Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 February 2010 - 14:33

dakk
  • dakk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag är ärlig nu :) Orkar inte leta just nu. Var hittar jag proxyinställningarna?

vad har du för operatör?

Postad 01 February 2010 - 14:42

dakk
  • dakk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Nu förstår jag inte, på vilket sätt är det svårt att hitta varifrån man laddar ned fmms?

programhanteraren - alla - fmms

Kolla så du har gjortt med proxyinställningarna, aktiverat dem och skrivit rätt.
Det hag gjor ftel och efter att jag ordnat det och fixat fapn så funkade det.

Men nu så blir alla inkommande mms sjukt stora, jag ser ungefä en femtedel av bilden och måste scrolla runt som en tönt för att se den.
Går detta att ordna?

kolla i fmms - configure - Resize image width: 640 <---

Postad 01 February 2010 - 14:56

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

kolla i fmms - configure - Resize image width: 640 <---

är det inte bara för de man skickar?

Postad 01 February 2010 - 15:00

dakk
  • dakk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

är det inte bara för de man skickar?

Kanske har skickat till sig själv? :)

Postad 01 February 2010 - 15:14

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

vad har du för operatör?

Telenor

Postad 01 February 2010 - 15:20

dakk
  • dakk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Telenor

Kopplingspunkt: services.telenor.se

Proxyserveradress: 172.030.253.241

Proxyportnummer: 8799

Postad 01 February 2010 - 17:34

PixelPatrik
  • PixelPatrik
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag har gett mig på mms nu också... någon som kan dra idiotversionen för oss med Tre? Jag fattar verkligen inte mycket av att kolla på youtube...

Postad 01 February 2010 - 17:56

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

Kopplingspunkt: services.telenor.se

Proxyserveradress: 172.030.253.241

Proxyportnummer: 8799

går jag in på fmms såvetjag inte hur jag ska göra? finns ju inte så mycket inställningsmöjligheter!

Postad 01 February 2010 - 18:43

kagan
  • kagan
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Nu förstår jag inte, på vilket sätt är det svårt att hitta varifrån man laddar ned fmms?

programhanteraren - alla - fmms

Kolla så du har gjortt med proxyinställningarna, aktiverat dem och skrivit rätt.
Det hag gjor ftel och efter att jag ordnat det och fixat fapn så funkade det.

Men nu så blir alla inkommande mms sjukt stora, jag ser ungefä en femtedel av bilden och måste scrolla runt som en tönt för att se den.
Går detta att ordna?

Ja de va inte mycket till hjälp.
För den som inte förstod min fråga så hittar ja ej fMMS. Gick in i programhanteraren och alla men hittar ingen fMMS,verken installerad eller som ja kan ladda ner.
Någon som kan hjälpa mig utan att tycka att de borde alla veta var/hur man gör?

Postad 01 February 2010 - 18:48

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Det verkar vara en ganska stor bugg efter 1.1 som gör att samtalsvolymen skiftar, man hör svagt eller inte alls den man talar med. Har hittat många på maemo med samma fel som mig. Är det någon mer än jag här som är drabbad?

Postad 01 February 2010 - 19:36

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

För den som inte förstod min fråga så hittar ja ej fMMS. Gick in i programhanteraren och alla men hittar ingen fMMS,verken installerad eller som ja kan ladda ner.

tror den ligger i map extra dev eller extras testing. du måste lägga till domsom nerladdningsmappar. men där ska man inte leka om man inte vet vad man gör. jag leker där men kan inte allt men det har funkat änsålänge hehe

Postad 01 February 2010 - 22:25

dakk
  • dakk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

fmms finns i katalogen extra-devel.

kolla in: http://www.maemoswed...rogramkataloger

Postad 01 February 2010 - 22:29

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

tror den ligger i map extra dev eller extras testing. du måste lägga till domsom nerladdningsmappar. men där ska man inte leka om man inte vet vad man gör. jag leker där men kan inte allt men det har funkat änsålänge hehe

ja visst. Du vet ju inte ens hur han ska lägga till mappen. spela allan :D Hjälp honom ist om du vet ngt.

sitter på en bråkig tp2 så kan inte direktlänka, men gå till maemo-sweden.com och sök där!

Postad 01 February 2010 - 22:34

kagan
  • kagan
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Redigerat av kagan, 01 February 2010 - 22:37.

Postad 01 February 2010 - 22:46

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Är "Nu spelas"-ikonen för Er också helt svart med små prickar under när Ni går in i mediaspelaren eller är det bara jag? Lite fult då den fula ikonen ligger i ett lager ovanpå tex "Musik".

