Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson TW-100 *

683 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW100 (Projektorer) 1 8.2 (4) Inga priser
Epson EMP-TW100H (Projektorer) 0 7 (2) Inga priser

Postad 16 September 2003 - 08:32

Unregistered34520
  • Unregistered34520
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag tror jag greppar hur du gjort. Tyvärr är HBG lite väl långt borta (bor i Uppsala) annars hade jag gärna tittat på lösningen live. Får nöja mig med bilderna nu :(

Postad 16 September 2003 - 09:05

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Soren: kan du beskriva vertical banding, högljudd fläkt lite närmare ?

Postad 16 September 2003 - 09:23

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Vertical banding:
Som en hinna med vertikala streck över bilden... försök inte att titta efter dem, då det är svåra att ignorera då man väl sett dem!

De brukar vara mer synliga på komposit och svideo, men jag ser dem även på RGB ingången.

Högljudd fläkt .. gissa!

/Sören

Postad 16 September 2003 - 11:40

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Soren: Tror jag har problem med vertical banding syns tydligt vid stora
blåa eller vita partier.
Vad kan/vill Epson göra för att åtgärda vertical banding ?

Du skriver högljudd fläkt menar du då missljud eller bara högt ljud ?

Bor du möjligen i Sthlm så jag kan få mina misstankar bekräftade eller
avfärdade ?

Postad 16 September 2003 - 11:48

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Förväxla inte "Vertical Banding" med "Fixed Pattern Noise", det första varierar med källa och kablage och verkar vara relaterat till förskjutning mellan chroma och luma. Det andra beror på ojämnheter i hur LCD-panelerna matas. Det första ser ut som svaga vertikala streck eller band med regelbundet utseende. Det andra som en ojämn hinna över bilden som är statisk och som bäst ses när bilden består av stora enfägade ytor som panoreras...

Båda fenomenen finns i större eller mindre utsträckning på all LCD-projektorer men varierar mellan märke, modell och exemplar. Men mina egna erfarenheter av det förstnämnda är att källan har större betydelse än projektorns konstruktion. Min VHS ger tillexempel mycket bredare band än min SVHS. En budgetkabel ger mer markerade band än min Supra, på de flesta DVD ser jag dem inte men på en del är det nästan plågsamt.

Personligen har jag inga problem med fläktljudet från min TW100. Det kanske gjorde någon ändring på TW100H eftersom den stänger av fläktarna i standby?

Postad 16 September 2003 - 11:57

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
När det gäller fläkten, så har den faktiskt lite konstiga ljud när man startar upp den. Dessa "squeekande" ljud försvinner efter någon minut. Men jag upplever den som mycket mer högljudd än tex andra projektorer som skall ligga runt samma dB.

Vertikal banding brukar gå att fixa om man har tillgång till service menyn i projektorn, och helst lite kunskaper om vad man skall ändra på där :(

Min brors Panasonic AE100 har inga som helst tecken på vertical banding vilket gör att jag irriterar mig ännu mer på mina då jag vet hur bra det kan se ut på en LCD!

/Sören

Postad 16 September 2003 - 12:14

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Min fläkt har liknande problem, har ett rasslande/skrapnade ljud ett par minuter
efter uppstart.

Jag kör min DVD-2800 med Supra komponent och stör mig faktiskt på dessa
linjer !
Ingen av Er som har lust att komma över så att jag kan få det verifierat.

ag bjuder på kaffe.
EmuMannen: kanske kan locka dig med att du får se hur pass bra det blir med
komponent kabel och även ett duk prov på en grå FireHawk duk ( kaffe ingår även för dig ) ???

Postad 16 September 2003 - 12:58

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
ljudnisse, jag kommer gärna över men gärna te för min del tack. :(

Postad 16 September 2003 - 14:39

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Emu, jag har svarat/skickat dig ett PM.
Det blir kul, kanske du kan ta med dig DVI spelare oxså ?

Soren, kommer din proj. från AVD tech. ?

Postad 16 September 2003 - 14:46

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Hmmm ni verkar vara många som har detta problem... jag vill inte börja se efter ifall jag har det... men inte vad jag vet iallafall..peppar peppar.. :(

Postad 16 September 2003 - 17:28

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Japp min proj kommer från AVDtech, men är köpt hos hembioconsult.
Jag kommer också gärna på besök nån gång :(

/Sören

Postad 21 September 2003 - 10:57

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Gjort tråden till en officiell tråd.

Postad 21 September 2003 - 18:04

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Tog ju bara 21 sidor :(

/Sören

Postad 26 September 2003 - 10:47

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Jag håller på att leta efter en ny duk till min TW100H .. som fortfarande är på service.

Jag är 90 % säker på att jag skall ha en Greyline 16x9 240 cm duk.

Var det nån här som använde en sådan?
Intryck och jämförelse mot vad ni hade innan?

/Sören

Postad 26 September 2003 - 11:32

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Jepp.. det var jag det...

Jodå jag e faktiskt helnöjd med den... hade en vanlig vit Euroscreen innan och det blev helt klart skillnad på svärtan.... inte enorm men dock...

Dock ska man som med alla dukar passa sig för att dra för hårt i den när man rullar ner/upp den... annars kan den bli vågig.... som alla manuella iofs...

Postad 26 September 2003 - 12:26

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag har en Draper Luma 16:9 i 240 cms bredd och efter att ha sett Demons duk så måste jag säga att jag uppfattade den som väldigt grå. Tyckte den såg mörkare ut än en polares MDF-skiva målad med den "magiska" Tikkurila x073 (eller vad färgen nu hette) fast det kan bero på ljusförhållandena. Tyvärr hade vi inte möjlighet att det testa en film för det var alldeles för ljust (men vilken Vincentförstärkare och vilka Kappa högtalare!! :D).

Euroscreenduken har betydligt bättre stång ner till än min Draperduk. Duken på Euroscreenen är fastsatt i en skåra i stången. Det verkar som man kan efterjustera duken(?). På min Draper ligger stången i en ficka och stången är bara fastsatt i mitten vid handtaget. När man drar ner duken med handtaget så "glider" sidorna gärna in lite och det bli lite V-format mönster. Därför använder jag båda händerna när jag drar ner duken och håller ca 25% in från båda sidorna.

Skulle jag köpa rullduk för "budgetpengar" idag skulle jag nog också välja en Greyline (fast en "Tensioned" Da-Lite hade suttit bra).

Postad 26 September 2003 - 14:09

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Demon,

Du märkte inte om det försvann lite detaljer i bilden?
En scifi med en svart rymd och en massa smä stjärnor brukar vara bra att testa med.

Även moira scenen (grottan med pelarna i sagan om ringen) är bra för att testa detta.

Man skall dock sett till att justera med "pludge" pattern på AVIA eller VE innan.

/Sören

Postad 26 September 2003 - 23:41

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Hejsan allihopa, var ett tag sen jag var här sist men nu ska jag försöka läsa/skriva mer regelbundet här igen, särskilt som det bara är några månader innan Euro1080 sätter igång :D

soren, har läst att du köpt en DVD-spelare med DVI-utgång. Vet du då om filmerna beskärs när dom spelas upp från den? Alla källor blir beskärda i projektorn som på en TV (t o m HDTV) om man inte använder DVI/VGA-ingångarna och progressiva upplösningar (480i, 576i och 1080i beskärs alltså från alla ingångar). Men iom att våra projektorer (har Yamahan men gissar att Epsonen funkar på samma sätt) klarar att zooma in på video från DVI-ingången (och VGA-diton antar jag?), vilket många projjar inte kan, så att det motsvarar vad man skulle få normalt från t ex komponentingångarna (beskärd bild alltså), så vore det perfekt att DVI-DVD-spelaren inte beskärde så kan man själv välja med projektorn; vissa filmer har ju perfekt bild ut i kanterna o passar därför obeskärda, o andra har stora svarta marginaler som passar bättre beskärda.

Du har skaffat xbox oxå om jag inte kommer ihåg fel? Jag kör HDTV från xbox från dom spel som stödjer det, om du har frågor så är det bara att fråga på :D

Postad 27 September 2003 - 11:51

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Lite osäker på vad du menar, men testmönster på AVIA är perfekta om jag minns rätt! Så nån "beskärning" borde inte ha skett.

Jag har dock sett några dvds som har "fula kanter" på sidorna om det är det som du menar.

Jag har bara testat lite snabbt med AVIA, och min projekor är på service för tillfället. Jag kan kolla lite nogrannare när jag får tillbaka den.

/Sören

Redigerat av soren, 27 September 2003 - 11:53.

Postad 27 September 2003 - 14:10

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Jag har dock sett några dvds som har "fula kanter" på sidorna om det är det som du menar.

/Sören

Skönt, då borde det inte vara nån beskärning i DVD-spelarn för att simulera den beskärning som en TV/proj gör från en videokälla :D

Visst, beskärning är fullt normalt för TV-källor inkl HDTV, men det är skönt att kunna välja att använda singalens hela upplösning. T ex så är jag tvungen att få beskärd bild från xboxen även om det är 480p eller 720p pga att komponentingången används. Om däremot DVI- eller VGA-ingången använts för 480p och 720p från xboxen så skulle jag kunnat välja själv (och då antagligen valt obeskärd). T ex så är en 480p-signal alltid beskärd till 590x442 jämfört med originalstorleken 640x480, och en 720p-signal blir alltid 1178x664 istället för 1280x720 (alltså detta är om man _inte_ använder DVI- eller VGA-ingången). Tror inte det är så stor skillnad mellan 1178x664 jämfört med 1280x720 egentligen men det vore ju skönt o spela 720p-spel pixel perfect utan o använda "Trough" med svarta kanter runt bilden. Det ser iofs så gott som pixel perfect ut i "Normal" oxå och spelen är gjorda för att visas beskärda så olika mätare o sånt på skärmen ser man ändå. Men mycket vill ju ha mer :D

Postad 27 September 2003 - 14:24

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Beskärda är ett roligt ord .. jag tror du menar overscan eller hur?

/Sören

Postad 27 September 2003 - 16:21

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Jepp, overscan/överskanning kallas det på CRT-skärmar. Trist att HDTV-standarderna fick ärva denna kompromiss fastän moderna CRT-skärmar egentligen inte behöver överskanna, dessutom så köper ju fler o fler plasma/LCD-TV/digitalproj som av sin natur inte skannar alls, ändå så får man i de allra flesta fall leva med beskuren bild från dessa digitala skärmar/projar för att det är det "normala"...

Postad 28 September 2003 - 08:16

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
SOREN..

Nä.. jag tycker inte det försvann något från bilden... har kollat massor med gånger men kan inte påstå jag upptäckt något direkt..

Visst blir vitan lite sämre men det väger klart svärtan över... overlag tycker jag bilden blev bättre...

Postad 28 September 2003 - 08:45

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
MercuryOSX, long time no post... B)

TW100 har i mitt tycke allt för stor overscan (jag med flera önskar att den skulle gå att ställa in men det går den ju inte för tillfället)...

TW100 har ingen overscan på VGA/DVI, vad jag vet...

Fungerar det att skala till samtliga lägen (normal, zoom, squeeze, through) för DVI? Jag tror att i alla fall TW100 bara tillåter vissa kombinationer för vissa upplösningar och ingångar, typ HDTV 720p via RGBHV tillåter bara normal och through osv.

Är det någon som vet vad som gäller för DVI?

Postad 28 September 2003 - 08:49

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Jag är ganska trött på projektorer för tillfället. Jag fick precis tillbaka min TW100 från service (tog tre veckor). De skulle korrigera konvergensen och det slutade med att de bytte optical engine. Den nya har sämre konvergens, äldre firmware och en död pixel mitt i bilden! B)

Det är ju som att lämna in bilen för byte av olja och få tillbaka den utan olja men med trasig generator och fel på styrningen! Faan vad trött man blir... :D

Postad 28 September 2003 - 11:28

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Tråkigt EmuMannen! Det är just därför jag inte vågat klaga på mitt lilla konvergensproblem.... Tycker det verkar som de flesta med TW100 har problem med projektorn på ett eller annat sätt :P. Jag har ju en polare som strulade med döda pixlar i en himla massa veckor innan han fick tillbaka sin projektor.

OT: Var runt och kollade/lyssnade på lite högtalare igår. Kom sen hem och skulle lyssna på samma testlåt på min Yamaha. Plötsligt sa det pfoff i vänster fram och det lät hur distat som helst. Trodde först högtalaren lämnat in men det visar sig att det är Yamahans slutsteg (ligger just nu i delar på mitt skrivbord) som ballat ur... Så nu verkar jag få köpa ny elektronik också B). Man är ju så beroende så jag kan knappt vara utan sakerna :D. Nu får jag iofs en anledning att äntligen uppgradera fast man blir ju fattig för nu har jag helt andra krav än förut...

Postad 28 September 2003 - 12:12

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Emu,

Tråkigt!!!

Kollade inte Mika efter det att han monterat optiken??

Nu blir jag ju riktigt nervös för hur min kommer att se ut.
Jag har dock sagt till dem att jag inte accepterar en äldre optik än
den som sitter i TW100H, och det har de lovat mig.

Iom att ett av mina fel var en trasig pixel, så f..n om de lämnar tillbaka en med en trasig pixel!!!

Jag har för övrigt besämt mig för att rotera rummet 180 grader, så nu blir det en MDF duk igen B)

Tyvärr så kommer dörren att slå i högra fronthögtalaren om man slår upp den, men jag får sätta lite skyddslister på den så den inte skadas.
Vad gör man inte för att få den perfekta bilden :D

Nu kommer ångesten om att välja färgen på duken...
Har målat S2000 på brorsans och en kompis duk och det blev skitbra till en AE100, men EMUmannen som testat det mesta, säger att det försvinner för mycket detaljer och rekommenderar max S1500.

Man kanske skulle måla häften i 1500 och hälften i 2000 ??

/Sören

Postad 28 September 2003 - 14:42

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Var hemma hos en polare och lånade slutsteg och passade på att kika lite på hans TW100 med DVI-D. Han har också lite kovergensproblem (även där pga gröna panelen!) fast det är väldigt litet. Han kör 5 meter DVI-D och bilden är betydligt skarpare än med min 15 meters VGA kabel! Vi kör båda samma sorts Radeon 9700Pro kort. Vill ha DVI-D!

Trots att han kör DVI-D får han minimala vita konturer runt t ex bokstäver i Windows. Jag får samma sak och har trott att det berott på den analoga signalen. Detta kan man nästan helt minimera genom att skruva ner "Sharpness" så långt det går (-6). Alltså verkar projektorn skärpejustera trots att sharpness står på 0.

Det finns två aspektratiomoder att välja mellan, "Through" och "Normal". Kör man "Through" får man 1280x720 pixelexakt (han kör uppdateringsfrekvens ca 60.2 Hz enligt projektorns meny). Kör man "Normal" blir det likt overscan, alltså bilden zoomas lite och det klipps av en del uppe/nere och på sidorna.

Postad 01 October 2003 - 11:54

Unregistered0802927f
  • Unregistered0802927f
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Euro1080 kommer sända i 1080i@50Hz, men klarar våra projjar det? Just på den här punkten så kan det skilja sig mellan Yamahan och Epsonen iom att det redan finns skillnader mellan vilka TV-standarder dom tillåter (t ex klarar Yamahan 1080p till skillnad från Epsonen) men det troligaste är väl att ingen av dom stödjer 1080i@50? Också SVT planerar att använda ett HDTV-format på 50Hz (720p@50Hz är mest troligt) när dom börjar sända HDTV. Ifall det nu är så att våra projjar inte klarar 1080i@50Hz så får vi hoppas på att satellitboxen som Euro1080 kommer sälja för att folk ska kunna ta emot signalen kan omvandla 1080i@50Hz -> 1080i@60Hz on the fly (och med OK resultat), är det nån som har koll om sånt är lätt och billigt att bygga in (klarar t ex australienska HDTV-mottagare för 1080i@50Hz att omvandla till 1080i@60Hz)?

Postad 05 October 2003 - 22:01

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Det verkar som om Kayye äntligen har långa "vanliga" DVI-D kablar. Innan har de bara haft optiska kablar om man behövt 10 meter eller mer om jag minns rätt.

Priset är ca 250 dollar plus frakt vilket borde hamna runt max 2500:- och sen tillkommer svensk moms. En massa pengar men klar billigare än de optiska kablarna.

Någon som vet om kabeln fungerar med TW100 i 1280x720 @ 60Hz? DVI-D över 5 meter brukar ju innebära problem... Fungerar kabeln skulle jag nog kunna tänka mig att köpa för DVI-D bilden är betydligt bättre än bilden från min 15-meters analoga VGA kabel :blink:.

Kayye snackar om sin DVI-repeater men det står samma sak för en kabel som är betydligt kortare.

Redigerat av LordX, 05 October 2003 - 22:02.

Postad 05 October 2003 - 22:43

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Har kört 1280x720@60 Hz via 10 m DVI-D från en HTPC med ett Ati Radeon 9000-kort (via en noname-DVI-kabel) och det var inga problem vad gäller funktion e.dyl.

Bilden via DVI-D/HTPC var både bättre och sämre än via DIY-komponentkabel från en Sony DVP-NS730. Förbättringarna var bl.a. mindre FPN, mindre "ringing" och ghosting (som jag tycker det alltid finns lite av med analog signal) liksom du beskriver Lord X. Nackdelarna var en slags pixlighet runt vissa objekt (typ att screendoor framträdde) samt att jag fick aldrig fick ut blacker-than-black så mörka scener blev onödigt gryniga. Samma "pixlighet" fanns även när jag körde VGA (2 m noname-kabel) så det beror nog inte på kabeln utan sannolikt på grafikkortet.

Postad 06 October 2003 - 07:43

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag tycker mig inte ha sett någon direkt pixlighet men så har jag inte studerat det så ingående. Min teori är att Sharpness kan vara en av orsakerna. Som jag skrev innan så fick i varje fall min polare ställa sharpness så lågt som möjligt för annars skapar projektorn ändå lite konturer (ej att förväxla med de fenomen man får med analog VGA). Detta kommer att bidra till att komprimeringsartefakter och brus i mörka scener förstärks och då märks det ju extra tydligt när bilden är så "bra" som den blir med DVI-D.

Postad 06 October 2003 - 23:09

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
Sådär, då var man tillbaka från andra sidan Atlanten och gissa vad som hänt sedan sist??? Det här är riktigt spooooooky! ;)

På Heathrow stannade jag till för att köpa säsong 1 av Coupling. Gissa vad jag hittar? Coupling the Special Collector's Edition! Samtliga 22 episoder + extramaterial på 5 DVD för 400kr! :blink:

Självklart slänger man på första disken så fort man kommer hem så på med projektorn. Medan den värmer upp så börjar blicken skanna av duken efter den döda pixeln... Men gissa vad somn hänt? Jag kan inte hitta den längre!!! Den är som bortblåst... :P

Go figure... Vi får se om det håller i sig, i så fall är det "bara" firmware och konvergens kvar... Geeezzz... :D

Postad 07 October 2003 - 08:27

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Det har hänt mig ett par ggr nu...

De fastnar väl och släpper när man stänger strömen till panelerna... tror jag..

Postad 07 October 2003 - 08:55

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Emu,

Kolla panelerna var för sig .. röd, grön och blå.
Jag antar att du bara har en viss tid på dig att klaga på reparationen, så kolla noga!

Jag har fortfarande inte fått nån uppdatering om min projektor, förutom att delar var på väg från england och det kunde ta en stund :)

Lite jobbigt för jag hade tänkt montera upp en MDF duk, men jag måste se vart den skall sättas med hjälp av projektorn i mitt fäste.

Är det nån mer än jag som inte gillar att TW100 skjuter bilden uppåt i linsen?
Har man ett takfäste som är 12 cm, sen behöver man lite glapp för ventilationen ca 3 cm och sen 5 cm ner till linsens mitt. Det är 20 cm .. sen kommer det till 15-20 cm som projektorn lins drar iväg med ... då är man nere i ca 40 cm ner från taket... vansinnigt!

Nu har jag som tur är 250 cm till taket, men högtalarna är ju ofta över 1 meter höga. Det blir ju inte mycket plats kvar till duken!

/Sören

Postad 07 October 2003 - 09:18

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0

Är det nån mer än jag som inte gillar att TW100 skjuter bilden uppåt i linsen?

Jag tycker det fungerar bra i mitt fall trots att jag bara har normal takhöjd. Jag tror det är en hyfsad kompromiss om man tänker på att projektorn skall kunna användas både för tak- och bordsplacering...

Postad 08 October 2003 - 12:55

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Problemet är bara att jag skulle vilja ha lite större duk och då kommer högtalarna att komma upp i bilden :)

Nåväl .. mdf plattorna görs ju inte i storlekar som är större än 122 cm höga, så jag skulle ju fått använda 2 plattor och spackla skarven.

Jag drog upp mina 6 surroundhögtalare igår i alla fall, så nu väntar jag bara på min projektor!

/Sören

Postad 08 October 2003 - 13:01

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
En liten uppdatering av erfarenheterna från mitt byte av "optical engine":

När väl den döda pixeln försvunnit så var det lättare att ta till sig andra eventuella skillnader. Det största konvergensfelet på de nya panelerna är nog lika stort som hos de gamla. Det är dock mindre centralt i bilden och det är utspritt mera jämt runt kanterna. Jag upplever bilden som skarpare och när jag korrigerar "sharpnes" med AVIA så är det klockren skilnad mellan -2 och -1. Det upplevde jag inte med de andra panelerna...

Färgmässigt så misstänker jag en svag grön skugga i övre vänstra hörnet och möjligen i det diagonala hörnet också. Kontradiagonalt så skulle det möjligen kunna vara en lika svag lila skugga. Om detta beror på konvergens, panelerna eller min egen noja skall jag låta vara osagt. Färgkontroll mot AVIA uppvisar inga sådana skuggor men jag tyckte jag såg dem i menyerna för LOTR TT. Kanske är det menyerna som spökar...

Svärtan kändes sämre med inställningarna från de gamla panelerna. Efter en snabbkallibrering med AVIA så har jag svårt att se skillnad. "White level" och "black level" hamnar på 0 med dessa paneler. "Sharpnes" på -1 och "color" kör jag på 3, det är kanske i mesta laget men jag gillar det...

Det som är bättre på dessa paneler är framförallt mindre "fixed panel noise", det är mycket mindre. "Vertical banding" är också mycket bättre, jag ser i princip ingenting alls. "Chroma bug" syns däremot mycket mera (kan kanske bero på versionen av firmware)!

Det är uppenbarligen skillnad mellan panelerna. Hur mycket som beror på fysisk skillnad jämfört med firmware vet jag inte ännu. Jag måste nog uppgradera den optical engine jag har nu till firmware 1.08 innan jag kan uttala mig säkert. På det hela taget är nog de paneler jag har nu något bättre än de gamla. Men vem vet om den döda pixeln återkommer. I så fall uppväger det inte ett byte...

Postad 08 October 2003 - 13:09

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0

Problemet är bara att jag skulle vilja ha lite större duk och då kommer högtalarna att komma upp i bilden :)

Nåväl .. mdf plattorna görs ju inte i storlekar som är större än 122 cm höga, så jag skulle ju fått använda 2 plattor och spackla skarven.

Jag drog upp mina 6 surroundhögtalare igår i alla fall, så nu väntar jag bara på min projektor!

/Sören

Duken skall sitta på den nivå som är mest vilsamt för ögonen och inte anpassas efter höjden på högtalarna! :D

Färdiga MDF är ofta inte bredare än 122 cm men du kan beställa dem från byggvaruhuset i nästan vilken storlek du vill. Leveransen tar några dagar och det kostar lite mer men det är marginellt...

Postad 08 October 2003 - 18:55

Unregistered29a809d8
  • Unregistered29a809d8
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag funderar lite på att köpa Denons nya DVD-spelare DVD-A11 när den kommer i November och koppla den till min TW-100.
Vore ju kul att testa DVI-ingången på TW-100:an, men upptäckte just att TW-100:an inte verkar vara HDCP-kompatibel.
Eftersom A-11:an lämnar en DVI(HDCP)-signal, en kopieringsskyddad signal (om jag har fattat rätt) så kommer väl antagligen inte detta att fungera med TW-100:an.
Har jag rätt?
Går detta att lösa på något sätt, exempelvis med uppgradering av programvara i projjen eller liknande, eller är det bara att glömma DVI-tankarna?
Någon som vet?

Postad 08 October 2003 - 19:40

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0
andreas, kolla in sorens Brainwave V880. Den har DVI-utgång och HDCP går att stänga av i en "specialmeny" (tillsammans med det förhatliga Macrovision). Att maskinen även klarar att skala till 720p med gott resultat och endast kostar dryga 2000 kr är nästan för bra för att vara sant! ;)

Sök på "brainwave" och/eller "V880" här på forumet så förstår du vad jag menar... ;)

Redigerat av EmuMannen, 08 October 2003 - 19:40.

Postad 09 October 2003 - 13:59

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Hej på Er,

Har just upptäckt att min Denon 2800 inte gillar DVD+RW skivor ;)
Därför funderar jag på att byta DVD-spelare, Pioneers nya med stöd för
HDMI/DVI verkar kul.
Frågan är bara hur det är med HDPC komp. hos min TW100, kommer
projjen att funka ihop med Pioneers nya spelare.

PS. Vill ha en spelare med bra ljud, därför går DVI spelare i 2K-3K klassen bort !

Postad 13 October 2003 - 09:29

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Någon av Er bör väl kunna svar på min fråga ang HDPC+TW100 ???

Postad 13 October 2003 - 11:00

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Om du inte kan koppla bort HDCP eller vad det nu är i HDMI som är kopieringsskydd så kommer det inte att fungera.

En spelare frågar helt enkelt mottagande enhet om den stöder koperingskyddet, svarar den nej så skickas ingen signal.

/Sören

Postad 13 October 2003 - 11:59

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0

Om du inte kan koppla bort HDCP eller vad det nu är i HDMI som är kopieringsskydd så kommer det inte att fungera.

En spelare frågar helt enkelt mottagande enhet om den stöder koperingskyddet, svarar den nej så skickas ingen signal.

/Sören

soren, den behöver nog inte svara nej utan det räcker nog att den inte kan svara ja på rätt sätt. En burk som inte stödjer HDCP bör ju inte veta vad det är och då lär den få det svårt att svara över huvud taget, eller hur? :D

Postad 14 October 2003 - 17:35

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Emu,

Det var liksom det jag menade med att den svarade nej :D

Jag har nu provat min brainwave på brorsans AE100 med VGA dongle och 480p.
Det blev lite konstiga skalningsproblem som jag inte sett tidigare. Såg ut som om bilden avkodades som vertikala staplar när man tittade på horisontella panoreringar.. skitskumt. Jag kan inte minnas att jag sett det på 720p på Tw100an.

/Sören

Postad 15 October 2003 - 11:35

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Så då kan man lägga ner tanken på nya Pioneer DVDn?

:D

Postad 15 October 2003 - 12:00

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2096 inlägg
  • 0

Jag har nu provat min brainwave på brorsans AE100 med VGA dongle och 480p.
Det blev lite konstiga skalningsproblem som jag inte sett tidigare. Såg ut som om bilden avkodades som vertikala staplar när man tittade på horisontella panoreringar.. skitskumt.  Jag kan inte minnas att jag sett det på 720p på Tw100an.

Så vad du säger är att det såg bra ut på TW100 i 720p men inte så bra ut på AE100 i 480p? Undrar om det beror på AE100 i detta fall eftersom jag inte läst någonting negativt om Brainwave och 480p i övrigt?

Ps. Demon, va inte ledsen över Pioneern, nu slipper du kasta ut pengar på den. Du kan ju alltid köpa en billig Brainwave i stället. Skall vi gissa att det i framtiden blir lika vanligt med HDCP-modifieringar som det är med regions- och Macrovision modifieringar idag? När jag nämnde det på AVS för drygt ett halvår sedan så gick de fullständigt i taket! Som om HDCP skulle vara det första vattentäta kopieringsskyddet i världen? Ds. :D

Redigerat av EmuMannen, 15 October 2003 - 12:12.

Postad 15 October 2003 - 14:13

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1120 inlägg
  • 0
Emumannen..

Men det e ju så skoj med nya prylar .. ha ha ha

Men det ska bli intressant att se vilka mod som kommer att dyka upp...

Postad 15 October 2003 - 17:03

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Såvida inte ... får för sig att införa den nya lagen som EU föreslagit... som gör det förbjudet att gå runt kopieringskydd. Med ... vi har som styr landet nu så skulle det inte förvåna mig!

... är ett stort svenskt politskt parti som borde avsättas snarast för att rädda sverige!

/Sören

Redigerat av soren, 15 October 2003 - 17:56.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.