Jag blir inte klok på detta. Tar till er mig alla er svar och läser allt på nätet jag kommer över. Är det så att den inbyggda Chromecast ultran alltså inte går att ändra från 60 till 50hz? Isf kommer Viaplay sport 4k hacka.
https://kundservice....ay.se/ultra-hd/
Så säger viaplay.
Funderar på att köpa en Intel 7 core. Typ denna:
https://www.webhalle...10?ref=Prisjakt
Och på det sättet kunna hdmi 2.0:a mig både vad gäller 4k-film och 4k-viaplay.
Behöver kanske ändå en ny dator med minst USB 3.0 avsett. Känns som en gamingdator inte var tanken:)
Jag vet inte var du läst att den inbyggda Chromecasten i TVn använder sig av 60Hz i Europa. Att den kör med 60Hz i USA och Asien köper jag men inte i Europa.
Den bör använda sig av den frekvens vi använder i nätet, d.v.s. 50Hz.
Att Viasat anger att den skall vara inställd på 50Hz måste bero på att du är inne på Viasats svenska sida och de vänder sig nog till alla tänkbara kunder. I Europa används 25 bilder per sekund som bildfrekvens. I det gamla TV-systemet ”ritades” en bild upp med hjälp av två halvbilder, så kallad flätad bild eller på engelska, Interlaced. I praktiken innebär det att bilden byggs upp genom att alla udda linjer ritas först och därefter alla jämna linjer.
I de gamla CRT-skärmarna är det en ljusstråle som ”ritar” bilden, med start från vänster sida och över till höger sida, genom att börja upptill med att visa linje 1.
När strålen går tillbaka till vänster sida släcks den för att inte rita en linje på tillbakavägen som inte skall finnas.
Därefter ritar den linje 3 och så håller den på tills alla udda linjer är ritade.
När det är klart börjar den om men med att ”rita” alla jämna linjer.
Uppbyggnaden av bilden synkroniseras med nätfrekvensen, som i Europa är 50 Hz. TV-film är uppbygg på 25 bilder per sekund. TVn visar 1 halvbild åt gången och totalt 50 halvbilder per sekund. Det är en av anledningarna till att gamla TV-apparater flimrar när man tittar lite snett åt sidan. Synkningen mellan ögat och TVn blir fel.
Det var också ett av skälen att man byggde in frekvensomvandlare i TV-apparaterna som gjorde om bildsynkningen till 100Hz. Med 100Hz visas samma bild två gånger. Det i sin tur gjorde att bilden flimrade mindre eller upplevs som flimmerfri.
Med platt-TV kan man visa hela bilden på en gång, så kallad progressiv visning. Den är fortfarande synkroniserad till nätfrekvensen, som är 50Hz. Att Chromcast skall använda sig av en frekvensomvandlare som gör att den jobbar med 60Hz istället för den aktuella nätfrekvensen, om den är annan än 60Hz, verkar inte logiskt.
Jag utgår från att Chromcast använder nätfrekvensen som klocka, vilket betyder att så länge TVn befinner sig i Europa är det 50Hz som gäller.
Du får gärna länka till sidor där du läst att Chromecast klockas med 60Hz oavsett vilken nätfrekvens som används.
Redigerat av marathonkillen, 25 November 2018 - 14:00.