Bygga två basar samt slutsteg ca max 30 000 Hjälp!
the t.amp TA2400 MK-X
(Slutsteg)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Behringer iNUKE NU6000
(Slutsteg)
|
4
|
(2)
|
Inga priser | |
miniDSP 4x10
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
Bygga tunn men hög subwoofer (126 inlägg)
|
8 år sedan |
Postad 27 April 2014 - 20:27
Postad 27 April 2014 - 20:29
Ändrat lite inställningar och har nivåkalibrerat subbarna nu så samma klockslag på volympottarna motsvarar outputen på varje subb. Blev en ändring med -2dB på Ultimaxen med 75dB C-vägt och rosa brus de blir väl rätt tillvägagångsätt?
För att kompensera att man inte kan lägga högpasset lägre än 20Hz gjorde jag såhär för att komma så nära en LT kompensering som möjligt med inuken.
LT vs PEQ inuke.jpg 719.86K
24 Antal nerladdningarDen blå är simulering med en LT kompensering på riktigt vis den röda är med användning utav inukens PEQ och även högpasset på.
Redigerat av MattiasBGD, 27 April 2014 - 21:09.
Postad 27 April 2014 - 20:37
Känns som jag gjort en bra kompromiss med tanke på min budget. Verkar inte som Ultimaxen gör bort sig helt och hållet iaf med tanke på priset oxå
Den gör inte bort sig ett dugg du kommer bli jättenöjd
Postad 27 April 2014 - 21:11
Postad 27 April 2014 - 21:16
Spelade riktigt bra faktiskt även fast jag bara körde en 15tum åt gången skillanden på Q-värde märks ganska tydligt men jag skulle inte påstå att Ultimaxen med Q över 0.7 låter illa jämfört med LMS med Q runt 0.6 men med LMS kände jag ett visst obehag i trumhinnan så det händer mer i det lägre registret och det går att trycka i mer effekt med bibehållen slaglängd i LMS.
Det finns mer headroom och lite mer definierad bas med LMS men Ultimax gör nog ingen besviken i rätt lådvolym. Jag spelade med +3dB vid 20Hz Q .7 och högpass BW 20Hz med inuken.
Tror du att det räcker med inuken för att driven den fullt ut eller tycker du att Proline 3000 är rätt väg att gå?Spelade riktigt bra faktiskt även fast jag bara körde en 15tum åt gången skillanden på Q-värde märks ganska tydligt men jag skulle inte påstå att Ultimaxen med Q över 0.7 låter illa jämfört med LMS med Q runt 0.6 men med LMS kände jag ett visst obehag i trumhinnan så det händer mer i det lägre registret och det går att trycka i mer effekt med bibehållen slaglängd i LMS.
Det finns mer headroom och lite mer definierad bas med LMS men Ultimax gör nog ingen besviken i rätt lådvolym. Jag spelade med +3dB vid 20Hz Q .7 och högpass BW 20Hz med inuken.
Hur tyckte du den spelade jämfört med robert293 det du minns/uppfattade....men du spelade väl inte lika tufft nu?
Postad 27 April 2014 - 21:28
Nu har jag lagt den nya PEQ med inuken men dottern sover så jag kan inte spela ikväll men imorgon ska dom få flexa lite mer muskler och slaglängd.
Den disskusionen har avhandlats fler ggr om nu och egentligen vet ingen utan att ha båda stegen hemma för infratest vilket ger vika först?
Detsamma gäller jämförelse med Roberts subbar hans rum är mycket bättre än mitt, han har basabsorbenter och spelar med portade lådor så det blir inte rättvist.
Jag kan ge ett bättre utlåtande imorgon när jag spelat lite mer.
Redigerat av MattiasBGD, 27 April 2014 - 21:29.
Postad 27 April 2014 - 21:37
Postad 27 April 2014 - 21:38
Postad 27 April 2014 - 21:56
Som sagt jag hör utan problem att Ultimaxen har ett högre Q.
Min stora fråga är om EQ verkligen förändrar återgivningens detaljrikedom vilket jag förstått är Q värdet? Elektroniken kan väl bara lyfta -3dB punkten på bekostnad utav max output.
Redigerat av MattiasBGD, 27 April 2014 - 21:58.
Postad 28 April 2014 - 04:18
Vad säger vicechefen hemma nu då? Hela vardagsrummet fullt at lådor och du bara sitter o lyssnar på bas
Postad 28 April 2014 - 05:17
E Alla subbar klara nu.?Kör alla fyra subbarna samtidigt nu och kikar lite på Transformers Dark of the moon
![]()
![]()
Postad 28 April 2014 - 06:47
Postad 28 April 2014 - 06:52
Postad 28 April 2014 - 08:32
kan du göra en klok mätning i mellan ultimaxen och lms 15.Snickerikompisen har varit i Tyskland och jag har varit på 30års fest. Nu är jag tokförkyld ihop med pollenallergin så jag blir hemma från jobbet idag. Kan tänka mig att vi gör färdigt senare i veckan.
Postad 28 April 2014 - 10:15
Tack för svaret/tankarna kring skillnadernaJag är inte så ljudtekniskt bevandrad men frekvensåtergivningen visar på hur djupt och linjärt elementet kan spela men Q värdet talar väl mer om hur ljudet klingar av?
Som sagt jag hör utan problem att Ultimaxen har ett högre Q.
Min stora fråga är om EQ verkligen förändrar återgivningens detaljrikedom vilket jag förstått är Q värdet? Elektroniken kan väl bara lyfta -3dB punkten på bekostnad utav max output.
Postad 28 April 2014 - 12:21
kan du göra en klok mätning i mellan ultimaxen och lms 15.
Dom mätningar jag kan tänka mig göra om jag får tid är närfältsmätning på båda subbarna och rumsmätning med Rew.
Postad 01 May 2014 - 09:40
Tänkte om det försämrar ljudet på något sätt. Jag har en jobbig puckel på runt 40 hz som jag inte blir av med på något sätt. Om man har en 10*10 så kan man ju även dela basarna mot frontarna där om man skulle vilja det. Då kan man även använda basarna med ett rent 2-kanals försteg.
Vad tror ni?
Postad 01 May 2014 - 10:44
Jag har använd minidsp i delat system ganska länge innan jag köpte cr 80s och minidsp funkar riktigt bra när det gäller att köra med delat system.Det är lite labbande med Q värdet i den innan man är i land .Sitter och funderar över minidsp:n lite. Är det någon som har provat sin minidsp på frontarna?
Tänkte om det försämrar ljudet på något sätt. Jag har en jobbig puckel på runt 40 hz som jag inte blir av med på något sätt. Om man har en 10*10 så kan man ju även dela basarna mot frontarna där om man skulle vilja det. Då kan man även använda basarna med ett rent 2-kanals försteg.
Vad tror ni?
Postad 01 May 2014 - 10:44
Det kan dock förekomma brus/brum, mer eller mindre hörbart. Verkar bero mycket på vad man använder för nätdel till den.
Postad 01 May 2014 - 11:08
Jag har använd minidsp i delat system ganska länge innan jag köpte cr 80s och minidsp funkar riktigt bra när det gäller att köra med delat system.Det är lite labbande med Q värdet i den innan man är i land .
Jag har också sneglat lite på cr 80s. Det kostar runt 4000 om jag förstått det rätt, eller? Tycker du att cr 80 är bättre än att dela i minidsp:n?
Jag har funderat lite på hur det går till rent praktiskt med cr 80.
Kopplar man "main out" från förstärkare till cr 80 sedan rca till frontarnas slutsteg och sedan yttligare 2 st rca till en minidsp för att sedan eq:a basen och sedan ut till basarnas slutsteg?
Hängde du med där?
Det är alltså 2 RCA in och 4 RCA ut på cr 80?
Det finns en del upplevelser av att miniDSP skulle hårdna till ljudet i topparna, inget som är mer än upplevelser i öppen lyssning vad jag vet.
Det kan dock förekomma brus/brum, mer eller mindre hörbart. Verkar bero mycket på vad man använder för nätdel till den.
Brum är ju inte roligt. Sen är det ju tråkigt om man köper något som man blir tvungen att sälja för att det inte fungerar som man tänkt sig
Postad 01 May 2014 - 11:22
Självklart ska de egentligen vara frifält och impedansmätningar m.m. osv... hoppas ni kan se något intressant iaf förutom mitt dåliga lyssningsrum.
Apropå lyssningsrummet så jobbar jag på att få godkänt att sätta in hörnabsorbenter i främre hörnen och akustiktavlor på bakväggen...
Till mätningarna
Närfält 2-3cm från elementet.
Justerat nivån för varje mätning till samma -12,7dB tyckte rew va ok.
Sweetspot -19,7dB
Inuken med alla filter och limiter avstängt samt att jag lossat och använt samma kanal vid alla mätningar. Inuken kopplades via preout höger/vänster kanal på marantzen och körde i Pure direct läget.
Signalen från datorn gick via hdmi på grafikkortet.
lms ultimax sdx12 närfält.jpg 150.83K
48 Antal nerladdningar
lms ultimax sdx12 sweetspot raw.jpg 184.04K
51 Antal nerladdningar1/6 oktav upplösning.
lms ultimax sdx12 sweetspot smooth 1_6oktav.jpg 148.1K
41 Antal nerladdningarjämförelse på lms från sweetspot och 1meter framför sweetspot.
lms sweetspot plus 1meter framför.jpg 134.38K
34 Antal nerladdningar
Redigerat av MattiasBGD, 01 May 2014 - 11:24.
Postad 01 May 2014 - 11:54
i övrigt så är det bara att berömma dig för allt tid du lägger ner på dina konsumenter och oss andra som är redigt intresserade men duktigt otekniska. får man fråga vad det är för mic du kör?
Redigerat av Zartok, 01 May 2014 - 11:56.
Postad 01 May 2014 - 15:44
Postad 01 May 2014 - 15:57
Du får flytta fram soffan en meter Mattias
![]()
Hehe jag får ha en sån där fatboy säck framför bordet
Postad 01 May 2014 - 16:00
det var som fan. det var absolut inte så illa presterat från ultimaxen som jag fått för mig ^^ med tanke på hur mycket "för liten" låda den har så spelar den ju på bra. dussin skrev just att en optimerad låda för ultimaxen är över 160 liter. på tolvtummaren!
i övrigt så är det bara att berömma dig för allt tid du lägger ner på dina konsumenter och oss andra som är redigt intresserade men duktigt otekniska. får man fråga vad det är för mic du kör?
Jag köpte med micken från minidsp.com UMIK-1 heter den verkar vara identisk med Behringer iaf till utseendet och priset. Det som är bra att man får med en unik kalibreringsfil till just den micken man köper.
Sen hur mkt dessa mätningar säger om den verkliga prestandan mellan subbarna vet inte jag var även lite orättvist för jag orkade inte flytta omkring dom tunga lådorna så mätningarna är som dom står. Dock testade jag att mäta längs med soffan utifrån sweetspot och det visade ingen skillnade innan jag närmade mig hörnet. +/- 1meter.
Redigerat av MattiasBGD, 01 May 2014 - 16:02.
Postad 01 May 2014 - 17:14
äh, millimetermätningar hit och dit är imo svammel. jag tycker att du har gjort jättebra mätningar. dom levererar ju alla rätt bra nere i 8hz tycker jag, det är riktigt bra med tanke på att det är ensamma subbar =)
nu vet jag inte riktigt *hur* man frågar, men har du ett hum om hur mycket effekt du matade när du gjorde mätningarna?
Postad 01 May 2014 - 18:12
Postad 01 May 2014 - 18:24
låter hemskt smidigt, funderar nämligen på just en sån mic när det blir att köpa en minidsp 10x10. mycket tack för det =)
äh, millimetermätningar hit och dit är imo svammel. jag tycker att du har gjort jättebra mätningar. dom levererar ju alla rätt bra nere i 8hz tycker jag, det är riktigt bra med tanke på att det är ensamma subbar =)
nu vet jag inte riktigt *hur* man frågar, men har du ett hum om hur mycket effekt du matade när du gjorde mätningarna?
Ingen aning hur mkt effekt inuken kördes utan limiter det enda jag var noga med var att nivån skulle bli lika mellan mätningarna egentligen kunde jag justerat nivån ännu bättre iom 0.5dB steg på Marantzen men i rew kan jag ställa 0.1dB. Så det kanske var 0.3dB mer på nån mätning.
Postad 01 May 2014 - 18:45
Bifogad fil(er)
Postad 01 May 2014 - 19:12
Nu måste jag prata med lackeraren också så han är redo.
Postad 01 May 2014 - 19:23
Vad är meningen med plattan subban står på?
det blir väl inte stabilare så?
Mvh/Micke
Postad 01 May 2014 - 19:38
Redigerat av MikeVKR, 01 May 2014 - 19:39.
Postad 01 May 2014 - 19:43
Redigerat av MattiasBGD, 01 May 2014 - 19:44.
Postad 01 May 2014 - 19:52
Hej!
Vad är meningen med plattan subban står på?
det blir väl inte stabilare så?
Mvh/Micke
Plattorna är som sagt att det ser bättre ut. Men jag kommer inte att använda dom nu eftersom jag kommer att ha alla fyra på rad mellan frontarna pga platsbrist. Plattorna är mest för framtida bruk
Postad 01 May 2014 - 21:25
SD-fötter betongplatta SD-fötter baslådan är ett mycket bra sätt att isolera basen från att vibrerar via golvet har en polare som kan spela betydligt högre
efter den uppgraderingen
Redigerat av cobra-427, 01 May 2014 - 21:28.
Postad 01 May 2014 - 22:30
Postad 01 May 2014 - 23:23
Jag har redan tjock heltäckningsmatta, betongplattor och spikesSD-fötter betongplatta SD-fötter baslådan är ett mycket bra sätt att isolera basen från att vibrerar via golvet har en polare som kan spela betydligt högre
efter den uppgraderingen
Ja det känns såOm grannen klagar redan nu så kommer han antingen få en smärre stroke alt lägga in en ansökan om vapen licens när du brötar igång 2st 15"
Det va lite konstigt..??? varför är MikeVKRs inlägg plötsligt cobra-427???
Postad 01 May 2014 - 23:29
Förresten skulle du ha fotplattor också MikeVKR?
Redigerat av MattiasBGD, 01 May 2014 - 23:31.
Postad 01 May 2014 - 23:42
Så e det nog..Jaha jag som var trött ditt inlägg var högre upp. Citattecknen har nog bara ramlat bort.
Japp det skulle jagFörresten skulle du ha fotplattor också MikeVKR?
Postad 02 May 2014 - 04:55
Det låter som du måste bygga en fusk vägg vid bakväggen som tar upp
energi som du skapar med basarna.
Tråkigt när det inte går att spela som man vill :-(
Postad 02 May 2014 - 06:41
Ja det är nog den vägen man får gå, frågan är om det kommer räcka att bara bygga ut bakväggen, den ena sidoväggen där jag har fönster är oxå av betong. Det skulle kanske räcka med en basfälla i hörnet där?Ok.
Det låter som du måste bygga en fusk vägg vid bakväggen som tar upp
energi som du skapar med basarna.
Tråkigt när det inte går att spela som man vill :-(
Sorry magnusson85 att jag kladdar ner din tråd
Jag kanske startar en egen tråd för just det ändamålet om jag inte hittar tillräckligt med info själv.
Redigerat av MikeVKR, 02 May 2014 - 06:48.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Bygga tunn men hög subwoofer
60 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?