Postad 30 April 2015 - 19:56
Postad 21 May 2015 - 17:09
Postad 22 May 2015 - 15:28
Något som man inte bör missa från dagens ölsläpp? Beställde lite säkra kort från Dugges, Poppels och Haandbryggeriet. Prearie Bomb var naturligtvis slut eftersom jag jag inte kom till skott förrän kl 11.
Postad 22 May 2015 - 15:40
Prairie bomb var väl det som inte fick missas
För egen del blev det några bigfoot och ett par Oracle också.
Postad 22 May 2015 - 15:47
Det var bomben som var den viktiga där ja, misstänkte det. ![]()
Bigfoot får man såklart plocka ett par flaskor av, alltid lika trevlig.
Postad 30 May 2015 - 22:20
I kveld började jag med en Äbro pils och en Explorers club Johnny walker on the rocks med en Upmann sigarr. Blev sedan öl och whisky malt i stigande följa. Innis&Gunn Ipa och Talisker 10 med vatten. Sen en Oppigårds Thurbo Dipa som är litegrann bettre en Innus minus fat med en Ardbeg 10, senn en Electric nurse DIPA som igen är bettre en Oppigårds. Har en Omnipollo igjen...
Redigerat av Danke, 30 May 2015 - 22:21.
Postad 04 June 2015 - 23:23
http://www.ratebeer....lpin-ipa/50008/
http://www.beeradvoc...file/199/29619/
Redigerat av Danke, 04 June 2015 - 23:24.
Postad 04 June 2015 - 23:37
Postad 05 June 2015 - 08:04
Innis & Gunn är bra i utbildningssyfte. De brukar ha en hel del diacetyl, det är dock inte alla som känner det. Men leta efter smör, smörpopcorn, härsket smör eller liknande smörig arom så hittar du den. I den här ölen är det inte medvetet, det är bara otroligt dålig öl.
Stort släpp idag. Jag har inte hunnit köpa nyheterna i fasta heller, samt att jag har en beställning att hämta upp, så det blir tung väska hem. Life is Peach ska bli kul att prova och jag hoppas Anything Gose är den sommaröl den kan vara. BD IPA is Dead köper jag i princip bara för att ticka. Jag har inga förhoppningar om att BrewDog ska få ordning på sina välhumlade öl. Kul att Drie Fonteinen Oude Guezue släpps i fasta, bästa fasta nyheten i år. SpontanBasil ska tydligen vara kul. Sons Of Anarchy ska bli intressant då jag hade en del samtal med en svensk leverantör om att brygga den (eftersom jag vann SM med Hops of Anarchy), men projektet rann ut i sanden och det verkar som att rättigheterna gick till en annan leverantör.
Postad 05 June 2015 - 11:49
Se bara till så du fick "färska". På mitt bolag, när jag köpte dem sist i mitten av april, så stod tre månader gamla längst fram & de som var en månad gammal längst bak
De måtte jag bestella, det står best före 2016-02-02 på en påklistrat etikett, det e vel inte dåligt?
Första gången jag har klarat att bestella före det blev utsold. Så jag har håppet om at detta är god kvalite..
Redigerat av Danke, 05 June 2015 - 11:55.
Postad 05 June 2015 - 12:02
Det har hänt något med mitt smaksinne. Nu kan jag nästan bara uppskatta IPA och Pale Ale i amerikansk stil. Ljusa lager går ner men är inte särksilt gott. Brittiska ALE smakar oftast rent illa (ex Kilkenny). Beligiska trappist/klosteröl får mig att vilja vaska.
Postad 05 June 2015 - 12:32
Det har hänt något med mitt smaksinne. Nu kan jag nästan bara uppskatta IPA och Pale Ale i amerikansk stil. Ljusa lager går ner men är inte särksilt gott. Brittiska ALE smakar oftast rent illa (ex Kilkenny). Beligiska trappist/klosteröl får mig att vilja vaska.
Det är mycket möjligt att det vänder och att det är en del av din ölresa. Om något år kanske du snöar in på suröl eller saison och sen blir allt bara en vild blandning till slut när du uppskattar alla ölsorter. Kilkenny är dock en rätt kass britt.
Postad 08 June 2015 - 15:14
Det diskuterades Kinn Vestkyst för ett par sidor sen. Nu släpps den på Systembolaget den 3:e juli i 75 cl flaska. Rätt bra pris för att vara norsk öl också: 55,90 SEK, normalt brukar ju 50 cl ha samma pris. Hoppas den är lika bra som för 4-5 år sen (eller när det var).
Postad 09 June 2015 - 06:22
Jösses vilket smaskigt släpp. Men jag trodde att bolaget gjorde uppehåll med släppen under juli?
