Men sjelvsagt är Nögne och Kinn och Haandbryggeriet bettre enn standar öl.
Redigerat av Danke, 10 March 2015 - 23:04.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 10 March 2015 - 23:00
Av alla standar IPA og mikrobryggtrenden så tycker jag faktisk at Brewdog är best. Svensk öl med undantag av til eksempel Omnipollo och Mohawk, Slottskällans, Electric nurse, Brewski Mangofeber är standaröl. Andra standaröl är Fullers IPA, Proper Job IPA,Sierra Nevada, Belhawen, etc etc etc. Brooklyn är vel ochså en standarölbryggeri, men va en av pioneerane tilsammans med Brewdog. Jag tycker Brooklyn är på liknande nivå som Brewdog, och jag gillar verkligen Brooklyn IPA.
Men sjelvsagt är Nögne och Kinn och Haandbryggeriet bettre enn standar öl. Redigerat av Danke, 10 March 2015 - 23:04. Postad 10 March 2015 - 23:08
Jag klockar in på 98 olika Brewdog Postad 10 March 2015 - 23:37
Okej, vi har ganska olika smak helt klart. Punk IPA är inte bra längre, inte alls.
Punk IPA har varit kass sedan den kontraktbryggdes på Meantime, och tyvärr har det inte blivit bättre i Ellon heller. När den bryggdes i Fraserburgh var det en av mina favoritöl.
Dom vet själva om att dom fortfarande inte fått till den alls som den borde, Kan man läsa om på deras blogg några gånger om man vill Postad 10 March 2015 - 23:52
Nögne, Kinn och Haandbryggeriet lagar moderna kompromilösa IPA sånn som dom borde vära. Men Brewdog til att vära et standar massproduserat öl gjör jobbet bra tycker jag, på linj med Brooklyn. Postad 11 March 2015 - 07:48
Bra jobbat!
Inser förresten att jag skrivit Eton istället för Ellon. Hahah minnet är bra grumligt ibland. Postad 11 March 2015 - 08:04
Jag antar att du med de flesta menar Thurbo DIPA. För om jag förstod dig rätt så gillade du Mangofeber och Nebuchadnezzar. Misstänker att du inte hunnit prova så värst många fler. Så mitt råd kvarstår: Fortsätt prova innan du tror dig kunna göra generaliserande analyser. Men glöm inte bort alla bra internationella öl som går att hitta här.
Håller med Squeeze om Punk, den är en skugga av sitt forna jag. Otroligt tråkigt att se den förfalla.
Jag är inte helt med på vad du menar med standardbryggerier. Men om du menar att de har standardöl i sitt grundsortiment som inte är jättespännande så kan jag hålla med. Både Brooklyn och BrewDog gör dock en del kul grejer på sina mindre bryggverk. Postad 11 March 2015 - 18:44 Punken var min inkörsport till IPA och andra fin-öl. Har inte reflekterat över att den blivit sämre, dock så trodde jag att min smak hade förändrats. Ska köpa en till helgen och ge det hela en tankerunda. Postad 11 March 2015 - 20:23
Punken var en av mina förste IPA ochså, då tyckte jag den var altför sterk i smak, det är helt klart att smaken endrar sej med ärfarenhet..
Postad 11 March 2015 - 22:01
Standar är St.Eriks, Fullers, Guiness, Proper Job, dom flesta Oppigårds jag har smakad minus priset, Sierra, Belhawen, Brewdog Punk etc etc etc Av dessa föredrar jag Brewdog och Brooklyn... Det är inte det att dessa är rent ut av dåliga, bara det at det är så långt opp til Kinn och Nögne. Min Syrra har skaffat sej bryggebok med massa klonresepter, dersom man ser på den ufattelige långa ingredienslisten för Kinn Vestkyst så fattar man förskjellen til tex Oppigård indian tribute och Oppigårds thurbo dipa. Jag skulle gjarna jamnfört den med listan til Oppigård, då forstår man ochså att en helflaska Kinn kostar 100kr jamfört med 24kr eller så för en 330cl Oppigårds. Redigerat av Danke, 11 March 2015 - 22:07. Postad 11 March 2015 - 22:14
Her er det Nøgne Ø oppgir
"Nøgne Ø IPA Hjemmebryggversjon Mineralisk vann er en fordel til dette ølet. Vi tilsetter calcium til minimum 200 ppm. 77% pale ale malt 10% hvete malt 8% caramalt 5% munich malt Mesk inn på 66 °C Sil av slik at du får OG 1,070 etter koking (du kjenner best avdampingen fra egen bryggerkjel) Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter) Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 30 minutter igjen av koketiden Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 15 minutter igjen av koketiden Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 5 minutter igjen av koketiden Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 1 minutter igjen av koketiden Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen Gjæres med Whitelabs WLP007 eller tilsvarende ved 20 °C Etter primærgjæring tilsettes 1,5 gram Cascade pr liter som tørrhumle Ettergjæres på flaske til 2,3 v/v CO2" Kinn Vestkyst Sendte en melding til Espen Lothe, og her er oppskriften på Kinn Vestkyst: OG: 16,8 °P FG: 4 °P 7 % alkohol ca. 80-100 IBU Malt: 92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt 4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC 4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC Humle: 0,6 g/l Simcoe, 30 min. 0,6 g/l Columbus, 30 min. 0,6 g/l Centennial, 30 min. 0,6 g/l Simcoe, 15 min. 0,6 g/l Columbus, 15 min. 0,6 g/l Centennial, 15 min. 0,6 g/l Simcoe, 0 min. 0,6 g/l Columbus, 0 min. 0,6 g/l Centennial, 0 min. 0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar. 0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar. 0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar. 0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar. Gjær: Wyeast 1318 London Ale III Mesking: 64 °C Koking: 90 min. Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle. Priming med sukker, 5 g/l. Postad 11 March 2015 - 23:04
Vill du veta någon om bryggning kan du ju fråga Stefan, han har vunnit fler medaljer i SM än han orkar bära...
Postad 11 March 2015 - 23:58
Ja jag bryggar sjelv på hobby basis. kan jo fråga om Oppigårds recepter, jag fann ingen på net. Dom norska bryggeriene har får vana att dela resepterna... Redigerat av Danke, 12 March 2015 - 00:01. Postad 12 March 2015 - 07:52 Oppigårds lägger inte ut sina recept på nätet. De brukar dock skriva ingredienserna på etiketten och om man mailar till dem så brukar de hjälpa till med recept. Vet att de kör hårt på US-05 i sina ljusa humliga öl.
Jag vet att jag nämnt det tidigare men det är inte antalet ingredienser som gör en öl bättre eller mer smakrik. En öl med tre humlesorter och ett enkelt humleschema blir inte automatiskt sämre än en öl med 20 humlesorter och ett komplicerat humleschema.
Sen beror den stora prisskillnaden mellan norsk och svensk öl främst på skatter, avgifter och det högre kostnadsläget i Norge att göra. Som exempel kostar svensk industrilager 3 ggr så mycket i Norge som i Sverige. Samma öl i Tyskland (längre transport) kostar ca hälften mot i Sverige. Men du har rätt i att mängden avgör kostnader också, humle är dyrt och står för en stor del av kostnaden.
Tack för klonrecepten, det var intressant att läsa. Något förvånad över den låga mängden humle i Kinn Vestkyst, jag undrar om de skalat ned det för hembryggning eller om det är den mängd de själva kör i större kok. (Större kok ger bättre utbyte för humlen.) Jag brukar själv lägga mig kring 4-5 gram/liter i torrhumlingen för IPA. 5-7 gram/liter för DIPA. Gjorde precis en Double India Black Ale som ska få 8 gram/liter torrhumling. 2,8 gram/liter känns därför något lågt, speciellt med tanke på hur jag minns Vestkyst. Jag drack nyligen en IPA med 3 gram/liter och den kändes tam i humlearomen. Dock användes relativt snälla humlesorter som Summer och Eldorado.
Om du vill läsa mer om klonrecept kan jag tipsa om Brew Your Own:s specialare som de släpper då och då. Brukar finnas till försäljning på Humlegården och/eller Malt Magnus. De heter något i stil med 250 clone recipes, 100 clone recipes. Även den vanliga BYO-tidningen brukar ha klonrecept. Dock främst amerikanska öl eftersom det är en amerikansk tidning. Postad 12 March 2015 - 08:08 Det känns som att du totalt kört fast i ett Sverige vs Norge. Passa på att prova runt lite istället och skit i ursprungslandet. Finns ju massor med bra öl på Systembolaget för dig att upptäcka. har du provat suröl? Hansens Oude Guezue finns ute just nu. Flemish Red är ju inte helt vanligt och du hittar säkert Cuvee des Jacobins på bolaget, eller så får du beställa. Rodenbach Vintage dyker ju upp ibland också. Barley Wine var ju nytt så där finns det mycket att upptäcka speciellt i småpartierna. Vieillle Ville Saison var riktigt bra och en mer amerikansk tolkning av saison. Vill du prova klassisk saison så kan jag rekommendera Saison Dupont även om det nog är kollikrav på den numera. Diverse välsorterade pubar brukar dock ta in den.
Sen finns det gamla godingar som många ofta totalt missar. Great Divide Yeti är en riktigt bra Imp Stout och väldigt välhumlad för att vara den stilen. Fullers London Porter rankas som en av världens bästa porter.
Sen kan du börja kombinera t.ex. ost och öl och även choklad. Här har jag märkt att t.o.m. riktigt gamla ölrävar missat smakupplevelser. Postad 12 March 2015 - 15:35
Takkar igjen för tips. Saison är jag kjend med, suröl har jag provat för lite.
Ost och choclad har jag självsagt provat. Great divine yeti köpar jag nestan varje gång jag är på systemet, den är amerikansk tror jag. Ja Systemet har större utvalg, men mix av sakar som inte är så godt og saker som är ganska godt. Redigerat av Danke, 12 March 2015 - 15:35. Postad 12 March 2015 - 15:43
Det kan jo vara för att dom har så många humlesorter att det vore vara overkill om man hadde i mera... Postad 13 March 2015 - 09:12
Hehehe, du skojar va? Eller är det bara ett missförstånd p.g.a. språket? Jag funderade givetvis på mängden humle och inte antalet humlesorter.
Humleschemat förvånar mig också eftersom det är rakt (samma mängd humle vid lika stor tidsskillnad), det humleschema som Nögne Ö använder är vanligare och påminner om det jag själv brukar använda även om jag brukar slå ihop slutgivorna. Dock känns 1,5 gram Cascade torrhumling väldigt lite i Nögne Ö IPA. Jag hade personligen ökat på till 4-5 gram och flyttat humle från koket men då blir det kanske ingen direkt klon. Totalmängden humle i Nögne Ö känns dock rimlig då Cascade är en mild humlesort jämfört med andra amerikanska humlesorter. Postad 13 March 2015 - 09:26 Nu blir det mer stout under helgen, skall testa Terrapin Moo-Hoo (11407) och Plain (89526). Postad 13 March 2015 - 09:30 Tänkte också testa Terrapin Moo-Hoo under helgen, skall bli intressant. Plain har jag smakat tidigare och vad jag minns så var den ok men inget speciellt. Postad 13 March 2015 - 09:44 Jag tänkte också klämma av Terrapin Moo-Hoo i helgen, hittade en flaska i Stockholm igår. Jag håller med Galaxen om Plain.
Det finns förresten ett par platser kvar på stout-provningen den 19:e mars på Örebro Ölcafé om någon är sugen på stout. http://orebro-olcafe...-svarta-guldet/ Postad 13 March 2015 - 19:50 Jag drack nyss Terrapin. Ja det är verkligen Oboy-varning. Tyckte den påminde om den choklad min mormor brukade göra. Undra om hon slog i öl i chokladen, skulle förklara mitt intresse för öl Postad 13 March 2015 - 20:26
Det fattas något i punken. Kroppen är det som lämnar mest art önska. Blev bara några modus hoperandi i godispåsen idag också men annars lite skralt med öl för att ha råd med en Ardbeg Uigeadail också men det här till en annan tråd :-)
Postad 13 March 2015 - 20:50
Den har nästan ingen humlearom kvar jämfört med tidigare. Tyvärr. Var min favoritöl när de ändrade receptet. Postad 14 March 2015 - 00:04
Blir ny test imorgon.
Igjen en Nögne IPA och Oppigårds Thurbo Dipa augusti. Samt en Omnipollo Nebuchadnessar och en blue chimay och möjligens en Brooklyn IPA. Min syrra och jag samstemdes om at det inte va bra med folie rundt glaset då utseende och skumbevegels i glaset va viktigt för at sette betyg på en öl. Vi enades allikevel om at Nebuchadnessar och Mangofeber va riktiga goda öl, men Oppigård fall litt ner tyvärr. Ny test imorgon altså... Postad 14 March 2015 - 06:31
För mig tillhör denna tråd topp 5 att följa och den har gett mig många smakrika tips. Men det börjar bli väldigt uttjatat med Dankes eviga tjat om Nögne och jämförelser mot svenska sorter. Detta sänker trådens standard ordentligt
Postad 14 March 2015 - 07:46 Håller med dig Takeo. Danke, dags att släppa sargen och ge dig ut i den värld där de flesta andra befinner sig, dvs den där man dricker öl som (förhoppningsvis) smakar gott och inte bryr sig om vilket land som råkar ha det producerande bryggeriet inom sina gränser.
Hann tyvärr inte med att testa Terrapin igår men skall göra ett nytt försök idag. Dock så låter "Oboy-varning" inte direkt som poesi i mina öron. Postad 14 March 2015 - 08:11
Nää, blir inget återköp av Terrapin. Smakar för mycket av choklad och mjölk. Blir lite som en Guiness blandat med Pucko. Passar kanske till nåt chokladbakverk och i mindre mängd. En hel flaska stand alone blir för mycket tycker jag. Drack en Youngs dubbelchoklad senare på kvällen och den kändes mycket bättre.
Redigerat av Buddypresley, 14 March 2015 - 08:35. Postad 14 March 2015 - 12:28
Ok då ska jag njuta Thurbo Dipa och förestelle mej at den är internasjonal istellet för Svensk. Det samma med Nögne IPA...
Postad 14 March 2015 - 12:59 Apropå på Oppigårds öl. Jag fann några flaskor Winter Ale på Total Wine i Daytona Beach. De har över hundra meter öl i hyllorna. Och det mesta var från mikrobyggerier över hela världen. Så fantastiskt att jag inte kunde välja ut något. Frugan fick fylla min korg. Redigerat av PML73, 14 March 2015 - 13:01. Postad 14 March 2015 - 14:49
Dagens korg på järnaffären blev fylld med följande
Får se om något faller i smaken till Dying Light när frugan tråkar framför Meloditramsivalen Postad 14 March 2015 - 15:28 En dag på Daytona Beach.
Budweiser fanns med som smakåterställare. 1. Hodgson´s bitter end - Ganska menlös bitter, kanske var flaskan död? 2. Mojo IPA - En fullträff, jättegod. 3. Ghostface Killah - Tjohoppsan vad stark!?!? den ölen var. Hela munnen och magen brann till, men jag drack upp iaf. 4. Terrapin Hopsecutioner - Prisvinnare, bra styrka i Hopsen men lite väl mycket citrus för min palett. 5. Mississippi Mud - Kul flaska, en amerikansk variant av black and white. Jag saknade lite karaktär dock. 6. New Belgium Fat Tire - God amber ale. Klockren. 7. Ophelia Hoppy Wheat Ale - Stor syra och skumbananer i överflöd, god. 8. Mad River Double Dread - En fin red ale med stoooor karaktär, god. Bifogad fil(er)Postad 14 March 2015 - 16:58 Smakade någon öl i helgen med en TRÄ etikett på, osäker på vad den heter men någon som kanske vet? Kostade ca 320kr på baren vi var på så den var inte billig. Smakade väldigt kraftigt och faktiskt en aning lik portvin... vill inte tipsa om den då den inte föll mig i smaken, men glömde att lägga namnet på minnet :/ Postad 14 March 2015 - 18:02 Så de andra kunde fått stå kvar i hyllan alltså? Postad 14 March 2015 - 18:03
Kan du utveckla utseendet på etiketten? Vad var det för storlek på flaskan? Vilken pub? Vad var det för stil på ölen? Misstänker Imperial Stout men skulle kunna vara en barley wine också. Postad 14 March 2015 - 18:07
Träetiketten var helt plan, den omslöt flaskan men framsidan hade plan yta. Är ingen direkt ölkännare, men den var rejält mörk och kraftig, smakade som portvin och hade en lite unken lukt/smak som tyder på att den varit lagrad kanske? Postad 14 March 2015 - 18:23 Moo-Hoo hade säkert varit godare vid andra omständigheter, men nu var den lite vääääl sliskig. Hällde precis upp en Brewdog istället och den passade betydligt bättre framför datorn.
Nu ska jag slakta lite zombies i Dying Light Postad 15 March 2015 - 01:03
Ikveld provade min syrra och jag Oppigårds Thurbo DIPA igjen. Och utan Mangofeber. Och vi tyckte at Oppigårds va jettegod med massa humle smak och aroma. Pallaten endras efter erfaring och annat man har smakat. Sitter nu med et stort glass Glenfarclas 35. Snill syrra...
Postad 15 March 2015 - 18:29
Håller med, dricker hellre pucko och skogsstjärna.... Postad 15 March 2015 - 18:36
Electric Nursr passade jävligt fint som grillöl. Förväntade mig en mörkare smak när jag hällde upp den, men blev glatt överraskad.
Postad 15 March 2015 - 20:37
Trevligt att det är flere enn jag som gillar Electric Nurse... Postad 16 March 2015 - 18:22 Terrapin Moo-Hoo var inte riktigt den Oboy-chock som jag hade väntat mig och tycker faktiskt den var helt ok. Inget jag kommer att köpa igen men kul att ha testat. Postad 16 March 2015 - 22:42
Bor några stenkast ifrån bryggkärlen Postad 19 March 2015 - 16:26 Mycket öl för tillfället. Förra helgen blev det öl fre-sön. Var i Stockholm i tisdags och gick en pubrunda samt deltog på Bryggarmiddag med Bryggeriföreningen. Mycket ölsvammel med diverse branschfolk och jäkligt god mat. Givetvis blev det också en hel del öl då föreningens medlemmar bjöd på öl. Visserligen en hel del industriöl men också en hel del bra grejer, bl.a. Monks Blend #9 (prova den om ni får chansen). Vi fick också prova lite öl som inte släppts än, t.ex. S:t Eriks #50 (Black Barley Wine). Kul att de bjöd in "media" för första gången. Ikväll blir det ölprovning på Ölcafét med stout-tema (bara att trilla ned om ni vill vara med). Nästa vecka blir det ölprovning på tisdag (dock en förbokad grupp) och på onsdag ska jag till ett bryggeri och prova en massa öl. De ska tydligen börja importera och vill ha utlåtande från ett par professionella fyllon. Tror fan det får bli en vit helg denna vecka. Postad 19 March 2015 - 16:43 Vit helg? Vad är det för skitsnack. Jag öppnar alla mina bästa flarror på lördag om du ändå skulle känna dig törstig Stefan Postad 19 March 2015 - 22:26
Imorgon blir det myyyyys på besök hos kamrat i Norge....
Det blir en firpack Brewdog russian doll, och en sixpack Dansk fatöl/pils samt en trepack Bowmore single malt 20cl. Exited.. Kan glömma alla skattesmellar och diverse olykkshendelser. Lyckligvis är min lilla son frisk igjen ochså efter tid på hospital.. Postad 19 March 2015 - 23:01
Fylla framför smak alltså, men det kan vara kul också ibland Postad 20 March 2015 - 07:03 Tycker det blev en lyckad provning igår. Det var stout-tema på Örebro Ölcafé. Omnipollo Hypnopompa B.A. var riktigt bra men den betydligt lättare Siren Broken Dream var kvällens bästa öl. Den fick flest röster av deltagarna framför Dieu Du Ciel Aphrodisiaque. Hypnopompan kom in på tredje plats men var den öl som funkade bäst tillsammans med chokladen. Helt väntat funkade gruyere ihop med samtliga öl.
Kommande ölprovningar blir: Onsdagen 1:a april - humletema Torsdagen 16:e april - surölstema
Den sista kan bli dyrare än det normala priset på 295 kr. Beror lite på vad vi kan få in.
Edit: Efter provningen tog en av deltagarna in All In Brewing RLGK 10517. Vi var alla överens om att Hypnopompan var bättre. Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 20 March 2015 - 07:07. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |