Tivo, kluckar och har sig, blädderknappen är seg och hoppar inte fram till kanalen man valt om man bläddrar snabbt. Det enda positiva är att man kan hyra filmer, eller är det det när det är störningar iof :)

Postad 20 January 2014 - 13:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Hyrde Pacific Rim igår HD, gick inte att se på pga störningar hela tiden, även ljudet var skit, tragiskt
Vanliga filmer utan HD funkar utan störningar. Mysko box den där Tivo, kluckar och har sig, blädderknappen är seg och hoppar inte fram till kanalen man valt om man bläddrar snabbt. Det enda positiva är att man kan hyra filmer, eller är det det när det är störningar iof :)

Men bortsett från det är du nöjd? :D

Postad 20 January 2014 - 13:44

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Com Hem välkomnar Netflix till TiVo!

Nu kan alla Com Hems TiVo®-kunder få tillgång till Netflix på tv:n genom sin Tivo-box. Com Hem är den första operatör i Sverige att erbjuda Netflix genom sin digital-tv-tjänst.

Genom Netflix-appen i TiVo kan Com Hems kunder nu se hela säsonger av kritikerrosade serier som Hemlock Grove, Arrested Development, Orange is the New Black och Breaking Bad. När succé-serien House of Cards andra säsong har premiär den 14 februari, kan alla TiVo-kunder njuta av det prisbelönta drama direkt genom sin TiVo-box.

För att använda Netflix i TiVo, loggar kunden in med sitt befintliga Netflix-abonnemang eller registerar ett nytt abonnemang direkt genom TiVo-boxen.

- Vi är väldigt glada över samarbetet med Com Hem och att vi nu kan leverera allt vad Netflix har att erbjuda till alla TiVo-hem i Sverige, säger Joris Evers, Global kommunikationsdirektör på Netflix.

Netflix ligger under “appar” i TiVo och kommer att kosta 79 kronor per månad. Vid lansering den 20 januari erbjuder Com Hem och Netflix tre fria månader i samband med en kampanj.

http://www.mynewsdes...ill-tivo-950471

Postad 20 January 2014 - 13:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

http://www.mynewsdes...ill-tivo-950471

För 279 kr/mån så bjuder vi på Netflix i 3 månader. Det var ju generöst...
Sedan således 279+79 kr för att se Netflix.

Postad 20 January 2014 - 15:44

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0
går det att ställa in DNS manuellt på Tivo-boxen?

Postad 20 January 2014 - 15:48

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Nej det tror jag inte. Däremot kan du ställa in DNS på din router. Där hämtar sedan TiVo-boxen DNS skulle jag tro.

Postad 20 January 2014 - 15:56

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Nej det tror jag inte. Däremot kan du ställa in DNS på din router. Där hämtar sedan TiVo-boxen DNS skulle jag tro.

Just det bör dock göras med viss försiktighet, iaf om man nu som jag inte känner sig helt bekväm med att låta alla sina DNS anrop gå via nån halvskum DNS för att runda regionala spärrar och liknande (vilket jag antar är skälet till frågan).

Postad 20 January 2014 - 16:39

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Svar från Unblock-Us ang annan DNS på Virgin Medias TiVo-box. Förmodar att samma svar gäller ComHems TiVo:
http://support.unblo...articles/291579
Det är nog så att den som vill komma åt Netflix på andra marknader får använda annan plattform än TiVo. Finns ju många som fungerar:
http://www.unblock-u.../how-to-set-up/

Postad 20 January 2014 - 16:56

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Svar från Unblock-Us ang annan DNS på Virgin Medias TiVo-box. Förmodar att samma svar gäller ComHems TiVo:
http://support.unblo...articles/291579
Det är nog så att den som vill komma åt Netflix på andra marknader får använda annan plattform än TiVo. Finns ju många som fungerar:
http://www.unblock-u.../how-to-set-up/

Det finns så klart möjligheter att definiera upp separata DNS regler för en viss IP adress eller liknande, men det kräver en del kunskaper utöver det vanliga samt så klart en router med stöd för detta. Finns även möjlighet att använda nån form av VPN lösning men även det kanske inte är nåt för "svensson". Ytterligare en variant är att bara vissa domäner körs via en speciell DNS.

Noterar för övrigt att Virgin Media nyligen lanserat en NetFlix-app för sin Tivo, vilket väl gör det rimligt att tro att ComHems app bygger på denna.

Redigerat av improwise, 20 January 2014 - 17:15.