Postad 01 February 2010 - 22:51

dakk
  • dakk
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

går jag in på fmms såvetjag inte hur jag ska göra? finns ju inte så mycket inställningsmöjligheter!

kolla in http://www.youtube.c...h?v=PweDR6I0Bt0

•Connection Name: TelenorMMS
•Connection Type: Packet Data
•Access Point Name: services.telenor.se
•Username: (Leave blank)
•Password: (Leave blank)
•Use Proxy: Yes
•HTTP proxy: 172.030.253.241
•Port number: 8799
•MMSC: http://mms
•Your Phone Number: (any format seems to work)

Redigerat av dakk, 01 February 2010 - 23:00.

Postad 01 February 2010 - 23:03

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Är "Nu spelas"-ikonen för Er också helt svart med små prickar under när Ni går in i mediaspelaren eller är det bara jag? Lite fult då den fula ikonen ligger i ett lager ovanpå tex "Musik".

screenshot plz

Postad 01 February 2010 - 23:33

t_jungbark
  • t_jungbark
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Så länge jag inte spelar något så är den det men om jag spelar något så blir den till en "equalizer". Det är nog rätt så som du har men jag håller med dig om att det ser konstigt ut. Men min ligger inte på ett lager ovanför Musik den ligger längst ned till höger för mig.

Redigerat av t_jungbark, 01 February 2010 - 23:34.

Postad 02 February 2010 - 06:08

devileye86
  • devileye86
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det verkar vara en ganska stor bugg efter 1.1 som gör att samtalsvolymen skiftar, man hör svagt eller inte alls den man talar med. Har hittat många på maemo med samma fel som mig. Är det någon mer än jag här som är drabbad?

jo jag har samma irreterande fel!

Postad 02 February 2010 - 09:45

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Så länge jag inte spelar något så är den det men om jag spelar något så blir den till en "equalizer". Det är nog rätt så som du har men jag håller med dig om att det ser konstigt ut. Men min ligger inte på ett lager ovanför Musik den ligger längst ned till höger för mig.

Den ligger längst ner till höger för mig med men den ligger ovanpå Musiken om jag tex sorterar efter Artister. Ser väldigt fult ut...

Postad 02 February 2010 - 09:45

Viscus
  • Viscus
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Japp, jag har bara fyra små streck längst ner till höger när jag startar... Vilket iof är ganska naturligt eftersom det inte finns något som spelas för tillfället men då kanske den borde vara odär från början :D

Postad 02 February 2010 - 09:49

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

jo jag har samma irreterande fel!

Jäkla skitfel!!
Telefonen blev ju bara sämre efter uppdateringen! (detta kan dock vara ett hårdvarufel).
Du kan läsa mer och fylla i buggrapport här:
http://talk.maemo.or...?t=42227&page=6

Japp, jag har bara fyra små streck längst ner till höger när jag startar... Vilket iof är ganska naturligt eftersom det inte finns något som spelas för tillfället men då kanske den borde vara odär från början :D

Fult är det i vilket fall. Har inte för mig att det var så innan uppdteringen...

Postad 02 February 2010 - 09:56

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

ja visst. Du vet ju inte ens hur han ska lägga till mappen. spela allan :D Hjälp honom ist om du vet ngt.

sitter på en bråkig tp2 så kan inte direktlänka, men gå till maemo-sweden.com och sök där!

Vet jag väl visst då nötta!

Men orka inte skriva det lite får man väl sätta sig in i det själv!!!!! Precis som vissa som inte vill pilla på sin dator utan ska ha hjälp med allt och sen bara klagar för allt inte funkar (inte för att han gjort det). Så jag bara peka han i rätt rikting så han fatta att det inte var något han gjort fel sen kan han söka själv! Hade inte tid just då att skriva ner allt!!!! Ville mest säga till han att det fanns på andra ställen än där han tittat!!

Så spela allan själv!

Postad 02 February 2010 - 18:14

Unregistered0bc070f3
  • Unregistered0bc070f3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
skärmskydd från skalshop har idag satts på. Skärmskyddet ser grymt ut förutom från vissa vinklar där det ser ut som en oljehinna (i vissa vinklar i solljus), detta är dock inget jag stört mig på ännu. Det är blankt och snyggt och bra passform.

Tyvärr så verkar touchkänsligheten försämras rätt mycket vilket är synd på ett så fint skydd i övrigt. Får se om det är likadant om några dagar (dvs om det mjuknar)

Postad 02 February 2010 - 19:53

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

skärmskydd från skalshop har idag satts på. Skärmskyddet ser grymt ut förutom från vissa vinklar där det ser ut som en oljehinna (i vissa vinklar i solljus), detta är dock inget jag stört mig på ännu. Det är blankt och snyggt och bra passform.

Tyvärr så verkar touchkänsligheten försämras rätt mycket vilket är synd på ett så fint skydd i övrigt. Får se om det är likadant om några dagar (dvs om det mjuknar)

Märkte samma sak då jag satte på mitt att känsligheten försämrades. Nu behöver man nästan använda nageln hela tiden för den skall göra som man vill. Men hellre det än den blir sönderrepad.

Postad 02 February 2010 - 20:05

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

Märkte samma sak då jag satte på mitt att känsligheten försämrades. Nu behöver man nästan använda nageln hela tiden för den skall göra som man vill. Men hellre det än den blir sönderrepad.

Köp dom på Ebay runt 35kr med frakt skitbra spelar ingen roll vilken av som du tar där! Märkte inget på kännsligheten på dom.

Postad 02 February 2010 - 20:53

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Köp dom på Ebay runt 35kr med frakt skitbra spelar ingen roll vilken av som du tar där! Märkte inget på kännsligheten på dom.

Orkar inte krångla för så små pengar. Knalla bara in till affären och köpte något som hete ini.... något (tror de kosta 11e för 2st). Fin passform och enkelt att sätta på, var rätt tjockt också. Hade en massa smårepor på telefon men dom syns inte mera då jag satte på skärmskyddet.

Postad 03 February 2010 - 12:08

Siggesvag
  • Siggesvag
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Här var det dött idag, då kan jag passa på att tipsa om headphone daemon. En applikation/funktion som jag har saknat på alla tidigare telefoner jag haft. Den pausar media spelaren när man drar ut hörlurssladden.

Postad 03 February 2010 - 12:15

inw
  • inw
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Det är inte senaste versionen med portraitdisplay, men även är den defaultat för norska marknaden märkte undetecknad. Så man fick en norsk variant TROTS man köpte från Inwarehouse.

Är det någon annan obehaglig överaskning som är ändrat på den tidoga, norska varianten?

Verkar ha version 2.2009.51-1

Är detta ett stort nerköp jämfört med den svenka versionen som kommer nu inom några dagar?

Redigerat av inw, 03 February 2010 - 12:25.

Postad 03 February 2010 - 12:22

inw
  • inw
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tacksam för svar: https://www.minhembi...howtopic=255513

Har jag blivit lurad?

Postad 03 February 2010 - 12:47

Strutten
  • Strutten
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Det är inte senaste versionen med portraitdisplay, men även är den defaultat för norska marknaden märkte undetecknad. Så man fick en norsk variant TROTS man köpte från Inwarehouse.

Är det någon annan obehaglig överaskning som är ändrat på den tidoga, norska varianten?

Är detta ett stort nerköp jämfört med den svenka versionen som kommer nu inom några dagar?

Du har den senaste firmwaren.

Postad 03 February 2010 - 12:53

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Tacksam för svar: https://www.minhembi...howtopic=255513

Har jag blivit lurad?

nä, tror inte det. Men är inte glasklart vad du menar. tycker det ser ut som du har senaste FW om det är det du menar.

Postad 03 February 2010 - 13:01

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Du menar att webbläsaren inte fungerar i porträtt läge?
Har du aktiverat det?

Vad är det som säger att det är den norska varianten?
Den är inte tidigare än de svenska, bara att den gick att få tag i lättare i Norge skulle jag tro.

Postad 03 February 2010 - 13:39

pivic
  • pivic
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har jag blivit lurad?

Nu har jag kollat det hela snabbt, men funkar alltså inte att ladda en webbsida i MicroB, trycka Ctrl+Shift+o (alltså bokstaven, inte siffran 0) och därefter vända telefonen "stående"?

Postad 03 February 2010 - 14:12

inw
  • inw
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Oj, tor tine jag aktiverat den då :S

Hmm, OK då har jag senatse versionen?

Danskt / norskt tangentbord var aktiverat. Helt klart att det är dne norska versionen, men ska tydligen avra 100% lik övriga nordiska.

Du menar att webbläsaren inte fungerar i porträtt läge?
Har du aktiverat det?

Vad är det som säger att det är den norska varianten?
Den är inte tidigare än de svenska, bara att den gick att få tag i lättare i Norge skulle jag tro.

Postad 03 February 2010 - 14:15

inw
  • inw
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Oops, allt funkade :blink:

Verkar osm jag har senaste programvaran då ;)

So far öär mobilen grym. Eller datorn :P

Postad 03 February 2010 - 17:38

t_jungbark
  • t_jungbark
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har också gjort några framsteg med N900:an idag. Fixat SSH så det är lätt att hantera filer till och från. Och kanske det som jag är gladast över, fått in mitt schema från Chalmers i kalendern! Guld värt! :blink:

Postad 03 February 2010 - 23:40

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
om man trycker ctrl+shift+m så kan ändra så att man får upp sw keyboard samtidigt som hw keyboard. saken är den att det står input language switshed...går det att få det commandot att byta språk istället för sw/hw keybord. meddelandet stämmer ju inte med vad som händer.

Postad 04 February 2010 - 14:35

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Jag har också gjort några framsteg med N900:an idag. Fixat SSH så det är lätt att hantera filer till och från. Och kanske det som jag är gladast över, fått in mitt schema från Chalmers i kalendern! Guld värt! :)

jag har installerat både server och client å server på n900..
men hur startar jag :blink:

Postad 04 February 2010 - 15:06

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Som root i X-terminal: /etc/init.d/sshd start (tror jag, kan vara rc.d istället)

Postad 04 February 2010 - 15:14

Unregistered5eda91ac
  • Unregistered5eda91ac
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ingen här som vet om det finns eller är på väg att komma ett WoL app till n900?

Jag vet att denna fanns till OS2008 i varje fall: http://maemo.org/dow...S2008/maemowol/. Tänkte att det kanske fanns någon som höll på porta programmet till n900 eller något sånt :/.

Postad 04 February 2010 - 19:10

solidvox
  • solidvox
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Sygic verkar vara på G!

Hello,
I would like to inform that navigation solution for Maemo OS is now in Nokia approval process. So we assume that it will be available in very near future. Please check our site www.sygic.com for every couple of days.

Thank you for contacting support and for your interest in our products.

Best regards

Michal Vajicek
Sygic, a.s.
Nam. 1. Maja 18
811 03 Bratislava

Postad 04 February 2010 - 19:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
får inte ssh att funka :)

Postad 04 February 2010 - 20:09

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Vad är SSH ?

FTP ?

Postad 04 February 2010 - 20:16

Strutten
  • Strutten
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Berätta exakt hur du gör när du försöker få det att fungera.

Postad 04 February 2010 - 20:18

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Xenom: Dels kan det funka som ftp, men framförallt kan man köra kommandoradsprogram från andra datorer. Jag hänger alltid på irc genom att köra ssh till en polares server, då kommer jag åt samma irc-session utan att missa något, vilken dator jag än är vid (snart även telefonen :)).

http://en.wikipedia....ki/Secure_Shell

Redigerat av floffe, 04 February 2010 - 20:19.

Postad 04 February 2010 - 21:59

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Är det någon som kör Dosbox än? Sett lite på youtube, hade ju varit skitnice om man kunde köra samma inställningar som på datorn

På datorn mountar jag en katalog med underkataloger av spel

På senaste dosbox finns det ju en configuration där man kan auto mounta sin mapp så det är klart varje gång man startar dosbox. Kan ju vara bra o slippa pilla i dos

Nån som vet om detta fungerar även på nokian n900? Och är det minneskortet man mountar då eftersom det inte är hdd som på datorn?

Redigerat av Ironse, 04 February 2010 - 22:00.

Postad 04 February 2010 - 22:20

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Skulle tro att Dosbox funkar på samma sätt på N900 som i övriga *nix-varianter, man kan säkert välja vad man vill montera (/home/user/MyDocs/dostjafs eller /media/mmc1/dostjafs t ex).

Postad 04 February 2010 - 22:45

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Ljudglappet i telefonen blir bara sämre och sämre för mig, det verkar helt klart vara en hårdvarumiss. Tyvärr så är det inte så att jag fått ett måndagsexemplar utan det är många som upplever samma. Det hemska är att det kommer efter en tid, jag tror mitt uppträdde efter lite mindre än en månad från det att jag fick telefonen och hur bra jag än tycker den är så måste man ju kunna ringa med den.
Verkar som att det är serviceverkstad som gäller för mig... Med lite tur kanske jag får tillbaka den lagom till att man kan se på streamad video igen... men det känns skit. Byggkvaliteten är bland det viktigaste och det känns helt klart som flera missar finns på den, tyvärr.

Ni som har samma problem kan väl bumpa denna tråd:
http://discussions.n...jump=true#M4265

Där tror dom iof att det är ett mjukvarufel...

Redigerat av Unregistered6144aa51, 04 February 2010 - 22:56.

Postad 04 February 2010 - 23:24

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med ljudvolymen tror jag inte. Men direkt efter att jag svarat tryckt på knappen svara så knäpper det till och jag hör alltid mig själv när jag svarar som ***** eco. I början var det jäkligt störrande. Men nu har jag börjat gilla det...tryck svara och säga hallå snabbt...så hör man hallå. sedan efter någon sekund kan man börja samtalet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.