Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *

1993 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 juli 2004 - 10:52

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Det som är beklagligt är att jag inte kunnat jämföra med andra DLP:er. Är intresserad av BenQ 7800, men Ref. Audio var tveksamma till att kunna få in den eftersom den tydligen inte klarade av någon kvalitetsstandard.

Vad är det för kvalitetsstandard?

Postad 10 juli 2004 - 10:54

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Tack för genomgången Bråkis.

Några frågor:
Vad var det för DVD spelare.
Körde ni DVI signal på alla, eller bara på 4805?
Vad var det för de-interlacer i den spelaren när ni körde DVI eller progressivt?
Gjorde ni några justeringar på InFocus då ni körde DVi jämfört med t ex komponent (interlaced/progressivt). Det är ju ingen nyhet att DVI kan ge en ovälkommen "boost" i bilden, som i sin tur kan bleka ut färgerna och svärtan och ta fram mer brus och "smuts" i bilden som kräver en lite annorlunda kalibrering, jämfört med analog signal.

Vad gäller hackigheten indikerar detta att den kan ha att göra med de-interlacingen. DVI signal är ju alltid progressiv, i det fallet bipasserande Faroudja DCDi+ FLI2310 processen. Jämförde ni t ex också "hackighet" på analog signal, progressiv eller interlaced?

När du skriver "bra färgtryck", vad jämför du då med? LCD projektorerna, eller D65 färgkalibreringsreferensen som idag alla ScreenPlay projektorer är inställda efter, eller varför inte en referens CRT monitor?

Ett annat intressant test kan vara att ta en helt svart mutebild. Då ser du vilken som håller jämnast och djupast svärta över hela matrisen utan färgavvikelser. Gjorde ni det?

Fredrik
InFocus

Hej!
Tyvärr vet jag inte vilken DVD-spelare, annat än att vi använde samma DVD-spelare för projektorerna.
DVI på Infocus, komponent på de andra.

Vi körde progessiv signal från dvd:n som du skriver, dock aldrig någon annan så jag kan inte säga hur hackigheten är med analoga signaler. För mig så skulle jag ändå använda DVI för film så för mig var det inte så intressant.

Som referens när det gäller färgtrycket så har jag inget. Jag tycker bara vad jag upplever. Och referensen var dessa tre projektorer där jag skulle säga att Hitachin hade bäst färgtryck.

Ingen svart mutebild.
Jag tycker att det vore kul att få en nyanserad bild, nån får gärna gå till reference audio och titta efter just de här sakerna jag såg. Det vore märkligt om ni inte skulle se dem.

/Erik

Postad 10 juli 2004 - 10:57

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

,Jul 10 2004, 11:52 ]
Vad är det för kvalitetsstandard?

Vet inte, det verkade lite konstigt, eftersom jag inte hört någon annan tala om problem på den.

Däremot så trodde de att de inte skulle ta in den alls, just pga detta.

Citat från ref audio:
- Den kommer vi inte ta in eftersom den inte klarade av en kvalitesstandard
- Jaha, så Benqen skall man alltså inte tänka på ens (frågade jag)
- Jo, tänka kan man. Men man kanske inte ska köpa den...

Vet inte hur man ska tolka detta, men det är inte helt bra kanske.

Postad 10 juli 2004 - 11:10

Unregistered2610e901
  • Unregistered2610e901
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Ett tips är att aldrig lita på vad som sägs på ref audio dom är riktiga slemmisar.

Postad 10 juli 2004 - 11:12

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
När jag var på Reference Audio igår sa en av dem angående de problem du beskriver med 4805'an och panoreringar att det berodde på en inställning som var galen (, om jag förstod det rätt var det i dvd-spelaren).

Postad 10 juli 2004 - 11:17

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ja, något måste helt klart vara fel. Och som ovanstående skriver verkar även så vara fallet.
När jag var på en demo i min lokala butik var allt kopplat via komponent, och både jag och min bror kunde inte se mycket som var mer positivt från konkurrenterna jämfört med 4805'an. Skulle vara upplösningen då, men på rätt avstånd märktes det absolut inte av.

Postad 10 juli 2004 - 11:19

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Då kan man ju fråga sig varför de säljer den då. Vi är många här på forumet (och andra forum) som har en 7800 och alla verkar helnöjda så något kvalitetsproblem tror jag inte på.

Postad 10 juli 2004 - 11:46

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Kvalitetsproblem på 7800...Många på detta forum har en och jag har inte hört en enda som lämnat tillbaka den eller haft något problem, vilket är ovanligt för nästan alla trådar man läser om olika projektorer har folk problem..men har inte hört nån negativ kommentar om 7800 alls.

Postad 10 juli 2004 - 12:31

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Jag blev oxå förvånad då jag hörde det igår från RA då jag bara läst positiva omdömen on BenQ'en!!!

Edit: stavfel

Redigerat av ippo, 10 juli 2004 - 12:31.

Postad 10 juli 2004 - 12:31

Casper
  • Casper
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
har varit och tittat 4805an e mycket imponerad av bildkvaliten på denna proj tycker att den slår ut det mesta av konkurrenterna i pris skiktet, mycket lugn bild med finna färger och bra 3D känsla :blink: :) :( :unsure:

Postad 10 juli 2004 - 12:59

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Jag tror att jag ställt frågan förr,kanske i en annan tråd men jag gör det igen...
Blir bilden bättre om man i framtiden matar denna projje med HDTV material eller är det panelen med sin 480(?) pixlar på höjden som sätter gränserna för hur bra det kan bli!??

Postad 10 juli 2004 - 13:18

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Fredrik, du som har grym koll på denna proje:

Hur upplever du panoreringar och flyt i andra rörelser i bilden om man jämför PAL DVDs mot NTSC DVDs?

Jag har för tillfället en Philips 963SA DVDspelare kopplade via supra komponent till min Sanyo PLV-Z1 projektor. På senare tid har jag lagt märke till att panoreringarna på mina R1 (NTSC) filmer är mycket ryckigare, och även de andra rörelserna i bilden. Har nästan lagt av att köpa R1 filmer bara för detta, trots att de är mycket billigare.

Vad kan det bero på? Är det vanligt att NTSC dvds rycker mer?

När jag får min 4805 kommer jag antagligen att köra interlaced komponent och låta projen ta hand om de-interlacing. När du har kört så, har du fått någon kvalitetsmässig skillnad mellan PAL och NTSC i panoreringarna då?

Supertacksam för svar! (PS. alla andra som har erfarenheter av detta för jättegärna och hjälpa mig :blink: )

Postad 10 juli 2004 - 14:18

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0

Var inne på Reference Audio idag och kikade som hastigast på 4805...
Mycket fin bild och inga känningar av illamående eller huvudvärk. Har endast tittat på SP5700 och dyringen till Marantz vad gäller DLP tidigare.
Men det fanns lite att önska vad gäller skärpan i bilden, antar att detta delvis har att göra med upplösningen. Den matades med component (prog.).

De hoppades på att kunna ha en demo på BenQ 7800 nästa fredag 16/7, skulle ha info på sin sida!
Tyvärr är man bortrest då.... Så jag hoppas att någon annan kan kika!!!

/ippo

Glömde en sak!
Var lite trött och stressad då jag skrev om mitt besök på RA.

Vad jag glömde nämna var att jag tyckte mig se en färg-pryl, typ som en explosion en millisekund i början då jag kikade på 4805. Är det det som kallas "blob"??
Sen dök det inte upp fler ggr under de ca 20min jag tittade!!!
Provade oxå att kika med text men inga probs...

Postad 10 juli 2004 - 15:05

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

När jag var på Reference Audio igår sa en av dem angående de problem du beskriver med 4805'an och panoreringar att det berodde på en inställning som var galen (, om jag förstod det rätt var det i dvd-spelaren).

:blink:

Fredrik
InFocus

Postad 10 juli 2004 - 15:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Hej!
Tyvärr vet jag inte vilken DVD-spelare, annat än att vi använde samma DVD-spelare för projektorerna.

Vi körde progessiv signal från dvd:n som du skriver, dock aldrig någon annan så jag kan inte säga hur hackigheten är med analoga signaler. För mig så skulle jag ändå använda DVI för film så för mig var det inte så intressant.

Kanske missförstår jag dig, men om det är DVI du skall köra för film, varför testade du inte den signaltypen på de andra projektorerna, utan bara på 4805?

Fredrik
InFocus

Postad 10 juli 2004 - 15:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Några nya ägare och deras omdömen:

http://www.projector...ser-reviews.htm

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 juli 2004 - 15:30.

Postad 10 juli 2004 - 15:42

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Jag tror att jag ställt frågan förr,kanske i en annan tråd men jag gör det igen...
Blir bilden bättre om man i framtiden matar denna projje med HDTV material eller är det panelen med sin 480(?) pixlar på höjden som sätter gränserna för hur bra det kan bli!??

Som sagt var.

HD material skall se bättre ut än PAL och NTSC om det är bra i källan.

Visst är 720 eller 1080 linjer då bättre än 480 i en display, men jämför då för all del inte äpplen med päron - LCD och DLP.

En 720 linjers LCD skall ju teoretiskt sett bli lite skarpare, då den praktiskt sett har 50 % mer linjer än en 480 linjers DLP, men sedan har ju DLP många andra fördelar som redan nämnts otaliga gånger..

Visst, jämför jag 4805 med 5700 eller 7205 med 720p eller 1080i material, så är ju 7205 skarpare, men kör jag NTSC (480p), kan det ju inte bli mer eller mindre optimalt på en 4805. Sedan är ju frågan var gränsen går innan du börjar störas av screendoor på 4805, men vid det laget har du nog tänjt på gränserna vad gäller att förstöra en 480 linjers upplöst signal överhuvudtaget.

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 juli 2004 - 16:11.

Postad 10 juli 2004 - 16:02

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Fredrik, vad rekommenderar du att man matar 4805'an med för filmtittande?
Har som sagt en sådär gammal DVD spelare med icke-progressiv komponent (Pioneer 333). Är det lönt att skaffa en ny DVD som klarar progressiv ut i 2-3000 kr klassen eller får jag lika bra bild med min nuvarande dvdspelares komponentsignal (ej progressiv)?

Hm, kanske dags att uppgradera dvd'n ändå, för man kan väl stänga av progressivsignalen på alla dvd spelare om man inte vill ha den?

Postad 10 juli 2004 - 16:02

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Hej!

Kanske missförstår jag dig, men om det är DVI du skall köra för film, varför testade du inte den signaltypen på de andra projektorerna, utan bara på 4805?

Fredrik
InFocus

Trodde helt enkelt inte att det kunde bli sämre med DVI än komponent..

Postad 10 juli 2004 - 16:17

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0

Visst, jämför jag 4805 med 7205 med 720p eller 1080i material, så är ju 7205 skarpare, men kör jag NTSC (480p), kan det ju inte bli mer eller mindre optimalt på en 4805. Sedan är ju frågan var gränsen går innan du börjar störas av screendoor på 4805, men vid det laget har du nog tänjt på gränserna vad gäller att förstöra en 480 linjers upplöst signal överhuvudtaget.

Fredrik
InFocus

Oki... låt mig fråga så här då:
Om du skulle titta på en film som finns utgiven i både ntsc och pal utgåva, hur pass stor skillnad skulle det skilja dem emellan om 4805 presenterar dem? Dvs om man har samma uppspelare och signal... :blink:

Kanske är en dum och svårbesvarad fråga... :)

Vidare vad gäller din sista mening i ditt inlägg antar jag att du tänker på hur stor bild man vill blåsa upp...? Det är iaf inget problem för mig då jag endast har 4m vägg<-->vägg.. :(

Mvh Ippo

Postad 10 juli 2004 - 16:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik, vad rekommenderar du att man matar 4805'an med för filmtittande?
Har som sagt en sådär gammal DVD spelare med icke-progressiv komponent (Pioneer 333). Är det lönt att skaffa en ny DVD som klarar progressiv ut i 2-3000 kr klassen eller får jag lika bra bild med min nuvarande dvdspelares komponentsignal (ej progressiv)?

Hm, kanske dags att uppgradera dvd'n ändå, för man kan väl stänga av progressivsignalen på alla dvd spelare om man inte vill ha den?

DVI signal måste jag säga, även om det då går förbi Faroudjan.
Digital matning på en digital display är helt enkelt bäst. :(
Beakta dock att det finns dåliga DVI signaler också, men den signal som Samsung 935 ger ut för sina pengar är helt duglig, även om den jag mest använt, MARANTZ 8400, skapar vilja ha känslor. :blink:

Vad gäller på och avstängning av DVD spelarens de-interlacer så brukar jag säga: testa. Finns inget givet ja eller nej där.
Ett konstaterande dock.

Däremot är oddsen ganska stora att en annan de-interlacer än den inbyggda i 4805 skulle göra ett bättre jobb.
Jämför då för all del inte med high-end dunder scalers för 4- eller 5-siffriga belopp, fast det är ju inte det du gör i detta fallet. :)

För att göra ett långt svar kort: behåll din Pioneer och testa med en annan DVD du funderar på med progressiv signal (DVI också) och jämför.

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 10 juli 2004 - 16:20.

Postad 10 juli 2004 - 16:24

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Om du skulle titta på en film som finns utgiven i både ntsc och pal utgåva, hur pass stor skillnad skulle det skilja dem emellan om 4805 presenterar dem? Dvs om man har samma uppspelare och signal...  :blink:

Om alla andra förutsättningar vid "inspelningstillfället" är samma, så skall ju rent teoretiskt/matematisk PAL skrapa fram 20 % mer detaljer ur originalfilmen.

Dock vet vi ju alla att det ibland finns sämre utgåvor på PAL av NTSC filmer och tvärtom.

Alltså, svårt att ge ett givet svar här.

Fredrik
InFocus

Postad 10 juli 2004 - 16:25

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Jag antog att svaret skulle lyda något åt det hållet....men var tvungen att fråga!! :blink:

Redigerat av ippo, 10 juli 2004 - 16:26.

Postad 10 juli 2004 - 16:32

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ok, tack för svaret Fredrik. Får testa köra vidare med min Pioneer kanske. Problemet är bara om man ska köpa på sig en jättelång komponentkabel nu. Lite trist om man ska byta upp sig till DVI sedan och ha lagt ut de pengarna helt i onödan. Jaja, får se.

Postad 10 juli 2004 - 16:33

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Det tråkiga är att jag märker mer och mer hur svårt det överhuvudtaget det skulle vara att installera 4805 på ett sätt som fungerar både praktiskt och estetiskt.... Lensshift känns mer och mer som ett krav! DESSVÄRRE!!!!!!!!

Postad 10 juli 2004 - 18:00

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Är lite intresserad av denna projektor men det känns som om mycket hänger på om man ser regnbågar eller inte...

Enligt min lokala handlare (som inte fått in 4805 ännu) så blir det mindre regnbågar med grå duk eftersom kontrasten blir mindre, typ...

Kan någon bekräfta eller dementera detta? Är denna effekt så stor att den är värd att ta i beaktande vid val av dukfärg?

/Andreas

Postad 10 juli 2004 - 18:16

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
jag gör en stående ovation för FFrrEEddRRiiKK !!!!!!!!!!!!!!!!
du är helt ovärderlig att ha här.
kan det bli enklare om man får frågor angående sin infocus produkt så slänger man ut en fråga till FFrrEEddRRiiKK och vips så får man svar direkt.
hoppas du inte tröttnar på oss :blink: :) :( :unsure: ;)

Postad 10 juli 2004 - 19:49

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
hehe, håller med ovanstående inlägg!!

Skitbra service! :blink:

Det enda jag saknar är ett litet svar på mitt tidigare inlägg...om hurvida NTSC material rycker mer i panoreringar och rörelser än PAL. Det problemet har jag nämligen med min nuvarande setup (se några inlägg högre upp).

Jo, kom på en sak till...

Får min 4805 på måndag, och jag tänkte förbereda för montering... Kan någon hjälpa mig med lite räkning på projektorns placering? Det är säkert enkel mattematik men det är sommarlov så jag är lite slö....

Bilden ska börja 68,8 cm från taket, och min projektor ska monteras upp och ner på ett hemmagjort väggstativ... Duken är 185x104 cm stor. Skulle va schysst med ett litet räkneexempel på dessa förutsättningar!

Redigerat av Unregistered9f972b61, 10 juli 2004 - 19:58.

Postad 10 juli 2004 - 21:31

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Xenod: JA, NTSC material har en tendens att rycka i panoreringar. Det är helt normalt.

Postad 10 juli 2004 - 21:49

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Nä? Du skojar? Varför köper man då R1? Fan va dåligt :blink:

R2 kostar ju alltid mkt mer :)

och jag som nyss köpt 4 st R1 filmer att fira min nya 4805 med :(

Postad 10 juli 2004 - 21:51

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Tja, det ligger i sakens natur, har med tekniken att göra. Vissa hänger upp sig på det medan dom flesta inte bryr sig. R1 har så många andra fördelar. Att filmen och ljudet går i samma hastighet som film-originalet och inte är uppspeedat etc etc. Men då detta inte har något med Infocus 4805 att göra så kan man ju ta denna diskussion på ett annat ställe.

Postad 11 juli 2004 - 10:39

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Får min 4805 på måndag, och jag tänkte förbereda för montering... Kan någon hjälpa mig med lite räkning på projektorns placering? Det är säkert enkel mattematik men det är sommarlov så jag är lite slö....

Bilden ska börja 68,8 cm från taket, och min projektor ska monteras upp och ner på ett hemmagjort väggstativ... Duken är 185x104 cm stor. Skulle va schysst med ett litet räkneexempel på dessa förutsättningar!

Ca 40 cm från taket, skall mitten på linsen hamna.

Fredrik
InFocus

Postad 11 juli 2004 - 10:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Är lite intresserad av denna projektor men det känns som om mycket hänger på om man ser regnbågar eller inte...

Enligt min lokala handlare (som inte fått in 4805 ännu) så blir det mindre regnbågar med grå duk eftersom kontrasten blir mindre, typ...

Kan någon bekräfta eller dementera detta? Är denna effekt så stor att den är värd att ta i beaktande vid val av dukfärg?

/Andreas

Det är ett känt faktum att på ljusstarkare, kontrastrikare DLP projektorer syns regnbågar mer, så en gråduk eller ND filter borde ju teoretiskt sett dämpa det.

Fredrik
InFocus

Postad 11 juli 2004 - 17:53

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Det är ett känt faktum att på ljusstarkare, kontrastrikare DLP projektorer syns regnbågar mer, så en gråduk eller ND filter borde ju teoretiskt sett dämpa det.

OK, då kan det ju vara ett bra alternativ läste "den andra tråden" där du även rekommenderade gråduk när bilden blev mindre för att inte få överdriven ljusstyrka. Skulle nog passa utmärkt för mig som inte planerar att at ha större bild än 80-90" diagonalt när det så småningom kan bli dags för projektor.

En fråga till med anledninga av "den andra tråden". ND-filter är alltså ett filter som dämpar ljusstyrkan utan att i övrigt påverka/försämra bilden? Vissa projektorer har en gänga på linsen så att dessa filter är enkla att montera en 4805 saknar denna gänga. Går ett sådant filter ändå att montera på ett vettigt sätt?

MVH

Andreas

Postad 11 juli 2004 - 20:29

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Om du skulle titta på en film som finns utgiven i både ntsc och pal utgåva, hur pass stor skillnad skulle det skilja dem emellan om 4805 presenterar dem? Dvs om man har samma uppspelare och signal...  :D

Om alla andra förutsättningar vid "inspelningstillfället" är samma, så skall ju rent teoretiskt/matematisk PAL skrapa fram 20 % mer detaljer ur originalfilmen.

Dock vet vi ju alla att det ibland finns sämre utgåvor på PAL av NTSC filmer och tvärtom.

Fredrik
InFocus

Till Ippo!
Jag är lite förvånad över Fredriks svar, det är visserligen helt rätt det han svarar.......men det finns åtminstone en aspekt som talar för NTSC som bör nämnas.

Förutsatt att kvalitén på materialet är desamma:
En insignal på 480 linjer på en 480 linjer proj, innebär total skärpa. Detaljrikedommen är precis lika bra som på orginalmaterialet. Testa gärna att låta en 720 linjer proj få visa materialet på ett sätt så att varje inkommande pixel motsvarar en pixel på displayen, så fattar alla vad denna totala skärpa är. Testa gärna på en PIXAR film eftersom dessa har mycket bra detaljrikedom i källmaterialet, man slutar titta på filmen och börjar istället farshineras av detaljerna i alla miljöer. Så enligt mig så kommer NTSC fördelen garanterat vara mer värdefull än den extra upplösningen som PAL erbjuder, jag har dock inte testat detta med 4805.

Till Bråkis.
Bra jobbat, hoppas att alla tar efter dig. Låt Reference audio och övriga butiker få betala för demoutrustningar, lokalkostnader och timlön för personal som hjälper dig, se däremot inte till så att de får tillbaka pengarna som det kostade att hjälpa dig - genom att handla av dem! För visst vore det skönt om vi slapp alla dessa serviceinrättningar?

Det är inte fel att handla på nätet, servicen som erbjuds i butiken är dock till för de som handlar i butik! :D

Till ala.
Det är inte bara teoretiskt rätt det som Fredrik skrev i förra inlägget. Allt som tar bort kontrasten i bilden påverkar i allra högsta grad. Grå duk, ljus i lokalen och justering av kontrastnivån påverkar med andra ord.

Så om man vill så kan man ju sänka kontrasten till LCD nivå så försvinner ju problemet. :D

Oroa dig inte för mycket, det är extremt få som upplever detta fenomen så länge som man inte provocerar fram det. Själv så är jag extremt känslig och ingen annan (hittils) som jag har träffat ser dem i samma utsträckning som mig. Den vanliga texten är sällan ett problem. När du är inne i en film så tittar man helt annorlunda har jag märkt, de gånger som man kan tänkas se det, är främst i svarta scener när någon lampa lyser (på filmen) och att man samtidigt flyttar blicken till en annan del av duken, av någon anledning.

Postad 11 juli 2004 - 20:36

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

OK, då kan det ju vara ett bra alternativ läste "den andra tråden" där du även rekommenderade gråduk när bilden blev mindre för att inte få överdriven ljusstyrka. Skulle nog passa utmärkt för mig som inte planerar att at ha större bild än 80-90" diagonalt när det så småningom kan bli dags för projektor.

En fråga till med anledninga av "den andra tråden". ND-filter är alltså ett filter som dämpar ljusstyrkan utan att i övrigt påverka/försämra bilden? Vissa projektorer har en gänga på linsen så att dessa filter är enkla att montera en 4805 saknar denna gänga. Går ett sådant filter ändå att montera på ett vettigt sätt?

MVH

Andreas

Även en mindre bild hjälper ju till att ta bort regnbågar. Eftersom man inte behöver flytta blicken i samma omfattning.

Välj vit duk, färgerna blir så mycket bättre! Jag kör själv Firehawk eftersom jag ska kunna se på tv även när det är ljust. På kvällen skulle jag dock helt klart föredragit en vanlig 1.0 vit duk. Och då ska man veta att färgerna i Firehawken är mycket bättre än i t.ex Euroscreen grayline.

Postad 11 juli 2004 - 20:38

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hallå där InFocus Fredrik!

Vill ställa några frågor till dig. Vore schysst om du har möjlighet att svara.

Har 3 meter vägg-vägg. Undrar hur stor bild man bör ha för att ha "grepp" om vad som sker på bilden? Vilket avstånd bör då projektorn sitta på?
Det blir takmontering.

Har tänkt köpa vit duk. Vilken Gain skall jag ha för bäst bild? Samt vilket fabrikat på duk rek. du?
Skall även köra TV via proj.

Nu till kabeln. Har en DVD som heter Sony DVP-NS405. Bästa ansl. för den till proj.? Typ av kabel?

Skall även köpa en digitalboxer. Vilken dig.box rek. du o vilken ansl. till proj.?

Med vänlig hälsning

PeugeotNisse

Postad 11 juli 2004 - 20:44

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Till ala.
Det är inte bara teoretiskt rätt det som Fredrik skrev i förra inlägget. Allt som tar bort kontrasten i bilden påverkar i allra högsta grad. Grå duk, ljus i lokalen och justering av kontrastnivån påverkar med andra ord.

Så om man vill så kan man ju sänka kontrasten till LCD nivå så försvinner ju problemet. :D

Oroa dig inte för mycket, det är extremt få som upplever detta fenomen så länge som man inte provocerar fram det. Själv så är jag extremt känslig och ingen annan (hittils) som jag har träffat ser dem i samma utsträckning som mig. Den vanliga texten är sällan ett problem. När du är inne i en film så tittar man helt annorlunda har jag märkt, de gånger som man kan tänkas se det, är främst i svarta scener när någon lampa lyser (på filmen) och att man samtidigt flyttar blicken till en annan del av duken, av någon anledning.

Jag bekymmrar mig egentligen inte... Det är väl bara att testa och se helt enkelt. Jag såg endel regnbågar när jag kikade på 4800 men det ska väl vara lite mindre på 4805 kan man hoppas. Jag har inte haft möjlighet att testa 4805 men jag såg idag att den kommit hem i lokala butiken så när jag bara har lite tid ska jag testa det hela. Butiken rekommenderade dock grå duk för bättre färger (förutom vitt)... Dukvalet känns som ett mindre problem relativt valet av projektor.

Tack för er hjälp!

/Andreas

Postad 11 juli 2004 - 22:55

silikonviktor
  • silikonviktor
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag har nu fått upp projektorn och testat den på 2 filmer och jag är imponerad.
Ljudnivån stör mig ej. Jag hade lite problem med att få bilden på plats iom avsaknaden på lensshift. Jag som inte vet vad RBE är(hur det ser ut) hittade några när jag försökte och de finns där. Dock inte om man inte letar sig fram som jag gjorde. Färgerna är sjukt bra på en vägg som inte ens är vit. Snart får jag min duk och då blir det troligtvis ännu bättre.

Jag matar med VGA-sladd från xcardet.

Jag har dock en fråga till dig Fredrik:

När jag provade joveplayer så flimrar bilden. Men med ett annat program flimrar inte bilden alls. Jag antar att det beror på joveplayer som är felinställt. Men varför börjar bilden flimra?

Postad 11 juli 2004 - 23:08

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Till Bråkis.
Bra jobbat, hoppas att alla tar efter dig. Låt Reference audio och övriga butiker få betala för demoutrustningar, lokalkostnader och timlön för personal som hjälper dig, se däremot inte till så att de får tillbaka pengarna som det kostade att hjälpa dig - genom att handla av dem! För visst vore det skönt om vi slapp alla dessa serviceinrättningar?

Det är inte fel att handla på nätet, servicen som erbjuds i butiken är dock till för de som handlar i butik!  :D

Hej!
Det har faktiskt varit en diskussion kring detta här på forumet.
Är det OK att gå in i en butik och få en utrustning demad och sedan köpa den någon annan stans?

Det många svarar är: ja, det är ok om man inte när man går in i butiken har avsikten att prova där och köpa någon annan stans. Om det sedan blir så att man hittar den någon annan stans tyckte vi det var OK, men att vi försöker stödja butiken.

Min avsikt var till 100% att köpa en infocus om den var bättre hos Ref.Aud. samt även Hitachin skulle jag köpt där om det blivit den.

Däremot dök sedan av en slump ett bättre (och i detta fall 20% lägre) pris upp och det vore bara dumt att tacka nej. Hur skulle du gjort?

Jag kommer istället köpa andra delar, bl.a. delar av ljudutrustningen hos Ref.Aud.

Jag tycker dock inte om att bli påhoppad och anklagad för att inte uppskatta den service jag får. Jag har bra koll på vad jag gör och vad som är moraliskt.
Grundanledningen till att jag är här och skriver är att hjälpa andra. Jag uppfattade grova problem med projektorn i fråga och tycker det är på plats att skriva om sina upplevelser.. Är det inte därför vi är här?

Redigerat av Bråkis, 11 juli 2004 - 23:10.

Postad 11 juli 2004 - 23:33

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Jag tycker dock inte om att bli påhoppad och anklagad för att inte uppskatta den service jag får. Jag har bra koll på vad jag gör och vad som är moraliskt.
Grundanledningen till att jag är här och skriver är att hjälpa andra. Jag uppfattade grova problem med projektorn i fråga och tycker det är på plats att skriva om sina upplevelser.. Är det inte därför vi är här?

Är helt på din sida och tyckte dessutom att ditt inlägg var intressant. :D

Postad 12 juli 2004 - 06:48

Unregistered91705c63
  • Unregistered91705c63
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Ja, fram med mer negativ kritik om SP4805:an så Fredrik får svettas lite :D
Skämt åsido, jag är hel grön i Projektor världen, men är riktigt sugen på en SP4805:a, dock det här med Rengbågsflimmer gör mig lite orolig, vill ju inte sitta med migrän/huvudvärk tillsammans med flickvännen och undra vad som händer.

Hur allvarligt är det här med Regnbågeflimmer?
Jag har tänkt att köpa projektorn via NÄTET, men antar att det enda sättet att testa det här på är att gå till en butik och bli DEMAD,
Kanske STENSON kan berätta vad jag ska göra utan att moraliskt behöva må dåligt av att jag snuvat en butik på en affär.

/Tjipp

Postad 12 juli 2004 - 07:21

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0

Hur allvarligt är det här med Regnbågeflimmer?
Jag har tänkt att köpa projektorn via NÄTET, men antar att det enda sättet att testa det här på är att gå till en butik och bli DEMAD,
Kanske STENSON kan berätta vad jag ska göra utan att moraliskt behöva må dåligt av att jag snuvat en butik på en affär.

/Tjipp

Tänker komma med det sämsta av svar:

Det beror på.

Min flickvän ser inga, ens på text. Många ser inga alls.
Jag tillhör säkert de känsligare för jag ser dem väldigt lätt på 4805.
DOCK ser jag dem bara på text. Inte i filmbilden.
Om du aldrig ser material med text är nog sannolikheten att lida av regnbågar betydligt lägre.

/Bråk

Postad 12 juli 2004 - 07:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Om du skulle titta på en film som finns utgiven i både ntsc och pal utgåva, hur pass stor skillnad skulle det skilja dem emellan om 4805 presenterar dem? Dvs om man har samma uppspelare och signal...  :D

Fredrik
InFocus

Till Ippo!
Jag är lite förvånad över Fredriks svar, det är visserligen helt rätt det han svarar.......men det finns åtminstone en aspekt som talar för NTSC som bör nämnas.

Förutsatt att kvalitén på materialet är desamma:
En insignal på 480 linjer på en 480 linjer proj, innebär total skärpa. Detaljrikedommen är precis lika bra som på orginalmaterialet. Testa gärna att låta en 720 linjer proj få visa materialet på ett sätt så att varje inkommande pixel motsvarar en pixel på displayen, så fattar alla vad denna totala skärpa är. Testa gärna på en PIXAR film eftersom dessa har mycket bra detaljrikedom i källmaterialet, man slutar titta på filmen och börjar istället farshineras av detaljerna i alla miljöer. Så enligt mig så kommer NTSC fördelen garanterat vara mer värdefull än den extra upplösningen som PAL erbjuder, jag har dock inte testat detta med 4805.

Ja.
https://www.minhembi...ndpost&p=461926
:D

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 juli 2004 - 08:02.

Postad 12 juli 2004 - 08:06

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Jag matar med VGA-sladd från xcardet.

Jag har dock en fråga till dig Fredrik:

När jag provade joveplayer så flimrar bilden. Men med ett annat program flimrar inte bilden alls. Jag antar att det beror på joveplayer som är felinställt. Men varför börjar bilden flimra?

Jag är inte så värst insatt i HTPC världen, för jag antar att det är det du har eller?

För att försöka komma till korta med problemet:
Du säger att det inte flimrar med ett annat program.
Kan du definiera vad i signalen som skiljer dessa åt, eftersom den ena funkar och den andra inte?
Har du testat på någon annan projektor/monitor?

Fredrik
InFocus

Postad 12 juli 2004 - 08:25

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Om man sitter så langt unna at man ikke plages av screendoor så vil et 480 linjers signal se best ut på en 480 linjers projektor og et 576 linjers signal se best ut på en 576 linjers projektor.

I Europa bruker vi PAL med 576 linjer og det er teknisk umulig for 4805 å vise like mye detaljer for PAL som min Benq pe7800 selv om 4805 er en meget god projektor.

Robert-

Postad 12 juli 2004 - 08:29

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Hallå där InFocus Fredrik!

Vill ställa några frågor till dig. Vore schysst om du har möjlighet att svara.

Har 3 meter vägg-vägg. Undrar hur stor bild man bör ha för att ha "grepp" om vad som sker på bilden? Vilket avstånd bör då projektorn sitta på?
Det blir takmontering.

Har tänkt köpa vit duk. Vilken Gain skall jag ha för bäst bild? Samt vilket fabrikat på duk rek. du?
Skall även köra TV via proj.

Nu till kabeln. Har en DVD som heter Sony DVP-NS405. Bästa ansl. för den till proj.? Typ av kabel?

Skall även köpa en digitalboxer. Vilken dig.box rek. du o vilken ansl. till proj.?

Med vänlig hälsning

PeugeotNisse

Om vi går efter den gamla principen att du bör sitta 2 - 2.5x gånger bildens bredd ifrån, så indikerar detta runt 1.5 - 2 meters bredd max.
På 3 meters avstånd kan du få 141 - 169 cm bildbredd med 4805.
Så någonstans i 175 - 185 (79 - 84" diagonal) området skulle väl kunna vara ganska bra.

Jag tycker fortfarande 4805 har så pass bra svärta/kontrast att matt/vit 1.0 gain fungerar bra även på den storleken, dock lite stridande emot SMPTE principen, men en välsorterad butik borde ha båda varianter av dukar hemma, så att du kan jämföra. Det är lite upp till personlig smak också. Men jag hade nog ändå valt gråduk.
Vad gäller dukar så har jag Ulf Svensson på Skandinavisk Interiör i Malmö lite som bollplank. Han finns på 040-49 36 07.

Jag vet inte vad SONY DVP-NS405 har för anslutningar, dock kan man generellt säga topp 4 (där 1 är bäst) som 4805 klarar:

1. DVI/HDMI
2. Component (interlaced eller progressivt)
3. S-video
4. Composite

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 12 juli 2004 - 10:34.

Postad 12 juli 2004 - 08:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Om man sitter så langt unna at man ikke plages av screendoor så vil et 480 linjers signal se best ut på en 480 linjers projektor og et 576 linjers signal se best ut på en 576 linjers projektor.

I Europa bruker vi PAL med 576 linjer og det er teknisk umulig for 4805 å vise like mye detaljer for PAL som min Benq pe7800 selv om 4805 er en meget god projektor.

Robert-

Sant. Om utgåvan i PAL verkligen utnyttjar upplösningen maximalt, så kommer du få ut mer detaljer på en InFocus ScreenPlay 5700, än på en InFocus ScreenPlay 4805.

Fredrik
InFocus

Postad 12 juli 2004 - 11:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
AreaDVD har fått upp ett minitest av Infocus 4805 nu. Testet såg lite "grunt"/tamt ut, hoppas "polaren" Cine4Home med deras grymma mätningar får upp ett test snart.

Areadvd verkar önska sig ett Eco-mode...ovanligt när det gäller infocus, not. :D (märkligt föresten att infocus inte har hajjat att iris-bländare är väldigt trevligt)

"Översatt" med babelfisken...

Postad 12 juli 2004 - 12:40

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Till Drape!
Det handlar inte om att snuva en butik på en affär, om du nu köper den i en butik så snuvar du ju nätet på en affär. Du måste ställa dig frågan: vad behöver du för service? Och sen får du betala för det som ditt behov kostar. Det är inte vi andra eller enskilda butiker som ska betala för din service.

(Det är givetvis upp till den handlare som du köper den av, att se till så att du får testa den - om du nu ställer det som ett krav, för att köpa den. En annan butik ska väl inte behöva betala för att du ska få se den? )

Till Bråkis!
Att du berättar om dina erfarenheter med 4805 tycker jag är mycket positivt, oavsett om de är positiva eller negativa. Och nu när jag fått veta din version över ditt agerande så spyr jag definitift inte galla över det. Ditt inlägg visar klart och tydligt att du är en man med rimlig moral, så ursäkta mig för mitt påhopp. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.