Postad 09 June 2015 - 06:38
Det trodde jag också. Första juli-släppet vad jag kan minnas (minnet är dock kort). Det har bara varit släpp i lokala tidigare. Jag som har planerat att köpa öl i Tyskland för ett par tusen. Ska bila ned till Bamberg i början av juli. Men några av dem där ölen måste jag köpa. ![]()
Postad 09 June 2015 - 06:52
Skratt, samma har hänt med mig. En skön IPA eller Pale Ale, märkligt nog har även Jämtlands Bärnsten sugits in som en liten bubblare i kylen. ![]()
Postad 09 June 2015 - 18:36
Oioi, Kinn Vestkyst helflaska til litt øver 50kronor. Kan dom bestellas redan nu?
Postad 10 June 2015 - 06:11
Oioi, Kinn Vestkyst helflaska til litt øver 50kronor. Kan dom bestellas redan nu?
Nej de släpps första fredagen i juli kl 10:00. Jag undrar vilken leverantör som tagit in den. Misstänker Beer Enthusiast som varit aktiva med att ta in "nya" (nya för den svenska marknaden) norska öl.
Rätt kul att det är halva priset mot vad de tar på Vinmonopolet (109 SEK enl växelkurs från Forex).
Postad 15 June 2015 - 07:04
Bästa öltipset inför Midsommar är?
Tycker årets omgång av bigfoot var riktigt bra. Mkt bättre än förra årets,och sen slipper man nubben också
Postad 15 June 2015 - 08:25
Tycker årets omgång av bigfoot var riktigt bra. Mkt bättre än förra årets,och sen slipper man nubben också
Hmm ja lite Bigfoot går alltid ner. Borde funka bra tillsammans med den salta sillen.
Norrlands Guld.
Nä nu ljuger du allt. ![]()
Postad 15 June 2015 - 10:36
Så in i bomben ![]()
Jag gillar Västkustöl från Ocean, riktig pärla. Och från Bolagets std-sortiment Bulldog Pale Ale.
Redigerat av phil neal, 15 June 2015 - 10:36.
Postad 16 June 2015 - 15:18
Svar till frågan om midsommaröl:
Frågan beror förstås på vad du gillar men jag slänger ut två snabba tips:
Vieille Ville Saison är ju grymt fräsch och trevlig att dricka. Hörde att den riskerar att trilla ur fasta sortimentet också.
Kanske blanda lite hopfen weisse? Ett par flaskor Weihenstephaner som blandas med valfri välhumlad öl, t.ex. Neb. Ruskigt friskt och fräscht och framförallt somrigt.
Postad 16 June 2015 - 15:28
Vieille Ville Saison är ju grymt fräsch och trevlig att dricka. Hörde att den riskerar att trilla ur fasta sortimentet också.
Va?!? Nej! Den är ju riktigt bra ju. Ok att den kanske kostar för mycket för gemene man men den borde väl gå hem hos de som lägger lite mer flis på sin öl? Här får det bli lite stödköp till semestern.
Postad 16 June 2015 - 15:30
Tyvärr så hamnar den i en otroligt bred kategori så den tävlar t.ex. mot alla IPA. SB måste verkligen se över sina kategorier (vilket jag vet att de ska göra).
Postad 19 June 2015 - 17:57
Smakade en Oppigårds Indian Tribute som var en av dom jag tok med hit til Sandefjord som jag nå är på visit till. Och den är jettegod. Så til att jag fikk med den färskaste denna gång. Dec 2015...
Postad 19 June 2015 - 19:43
Kul förresten med lite info om hur Norrbaggar firar (i Sandefjord tydligen) :-)
Postad 19 June 2015 - 19:51
Postad 19 June 2015 - 20:48
Precis som jag sa för ett tag sedan till dig, tributen är bland deras bättre. Var den bättre än sist alltså? Har för mig att du inte var så imponerad.
Kul förresten med lite info om hur Norrbaggar firar (i Sandefjord tydligen) :-)
Ja denna Oppigårds var mycket god.
Postad 24 June 2015 - 06:24
Om några dagar smäller det äntligen! Jag ska bila ned till Bamberg i Tyskland under ett par dagar. Tänkte mest bara gå runt och besöka bryggerier och pubar men vi ska även besöka Weyermans mälteri samt shoppa en jäkla massa öl givetvis. Vi kommer bo på en bryggpub mitt i stan (Fässla) och har Spezial på andra sidan gatan. Längre ned på gatan ligger stans bästa ölshop och strax norrut ligger bästa puben.
Postad 24 June 2015 - 07:41
Låter trevligt Stefan. Synd att man inte visste om det stället för några år sedan när man var neråt Bayern senast. Vad har de för slags utbud i den där ölshoppen då?
Postad 24 June 2015 - 10:33
Det är denna shop: https://bierothek.de/online-shop
Jag är främst ute efter lokal öl men det slinker säkert ned något mer. Vi ska även besöka en större affär som ligger lite längre bort. De har bättre priser på lokal öl och sen kompletterar vi på Bierothek.
Postad 09 July 2015 - 13:31
Detta är et vilt godt öl för priset, och på det vi i Norge kallar murar-flaskor, helflaskor.
Fekk tilatelse från överstekommandon om å prova en Kinn vestkyst IPA idag tilsammans med den töffa Laffe 10 år.
Blev litt besveken för Kinn Vestkyst hadde inte den samma orange farj , och smakade mycket laidback och lagrad, och hadde inte humleattakerne som satt vet, håppast bara ar jag fikk et dåligt represent av varorna. Smakade mycke som int och sveskar gjör når dom sittat för lengre. Öl som baserear sej på Humlan är färskvara... ska vara, och det har vi fätt i Norge varje gong, sä hva har hendt? Det er iallefall inte mine smakbudar som har feilat, för i rett från prodúskjon til njuning så var Veskyst et glimmrande öl, besta i klassen, och en storflaska gjorde det ennå bettre. Så som denna inte ferska Vestkyst så håppast jag dom andra hadde bettre datum.
Tar med en to tre Neb som verkar vare noe av det besta och ferskaste sverige har å bjuda på. Södra verker bra men mycket dammiga gåmla versjoner i hyllorna der med.
Redigerat av Danke, 09 July 2015 - 21:33.
Postad 11 July 2015 - 11:02
Postad 13 July 2015 - 07:58
Ni som har Instagram se hit! Följer en person som går under namnet craftbeersweden, där kan ni få många bra tips på ovanliga och "fina" ölsorter som testas och betygsätts löpande.
Postad 13 July 2015 - 14:23
Jag tror kun den färskaste öl/Ipa jag smakat i det senaste var Oppigårds Indian Tribute. De ordinära IPAs som Belhawens och Brewdog smakar alltid det samma tyckar jag, men dom rejela humlabombarna är ofta svärt sårbara.
Den Kinn Vestkysten jag har brukar vanligvis vara knall Oransja i färjen, här var den mörkabrun. Jag upptekker at gammal IPA börjar bli brunare når dom eldas.
Om någon har nån tips om färska IPAs och hur man kollar detta så är jag tacksam. Hur många månader skal en IPA med rejel humla vara för at smaka ferskt?
Mangofeber Dipa var otrolig god och färsk...
Postad 13 July 2015 - 14:51
Hur finner man fersk IPA eller Dipa? Jag är så besviken över Ipas som jag köpat i det senaste. I Norge så är vinmonopolet mycket bettre på att ha färska varor i hyllorna, men prisorna är från mitt synspunkt altför dyra...
Jag tror kun den färskaste öl/Ipa jag smakat i det senaste var Oppigårds Indian Tribute. De ordinära IPAs som Belhawens och Brewdog smakar alltid det samma tyckar jag, men dom rejela humlabombarna är ofta svärt sårbara.
Den Kinn Vestkysten jag har brukar vanligvis vara knall Oransja i färjen, här var den mörkabrun. Jag upptekker at gammal IPA börjar bli brunare når dom eldas.
Om någon har nån tips om färska IPAs och hur man kollar detta så är jag tacksam. Hur många månader skal en IPA med rejel humla vara för at smaka ferskt?
Mangofeber Dipa var otrolig god och färsk...
Någon Poppels?
Postad 13 July 2015 - 19:11
Problemet med de tillfälliga släppen är att ofta blir ståendes på Systembolagets lager under en längre tid. Därav kan flaskorna vara äldre än vanligt och det skulle förklara varför Kinn Vestkyst var äldre än normalt. Men de som ligger i fasta sortimentet kommer ibland ut direkt på hyllorna, speciellt om det är hög efterfrågan. Så håll koll på bäst före datumen när du kollar av hyllorna. Ett annat tips är att hänga på Great Brands inköp av Stone (direkt från bryggeri till kund på lite mer än en månad).
Tyvärr bommade jag Vestkyst. Har lagt en beställning så får hoppas på det bästa. Jag har dock druckit den tidigare.
Voldoo: Jag tror faktiskt jag drar till All In Beer Fest i år istället för SMÖF. Måste bredda mina vyer. Blir Copenhagen Beer Celebration istället för SM nästa år.
Postad 14 July 2015 - 07:20
Utdjup ditt svar tack..
http://www.poppels.s...a-varldens-ipa/ Nya Världens Ipa
http://www.poppels.s...001-dubbel-ipa/ DIPA
Postad 14 July 2015 - 11:04
Ett annat tips är att hänga på Great Brands inköp av Stone (direkt från bryggeri till kund på lite mer än en månad.
Det är Cask Sweden som har Stone sen någon månad tillbaka
Postad 14 July 2015 - 20:34
Det är väl bara att titta på datumet?!
Håller med. Brukar alltid ta en liten titt på datumen på flaskorna/burkarna innan jag köper. Visst kan det vara svårt att tyda på vissa men den lilla ansträngningen brukar vara värd det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
1544 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?