** Officiell tråd - mCubed/HFX-Media PC **
653 svar till detta ämne
Postad 28 november 2007 - 01:03
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Ett litet tips som jag märkte och som säkert står här i tråden någonstans.
Var riktigt noga med monteringen av CPU blocket. Måste ha monterat det helt galet när jag bytte ut MB+CPU.
Har en E6700 på ett ASUS P5B MB, fick helt galna tempraturer runt 70-75 grader och då hade jag underklockat proppen.
Nu kör jag utan underklockning och efter ett par timmar filmkörande så ligger det runt 55 grader
Har ett Classic chassi om det är någon skilnad på monteringen.
Är ni tveksamma kolla på Arctic Silvers hemsida om hur pastan etc ska appliceras, sen tog jag och räknade antal skruvdrag jag gjorde när jag monterade cpu-blocket på cpu'n och skruvade fast skruvarna korsvis.
Om ni bytt däck på bil förut så är det samma tanke 
Vet inte om alla steg är helt nödvändiga men nästan 20 grader skilnad är en rätt sjyst skilnad mellan soppig montering och bra montering
Postad 11 december 2007 - 19:16
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hej. Har idag beställt en classiclåda.
Hade från början tänkt att använda min "gamla" htpc låda OrigenAE X15e (Silver) men föll för denna tysta och snygga låda.
Köpte HFX:en bl.a. för att få fler 5.25" platser, utseendet och möjligheten att få en helt tyst låda.
Har börjat men en inköpslista till OrigenAE X15e (Silver) men undrar nu om dessa grejjer är det bästa för HFX:n med tanke på plats i lådan, passiv kylning mm.mm.
Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Gigabyte GA-P35-DS4, P35, Socket-775, ATX, Silent Pipe, 1333FSB, 2xPCI-Ex16
Skall mest titta på 720p material och i en snar framtid 1080p.
har läst igenom tråden 3 ggr och får grus i ögonen där jag också sett flera med inköpslistor som vill ha dessa godkända er experter på denna burk.
kan ni som vill/kan hjälpa mig lite på traven.
Jag har börjat med att modda mitt x15e chassie med heathpipes till cpu( pentium m) och vertical silence+ nightjar aggregatet.. Detta flyttar jag till HFX chassit istället.
vertical silence ljuddämpar verkligen hårddisken men i x15e chassit så blev hdd:n så varm att jag fick plocka bort den. Sedan har jag läst om färdiga hål för heathpipes i vertical silence enheten men jag har inga sådana hål.
Min vertical är gjord helt av gummi med metallkylflänsar på sidorna...
verkar också vara vettigt att byta ut moderkortet mot ett mindre (ej fullsize atx)om man nu inte tappar prestanda . Moderkort är jag nog minst insatt i så där behöver jag hjälp.
tacksam för fler inputs av er som nu har haft era maskiner sen tråden började 2005.
Det kanske är dags för er att uppgradera och vad väljer ni då ni som varit med i matchen länge...
Mvh
Staffan
Postad 14 december 2007 - 09:55
Sparkplugg
-
Sparkplugg
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Nu är den klar, min nya HFX classic. Jag tänkte bara dela med mig av lite erfarenheter.
Spec:
SILVERSTONE NÄTDEL 300W SILVERSTONE NOISELESS
GIGABYTE GA-MA69GM-S2H AMD690G S-AM2 HDMI M-ATX
CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREMEMUSIC BULK
CORSAIR 1GB DDR2 PC5400 XMS2 XTREME HEATSINK
DELTACO MCE MEDIA KEYBOARD
HFX BORG HPC HEATPIPE CPU-KYLARE CLASSIC
HFX VERTICAL SILENCE REV2- HDD COOLER
HFX BORG HBC HEATPIPE BRIDGE COOLER
ARCTIC SILVER CERAMIQUE KYLPASTA 22G
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 20X SATA BULK SVART
HFX CLASSIC HEATSINK CASE SILVER
SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB
AMD ATHLON X2 BE-2400 SOCKET AM2 45W BOXED
HAUPPAUGE WINTV PVR-500 MCE KIT
* Moderkortets SATA-portar är ett välkänt problem, med deras placering. Underskatta inte detta problem! De leder rakt in i kraftagget, med mycket lite plats emellan. Standard SATA-kablar (vinklade) köpta på dustin, webhallen etc är ej små nog, även de som inte har clips-funktion, oavsett hur mycket våld jag skulle använda. Med dessa skulle jag behöva modifiera låden genom att såga/fila av delar av ramverket som utgör lådan. Min lösning: Turligt nog hittade jag asus SATA-kablar från tidigare låd-köp. Dessa var markant mindre, och fick plats (dock med våld). Jag mätte till 9mm marginal mellan sata-kontaktens hölje till kraftaggregatet. En SATA-kontakt får alltså max sticka ut 9mm när den sitter i. Mina är vinklade neråt, och går sedan under moderkortet. 2 av 4 portar blockade - påverkar inte mig.
