Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 31 mars 2010 - 22:07
Captainx7
-
Captainx7
-
Rookie
-
9 inlägg
Tänkte jag skulle ge er lite info om det problem jag fick på min box och hur jag löste det.
Det började för en vecka sedan med att boxen började visa "Stoppa i kortet" titt som tätt. Efter en omstart av boxen så fungerade det igen. Men ett par dagar senare så slutade det att fungera med omstart. Nu sa den hela tiden "Stoppa i kortet". Och när jag då startade om boxen igen så började den att köra "init" om och om igen...klarade inte att starta upp. Och disken lät som den inte kunde spinna upp. Efter ytterliggare en omstart så rabblade den återigen "init" och sedan stannade den på "Pb03" och inget mera hände.
Jag ringde dagen efter till CDs kundservice och dom sa då att det var strömadaptern som var trasig och skulle skicka ut en ny. Idag fick jag en ny strömadapter via posten och testade direkt att byta ut den. Resultatet var identiskt som innan..."init" följt av "Pb03".
Men då hittade jag följande tips via en norsk forumsida:
1. Stäng av boxen helt. Starta sedan boxen så att det första du ser i displayen är 8888.
2. Nu trycker du på OK på fjärrkontrollen, direkt följt av MENU knappen.
3. Om allt gjorts enligt ovan så skall det nu synas 00-- i displayen. Sedan till 01-- och vidare till 04-- innan boxen stänger av sig. Detta förlopp tar ca 5 minuter.
Tydligen så laddar boxen ner mjukvaran igen med detta förfarande.
Nu fungerar min box pefekt igen
Postad 31 mars 2010 - 22:29
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Eftersom boxen är så förbannat seg att starta upp och stänga av sig så har jag låtit den vara igång dygnet runt de senaste dagarna. Upptäckte ikväll att vissa kanaler samt program som jag spelat in fick några millisekunders frysningar av bild/ljud (uppstod ungefär en gång varannan minut).
Efter att ha stängt av och startar om boxen försvann frysningarna. Är detta ett känt problem att boxen inte klarar av att vara igång flera dygn i sträck, utan att drabbas av problem med bild/ljud-frysningar? Någon som uppmärksammat samma sak?
//mrmonk
Postad 31 mars 2010 - 22:51
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Nja, det var väl mer sagt med lite blinkning ,blev nog fel smiley Men lite förundrad kan man bli över att ingenting ändras - och ändå slutar saker att fungera efterhand. - Men en liten vridning får dem att funka igen!
Men vad jag hört så ändrades lutningen på jordaxeln efter jorbävningen i Chile, så det kanske var därför! 
Om problemet visade sig på de kanaler som flyttat till Thor 6 så skulle det kunna bero på att den lägger Vertikal och horisontell polarisation på precis samma frekvens (istället för omlott som de äldre). Det borde betyda att det är lite viktigare med rätt polarisationsvinkel (vridning) av LNB.
Postad 01 april 2010 - 06:06
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
Har någon här haft problem med att boxen inte spelar in program?
Har också haft problem med detta de senaste dagarna och har inte haft problem på säkert ett år. Flera gånger när jag slår på boxen och en inspelning borde vara igång men inte är det så börjar den spela in... Två gånger så fick jag upp EPGn från 1/4 trots att det var den 30/3 resp. 31/3. Gjorde en fabriksåterställning och efter det verkar EPG visa rätt men trots det missade den en inspelning (men en annan funkade).
Postad 01 april 2010 - 06:37
roake
-
roake
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Skulle spela in CSI trilogin men både tisdagen och onsdagens avsnitt spelades inte in.
Tisdagens han jag se att inte inspelningen startade på så den startade jag manuellt någon minut in i programmet.
Men under gårdagens avsnitt tittade jag på fotbollen så jag missade att kontrollera det. Upptäckte efteråt att det inte var inspelat.
Ska man testa en fabriksåterställning tro för att det ska fungera bättre?
Har massor av program inprogrammerade i helgen och är bort delvis så jag kan ju inte kolla om det startar som det ska.
Postad 01 april 2010 - 07:49
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Flera som alltså haft problem med programmerade inspelningar som boxen missat den senaste tiden.
En gissning till, fast denna borde ha drabbat boxen tidigare, är att det är vinter/sommartid som ställt till det. Nä, det låter osannolikt.
Känns som någon manad borde ta och slå ett pling till Canal Digital och se till att få detta diariefört. Får väl själv ta och se om en fabriksåterställning löser det, det är ju inget större problem att göra en sådan. Bara att man få programmera om inspelningarna efteråt vilket annars ändå vore något jag skulle rekommendera den som fått problem.
Redigerat av Monshi, 01 april 2010 - 07:49.
Postad 01 april 2010 - 07:57
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Skulle spela in CSI trilogin men både tisdagen och onsdagens avsnitt spelades inte in. Tisdagens han jag se att inte inspelningen startade på så den startade jag manuellt någon minut in i programmet. Men under gårdagens avsnitt tittade jag på fotbollen så jag missade att kontrollera det. Upptäckte efteråt att det inte var inspelat. Ska man testa en fabriksåterställning tro för att det ska fungera bättre? Har massor av program inprogrammerade i helgen och är bort delvis så jag kan ju inte kolla om det startar som det ska.
Min missade också onsdagens avsnitt
Redigerat av Unregistered841d930f, 01 april 2010 - 07:58.
Postad 01 april 2010 - 09:26
Aruba4608
-
Aruba4608
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Min missade också onsdagens avsnitt 
Jag missar konstant inspelningar efter sommartids omställningen... UPDATE: Enligt Canalsdigital kundtjänst, så är det en bugg, som åtgärdas vid nästa FW uppdatering som kommer Q2 i år. Rådet var: Kolla signalstyrka, kolla FW version, formatera HD. Detta var redan ok, så då blev rådet: Använd timerfunktionen. Då jag inte har fullfunktion på boxen, så frågade jag hur/om man kompenserar detta, och fick då en gratis månad, men dom var mycket tydliga, snudd på övertydliga, om att denna kompensation får man endast 1 ggr...
Redigerat av Aruba4608, 01 april 2010 - 09:52.
Postad 01 april 2010 - 09:45
stefanlindqvist
-
stefanlindqvist
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hurra!
Idag kom uppdateringen som stöder Video On Demand!!!
Bara starta era boxar och UPPDATERA!!!
/Stefan
Postad 01 april 2010 - 09:47
Boxman81
-
Boxman81
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Kul skämt där.
Postad 01 april 2010 - 09:57
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag missar konstant inspelningar efter sommartids omställningen...
UPDATE:
Enligt Canalsdigital kundtjänst, så är det en bugg, som åtgärdas vid nästa FW uppdatering som kommer Q2 i år.
Rådet var: Kolla signalstyrka, kolla FW version, formatera HD.
Detta var redan ok, så då blev rådet: Använd timerfunktionen.
Då jag inte har fullfunktion på boxen, så frågade jag hur/om man kompenserar detta, och fick då en gratis månad, men dom var mycket tydliga, snudd på övertydliga, om att denna kompensation får man endast 1 ggr...
Vad menar du med använd timerfunktionen? Att inte markera inspelningar via EPGn utan sätta en timer istället (start och stopp av inspelningen)?
Postad 01 april 2010 - 10:43
Unregistered1a738db5
-
Unregistered1a738db5
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Min box spelade inte heller in i mån-tisdags på veckoprogrammeringen. La in manuellt för reprisen på onsdag morgonen, men den spelade inte in då heller.
Postad 01 april 2010 - 10:43
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Skulle spela in CSI trilogin men både tisdagen och onsdagens avsnitt spelades inte in. Tisdagens han jag se att inte inspelningen startade på så den startade jag manuellt någon minut in i programmet. Men under gårdagens avsnitt tittade jag på fotbollen så jag missade att kontrollera det. Upptäckte efteråt att det inte var inspelat. Ska man testa en fabriksåterställning tro för att det ska fungera bättre? Har massor av program inprogrammerade i helgen och är bort delvis så jag kan ju inte kolla om det startar som det ska.
Min mottagare missar alla inspelningar som var programmerade innan det blev sommartid f.o.m. måndag om jag inte sparar om programmeringen. Samma sak hände för ett år sedan.
Postad 01 april 2010 - 11:16
Aruba4608
-
Aruba4608
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Vad menar du med använd timerfunktionen? Att inte markera inspelningar via EPGn utan sätta en timer istället (start och stopp av inspelningen)?
Har inte prövat själv ännu, men antar att det finns (EPG nerd som man är, så har jag inte letat ännu) att det finns en "vanlig" timer funktion där man programmerar in: Kanal, dag/datum samt till och från tid.
Postad 01 april 2010 - 14:23
MagnusBio
-
MagnusBio
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Sedan helgen har även min box slutat att spela in program.
Sambon hemma är inte så glad över boxen nu.
Man får väl ringa och skälla på CD.
Postad 01 april 2010 - 14:58
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Nybliven CD kund som precis upptäckt att de program jag spelat in verkar ha försvunnit. Hårddisken har ca 70% ledigt, så programmen lär ju ligga där, men My TV visar bara "Ej tillgängligt". Har jag nån möjlighet att fixa detta utan att de inspelade programmen försvinner? Har sökt i tråden och förstår att detta är ett känt problem, men jag har inte lyckats läsa mig till om det går att lösa. Tråden är ju dock på 215 sidor så jag kan ju ha missat nåt. Ber om ursäkt isf...
//P
Har aldrig haft detta problem heller tidigare förrän nu i helgen. Jag sökte i tråden och fick fram att det nog var kört att få tillbaka det som var lagrat, men att det gick att formattera och därefter börja på ny kula (det funkade). Använd sökverktyget och sök på formattera hårddisk så kommer dyker det upp ett inlägg om hur kommer till servicemenyn (dold) där man kan formattera om disken.
Postad 01 april 2010 - 15:26
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Jag hade också problem med serieinspelningarna Jag löste det genom att radera SAMTLIGA förprogrammerade inspelningar under Meny - Recorder och lägga in dem på nytt. Nu funkar det igen.
Värt att testa kanske...
Postad 01 april 2010 - 17:28
marnilss
-
marnilss
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har också fått problem med serieinspelningar som slutade fungera efter sommartidsomställningen. Jag pratade precis med CD kundtjänst, och enligt deras "tekniske rådgivare", som tjejen jag pratade med rådfrågade, så var detta ett helt okänt problem och jag var den första som rapporterat det :-(
Deras råd var att göra en formattering av hårddisken, men jag tror att jag ska prova att ta bort serieinspelningarna och lägga upp dem på nytt istället eftersom jag har en del inspelat som jag inte hunnit kolla på än.
Hur kan det vara så svårt att göra något som fungerar med sommar-/vintertidsomställningen? När jag hade Boxer så fick man räkna med att under några dagar efter omställningen så var inte deras EPG rätt. Varje år likadant, och det verkar ju tyvärr som att CD inte är så mycket bättre, även om deras EPG ser ut att vara rätt i varje fall.
Jag har även haft problem med att boxen hängt sig när jag gått in i listan med inspelade program, eller när jag bläddrat bland dem. Jag har ju läst här om andra som också haft problemen och att de fått ny strömadapter, men eftersom det bara är några månader sen som jag fick min box så trodde jag inte att det var problemet. Fast enligt CDs kundtjänst är det den som är problemet och de ska skicka ut ny. Varför byter de inte ut strömadaptrarna i paketen de skickar ut till nya kunder?
Måste också kommentera att jag blev positivt överraskad över hur bra kundtjänsten fungerade: Kort telefonkö (2-3 minuter), trevlig personal och framför allt personal som visste vad de pratade om. Dock dåligt att de "mörkar" problemet med sommartidsomställningen, eftersom andra bevisligen redan påtalat problemet för dem.
Postad 01 april 2010 - 19:07
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
nu spelar boxen in V som jag programmerat att den ska. Verkar vara en bra idé att helt enkelt programmera om inspelningarna så fungerar de. inte konstigare än så, formatera inte om hårddisken... Hänga sig i MyTv, ja det gör enligt obekant mönster. Knepet man kan tillämpa för att undvika det är enkelt, bara ta det lite lugnt när du bläddrar där. Låt framförallt första filmen ladda, sedan brukar det går bra att bläddra vidare.
Postad 03 april 2010 - 08:49
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Är det fler som har strul med EPG:n sedan någon vecka tillbaks? Visar kommande program istället för pågående när man bläddrar. Några idéer?
På min box är det så här: Om man trycker "i" så får man upp info-rutan med kanal-/programinfo. Man kan nu välja kanal med pil upp och pil ned. Man kan också välja nuvarande eller nästa program med pil höger och pil vänster. Men, har man ändrat med pil höger/vänster så minns boxen det så när man då byter kanal och trycker "i" igen så visas den information som valdes tidigare (nuvarande eller nästa program). Skulle kunna vara en orsak till det som du beskriver....
Postad 04 april 2010 - 19:37
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
På min box är det så här:
Om man trycker "i" så får man upp info-rutan med kanal-/programinfo. Man kan nu välja kanal med pil upp och pil ned. Man kan också välja nuvarande eller nästa program med pil höger och pil vänster. Men, har man ändrat med pil höger/vänster så minns boxen det så när man då byter kanal och trycker "i" igen så visas den information som valdes tidigare (nuvarande eller nästa program). Skulle kunna vara en orsak till det som du beskriver....
Om man i "i" läge väljer nästa program (pil höger) så byter den tillbaka till aktuellt program varje gång om man växlar visning med upp ner knappen runt OK, men väljer man att skifta kanal med direktval 2, 3 etc eller +/- så behåller den inställningen nästa program. Ser ut att vara en bugg som jag tar med i bugglistan inlägg 3
Redigerat av Unregistered124686ac, 04 april 2010 - 19:59.
Postad 04 april 2010 - 19:56
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hur gör ni om ni vill se ett inspelat 4:3-program i "full stretch"-mode? På live-TV kan man ju stretcha bilden med "TV"-knappen, men detta fungerar inte när man ser på något inspelat...
Postad 04 april 2010 - 20:00
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hur gör ni om ni vill se ett inspelat 4:3-program i "full stretch"-mode? På live-TV kan man ju stretcha bilden med "TV"-knappen, men detta fungerar inte när man ser på något inspelat...
Brukar inte ändra detta, men kan man inte ändra på TV inställningen istället med dessa fjärrkontroll
Postad 05 april 2010 - 00:28
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
använd ON DEMAND-knappen. . .
Postad 05 april 2010 - 00:36
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
en rätt irreterande grej med boxen är att sitter jag och "zappar" så flippar boxen ur och ändrar kanaler själv i en snabbare hastighet, trycker jag på på bakåt så slutar den och boxen fungerar någon dag till utan att göra så...
Postad 05 april 2010 - 07:49
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
när boxen zappar själv, det är inte fjärrkontrollen som bråkar? Håll för sändaren på fjärren.
Har inte sett det problemet du beskriver tidigare i denna tråd.
Postad 05 april 2010 - 09:39
Pexer
-
Pexer
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
en rätt irreterande grej med boxen är att sitter jag och "zappar" så flippar boxen ur och ändrar kanaler själv i en snabbare hastighet, trycker jag på på bakåt så slutar den och boxen fungerar någon dag till utan att göra så...
Hade precis samma grej med min HD box utan hårddisk. På den inspelningsbara har jag dock aldrig råkat ut för detta. Det hjälpte inte att rikta bort fjärren.
Postad 05 april 2010 - 12:23
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
när boxen zappar själv, det är inte fjärrkontrollen som bråkar? Håll för sändaren på fjärren.
Har inte sett det problemet du beskriver tidigare i denna tråd.
använder visserligen en harmony 555 fjärr, men fjärren fungerar utmärkt i alla andra lägen så jag tvivlar att det är den, ska prova med orginalfjärren också...
Postad 06 april 2010 - 08:01
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
använder visserligen en harmony 555 fjärr, men fjärren fungerar utmärkt i alla andra lägen så jag tvivlar att det är den, ska prova med orginalfjärren också...
Jag har samma fjärrkontroll och ibland (men väldigt sällan några gånger per år) så hänger sig kontrollen och skickar ut samma kommando om och om igen. Kanalbyte är lite irriterande men när det hände med volymkontrollen en gång så var det inte trevligt - jäklar vad högt det går att spela med min anläggning...
Postad 06 april 2010 - 08:40
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Om du väljer en kanal som sänder i samma aspect ratio som du har inspelat och där ändrar till önskat "visningsläge" (full/zoom/stretch etc) så kommer det inspelade visas i det läge du valt. Du kan byta till en annan kanal innan du startar uppspelningen. Boxen kommer ihåg vad du valt. Det finns en (m fl) nackdel med detta: Om du väljer att zooma en 4/3-letterboxsändning kommer alla 4/3-sändningar vara zoomade etc. Lite jobbigt att behöva gå via "live"-tv för att ställa om önskad aspect ratio i uppspelning, men eftersom ON DEMAND inte fungerar när man spelar upp inspelat material så är det bättre än inget...
Postad 06 april 2010 - 11:05
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Om du väljer en kanal som sänder i samma aspect ratio som du har inspelat och där ändrar till önskat "visningsläge" (full/zoom/stretch etc) så kommer det inspelade visas i det läge du valt. Du kan byta till en annan kanal innan du startar uppspelningen. Boxen kommer ihåg vad du valt.
Det finns en (m fl) nackdel med detta: Om du väljer att zooma en 4/3-letterboxsändning kommer alla 4/3-sändningar vara zoomade etc.
Lite jobbigt att behöva gå via "live"-tv för att ställa om önskad aspect ratio i uppspelning, men eftersom ON DEMAND inte fungerar när man spelar upp inspelat material så är det bättre än inget...
Ah, tack för ditt svar... har två frågor till: 1) Går det ställa in så alla 4:3-sändningar alltid blir stretch/zoomade till att visas i fullskärm, utan att vanliga 16:9 sändningar blir inzoomade? 2) Vad är egentligen "On Demand" och dess knapp på fjärrkontrollen till för? /Monk
Postad 06 april 2010 - 11:16
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Ah, tack för ditt svar... har två frågor till:
1) Går det ställa in så alla 4:3-sändningar alltid blir stretch/zoomade till att visas i fullskärm, utan att vanliga 16:9 sändningar blir inzoomade?
2) Vad är egentligen "On Demand" och dess knapp på fjärrkontrollen till för?
/Monk
1) Det tror jag, men har inte testat (föredrar korrekt aspect ratio framför att hela skärmen ska vara fylld med någon mystisk stretchfunktion). Boxen kommer ihåg inställningen du väljer för alla 4/3-sändningar. 2) On Demand är en knapp på fjärrkontrollen som troligen var tänkt för "On Demand"-tjänster, men nu fungerar som "Aspect Ratio" (typ)  . Jag har för mig att det finns minst en knapp till som ändrar mellan några av "aspect ratio"-inställningarna (TV-knappen?). Jag använder själv en Harmony och gjort det i flera år, så jag kommer inte ihåg exakt vilka knappar som gör vad på sagem-fjärren (nej! det är inte alltid det som står på knappen som utförs).
Postad 06 april 2010 - 12:03
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
1) Det tror jag, men har inte testat (föredrar korrekt aspect ratio framför att hela skärmen ska vara fylld med någon mystisk stretchfunktion). Boxen kommer ihåg inställningen du väljer för alla 4/3-sändningar.
2) On Demand är en knapp på fjärrkontrollen som troligen var tänkt för "On Demand"-tjänster, men nu fungerar som "Aspect Ratio" (typ) . Jag har för mig att det finns minst en knapp till som ändrar mellan några av "aspect ratio"-inställningarna (TV-knappen?).
Jag använder själv en Harmony och gjort det i flera år, så jag kommer inte ihåg exakt vilka knappar som gör vad på sagem-fjärren (nej! det är inte alltid det som står på knappen som utförs).
Ah okey.. så om man väljer att zooma in t.ex. Seinfeld som sänds i 4:3 så kommer den ihåg att zooma in just det programmet nästa gång det visas... coolt.. Jag kör en Harmony One som kontroll till boxen, men har inte orkat programmera in On Demand-knappen på den. Brukar använda (TV-/Exit)-knappen för att zooma.
Postad 06 april 2010 - 12:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jupp - exit/bakåt-knappen ändrar även den bildförhållandena. OnDemand-knappen får förhoppningsvis ny funktion inom någon månad.
Och ja, boxen lagar de olika formaten, den skiljer på behandlingen av 16:9 och 4:3
Apropå det. Kan sitta rakt framför TVn eller lite vid sidan. När jag sitter vid sidan då bryr jag mig inte om bilden är utsträckt eller ej men sätter jag mig rakt framför, då jeklar ser jag alla skeva proportioner!
Postad 06 april 2010 - 13:24
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Ah okey.. så om man väljer att zooma in t.ex. Seinfeld som sänds i 4:3 så kommer den ihåg att zooma in just det programmet nästa gång det visas... coolt..
Nja... Den kommer ihåg inställningarna för kanalens 4/3-sändningar respektive 16/9-sändninigar. Inte programmet. Men det är inga problem så länge du har samma inställning för alla 4/3-program respektive alla 16/9-program. Problemet är att "On Demand"-knappen har "fler" "aspect ratio"-inställningar än den andra knappen  . Väldigt märkligt gjort...
Postad 06 april 2010 - 15:55
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Problemet är att "On Demand"-knappen har "fler" "aspect ratio"-inställningar än den andra knappen .
Ehh, nej, det har den inte. Skillnaden är dock denna: On demand 4:3 - 14:9 - fyll Tv/Exit knappen 4:3 - exit - 14:9 - exit - fyll ja, mellan varje steg agerar den som en stängknapp som tar bort grafiken, nästa gång när ingen grafik finns byter den läge. Lite snabbare att använda On demand knappen, annars samma lägen. Eller vad har du hittat för något?
Postad 06 april 2010 - 18:15
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Fick hem min box i veckan och har funkat bra i ca 2 dagar.
Verkar som att det lika nya lnb't har gett upp.
Vissa kanaler funkar som de ska andra inte.
Har bytt till mitt gamla singel lnb och det funkar.
Ringde Canal Digital och de ska skicka ett nytt, vilket är bra.
Skulle passa på att beställa ett tvillingkort till min gamla Force 536 eftersom vi samtidigt med HD-boxen köpt ny tv.
MEN jag fick(!) inte beställa till min gamla box.
Den hade utgått ur deras lista på kompatibla boxar.
Är det smartwi som gäller om man vill se på TV i flera rum då eller?
Postad 06 april 2010 - 18:50
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Skulle passa på att beställa ett tvillingkort till min gamla Force 536 eftersom vi samtidigt med HD-boxen köpt ny tv. MEN jag fick(!) inte beställa till min gamla box. Den hade utgått ur deras lista på kompatibla boxar.
Är det smartwi som gäller om man vill se på TV i flera rum då eller?
Ring och säg att du köpt deras på Blocket CDC-5050, så gjorde jag för att slippa ta emot deras skräpbox när jag beställde ett multiabonnemang. För övrigt så fungerar Smart Wi också bra.
Postad 06 april 2010 - 19:13
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Har satt in en 120mm-Noctua fläkt i tv-bänken som blåser ut den varma luften från skåpet. Byggde även en liten ställning i plywood med ytterligare en 120mm-fläkt som blåser luft på boxen. Hör inte boxen så mycket när den står i skåpet och tempen ligger på runt 40 grader.
Redigerat av mrmonk, 08 april 2010 - 10:04.
Postad 06 april 2010 - 23:21
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Ehh, nej, det har den inte. Skillnaden är dock denna: On demand 4:3 - 14:9 - fyll
Tv/Exit knappen 4:3 - exit - 14:9 - exit - fyll ja, mellan varje steg agerar den som en stängknapp som tar bort grafiken, nästa gång när ingen grafik finns byter den läge. Lite snabbare att använda On demand knappen, annars samma lägen.
Eller vad har du hittat för något?
Jag har aldrig sett 14/9-inställning med hjälp av exit-knappen. Får väl testa igen. Men funktionen skiljer i vilket fall. Förstår fortfarande inte varför det finns två knappar som gör samma sak på olika sätt...
Postad 07 april 2010 - 07:49
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jag har aldrig sett 14/9-inställning med hjälp av exit-knappen. Får väl testa igen. Men funktionen skiljer i vilket fall. Förstår fortfarande inte varför det finns två knappar som gör samma sak på olika sätt...
Funktionen skiljer men resultatet är detsamma. Varför två knappar med samma funktion? Tja, jag antar att de missat att ha en specifik knapp för ändamålet, någon missade lite vid designen av fjärrkontrollen. Borde ha funnits en dedikerad knapp för detta kan man tycka. Likaså kanske en för skifte mellan 1080i - 720p - 576p. Eller kanske inte, kanske allt borde finnas i menyerna. Händer ju titt som tätt att frågan dyker upp här om varför bilden ser konstig ut när någon råkat komma åt någon av knapparna som ändrar bildförhållandena.
Postad 07 april 2010 - 07:58
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Ring och säg att du köpt deras på Blocket CDC-5050, så gjorde jag för att slippa ta emot deras skräpbox när jag beställde ett multiabonnemang. För övrigt så fungerar Smart Wi också bra.
Jag sa att om jag tar grannens box då... men då påstod han att jag måste ha överlåtningshandlingar på boxen och att vissa boxar var korten låsta till (card-pairing?). Alla boxar utan HD-boxarna var det så med sa han.
Postad 07 april 2010 - 23:06
jokim
-
jokim
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
hittade ett till lite irreterande problem... har en del serier jag vill spela in bland annat V, nu har det gått ett avsnitt och jag tänkte nu programera nästa avsnitt och sätta den på att boxen skulle spela in hela sässongen... det gick tydligen inte, kommer bara upp en ruta "kan inte spela in tidigare avsnitt" hur störande som helst...
finns där någon fix till detta?
Postad 08 april 2010 - 01:32
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Jag sa att om jag tar grannens box då... men då påstod han att jag måste ha överlåtningshandlingar på boxen och att vissa boxar var korten låsta till (card-pairing?). Alla boxar utan HD-boxarna var det så med sa han.
Märkligt att de bryr sig om vilken box man använder för att se på deras kanaler. Själv har jag tre kort och struntade i att ta ut nya boxar till dem, utan sade att jag hade boxar så att det räckte.
Postad 08 april 2010 - 05:52
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
hittade ett till lite irreterande problem... har en del serier jag vill spela in bland annat V, nu har det gått ett avsnitt och jag tänkte nu programera nästa avsnitt och sätta den på att boxen skulle spela in hela sässongen... det gick tydligen inte, kommer bara upp en ruta "kan inte spela in tidigare avsnitt" hur störande som helst...
Tjenare, jag har samma dj**la problem. Det som stör mig mest är att det ovanstående är förenat med en "bekräfta" funktion och då anser ju jag att det underförstått är så att när jag klickar OK så har jag godkänt systemets varning att de tidigare avsnitten inte kan spelas in men jag förväntar mig att de efterföljande skall kodas in med automatik. Så icke alltså, när man trycker OK så avregistrearas inspelningen och man får lägga in och hålla koll på allt manuellt igen. Inga återställningar, varmstarter eller "kontakt-ur" hjälper öht så om någon annan har några förslag förutom att slänga ut detta franska elände så emottages de tacksamt. Har haft denna box sedan den infördes och detta är tredje boxen och sjätte nätaggregatet jag är inne på  Fransmän och Italienare skall hålla sig till design och överlåta teknik till andra  // HaJa
Postad 08 april 2010 - 07:07
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Tjenare, jag har samma dj**la problem. Det som stör mig mest är att det ovanstående är förenat med en "bekräfta" funktion och då anser ju jag att det underförstått är så att när jag klickar OK så har jag godkänt systemets varning att de tidigare avsnitten inte kan spelas in men jag förväntar mig att de efterföljande skall kodas in med automatik.
Så icke alltså, när man trycker OK så avregistrearas inspelningen och man får lägga in och hålla koll på allt manuellt igen.
Inga återställningar, varmstarter eller "kontakt-ur" hjälper öht så om någon annan har några förslag förutom att slänga ut detta franska elände så emottages de tacksamt.
Har haft denna box sedan den infördes och detta är tredje boxen och sjätte nätaggregatet jag är inne på 
Fransmän och Italienare skall hålla sig till design och överlåta teknik till andra 
// HaJa
Frågade kundtjänst om detta när jag ringde och klagade över att jag tappat inspelningar igen (4:e eller 5:e gången). Jag påpekade att jag var medveten om att boxen inte är en tidsmaskin och inte förväntar mig att tidigare program ska kunna spelas in. Först visste dom inte alls vad som kunde vara fel, men när jag sa att jag har flera serieinspelningar redan programmerade. Tidigare program syftar till tidigare programmerade serier som går på en kanal som ligger på samma frekvens (från satelliten) som den kanal som man försöker programmera serieinspelning på. Vilken inspelning boxen tror krockar är oklart eftersom det ofta inte behöver finnas någon annan inspelning den veckodag som serien går för att konflikten ska uppstå. Sist jag råkade ut för detta raderade jag ALLA inspelningar och började om från början. Men eftersom epg:n sträcker sig 6 dagar kan man inte programmera en vecka bort. Om då en serieinspelning hinner utföras så uppstår problemen igen på de serier man inte kunde programmera när inspelninglistan var rensad. Jag har tidigare lyckats programmera alla serieinspelningar jsg velat ha under en vecka så det är möjligt. Jag misstänker att avsnitt som redan spelats in ligger kvar ett tag i listan över programmerade inspelningar och då kan detta fel komma. Nu försöker jag programmera de sista serierna (Pacific och 24) varje dag och tror jag kommer lyckas innan fredag. Detta blev lite flummigt men jag hoppas det hjälper något. Kort sagt: Åtgärd 1, radera och programmera om. Åtgärd 2, försök tills boxen accepterar programmeringen.
Postad 08 april 2010 - 08:00
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Märkligt att de bryr sig om vilken box man använder för att se på deras kanaler. Själv har jag tre kort och struntade i att ta ut nya boxar till dem, utan sade att jag hade boxar så att det räckte.
Man tycker ju att det är helt galet, faktiskt. De ska väl vara glada när folk vill göra rätt för sig kan man tycka och inte använda alternativa sätt att få TV i flera rum. Ska göra ett försök hos min lokala TV handlare, annars får jag helt enkelt ringa upp och säga att jag mindes fel om vilken Force box jag har...
Postad 08 april 2010 - 09:44
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Mina fem första serieinspelningar programerades utan problem men sedan får jag "kan inte spela in tidigare avsnitt" på alla försök.
Redigerat av LabanV, 08 april 2010 - 09:45.
Postad 08 april 2010 - 10:02
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Ganska ofta när jag kollar på inspelat material (även hänt med live-tv vid några enskilda tillfällen) så fryser både bild och ljud till för ett par millisekunder. Detta pågår med några minuters mellanrum och är mycket störande. Efter omstart av boxen så brukar problemet upphöra, och jag kan då kolla samma inspelning utan hack (vilket innebär att det inte är inspelningen/signalstyrkan som är problemet).
Jag har boxen kopplad via HDMI till min förstärkare och vidare till min TV Samsung PS-42A457. Jag har läst något om att det kan bli problem om Sagem-boxens HDMI-version (1.1) inte matchar TV'ns (1.2), men då borde väl problemet pågå hela tiden och inte bara uppstå ibland?
Är det någon som vet om detta är ett allmänt problem med boxen eller om det beror på att just min box är trasig? Finns det något man kan testa att ändra i boxens meny (720p/1080p) eller i TV'ns inställningar som kan lösa problemet? Tyvärr går det inte testa att uppgradera firmware på TV'n då den saknar USB.
Tack på förhand!
Postad 08 april 2010 - 11:53
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Enligt kundtjänst fungerar bara serieinspelningar med de serier som är märkta "serie" i EPG'n. Då är det ju märkligt att man får alterntivet "Serieinspelning" på andra serier, typ Så Ska det låta och Skavlan. Idiotiskt
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|