Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CRT-klubben.

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 december 2004 - 06:56

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Går inte att nollställa varken Marquee eller Barco...

Barco resonerar som så att vad är det för vits emd en timräknare om den går att nollställa? Därför har de inte nån.

Sony är den enda som jag vet går att nollställa timmarna på.

Postad 22 december 2004 - 17:44

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Tror jag har hittat källan till mina convergence problem. När jag centrerat mitten på det röda och blå rastret mot det gröna, så blir det som på bilderna. På vissa ställen så krävs det mycket elektrisk convergence för att dra ner linjerna. vad ska jag göra? Jag kan inte komma på något annat som skulle vara orsaken.

Postad 22 december 2004 - 18:10

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Går inte att nollställa varken Marquee eller Barco...

Barco resonerar som så att vad är det för vits emd en timräknare om den går att nollställa? Därför har de inte nån.

Sony är den enda som jag vet går att nollställa timmarna på.

Sony kanske resonerar så att eftersom alla räkneverk går att nollställa, på ett eller annat sätt, varför då inte välja ett enkelt sätt, iaf för rörtimmarna. :D

Har några Barco- eller Electrohome-modeller separata räknare för varje rör/chassit? Eftersom Sony har det antar jag att det är tänkta att nollställas vid rörbyte, vad är annars vitsen med flera räknare?

Kanske någon Sony-ingenjör var väldigt förtjust i trippmätaren på sin bil...
:ph34r:

Postad 22 december 2004 - 18:11

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Max,

Går inte de horisontella linjerna parallellt? Korsar de varandra?

Postad 22 december 2004 - 19:32

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Max: Har för mig att det finns pottar för att justera storleken och formen på rutnätet. V-amp har jag för mig en hette som justerade formen på nätet lite och på samma kort fanns bredd/höjd också(har jag för mig). Kortet med pottarna satt till långt till vänster om man står bakom projjen. Ang dina "streck" så tror int ejag att detta är ett astig problem utan det är helt enkelt inte punkter i barcon utan just små streck i rutnätet, MEN det finns väl ett punktmönster också(har jag för mig)??
Annars så tar du den bilden som ligger på sidan här och använder dig av den istället.

Postad 22 december 2004 - 19:35

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
OCH när du går igenom konvergensen så följer du den automatiska ordningen. Försök inte att fixa allt på första gången du är vid en punkt utan justera lite varje gång..Här har Marquee en riktigt bra grejj INTERPOLATED konvergens som påverkar mycket större ytor åt gången för att sedan göra mindre justeringar i "vanliga" konvergensen.

Postad 22 december 2004 - 20:19

Unregistered35542
  • Unregistered35542
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Tror jag har hittat källan till mina convergence problem. När jag centrerat mitten på det röda och blå rastret mot det gröna, så blir det som på bilderna. På vissa ställen så krävs det mycket elektrisk convergence för att dra ner linjerna. vad ska jag göra? Jag kan inte komma på något annat som skulle vara orsaken.

Buzz

Max-Power:

Vet inte om jag förstod din fråga rätt men jag tolkar det så att ni vill ha det röda och blåa rutnätet vridet så att det motsvarar det gröna rutnätet som måste vara helt horisontelt.
För att göra det måste du lossa och rotera deflection yoken som sitter längst fram på CRT röret för repsektive färg.

Postad 22 december 2004 - 20:53

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Deflection yoke har jag redan vridit på. jag försöker få mittenlinjen att vara rak. Men då uppstår det där konstiga som ni ser på mina bilder. Jo jag följer den årdning man ska göra när man ställer in convergencen. Angående astig så har jag fattat att "prickarna" inte blir runda i förs man går in i astig menyn och vrider upp contrasten. Det visste jag dock inte innan jag började pilla med just astig, och mitt problem kanske lät större än det faktist var.
Jag ska kolla vidare om det där du skrev mr huhta
Kanske sitter på kortet där centrerings pottarna för det röda/blå rastret är?

Postad 22 december 2004 - 23:40

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Börja med en reset! Se därefter först till att rastren (rutnätet) är exakt centrerat på varje rör (= ta av linserna och centrera rastren). Ta ut mittpunkten på duken. Förutsatt att pjn rent fysiskt står rätt (exakt vinkelrätt mot duk o på rätt avstånd = mkt viktigt!), (sätt tillbaka linserna) ställer man nu in toe-in så att varje rasters mittpunkt (mittpunkten av rutnätet) pekar mot mittpunkten på duken. Du har nu en exakt optisk inställning vad gäller kastriktningen för varje rör. I det här läget kan du gärna kolla om alla raster är lika breda, ev kan man behöva justera detta som mr huhta föreslår (jag kan inte Barcon). Är ngt raster snett, dvs inte perfekt vertikalt/horisontellt? Isf behöver deflection-yoken vridas på det röret. Nu kan du gärna göra en ny reset: befinner sig fortfarande varje raster på mittpunkten av duken eller har ngt/ngra hamnat väldigt mkt off? Isf behöver du justera fokus-spolen. Du KAN klara dej utan men du kommer antagligen få en värmedrift av rastret o därmed konvergens-problem om du hoppar över detta steg. Konvergens-elektroniken får jobba hårdare med åtföljande problem. Det följer med en massa problem som alla medverkar till sämre upplösning/bildkvalitet.
Om allt detta ovan är OK så kan jag till sist trösta dej med att det är normalt att behöva "jobba in " rastren särskilt när man befinner sig långt åt sidorna/hörnen

Postad 22 december 2004 - 23:58

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Hittade dom där "pottarna" nu :D Det där med att märka ut på duken har jag faktist aldrig testat så jag ska göra det imorrn. Tycker det är svårt att centrera det blå och röda rastret efterom dom är så snea på vissa ställen.

Postad 23 december 2004 - 00:54

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Hittade dom där "pottarna" nu :D Det där med att märka ut på duken har jag faktist aldrig testat så jag ska göra det imorrn. Tycker det är svårt att centrera det blå och röda rastret efterom dom är så snea på vissa ställen.

Vadå "snea"? Efter en reset oxå? O isf, sneda på vilket sätt? Sitter dom inte perfekt vertik/horisont (isf är det bara att justera som vi tidigare sagt)?
OBS! Ett gott råd: hoppa aldrig över moment utan gå metodiskt till väga. Det är bara dumt o tar längre tid (o vinna tid är som oftast skälet till att man hoppar planlöst fram & tillbaka :ph34r:. Annars får man aldrig klart för sig var man befinner sig eller vad som är fel.

Postad 23 december 2004 - 01:10

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Vette fan hur jag ska förklara. lodrätt och vägrätt är det rakt i mitten. Men åt sidorna så blir dom krokiga och böjer sig åt olika håll

Postad 23 december 2004 - 09:00

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Denna tråden är riktigt kul :D .
iGroucho: Du som är inne på Marquee. Kikade lite på min igår. Körde el-focus upp och ner. Det som syntes direkt var att de röda punkterna flyttar sig uppåt och de blåa drar sig neråt. Ganska mycket faktiskt från det vanliga läget när man går till max/min(på focus). De blåa och gröna växte fram som ett sken runt centrum som blev större och större, men det röda växte fram snett. Det enda jag har fixat med är att få till "bollarna" runda via elektroniken..Hmm nu får det bli till att mecka med spolarna :ph34r: . Varför flyttar de sig och är det astig eller flare som busar?

Postad 23 december 2004 - 10:27

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Vette fan hur jag ska förklara. lodrätt och vägrätt är det rakt i mitten. Men åt sidorna så blir dom krokiga och böjer sig åt olika håll

Kan du ta en helbild av duken med rutmönster så som de ser ut EFTER en reset?

Postad 23 december 2004 - 10:47

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Denna tråden är riktigt kul  :D .
iGroucho: Du som är inne på Marquee. Kikade lite på min igår. Körde el-focus upp och ner. Det som syntes direkt var att de röda punkterna flyttar sig uppåt och de blåa drar sig neråt. Ganska mycket faktiskt från det vanliga läget när man går till max/min(på focus). De blåa och gröna växte fram som ett sken runt centrum som blev större och större, men det röda växte fram snett. Det enda jag har fixat med är att få till "bollarna" runda via elektroniken..Hmm nu får det bli till att mecka med spolarna :D . Varför flyttar de sig och är det astig eller flare som busar?

Till att börja med låter det klockrent som att flare är off på röd. Lägg upp standard-rutnätet (det med punkter i rutorna). Kontrast på max o fokus på min: Hur ser linjekorsningarna ut och hur ser punkterna ut? Ligger den skarpt skinande pricken i centrum av den stora o korsar kärnlinjerna varann exakt i mitten på korsen? Låt oss i brist på svensk ö-sättn kalla begreppen för kärnlinjen (core-line) resp dim-linjen och kärnpunkten (the dot) resp dim-punkten (the blob). Stå NÄRA duken: Genom att vrida upp o ner fokus kring 50 så skärps diagnostiken. Man ser lättare små avvikelser från en absolut centrering, så att t.ex lite av den omgivande dimlinjen finns kvar på ena sidan av kärnlinjen medan den försvunnit på den andra sidan = flare är off.
Sedan gäller för alla rör att rastren måste vara perfekt centrerade när el-konvergensen är urkopplad, dvs kvarstår centrerade efter t.ex en reset*. Om inte så kan man se fenomen som du beskriver - vandring när man kör fokus upp & ner samt långt efter pjn slagits på. Man får justera konv flera ggr under en film t.ex.
Ang stig: kan du få perfekt runda bollar (kontrast & fokus på max) åtminstone i mitten av duken? Om inte behöver astig-magneterna ställas.
Till sist: om allt enl ovan är perfekt så är det på vissa rör ofrånkomligt att se en liten vandring av rutnätet/prickarna när man ändrar fokus upp/ner o med KON på max. Men den ska vara väldigt liten.

* Tips (gäller iaf Marqueen): om du tycker det är bökigt (vem tycker inte det? :ph34r:) att ställa geometrin efter en reset (dvs om du nu har en perfekt inställd geometri) så skriv upp alla siffror i geometri-inställningarna. Efter en reset är det bara att ställa in allt efter gamla siffrorna.

Redigerat av Unregisteredc6836985, 23 december 2004 - 10:54.

Postad 23 december 2004 - 11:40

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Eller så kan man använda sig av programmet librarian och tanka över alla inställningarna till datorn. =)

Fast då behöver man en RS232-kabel också.

Postad 23 december 2004 - 13:39

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
Tackar, skall ta tag i detta :D .
Ang inställningarna så hade jag en perfekt geometri med extremt liten drift från kall till varm(det var bara jag som såg skillnad). Nollställde allt för att göra detta ändå bättre och ställa in den ordentligt för 1080i..Men jag fick inte ordning på storleken för 1080i innom rastret(efter reset, innan så funkade det klockrent??)
Bilden innom rastret var för stor. Med phaze så flyttades bilden innom rastret men jag fick inte plats med hela skrivbordet..SEn hittade jag retrace long/short och detta ordnade sig, men då var det försent(läggdags) för att börja om så jag får ta det en annan kväll.
Räcker det med att RESET EVERYTHING i servicemenyn och alla minnen eller är det nått mer ställa man skall nolla?
Vilket är bäst att använda som första inställning..Högsta upplösning eller högsta scanrate(1080i/60hz eller 720p/75hz)?

Postad 23 december 2004 - 14:03

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Räcker det med att RESET EVERYTHING i servicemenyn och alla minnen eller är det nått mer ställa man skall nolla?

Egentligen anser vissa att man oxå ska ställa statisk el-stig (statisk = "master-settingen" när rektangeln står i mitten av rutnätet, dvs utgångsläget) på 50/50, om man avser att kanske ställa astig-ringarna. Annars finns inget i övrigt att göra när det gäller "Queen".

Redigerat av Unregisteredc6836985, 23 december 2004 - 14:04.

Postad 23 december 2004 - 14:05

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Eller så kan man använda sig av programmet librarian och tanka över alla inställningarna till datorn. =)

Fast då behöver man en RS232-kabel också.

Helt rätt o en bättre metod om man har utrustningen.

Postad 23 december 2004 - 15:26

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Efter att ha pillat på "pottarna" huhta skrev om så är convergencen nästan bra nu :D det röda åker nån mm men det går nog att fixa. Annars är jag jävligt nöjd över bilden. Astig är perfekt, och skärpan är knivskarp :ph34r:

Postad 23 december 2004 - 16:27

Unregistered0be31fcd
  • Unregistered0be31fcd
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Mycket bra tips här, framförallt från iGroucho! Rastercentrering, astig å flare är ju helt avgörande för att få ut det mesta ur sin crt som sagt! Inte jättesvårt egentligen utan mest tidsödande! :D

Förresten, iGroucho, vilken/vilka är de största skillnaderna mellan din nya Stewartduk och den du hade innan?

Redigerat av Unregistered0be31fcd, 23 december 2004 - 16:32.

Postad 23 december 2004 - 20:44

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
iGroucho: Det var just sånna grejjer jag tänkte på..Varför "nollas" inte ALLT? Racker det med att ställa den på 50 i mitten elelr måste jag gå runt i bilden på tex focus och ställa alla delar på 50?

Postad 23 december 2004 - 21:56

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

iGroucho: Det var just sånna grejjer jag tänkte på..Varför "nollas" inte ALLT? Racker det med att ställa den på 50 i mitten elelr måste jag gå runt i bilden på tex focus och ställa alla delar på 50?

Det ska räcka med statisk stig, dvs ställa siffrorna för rektangeln i mitten på 50/50. Du ställer ju egentligen astig-ringarna efter mittpunkterna o hoppas att de i kanterna ska bli bra på köpet :).
När jag kommer igång att prova min pj igen (väntar sdn länge på en moddad LVPS) så ska jag experimentera med astig-ringarna igen. Jag har en teori som jag ska prova, nämligen att det finns minimala justeringar, osynliga i mitten som ger starkt utslag i periferin. Tänk att du justerar astig (från ett läge då det ser perfekt ut) genom att vrida på pinnen 1-2 hack vilket inte syns i mitten men kanske gör en jätteskillnad perifert. Tänk vidare att när du är helt nöjd med rundningen av mittprickarna, dom som finns inuti rektangeln i utgångsläget, då kan du ändå vrida pinnen kanske 2-3 hack alt rotera ringarna runt rörhalsen ngn mm åt vardera håll utan att det syns i mitten. Jag spekulerar att dessa små justeringar kan ge utslag perifert men jag måste pröva teorin med ngn medhjälpare. Allt detta gäller förstås bara om du hamnar i läget att kant-prickarna inte är runda utan trekantiga. Om de är runda överallt är det bara att le från öra till öra.
En annan sak: när du ställer astig-ringarna (o utgår från ovan 50/50) så glöm att få runda prickar - om det skulle ske är det bara rena tillfälligheten. Ist ska du inrikta dej på att få dem likformigt ovala!!! dvs eliptiska! Den perfekt runda pricken åstadkommer du sdn med el-stig. Det här är oxå viktigt att komma ihåg.

Redigerat av Unregisteredc6836985, 25 december 2004 - 21:12.

Postad 23 december 2004 - 22:22

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Mycket bra tips här, framförallt från iGroucho! Rastercentrering, astig å flare är ju helt avgörande för att få ut det mesta ur sin crt som sagt! Inte jättesvårt egentligen utan mest tidsödande!  :)

Förresten, iGroucho, vilken/vilka är de största skillnaderna mellan din nya Stewartduk och den du hade innan?

I wish I could say! Jag har inte fått upp den än o jag kan inte säga när det kan ske. Förhoppningsvis under januari...

Postad 25 december 2004 - 12:07

Unregistered35542
  • Unregistered35542
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
GOD JUL alla CRT lovers.

Buzz

Postad 27 december 2004 - 18:15

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Så var det dags för storbesök :D

R.Bauer en av 2 stora crt gurus från Holland var på plats för att få bukt med en tuff Sony 1292 QM med egen vilja.

Börjar med en korrigering med projjen i sidled för en bättre mekanisk placering.

Vad är då detta:

Postad bild

En ISF installation har de flesta hört om och nu var det dags att få smaka på en del av denna process.

Lite mer bilder på manicken:

Postad bild

Mvh

Postad 27 december 2004 - 18:20

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
R.Bauer på plats förbereder för gråskala inställningarna:

Postad bild

En väldigt hjälpsam o trevlig herre, efter en lite smärre upptäckt där vi inte fick fokus på överdelen av bilden så efter Mr Bauer lossat alla kort och installerat dessa igen så funkade Sony fläckfritt puh säger en glad och väldigt smilane ägare :)

Här mäts den felande länken upp, resultat: Ingen ström alls.

Efter lite juckande på alla korten så vips klart :D

Postad bild

Mvh

Redigerat av The Hulk, 27 december 2004 - 18:31.

Postad 27 december 2004 - 18:22

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Till testet, som ni ser efter första mätningen så är det röda tokför låg.
Leka med gain och biasen:
De skall stå på 100% men som ni ser så ligger den runt 60´-70% korra lite..

Postad bild

Postad bild

Postad 27 december 2004 - 18:25

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad bild

Får säga att sista bilden inte gör rättvisa, ser annorlunda ut inte sträck osv men :D

Postad 27 december 2004 - 18:28

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Måste säga att så här såg det ut först efter vi nollat alla kort osv:
Postad bild

Men efter att R.Bauer åkt vidare till sin familj som för övrigt inte var glada över att han spenderade tid med crt som vanligt även på sin julsemester så fick vi ställa in allt återigen.

Ojojoj efter timmar av inställningar så satte vi igån Sagan om Ringen, Konungensåterkomst i HDTV 960 P hahahahaha.

Kan säga att vi skulle bara testa men fastande o kollade hela rullen så det blev väldigt sent :)
Den natten sov jag gott :D

MVh

Redigerat av The Hulk, 27 december 2004 - 18:30.

Postad 27 december 2004 - 19:37

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Intressant. Fortsätt gärna att berätta vilka inställningar ni gjort. :D

Postad 27 december 2004 - 21:06

Unregisterede54faa16
  • Unregisterede54faa16
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
The Hulk. hvor fikk du tak i han R. bauer (Rinus ?) og hvad kostet dette ? Er han reist hjem ? Han kunne ikke tenke sig en dag eller to i Norge ?

Postad 27 december 2004 - 22:19

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0

The Hulk. hvor fikk du tak i han R. bauer (Rinus ?) og hvad kostet dette ?  Er han reist hjem ?  Han kunne ikke tenke sig en dag eller to i Norge ?

Det var Reinier själv som kontaktade mig för ett tag sen och föreslog att vi skulle träffas något.då han har en bror som bor i samma stad som mig. Dock så fick jag av misstag fel telefonnummer förra gången så tyvärr blev det inget då (annars hade vi haft en mycket trevlig 1292 till projektorshootouten i slutet av november i år.) men så hörde han av sig för några veckor sen i gen och då bestämde vi att vi skulle göra ett nytt försök. Så sagt och gjort. I går träffades vi hemma hos mig och pillade lite med en av mina Marqueer innan vi åkte till biolokalen.
Tyvärr var det lite glappkontakter eller dylikt fel på 1292:an så vi fick aldrig den att rocka fullt ut då han var kvar men det var helt och hållet hans förtjänst att den mekaniska grundinställningen (som är viktigast av allt) blev såpass bra som den blev.

Så det var inget affärsmöte precis utan bara några CRT-nördar som träffades och gjorde det de gillar mest. Leka med CRT-projektorer. =)

Han åkte hem i dag på kvällen tyvärr. Hade varit kul om han hade fått se frukten av sitt arbete innan åkte... men men nästa gång så.

Jäkligt trevlig karl i alla fall!

Redigerat av Unregistered5a85459e, 27 december 2004 - 22:30.

Postad 27 december 2004 - 23:03

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Absolut, väldigt trevlig o hjälpsam herre som verkligen brinner och vill hjälpa a "fellow" crt medmännsika :D

Så nu gott folk kommer filmkvällarna avlösa varandra så håll i hatten och ta med pocorn =)

:)

Postad 27 december 2004 - 23:07

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Lite konfunderad här: Är Hulken o mrKing samma person???

Postad 27 december 2004 - 23:14

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Nej, vi använder samma lokal då vi byggt den tillsammans :)
The Hulk och AudioExperience är dock densamma :D

Redigerat av The Hulk, 27 december 2004 - 23:52.

Postad 27 december 2004 - 23:39

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2 218 inlägg
  • 0
MrKing och Hulk: Coolt nu blir jag sugen på ett återbesök.. Kanske kan man bli inbjuden på en filmkväll :D ..Skönt att denna best äntligen får komma till sin rätt.
Om det är nån dag som ni bara skall relaxa och kika på en rulle(och vill ha besök :) ) så kommer jag gärna.

Postad 27 december 2004 - 23:54

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Absolut, bara kul nu skall vi gå loss på en hushbox så fort som möjligt jag menar 60 db@ 1 m ifrån är itne skönt att sitta under hehe =)

Postad 28 december 2004 - 13:07

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Måste säga att så här såg det ut först efter vi nollat alla kort osv

fixade han raster-centreringarna? Bilden efter reseten visar ocentrerade raster o/e icke helt korrekt ställd toe-in.

Postad 28 december 2004 - 13:42

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
All mekaniska skall vara klart mätt upp och räknat.
Raster har vi fixat efter denna bild tagits.

Mvh

Postad 28 december 2004 - 15:03

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

All mekaniska skall vara klart mätt upp och räknat.
Raster har vi fixat efter denna bild tagits.

Mvh

Så nu antar jag att bilden är M-Y-C-K-E-T bättre :D
Efter dessa justeringar: har du nu ngn drift av konvergensen efter en 30-45 min körning? Som jag antar du hade innan?

Postad 28 december 2004 - 15:36

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Bilden är i min mening helt grym ;)
Kunde itne sluta titta när vi väl startat filmen, helatiden så bara blev man förvånad och sögs in i bilden.
Äntligen =)

MVh

Postad 28 december 2004 - 21:26

Unregisteredc6836985
  • Unregisteredc6836985
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Bilden är i min mening helt grym  ;)
Kunde itne sluta titta när vi väl startat filmen, helatiden så bara blev man förvånad och sögs in i bilden.
Äntligen =)

MVh

Ja, man kan kanske tala om att bilden suger :lol:
Tänk då alla stackare (suckers) som sitter o blänger på en taskigt inställd pj o inte har en aning om hur mkt deras maskin kan leverera, nästan gratis! Det är som att ha sex o inte veta vad orgasm är ;) I kronor kanske vi talar om en uppgradering på lika mkt som pjn kostat om man ska försöka mäta det i finansiella termer.

Postad 28 december 2004 - 22:24

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
iGroucho: Absolut, det är värt att lägga ner både tid/pengar på att utnyttja fulla prestandan.
Jag vet ju att om bilden säg skulle dras ner till 2meter osv så blir det ju bättre men alltså den ser grym ut på 3,5 m så varför ;)

Postad 29 december 2004 - 01:11

Unregistered7daf0f25
  • Unregistered7daf0f25
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Kul att ni fått i gång den. Funkade det bra med duken eller?

Postad 29 december 2004 - 01:30

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
Jadå det funkar kanon så jag är nöjd =)
Hur har det gått med din 1292 ?
Har du kvar den, hade vart kul o stacka 2 av dessa busar sida vid sida ;)

R.Bauer sa att han var hos en herre i Holland som körde denna modell på 2 m bild iof tweakad som fasen men enligt utsago så var det en upplevelse utöver det vanliga.

1292 som surrar i loklen är långt ifrån klar om jag fattat rätt vilket gör att jag får både blodad tand och otåliga känslor vill ha nu... ;)

Redigerat av The Hulk, 29 december 2004 - 01:32.

Postad 29 december 2004 - 01:37

Unregistered7daf0f25
  • Unregistered7daf0f25
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Jag har Kvar den fortfarande. Är lite kluven själv om jag ska sälja eller behålla har använt min barco ett tag nu och har varit ganska nöjd med bilden tills jag startade upp sonyn igen. Den är ju så grym i färgerna och 3 djupet som man får med den. vad tycker kingen om den kontra 1209 som han hade?
mvh

Postad 29 december 2004 - 14:57

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
maniac: Ingen aning faktiskt.
Han körde ju en betydligt mindre bild samt han leka mer med sin.
Dock så måste jag säga att jag föredrar Sonyn.

Smak som vanligt men just som du säger det är stygg 3D i bilden så häftigt :D

Postad 30 december 2004 - 17:25

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Hulk,

Fick du tag i någon RC till 1292:an? Även om du redan har en kan jag rekommendera denna RC. Den går lätt att lära Sony-koderna om du redan har en kontroll. Fördelar som jag ser det är att den går lätt att sköta med ena handen vilket kan vara lite jobbigt med Sonys stora kontroller och dessutom verkar den skicka starkare signaler. Detta gör att man slipper 'åla sig' så dant för att rikta fjärrkontrollen, speciellt vid inställning av geometri, konvergens och em fokus.

Postad 31 december 2004 - 03:31

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2 360 inlägg
  • 0
frallan: Tackar fasen jag jobbar ju på klubben så det blir ju liksom inte sårt att fixa en sådan =)

Tackar för tipset håller på bli galen med inställningarna som det är nu =)
Kort kabel som man måste hålla i luften imed att den hänger i projjen :)

Tack för tipset Måndag får det bli en sådan.
Är det nos mot nos som gäller, då var det ju det med att hitta någon som har en Sony IR isåfall mummel--

Mvh

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.