Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oppo släpper UHD-spelare till jul

919 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 oktober 2017 - 08:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Nu är den beställd =) Hoppas jag blir nöjd annars får jag väl utnyttja ångerrätten...

Grattis! Du får skylla på mig :rolleyes:

Postad 15 oktober 2017 - 18:08

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1 918 inlägg
  • 0

Någon som vet om Oppo 203 tar srt filer / undertexter via USB stick

Oppo fixar allt det där. Görbra mediaspelare

Postad 15 oktober 2017 - 18:47

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1 868 inlägg
  • 0

Toppen Budwhite, då blir det en beställning på en regionsfri.

Postad 15 oktober 2017 - 21:08

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Oppo fixar allt det där. Görbra mediaspelare

Men ställer inte Cinavia till det för Oppon som mediaspelare?

Grattis! Du får skylla på mig :rolleyes:

Vi får väl se :) . Gör Postnord det dem ska så packar jag upp i morgon...

Postad 16 oktober 2017 - 06:50

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Jo Cinavia ställer till åtminstone på Sony titlar vid SMB/dlna mediauppspelning typ då de verkar vara de enda som använder? Iaf på min oppo 103.

Postad 17 oktober 2017 - 07:04

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Spelaren har anlänt. Ett gediget bygge, dock en liten skada i fronten i form av ett vitt jack. Fyllde i det med spritpenna så det syns knappt =) Fick tag i en uppackad chippad på hembiobutiken så jag ska inte klaga, jag visste ju att den var uppackad innan. Lyckades ändå sätta en repa i displayen när jag skulle torka av mina fingeravtryck, den var väldigt känslig =)

Ikväll blir det att testa HDMI in. Programmerade min Harmony-fjärr med 2 aktiviteter, 1 med HDMI ut och 1 med in. Dock är spelaren lite långsam i starten på att ta emot kommandon så jag fick lägga en fördröjning på 10 sek som jag måste rikta fjärren mot spelaren.

Bara testat lite Bly-Ray-uppspelning och den är betydligt snabbare och lite tystare än min gamla Onkyo-spelare!

Postad 17 oktober 2017 - 07:24

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Såg att någon hunnit testa att cinavia kickar in på 203 via skiva och usb men inte med SMB/dlna. Intressant, nån som testat?

Postad 18 oktober 2017 - 07:57

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Igår var det premiär att testa med HDMI IN. Fungerade inget vidare först. Oppon tog emot signalen, ändrade till rätt Hz och skickade igenom ljudet. Bilden däremot var bara svart. Satt nog i en halvtimme och testade olika kablar, via föstärkaren, direkt till tv:n och olika ingångskällor. Bara svart bild och ljud. Slog en signal till återförsäljaren som var lite frågande med. Men startade om spelaren ett par ggr under samtalet och vips så kom bilden och sedan dess ha det var rock stable. Troligtvis något med handskakningen som krånglade.

Men när det väl var igång så hyrde jag min första film igår via AppleTV:n. Ställde om den i 4K SDR 24 Hz och Oppon på att skicka ut 1080p. Fungerade ypperligt på projektorn förutom att filmen var dålig =) (Baywatch).

Tittade även lite på HBO med AppleTV:n inställd på 1080p 50 Hz. Fungerade hur fint som helst. Kunde se lite flimmer i vissa halvmörka scener. Men det kan lika gärna vara det normala plasma-flimret eller materialet i sig som var boven. Tittade ju lite extra noga första gången.

Men summa summarum verkar vara att det fungerar toppen både till projektorn och plasman och att det är en given köprekommendation =)

Redigerat av hugeman, 18 oktober 2017 - 08:07.

Postad 18 oktober 2017 - 15:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Men summa summarum verkar vara att det fungerar toppen både till projektorn och plasman och att det är en given köprekommendation =)

Ja den är inte bara en grym UHD spelare utan lite mer. Skönt, då slapp jag få skäll :)

Postad 19 oktober 2017 - 20:38

Resal
  • Resal
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Någon som vet om Oppo 203 tar srt filer / undertexter via USB stick

på usb stickan skapa en mapp som heter sub, och i den undertexten som döpes till sub.srt   :)

I oppon välj annat vid undertexter

Redigerat av Resal, 19 oktober 2017 - 20:40.

Postad 19 oktober 2017 - 21:56

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1 868 inlägg
  • 0

Tack, ska testa när jag får min spelare. Kan hända det dyker upp lite fler frågor då :D 

Postad 19 oktober 2017 - 22:08

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Precis plockat upp en 203 från therock. Ska man köra HDR off eller strip metadata för bästa bild på 4k? Har en JVC X5500 projektor.

Postad 20 oktober 2017 - 06:01

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Har skaffat mig lite mera kunskap om mina hdmi in problem (svart bild men ljud o rätt bildfrekvens). Det visar sig att problemen uppstår om man valt att spelaren ska gå ner i nätverksläge vid standby.

Speciellt om du av någon anledning kopplar bort och tillbaka hdmi in källan i det standbyläget. Enda sättet att få det att funka är att bryta strömmen till oppon eller låta den gå i riktigt standby-läge en gång.

Samma fenomen uppstår om du byter ingångskälla när spelaren är igång, då är det riktigt standby eller bryta strömmen som gäller.

Är det något ni andra oppoägare som använder hdmi in uppmärksammat?

Redigerat av hugeman, 20 oktober 2017 - 06:48.

Postad 20 oktober 2017 - 07:34

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1 344 inlägg
  • 0

Precis plockat upp en 203 från therock. Ska man köra HDR off eller strip metadata för bästa bild på 4k? Har en JVC X5500 projektor.

Du kan ju testa med hdr är lite kul men bilden är bättre om du stripar metadata du kan ju ställa in 12 bit 444 och sen nits i oppon.

Postad 20 oktober 2017 - 08:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Är det något ni andra oppoägare som använder hdmi in uppmärksammat?

Aldrig hänt mig med ovan nämnda problem :) Kanske handskaknings problem till din 1080P bildvisare?

Kom på att jag testade utan problem där med.. :rolleyes:

Redigerat av mcmike, 20 oktober 2017 - 08:14.

Postad 20 oktober 2017 - 08:23

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Aldrig hänt mig med ovan nämnda problem :) Kanske handskaknings problem till din 1080P bildvisare?

Kom på att jag testade utan problem där med.. :rolleyes:

Funkar det även att byta källa på HDMI IN när den är i drift (vilket man förvisso väl inte ska).

Dock verkar det fungera stabilt nu när jag har ställt om till det "riktiga" standby-läget... Ska på skoj skull testa ikväll att koppla ur apple tv:n och sätta tillbaka den innan jag startar upp allt.

Postad 20 oktober 2017 - 08:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Funkar det även att byta källa på HDMI IN när den är i drift (vilket man förvisso väl inte ska).

Med källa menar du ändra upplösning eller? Har inga som helst problem med bilden genom HDMI/Oppon direkt till projektorn :)

Postad 20 oktober 2017 - 08:30

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Sorry blev kanske lite oklart. Med källa menar jag att byta fysik enhet som är kopplad till HDMI IN på Oppon när den är igång alternativt att byta fysisk enhet när den står i nätverksstandby.

Postad 20 oktober 2017 - 08:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Med källa menar jag att byta fysik enhet som är kopplad till HDMI IN på Oppon när den är igång

Den har ju bara en HDMI in? :blink:  Anväder du en hdmi switch?

Redigerat av mcmike, 20 oktober 2017 - 08:33.

Postad 20 oktober 2017 - 09:17

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Du kan ju testa med hdr är lite kul men bilden är bättre om du stripar metadata du kan ju ställa in 12 bit 444 och sen nits i oppon.

"Bättre" som i att source direct är sämre att visa en korrekt 4K HDR bild från UHD eller korrekt SDR blu-ray eller att konvertera till 12-bit 4:4:4 alltid är bättre oavsett? Säger inte det ena eller andra då jag inte har 203 eller HDR själv men alltid nyfiken om vad som anses bäst :)

För övrigt så verkar min 103D konvertera "allt" via autoinställningen till YCbCr 4:4:4 vilket kanske inte är helt rätt men det är en annat forum.

Postad 20 oktober 2017 - 11:07

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Den har ju bara en HDMI in? :blink: Anväder du en hdmi switch?

Japp mig själv :) upptäckte det när jag höll på att felsöka varför jag inte fick bild och sedan märkte jag det när jag kopplade ut Apple TV o drog den direkt till tv:n då tanten fick problem när multifjärren inte var rätt programmerad.

Postad 27 november 2017 - 16:49

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0

på usb stickan skapa en mapp som heter sub, och i den undertexten som döpes till sub.srt   :)

I oppon välj annat vid undertexter

Jag har ett flertal importerade filmer utan sv text. Finns det ngt knep som gör att man kan lägga flera texter på samma  USB-inne så att man slipper ha ett USB-minne för varje film.

Postad 28 november 2017 - 16:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Ny FW :)

http://www.oppodigit...DP-203-205.html

Postad 28 november 2017 - 16:42

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0

Intressant  "Added support for MQA audio files on the UDP-205."

Hade varit ännu mer intressant om man hade typ kunnat koppla in en chrome cast i porten och på den vägen kunnat casta Tidal till den och att spelaren i sin tur kunde avkoda MQA så att den inte reverta till "Hi-Fi" utan istället spelade upp i "Master" läge. 

Postad 29 november 2017 - 11:58

RogerL65
  • RogerL65
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Fick min Oppo 203 idag, och har en liten fråga om region chip som jag köpte från hembiobutiken. Behöver man koppla ur det vid firmware updates? Uppdaterade till senaste version nu innan jag förbrukade garantin på den och installerade chip.

Annars så nöjd med den snabba laddningstider och så tyst. Tyvärr har postnord tappat bort min 4k TV men spelar bra på 1080P med :) Funkar bra spela upp UltraHD skivor med, den skalar ner fint. Sen slippa ha min Samsung DVD-HD945 för att spela upp region 1 DVD's , på tiden den skrotades :)

Postad 29 november 2017 - 16:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 1

Fick min Oppo 203 idag, och har en liten fråga om region chip som jag köpte från hembiobutiken. Behöver man koppla ur det vid firmware updates? Uppdaterade till senaste version nu innan jag förbrukade garantin på den och installerade chip.

Nej jag har satt dit ett chip själv när spelaren var ny inga problem :)

Redigerat av mcmike, 29 november 2017 - 16:24.

Postad 29 november 2017 - 16:38

RogerL65
  • RogerL65
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Nej jag har satt dit ett chip själv när spelaren var ny inga problem :)

Tackar, gott jag har nåt att leka med nu tills postnord hittar min TV :) Underbar spelare hittils

Postad 29 november 2017 - 16:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Underbar spelare hittils

Den gör vad den ska och lite till ja om man vill :)

Postad 30 november 2017 - 15:03

mass
  • mass
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Tackar, gott jag har nåt att leka med nu tills postnord hittar min TV :) Underbar spelare hittils

Hoppas du får din tv, min 75Z9 försvann mystiskt hos Postnord. Mycket insider jobb skulle jag tro!!

Fick beställa en ny och håller tummarna.

Postad 30 november 2017 - 15:37

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Någon som har provat? Man vill ju inte vara först när det inte gick att backa. Denna verkar vara en major release.

Postad 30 november 2017 - 17:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Någon som har provat? Man vill ju inte vara först när det inte gick att backa. Denna verkar vara en major release.

Har lagt in den, men inte testat fullt ut ännu :)

Postad 30 november 2017 - 17:06

RogerL65
  • RogerL65
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hoppas du får din tv, min 75Z9 försvann mystiskt hos Postnord. Mycket insider jobb skulle jag tro!!

Fick beställa en ny och håller tummarna.

Ja imorgon bitti ska den levereras, om de inte tappar bort den igen :)

Funkar ju väldigt bra här iaf, men jag saknar 4k TV ännu, kommer imorrn bitti som sagt. Så vem vet kanske bara funkar i 1080p. Har iaf testat så mycket olika DVD och blurays. Och förutom en liten glitch med skärmsläckaren ibland så funkar allt perfekt

Har region fria chopet installerat med.

Postad 30 november 2017 - 19:09

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1 344 inlägg
  • 0
Inga fel på min vad jag kan se med nya fw

Postad 02 december 2017 - 14:42

kingkello
  • kingkello
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har ni lagt in senaste FW med USB? Jag har kopplat min 203:a till ethernet men den vägrar hitta nya uppdateringen... (säger att den inte har kontakt med servern, fastän anslutningen är lyckad).

Postad 02 december 2017 - 14:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Har ni lagt in senaste FW med USB? Jag har kopplat min 203:a till ethernet men den vägrar hitta nya uppdateringen... (säger att den inte har kontakt med servern, fastän anslutningen är lyckad).

Jag laddade ned den via nätet direkt, prova starta om routern :) Kör du trådat?

Redigerat av mcmike, 02 december 2017 - 14:53.

Postad 02 december 2017 - 16:06

kingkello
  • kingkello
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har nu provat både kabel och trådlöst. Inte hjälpte det heller att starta om routern. Så för över det via USB ikväll istället.

Postad 02 december 2017 - 16:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Har du aktiverat enligt bilden?

Bifogad fil(er)

Postad 02 december 2017 - 17:30

kingkello
  • kingkello
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Exakt så.

Postad 02 december 2017 - 20:34

RogerL65
  • RogerL65
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Går det att koppla in en Apple TV 4k på ingången, och oppon delar audio och video på de 2 utgångarna, och få dolby vision att passera till TVn.

Har inte dolby vision support på min receiver ännu, så kör separat video audio nu. Men apple TV har ju bara en ut, så tänkte att det kanske går fixa via oppon? Ska få dolby vision support till min Onky 656 i slutet av månaden, men sånt brukar ju kunna försenas. Så inget jag räknar med.

Postad 02 december 2017 - 20:37

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Har nu provat både kabel och trådlöst. Inte hjälpte det heller att starta om routern. Så för över det via USB ikväll istället.

Lyckas inte heller uppdatera via nätet.

Postad 02 december 2017 - 21:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Går det att koppla in en Apple TV 4k på ingången, och oppon delar audio och video på de 2 utgångarna, och få dolby vision att passera till TVn.

Jag har så och det fungerar utan problem... Dock använder jag mig bara av HDR, vet inte om senaste FW löste den frågan med DV också genom hdmi?  Kanske någon annan som provat och kan svara på? :)

Senaste FW innehöll...

1. Lagt till stöd för MQA-ljudfiler på UDP-205.

2. Förbättrad kompatibilitet för nyligen släppta och kommande Dolby Vision UHD Blu-ray-skivor och TV-firmware.

3. Förbättrad kompatibilitet för icke-standardiserade 4: 3-bildförhållanden för bildförhållande.

4. Allmänna korrigeringar och förbättringar av skivans kompatibilitet baserade på senaste och kommande UHD Blu-ray-utgåvor samt användarinlämnade prover.

Redigerat av mcmike, 02 december 2017 - 23:55.

Postad 02 december 2017 - 21:49

RogerL65
  • RogerL65
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag har så och det fungerar utan problem... Dock använder jag mig bara av HDR, vet inte om senaste FW löste den frågan med DV också genom hdmi?  Kanske någon annan som provat och kan svara på? :)

Senaste FW innehöll...

1. Mindre uppdatering för förbättrad Dolby Vision-kompatibilitet.
  2. Allmänna korrigeringar och förbättringar av skivkompatibilitet baserade på senaste och kommande UHD Blu-ray-utgåvor samt användarinställda prover.

Ok tackar iaf. Tänkte inte på den kanske inte stödjer passthrough på dolby vision lagret. Var mest om den kunde splitta upp audio och video från hdmi-in. För jag kör så nu för att få dolby vision från bluray till TV. Har bara en dolby vision bluray, men måste ju testa iaf :)

Postad 03 december 2017 - 10:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Ok tackar iaf. Tänkte inte på den kanske inte stödjer passthrough på dolby vision lagret. Var mest om den kunde splitta upp audio och video från hdmi-in. För jag kör så nu för att få dolby vision från bluray till TV. Har bara en dolby vision bluray, men måste ju testa iaf :)

Ljudet har jag även separat till stärkaren, finns dock en liten bugg ibland så man får byta källa i Oppon när man startar upp. Lite skaknings bekymmer där  :)

Redigerat av mcmike, 03 december 2017 - 10:02.

Postad 10 december 2017 - 12:43

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Förmodligen sbs men oppon verkar inte "ta" mina ändringar när jag försöker ändra storlek eller färg på texten när jag tittar på UHD diskar.

Nån som vet vad jag gör fel eller har haft samma problem?

Postad 15 december 2017 - 00:16

Pyoko
  • Pyoko
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Efter att ha letat lite regionsfria alternativ blev det en Oppo 203 till slut, fick den från USA för några dagar sen. 6000kr inklusive regionsmodden, betydligt minde smärtsamt än de 9500kr den kostar här. Har visserligen inte fått någon tullräkning från FedEx än, men det verkar som att de skrivit ner värdet ordentligt så det blir kanske inte så farligt (inget jag bad om dock).

Fin maskin, men för priset hade den gärna fått vara ännu lite tystare vid skivuppspelning (ungefär samma ljudnivå som min Pioneer drive i PC:n) och den är också rätt trög på att starta filer, även för pyttesmå testfiler på några MB måste den stå och snurra några sekunder. Fjärren är också helt hopplöst gigantisk, tung, kantig och oskön att använda, speciellt då jag senaste dagarna suttit och fipplat med LGs magic remote.

Var till en början orolig att regionsmodden inte fungerade som den skulle, tog tre misslyckade försök innan jag insåg att texten stod ovanför knapparna, inte under, och jag hade hela tiden suttit och tryckt tre gången på "Next" istället för "Dimmer". :lol:

Nu måste jag bara invänta några UHDs också, främst Christopher Nolan-boxen.

Postad 15 december 2017 - 09:07

RogerL65
  • RogerL65
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Är det brända skivor du pratar om när den inte är tyst. Jag får sätta huvudet på min oppo för att höra den när jag spelar upp vanlig bluray och DVD om jag ska höra den. Däremot UHD skivor låter som en dammsugare en stund medan man laddar in de, men inte senare under uppspelning är det tyst. Att den är tyst och snabb är en av de saker jag älskar med spelaren. Men har inte spelat upp något egenbränt material.

Postad 15 december 2017 - 19:51

Pyoko
  • Pyoko
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Nej det är vanliga BDs. Får tillägga att den inte är högljudd på något vis, men från två meters håll med öppna hörlurar på kan jag fortfarande höra det svaga snurrandet/susandet om det är helt tyst (vilket det lyckligtvis sällan är när man kollar på film, så den duger, som sagt inte mer högljudd än BD-läsaren i min HTPC.)

Redigerat av Pyoko, 15 december 2017 - 19:52.

Postad 16 december 2017 - 00:26

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Förmodligen sbs men oppon verkar inte "ta" mina ändringar när jag försöker ändra storlek eller färg på texten när jag tittar på UHD diskar.

Nån som vet vad jag gör fel eller har haft samma problem?

Skulle nån vilja verifiera att det faktiskt går att tex ändra färgen på texten?

Jag lyckas i alla fall inte.

Postad 16 december 2017 - 04:05

Pyoko
  • Pyoko
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Att ändra storlek och färg verkar bara gå med textbaserade undertexter i mediafiler, för bildbaserade undertexter (som på Blu-ray) kan man endast ändra position.

Postad 16 december 2017 - 10:30

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Att ändra storlek och färg verkar bara gå med textbaserade undertexter i mediafiler, för bildbaserade undertexter (som på Blu-ray) kan man endast ändra position.

Tack för svar.

Det var ju illa, tycker texten blir galet ljus när man kör UHD-filmer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.