* Nordbryggan kyls med heatpipes, men det var lite klurigt. Med montering åt ena hållet skulle heatpipes gå in i pci-korten eller cpu:n. Alltså montering åt andra hållet (fram mot fronten på lådan, sedan ut till kraftaggregatets sida. Med denna lösning kan inte pci-expressplatsen användas, är min bedömning. Själv använder jag kortets inbyggda grafik. Denna orientering av kylaren är alltså i 90 graders vilkling mot standard, vilket också innebär att de små metallclipsen för ansluter kylaren till morderkortet knappt räcker till. Pilligt, men görbart. Skulle våld appliceras på kylaren skulle kanske hela skiten lossna(!). Större clips är att rekomendera.
* Har fått igång Mediaportal, även om bugg finns i radeon x1250 vilket ställde till det lite initialt (sök på 'flipy=false'...). CPU&nordbrygga&kraftagg är knappt ljumna - stora marginaler där. Sydbryggan är jag mer orolig för. Har inte siffror här, men jag vill inte hålla fingret på den alltför många sekunder. Har nu stängt lådan och kör på, så får vi se. De två heatpipesen från nordbryggan får precis förbi syfbryggan, vinklas rakt upp in i 'förlängningsmetallplattorna'. Därefter med 90 graders vinkel ut mot sidan, och böjer igen till parallellt med sidan. Skulle jag föra om det kanske heatpipesen skulle få ordentligare kontakt med sydbryggans orginalkylare, för att avlasta lite.
* Kylpasta ja. Tro inte att de 20gram jag köpte i listan ovan räckte. Dubbla är närmare sanningen.
* Jag läste någonstans att detta gigabytekort inte officiellt stödjer CPU:n i fråga (brisbane). Jag har inte märkt några problem.
Väldigt nöjd. Nu handlar projektet istället att få hygglig hyfs på Mediaportal. Jag har grundfunktionalitet, men mycket finslipning återstår.
Lycka till!
Postad 14 december 2007 - 12:23
snokke
-
snokke
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Mikket pra Sparkplugg.
Tack!
Postad 15 december 2007 - 18:08
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Angående heathpipes:
Spelare det nån roll var man sätter själva kylblocket på heatpipen?
Alltså, är det skillnad om rören sticker ut 10 cm från kylblocket p.gr.a. att dom t.ex. är för långa,
för korta av dom skall man ju absolut inte göra.
eller skall man sträva efter att sätta kylblocken så långt ute i ändarna som möjligt??
Mvh
Naffats
Postad 07 januari 2008 - 13:41
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nu har jag haft igång min maskin sen i fredags.
Kunde inte vänta på VFD.n längre utan bestämde mig för att sätta ihop allt för att se hur det funkade+ att jag var rejält biosugen.
VFD,n kommer det tydlig en ny variant av med oled display i början på Januari. Därför har jag inte heller använt någon kylpasta på nätgget ännu eftersom jag ändå får riva ut detta när VFD,n kommer.
Bestyckning:
HFX CLASSIC HEATSINK CASE BLACK
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
1 x HFX IMON VFD + IR (HFX-IMON)
1 x BORG HGC HEATPIPE GPU2 COOLER (BORG-HGC)
1 x BORG HES HEATPIPE EXTENSION (BORG-HES)
1 x BORG HBC HEATPIPE NB/GPU (BORG-HBC)
1 st HD160GB Hitachi 0A50939 2.5" HD
1 st MK Gigabyte GA-P35-DS3
1 st LeadTek GeForce 8600GT 256MB HDMI
1 st CPU Core 2 Duo E6850
Kör detta med windows XP professional.
FUNKAR KANON!!
Att köra 1080P ut till Sanyo z5 är GRYMT... blir säkert ännu bättre när man får råd med full hdprojjen..om ett par år eller så...
enda kruxet är att jag inte kunna förse nordbryggan med heatpipe ännu eftersom grafikkortet och cpu,n sitter alldeles inpå. Kylflänsen (original) blir så j-kla het att man inte kan ta på den, men det kanske är normalt.Se bild.
Nån som har nåt råd på vad man kan göra?
Med detta moderkort hade jag däremot inga problem med kontaktanslutningar som suttit dumt till som tidigare inlägg beskrivit.
annars är cpu belastningen vid uppspelning av
xvid/divx 2-3%
720p 7-10%
1080p 15-20 %
Tempen på cpuns kärnor överstiger aldrig 50 grader medans GPU,n och nordbryggan ligger på 60 grader ca.
Allt enligt speedfan.
Är detta normalt eller skall jag jobba på att kyla mera tycker ni??
Det ser lite rörigt ut jag vet ,men det är bara tills jag fått i allt som skall vara i burken + att eventuell moddning av kylning är klar.
PICT2840.JPG 2,21MB
1 Antal nerladdningar
Ha de gott därute i HTPC världen..
Postad 24 januari 2008 - 23:32
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Hej fundera igen på att byta chassi på min HTPC och denna gång så ska jag tysta den för gott
Det som verkar passa mig bra är classic chassit då det finns plats för mycket och att den även passar i min bänk där den ska stå.
Här är dom delar som jag redan idag har och kommer att sätta i Classic chassit.
Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz
Asus P5PLD2 SE
Msi GeForce NX8600GTS
Silverstone Nightjar 300W
Toshiba CD/DVD/HDDVD SD-H802A
Seagate Barracuda 7200.9 ST3250624AS 250GB
Då kommer vi till dom delar som behövs köpas in:
Mcube Classic chassi (svart)
Borg VGA - Heatpipe GPU Cooler
HFX Borg HPC Heatpipe Processor cooler Classic
Kylpasta 30gram x 2 (Clas Ohlson artikelnummer 32-1933)
Eventuellt en HFX VERTICAL SILENCE REV2, eller en 2,5" hårddisk
Behöver jag verkligen en brigde cooler?
Är det något som jag saknar eller är det något av det jag har som inte passar in?
Tacksam för svar.
Postad 26 januari 2008 - 07:45
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag fick ju inte som sagt plats med en bridge heatpipe och när åskan gick för en vecka sedan så pajjade mitt moderkort.
Uppgraderade till ett Gigabyte GA-P35-DS4 P35 . hade innan ett med en mindre bridge cooler för att kunna sätta på heatppipe men jag fick inte dit nån,
Nu avger hela bryggan värmen i chassit men det enda jag har "problem " med är att gpu:n blir ca 65 grader.
Allt annat håller sig på moderata temperaturer.
Satt inatt och kollade på 720p, hade eldat i kaminen samtidigt så det var 28 grader i rummet... Pust..
Funkar än så länge utan speciell bryggkylning.
Men har beställt HFX,s chassi fläkt för att gardera mig mot övertemp i chassit.
Så mitt råd är: TESTA först men var vaksam på temperaturerna..
Naffats
Postad 29 januari 2008 - 22:19
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Postad 02 februari 2008 - 19:24
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
En kanske dum fråga, hur böjer ni till kopparrören så att dom passar?
Fast det kanske inte behövs.
Postad 03 februari 2008 - 09:34
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Böj så försiktigt du kan så att det inte blir veck på rören. Läs gärna mer i forumet jag länkat till. Där står det en massa mums för HFX bygge. http://www.tystpc.nu...ewforum.php?f=1
Postad 15 februari 2008 - 16:47
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Morsning!
Tänkte att jag skulle skaffa mig en HFX Mini, svart ska den vara, och enklast är väl att köpa ett helt "bundle" paket.
Men förmig jag läst någonstans att det inte ingår VFD i alla sådana paket, jag skulle ju gärna vilja ha en VFD så man kan se lite info där också, så hur är det eg?
Det är alltså något av dessa bundles jag tänker på:
Vad är skillnaden mellan metal och inte eg?
Om det un inte följer med VFD, finns det någon som man kan köpa separat som kan passa då istället?
Postad 16 februari 2008 - 20:28
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Fick hem mitt classic chassi igår och hela dagen idag har gått ut till montera.
Jag är faktiskt väldigt besviken på komponenterna som medföljde, anledningen är att dom är inte passar delarna som jag har, ett exempel är att nordbryggans kylning på mitt moderkort sitter fast i öglor och inte fastskruvad i genom hål på moderkortet och det medföljer ingen fästanordning för det. Jag har idag 3 datorer med olika moderkort från olilka tillverkare och samtliga har samma konstruktion. För nästa 600kr så borde fästen anpassade för öglor medfölja, Det kan inte vara så att jag har 3 helt unika/udda moderkort. Fick spänna fast kylblocket för nordbryggan med buntband :-O
Bottenplåten i chassit är för tunn vilket gör det välidgt lätt att böja och då får man problem med kylningen av nätaggregatet.
