Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2004 - 12:05

Jim Vesterholm
  • Jim Vesterholm
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag är också inne på att skaffa en AE-700 nu.
Var inne på Projectorcentral.com och kikade deras uträkning för duken och vilket avstånd man ska ha projektorn på.
Jag är inne på en Kingpin med en Dukstorlek: 240 x 180 cm och bildvisningsyta: 234 x 131,6 cm, 108”.
Avståndet ifrån duken till väggen kommer att vara 4.7m då jag har tänk att fästa upp projektorn med ett ställ på väggen bakom soffan.
Enligt uträkningen ska zoomen vara 1.38x.
Det verkar stämma, men min fråga är hur högt upp ska jag sätta upp projektorn?
Spelar det någon roll? Tacksam för svar och förslag :D så jag kan beställa mina saker.

Postad 16 October 2004 - 12:07

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Någon som lyckas mata ut en bild från en Hp/compaq laptop via vga?

Ja får de inte o funka alltså, har testat ett gäng upplösningar, men de kommer lite flimmer bara.

Du har tänkt på att tala om för projektorn att du bytt ingång?

Redigerat av Eskapisten, 16 October 2004 - 12:10.

Postad 16 October 2004 - 12:48

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Det var någon i tråden tidigare som letade efter pris med "Tuning" från cine4home.de

Jag fick just följande medddelande från pipro.de

We can offer you the Panasonic PT-AE700 include cine4home.de-tuning for 1799,- Euro include VAT.

We can offer you the Panasonic PT-AE700 for 1679,- Euro include VAT.

Någon som har köpt/beställt en med tuning?
Erfarenheter?

Postad 16 October 2004 - 13:06

SasMan
  • SasMan
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Varför måste man betala så mycket extra för en tuning? Dem har väl bara ändrat i menyerna. Kan man inte hitta deras tuning på nåt annat håll?

Postad 16 October 2004 - 13:50

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Jag är också inne på att skaffa en AE-700 nu.
Var inne på Projectorcentral.com och kikade deras uträkning för duken och vilket avstånd man ska ha projektorn på.
Jag är inne på en Kingpin med en Dukstorlek: 240 x 180 cm och bildvisningsyta: 234 x 131,6 cm, 108”.
Avståndet ifrån duken till väggen kommer att vara 4.7m då jag har tänk att fästa upp projektorn med ett ställ på väggen bakom soffan.
Spelar det någon roll? Tacksam för svar och förslag :D så jag kan beställa mina saker.

utgick från dessa själv...borde bli rätt..

horizontelt: http://www.myhomethe...ml#anchor_13194

verticalt:
http://www.myhomethe...calviewing.html

Postad 16 October 2004 - 14:20

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Tuning kräver kunskap, teknisk utrustning och rätt filter.

Filter kostar
Utrustning kostar
Jag tror att de fixar gamman också.
Dubbla kontrasten och högre ljusstyrka är suveränt.
Jag funderar på att satsa på en tuning och min känsla att det är värt pengarna med råge.

Postad 16 October 2004 - 14:25

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Om dom tunar så har dom ju inte samma förhållanden som i mitt hem. Det var dessutom någon som köpt en proje med tuning som inte var tunad för den ingång han skulle använda.

Postad 16 October 2004 - 19:28

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Man får väl tänka till när man beställer.
T.ex.
Jag kommer att använda DVI
Jag har en färgneutral duk
Du kan ange vilken dvd du använder och kanske kan de tuna mot den om man har tur.
Visst kommer rummet , an annan dvd och andra ingångar att ge en suboptimal bild men jag tror inte du kan se skillnaden.

Därmemot tror jag att du ser skillnad på t.ex. Jag uppskattar
2018:1 D65 och 550 ANSI lumen
950:1 D65 och kanske 450 ANSI lumen

En full genomgång av ae700 finns nu på www.cine4home.de
Det är helt tydligt att det är 720p via hdmi som gäller för vid 576p blir det overscan och skalning som inte är perfekt.

