Hur gör jag för att få ut en 1080p/24 signal från min Mac Mini dual core?
Jag använder VLC och har en mkv-fil x264 i 1080p.
Enda inställningen jag kommer till är 1080i, sen tar det stopp.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
12 relaterade trådar
Postad 14 November 2007 - 20:45
Tjena!
Hur gör jag för att få ut en 1080p/24 signal från min Mac Mini dual core? Jag använder VLC och har en mkv-fil x264 i 1080p. Enda inställningen jag kommer till är 1080i, sen tar det stopp. Postad 18 November 2007 - 01:25
Jag funderar på att köpa en Mac Mini 2,0 GHz Intel Core 2 Duo, men efter läst lite i tråden verkar det som om det är problem att ansluta med an DVI-HDMI-kabel så de flesta rekommenderar VGA. Jag har en Pioneer plasma av modellen PDP HDE och där finns inga ingångar i TVn, allt kablage går in i en liten låda som sedan endast har en sladd upp till TVn. Det jobbiga med lådan är att VGA ingången finns på FRAMSIDAN! (dvs blir inte snyggt)
Har däremot hittat en kabel - VGA->komponent - kan det funka tro? Då är det ju samma upplösning som i VGA utgången bara att den delas upp i komponent kontakter? Då borde det inte bli overscan eller brevlåda. Erkänner att jag inte är mästare på det här, men kanske någon här har råkat ut för liknande i-landsproblem och har en lösning? Redigerat av valmont74, 18 November 2007 - 01:26. Postad 18 November 2007 - 10:58
jag har kört med DVI-HDMI hela tiden och det har fungerat för mig. nu kör jag LCD istället, så de kanske inte är likadant. annars har jag testat VGA till CRT-skärm och de gick utan problem de också, måste vara vissa modeller den säger ifrån till...
Postad 18 November 2007 - 11:53
Jag kör också med DVI-HDMI och det fungerar utmärkt.
Har också LCD som föregående dock. Postad 18 November 2007 - 16:11
Har också funderingar på att skaffa en Mac Mini och använda som medialösning. Tanken är att den skall kopplas samman med en Samsung LCD-TV och förstärkare. Lite funderingar:
1. Funderar på bildlösning om inte DVI -> DVI är den bästa lösningen? Här är det många som skrivit om VGA som en bra lösning (gäller kanske inte LCD:s?) och DVI -> HDMI, som också är en teknisk möjlig lösning. Helt enkelt - vilket är den bästa bildlösningen? 2. Ljudet antar jag är smartast att köra optiskt till förstärkaren? 3. Hur är ljudet med lösningen ovan jämfört med Squeezebox eller Sonos lösning? Jag kan ta att jag "måste" ha skärmen på (finns väl lösningar á la Remote Buddy + Touch/Iphone som kan vara en lösning till det problemet). Men frågan är alltså om det skiljer mycket på ljudkvaliteten? Kommer säkert kommer fler frågor Postad 18 November 2007 - 22:06
Jag funderar på att köpa en beg. Mini för att koppla in till min Sony LCD, istället för att koppla in min MBP hela tiden när jag ska kolla på mina serier var och varannan dag
Vilken är den "klenaste" modell jag kan köpa, men ändå kunna spela upp 720p mkv filer utan några problem. Postad 19 November 2007 - 07:54 1. DVI-DVI och DVI-HDMI motsvarar väl samma kvalitet, beror bara på vilken ingång du har på TV:n/recievern. Allt jag vet är att min mini ställde in sig själv på TV-upplösningen första gången jag pluggade in och startade, och de tycker jag verkar vara den bästa lösningen 2. optiskt blir ju 3.5mm tele <-> toslink. själv kör jag 3.5mm tele <-> 2*RCA eftersom jag har stereostärkare, men de e ju som de e... 3. Är du orolig för ljudkvaliteten så finns bra externa ljudkort via USB. Men för mig så fungerar ljudet bra. 720p tror jag du behöver 1.83Ghz-modellen, osäker på ram, men jag skulle sikta på 1gb(de kan du ju köpa separat och plocka i, inte svårt, finns guider på nätet) Postad 19 November 2007 - 12:53 I teorin blir det bäst bildkvalitet med DVI->HDMI anslutning. Om man har en dålig skärm (dvs som inte är anpassad för datoranslutning via HDMI) så funkar det inte bra och då får man använda VGA. Det som styr är alltså TVns signalhantering. Det bästa är att prova eller att kolla i forumen att en speciell modell verkligen fungerar till 100% med datasignal via HDMI. Postad 19 November 2007 - 17:11
Med all respekYoshimitsu svar så vore det kul om någon som har både Mac Mini och Squeezebox inkopplat till samma system med bästa förutsättningar kunde värdera hur Mac Mini ljudet står sig mot Squeezeboxen!?
Tack för de andra svaren dock! Postad 19 November 2007 - 17:11 om du läst tidigare i tråden har du sett att många klagar över framedrops vid 1080p. jag ville vara på den säkra sidan och köpte 2ghz, dessutom får man ju dvd-brännare(superdrive) då, istället för DVD/CD-RW vilket det är på 1.83ghz-versionen. Postad 19 November 2007 - 23:02 om du läst tidigare i tråden har du sett att många klagar över framedrops vid 1080p. jag ville vara på den säkra sidan och köpte 2ghz, dessutom får man ju dvd-brännare(superdrive) då, istället för DVD/CD-RW vilket det är på 1.83ghz-versionen. aha ok, tackar. väntar nog till efter jul, men är väldigt sugen på en mini och en bra Nas server. Postad 20 November 2007 - 14:23
Okej, here's the deal.
Jag behöver mer lagringsutrymme i min Mini. Funderade först på att byta ut disken mot en större, men det blev både dyrt och krångligt, så jag började titta på externa lösningar. Kollade först på "stack"-modellerna, men.. imponerades inte sådär jättemycket. Såg sen att MyBook hade fått bra recensioner, så jag letade upp denna som kan köras via FW. Perfa till Minin. Nu till problemet. Jag är orolig för att jag har blivit bortskämd av den otroligt tysta Minin och att MyBooken ska låta störande mycket, skapa resonans osv. Är verkligen allergisk mot saker som lever om. Förutom högtalare då. Någon som kan stilla min oro? Postad 20 November 2007 - 20:47
Hej!
är helt ny på detta med mac... undrar hur man ställer in så att en viss bild visas med en viss film i front row? MVH Erik Postad 21 November 2007 - 01:25
mybooken låter inte så fruktansvärt, klart att den snurrar igång om man söker på den, men sen tystnar den igen.. så fungerar iaf min essential edition 320gb. den skapar lite resonans om den ligger ner, men står den på sina små tassar så är den knäpp tyst
hur menar du väljer bild till film i frontrow? man startar en film som vanligt genom att trycka på play. bilden som "förhandsvisas" är första framen i klippet. Postad 21 November 2007 - 06:44
Låter ju helt okej om det är så Vet inte om jag ska ha den stående eller liggande, men om jag blir tvungen att ha den liggande kanske man kan sätta möbeltassar under, för att dämpa resonansen. Tack för svaret! Postad 21 November 2007 - 07:13
eller så lägger man in en preview.jpg i samma mapp som filmen, t.ex omslaget. Då ska det synas i FrontRow. Detta enligt 123macmini.com. MVH Kribban Postad 21 November 2007 - 09:58
Alltså jag har testat med några mkv-filer och då syns inte första framen i filmen som omslag Kan dock spela dem med perian instalerat Sedan har jag även läst detta med preview.jpg på några ställen på internet men jag får det inte att funka, någon som testat? jag läste någonstans att detta endast funkar om man lägger den i en katalog med ts-filer... MVH Erik Postad 22 November 2007 - 17:13
Försökte hitta en bra liten 2.1-receiver med optiskt som inte är för dyr, men det var ju inte helt.
