Intresse av beställning från Catty/Coem - Skåne ?
Postad 24 September 2004 - 17:51
Postad 24 September 2004 - 18:10
Hur ska vi lösa detta ?
/Tony
Postad 24 September 2004 - 19:13
Låter det annorlunda med rören du föreslog??
Såg att pgmj,s oxå lät lite skrikigt
Har du testat ditt??
/Peter
Postad 24 September 2004 - 19:38
När det gäller ljudet så är det lite tidigt att göra en riktig bedömning redan nu, som ni förstår. Men jag är jätte nöjt redan i det här stadiet. Blocken har en effekt på 2x70w i ultralineärt läge och 2x38 i triod läge. Vad som förvånade mig var att jag fick mer bas än min tidigare transistor slutsteg (Luxman) på 2x120w, framför allt i ultralineärt läge. Men, basen är inte så tight och det är inte förvånande för en rörstärkare. Det kan delvis också bero på mina högtalare. Jag har ett par JBL (89dB, 4ohm) och dem brukar kännetecknas som att vara lite ”gossiga”. Nu behöver jag ett par högtalare åt det kallare hållet med solid bas. I triod läge blir ljudet klarare och mer dynamiskt men lite fattigare bas samtidigt.
De är gediget byggda och inger hög kvalitetskänsla. Det ät inte konstig att priset är tre gånger högre ute i Europa än hos Coem. Blocken innehåller 8x6550 Electro-Harmonix tuber och väger 44kg tillsammans.
Postad 24 September 2004 - 20:00
Nu så har man kommit hem från utlandet och sitter och lyssnar på en fantastiskt vacker Xindak 6950, kanske dags att köpa ett par egna högtalage till han..
Har inte tagit några bilder på uppackandet, men wibbe2 har ju redan lagt ut fina bilder på skönheten.
tack för allt
/tjalve
Postad 24 September 2004 - 20:02
Det var ju inte helt dåligt att det följde med Electro Harmonix rör till blocken, annars så brukar det ju vara hel vanliga "kinesiska" skit rör.
kondensatorn, jo jag har lyssnat på mitt och jag kan väll säga så mycket som att det låter inte helt bra, men "skrikigt", det vet i fasen om jag kan hålla med om. Prova dig fram med att ställa Timbre på de olika nivåerna och se om det är någon du gillar mer än någon annan.
De rör som följde med våra rör riaa är hel vanliga "kinesiska" skit rör och det kommer nog att ske en markant förändring med GD rören.
MARULKEN, jag ringer dig under morgon dagen för att "knipa" lite info från en av dina produkter.
/Tony
Postad 24 September 2004 - 20:04
Postad 24 September 2004 - 20:23
Ju, jag var positivt överraskad när jag såg vad som stod på rören. Nu behöver jag inte köpa några nya rör, inte i ett tag i alla fall.
Nej, Norman inte hört av sig än.
Jag skickade dig några bilder till av Cayin.
Postad 24 September 2004 - 20:42
Annars så har man ju ett val att köpa 6550 här hemma för:
6550C-SV SVETLANA/TAD TUBES 550:-
6550WE SOVTEK 290:-
och rent ljudmässigt och kvalitets mässig så går man nog på Svetlana/TAD TUBES.
Vill man då inte det utan gå på G.Dragon så har man dem i Englans för:
Quad £159.95 inc vat x 2
Nää, nu får jag ta och sluta upp med det här !! Du har verkligen planterat en liten "ha begärs " planta i mig, Proceed
/Tony
Postad 24 September 2004 - 21:14
det finns så mycket man vill ha.
Imorgon ska Musen phonoamp opereras, är det lönt att byta rören på den.
Får väl se vad den innehåller.
Postad 24 September 2004 - 21:24
Det är som är bra med rörstärkare är att de håller sitt värde mycket bättre än en transistor stärkare. 30-40 år gamla rörblock hittar fortfarande sina köpare på nätet. Å andra sidan är det kostsamt att äga ett par monoblock med 8 rör.
Jag undrar varför priset skiljer sig så mycket mellan Coem och Catty. De kostar 1776 USD hos Catty
Du fick några bilder till.
Postad 24 September 2004 - 21:39
Jo, rören spelar en stor roll. Men ni har ju också köpt den enklaste varianten av alla. Ni borde inte förvänta er jätte lyft med nya rör, det är vad jag tror i alla fall. Jag köpte en Ming Da 767RD tidigare och trots trasiga kinesiska rör (brum, och knaster) märkte jag hur ljudet lyte på en gång. Jag vet att jag skulle få ännu bättre ljud med bättre rör. Ni borde gemensamt köpa de nya rören och prova i en av stärkaren och se vad som händer.