Postad 16 October 2004 - 19:39

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Jag har läst att många beställt sin ae700 från www.pipro.se.
Brukar sidan ligga nere eller??? Jag har försökt komma in där
flera gånger de senaste dagarna men lyckas aldrig!  :blink:

Vad vi vet har vår svenska site www.pipro.se inte legat nere någonting på länge, har heller inte fått in några kommentarer från annat håll på sådana problem som du beskriver. Om du upplever fortsatta problem ber jag dig höra av dig via mail till [email protected], skriv gärna ner vilken tidpunkt du fick problem också.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 16 October 2004 - 19:44

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Varför måste man betala så mycket extra för en tuning? Dem har väl bara ändrat i menyerna. Kan man inte hitta deras tuning på nåt annat håll?

Precis som Ohlson skriver så är det inte så att vi, eller snarare cine4home som gör tuningen åt oss, bara joxar runt lite i menyerna på chans, utan det är en rätt komplicerade process. Ska erkänna direkt att jag inte har speciellt bra koll på exakt vad de gör och hur de gör det, men jag vet att det blir rätt stor skillnad.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 17 October 2004 - 01:05

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
De som orkade läsa min långa rapport kommer ihåg att jag trots en lovande vb-fri början plötsligt fick ruskigt mycket vb efter att ha startat projektorn igen. Det verkar som den inte trivs med att stå i standby helt enkelt. Jag läste i Sanyo-forumet om nån som fått bort sin vb genom stänga av strömmen helt i några timmar, och det verkar fungera här med. Jag hade den avstängd i natt, och idag när jag körde var vb minimalt igen, utan att jag behövde justera i menyn :blink:.

Så låt den stå i standby tills fläkten stannat, och stäng sen av den på strömbrytaren tills det är dags för nästa film.

Redigerat av Eskapisten, 17 October 2004 - 01:06.

Postad 17 October 2004 - 02:16

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Nu kan man läsa en grundlig test av AE700 på cine4home.de här:

Test från www.cine4home.de

Och om man vill ha en Bablefish-översättning kan man få det här:

AE700 test från cine4home.de översatt

Redigerat av Horrabin, 17 October 2004 - 02:17.

Postad 17 October 2004 - 10:18

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Jag satt och läste den inatt. Oblyga grabbar som plockar isär hela projektorn - kul att se tekniken från insidan faktiskt. På det hela taget är det ju fina betyg men de tycker att detaljåtergivningen faktiskt var bättre på 500:an. "På det hela taget erbjuder Panasonic PT-AE700 en bildkvalitet som är nästan otrolig i denna prisklass, och man glömmer snabbt de små problem som finns."

Här är sammanfattningen för dem som inte orkar traggla sig igenom hela babelfishengelskan, (synd man inte tog tyskan på allvar i skolan...):

All in all the Panasonic PT-AE700 a Bildpotenzial almost unbelievable for its preisklasse offers that fast lets the small lack forget. Finally "air" must still be for improvements there for coming equipment generations. And that the manufacturers are ever more endeavored to make for a payable price a clear increase in output possible it shows the home cinema development of the last months clearly. For a price, for which one received a good Roehren-16:9-Fernsher before still few years "only", one receives meanwhile a large picture experience by projector, which places so some public cinema into the shade. We are strained, which brings the future.

+ very high contrast
+ perfect work colors, many picture parameters
+ large zoom shot range
+ Lens SHIFTS
+ quiet ventilation
+ good De-Interlacer
+ no pixel structure

- Lenshift causes convergence shift
- double outlines by signal processing
- Overscan with 576p passing on
- LCD of artifacts (vertical Banding, Shading)

Redigerat av Eskapisten, 17 October 2004 - 10:19.

Postad 17 October 2004 - 11:59

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

~ Jag är inne på en Kingpin med en Dukstorlek: 240 x 180 cm och bildvisningsyta: 234 x 131,6 cm, 108”.
~

Efter allt jag har läst har jag förstått att lens-shiften tillåter att du placerar projektorn 13% av bildens höjd under eller över bilden.
Med din tänkta dukstorlek blir det således maximalt 17 cm över bildens överkant eller 17 cm under bildens underkant.

Exempel: Om du har 2,50 m i takhöjd och dukens underkant 90 cm över golvet hamnar överkanten på 2,21 m, dvs. 29 cm under taket, då måste centrum på projektorns lins ned 12 cm från taket. Alltså i stort sett dikt an mot taket så skall du ha den på en hylla över soffan så kan du ha den på vilken höjd du vill.

Själv väntar jag på min 700:a som är beställd och betald från pipro.
16600:- för projektorn inklusive pixelgaranti, lampgaranti, frakt och en tio meters ölback! (DVI => HDMI kabel alltså :blink: )
Helt okej, mycket trevligt med Prisjaktsforumsrabatt. :blink: Hoppas det inte dröjer för länge innan jag får den nu bara....

Redigerat av demoniak, 17 October 2004 - 17:34.

Postad 17 October 2004 - 12:17

Jim Vesterholm
  • Jim Vesterholm
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
demoniak, tack för svaret! hoppas du får hem din AE-700 snart, själv blir det nog att man köper i slutet av månaden :blink:

Postad 17 October 2004 - 13:59

Unregistered257afda9
  • Unregistered257afda9
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tjipp,

Min AE700 e på väg från technikdirekt :blink:

Har också dock en fråga ang. placeringen.
Jag har tänkt sätta den ungefär 3m framför duken så jag får
ca 100", men vill inte placera projektorn i mitten av rummet prexis
ovanför huvudet, utan hellre då 2m längre åt höger intill väggen!
Projektorn har har ju sina begränsningar ang. lens-shiften men... tror ni att det kan funka? :blink:

Postad 17 October 2004 - 14:09

Unregisteredcfb1eaee
  • Unregisteredcfb1eaee
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Tjipp,

Min AE700 e på väg från technikdirekt  :blink:

Projektorn har har ju sina begränsningar ang. lens-shiften men... tror ni att det kan funka?  :blink:

Min projektor sitter takmonterad med ett vogel stativ. Sitter ca 2 dm för långt åt höger sett för centrum av visningen. Det är inga problem med lensshiften om du ska ha så stor duk som 100". Jag har ca 3,5 m från proj till väggen. Och har just nu 2 m bildyta.

Postad 17 October 2004 - 14:25

Unregistered257afda9
  • Unregistered257afda9
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Tjipp,

Min AE700 e på väg från technikdirekt  :blink:

Projektorn har har ju sina begränsningar ang. lens-shiften men... tror ni att det kan funka? ;)

Min projektor sitter takmonterad med ett vogel stativ. Sitter ca 2 dm för långt åt höger sett för centrum av visningen. Det är inga problem med lensshiften om du ska ha så stor duk som 100". Jag har ca 3,5 m från proj till väggen. Och har just nu 2 m bildyta.

Tack för d snabba svaret! :blink:

Fast min kommer ju inte sitta 2 dm sett från bildens mitt utan då istället 2 m.
Det kanske blir lite mycket va? :(

Postad 17 October 2004 - 17:32

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

~ Jag har tänkt sätta den ungefär 3m framför duken så jag får
Projektorn har har ju sina begränsningar ang. lens-shiften men... tror ni att det kan funka? :(

~ Fast min kommer ju inte sitta 2 dm sett från bildens mitt utan då istället 2 m.
Det kanske blir lite mycket va? :blink:

Det skulle motsvara 90% horisontell lens-shift. (2 m vid 100" = 220 cm bildbredd)
Lite mycket för en 700:a alltså. :blink:

Postad 17 October 2004 - 20:03

Unregisteredcfb1eaee
  • Unregisteredcfb1eaee
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Tjipp,

Min AE700 e på väg från technikdirekt  :(

Projektorn har har ju sina begränsningar ang. lens-shiften men... tror ni att det kan funka? ;)

Tack för d snabba svaret! :blink:

Fast min kommer ju inte sitta 2 dm sett från bildens mitt utan då istället 2 m.
Det kanske blir lite mycket va? ;)

Sorry, läste fel. Inte lätt att vara bakfull... :blink: 2 m är kanske lite mycket för att köra med lensshiften. Tror inte att det går att köra fullt så mycket.

Postad 17 October 2004 - 20:06

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Det här med konvergens-problematiken i lens shift är ju intressant. Men jag kan definitivt inte se detta med blotta ögat. Har joystickat linsen runt i alla extrema lägen bara för att kolla, och tycker att bilden sitter ihop med samma konvergens där, som den gör med linsen "oskiftad". Ser ingen röd skugga eller liknande någonstans.
Vore kul att höra vad andra anser.

Postad 17 October 2004 - 20:38

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Ni som redan har en AE700, hur påtagligt upplever ni VB? Jag har beställt en själv och betalat in pengar till pipro men funderar nu på att ändra till en Z3 pga VB på AE700:an.

Postad 17 October 2004 - 20:48

Unregisteredcfb1eaee
  • Unregisteredcfb1eaee
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Ni som redan har en AE700, hur påtagligt upplever ni VB? Jag har beställt en själv och betalat in pengar till pipro men funderar nu på att ändra till en Z3 pga VB på AE700:an.

Den syns när det är stora ljusa partier såsom en klarblå himmel. Men jag får anstränga mig för att se det. Blir säkerligen bättre när jag fått upp duken. Tror inte att det är så stor skillnad mellan Z3:an och 700:an.

Postad 17 October 2004 - 21:02

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Det är inte VB utan FPN, Fixed Pattern Noise.

Jag ska göra lite side-by-side tester med 700E och Z3 i början av veckan (har båda hemma) och återkommer.

Postad 17 October 2004 - 21:04

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Tycker du ska byta butik iaf, så slipper du skicka den till Långtbortistan om det skulle bli problem :blink:

Postad 17 October 2004 - 21:19

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Tycker du ska byta butik iaf, så slipper du skicka den till Långtbortistan om det skulle bli problem  :blink:

:( Ska enligt Pipro vara service i Sverige, åtminstone tolkar jag deras sida så. :blink:

Postad 17 October 2004 - 21:29

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Den syns när det är stora ljusa partier såsom en klarblå himmel. Men jag får anstränga mig för att se det. Blir säkerligen bättre när jag fått upp duken. Tror inte att det är så stor skillnad mellan Z3:an och 700:an.

Upplever du det som om VB eller FPN på din AE700 blir värre när projektorn har varit igång ett tag?

Postad 17 October 2004 - 21:36

Unregisteredcfb1eaee
  • Unregisteredcfb1eaee
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Upplever du det som om VB eller FPN på din AE700 blir värre när projektorn har varit igång ett tag?

Har barat kollat på en film som längst tidmässigt. Så jag kan inte påstå att det blir värre. Men det är så gott som obefintligt.

Postad 17 October 2004 - 21:38

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Min VB fotat med halvrisig digitalkamera och en halv sekunds slutarttid, fick stödja mot soffan om ni undrar över perspektivet. Bilden med vb ser randigare ut i verkligheten än på bilden faktiskt, vb står ju still medan motivet rör sig och blir mer påtagligt.

Den vb-fria bilden ser istället bättre ut i verkligheten. Ni kan inte bedöma den generella bildkvaliten på projektorn utifrån dessa (det är BRA bild), men åtminstone ser man lite grann vad vb är. Jag rattade flicker adjust tills det blev så synligt som möjligt. Rätt inställd och om man inte låter den stå i standby, så syns alltså ingen eller minimal VB hos mig.

Med VB:
Postad bild

Utan VB:
Postad bild

Postad 17 October 2004 - 21:43

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

...om man inte låter den stå i standby, så syns alltså ingen eller minimal VB hos mig.

Om du inte låter din projektor stå i standby och sedan startar den, får du då VB efter att projektorn gått en stund eller verkar det vara helt kopplat till användandet av standby?

Postad 17 October 2004 - 21:53

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Tycker du ska byta butik iaf, så slipper du skicka den till Långtbortistan om det skulle bli problem  :blink:

;) Ska enligt Pipro vara service i Sverige, åtminstone tolkar jag deras sida så. :blink:

Har oxå beställt från Pipro.de och är av uppfattningen att man kan reparera den i Sverige. Sen spöar ju deras lampgaranti Eran med 250 timmar, oxå :(

Postad 17 October 2004 - 22:22

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

...om man inte låter den stå i standby, så syns alltså ingen eller minimal VB hos mig.

Om du inte låter din projektor stå i standby och sedan startar den, får du då VB efter att projektorn gått en stund eller verkar det vara helt kopplat till användandet av standby?

Det verkar ju ha med standby att göra. Kanske nån liten krypström ligger och ger spänning till lcderna, som då har ungefär samma påverkan som när man justerar flicker adjust själv. Man kan få fram en jäkla massa vb om man vill :blink:. Men som det håller sig nu är det inga problem att tala om tycker jag.

Det verkar inte komma mer vb efter att den varit igång ett tag heller, längre.

Men istort sett är det väl bara jag och Winne som rapporterat om nån VB alls? Han skickade ju tillbaka sin innan vi kom på det här med standby, hade ju varit intressant att se vad som hände med hans om den fått stå avstängd. Jag tror i alla fall inte man behöver vara rädd för ett köp. Om det skulle bli så jäkligt igen som min bild visar, utan att det skulle gå att justera finns det ju knappast nån butik som kan vägra byta ut den på garantin. I varje fall skulle man ju få rätt hos KO.

Postad 17 October 2004 - 22:32

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Min VB fotat med halvrisig digitalkamera och en halv sekunds slutarttid, fick stödja mot soffan om ni undrar över perspektivet. Bilden med vb ser randigare ut i verkligheten än på bilden faktiskt, vb står ju still medan motivet rör sig och blir mer påtagligt.

Den vb-fria bilden ser istället bättre ut i verkligheten. Ni kan inte bedöma den generella bildkvaliten på projektorn utifrån dessa (det är BRA bild), men åtminstone ser man lite grann vad vb är. Jag rattade flicker adjust tills det blev så synligt som möjligt. Rätt inställd och om man inte låter den stå i standby, så syns alltså ingen eller minimal VB hos mig.

Intressant! Är det en 700E du har?
Vart ändrar du "flicker adjust"?
Vad menar du med att inte låta den stå i standby?

(Har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om svaren finns tidigare och hoppas att du har tid att svara!)

Postad 17 October 2004 - 22:34

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

;) Ska enligt Pipro vara service i Sverige, åtminstone tolkar jag deras sida så. :blink:

Har oxå beställt från Pipro.de och är av uppfattningen att man kan reparera den i Sverige. Sen spöar ju deras lampgaranti Eran med 250 timmar, oxå :(

Jag vet vilka som servar Panasonic i Sverige och de kommer att kolla serienumren eftersom de vet vilka som sålts av svenska butiker ;)

Postad 17 October 2004 - 22:41

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

(Har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om svaren finns tidigare och hoppas att du har tid att svara!)

Ja, en 700E. Flicker adjust får man fram om man ställer sig på "osd" i optionmenyn och håller in enter på fjärren ett tag. Där får man en helbild på resp. färg och kan ställa in tills varje färg slutar flimra, minimalt flimmer ger minimal VB. Jag drog på rätt rejält för att det säkert skulle synas på bild. Mest flimmer ser man i det gröna som ju är den ljusstarkaste färgen i projektorn.

Jag upptäckte det först efter att ha skrivit en positiv rapport efter att ha sett några filmer direkt efter uppackning. Under tiden stod projen i standby. Efter nån timme eller så drog jag igång den igen och hade så mycket vb att jag verkade titta på bilden genom ett hällregn. Så höll det i sig ett par dagar. Fick rejäl VB när jag startade projektorn, men kunde hela tiden justera bort. Fick justera igen efter nån halvtimme när det kommit smygande. Efter ett tips i en tråd om nån som fick bort vb på en sanyo z1 genom att bryta strömmen några timmar testade jag det, och projektorn blev lika bra som när jag först startade den. Och så håller den sig bara jag låter den vara helt avstängd mellan visningarna. Har inte behövt justera efter uppvärmning heller.

Redigerat av Eskapisten, 17 October 2004 - 22:44.

Postad 17 October 2004 - 22:42

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Info från tråden: VB/FPN kan till viss del justeras bort med en "flicker adjust" -meny.
MrNiap skrev:

Om man håller in Enter knappen när man ska in i Option-menyn så kommer man till en utökad option-meny. Där kan man välja Flicker Adj.

Postad 17 October 2004 - 22:43

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

Det här med konvergens-problematiken i lens shift är ju intressant. Men jag kan definitivt inte se detta med blotta ögat. Har joystickat linsen runt i alla extrema lägen bara för att kolla, och tycker att bilden sitter ihop med samma konvergens där, som den gör med linsen "oskiftad". Ser ingen röd skugga eller liknande någonstans.
Vore kul att höra vad andra anser.

Det vore intressant om någon kunde testa lens-shift med 1:1 pixelmappad bild från dator. Det borde vara lättare att upptäcka konvergensproblem med t ex skarp text än med skalad video.

Postad 17 October 2004 - 22:48

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Ja, en 700E. Flicker adjust får man fram om man ställer sig på "osd" i optionmenyn och håller in enter på fjärren ett tag. Där får man en helbild på resp. färg och kan ställa in tills varje färg slutar flimra, minimalt flimmer ger minimal VB. Jag drog på rätt rejält för att det säkert skulle synas på bild. Mest flimmer ser man i det gröna som ju är den ljusstarkaste färgen i projektorn.

Jag upptäckte det först efter att ha skrivit en positiv rapport efter att ha sett några filmer direkt efter uppackning. Under tiden stod projen i standby. Efter nån timme eller så drog jag igång den igen och hade så mycket vb att jag verkade titta på bilden genom ett hällregn. Så höll det i sig ett par dagar. Fick rejäl VB när jag startade projektorn, men kunde hela tiden justera bort. Fick justera igen efter nån halvtimme när det kommit smygande. Efter ett tips i en tråd om nån som fick bort vb på en sanyo z1 genom att bryta strömmen några timmar testade jag det, och projektorn blev lika bra som när jag först startade den. Och så håller den sig bara jag låter den vara helt avstängd mellan visningarna. Har inte behövt justera efter uppvärmning heller.

1000 tack för svaren!
Så skönt när någon vet mer än en själv!!! :blink:

Ska vidarebefodra det här om standby till vår leverantör för att höra vad de har att säga.

Postad 17 October 2004 - 22:53

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Vore intressant om du kan rapportera om deras teorier, sen. Krypström på vissa exemplar?

Postad 17 October 2004 - 23:21

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Vore intressant om du kan rapportera om deras teorier, sen. Krypström på vissa exemplar?

Testade precis min 700E och gick in i menyn och kollade flicker adjust. Alla färgerna var stabila och jag fick öka eller minska värdet rejält för att bilden ska börja flimra.
Mina inställningar var:
Blå = 22
Röd = 28
Grön = 28

Har haft den på standby i flera dagar och ska testa att dra ur strömmen för att se i morgon om det är någon skillnad.

(Nu ska jag testa lite Z3 :blink:)

Postad 17 October 2004 - 23:29

Unregisteredcfb1eaee
  • Unregisteredcfb1eaee
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Kolla mitt galleri så ser ni hur man kan få det efter lite justeringar. Det är som sagt var på ljusa partier såsom himmeln man lättast ser problemen.

Postad 17 October 2004 - 23:46

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Kolla mitt galleri så ser ni hur man kan få det efter lite justeringar. Det är som sagt var på ljusa partier såsom himmeln man lättast ser problemen.

Jag brukar köra kapitel 3 på Star Wars 2 där det stora skeppet kommer in för landning mot en mycket ljus bakgrund. Avslöjar smärtsamt minsta lilla FPN.

BTW: Har precis kört den scenen på 700E och Z3:an och jag skulle inte våga säga vilken projektor som är vilken vid en blindtest = båda är bra.

Redigerat av Unregistered3e8a25cd, 17 October 2004 - 23:47.

Postad 18 October 2004 - 05:05

DCsthlm
  • DCsthlm
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

BTW: Har precis kört den scenen på 700E och Z3:an och jag skulle inte våga säga vilken projektor som är vilken vid en blindtest = båda är bra.

Vill inte vara petig här, men är verkligen ett "blindtest" rätt metod att jämföra projektorer med? Jag tror att det skulle bli betydligt lättare att avgöra vilken som är vilken om du tar av dig ögonbindeln. Bara en tanke, vad vet jag... :blink:

Förlåt, kunde inte låta bli. ;)

Postad 18 October 2004 - 16:03

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Visas denna i Göteborg?

Postad 18 October 2004 - 16:53

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Så Eskapisten nu har du ingen "VB" FPN på den?

Postad 18 October 2004 - 16:54

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0

Vill inte vara petig här, men är verkligen ett "blindtest" rätt metod att jämföra projektorer med? Jag tror att det skulle bli betydligt lättare att avgöra vilken som är vilken om du tar av dig ögonbindeln. Bara en tanke, vad vet jag... :blink:

Förlåt, kunde inte låta bli. ;)

Det var bara lite kul, men jag hoppas du är med på vad jag menade: 700E har inte mer FPN än vad Z3:an har.

Postad 18 October 2004 - 18:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Tycker du ska byta butik iaf, så slipper du skicka den till Långtbortistan om det skulle bli problem  ;)

:D Ska enligt Pipro vara service i Sverige, åtminstone tolkar jag deras sida så. :blink:

Har oxå beställt från Pipro.de och är av uppfattningen att man kan reparera den i Sverige. Sen spöar ju deras lampgaranti Eran med 250 timmar, oxå ;)

Jag vet vilka som servar Panasonic i Sverige och de kommer att kolla serienumren eftersom de vet vilka som sålts av svenska butiker :lol:

Vet inte exakt vad Sandstream menar, men för att inte fylla ut denna tråd med saker som inte direkt rör ämnet så skriver jag bara att självklart ser vi till så att ni får garanti i Sverige om vi utlovat det. Har ni ytterligare frågor eller är en av våra kunder som behöver service, kontakta oss så ordnar vi det.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

(Detta inlägg ska absolut inte ses som ett påhopp på Perra / HBB, som så vitt jag vet tillhör en av de bättre svenska återförsäljarna och vad jag hört gör ett mycket bra jobb)

Redigerat av improwise, 18 October 2004 - 21:19.

Postad 18 October 2004 - 19:33

Jre
  • Jre
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nu har min PTAE700 snurrat i snart 100H!

Jag har nu ev hittat en defekt på min projektor.

När den stått på i ca 2 Timmar så visar sig detta gröna flimmrande streck
Se BILD 1 &
BILD 2

Om jag stänger av projjen och låter den stå utan ström i 24H så försvinner
det men kommer tillbaka efter ca 2 timmars användande..

Någon som har några ideer om vad dett kan vara ?

mvh / Jre

Redigerat av Jre, 18 October 2004 - 20:30.

Postad 18 October 2004 - 19:49

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
snygg bild som man inte kan se :blink: Jre
När Jre fått upp bilden igen så kan ju frågan vara om det går på garanti?

Och om det gör det vem betalar frakten?

Redigerat av nborve, 18 October 2004 - 19:51.

Postad 18 October 2004 - 19:58

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Se Bild  http://hem.passagen....ar/Bild_004.jpg

Klicka på länken, och ta sedan bort http:// i den nya explorer-rutan som kommer upp. Då fungerade det för mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.