Därför - är det stor skillnad i ljudet mellan analog och optisk anslutning tycker ni som har testat båda? Postad 23 November 2007 - 18:47
Hur gör man? Postad 24 November 2007 - 13:00
Hej! Du bör kunna ställa in upplösningen på skärmen under systeminställningar -> bildskärmar. Min mac mini känner iaf av min TVs alla upplösningar utan problem! mvh, Edvard Postad 03 December 2007 - 15:59
Ni som kör med Mac Mini till både tv och projektor, kör ni med en splitter eller switch?
Har funderingar vad som blir bäst om man kör med vga sliptter eller hdmi, verkar vara mindre problem om man kör med vga. Blir ju mindre kostnad också då kablarna är billigare när man behöver längder runt 10m och de är inte lika känsliga för störningar. Postad 04 December 2007 - 00:18
Står och väger mellan en Mini och en Dvico tviX. Dubbelt pris för Mini som och andra sidan är en dator:P Men jag tänkte mer i uppspelningssyfte till projektor. Vad är att rekommendera, kräver bra bild och ljud.
Postad 04 December 2007 - 07:43
som du säger, macen kostar dubbelt, men är å andra sidan en komplett dator. i tvixen kan du sätta in fetast hårddisk för en liten slant, de blir lite svårare i macen... ska du bara ha den till uppspelning/lagring så är nog tvixen bäst, men vill du även kunna surfa och göra andra saker så är macen bäst. jag tycker bildkvaliteten är helt okej, har iofs bara provat den på min hyundai imagequest q320 och några crt-skärmar... Postad 04 December 2007 - 23:38
jag har köpt en mac mini till hemmabiosystemet och har stött på ett jobbigt problem
Min receiver vill inte spela upp digitalt ljud i multi-room läget, så jag kan bara köra analogt ljud för full fuktionalitet. det digitala ljudet är så mycket bättre än det analoga så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga då minin bara har en kombinerad digital och analog ljudutgång, altså går det inte att göra det på samma gång. Hur gör man för att få både digitalt och analogt ljud på samma gång? alternativt förbättra det analoga ljudet? tacksam för svar! Postad 05 December 2007 - 22:28
instämmer med föregående talare... eller köper en ordentlig kabel... mitt ljud är bra, kör iofs inte digitalt över huvud taget, men ändå...
Postad 08 December 2007 - 12:07
Har nu fått min Mini Mac 2.0Ghz, allt är frid och fröjd dock har jag tre issues.
1. Bilden hackar väldigt och det laggar när jag spelar upp en 720p mkv film i Front Row som ligger lokalt på macen. 2. Jag får inte heller till det med iTunes och smb share, jag kommer åt min smb share utan problem, dock får jag inte till det hur iTunes lägger til infon från den (försvenskat) sharen? Eller är det inte alls den vägen man tar när jag vill spela upp material från min Win XP dator? 3. Hur gör ni när ni spelar upp/lägger till FLAC i Front Row? Redigerat av Mr_Empa, 08 December 2007 - 12:27. Postad 08 December 2007 - 18:25 Itunes stödjer väl inte FLAC? Postad 08 December 2007 - 19:51
Ja inte vet jag Postad 09 December 2007 - 15:06
Whooooohoooooo
Frugan fick tillbaka mycket pengar på skatten och nu är min julklapp på väg 1 st Mac Mini 1,83 ghz 1 gb ram 1 st wireless keyboard och Mighty Mouse 1 st Elgato EyeTV Diversity Jag längtar redan MVH Kribban P.S Jag älskar min fru Postad 09 December 2007 - 15:18
Jag kör filmfiler med VLC (just nu är Mac Minin ansluten med VGA till en plasma) och ser att på tv-serier (som annars täcker upp en hel 16:9-skärm) så blir det en väldigt liten "letterbox" effekt. När jag kör samma filmfil på min Xbox (XBMC anlsuten med komponent) så blir det ingen letterbox utan bilden täcker upp hela skärmen. Jag TROR att bilden inte är squeezad något på Minin, men kan inte svära på det. Kommer de svarta fälten för att en Xbox Media Center alt TVns komponentingång har en overscan som inte VGA ingången eller en dator har?