Postad 24 September 2004 - 23:22
pgmj och kondensatorn, jag har 8 st ECC83or på gång in, så det är bara att hugga tag i ett par. Kommer att ha dem hemma i nästa vecka.
Måste säga en sakt till, Coem kommer inte att sälja Cayins produkter längre enligt info som gavs åt pågående gruppköp, där flög man på tanken om 860 blocken.
Aja, har ett par Audion Silver Night 300B Parallel Singel End monoblock i tankarna också
Postad 25 September 2004 - 01:17
Postad 25 September 2004 - 01:45
Fick dock hämta dem i Karlshamn i stället för Karlskrona. Men det gjorde inget då jag ändå inte fick tag på någon bil + att jag träffade en bekant på stationen och fick låna hennes tågkort (åkte gratis mao).
Bussgodset låg också i anknytning till stationen (vilket jag inte visste tidigare). Så i framtiden kommer jag att beställa grejer dit istället!
Tack för gruppköpet vole (och alla andra som deltog aktivt).
/OlaBero
Har redan hakat på ett nytt köp ifrån Kina. Denna gången vet jag dock ingenting om produkten. Hoppas bara inte att det dyker upp en "gris ur säcken"
http://www.silsonic..../cp/SAD-230.htm
Snygg fjärrkontroll, not
Redigerat av Unregisteredbd57f672, 25 September 2004 - 01:46.
Postad 25 September 2004 - 11:11
Om du lägger upp monoblocken som en produkt och koppla bilderna till produkten så kan du lägga upp fler bilder...Nu har jag lagt några bilder av Cayin 860 rörmonoblock i mitt galleri. Jag hade flera bilder, men man får bara lägga ut 5 stycken, fick jag veta.
Postad 25 September 2004 - 11:33
Ähh! vad faen jag hade ju kunnat ta dina grejor då..jag bor ju i karlskrona och var nere o hämtade min saker...skit att jag inte visste det ..Fick mina prylar igår!
Fick dock hämta dem i Karlshamn i stället för Karlskrona. Men det gjorde inget då jag ändå inte fick tag på någon bil + att jag träffade en bekant på stationen och fick låna hennes tågkort (åkte gratis mao).
Bussgodset låg också i anknytning till stationen (vilket jag inte visste tidigare). Så i framtiden kommer jag att beställa grejer dit istället!
Tack för gruppköpet vole (och alla andra som deltog aktivt).
/OlaBero
Har redan hakat på ett nytt köp ifrån Kina. Denna gången vet jag dock ingenting om produkten. Hoppas bara inte att det dyker upp en "gris ur säcken"
http://www.silsonic..../cp/SAD-230.htm
Snygg fjärrkontroll, not
dina grejor hade ju nästan vart innspelade nu då
Vole vad bra då vet jag vart kniven är.
jag hojtar till när jag har vägarna förbi...fått den av min far därför betyder den en del
/roger
Postad 25 September 2004 - 12:59
Nu finns det fler bilder på Cayin 860 i avklädd form i galleriet.
Postad 25 September 2004 - 15:32
Jag är intresserad av ett par ECC83or
En fråga bara, Är det bara att byta rören eller måste man byta något mer??
(Ursäkta om frågan var dum) har nämligen noll koll vad det gäller rör
M.v.h...Peter
Redigerat av Unregistered296f60b6, 25 September 2004 - 16:48.
Postad 25 September 2004 - 15:41
Hoppas Ni andra är lika nöjda som jag. Ljudintryck kommer eventuellt senare...
Redigerat av Paraglider, 25 September 2004 - 15:42.
Postad 25 September 2004 - 19:30
Jag meddelare dig när jag har fått hem dem !!
Postad 25 September 2004 - 21:07
Det ser ut som om de kände kinesiska märkena kommer att försvinna gradvist från den gråmarknad vi drar nytta av idag. Först Shengya, Consonance och nu Cayin. Det är i för sig inte så konstigt. De tjänar ju sina pengar via sina distributörer i väst och inte mycket i den kinesiska marknaden. Och vem i väst skulle vilja satsa på att distribuera en produkt som kan köpas av en tredje del av priset direkt från Kina?
Om du satsar på en ASN 300B skulle du fortfarande ha en Usher högtalare i tankarna? Jag måste medge att jag hade läst mycket positiva kommentarer om dessa monoblock och om priset var inom räckvidd av min budget skulle jag ha köpt ett par.
Jag önskar annars att äga ett par Coincident Total Eclipse som kan gå ner till 24Hz, men priset är lite saftigt, 8000 USD. Jag skulle nöja mig även med ett par Coincident Super Eclipse. Dessa högtalare är mycket lättdrivna. Här är en bild av Total Eclipse:
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered35d0fa0b, 25 September 2004 - 21:59.
Postad 25 September 2004 - 21:07
Har du fixat till socklarna, lite irriterande när det sitter löst, de gick inte att
spänna till heller.
Postad 26 September 2004 - 01:57
Ang. beteckningen 12Ax7A så är det den Amerikanska (kommersiell) beteckningen för Europeiska (betäckningen) ECC83/E83CC.
Oj, det kanske blev lite för mycket från min sida nu
Hur många Tungsram har du liggande ?
Proceed, ja, jag skulle fortfarande göra valet att köra på ett par Usher 6371. Efter att ha pratat med Jörgen Gustavsen som står för Usher i Skandenavien så står det klart att det är en högtalare som jag vill ha. Tydligen så är det så att 6371 har en fruktansvärt jämn impedenkurva vid 4 ohm och det är ju det man många gånger strävar efter.
Givetvis så kommer det att spenderas mycket "lyssnings" tid framför 6371orna innan något val kommer att göras.
Om du vill ner i den Hz så kanske du borde kolla in högtalare inom "räckhåll" så som ex. Von Schweikerts VR-2or. Dessa rackare går ner till 25Hz och ligger på 25000 riksdaler (kan variera i pris, har set för 26000 också), har ett par stående i vardagsrummet
Iofs så vet jag inte vad du jagar efter, Proceed ? Handlar kanske mycket om hur basen arbetar för din del ? För mig så är det högtalaren i helhet, hur och vad den presterar ihop med rörförstärkare. Jag vill inte dela in högtalaren i sektioner, utan få en helhets (ljud) bild av att det är samklang i hela registret. När det gäller VR-2orna så kan jag tycka att de har lyckats bra med det.
Just nu så sitter jag på en ASL 1003 QT och det funkar rent ut sagt "skit" bra, dock så kan du ju få ut mer ur en högtalare om du kör med block och det är väll det jag har i tanken.
När det gäller ASN blocken så vet jag (för min egen del) vad jag vill uppnå och även varför jag vill göra valet att skaffa ett par sådana!
Det som är skoj gällande ASN 300B är det att det kunde stått ett par sådana i min lägenhet i Onsdags
Dock så ringde jag upp herr Andersson på Triod ljud för att samtala om just ett par sådan och som vi alla vet så har ju "sagan" ett slut
ja, det beror helt enkelt på hur lång sagan är).
Proceed, när det gäller Cayin stegen så är det mest ett "ha begär", kostar ju inte en förmögenhet att importera dem
Jag vill även tillägga en sak till, Proceed. När det gäller att sträva efter saker och ting i livet så är det många gånge som Buddisterna säger.
- All strävan efter liv, leder till lidande !!
Vad vi vill ha är kanske många ggr ointressant om man inte kan nå det, och att då lägga en vikt vid att sträva efter något som kanske vore i likhet med vad ugångsläget var vid start, så blir det ofta en konflikt inom en som leder till "lidande".
Om jag tex. tar mig själv i en situation,
jag står och lyssnar till Pink Floyd - The Wall. Håren på armarna ställer sig rakt upp och jag får samtidigt en känsla av att nackhåren gör det samma. Ögonen börjar sakterligen bli fyllda av tårvätska och jag vänder mig om åt min bekant och säger -jag måste gå ut inna jag börjar stor tjuta !!
Detta skedde i Burmesters "show room" på Arken mässan. Ljudet i detta rum var helt enastående och komponeterna bringade ett pris på dryga 900 000 kr. Detta är, och kommer att förbli onåbart att någon gång kunna äga detta system. Så i detta fallet håller jag med om vad den buddistiska läran säger, det är bara att lägga det på "hyllan"
Hehehe, och jag som bara skulle skriva ett par rader efter det att jag gett min son mat, blev visst lite mer än ett par !!
/Tony
Postad 26 September 2004 - 09:31
Postad 26 September 2004 - 10:34
Gör det och skriv sedan om det blev någon skillnad på ljudet.
/Peter
Postad 26 September 2004 - 11:25
Ljudet blev bättre, visserligen är det fortfarande en framträdande diskant, men
betydligt bättre ljud.
Ställde om till MC (har MM-pickup) , på MM fick man vrida upp till hälften
på JA-1:an, med MC blev det i nivå med övrig utrustning.
