Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1784 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 31 May 2013 - 21:56

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Du är "the" moderator och kanske för objektiv ;)

Absolut inte.
Jag har ingen egen vinning av att hylla eller dissa HRT-Stage. Moderator eller ej.
Men jag testar gärna. Dock inget svar från någon. MHB är ändå ett rätt stort forum med god publicitet.

Jag har även med mig MKarlsson74 som har utrustning värd 200k.
200k är vad HRT-stage säger sig kunna konkurrera med.

Give it to me.

Redigerat av Falcy, 31 May 2013 - 21:57.

Postad 01 June 2013 - 09:25

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 1

Jag bara väntar på ett testexemplar. Inget svar av vare sig återförsäljare eller generalagent.

Kom igen nu, HRT. Pangsystem för 10k som spelar för minst 50k. Give it to me.

Hej Falcy,
Självklart ska du få testa Stage så fort som möjlighet ges.
Jag kontaktar dig via PM.
M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.

Postad 01 June 2013 - 10:52

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Visst vore det intressant att testa Stage. I ett bra rum, med kalibrering och subbar tror jag det skulle låta bra mycket bättre än på Sweetspot-mässan, och där lät det ju helt ok. Sen tror jag ändå att det får svårt att komma upp i samma klass som Ino Audio piP t ex (vilket väl får anses vara en konkurrent).

Redigerat av megagurka, 01 June 2013 - 10:53.

Postad 05 June 2013 - 08:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hej!
ETA för Stage är nu senare delen av juni. För er som inte har haft möjlighet att testa/lyssna på Stage , erbjuder jag er att testa Stage(senaste prototypen) under perioden 28 maj till 3 juni hos mig i Bromma.
PMa eller ring om det låter intressant.
073-906 81 69
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m.

Ingen som läser denna tråd som haft tillfälle att lyssna på systemet?

Postad 05 June 2013 - 10:21

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 3

Stage äter piP till frukost :)

:huh:

Postad 05 June 2013 - 17:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

:huh:

Du ser undrande ut. :) Berätta gärna mer om vad du kommit fram till.

Postad 05 June 2013 - 19:14

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Ställer mig också frågande inför det uttalandet. Jag fick ett mer positivt intryck av piP än Stage med reservation för att det är väldigt svårt att jämföra två högtalare i helt olika rum. Att höra dom sida vid sida i ett bra rum vore onekligen intressant.

Postad 06 June 2013 - 07:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

med reservation för att det är väldigt svårt att jämföra två högtalare i helt olika rum. Att höra dom sida vid sida i ett bra rum vore onekligen intressant.

Jag brukar säga ge alla utställare på en mässa exakt samma anläggning och du kommer garanterat få så många olika resultat som det finns olika rum (och innehåll i rummen).

Postad 06 June 2013 - 09:38

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 2
Vet inte vad jag skall säga om sättet att marknadsföra sina produkter men på detta sättet drar det då bara ner förtroendet för märket.

OM det verkligen skulle prestera 5-15ggr bättre än sitt pris skulle dom inte behöva ha med det i sin marknadsföring. Om man spelar vilket system som helst bakom ett draperi på en mässa så klart det kommer gissas en rad olika belopp, en Hifi mässa där man introducerar nya produkter brukar det oftare än sällan vara mer påkostade produkter.

Inte minsta intresserad men lycka till ni som är.

Postad 06 June 2013 - 10:26

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Du ser undrande ut. :) Berätta gärna mer om vad du kommit fram till.

Jag har inte kommit fram till något än... har bara hört qm10/piP ett par gånger och har svårt att tro något blir så mkt bättre i den storleken.

På vilket sätt tycker du att stage "äter" piP till frukost?

Postad 06 June 2013 - 12:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

På vilket sätt tycker du att stage "äter" piP till frukost?

Har jag aldrig sagt, och har ingen aning hur de kan tänkas förhålla sig till varandra.

Postad 07 June 2013 - 10:34

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Har jag aldrig sagt, och har ingen aning hur de kan tänkas förhålla sig till varandra.

Sorry det sista var menat till e-lite.

Postad 07 June 2013 - 13:28

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Är det någon som frågat mig något? Eller va? Jag fattar inte?

Jag citerade galet i mitt svar till fredrik.

Du skrev att stage äter piP till frukost, jag undrade då på vilket sett.

Postad 07 June 2013 - 15:24

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Aha, jag förstår. Oj, ja på många sätt, jag vet inte var jag ska börja. piP är enligt mitt tycke, öron och smak inte speciellt bra. Rätt så spretig och vass diskant, frånvarande bas och kräver massa ful skumgummi i rummet för att ens vara närheten av lyssningsbara. Allt detta till ett ganska högt pris. Där tycker jag Stage presterar bättre på samtliga områden utan någon större ansträngning.

Du har i korta ord upplevt skillnaden mellan vad man i folkmun kallar en data högtalare jämfört med en hifi högtalare, kul, grattis!

Med dem preferenserna och kraven låter med all säkerhet allt på från logitech med en prislapp över 1k bättre.

Postad 07 June 2013 - 15:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Aha, jag förstår. Oj, ja på många sätt, jag vet inte var jag ska börja. piP är enligt mitt tycke, öron och smak inte speciellt bra. Rätt så spretig och vass diskant, frånvarande bas och kräver massa ful skumgummi i rummet för att ens vara närheten av lyssningsbara. Allt detta till ett ganska högt pris. Där tycker jag Stage presterar bättre på samtliga områden utan någon större ansträngning.

ok piP imponerar faktiskt rätt stort på mig personligen så det var därför jag undrade... hur var rummet du lyssnade på dom?
Jag säger inte att de är bäst men jag tycker de är förbannat bra för sin storlek och pris.... i byggsats framförallt.

Postad 07 June 2013 - 15:42

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag skulle nog klassa dem båda som datorhögtalare. Fast piP är passiva så det är ju egentligen inte helt rätt.

Jag skulle nog vilja påstå att Pip har en hel del hifiparametrar även om dem inte i mina öron heller fullt ut kan klassas som en ren hifi högtalare. Man har åtminstonde kommit till rätta och slopat det mesta av färgningarna som just en högtalare från tex logitech, stage etc har.

Stage hari mina öron inte några hifi parametrar alls och faller i samma kategori som allt annat plastigt som kommit och vart populärt något halvår med ljud färgat för att "låta roligt" som tex parrot zikmu som f.ö i mina öron nästan är en bättre högtalare då dem sloppat allt och kör på det racet som man bör hålla sig till när man lanserar en produkt med dessa ändamål, att enbart låta roligt.. Där tycker jag stage gjort bort sig lite på sitt försök att göra en hifi korrekt högtalare som fortfarande ska "låta roligt"..

Är man ute efter hifi högtalare så är det för mig och väldigt många andra med största sannoliket en återgivning som låter korrekt man söker, annars kan man lika gärna köpa valfritt logitech system i princip.

Postad 07 June 2013 - 15:57

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag skulle nog klassa dem båda som datorhögtalare. Fast piP är passiva så det är ju egentligen inte helt rätt.

Om du inte var på plats på sweetspot jönköping i April så kan jag berätta att mina intryck var att stage var bland dem som presterade i bottensegmentet (med hänsyn till att det fanns många med dyrare anläggningar som presterade ännu sämre) på mässan och det rummet som i mina öron lät mest korrekt och ärligt och presenterade det absolut bästa ljudet över alla register var HA's rum där man spelade på ett par Pips.

Där spelade dem båda parterna i exakt samma rum rent storlek och utformsmässigt, sen att Göran valde att tapetsera sina väggar med pinsamma roll-ups där det stod "SPELAR I SAMMA KLASS SOM SYSTEM FÖR 200.000,-" istället för att ta den kloka vägen och försöka få bort lite reflexer istället som HA gjorde är för mig ett stort frågetecken... Borde inte en distrubitör ha lite mer känsla och veta hur man får en högtalare att kunna prestera? eller tror han på fullaste allvar att folk handlar när man läser en sådan text? Personligen tror jag nästan mer att det avskräcker än skapar köp tankar.. Hade han visat upp systemet med ett dämpat rum istället hade nog kanske tillomed jag ändå faktiskt köpt ett system bara för att.

Men visst, det lät väl på ett sätt ganska imponerande ändå till prislappen och förutsättningarna (som jag tidigare sagt)..

Men anser man att stage låter bättre än pip så är det inte ett ärligt ljud man söker(vilket är ett mål man bör ha när man handlar pip) utan då är det något som är färgat för att imponera istället vilket jag tycker man skall skilja på när man jämför högtalare.

Postad 07 June 2013 - 19:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Men Stage delar ju Pip:s målsättning att så korrekt som möjligt återge musik Detta framgår av det "manifest" som bifogades tidigare i tråden. Hur väl Stage lyckats med detta verkar det ju råda minst sagt delade meningar om.
Men att kalla dem datorhögtalare verkar ju väl magstarkt. Att bygga i plast är de förresten inte ensamma om, även i finare sällskap. Wilson Bennesch tex. , ja alltså kolfiberarmerad sådan då. :)

Postad 07 June 2013 - 21:17

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Vad menar du med "datorhögtalare"?

Postad 07 June 2013 - 21:22

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Det var ett ord jag valde för en högtalare som inte på något vis försöker avmåla en korrekt avbild utav en inspelning utan istället på vissa eller flera sätt återger en ljudbild som mer är rolig, alltså färgar medvetet på ett eller annat sätt för att uppnå målet.

Jag ber om ursäkt om det var otydligt, anser dock att vad jag mer la med i mina inlägg gav ett svar på den frågan och hoppades mitt vaga uttryck inte skulle ge upphov till frågetecken.

Har du något slang som du anser mer korrekt på en högtalare med medvetet färgad återgivning så rätta mig gärna. TIlls dess kommer jag kalla det en "datorhögtalare"

Postad 07 June 2013 - 21:31

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Med den definitionen skulle jag inte klassa piP som en datorhögtalare. Sen har givetvis den, och alla andra högtalare, mindre eller större brister som gör att ljudåtergivningen ändå blir färgad.

Postad 07 June 2013 - 21:31

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag har personligen testat Stage vid två tillfällen och även recenserat systemet på min blog. Jag tycker inte heller att systemet spelar i 200.000 klassen. Däremot tycker jag att det kan ge övriga datorhögtalar-system på marknaden skaplig match i samma prisklass och att det är ett kompetent och roligt system som kan passa bra till sovrummet, till datorn för lite film och spel eller som smidig extraanläggning i "salongen".

Ja, somsagt det presterar helt klart bra för pengarna om man letar högtalare med dem egenskaperna stage har.

Min poäng var mer att det är lite svårt att jämföra dessa högtalare då dem har lite olika mål, lite som att jämföra en kyl med en frys hehe :-)

Med full förståelse att det finns många där ute som skulle föredra stage framför Pip, och med all sannolikhet även tvärtom.

Postad 07 June 2013 - 21:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Det var ett ord jag valde för en högtalare som inte på något vis försöker avmåla en korrekt avbild utav en inspelning utan istället på vissa eller flera sätt återger en ljudbild som mer är rolig, alltså färgar medvetet på ett eller annat sätt för att uppnå målet.

Du målar med väldigt bred pensel här min gode exity.

Utveckla gärna var du tycker Stage gör fel i sina anspråk att återge en neutral avspegling av källmaterialet så gott det går i förhållande till prisklassen och den kundgrupp systemet riktar sig till.

Och vad är en "rolig" ljudbild. Jag är oerhört nyfiken. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 June 2013 - 21:41.

Postad 07 June 2013 - 22:12

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Du målar med väldigt bred pensel här min gode exity.

Utveckla gärna var du tycker Stage gör fel i sina anspråk att återge en neutral avspegling av källmaterialet så gott det går i förhållande till prisklassen och den kundgrupp systemet riktar sig till.

Och vad är en "rolig" ljudbild. Jag är oerhört nyfiken. :)

Har aldrig påstått att dem på något vis gör något fel, allt är efter tycke och smak. Vad jag pratade utifrån här vad var jag personligen upplever.

Och känner du att du får ut något på att jag skall försöka beskriva något sådant som i mina öron inte upplevs som en korrekt återgivning så absolut, men jag tror inte du kommer bli klokare för det.

Jag upplever att stage lägger till på vissa frekvenser (jag vet inte vilka för jag har absolut inte mätt) någonstans i nedre regionerna iallafall som gör att jag upplever att ljudet låter lite större och maffigare än vad jag upplever samma låtar på andra högtalare som jag upplever låter naturligare. Detta kunde man ju även uppleva på Görans "mix" där även sämre inspelningar lät lite maffigare och större än vad dem hade låtit på ett par Pip

Jag upplever även att stage också har en liten nedtoning i dem övre registren som gör att det inte upplevs som skrikiga eller ansträngda även fast inspelningen är katastrofal.

Med andra ord låter även dåliga inspelningar "bra" vilket utifrån vad jag hittat gemensamt med högtalare jag ägt med liknande egenskaper (vad jag benämner som en högtalare som "låter roligt") är även tyvärr att man inte blir lika mycket belönad när man faktiskt spelar med högkvalitivt material sedan.

I dessa lägen, upplever jag att pip (som jag för enkelhetens skull tar som motpart) vid en dålig inspelning låter ganska tunnt över hela registret och diskanten kan låta ganska ansträngt vid samma volym som stage kan låta klockrent.

Däremot blir man väldigt belönad på en sådan högtalare (som pip) när man väl matar med en bra inspelning och man kan då komma lite längre och få den där upplevelsen när det verkligen känns som att sångaren står i rummet eller att gitarren svävar helt fritt i rummet.

Kort sagt, Stage klarar nog av att återge precis allt den matas med på ett ok till väldigt bra sätt, medans pip rent ut sagt visar alla baksidor som finns i signalen som dem blvit matade med.

Ett högtalarmärke till som jag upplevt har dessa egenskaper skulle jag vilja påstå är system audio som ger dig lika pampigt ljud på en inspelning från 1950 som på en från 2000.

Det är f.ö en av mina favorittillverkare så mitt mål är inte att anse stage dåliga på något vis utan vad allt jag egentligen skrivit i mina sista inlägg är mer eller mindre en förklaring till mitt svar till E-lite där jag skrev "grattis du har just upplevt hifi vs "data högtalare"

Och jag vill även poängtera att många förmodligen egentligen skulle föredra en allätarhögtalare som kan ge dig en bra prestation på 95-100% av all musik du äger än på 40-50%. Personligen är jag dock en person som väljer att få några låtar att låta sagolikt framför att få alla att låta OK.

Hoppas du vart lite klokare och fick en liten bild av vad jag egentligen ville ha sagt med mina tidigare inlägg.

Redigerat av Unregistered4573ef7b, 07 June 2013 - 22:15.

Postad 08 June 2013 - 02:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Falcy, Fått testex än lr?

Postad 08 June 2013 - 09:15

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Falcy, Fått testex än lr?

Nej, inte ens sett röken av ett PM från Göran än heller.
Men leveranserna var väl försenade.

Postad 08 June 2013 - 18:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Klättrar själv på väggarna här. Vill ha mitt system nu. Vill utforska detta mer. :)

Postad 10 June 2013 - 17:35

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej Falcy mfl,
Bara för att klargöra lite, så är beräknad ankomsttid (ETA) för Stage som det ser ut nu slutet av juni. De sista testerna och fintrimnigarna pågår as we speak. Jag återkommer så fort jag vet mer. Ha tålamod!
M.V.H
Göran , Runt Ljud

Postad 11 June 2013 - 23:13

MarkusNyberg
  • MarkusNyberg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Kan man installera kommande moduler på egen hand, eller ska basenheten lämnas in? Tänk om herr Halverson kunde fixa monoblock baserade på basenheten, utan dac med bara lågnivå ingång. En Stage högtalare med tillhörande monoblock per kanal till oss som inte kan få nog med kanaler runt omkring!

Postad 12 June 2013 - 19:43

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Kan man installera kommande moduler på egen hand, eller ska basenheten lämnas in?

Bra fråga, men antar att man skall kunna installera dom själv. Göran får svara. :)

Tänk om herr Halverson kunde fixa monoblock baserade på basenheten, utan dac med bara lågnivå ingång. En Stage högtalare med tillhörande monoblock per kanal till oss som inte kan få nog med kanaler runt omkring!

Tror detta först och främst är tänkt som ett system för traditionell stereolyssning, men vem vet? :)

Postad 13 June 2013 - 13:03

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Kan man installera kommande moduler på egen hand, eller ska basenheten lämnas in? Tänk om herr Halverson kunde fixa monoblock baserade på basenheten, utan dac med bara lågnivå ingång. En Stage högtalare med tillhörande monoblock per kanal till oss som inte kan få nog med kanaler runt omkring!

Hej Markus,
Ja, modulen kan du sätta in själv i elektronikenheten.
Vad det gäller Stage i en surroundsetup, så är ju detta inga problem. Du bara kopplar in din respektive lågnivåsignal från aktuell receiver eller försteg, till respektive Stage huvudenhet.
M.V.H
Göran , Runt Ljud

Redigerat av G Chatall, 13 June 2013 - 13:03.

Postad 13 June 2013 - 13:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hej Markus,
Ja, modulen kan du sätta in själv i elektronikenheten.
Vad det gäller Stage i en surroundsetup, så är ju detta inga problem. Du bara kopplar in din respektive lågnivåsignal från aktuell receiver eller försteg, till respektive Stage huvudenhet.
M.V.H
Göran , Runt Ljud

De innebär alltså att det för ett femkanalssystem behövs 3 kompletta Stage, varav en högtalare blir över då?
Har man redan en receiver vore det ju då enormt mycket trevligare/billigare med högtalarna lösa. Men detta skulle ju då enligt tidigare gå att lösa med någon form av adapter. Vad, mer specifikt, innebär detta med adaptern och vad skulle högtalare/adpter kosta per set?

Postad 13 June 2013 - 14:16

MarkusNyberg
  • MarkusNyberg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Alltid trevligt att kunna bygga ut på egen hand! bra! Jag tycker fortfarande monoblock per högtalare är smidigt då man lätt hamnar i ojämna tal med 5.1, 7.1 osv. Betalar gärna några lax extra för en finare yta på högtalarna. :rolleyes: Hur många namn behövs på listan för att det ska bli intressant? Genelec har ju som exempel polerad aluminium som kan fås mot tillägg.

Postad 13 June 2013 - 14:37

MarkusNyberg
  • MarkusNyberg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Tror faktisk att det varit försäljninsmässigt bra att sälja Stage med finlackad yta för exempelvis 11000 kr samt en "Raw Edition" i brutalt sträv komposit för 9500 kr! Alla kan välja och ingen behöver dra jämförelser med sunk-märken.

Redigerat av MarkusNyberg, 13 June 2013 - 15:05.

Postad 13 June 2013 - 15:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Tror faktisk att det varit försäljninsmässigt bra att sälja Stage med finlackad yta för exempelvis 11000 kr samt en "Raw Edition" i brutalt sträv komposit! Alla kan välja och ingen behöver dra jämförelser med sunk-märken.

Varje för kunden valbart tillval/alternativ man lägger till en produkt brukar vara en mardröm, framförallt ur logistik- och prognossynpunkt, såvida man inte jobbar med t ex dagligvaror. Vet det efter att ha jobbat i t ex projektorbranschen. Tror konceptet bakom Stage är 100% prestanda, och där utseendet är ett fullständigt resultat av funktionen. Nu blir det i alla fall en valmöjlighet mellan vitt och svart. Det intryck jag får av HRT, är att de är fullständigt ointresserade av att lägga några som helst resurser på nåt som inte tillför till produktens huvuduppgift, samtidigt som de vill träffa en prispunkt där det finns en god säljpotential. :)

Postad 13 June 2013 - 15:13

MarkusNyberg
  • MarkusNyberg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Varje för kunden valbart tillval/alternativ man lägger till en produkt brukar vara en mardröm, framförallt ur logistik- och prognossynpunkt, såvida man inte jobbar med t ex dagligvaror. Vet det efter att ha jobbat i t ex projektorbranschen. Tror konceptet bakom Stage är 100% prestanda, och där utseendet är ett fullständigt resultat av funktionen. Nu blir det i alla fall en valmöjlighet mellan vitt och svart. Det intryck jag får av HRT, är att de är fullständigt ointresserade av att lägga några som helst resurser på nåt som inte tillför till produktens huvuduppgift, samtidigt som de vill träffa en prispunkt där det finns en god säljpotential. :)

Jo så är det säkert. Bara drömde en stund. ^_^

Postad 13 June 2013 - 16:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Alltid trevligt att kunna bygga ut på egen hand! bra! Jag tycker fortfarande monoblock per högtalare är smidigt då man lätt hamnar i ojämna tal med 5.1, 7.1 osv. Betalar gärna några lax extra för en finare yta på högtalarna. :rolleyes: Hur många namn behövs på listan för att det ska bli intressant? Genelec har ju som exempel polerad aluminium som kan fås mot tillägg.

"Respektive huvudenhet" gav mig intrycket att Stage bara säljs i stereopar med huvudenhet. Men sedan säger man att man själv kan stoppa in varje förstärkarsteg i huvudenheten. Innebär detta då att en huvudenhet kan husera tex. upp till fem förstärkarsteg med varsin lågnivåingång, och att man sedan kan köpa till extra högtalare?

Postad 13 June 2013 - 20:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Innan vi börjar spekulera i hur Stage skall kunna konfigureras i diverse multikanalsapplikationer, låt oss börja med att den initiala ambitionen är ett ytterst kompetent 2-kanalssystem, och sedan ta det därifrån. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 June 2013 - 20:49.

Postad 13 June 2013 - 21:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Innan vi börjar spekulera i hur Stage skall kunna konfigureras i diverse multikanalsapplikationer, låt oss börja med att den initiala ambitionen är ett ytterst kompetent 2-kanalssystem, och sedan ta det därifrån. :)

Tja, det verkar ju fortfarande vara en prototyp, och eftersom man tydligen själv kan montera slutstegen är väl frågorna inte orimliga?

Postad 14 June 2013 - 12:51

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej laddie mfl
Lite ytterligare klargörande.
Det kommer att gå att köpa lösa kontakter/adapter (ca 100 kr/st) för att kunna använda egen högtalarkabel.
Det kommer också gå att köpa lösa högtalare, men priset är ej klart ännu.
Respektive huvudenhet huserar två förstärkarsteg (alltså stereo) och något erbjudande med monoblock är inte något som kommer erbjudas i dagsläget. Så om man skulle vilja ha en Stagehögtalare som center, så får man helt enkelt köpa ett system, och bara använda ena slutsteget i huvudenheten.
M.V..H
Göran , Runt Ljud

Redigerat av G Chatall, 14 June 2013 - 13:01.

Postad 14 June 2013 - 15:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hej laddie mfl
Lite ytterligare klargörande.
Det kommer att gå att köpa lösa kontakter/adapter (ca 100 kr/st) för att kunna använda egen högtalarkabel.
Det kommer också gå att köpa lösa högtalare, men priset är ej klart ännu.
Respektive huvudenhet huserar två förstärkarsteg (alltså stereo) och något erbjudande med monoblock är inte något som kommer erbjudas i dagsläget. Så om man skulle vilja ha en Stagehögtalare som center, så får man helt enkelt köpa ett system, och bara använda ena slutsteget i huvudenheten.
M.V..H
Göran , Runt Ljud

Ok. För den som bara vill ha ett smidigt "allt i ett"-paket väljer man just det. Och för oss som redan har övrig utrusning kan man ju då bygga fritt med 1 till hur många högtalare man önskar. Nu börjar det låta riktigt intressant. Tackar för infon. :)

Postad 18 June 2013 - 08:47

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har fått den senaste informationen från USA gällande ETA för Stage.
“The molds for the electronics enclosure had some changes so that is what is holding things up. I think we will be able to ship finished speakers pairs out of her about July 15th”
Det innebär att att ETA för Sverige blir den senare delen av juli. Jag får önska alla en trevlig sommar
M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(MusicStreamer), DSPeaker m.m.

Postad 20 June 2013 - 09:35

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1046 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har fått den senaste informationen från USA gällande ETA för Stage.
“The molds for the electronics enclosure had some changes so that is what is holding things up. I think we will be able to ship finished speakers pairs out of her about July 15th”
Det innebär att att ETA för Sverige blir den senare delen av juli. Jag får önska alla en trevlig sommar
M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(MusicStreamer), DSPeaker m.m.

Okej nu orkar jag inte vänta längre så struntar i dom!
Beställer något annat istället.
Synd att man inte kan hålla leveransdatum.

Postad 20 June 2013 - 15:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Fast nu är det nära. :)

Postad 20 June 2013 - 16:10

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vet inte om det är något alternativ för dig, men såg att de säljer System Audio Aura 50 för 8000 Kr. En vettig receiver på det så har du en fin anläggning vill jag lova. :)

Postad 20 June 2013 - 17:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Vet inte om det är något alternativ för dig, men såg att de säljer System Audio Aura 50 för 8000 Kr. En vettig receiver på det så har du en fin anläggning vill jag lova. :)

Receiver för 2.000:-? ;)

Postad 20 June 2013 - 17:28

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Varför inte Denon X-500 för 2500kr?

Postad 20 June 2013 - 17:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja varför inte? Och precis som Aura 50 så finns den att köpa här och nu. Vågar förstås inte lova att någon av dem spelar som något för 50 ggr. sitt pris. :)

Redigerat av laddie15, 20 June 2013 - 17:50.

Postad 20 June 2013 - 18:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Ja varför inte? Och precis som Aura 50 så finns den att köpa här och nu. Vågar förstås inte lova att någon av dem spelar som något för 50 ggr. sitt pris. :)

Spekulationerna är igång igen i iver att underminera Stages kapacitet, uppmana till dåligt underbyggda köpbeslut och det Stage-systemet gör för sin peng sett till för-, slutsteg, DAC, högtalarkablage och högtalare i en optimerad kombination. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 June 2013 - 18:58.

Postad 20 June 2013 - 19:01

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1046 inlägg
  • 2

Fast nu är det nära. :)

Nej det är ju inte det när dom sköt upp det ytterligare en gång.

Receiver för 2.000:-? ;)

Varför måste det ha kostat 2000kr jag har betydligt mera pengar än det ;)

Funkar tyvärr inte allt för bra för datorbruk haha

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.