Ejectknappen justeringsmån är för lite vilket gjorde att varken min NEC eller Toshiba DVD spelare passade. Här fick jag bygga en distans som passade, dom medföljande kuddarna som man kunde använda gick inte att sätta på varandra för att nå ejectknappen då dom är runda i sin form vilket man i manual hänvisade till.
Nu kommer vi till den största besvikelsen, manualen!
Vet inte vart jag ska börja någonstan, bilder visar varianter av komponenterna som inte medföljer, förmodligen så var dessa bilder helt rätt 2005 när chassit släpptes. Nu blir det bara förvirrande då delarna ser helt annorlunda ut. Manualen hänvisar också till delar som inte ens finns med i förpackningen. Bilderna sitter också i fel ordning villket för det svårare att montera och det är för dåligt beskrivet hur man ska montera.
Det fanns ingen lösning av kyllningen av minneschipen på grafikkortet bara själva processorn.
Jag har inte hittat någon lösning på att montera ett kylblock på vertical slient boxen till hårddisken.
Det som är största grunden till min besvikelse är att för 7000kr som ett komplett classic chassi kostar så är det aldeles för låg kvalité, jag är inte priskänslig men jag förväntar mig att när jag betalar samma pengar för ett chassi som man kan köpa en komplett dator för så ska grejorna passa och att det ska finnas en vettig manual.
Ett tips till alla som ska köpa är att kompletera med ett extention kit och extra värmepasta samt att ha ett stor tålamod.
´
Nu är iallfall allt monterat och funkar som det ska utom rätt kylning för grafikkortet, dock så behöver jag nog byta hårddisken för den låter allt för mycket.
Redigerat av Prism, 16 februari 2008 - 20:33.
Postad 16 februari 2008 - 22:59
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Hej igen,
Funderar på att byta mitt grafikkort, någon som har ett tips på ett kort som funkar med Borg VGA - Heatpipe GPU Cooler och som klarar av Bluray samt har hdcp stöd. Jag kommer inte att spela på datorn utan den är bara till för att se på film.
/P
Redigerat av Prism, 17 februari 2008 - 13:46.
Postad 22 februari 2008 - 22:52
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Jag byte ut min Seagate 3,5" disk som var monterad i en Vertical Silent mot en Samsung 2,5" disk som har silent seek. Gissa om det blev tvärr tyst i chassit! Om man ska höra disken så måste man lägga örat direkt emot lådan och att det är tyst i rummet. Så har du inget behov att lagra större mängde filmer/ musik i HTPCn så rekomenderar jag starkt att ta en 2,5" disk. Min seagate 3,5" disk lät som en hårfön i jämförelse, ändå så provade jag med två olika 3,5" diskar.
Postad 24 februari 2008 - 22:15
snokke
-
snokke
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Prism.
Postad 01 mars 2008 - 23:57
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Här kommer en liten uppdatering.
Jag har haft problem med vertikal silent boxen som luktar gummi och det gör den ordenligt, doften är så stark att den känns i hela rummet även fast den är monterad i lådan utan fläktar. Flickvännen sa bestämt att den måste bort för det luktar kondomfabrik i hela vardagsrummet:)
Jag har byt grafikkort och jag köpte ett Albatron GeForce 8600GT DDR2 Dual-DVI 512MB, det första som jag fick fungerade inte alls utan bilden vart randig. Fick ett nytt kort hemskickat och det kortet fungerar i cirka 5-10sekunder sen så försvinner bilden. När jag provar kortet i en annan dator med orginalkylaren så funkar det bra. Vet inte riktigt vad det kan vara, kanske det beror på hur jag ansluter kylarblocket, men det känns väldigt konstigt att den stänger av så snabbt.
För övrigt så snurrar datorn på och det är verkligen en fröjd att ha en knäpptyst dator. Jag gjorde en specialmontering av kylaren till nordbryggan som jag kopplade ihop med kylaren till processorns kylare som sedan är kopplad till den högra kylflänsen. Var lite orolig att det inte skulle funka och att CPU skulle inte kunna kylas tillräckligt men det gick bra och efter en timmes stresstest så låg temperaturen på 65grader vilket är okej tycker jag.
Postad 08 mars 2008 - 18:46
Unregisteredeae16f67
-
Unregisteredeae16f67
-
Användare
-
-
159 inlägg
Min maskin tickar också på utan bekymmer.
Har fortfarande inte fått VFD:n levererad så silverstone agget är inte insmort med kylpasta alls men det funka ändå.
Det enda jag har problem med är min hdmi switch där 2 utgångar gårtill tv:n som har 1366x768 och den andra till projjen som har 1280x720.
När jag skall byta apparat så hittar inte mitt grafikort rätt upplösning för resp.apparat!!
När jag t.ex. byter från tv till proj så finns inte längre alternativet 1280x720 i datorns kontrollpanel att välja längre... utan istället 1280x1024, 800x600 och en till..
Men när jag rycker ut hdmi kontakten som går till tv:n när jag skall kolla på proj så funkar det...då kommer rätt upplösning fram i bildskärmsinställningarna...
Knepigt..
Men annars är det underbart med en helt TYST dator...
Nu är det min Topfield 5700pvrhdmi digitalbox jag stör mig på...
Postad 15 mars 2008 - 19:57
Haberg
-
Haberg
-
Användare
-
-
107 inlägg
Men med dagens svala proppar så är det verkligen inga problem med passiv kylning (men du bör ju inte ställa in en HFX i ett stängt skåp eller så....) 
Hur mycket luft måste man ha runt lådan? Min plan är att stänga in en HFX mini i ett skåp med uppborrade 10cm hål i bakkant (typ 2 st eller så), blir det för lite?
Tänkt uppsättning: -Onboard-grafik om jag kan verifiera att 1080p fungerar utan problem -FloppyDTV för satellit EDIT: FloppyDTV-S2 när den nu kommer ska det vara så klart! -I övrigt inga önskemål, förutom att proc ska klara av 1080p, ska alltså inte spela på burken.
Jag undrar också hur pass mycket luft som behövs runt lådan. Har samma planer som ovan, ställa in en HFX mini metal i ett skåp med hål i baksidan. Är det överhuvudtaget möjligt eller blir det på tok för varmt? Kan tänka mig en fläkt (120 mm) i värsta fall.
Postad 27 mars 2008 - 18:39
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
kan ingen lägga upp lite bilder på sin HFX mini? jag sitter och funderar mellan mini metal black och mini acryl black, men de enda bilderna jag kan hitta på de båda är rätt kass
en till fråga, har folk grafikkort i sina minis? vore nice att ha ett, men undrar om nån har koll på vad som går i den utan att det blir för varmt
Postad 26 juli 2008 - 14:16
mats2442
-
mats2442
-
Användare
-
-
207 inlägg
SM i sent svar
Jag har ett 7600GT i min mini.
Byggde nämlgen en mini som min arbetsstation. Klart trevligt med en tyst burk på skrivbordet.
Håller för tillfället på med att skaffa delar till nummer två men nu blir det en classic som HTPC.
Silverstone nätagget är ju självskrivet om det ska bli tyst. Ett P5K/EPU passade bra som planka tyckte jag. Vågade inte riktigt satsa på ett G45 kort plus att jag behöver nått att driva CRT:n med tills jag skaffar en plattis.
Iom prissänkningarna på E8500 så var det ju bara att ta för sig på en sån. 3.5" diskar är portförbjudna i mina HFX burkar då de låter för mycket utan det blir en 160GB 2.5" 5400 varv istället. Tyst och sval  . Lagringen har jag en server för stående i förrådet. Där kan den bullra utan att den stör nån men åter till det där med bild, ett Radeom 3650 bör väl räcka till ett tag.... Minnen kommer jag att ta från servern iom att jag har 8Gb på väg in till den så blir det 2 GB över till den här.
Kvar att skaffa är ett bra DVB-S kort och ett capturekort så att jag kan ta över lite från gamla VHS band
Postad 28 augusti 2008 - 10:58
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Om man köper classic funkar vertical cooling då? Har 3 diskar i min htpc idag och är lite fundersam. Måste bli classic då jag inte hittat någon hddvd/bluray combo med slot-in  Eller vad säger ni andra?
Postad 20 september 2008 - 20:08
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hejsan alla.
Kan man stoppa i ett prestandakort liknande Ati 4870 i classic modellen?
Tänkte köpa en SSD disk ett nätagg med fläkt och en Q9550 eller E8500 processor.
MVH nborve
Redigerat av nborve, 20 september 2008 - 20:10.
Postad 21 september 2008 - 05:05
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Om man köper classic funkar vertical cooling då? Har 3 diskar i min htpc idag och är lite fundersam. Måste bli classic då jag inte hittat någon hddvd/bluray combo med slot-in Eller vad säger ni andra?
det finns blurayläsare ute nu, som passar minin... fast inte hddvd vad jag vet http://www.mcubed-te...glish/index.htm kolla deras webshop
Postad 21 september 2008 - 10:16
mats2442
-
mats2442
-
Användare
-
-
207 inlägg
Vertical silence togs ju fram till classicen från början så nog borde den funka men var är Magnus när han behövs
Jag kör ju med hemsnickrade lådor till mina 2.5" diskar.
Kan för övrigt meddela att det blev ett floppydtv-s2 som satelitkort och ett cinergy HT för Capture. Burken står vid mina fötter för tillfället. Måste dock köra utan lock tills jag får tag i en nordbryggekylare till, sydbryggan blir varm på p35 kort....
Postad 22 september 2008 - 07:53
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Hejsan alla.
Kan man stoppa i ett prestandakort liknande Ati 4870 i classic modellen? Tänkte köpa en SSD disk ett nätagg med fläkt och en Q9550 eller E8500 processor.
MVH nborve
Funderade på samma häromdagen. Beror väl mest på om psu'n klarar av kortet har jag förstått. Har också kommit fram till att jag skulle vilja ha hfx classic lådan. Men kan ju hända att man vill använda t.ex. ett 4870. Gäller alltså att hitta en tillräckligt kraftig fläktlös psu som dessutom passar i lådan. Silverstones kraftigaste ligger på 450W men det passar inte i classic p.g.a djupet på den psu'n. Edit: Undrar om denna psu är bra?
Redigerat av andersos, 22 september 2008 - 11:20.
Postad 23 september 2008 - 19:35
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Har en vattenkyld dator idag som jag har ett 620w nesteq agg till, det stod att det skulle vara tyst ja till och med 0db ibland. detta stämde dock ej så jag bytte 120mm fläkten till en noctua 800 och ja nu är den tyst
plockade ihop en dator till min brorson och där blev det ett coolermaster 620w och jag måste säga att det var tyst.
Men tittar man på recensionerna på prisjakt så fick jag väl det agget som fungerade
Det blir bara så jäkla dyrt, man får räkna med en 7 tusen spänn bara för låda och komponenter till lådan,,,,men men man kan väl använda lådan igen och igen. Annars får det bli en ny Zalman reserator, fungerar bra men lite stor.
Vattenkylning på E6850, 8800GTX och då en noctua fläkt på agget så nu är det bara en ssd som jag suktar efter till det bygget  men är så sugen på en Classic till det nya bygget (nytt bygge pga av att lilla damen också vill ha en bra dator och ja då skall vi inte förorena rummet med en massa oväsen).
Men kylflänsen klarar iallafall av ett 4870 kort? HFX Mini flänsen klarar väl ändå inte av det?
Postad 23 september 2008 - 19:53
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Kanske bäst att fråga MCubed (HifiATX) om man kan stoppa ett 4870 i classicen.
Redigerat av andersos, 23 september 2008 - 22:48.
Postad 23 september 2008 - 19:58
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
sant, får kolla vad man kan få in i en mini också, både vad som gäller processor och grafikkort.
Minin e ju riktigt snygg  men samtidigt vill man ha lite prestanda.
Postad 23 september 2008 - 22:59
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Kan tänka mig att man måste hålla sig till classic om man är ute efter prestanda jo.
Postad 24 september 2008 - 09:53
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
nborve: registrerade mig på Mcubed forum. Där pratas det om 4850 i classic. Vet inte hur stor skillnad det är mellan 4850 och 4870 i värme, men det kanske blir svårt.
Postad 24 september 2008 - 12:46
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Kanon, skriv en rad om du får reda på något matnyttigt, själv slängde jag iväg ett mail till mcubed supporten där jag frågade om både grafikkort och processor. Jag skriver en rad när de har svarat.
Postad 24 september 2008 - 18:46
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Fick väl egentligen inget roligt svar från mcubed men här kommer det. Hi, Generally in a HFX mini case you can passive cool a CPU that consumes Max 65W. In a classic max. 80Watt. You can passive cool a graphics card with a consumption of less than 45 Watt. The graphic card shouldn’t be too big if you want to build it in a mini. och så lite ot, kollade upp delar som man kan sätta i andra HTPC chassin. För att kyla processor, grafik och ett förhoppningsvis någorlunda test agg. http://www.dustinhom...010127085.aspx# http://www.dustinhom...5010144254.aspx http://www.dustinhom...5010126136.aspx 2st http://www.dustinhom...e_Prisjakt_6180
Postad 24 september 2008 - 20:17
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Jo han på mcubed forumet som hade 4850 i sin classic körde med 10 pipes på kortet. Varav 2 var kopplade till en extern heatpipe kylare. Så man måste lägga till kylare tydligen. Verkar att hfx är designade för enbart htpc bruk.
Redigerat av andersos, 24 september 2008 - 20:20.
Postad 25 september 2008 - 08:14
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Jag var tvungen att registrera mig
Jag mailade en kille som sa att han körde 300w agget och ett 4850 med bara original rören.
Får se ifall han svarar. Han skrev att han hade kört doom3 i några timmar utan problem.
Postad 25 september 2008 - 12:02
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Några timmar ja. Sen blev det för varmt. Visst kan man köra heta grejer i hfx, men då måste man modda litet med externa kylare.
Postad 30 oktober 2008 - 18:11
3DBlaster
-
3DBlaster
-
Användare
-
-
237 inlägg
Om det finns intresse, så har jag en Classic labb maskin som jag testar "gränser" med: http://www.tystpc.nu...t...&highlight=Just nu har jag detta i den: Moderkort Intel DX38BT CPU: Intel Q9550 E stepping (45nm) Minne 2st Corsair DDR3 minnen Grafikkort Nvidia 9600GT (65nm) Hårddisk 1st OCZ Core SSD 128GB MVH /3DBlaster Den är inte så snygg nu ... men så blir det efter ett par år och alla ombyggnader den är som skat för labb och resultaten kommer kanske att kunna hjälpa någon i sitt val av hårdvara.
Postad 30 oktober 2008 - 21:18
Electrified
-
Electrified
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Om det finns intresse, så har jag en Classic labb maskin som jag testar "gränser" med: http://www.tystpc.nu...t...&highlight= Just nu har jag detta i den:
Moderkort Intel DX38BT CPU: Intel Q9550 E stepping (45nm) Minne 2st Corsair DDR3 minnen Grafikkort Nvidia 9600GT (65nm) Hårddisk 1st OCZ Core SSD 128GB
MVH /3DBlaster
Den är inte så snygg nu ... men så blir det efter ett par år och alla ombyggnader den är som skat för labb och resultaten kommer kanske att kunna hjälpa någon i sitt val av hårdvara. 
Lite O.T. kanske, men. Hur funkar SSD disken för dig? Själv har jag en OCZ Core V2 SSD 60GB, och den har blivit sjukt slö. Att installera program och spel tar riktigt lång tid. Installerade senast Office 2007 idag, det tog mig över 1 timme  Det är nästan som att disken ibland fryser till och är helt död, för att senare vakna till liv igen. Har hört lite om att det ska vara strul med dessa SSD diskar fån OCZ.
Postad 01 november 2008 - 16:12
3DBlaster
-
3DBlaster
-
Användare
-
-
237 inlägg
Inga problem med den än så länge... peppar peppar---- :-)
/3DBlaster
Postad 27 november 2008 - 15:30
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hej alla.
Jag har nu skaffa mig en HFX Mini och undrar vilket grafikkort man kan stoppa i, vill ju ha så bra som möjligt
mvh nborve
Postad 24 april 2009 - 19:51
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Svaret kanske kommer lite sent, men jag har ett nvidia 8600GT i min HFX Mini, och det är på gränsen att det går rent värmemässigt. Nu är kortet lite gammalt (byggde datorn för ett år sen) så jag vet inte vad som gäller nu. Grafikkortstillverkarna specificerar ju aldrig TDP eller sånt, så det är väldigt svårt att avgöra genom att enbart kolla på specifikationerna.
Mitt grafikkort har vart uppe i 90 grader när jag spelat en längre stund. Det ligger visserligen under max tillåtna gräns (tror den ligger på 105 grader), men det är definitivt inte ok. Grafikkortet i sig är inte ens speciellt bra, det var väl bland de billigaste man kunde köpa om man ville spela spel. Jag har hoppats på såna där Hybrid-SLI och Hybrid-Crossfire lösningar, men de verkar stå stilla... Skulle va kul om det kom lite effektivare grafikkort, det gick ju bra på processorsidan.
Redigerat av kusling, 24 april 2009 - 19:59.
Postad 25 april 2009 - 07:45
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Funderar på att stoppa i ett ati4650 i mitt hfx mini. Sägs vara relativt strömsnålt, bästa performence per watt. I 2d nedklockas kortet vilket borde göra video till en nonissue.
Postad 29 april 2009 - 11:09
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Nej inte för sent ännu 
Uppgraderade min stationära och har inte byggt klart HFX mini.
Tänkte att en c2d8400 borde fungera fint tillsammans med just ett 4650 kort.
Har två OCZ solid state diskar hemma som skall in när jag köpt resterande komponenter
Hur ser era byggen ut och presterar de bra? Vad skulle ni satsat på idag?
Som sagt, hade varit kul att spela lotro på plasman
MVH NBorve
Redigerat av nborve, 29 april 2009 - 11:12.
Postad 14 maj 2009 - 15:24
Hazzle
-
Hazzle
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej, jag köpte en "färdig" HFX MINI HTPC 7200 500GB VISTA på www.kylning.com för ca 2år sedan. Har nu bestämt mig för att uppgradera lite. Här är de delar som jag bytt ut/lagt till: OCZ 2.5# VERTEX SERIES 30GB SATA/300 SSD GIGABYTE GA-E7AUM-DS2H S-775 HDMI MATX? INTEL CORE 2 DUO E4700 2.6GHZ 2MB 800MHZ S-775 CORSAIR 4GB DIMM DDR2 800MHZ PC6400 CL5 (2X2GB)? x2 ARCTIC SILVER 5 KYLPASTA (3.5 GRAM) x3 HFX NÄTDEL EXTERN FÖR HFX MINI 280W -Startade inte med det gamla agget. HITACHI ULTRASTAR A7K1000 1TB 7200RPM SATA/300 32MB x2 FLOPPYDTV DIGITALTV DVB-T BOXER FIREWIRE Eftersom processorn ligger mycket närmare väggen på chassiet som heatpipe-rören ska leda till, så fick jag böja om dem helt och hållet. Tog säkert 3h innan jag vart nöjd, lite nervöst är det allt att böja dem... Är mycket nöjd i det stora hela, kör 1080P på min Pioneer Kuro PDP-LX5090 och det flyter på som smör i solsken. Dock så är jag bekymrad över värmen från nordbryggan. Har inte kollat exakta tempen men tippar på 80-90c.. Är det någon annan som har det problemet? Jag får ett felmedd. på grafikkortet efter några h körning, som jag tror är värmerelaterat. "Windows has stopped the device because it reported problems (error code 43)" Detta tyder på ett fel i hårdvaran. Jag ska testa att sätta dit en fläkt för att se om det hjälper, i så fall ska jag hitta något passivt kylnings-alternativ. Det ska vara helt fläktlöst. Frågan är om en " mCubed HFX Borg HBC Heatpipe Bridge Cooler" kan lösa detta problem, ser ingen spec. på vad den klarar i (watt) värme. Kör nu Windows7 Ultimate RC x64, och måste säga att jag är riktigt imponerad. Alla drivrutiner och program funkar som de ska (frånsett grafikkortet) MCE har fått ett snabbare och snyggare GUI
Postad 05 september 2009 - 18:06
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hej.
Jag har ett mini chassi hemma men inget nätagg.
Ser att det säljes för 1800:- och det är väl lite i överkant för ett agg, därför undrar jag om det finns ett annat agg som man kan använda (någorlunda tyst)? Vill gärna bygga en htpc med detta chassi men priset springer ju iväg fort om agget kostar 1800.
//nborve
Redigerat av nborve, 05 september 2009 - 18:52.
Postad 07 september 2009 - 14:42
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1 064 inlägg
Hej.
Jag har ett mini chassi hemma men inget nätagg. Ser att det säljes för 1800:- och det är väl lite i överkant för ett agg, därför undrar jag om det finns ett annat agg som man kan använda (någorlunda tyst)? Vill gärna bygga en htpc med detta chassi men priset springer ju iväg fort om agget kostar 1800.
//nborve
Beroende på effekt du behöver så finns för runt tusenlappen och uppåt. Man behöver nåstan alltid betydligt mindre än man tror. En effektmätare från Classe Ohlson är kanoners o ha
Postad 07 september 2009 - 15:51
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Jag bytte mitt geforce 8600GT till ett radeon 4650 i min hfx mini, det funkar klockrent.
Postad 08 september 2009 - 19:30
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Jag bytte mitt geforce 8600GT till ett radeon 4650 i min hfx mini, det funkar klockrent.
Har du testat några spel och hur flyter de isåfall? Vill gärna installer LOTRO på en blivande HTPC
Postad 13 september 2009 - 11:10
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Har du testat några spel och hur flyter de isåfall? Vill gärna installer LOTRO på en blivande HTPC 
Jag lirar mest RTS (Supreme Commander), och det flyter på bra. Men jag kan ju inte ha så höga grafikinställningar. Med mitt nvidia 8600GT lirade jag WoW, WAR, COD4 osv, och det flöt också på bra, men med relativt låga inställningar då. 8600GT kortet var väl bara lite söligare än HD4650. Det beror nog mest på hur mycket du bryr dig om grafiken  Jag bryr mig inte så jättemycket, huvudsaken är att man inte måste lira på nån dålig upplösning samt att det flyter på bra. Jag brukar köra i 1280*1024 med låga settings, eller 1024*768 och medium settings. Men jag har ju en HFX mini också, vill du ha bättre prestanda men ändå tyst så kanske en HFX classic kan va nåt.
Postad 08 december 2009 - 22:10
Wilgot
-
Wilgot
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Hej
Jag undrar lite vad ni rekommenderar för CPU till en HFX micro M2.
Sen, vart får man tag i ett lämpligast?
/W
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|