Postad 21 January 2014 - 10:25

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det finns så klart möjligheter att definiera upp separata DNS regler för en viss IP adress eller liknande, men det kräver en del kunskaper utöver det vanliga samt så klart en router med stöd för detta. Finns även möjlighet att använda nån form av VPN lösning men även det kanske inte är nåt för "svensson". Ytterligare en variant är att bara vissa domäner körs via en speciell DNS.

Va, kör inte alla hemmaanvändare med policy-based routing så man kan skicka trafik (inklusive DNS) den väg man vill baserat på inkommande VLAN, IP address och liknande?

Jo, du har sannolikt rätt i att det är väldigt besvärligt om man inte är en riktig nätverksnörd som mig...

Postad 21 January 2014 - 10:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Just det bör dock göras med viss försiktighet, iaf om man nu som jag inte känner sig helt bekväm med att låta alla sina DNS anrop gå via nån halvskum DNS för att runda regionala spärrar och liknande (vilket jag antar är skälet till frågan).

Fast man behöver inte ändra dns på router-nivå. Det räcker att byta den enhet som ska kunna komma åt en annan region. I mitt fall min Apple TV som jag har ändrat till unlocators dns. Sedan är det ju så att vi talar smart dns, dvs det är endast din regioninfo som går vi deras tjänst. Alla annan trafik går den "normala" vägen.

Postad 21 January 2014 - 11:04

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Fast man behöver inte ändra dns på router-nivå. Det räcker att byta den enhet som ska kunna komma åt en annan region. I mitt fall min Apple TV som jag har ändrat till unlocators dns. Sedan är det ju så att vi talar smart dns, dvs det är endast din regioninfo som går vi deras tjänst. Alla annan trafik går den "normala" vägen.

Men, kan man inte manuellt ställa in DNS-server i TiVon måste man göra det på routern. Dock låter det lite märkligt att man inte ska kunna ställa in både manuell IP adress och DNS server.

Postad 21 January 2014 - 11:09

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Men, kan man inte manuellt ställa in DNS-server i TiVon måste man göra det på routern. Dock låter det lite märkligt att man inte ska kunna ställa in både manuell IP adress och DNS server.

Jo, det verkar konstigt, men då skulle nog inte jag göra det i vilket fall. Unlocator (som jag använder) har inge guide för Tivo, men tjänsten ska ändå fungera (teoretiskt...)

Postad 21 January 2014 - 11:22

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Jo, det verkar konstigt, men då skulle nog inte jag göra det i vilket fall. Unlocator (som jag använder) har inge guide för Tivo, men tjänsten ska ändå fungera (teoretiskt...)

Men påverkar inte byte av DNS övriga tjänster i TiVo som använder bredbandet t ex pay per view och on demand? I så fall skulle ju problemet bli det omvända dvs att man inte skulle kunna se på betalfilm eller Play därför att man förflyttat sin TiVo-box till USA.
Skulle bytet bara kunna beröra Netflix-appen och allt annat vara oförändrat? Jag har varken TiVo eller full koll på vad som gäller när man vill simulera att en enhet befinner sig i annan region.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 21 January 2014 - 11:22.

Postad 21 January 2014 - 11:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Men påverkar inte byte av DNS övriga tjänster i TiVo som använder bredbandet t ex pay per view och on demand? I så fall skulle ju problemet bli det omvända dvs att man inte skulle kunna se på betalfilm eller Play därför att man förflyttat sin TiVo-box till USA.
Skulle bytet bara kunna beröra Netflix-appen och allt annat vara oförändrat? Jag har varken TiVo eller full koll på vad som gäller när man vill simulera att en enhet befinner sig i annan region.

DNS-tjänsten styr endast trafik till vissa specifika tjänster som tex Netflix. Finns inte tjänsten listad så funkar det som vanligt. Jag har Netlix US och iTunes SE på samma Apple TV.

Postad 21 January 2014 - 15:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Precis, det är liksom avsaknaden av detta som är själva problemet.

DNS-tjänsten styr endast trafik till vissa specifika tjänster som tex Netflix. Finns inte tjänsten listad så funkar det som vanligt. Jag har Netlix US och iTunes SE på samma Apple TV.

Så vilken DNS anser du då hanterar de "vanliga" DNS förfrågningarna i så fall annat än den du angett?

Postad 22 January 2014 - 08:16

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Precis, det är liksom avsaknaden av detta som är själva problemet.

Så vilken DNS anser du då hanterar de "vanliga" DNS förfrågningarna i så fall annat än den du angett?

Smart DNS är inte tunnling, den styr bara dina geografiska data. Trafiken i sig går samma väg som om du hade din vanliga dns. Självklart går även alla andra förfrågningar också via samma dns, förfrågningar till sajter som inte har med själva tjänsten att göra blir oförändrade.
http://www.eyeondema...t-is-smart-dns/

Postad 22 January 2014 - 22:50

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Smart DNS är inte tunnling, den styr bara dina geografiska data. Trafiken i sig går samma väg som om du hade din vanliga dns. Självklart går även alla andra förfrågningar också via samma dns, förfrågningar till sajter som inte har med själva tjänsten att göra blir oförändrade.
http://www.eyeondema...t-is-smart-dns/

Men alltså, det är liksom det som är själva poängen. Hur bekväm man känner sig med att låta några för mig anonyma typer som driver en tjänst som främst är till för att runda diverse geoskydd även står för de vanliga DNS anropen. I synnerhet när någon är generös nog att erbjuda denna tjänst gratis bara för att de är så snälla. Har man någonsin arbetat med IT-säkerhet lär man sig snabbt att största hotet är okunskapen hos "svenssons", i synnerhet svenssons som tror sig just ha gjort nåt smart :)

Postad 23 January 2014 - 01:00

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Vi som är vana med Netflix-appen på vår Samsung är något besvikna. Layoutmässigt är den snyggare än TV-appen, men att börja titta på ett avsnitt av någon serie från början fungerar inte. Den svarar inte på tillbakaspolning. Serien (i detta fall Haunted) börjar var avsnitt efter någon minut eller 1½ minut. Ett par tio sekunder efter förtexterna.

Bilden är vi dock riktigt nöjda med, men ljudet har "hackat" till några gånger, vilket den aldrig gjort på TV-appen.

Nåväl, det är en hyfsad början :) Om några månader kan tjänsten och TiVo-appen Netflix bli något riktigt bra.

Får nog ta tillbaka litegrann av min kritik mot bildkvaliteten på Netflix, borde inte skriva så mycket efter enbart en film ;-)

Är dock lite ojämnt i flyt, har nu sett några filmer som varit riktigt bra men även några enstaka som inte haft det flyt jag kräver men det sitter nog i hur Netflix konverterat filmen till tjänsten.

Appen är dock rejält seg emellanåt & har vid ett par tillfällen ballat ur totalt för mig, detta har hänt när jag bläddrat & grejat mycket. Att se en film rakt av har dock fungerat bra, hoppas på uppdatering som förbättrar segheten i bla detta att pausa & spola.

Nåt som stör mig rent allmänt, ja inte så mycket i Netflix då utan mer på vissa HD-kanaler samt playkanaler är att textningen släpar efter, ligger nån sekund efter. Ännu värre är att det ibland faller bort textrader, grymt irriterande när man ser på en fransk film & inte förstår franska. Nån annan som upplever detta? Aldrig upplevt med min gamla Samsungbox.

Postad 23 January 2014 - 08:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 1

Men alltså, det är liksom det som är själva poängen. Hur bekväm man känner sig med att låta några för mig anonyma typer som driver en tjänst som främst är till för att runda diverse geoskydd även står för de vanliga DNS anropen. I synnerhet när någon är generös nog att erbjuda denna tjänst gratis bara för att de är så snälla. Har man någonsin arbetat med IT-säkerhet lär man sig snabbt att största hotet är okunskapen hos "svenssons", i synnerhet svenssons som tror sig just ha gjort nåt smart :)

Nu missar du vad jag skrev tidigare. Nämligen att du endast behöver byta dns på de enheter som ska kunna komma åt andra regioner på. Tex en Apple TV. Dator och andra enheter kör man som vanligt. Likaså router. Vilka "vanliga" dns-förfrågningar gör du från en burk som endast används för streaming som du känner anledning att oroa dig för?
Sedan är det självklart ett val man gör om vill kunna se Netflix US eller inte.

Postad 23 January 2014 - 09:10

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Får nog ta tillbaka litegrann av min kritik mot bildkvaliteten på Netflix, borde inte skriva så mycket efter enbart en film ;-)

Är dock lite ojämnt i flyt, har nu sett några filmer som varit riktigt bra men även några enstaka som inte haft det flyt jag kräver men det sitter nog i hur Netflix konverterat filmen till tjänsten.

Appen är dock rejält seg emellanåt & har vid ett par tillfällen ballat ur totalt för mig, detta har hänt när jag bläddrat & grejat mycket. Att se en film rakt av har dock fungerat bra, hoppas på uppdatering som förbättrar segheten i bla detta att pausa & spola.

Nåt som stör mig rent allmänt, ja inte så mycket i Netflix då utan mer på vissa HD-kanaler samt playkanaler är att textningen släpar efter, ligger nån sekund efter. Ännu värre är att det ibland faller bort textrader, grymt irriterande när man ser på en fransk film & inte förstår franska. Nån annan som upplever detta? Aldrig upplevt med min gamla Samsungbox.

Faktum är att både "Game of Thrones" på HBO Nordic och "Breaking Bad" på Netflix tappade textningen ibland. Somliga gånger bara ett par meningar som uteblev, men Netflix kunde tappa på ett helt avsnitt, så jag fick gå in och ändra textspråk till engelska temporärt, forstätta titta så eng text visades och sedan gå in och ändra tillbaka till svensk. Då har det hittills "lossnat".

Edit: Detta gäller Netflix-appen på tvn, inte i TiVon. I TiVon har jag inte använt mer än ett test första dagen den lanserades.

Redigerat av Dockland, 23 January 2014 - 09:20.

Postad 23 January 2014 - 11:02

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Nu missar du vad jag skrev tidigare. Nämligen att du endast behöver byta dns på de enheter som ska kunna komma åt andra regioner på. Tex en Apple TV. Dator och andra enheter kör man som vanligt. Likaså router. Vilka "vanliga" dns-förfrågningar gör du från en burk som endast används för streaming som du känner anledning att oroa dig för?
Sedan är det självklart ett val man gör om vill kunna se Netflix US eller inte.

Poängen är just att det (liksom mkt annat) inte verkar vara möjligt på Tivo och därför finns det säkert en och annan som tänker att "då gör jag det på routern istället" vilket man nog ska fundera både en och två gånger på hur smart det är.

Postad 23 January 2014 - 11:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Poängen är just att det (liksom mkt annat) inte verkar vara möjligt på Tivo och därför finns det säkert en och annan som tänker att "då gör jag det på routern istället" vilket man nog ska fundera både en och två gånger på hur smart det är.

Vi kan således helt enkelt glömma att se på Netflix från någon annan region via boxar som är tillhandahållna av någon leverantör. Inte direkt förvånande. Vill man byta region är man oftast lite mer intresserad och insatt än de normala kunderna och då har man kanske ändå valt andra lösningar.

Postad 23 January 2014 - 11:35

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Ja, tråden handlar ju om TiVo och frågan som ställdes för några dagar sedan var just "går det att ställa in DNS manuellt på Tivo-boxen?" vilket uppenbarligen inte är möjligt.
Att det sedan finns andra plattformar som är att föredra om man vill streama med hjälp av olika tjänster inom och utom landet är en något annordlunda diskussion. Förmodligen skaffar ingen TiVo bara för att det finns en Netflix-app där utan den har säkert lagts till som en extra attraktion för att TiVo ska integrera fler funktioner än traditionella HDPVR.

Postad 23 January 2014 - 22:24

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Och där var det typ game over :)

https://www.prisjakt...enjoerer_far_ga

Postad 23 January 2014 - 23:59

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Det är ju bara att tilldela TiVo:n en annan DNS-server i DHCP-servern... :rolleyes:

Postad 24 January 2014 - 00:57

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Det är ju bara att tilldela TiVo:n en annan DNS-server i DHCP-servern... :rolleyes:

Är nog rätt få Tivo-användare som har den möjligheten och den kunskap det kräver :)

Postad 24 January 2014 - 07:06

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1877 inlägg
  • 0

Och där var det typ game over :)
https://www.prisjakt...enjoerer_far_ga

Vad säger rättighetsinnehavarna om "att spara inspelade tv-program i molnet. Dessa kan sedan spelas upp på såväl tv:n som datorer, surfplattor och smartphones via applikationer." ?
Det är förmodligen en våt dröm för många användare att kunna spara inspelningar i molnet och titta på dem i segelbåten.
Det är väl just av den anledningen som TiVoToGo inte kan användas för att se på inspelat material om det flyttas från hårddisken dvs att materialet kan inte sparas i molnet för att bli tillgängligt utanför det egna hemnätverket.

Postad 24 January 2014 - 07:09

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 1
Min smekmånad med Tivo är nu över och jag börjar inse hur lite jag använder alla funktionerna i boxen. Nu hade det blivit samma eller något bättre pris för mig oavsett om jag behållt den gamla boxen eller gått över till Tivo så där spelar det ingen roll. Men boxen segar ofta och playkanalerna saknar viktig information om avsnitt vilket gör att jag låter bli att använda dom. Netflix appen är ett skämt och i stort sett oanvändbar. TivoToGo appen som lovats till Android verkar heller aldrig dyka upp. Så man kan väl sammanfatta det som att jag sitter med en stor inspelningsbar digitalbox med en uppsjö av funktioner som jag aldrig använder.

Mvh J

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.