Körde Lisa Nilsson, Ängeln runt hörnet, cd och vinyl på samma gång,
det var stor skillnad, cd mer bas och allmänt lite mörkare, vinyl lite bas och
fortfarande gott om diskant, det gick att lyssna på, utan att ramla av stolen.
Postad 26 September 2004 - 14:02
Det är inte så att jag drömmer om en högtalare som är fullkomligt utanför min räckvidd för all framtid. I så fall finns det mycket mer dyrare, vackrare och bättre ljudande högtalare man kan drömma om. Jag söker redan beggade Super Eclipse och jag hittade en på Audigon för 2650 USD,men han säljer den inte utanför USA.
De högtalare jag söker ska i första hand vara rörvänliga, minst 6 ohm med rak impedanskurva och över 91 dB. Dessa högtalare ska sorteras sedan efter pris och ljud. Både Usher och Von Schweikert är kände för sina snabba, fasta och djupa bas som ett måste för min del. Men Usher faller bort pga. låg impedans och medelhög känslighet. Men VS kan vara ett alternativ. Sedan finns tex. kinesiska Swan Diva 6.1 som får en fundera pga. sitt pris och utseende
Diva 6.1: 35Hz-20kHz, 90dB, 8ohm, 32kg.
Postad 26 September 2004 - 18:04
glöm för all del inte JM Lab när du kollar efter högtalare. Tex Mini Utopia är fruktansvärt snabb och så långt ner som den spelar spelar den riktigt ordentligt. Det låter mycket och bra bas om dem om det finns på skivan men givetvis går de inte ner till några 20hz eftersom de är stativare.
Det är bara att komplettera med en eller ett par subbar sedan om du känner att du måste ner djupare i basregionerna.
Postad 26 September 2004 - 19:57
Vassogo....Tack Matsen!
Nu finns det fler bilder på Cayin 860 i avklädd form i galleriet.
Å tack för de fina bilderna!!
Postad 27 September 2004 - 18:12
Postad 28 September 2004 - 18:51
Postad 28 September 2004 - 21:07
Jag hade beställt en Xindak A200 men tyvärr så kunde den inte levereras,
så det fick bli Classic 10,0+8,0 istället vilket jag inte ångrar.
Bilder kommer i mitt Galleri snart.
/Peter...
Postad 28 September 2004 - 21:24
Jag har funderat länge på att införskaffa mig ett par sådana till köks hifin. Man brukar ju kunna "snubbla" över ett par sådana för en liten peng.
Skoj att du är nöjd med din Classic kombo !!!!
Redigerat av Unregistered74764db1, 28 September 2004 - 21:25.
Postad 28 September 2004 - 21:52
Postad 29 September 2004 - 17:25
Nu har jag lagt in bilder på mina nya prylar i mitt galleri!
Vole!
Har dom nya rören kommit ännu? pm.a mig om du får några över
så sätter jag in pengar på ditt konto..
/ Peter
Postad 02 October 2004 - 00:52
http://hififorum.kna...
men jag överlever nog
Postad 02 October 2004 - 14:52
Edit: skrev lite fel såg jag
Redigerat av Unregisteredfdeb7cbf, 05 October 2004 - 15:22.
Postad 05 October 2004 - 20:39
ekko, jag hoppas att jag ska få hem dina FS-1or i nästa vecka. Jag hör av mig så fort jag vet något mer.
Postad 06 October 2004 - 14:47
Jag får passa på att önska er alla mycket nöje med era nya leksaker, och hoppas att ni delar med er av bilder och intryck, det uppskattas så väldigt bland alla oss här!
Tråd låst
Edit; Det har visat sig att några har problem med de varor de köpte genom detta gruppköp. Jag låser därför upp denna tråd där ni kan diskutera hur ni ska lösa detta problem. (Lycka till!)
Tråd upplåst
Redigerat av Joakim, 27 October 2004 - 20:04.
Postad 27 October 2004 - 12:49
Det är detta man inte vill uppleva när man inte har Coem runt hörnan !!
Någon annas som haft problem med de saker de fått levererade och i så fall, hur lösete ni det ?
Jag själv har kontaktat Norman ang. detta och får väll hoppas på svar.
Redigerat av Unregistered74764db1, 27 October 2004 - 20:23.
Postad 27 October 2004 - 21:28
Jungson funkar fortfarande, det är bara sacd'n som trilskas med en del skivor.
Postad 28 October 2004 - 19:59
Postad 28 October 2004 - 20:03
GOD SERVICE FRA NORMAN
Postad 28 October 2004 - 20:06
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 filmer
161 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler