Postad 15 July 2015 - 23:21
Sen vad som är med Kinn vet jag inte.. tröttare öl får man leta efter, sjukt maltig & tung.
Postad 16 July 2015 - 09:26
Postad 16 July 2015 - 12:03
Det är Cask Sweden som har Stone sen någon månad tillbaka
Ah det hade jag missat.
Angående det här med bäst före datum så håller jag med om att ett produktionsdatum hade varit mycket bättre. Men vanligaste bäst före på humlig öl är 6 och 12 månader. Så oftast kan man lista ut vad som gäller för just den producenten. Anledningen till att många sätter långa bäst före datum är att Systembolaget inte får sälja öl med passerat bäst före datum.
Postad 16 July 2015 - 19:18
Redigerat av Danke, 16 July 2015 - 19:18.
Postad 19 July 2015 - 12:49
Postad 19 July 2015 - 14:38
Stone, Alpine, Alesmith, Ballast Point, Coronado, Green Flash, Pizzar port, Misson, Modern times osv osv
Man skulle kunna vara där ett par år utan problem.
Postad 19 July 2015 - 16:21
Som klämmästar'n säger så finns det en jäkla massa bryggerier och pubar i San Diego. Här har du en topplista från Ratebeer: http://www.ratebeer....n-diego/7320/5/
Klicka på Beer Place Map om du vill ha en karta med flaggor.
Stone är det bryggeri jag helst skulle vilja besöka men även de som Squeeze räknar upp skulle jag vilja besöka.
Postad 19 July 2015 - 19:12
Postad 19 July 2015 - 23:07
Stone, Alpine, Alesmith, Ballast Point, Coronado, Green Flash, Pizzar port, Misson, Modern times osv osv
Man skulle kunna vara där ett par år utan problem.
Som klämmästar'n säger så finns det en jäkla massa bryggerier och pubar i San Diego. Här har du en topplista från Ratebeer: http://www.ratebeer....n-diego/7320/5/
Klicka på Beer Place Map om du vill ha en karta med flaggor.
Stone är det bryggeri jag helst skulle vilja besöka men även de som Squeeze räknar upp skulle jag vilja besöka.
Tackar!
Ritar jag en cirkel utifrån boende och vad som är hanterbart med hjälp av apostlahästarna så går der nog att få till ett par besök, bla. Coronado (färjetur iof), Stone, Half Door etc.
Postad 24 July 2015 - 13:24
Mikeller Drinkin in the Sun och Brewdog Nanny state.
Postad 24 July 2015 - 22:52
DSC_0003.JPG 82.26K
0 Antal nerladdningarEdit: hur j*vla svårt ska det vara att rotera en bild?
Redigerat av what17ever, 24 July 2015 - 22:57.
Postad 25 July 2015 - 11:48
Testade Innis & Gunns veteöl igår vilken var näst intill odrickbar. Fattar inte hur I&G kan sälja så bra som de gör...och att jag går på niten att köpa dem gång efter gång. ![]()
Postad 26 July 2015 - 12:49
Ja I&G är ruskigt otäcka. Jag lade ner att köpa dem för flera år sen. Droppen var när jag drack en klunk och fick springa till vasken för att spola bort smaken av härsket smör ur munnen. Gjorde ett nytt försök på årets Örebro Öl & Whisky men fick återigen springa och spola bort smaken ur munnen.
Dock minns jag att Originalet funkade bra till Tzatziki.
Postad 26 July 2015 - 22:36
Nej ingen mer I&G för mig. Något jag iofs borde har lärt mig redan första gången jag testade deras rom-variant.
Postad 28 July 2015 - 11:45
Postad 30 July 2015 - 09:46
Det är det mycket svensk öl som är ochså... Mycket gammalt öl...
Ja det är dumt att köpa gammal öl, det brukar jag inte göra.
Postad 30 July 2015 - 20:38
Ja det är dumt att köpa gammal öl, det brukar jag inte göra.
I Norge har jag aldrig funnit en gammal IPA, men i Sverige är tilogmed norsk öl gamla..
Postad 30 July 2015 - 21:15
dumt att köpa som sagt.I Norge har jag aldrig funnit en gammal IPA, men i Sverige är tilogmed norsk öl gamla..
Postad 30 July 2015 - 22:04
Det är dock en väldigt stor skillnad på öl där humlen avtagit och öl som har extremt höga värden av diacetyl. Den första känns trist att dricka och den andra får dig att springa till vasken för att hulka. ![]()
För övrigt har jag köpt trött IPA på Vinmonopolet. Det är dock mycket möjligt att de har kortare ledtider än Systembolaget och att det är ett större problem här.
Postad 01 August 2015 - 17:06
Japp. Dricker hellre 100 lite trötta IPAs än en enda I&G igen.
Jag tycker I&G är spennande, och gillar att dom lagrar på fat och är rimliga. Rum finish är min favorit. Självklart är Innis på nedre del av betyg. Men presis som jag gillar pilsner, Guiness från kran Och Newcastle/Murphys, så klarar jag ochså å njuta en I&G. Självklart är norsk och dansk Ipa bettre, men kostar ochså mera.
Postad 09 August 2015 - 13:06
Köpte ett par Amager Batch 1000 i fredags. Trevlig IPA tycker jag. Vad jag kommer ihåg så har jag inte testat någon öl från Amager som jag inte tycker om.
Postad 09 August 2015 - 14:12
Postad 09 August 2015 - 17:42
Vad har du druckit laddie?
Postad 09 August 2015 - 23:11
Amager är riktigt bra, jag har bara druckit 4-5 stycken som inte föll mig i smaken. Dock har jag upplevt kraftiga skillnader mellan batcherna. De Wookie jag har druckit har varierat från snudd på odrickbara till mycket bra t.ex.. Har hört att Batch 1000 varierat kraftigt också, men jag har bara provat en flaska.
Som redan nämnts så är saison en egen ölstil och inte en weissbier. I grunden en typ av öl som dracks av bönderna som törstsläckare men som sen har blivit populär i hantverksvågen. Oftast ett väldigt enkelt recept med enbart pilsnermalt och ädelhumle, där saison-jästen ger karaktär till ölen. Men sen brukar t.ex. jänkarna jäsa med brettanomyces även om det är mycket ovanligt i Belgien. Jag tror motiveringen bakom detta är att det troligtvis var så förr i tiden.
Postad 10 August 2015 - 09:18
Jo, på flaskan står; Saison 1858 Bekgian farmhouse ale, och tillverkaren är nog BOCQ.
Postad 10 August 2015 - 13:33
dumt att köpa som sagt.
När det inte står når varan är produserat, så är det heller inte möjligt at se om ölen är gammal.
Postad 11 August 2015 - 10:10
Aha, det där har minsann gått mig förbi. Tackar så mycket för infon.
Jo, på flaskan står; Saison 1858 Bekgian farmhouse ale, och tillverkaren är nog BOCQ.
Ah den där drack jag i helgen faktiskt. Lustigt nog tyckte jag inte den kändes som en saison och den är satt som Belgian Ale på Ratebeer. Men det är ju skit samma, viktigast är ju att du gillade den.
Postad 13 August 2015 - 17:40
Med tvekan drickbar.
Postad 13 August 2015 - 17:51
Vet att detta har varit uppe förut, men vilken tycker ni är bästa budgetöl, a.k.a fulöl? För att begränsa det lite så kan man sätta gränserna som såhär: burköl från systemet, max 15 kronor, typ. Utan att ha plöjt alla så bidrar jag med denna: Åbro Bryggmästarens Premium Guld (.....)
Med tvekan drickbar.
Helt klart breznak , samt budvar budejovicky
Postad 13 August 2015 - 18:02
Vet att detta har varit uppe förut, men vilken tycker ni är bästa budgetöl, a.k.a fulöl? För att begränsa det lite så kan man sätta gränserna som såhär: burköl från systemet, max 15 kronor, typ. Utan att ha plöjt alla så bidrar jag med denna: Åbro Bryggmästarens Premium Guld (.....)
Med tvekan drickbar.
Jag tycker den här frågan är så himla svår att svara på då jag inte köper öl i denna prisklass regelbundet (även om jag numera har betygsatt i princip hela Systembolagets grundsortiment). Men Brutal Brewing (Spendrups) Flat Tire var helt ok för att vara industribärs och tror det är den jag gett bäst betyg faktiskt (runt 3/5). Det fanns lite humlearom i den vilket inte är allt för vanligt i Spendrups öl. Bryggmästarns Premium Guld gav jag 1,3/5 i jämförelse.
Jag tycker dock det är värt att lägga en extra 5 kr och köpa lite Oppigårds, Fullers London Porter eller gå lite högre och köpa Modus Hoperandi, Founders Centennial, Weihenstephaner o.s.v. Det är den typen av öl jag köper om jag ska dricka mängd eller bjuda många på kalas.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 13 August 2015 - 18:03.
Postad 13 August 2015 - 23:18
Håller dock med Stefan att det är värt att kliva upp till runt 25:- & ta Modus Hoperandi, Dales Pale Ale eller dyl (Mikkeller American Dream har vi inte här men den är grym för 21:-). Runt 30:- så säger jag Oppigårds Thurbo DIPA eller Omnipollo Nebuchadnezzar.
Postad 14 August 2015 - 08:50
Håller med föregående talare. Hellre en "dyr" öl än två billiga. Men om man verkligen måste köpa billigt så är Flat Tire vägen att gå.
Postad 14 August 2015 - 09:06
Postad 14 August 2015 - 09:23
När det gäller budgetöl håller jag med om Flat Tire.
Postad 14 August 2015 - 12:46
Flat Tire är en favorit hos mig, gillar den verkligen! Citrus och lite IPA feeling i billigt format. Deras övriga öl är däremot inget att hänga i granen.
En öl med klassisk ölsmak som jag gillar är Åbros Svensk starköl.
Postad 14 August 2015 - 12:49
Jag tycker faktiskt att Pistonhead Kustom Lager är en förvånansvärt drickbar öl sett till sitt pris. En lätt humlad ren lager.
Faktiskt så att jag börjat ha en flaska eller två hemma till väldigt enkel mat eller en väldigt varm dag på balkongen.
Efter tio år med uteslutande finöl så börjar jag faktiskt mer och mer uppskatta en enkel lager...
Redigerat av jaQoB, 14 August 2015 - 12:54.
Postad 14 August 2015 - 13:06
Jag roade mig med att på systemets hemsida ordna ölen efter pris, lägst till högst. Det tog en bra stund innan jag bläddrat mig fram till nåt jag gillar. Den billigaste lagern blev Brooklyn lager (17:90, 355 ml) och ale blev Founders all day IPA (19:90, 355 ml).
Palma Louca från Brasilien var det billigaste jag hittade (7:90) men den har jag inte testat, och kommer nog inte att göra det heller.
Redigerat av Buddypresley, 14 August 2015 - 13:18.
Postad 14 August 2015 - 13:18
Jag tycker faktiskt att Pistonhead Kustom Lager är en förvånansvärt drickbar öl sett till sitt pris. En lätt humlad ren lager.
Faktiskt så att jag börjat ha en flaska eller två hemma till väldigt enkel mat eller en väldigt varm dag på balkongen.
Efter tio år med uteslutande finöl så börjar jag faktiskt mer och mer uppskatta en enkel lager...
Den är jag inget stort fan av, har du testat Flat Tire? Den är riktigt bra ![]()
Postad 14 August 2015 - 14:06
Nu måste man köpa en kassa Mangofeber för att få köpt. Tråkigt....
Etter min mening den besta öl som Sverige har at erbjuda från Brewski.
Jag köpade istedet en Electric nurse Dipa och en Nebuchadnessar IIPA.
Detta är efter min mening andra och tredjaplass. Neb på andra och Electric nurse på tredja.
Vet dere flera öl i samma stil som detta? Som går att bestella?
Postad 14 August 2015 - 17:41
Förövrigt smakar den ölen gammal IPA, inte alls imponerad (borde vara fel på den va?)
Postad 14 August 2015 - 22:03
Du kan ju beställa Kinn Vestkyst
Förövrigt smakar den ölen gammal IPA, inte alls imponerad (borde vara fel på den va?)
Ja den är gammal och inte lik sej, men ser man når ölen är produserat och når Systemet började att selja den som man kan se på bolagets sidor, så tror jag att jag uppteckte felet. För gammal iforhald til produksjonstid. I Norge så har jag aldri smakat en gammal Kinn Vestkyst, den går rett til butik.
Tycker att det er tråkigt at Systemet inte har mer toppöl i butikerna, hadde varit roligt å provat nåt nytt en gång i bland. Brewski, Dugge och Omnipollo står som dom enaste riktig kvalitet öl.
Jag tycker för all del Oppigårds är godt, men det är lite mer internasjonal stil ipas..
I Norge smakar en IPA på samma sett som en Dipa smakar omlag i Sverige...
Redigerat av Danke, 15 August 2015 - 10:28.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?