Kan jag räta ut bilden på något sätt eller skapa en liten overscan i VLC så att jag blir av med letterboxeffekten? Postad 09 December 2007 - 16:18
Grattis! Den som ändå hade det så bra Wireless keyboard är riktigt snyggt och skönt att skriva på, det blir du inte missnöjd med Postad 10 December 2007 - 10:33 Filerna är väl 720 punkter höga medan din skärm är 768 punkter hög. Misstänker att SwitchXres eller DisplayXConfig (sök i forumet) kan hjälpa dig. Annars får du leka med TV-inställningarna. Jag känner inte till om det finns någon mediaspelare som klarar av att "dra ut" filmerna till Mac. Att det går på din Xbox tror jag beror på att mediaspelaren automatiskt skalar upp filmen. Eftersom det rör sig om såpåss få punkter så blir det ingen tydlig skillnad. Redigerat av clnr, 10 December 2007 - 15:14. Postad 10 December 2007 - 15:31 Tack! Jag får testa mig fram med tipsen, läste lite om programmen och Display Config X verkar låta som rätt pryl.Filerna är väl 720 punkter höga medan din skärm är 768 punkter hög. Misstänker att SwitchXres eller DisplayXConfig (sök i forumet) kan hjälpa dig. Annars får du leka med TV-inställningarna. Jag känner inte till om det finns någon mediaspelare som klarar av det till Mac. Att det går på din Xbox tror jag beror på att mediaspelaren automatiskt skalar upp filmen. Eftersom det rör sig om såpåss få punkter så blir det ingen tydlig skillnad. Frontrow verkar bara vilja spela upp filmfiler som ligger i iTunes (dvs typ bara .mov) går det inte att få så att den spelar upp avi, mkv och sånt som streamas över nätverket från mina PC hårddiskar? Jag hade tänkt försöka byta ut min Xbox, men just nu verkar XBMC ha det bästa gränssnittet för bild, musik och video (bortsett från att den inte klarar att spela upp .mkv då)... Om inte Frontrow klarar det kanske man får köra med en annan spelare om det finns... Postad 10 December 2007 - 15:49
Frontrow hittar även det som ligger i Movies-mappen. Har du prövat att göra ett alias (genväg) till dina nätverksdiskar och lägga det i Movies-mappen? (Kör engelskt språk på min MacMini, med det borde väl heta Filmer på svenska antar jag...). Så har jag gjort med min externa hårddisk där jag har en del film och foton.
Mha av FrontRow kan jag spela allt som QT klarar (dvs. även MKV, men det förutsätter att du har Perian installerat) på min MacMini. [edit: förklarade lite bättre vad jag menade] Redigerat av clnr, 10 December 2007 - 17:28. Postad 10 December 2007 - 17:43 Tack! Det funkade med alias, och jag lade till Perian. Nu stötte jag däremot på ett nytt problem - jag kan se filmfilerna, men när jag börjar spela så ser man kanske en halv sekund, sedan blir det svart men ljudet är kvar. Jag har slagit av skärmsläckare (något som spökade när jag startade från första början), men vad kan det bero på. En QT inställning eller något som du lyckades lösa innan allt funkade? Postad 10 December 2007 - 19:38
Det har jag aldrig upplevt. Gäller det alla filtyper? Gäller det bara filer på nätverksdiskar? I så fall kan det kanske vara så att överföringen är för långsam. Pröva att lägga en fil direkt i Filmer-mappen och pröva om det fungerar. Postad 11 December 2007 - 21:58 Jag testade att lägga över avi filen lokalt, men den uppförde sig likadant - ljud men ingen bild. En mkv-fil spelades upp, men bara med 2.0 ljud (blir 5.1 i VLC) och den hackade till rejält då och då. Postad 12 December 2007 - 16:24
Har du gjort åtminstone punkt 1-4 som ståri det här inlägget: https://www.minhembi...amp;pid=1581513 ? Du måste ställa in Perian att skicka ut 5.1 ljud. För ditt första problem: Fungerar det i Quicktime om du prövar stand alone? Borde inte göra det eftersom Frontrow använder QT för uppspelning. Annars har jag ingen idé. Efter att ha gjort det som står i inlägget jag länkade till så fungerar allt som stöds av Perian/QT. Redigerat av clnr, 12 December 2007 - 16:25. Postad 13 December 2007 - 10:41 Tack! Det funkade med alias, och jag lade till Perian. Nu stötte jag däremot på ett nytt problem - jag kan se filmfilerna, men när jag börjar spela så ser man kanske en halv sekund, sedan blir det svart men ljudet är kvar. Jag har slagit av skärmsläckare (något som spökade när jag startade från första början), men vad kan det bero på. En QT inställning eller något som du lyckades lösa innan allt funkade? Har inte hängt med i tråden på ett tag men du kör Leopard eller? Det är en bugg i antingen perian eller Leopard. Detta uppstår när man har en .srt (subtitle-fil) tillsammans med filmen. Då blir det svart precis när texten kommer fram. Vet inte om det finns någon lösning på detta ännu... men lär komma. Postad 13 December 2007 - 19:23 Tack! Där har vi problemet - jag kör LeopardTack! Det funkade med alias, och jag lade till Perian. Nu stötte jag däremot på ett nytt problem - jag kan se filmfilerna, men när jag börjar spela så ser man kanske en halv sekund, sedan blir det svart men ljudet är kvar. Jag har slagit av skärmsläckare (något som spökade när jag startade från första början), men vad kan det bero på. En QT inställning eller något som du lyckades lösa innan allt funkade? Jag körde Bootcamp i går och installerade Windows Media Center, där funkar utdelning och uppspelning av MKV och övriga filer utmärkt streamat trådlöst över nätverket. Jag kommer säkert återgå till Leoparden när buggen är fixad, för jag gillar verkligen OSet i övrigt. Tack igen för alla tips jag fått Postad 31 December 2007 - 01:27
Nu har jag också beställt en Mac Mini 1.83Ghz med Leopard och trådlöst tangentbord och mus samt en 500GB extern disk.
Känns som mina PC dagar är räknade nu Redigerat av Unregistereddc471864, 31 December 2007 - 01:27. Postad 02 January 2008 - 13:08
XBMC på MAC snart?! http://xboxmediacent...ead.php?t=30074
Postad 02 January 2008 - 13:12 Själv väntar jag till 15:e januari då vi får se vad tomten-jobs har att komma med. Bara det inte kommer en uppdaterad AppleTV/MacMini och en iMac samtidigt. Då blir det svårt att bestämma sig för vad som är viktigast. Postad 02 January 2008 - 13:16
Har nu beställt en Mac Mini 2,0 GHz med trådlöst Apple-tangentbord och mus. Tänkte testa med lite olika filformat och rapportera så fort jag har pluggat in det i hemmabion.
Postad 03 January 2008 - 15:52
Hej!
Funderar på att slå till på en Mac mini och en plasma Panasonic 37PX70. Oroar mig dock för inbränningar vid användande av frontrow. Någon som kan belysa detta? Tack på förhand! Postad 03 January 2008 - 16:58
Permanenta inbränningar är ganska sällsynt på plasma numera. Det är nog ingen fara. Lite ghosting får man dock leva med.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |