Nu är den beställd =) Hoppas jag blir nöjd annars får jag väl utnyttja ångerrätten...
Grattis! Du får skylla på mig
4 relaterade trådar
Postad 15 oktober 2017 - 08:46
Grattis! Du får skylla på mig Postad 15 oktober 2017 - 18:08
Oppo fixar allt det där. Görbra mediaspelare Postad 15 oktober 2017 - 21:08
Men ställer inte Cinavia till det för Oppon som mediaspelare?
Vi får väl se Postad 16 oktober 2017 - 06:50 Jo Cinavia ställer till åtminstone på Sony titlar vid SMB/dlna mediauppspelning typ då de verkar vara de enda som använder? Iaf på min oppo 103. Postad 17 oktober 2017 - 07:04 Spelaren har anlänt. Ett gediget bygge, dock en liten skada i fronten i form av ett vitt jack. Fyllde i det med spritpenna så det syns knappt =) Fick tag i en uppackad chippad på hembiobutiken så jag ska inte klaga, jag visste ju att den var uppackad innan. Lyckades ändå sätta en repa i displayen när jag skulle torka av mina fingeravtryck, den var väldigt känslig =)
Ikväll blir det att testa HDMI in. Programmerade min Harmony-fjärr med 2 aktiviteter, 1 med HDMI ut och 1 med in. Dock är spelaren lite långsam i starten på att ta emot kommandon så jag fick lägga en fördröjning på 10 sek som jag måste rikta fjärren mot spelaren.
Bara testat lite Bly-Ray-uppspelning och den är betydligt snabbare och lite tystare än min gamla Onkyo-spelare! Postad 17 oktober 2017 - 07:24 Såg att någon hunnit testa att cinavia kickar in på 203 via skiva och usb men inte med SMB/dlna. Intressant, nån som testat? Postad 18 oktober 2017 - 07:57 Igår var det premiär att testa med HDMI IN. Fungerade inget vidare först. Oppon tog emot signalen, ändrade till rätt Hz och skickade igenom ljudet. Bilden däremot var bara svart. Satt nog i en halvtimme och testade olika kablar, via föstärkaren, direkt till tv:n och olika ingångskällor. Bara svart bild och ljud. Slog en signal till återförsäljaren som var lite frågande med. Men startade om spelaren ett par ggr under samtalet och vips så kom bilden och sedan dess ha det var rock stable. Troligtvis något med handskakningen som krånglade.
Men när det väl var igång så hyrde jag min första film igår via AppleTV:n. Ställde om den i 4K SDR 24 Hz och Oppon på att skicka ut 1080p. Fungerade ypperligt på projektorn förutom att filmen var dålig =) (Baywatch).
Tittade även lite på HBO med AppleTV:n inställd på 1080p 50 Hz. Fungerade hur fint som helst. Kunde se lite flimmer i vissa halvmörka scener. Men det kan lika gärna vara det normala plasma-flimret eller materialet i sig som var boven. Tittade ju lite extra noga första gången.
Men summa summarum verkar vara att det fungerar toppen både till projektorn och plasman och att det är en given köprekommendation =) Redigerat av hugeman, 18 oktober 2017 - 08:07. Postad 18 oktober 2017 - 15:15
Ja den är inte bara en grym UHD spelare utan lite mer. Skönt, då slapp jag få skäll Postad 19 oktober 2017 - 20:38
på usb stickan skapa en mapp som heter sub, och i den undertexten som döpes till sub.srt I oppon välj annat vid undertexter Redigerat av Resal, 19 oktober 2017 - 20:40. Postad 19 oktober 2017 - 21:56 Tack, ska testa när jag får min spelare. Kan hända det dyker upp lite fler frågor då Postad 19 oktober 2017 - 22:08 Postad 20 oktober 2017 - 06:01 Har skaffat mig lite mera kunskap om mina hdmi in problem (svart bild men ljud o rätt bildfrekvens). Det visar sig att problemen uppstår om man valt att spelaren ska gå ner i nätverksläge vid standby. Redigerat av hugeman, 20 oktober 2017 - 06:48. Postad 20 oktober 2017 - 07:34
Du kan ju testa med hdr är lite kul men bilden är bättre om du stripar metadata du kan ju ställa in 12 bit 444 och sen nits i oppon. Postad 20 oktober 2017 - 08:06
Aldrig hänt mig med ovan nämnda problem
Kom på att jag testade utan problem där med.. Redigerat av mcmike, 20 oktober 2017 - 08:14. Postad 20 oktober 2017 - 08:23
Funkar det även att byta källa på HDMI IN när den är i drift (vilket man förvisso väl inte ska).
Dock verkar det fungera stabilt nu när jag har ställt om till det "riktiga" standby-läget... Ska på skoj skull testa ikväll att koppla ur apple tv:n och sätta tillbaka den innan jag startar upp allt. Postad 20 oktober 2017 - 08:27
Med källa menar du ändra upplösning eller? Har inga som helst problem med bilden genom HDMI/Oppon direkt till projektorn Postad 20 oktober 2017 - 08:30 Sorry blev kanske lite oklart. Med källa menar jag att byta fysik enhet som är kopplad till HDMI IN på Oppon när den är igång alternativt att byta fysisk enhet när den står i nätverksstandby. Postad 20 oktober 2017 - 08:32
Den har ju bara en HDMI in? Redigerat av mcmike, 20 oktober 2017 - 08:33. Postad 20 oktober 2017 - 09:17
"Bättre" som i att source direct är sämre att visa en korrekt 4K HDR bild från UHD eller korrekt SDR blu-ray eller att konvertera till 12-bit 4:4:4 alltid är bättre oavsett? Säger inte det ena eller andra då jag inte har 203 eller HDR själv men alltid nyfiken om vad som anses bäst Postad 20 oktober 2017 - 11:07
Japp mig själv ![]() Postad 27 november 2017 - 16:49
Jag har ett flertal importerade filmer utan sv text. Finns det ngt knep som gör att man kan lägga flera texter på samma USB-inne så att man slipper ha ett USB-minne för varje film. Postad 28 november 2017 - 16:42
Intressant "Added support for MQA audio files on the UDP-205."
Hade varit ännu mer intressant om man hade typ kunnat koppla in en chrome cast i porten och på den vägen kunnat casta Tidal till den och att spelaren i sin tur kunde avkoda MQA så att den inte reverta till "Hi-Fi" utan istället spelade upp i "Master" läge. Postad 29 november 2017 - 11:58 Fick min Oppo 203 idag, och har en liten fråga om region chip som jag köpte från hembiobutiken. Behöver man koppla ur det vid firmware updates? Uppdaterade till senaste version nu innan jag förbrukade garantin på den och installerade chip.
Annars så nöjd med den snabba laddningstider och så tyst. Tyvärr har postnord tappat bort min 4k TV men spelar bra på 1080P med Postad 29 november 2017 - 16:24
Nej jag har satt dit ett chip själv när spelaren var ny inga problem Redigerat av mcmike, 29 november 2017 - 16:24. Postad 29 november 2017 - 16:38
Tackar, gott jag har nåt att leka med nu tills postnord hittar min TV Postad 29 november 2017 - 16:45
Den gör vad den ska och lite till ja om man vill Postad 30 november 2017 - 15:03
Hoppas du får din tv, min 75Z9 försvann mystiskt hos Postnord. Mycket insider jobb skulle jag tro!! Fick beställa en ny och håller tummarna. Postad 30 november 2017 - 15:37 Någon som har provat? Man vill ju inte vara först när det inte gick att backa. Denna verkar vara en major release. Postad 30 november 2017 - 17:02
Har lagt in den, men inte testat fullt ut ännu Postad 30 november 2017 - 17:06
Ja imorgon bitti ska den levereras, om de inte tappar bort den igen
Funkar ju väldigt bra här iaf, men jag saknar 4k TV ännu, kommer imorrn bitti som sagt. Så vem vet kanske bara funkar i 1080p. Har iaf testat så mycket olika DVD och blurays. Och förutom en liten glitch med skärmsläckaren ibland så funkar allt perfekt Har region fria chopet installerat med. Postad 02 december 2017 - 14:42 Postad 02 december 2017 - 14:51
Jag laddade ned den via nätet direkt, prova starta om routern Redigerat av mcmike, 02 december 2017 - 14:53. Postad 02 december 2017 - 16:06 Postad 02 december 2017 - 20:34 Går det att koppla in en Apple TV 4k på ingången, och oppon delar audio och video på de 2 utgångarna, och få dolby vision att passera till TVn. Har inte dolby vision support på min receiver ännu, så kör separat video audio nu. Men apple TV har ju bara en ut, så tänkte att det kanske går fixa via oppon? Ska få dolby vision support till min Onky 656 i slutet av månaden, men sånt brukar ju kunna försenas. Så inget jag räknar med. Postad 02 december 2017 - 20:37
Lyckas inte heller uppdatera via nätet. Postad 02 december 2017 - 21:38
Jag har så och det fungerar utan problem... Dock använder jag mig bara av HDR, vet inte om senaste FW löste den frågan med DV också genom hdmi? Kanske någon annan som provat och kan svara på?
Senaste FW innehöll...
1. Lagt till stöd för MQA-ljudfiler på UDP-205.
Redigerat av mcmike, 02 december 2017 - 23:55. Postad 02 december 2017 - 21:49
Ok tackar iaf. Tänkte inte på den kanske inte stödjer passthrough på dolby vision lagret. Var mest om den kunde splitta upp audio och video från hdmi-in. För jag kör så nu för att få dolby vision från bluray till TV. Har bara en dolby vision bluray, men måste ju testa iaf Postad 03 december 2017 - 10:01
Ljudet har jag även separat till stärkaren, finns dock en liten bugg ibland så man får byta källa i Oppon när man startar upp. Lite skaknings bekymmer där Redigerat av mcmike, 03 december 2017 - 10:02. Postad 10 december 2017 - 12:43 Förmodligen sbs men oppon verkar inte "ta" mina ändringar när jag försöker ändra storlek eller färg på texten när jag tittar på UHD diskar. Nån som vet vad jag gör fel eller har haft samma problem? Postad 15 december 2017 - 00:16 Efter att ha letat lite regionsfria alternativ blev det en Oppo 203 till slut, fick den från USA för några dagar sen. 6000kr inklusive regionsmodden, betydligt minde smärtsamt än de 9500kr den kostar här. Har visserligen inte fått någon tullräkning från FedEx än, men det verkar som att de skrivit ner värdet ordentligt så det blir kanske inte så farligt (inget jag bad om dock).
Fin maskin, men för priset hade den gärna fått vara ännu lite tystare vid skivuppspelning (ungefär samma ljudnivå som min Pioneer drive i PC:n) och den är också rätt trög på att starta filer, även för pyttesmå testfiler på några MB måste den stå och snurra några sekunder. Fjärren är också helt hopplöst gigantisk, tung, kantig och oskön att använda, speciellt då jag senaste dagarna suttit och fipplat med LGs magic remote.
Var till en början orolig att regionsmodden inte fungerade som den skulle, tog tre misslyckade försök innan jag insåg att texten stod ovanför knapparna, inte under, och jag hade hela tiden suttit och tryckt tre gången på "Next" istället för "Dimmer".
Nu måste jag bara invänta några UHDs också, främst Christopher Nolan-boxen. Postad 15 december 2017 - 09:07 Är det brända skivor du pratar om när den inte är tyst. Jag får sätta huvudet på min oppo för att höra den när jag spelar upp vanlig bluray och DVD om jag ska höra den. Däremot UHD skivor låter som en dammsugare en stund medan man laddar in de, men inte senare under uppspelning är det tyst. Att den är tyst och snabb är en av de saker jag älskar med spelaren. Men har inte spelat upp något egenbränt material. Postad 15 december 2017 - 19:51 Nej det är vanliga BDs. Får tillägga att den inte är högljudd på något vis, men från två meters håll med öppna hörlurar på kan jag fortfarande höra det svaga snurrandet/susandet om det är helt tyst (vilket det lyckligtvis sällan är när man kollar på film, så den duger, som sagt inte mer högljudd än BD-läsaren i min HTPC.) Redigerat av Pyoko, 15 december 2017 - 19:52. Postad 16 december 2017 - 00:26
Skulle nån vilja verifiera att det faktiskt går att tex ändra färgen på texten? Jag lyckas i alla fall inte. Postad 16 december 2017 - 04:05 Att ändra storlek och färg verkar bara gå med textbaserade undertexter i mediafiler, för bildbaserade undertexter (som på Blu-ray) kan man endast ändra position. Postad 16 december 2017 - 10:30
Tack för svar. Det var ju illa, tycker texten blir galet ljus när man kör UHD-filmer. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |