* Officiell Tråd - Nokia N900 *
7894 svar till detta ämne
Postad 04 February 2010 - 23:33
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tagit hem open ssh server och klient och installerat på mobilen. Sen har jag för mig att jag skrev in ett lösenord när jag installerade.. Sen tog jag hem winscp till min xp dator och fyllde i enligt denna bild
ssh.jpg 39.03K
0 Antal nerladdningarOch skrev in N900 ip och de andra man ska skriva in.. Testade my ip koll på en webbsida ...Och i x terminal..Ifconfig och till sist en widget som kollar ens ip.. Alla var olika Hur som helst så gjorde jag 3 konton med var sitt ip och sparat lösen.. Sen började jag tro jag gjort fel så ja tog bort allt å rebootade å installerade allt.. Men såg inte till att den frågade om lösen den här gången.. Fixade Rootsh och började mixtra i terminalen å lyckades skriva in mitt lösen igen så nu vet jag till 100% att jag har rätt lösen... Hmm...Om inte första bokstaven blev en stor bokstav när jag skrev in i Xterminal ? Jaja..Får installera om allt imorrn... Men ja fick iaf igång Vnc så jag kan styra datorn från N900 men ja vill ju som mest år att kunna föra filer mellan via wlan Edit Full file system access: OpenSSH + WinSCP http://talk.maemo.or...hlight=open sshFör övrigt är telefonen het otrolig..Vist finns det kvar en del att finslipa i OS:et men på det stora hela är den ju allt man kan önska sig..
Redigerat av moparman, 04 February 2010 - 23:35.
Postad 04 February 2010 - 23:34
Crockett
-
Crockett
-
Användare
-
-
111 inlägg
Imorgon får jag min efterlängtade N900
En önskan av er som driver den här tråden framåt och har en N900.
Kan ni skriva kort vilka program osv ni rekommenderar och vad dem gör.
Något man ska fixa direkt när man får den?
Hur länge ladda ni den första gången?
En fråga speciellt riktade till Moparman -ScummVm...hur funkar det, vart hittar man det och är det svårt att få det fungerande?
Tack på förhand
/Crockett
Postad 04 February 2010 - 23:49
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Heh..Sorry har inte ens hunnut testa...
Jag är i stadiet där ja laddar hem allt ja ser är intressant och sen raderar jag eftersom
Jag räknar kallt med att ja får flasha om den sen heh
matrix tema tycker jag är ett måste...Grymt snyggt
Sen har jag ett facebookfönster där jag ser vad mina vänner skriver utan att ja behöver logga in...Smidigt.
Ett Twitterprogram som ja inte fattar nå av än heh..
Angry birds..Riktigt kul spel..
google widget som ja klickar på och direkt skriver vad jag vill söka utan att öppna webbläsare först ..Riktigt smidigt..
Sen har ja fixat både min hotmail å gmail och ja får meddelande så fort ett mail kommit.Guld
En radiosändare widget som ja stänger av å på enkelt.
VNC för att styra datorn.
Almost real TI85 miniräknare...En sån som man måste plugga matte i 4 år för att förstå sig på
Xchat så ja kan hänga på Irc chatten #maemosweden
xarchiver för att packa upp zippfiler..Rar osv
Radio
Röstinspelning
zootube---Youtube program där ja kan spara ner filmklipp på minneskortet
KMplayer...Ska vist va en bra mediaspelare..Fixat dit nåra 100 tvkanaler också
MSN..
Gillar verkligen hur allt som har med meddelande är integrerat och hur lätt man hoppar mellan webbläsare och andra program..
Finns lite småstörande saker..Är ringa prio1 så bör man se sig om efter en annan mobil
Edit
Lagt till en del andra smågrejor.
Kunna slå av å på wlan smidigt..Ljusstyrka osv..
Kan säga att batteriet stoppar ingenting av nån konstig anledning
Redigerat av moparman, 04 February 2010 - 23:51.
Postad 05 February 2010 - 00:22
Unregistered8d0d01ce
-
Unregistered8d0d01ce
-
Rookie
-
7 inlägg
Hursom. inga problem med att köpa den NORSKA varianten av inwarehousealtlså? När kommer ya mjukvaruppdateringen? Tacksam för svar: https://www.minhembi...howtopic=255513
Har jag blivit lurad?
Redigerat av Unregistered8d0d01ce, 05 February 2010 - 00:23.
Postad 05 February 2010 - 01:11
Crockett
-
Crockett
-
Användare
-
-
111 inlägg
Heh..Sorry har inte ens hunnut testa...
Jag är i stadiet där ja laddar hem allt ja ser är intressant och sen raderar jag eftersom
Jag räknar kallt med att ja får flasha om den sen heh
matrix tema tycker jag är ett måste...Grymt snyggt
Sen har jag ett facebookfönster där jag ser vad mina vänner skriver utan att ja behöver logga in...Smidigt. Ett Twitterprogram som ja inte fattar nå av än heh.. Angry birds..Riktigt kul spel.. google widget som ja klickar på och direkt skriver vad jag vill söka utan att öppna webbläsare först ..Riktigt smidigt.. Sen har ja fixat både min hotmail å gmail och ja får meddelande så fort ett mail kommit.Guld En radiosändare widget som ja stänger av å på enkelt. VNC för att styra datorn. Almost real TI85 miniräknare...En sån som man måste plugga matte i 4 år för att förstå sig på Xchat så ja kan hänga på Irc chatten #maemosweden xarchiver för att packa upp zippfiler..Rar osv Radio Röstinspelning zootube---Youtube program där ja kan spara ner filmklipp på minneskortet KMplayer...Ska vist va en bra mediaspelare..Fixat dit nåra 100 tvkanaler också MSN.. Skype Transmission ...torrent program
Gillar verkligen hur allt som har med meddelande är integrerat och hur lätt man hoppar mellan webbläsare och andra program..
Finns lite småstörande saker..Är ringa prio1 så bör man se sig om efter en annan mobil
Edit Lagt till en del andra smågrejor. Kunna slå av å på wlan smidigt..Ljusstyrka osv..
Kan säga att batteriet stoppar ingenting av nån konstig anledning 
Aha, jäklar hade räknat med dig på ScummVm  LOL Då får vi jämföra noteringar på den sen  Okej, ser några där jag gillar. Känns som zip och torrent är ett måste. Finns det någon sjyst wikipedia widget?
Postad 05 February 2010 - 16:03
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Är det någon skillnad med flash och flashsidor med den nya uppdateringen 1.1?
Om sidor som tidigare inte funkade, nu funkar?
Postad 05 February 2010 - 17:01
A_ma
-
A_ma
-
Rookie
-
7 inlägg
Har börjat använda mailklienten och (trodde att) det var busenkelt att upp.
IMAP och SMTP funkade direkt.
När jag skickar mail så kommer dessa fram snyggt å fint med avsändare i klartext mellan "-tecken och mailadressen mellan <> som förväntat.
MEN det skickas även med en REPLY TO adress som består av mitt förnamn med inledande versal (använder alltid gemener i min mailadress) följt av endast ett @-tecken. Går ju inte så bra då när nån försöker svara på mina mail.
Jag kommer inte ihåg att kontoregistreringsdialogen hade något alternativ för annan REPLY TO adress. Annan än den jag angivit som avsändare då.
Hittar inte heller nån möjlighet att ange en REPLY TO adress när jag går in för att redigera kontot.
Det enda fält som innehåller mitt förnamn med inledande versal är Namn och detta skall väl knappast påverka själva mailadressen. Innehållet i namn kommer ju dessutom fram helt OK mellan "-tecknen.
Är det nån som råkat ut för nått liknande/har något förslag på lösning?
Hmmmm!
Det berodde på att jag klämt in ett kommatecken efter namnet typ "namn, företag" fast det var bara vissa mailservrar som verkar ha problem med detta. Ingen skugga skall falla på N900'an  .
Redigerat av A_ma, 05 February 2010 - 18:30.
Postad 05 February 2010 - 20:14
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
JAAAAAAA......SSH funkar...Dasen står som ett spett
Skrev in ifconfig i N900 igen och hittade felet.
Jag hade gått efter fel ip
Postad 05 February 2010 - 20:34
adamsafir
-
adamsafir
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tagit hem open ssh server och klient och installerat på mobilen. Sen har jag för mig att jag skrev in ett lösenord när jag installerade..
Sen tog jag hem winscp till min xp dator och fyllde i enligt denna bild
ssh.jpg 39.03K
0 Antal nerladdningar
Och skrev in N900 ip och de andra man ska skriva in..
Testade my ip koll på en webbsida ...Och i x terminal..Ifconfig och till sist en widget som kollar ens ip..
Alla var olika
Hur som helst så gjorde jag 3 konton med var sitt ip och sparat lösen..
Sen började jag tro jag gjort fel så ja tog bort allt å rebootade å installerade allt.. Men såg inte till att den frågade om lösen den här gången.. Fixade Rootsh och började mixtra i terminalen å lyckades skriva in mitt lösen igen så nu vet jag till 100% att jag har rätt lösen...
Hmm...Om inte första bokstaven blev en stor bokstav när jag skrev in i Xterminal ?
Jaja..Får installera om allt imorrn...
Men ja fick iaf igång Vnc så jag kan styra datorn från N900 men ja vill ju som mest år att kunna föra filer mellan via wlan
Edit Full file system access: OpenSSH + WinSCP http://talk.maemo.or...hlight=open ssh
För övrigt är telefonen het otrolig..Vist finns det kvar en del att finslipa i OS:et men på det stora hela är den ju allt man kan önska sig..
skulle ändra användarnamnet om jag var du... inte bra att använda standard Edit. http://sv.wikipedia.org/wiki/SSHDet är inte ovanligt att datorer med SSH som är direktanslutna till internet utsätts för tusentals oauktoriserade inloggningsförsök dagligen. Datorer som är direktanslutna till internet brukar därför aldrig tillåta SSH-inloggning med root som användarnamn. Detta gör att illasinnade måste gissa både användarnamn och lösenord för att kunna logga in, vilket gör det betydligt svårare. För att på detta sätt hindra root-inloggning ändrar man vanligen en rad i filen /etc/ssh/sshd_config och starta om sshd. Ändra raden "#PermitRootLogin yes" till "PermitRootLogin no" (måste ta bort tecknet # i början på raden). Man kan också begränsa vilka användare som får logga in via SSH med "AllowUsers", "DenyUsers", "AllowGroups" och "DenyGroups", samt från vilka maskiner inloggning tillåts, till exempel med direktiv i filen /etc/hosts.allow.
Redigerat av adamsafir, 05 February 2010 - 20:42.
Postad 05 February 2010 - 20:55
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
...och även port...sedan kan man ju köra med nycklar istället
eller stoppa ssh. Men det verkar starta upp igen när man start om telefonen.
Någon som vet hur man kan göra så att ssh inte startar upp när telefonen startar upp?
Redigerat av theclone, 05 February 2010 - 21:06.
Postad 05 February 2010 - 21:53
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
njaoo kanske det
men riktigt bra långt lösen med bokstäver och siffror borde väl va rätt säkert?
Postad 05 February 2010 - 22:07
z3m555
-
z3m555
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Ni som använder 900an i dag, vilket abonnemang skulle ni rekomendera? Ringer inte så mycke utan mest sms + surf på en tele som 900.
/anders
Postad 05 February 2010 - 23:23
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Jag tog Tre pott 499/mån
5gig data a 89/mån
3000 sms/månad a 99/mån
499-89-99=311 kronor kvar att ringa för...
mobilen kostar då 69/mån i 18 månader
Postad 06 February 2010 - 00:28
Crockett
-
Crockett
-
Användare
-
-
111 inlägg
En fråga till er som fått era N900
På min så finns det redan forcea weather och andra program installerade. Det finns en massa låtar på den dock av artister jag knappt hört talas om. Det finns en mapp som heter mac os. Är det så det ska vara eller har jag fått en tillbakaskickad?
För övrigt måste jag säga att mobilen är helt grym och grymt skön att använda. Super simpelt att lägga upp ett gmail konto och blixtsnabb att skicka mail med och så. Klockren när man skickar sms och surfningen tror jag alla redan vet hur bra den är. Den fungerar klockrent och för mig som normalanvändare som pillat lite på den nu har den knappt dragit några batterier alls trots att jag kör på fabriksladdningen
Postad 06 February 2010 - 05:01
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
Postad 06 February 2010 - 08:44
thompalainen
-
thompalainen
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Postad 06 February 2010 - 09:43
Strutten
-
Strutten
-
Amatör
-
-
85 inlägg
En fråga till er som fått era N900 
På min så finns det redan forcea weather och andra program installerade. Det finns en massa låtar på den dock av artister jag knappt hört talas om. Det finns en mapp som heter mac os. Är det så det ska vara eller har jag fått en tillbakaskickad? 
För övrigt måste jag säga att mobilen är helt grym och grymt skön att använda. Super simpelt att lägga upp ett gmail konto och blixtsnabb att skicka mail med och så. Klockren när man skickar sms och surfningen tror jag alla redan vet hur bra den är. Den fungerar klockrent och för mig som normalanvändare som pillat lite på den nu har den knappt dragit några batterier alls trots att jag kör på fabriksladdningen 
Exakt så var min också.
Postad 06 February 2010 - 10:47
Huskys
-
Huskys
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hrm läser en del om att telefonen inte funka så bra att ringa med, Hur allvarligt är detta problem?
Fundera på att skaffa denna telefon som Jobbmobil, men det kanske är bättre att skaffa en WindowsMobile?
Erfarenheter av denna telefon för kalender,mail och att ringa med i jobbet. Samt lite surf???
Hade en TyTn II som funkade kanon gick söner skaffade en Iphone som jag blev besviken på nu vill jag ha en telefon
som funka till det jag skall ha den till utan att bli besviken.
Postad 06 February 2010 - 11:11
memilen
-
memilen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Din telefon är ny, den kommer så. Jag blev också lite fundersam över "Mac OS"-mappen, men det verkar ha att göra med att det ska se snyggt ut när man kopplar in den till en apple-dator (inte testat själv, men ska väl göra det då. :-)). Det är bra förklarat här: http://talk.maemo.or...605&postcount=9Får väl passa på att säga hej här också då jag också fått min nya N900  Riktigt nöjd än så länge. :-) /Fredrik
Postad 06 February 2010 - 11:30
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hrm läser en del om att telefonen inte funka så bra att ringa med, Hur allvarligt är detta problem?
Fundera på att skaffa denna telefon som Jobbmobil, men det kanske är bättre att skaffa en WindowsMobile? Erfarenheter av denna telefon för kalender,mail och att ringa med i jobbet. Samt lite surf???
Hade en TyTn II som funkade kanon gick söner skaffade en Iphone som jag blev besviken på nu vill jag ha en telefon som funka till det jag skall ha den till utan att bli besviken.
Nu vet jag inte hur mycket du använder din tele i jobbet. Men jag kan inte rekommendera den här som jobbmobil. Finns bättre när det gäller telefon, mail och kalender. Är det dock så att du ska ha den lite som latcho telefon fast företaget betalar så kan det fungera  Men då mer som en leksak och inte som business lur.
Postad 06 February 2010 - 11:50
memilen
-
memilen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu vet jag inte hur mycket du använder din tele i jobbet. Men jag kan inte rekommendera den här som jobbmobil.
Finns bättre när det gäller telefon, mail och kalender. Är det dock så att du ska ha den lite som latcho telefon fast företaget betalar så kan det fungera Men då mer som en leksak och inte som business lur.
Nu vet jag inte riktigt vad du tänker på - och jag har haft min lite för litet tag eg. för att kunna yttra mig. Men kalender och mail tycker jag fungerar bra? Jag vet inte riktigt heller vad som saknas vad som gäller telefondelen? Känns bara lite mer som man får tänka om hur man gör saker eftersom den är tänkt att fungera som en kommunikationscentral för alla kanaler. Men som sagt, jag kanske tänker annorlunda efter någon månad eller så. :-) /Fredrik
Postad 06 February 2010 - 12:46
t_jungbark
-
t_jungbark
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag kan heller inte förstå varför alla klagar så på telefondelen? Tycker inte den är sämre än 5800 eller HTC Tytn som jag haft tidigare. De kontakter man ringer eller kommunicerar mest med har man på skrivbordet vilket gör att det krävs kanske bara två knapptryck innan man ringer dem. Om jag minns rätt så är det väldigt mycket färre än Min WM Htc Tytn... Sättet man kommunicerar med är väldigt smidigt tycker jag, en applikation för alla kommunikationsmöjligheter (utom e-mail). Kan ni som inte gillar telefondelen eller Konversationer förklara vad det är för fel på dem?
E-posten kan jag dock hålla med om att den inte är perfekt, säkert mycket bättre på t.ex. HTC HD2. Lite buggig när HTML-mail ska visas t.ex. Tar väldigt lång tid att få hem HTML-mailens bilder. Men i övrigt tycker jag inte den lämnar något annat att önska.
Postad 06 February 2010 - 13:29
Unregisteredf5f0e70b
-
Unregisteredf5f0e70b
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Fundera på att skaffa denna telefon som Jobbmobil, men det kanske är bättre att skaffa en WindowsMobile? Erfarenheter av denna telefon för kalender,mail och att ringa med i jobbet. Samt lite surf???
Hade en TyTn II som funkade kanon gick söner skaffade en Iphone som jag blev besviken på nu vill jag ha en telefon som funka till det jag skall ha den till utan att bli besviken.
Jag är företagare och haft min N900 sen i mitten av december. Synkar jobbmailen mot vår Exchange 2007-server samt har också ett gmail-konto. Använder kalender hela tiden, många gånger dagligen. Tycker det är lätt att lägga in möten från telefonen. Fast det mesta i kalenderväg läggs in från kontoret. Visst på detaljnivå är det en del som saknas i mail o kalendern jämfört med vad jag haft på tidigare telefoner, men det funkar. Det jag saknar mest är att kunna ringa telefonnummer från ett mail direkt. På t.ex. min gamla N95 blev telefonnummer understrukna och klickade man på numret ringde luren upp. Fotar en del jobbrelaterat som mailas eller synkas med kabel. Ringer förstås en hel del. Själva sändaren o mottagaren för telefondelen upplever jag som starkare än N95 och framförallt N97. Tappar ytterst sällan kontakten med nätet numera.
Postad 06 February 2010 - 13:53
memilen
-
memilen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag är företagare och haft min N900 sen i mitten av december. Synkar jobbmailen mot vår Exchange 2007-server samt har också ett gmail-konto. Använder kalender hela tiden, många gånger dagligen. Tycker det är lätt att lägga in möten från telefonen. Fast det mesta i kalenderväg läggs in från kontoret. Visst på detaljnivå är det en del som saknas i mail o kalendern jämfört med vad jag haft på tidigare telefoner, men det funkar. Det jag saknar mest är att kunna ringa telefonnummer från ett mail direkt. På t.ex. min gamla N95 blev telefonnummer understrukna och klickade man på numret ringde luren upp.
Tyvärrr märks det att MfE var det sista de började på, det saknas lite i den som finns i resten av luren. Ex. klipp å klistra eller att telefonnummer inte går att markera. Har även en annan konstighet att om jag vidarebefodrar mail så följer inte "mailheadern" där det står vem som usprungligen skickade mailet, subject etc. med. Måste vara en bugg.... Men annars är det den bästa mail-telefonen jag har testat. /Fredrik
Postad 06 February 2010 - 14:20
t_jungbark
-
t_jungbark
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Vill bara varna lite för hur det kan gå om man kör program från devel katalogen  Sa jag att jag skapade hela det här inlägget på min N900  inkl uppladdning av bild! Edit: Det kanske kan vara av intresse vilket program som skapade detta sattyg, Shortcutd. Men inget illa om det programmet för det, riktigt imponerande faktiskt!
Redigerat av t_jungbark, 06 February 2010 - 14:22.
Postad 06 February 2010 - 14:44
Huskys
-
Huskys
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag är företagare och haft min N900 sen i mitten av december. Synkar jobbmailen mot vår Exchange 2007-server samt har också ett gmail-konto. Använder kalender hela tiden, många gånger dagligen. Tycker det är lätt att lägga in möten från telefonen. Fast det mesta i kalenderväg läggs in från kontoret. Visst på detaljnivå är det en del som saknas i mail o kalendern jämfört med vad jag haft på tidigare telefoner, men det funkar. Det jag saknar mest är att kunna ringa telefonnummer från ett mail direkt. På t.ex. min gamla N95 blev telefonnummer understrukna och klickade man på numret ringde luren upp.
Fotar en del jobbrelaterat som mailas eller synkas med kabel. Ringer förstås en hel del. Själva sändaren o mottagaren för telefondelen upplever jag som starkare än N95 och framförallt N97. Tappar ytterst sällan kontakten med nätet numera.
vad är det på detaljnivå du saknar?
Postad 06 February 2010 - 15:51
Unregistered0bc070f3
-
Unregistered0bc070f3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag kan heller inte förstå varför alla klagar så på telefondelen? Tycker inte den är sämre än 5800 eller HTC Tytn som jag haft tidigare. De kontakter man ringer eller kommunicerar mest med har man på skrivbordet vilket gör att det krävs kanske bara två knapptryck innan man ringer dem. Om jag minns rätt så är det väldigt mycket färre än Min WM Htc Tytn... Sättet man kommunicerar med är väldigt smidigt tycker jag, en applikation för alla kommunikationsmöjligheter (utom e-mail). Kan ni som inte gillar telefondelen eller Konversationer förklara vad det är för fel på dem?
E-posten kan jag dock hålla med om att den inte är perfekt, säkert mycket bättre på t.ex. HTC HD2. Lite buggig när HTML-mail ska visas t.ex. Tar väldigt lång tid att få hem HTML-mailens bilder. Men i övrigt tycker jag inte den lämnar något annat att önska.
Jag tycker telefondelen är GRYMT BRA speciellt i jämförelse med min förra telefon tytn II. Menyerna går så ###### smidigt och ingen lagg.... Telefonprogrammet startar jag med en liten extraapplication jag installerade som kopplar en av hårdvaruknapparna till att telefonen startas (samma knapp som profilbyten etc.).
Postad 06 February 2010 - 16:10
floffe
-
floffe
-
Amatör
-
-
65 inlägg
vad är det på detaljnivå du saknar?
En vild gissning från en annan än den du frågade: Ringsignal per kontakt, möjlighet att skapa grupper av kontakter är väl de två största klagomålen jag har sett.
Postad 06 February 2010 - 18:19
t_jungbark
-
t_jungbark
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ja, grupperna kan jag förstå att de saknas. Men att kunna tilldela en kontakt en specifik ringsignal ser jag inte särskilt stor vinst med...
Postad 06 February 2010 - 18:49
vbg
-
vbg
-
Rookie
-
2 inlägg
Vill bara varna lite för hur det kan gå om man kör program från devel katalogen

Sa jag att jag skapade hela det här inlägget på min N900 inkl uppladdning av bild!
Edit: Det kanske kan vara av intresse vilket program som skapade detta sattyg, Shortcutd. Men inget illa om det programmet för det, riktigt imponerande faktiskt!
Jag lyckades med en dubblering av menyerna utan att ladda ner ett enda program från devel/extras. Troligtvis inte Shortcloud trots allt.
Postad 06 February 2010 - 19:20
razumichin
-
razumichin
-
Användare
-
-
141 inlägg
Jag lyckades med en dubblering av menyerna utan att ladda ner ett enda program från devel/extras.
Troligtvis inte Shortcloud trots allt. 
Jag har också upplevt problemet, vet inte riktigt vad som orsakade det, men inte var det Shortcloud. Men en reboot löste det och sen dess har det inte återkommit.
Postad 06 February 2010 - 23:24
Unregistered5eda91ac
-
Unregistered5eda91ac
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Fick själv telefonen för 2 dagar sen men har nu stött på lite problem.
Problem 1: Jag ville ha tillgång till msn i min n900. Det jag gjorde var att ladda ner pidgin (haze plugin) då jag hört att flera nyttjat denna och blivit/varit nöjd med det. Allt fungerade bra då jag fyllde i detaljerna för mitt msn konto och därefter loggade in. Nu till problemet. Jag kan ibland vara inloggad i ett par minuter innan jag tappar uppkopplingen. Problemet är inte wlanet eftersom jag kan surfa på internet under hela tiden.
Tillgänglighetsstatus symbolen ska lysa grönt om allt fungerar som det ska. När jag får anslutningsproblemen så börjar den symbolen att blinka mellan grönt och X (online/offline). Efter ca 10 minuter ansluts jag automatiskt igen för att strax därefter tappa anslutningen ännu en gång och tillgänglighetsstatusen börjar blinka mellan online/offline igen. Jag har testat att avinstallera, starta om telefonen och installera på nytt ett flertal gånger men problemet kvarstår. Hoppas någon här känner till någon lösning på problemet.
Problem 2: Jag har också ibland lite problem när jag försöker installera program från programhanteraren. När jag håller på ladda ner en hyfsat stora filer (som tex firefox). Problemet är att nedladdningen bara stannar upp mitt i allt och jag måste då stoppa nedladdningen och börja om nedladdningen (ibland flera gånger) innan jag lyckas ladda ner innehållet. I mindre filer uppstår aldrig problemet men i större filer som firefox kan det uppstå. Ingen aning om vad som orsakar problemet :/.
Problem 3: Det kan gå väldigt segt att öppna sidor i webbläsaren ibland. Det är som om den tappar uppkopplingen då och då eftersom jag måste uppdatera eller markera-klicka flera gånger på enter innan sidan börjar ladda och vill öppna. Vet inte om detta är ett vanligt problem men det kan i varje fall vara väldigt irriterande vissa gånger.
Problem 4: När jag ska se videos på youtube så buffras endast innehållet en bit innan det stannar upp för att därefter inte fortsätta buffra nå mer. Jag testade med både microb och firefox men hade samma problem med båda webbläsare. Någon annan som haft liknande problem och känner till en lösning?
Det var väll nuvarande problem som jag har.
Postad 07 February 2010 - 00:45
Strutten
-
Strutten
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Problem 4: När jag ska se videos på youtube så buffras endast innehållet en bit innan det stannar upp för att därefter inte fortsätta buffra nå mer. Jag testade med både microb och firefox men hade samma problem med båda webbläsare. Någon annan som haft liknande problem och känner till en lösning?
Jag har inte använt youtube, men jag har exakt samma problem när jag ska streama från svt-play. Jag öppnar i extern mediaspelare, jag har 40Mb cache, men ändå buffrar det tjugo sekunder, och lägger sedan av. Någon som kan ana varför?
Postad 07 February 2010 - 01:34
Icee
-
Icee
-
Användare
-
-
207 inlägg
Zidusst: Dra en backup och prova flasha om den. Löser det inte sig är det antingen din wlan box eller så har du fått en DOA.
Någon som känner till något program som gör att man kan kolla på TV från dreamboxen i N900. Vart lite sugen efter att jag provat Kmplayers webtv och det funkat så bra.
Har fixat hemma så att alla datorar är anslutna till dreamboxen så det vore roligt om det gick på telefonen oxå
Postad 07 February 2010 - 07:46
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Min N900 har varit lite okänslig.
Stannat upp flera sekunder ibland när ja får upp alla program som går..
Men har rensat bort en massa och nu flyter de som aldrig för
Postad 07 February 2010 - 09:01
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
Ja, grupperna kan jag förstå att de saknas. Men att kunna tilldela en kontakt en specifik ringsignal ser jag inte särskilt stor vinst med...
Står man uppe i ngt så hör man ifall man ska slänga sig efter luren iaf eller om det är ngn man kan ringa upp sen. Du HÖR nummerpresentatören kan man säga. Fattar inte hur du inte kan se fördelen med kontakt knutna ringsingnaler..
Redigerat av Xenom, 07 February 2010 - 09:03.
Postad 07 February 2010 - 09:19
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
Min N900 har varit lite okänslig. Stannat upp flera sekunder ibland när ja får upp alla program som går.. Men har rensat bort en massa och nu flyter de som aldrig för 
Låter icke bra det där! Precis så är sambons htc touch pro2 oxå, fast då räcker det om det är 3 program som kör samtidigt för att hela luren ska sunka ner .. Misstänker att vi sätter ribban extremt högt. Vi förväntar att den ska klara av alla program vi ev har användning av hela tiden samtidigt. Som att ha alla spel man ägen igång samtidigt på pc'n .. Fast iofs.. min pc fixar f*n det ... GTA, ASSASSIN'S, COD mfl.. tror jag haft igång 8 el. 9 spel samtidigt om man räknar med att grabben haft igång 4st kalle kunskap. Fast då "spelar" man ju inte dem samtidigt. Den loaden hade nog inte fixats.. Men dem i bakgrunden, 20flikar på chrome, några explorer, uTorrent och en film på det. Inga prob! Fast lite skillnad på en i7 processor 8trådar 3,5GHz mot n900 2trådar 600Mhz. Fast killen från Nokia säger tydligt att man ska kunna förvänta sig samma prestanda av n900 som av sin hem-pc.. hehe Då ska den matcha mitt XFX GTX260 BLACK ED graffe oxå Nöjd med grafikkortet, ja! hehe
Postad 07 February 2010 - 10:37
memilen
-
memilen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Fick själv telefonen för 2 dagar sen men har nu stött på lite problem.
Alla dina punkter har en gemensam nämnare - ditt wlan. Testa byt accesspunkt eller testa att tvinga över den till 3g. /Fredrik
Postad 07 February 2010 - 10:46
Poka64
-
Poka64
-
Användare
-
-
213 inlägg
Har lite småfunderingar över terminalen som N900 använder.
1. Jag förmodar att man kan byta bakgrundsfärg och göra inställningar som man vill?
2. Hindrar tangentbordet en att använda screen och irssi på ett smidigt sätt? alt+nummer, ctrl+ad eller någon annan kombination?
Postad 07 February 2010 - 11:27
Huskys
-
Huskys
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hrm, Funderar på om detta är något att ha när man jobbar eller man skall välja en slö Windows Mobile för att inte
bli besviken. Hade ju velat testa en Nokia. Någon som kan lägga upp eller länka till lite screenshots på kalendern
och kontakt boken?
I övigt har den ju allt man vill ha, tangentbord och så....
Postad 07 February 2010 - 12:26
Unregistered64f891a5
-
Unregistered64f891a5
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Hrm, Funderar på om detta är något att ha när man jobbar eller man skall välja en slö Windows Mobile för att inte bli besviken. Hade ju velat testa en Nokia. Någon som kan lägga upp eller länka till lite screenshots på kalendern och kontakt boken? I övigt har den ju allt man vill ha, tangentbord och så....
Jag tror tyvärr inte de flesta (som inte redan har en N900) förstår att denna apparat INTE är en mobil med vissa möjligheter att köra webb, synka mail m.m. utan det är en kraftfull handdator med möjligehet att ringa mobilsamtal. Bara två exempel (mer info finns att leta fram på nätet, se länkar nedan): När jag kommer hem eller till jobbet så kopplar N900:an automatiskt om till de trådlösa nätverken (WLAN) som finns = inga kostnader till någon mobiloperatör för internettrafik. Mailen med en äkta Exchange 2003 klient är underbar då man kan se alla undermappar i inkorgen med alla mail uptt till 1 månad bakåt om man vill, detta hr jag då aldrig förut sett på någon mobil. Läs här en bra genomgång av vad som finns och en test av N900:an: http://www.mobil.se/...sa.asp?iId=1771Bläddra i den digra guiden (manualen) för Nokia N900: http://www.scribd.co...s-Guide-SwedishMer avancerat, för de som vill veta mer vad framtiden ger: http://www.maemosweden.com/
Redigerat av Unregistered64f891a5, 07 February 2010 - 12:31.
Postad 07 February 2010 - 12:49
Huskys
-
Huskys
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag tror tyvärr inte de flesta (som inte redan har en N900) förstår att denna apparat INTE är en mobil med vissa möjligheter att köra webb, synka mail m.m. utan det är en kraftfull handdator med möjligehet att ringa mobilsamtal.
Bara två exempel (mer info finns att leta fram på nätet, se länkar nedan): När jag kommer hem eller till jobbet så kopplar N900:an automatiskt om till de trådlösa nätverken (WLAN) som finns = inga kostnader till någon mobiloperatör för internettrafik. Mailen med en äkta Exchange 2003 klient är underbar då man kan se alla undermappar i inkorgen med alla mail uptt till 1 månad bakåt om man vill, detta hr jag då aldrig förut sett på någon mobil.
Läs här en bra genomgång av vad som finns och en test av N900:an: http://www.mobil.se/...sa.asp?iId=1771
Bläddra i den digra guiden (manualen) för Nokia N900: http://www.scribd.co...s-Guide-Swedish
Mer avancerat, för de som vill veta mer vad framtiden ger: http://www.maemosweden.com/
En stor fråga kommer ju vara hur lätt det är att få fram applikationer, som är mer jobb än lek. För mig är det en kraftfull handatortelefon och inger mer. Att säga något annat med en så liten skärm, tycker jag är fel. Så frågan kvarstår, hur bra kommer den att funka som jobb telefon. Jag kommer inte hålla på med massa hackade på den utan använda det som finns på den och kanske lite program och se lite film när man ligger ute på hotel i jobbet. Vill ha en kul telefon som inte är seg och har ett tangentbord med åäö.
Postad 07 February 2010 - 13:21
Unregistered64f891a5
-
Unregistered64f891a5
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
En stor fråga kommer ju vara hur lätt det är att få fram applikationer, som är mer jobb än lek. För mig är det en kraftfull handatortelefon och inger mer. Att säga något annat med en så liten skärm, tycker jag är fel. Så frågan kvarstår, hur bra kommer den att funka som jobb telefon. Jag kommer inte hålla på med massa hackade på den utan använda det som finns på den och kanske lite program och se lite film när man ligger ute på hotel i jobbet. Vill ha en kul telefon som inte är seg och har ett tangentbord med åäö.
Tycker du har fel. Skärmen må vara liten men vilken upplösning. Man ser lätt även små saker på den. Du skall också veta att man lätt kan zomma i webbsidor m.m. om man tycker det är för smått. Skall du titta på film eller foton så finns kabel med att koppla den till en platt tv, har kört film från N900:an på min 52 tummare och det är nästan hd-kvalitetet på bilden och ljudet är super. Notera att N900:an har dubbelt så hög upplösning som den senaste Apple Iphone 3GS har, de har dock samma processor. Men som sagt, vil man i första hand ha en mobnil för att ringa så kan ma ju köpa den enklare Noka N97:an som är rätt ok med sin pekskärm m.m. (har haft en själv sedan i somras), kostade närmare 6000 kr då så N900 är idag på sitt sätt billig mot vad man får (betalade 5680 kr för min på komplett.se).
Redigerat av Unregistered64f891a5, 07 February 2010 - 13:24.
Postad 07 February 2010 - 13:37
Huskys
-
Huskys
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Tycker du har fel. Skärmen må vara liten men vilken upplösning. Man ser lätt även små saker på den. Du skall också veta att man lätt kan zomma i webbsidor m.m. om man tycker det är för smått. Skall du titta på film eller foton så finns kabel med att kopplad en till en platt tv, har kört film från N900:an på min 52 tummare och det är nåätan hd-kvalitetet på bilden och ljudet är super. Men som sagt, vil man i första hand ha en mobnil för att ringa så kan ma ju köpa den enklare Noka N97:an som är rätt ok med sin pekskärm m.m. (har haft en själv sedan i somras), kostade närmare 6000 kr då så N900 är idag på sitt sätt billig mot vad man får (betalade 5680 kr för min på komplett.se).
Funderade på N97 men den går bort pga avsaknaden av knappar för åäö, hade den haft det så hade det varit ett alternativ. Så just nu ser jag bara X2 eller N900 som möjligheter. Men det verkar inte rikigt som de igentligen är jämförbara. Där av att jag vill veta att jag inte blir besviken på N900 Utan att den klarar det vardagliga men kontaketer, kalender, mail, exel, word. Samt spela musik och kanske se lite film på skärm. Samt lite lite surf ibland. Vill inte behöva hålla på med massa hack och tewaks för att få det att funka bra. Vill bara att det skall flyta på bra och funka med mitt Bluetooth headset.
Postad 07 February 2010 - 15:03
Unregistered64f891a5
-
Unregistered64f891a5
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Funderade på N97 men den går bort pga avsaknaden av knappar för åäö, hade den haft det så hade det varit ett alternativ. Så just nu ser jag bara X2 eller N900 som möjligheter. Men det verkar inte rikigt som de igentligen är jämförbara. Där av att jag vill veta att jag inte blir besviken på N900 Utan att den klarar det vardagliga men kontaketer, kalender, mail, exel, word. Samt spela musik och kanske se lite film på skärm. Samt lite lite surf ibland.
Vill inte behöva hålla på med massa hack och tewaks för att få det att funka bra. Vill bara att det skall flyta på bra och funka med mitt Bluetooth headset.
Vill bara nämna att N97 visst klarar att skriva å, ä och ö utan problem numera sedan den sista uppgraderingen av fw till version 2.1. Förut var man ju tvungen att först trycka på en speicl tangent och sedan på t.ex. å för att få å istället för ett annat tecken. Nu håller man nere tangent lite längre och hör 2 pip och det blir ett å. lätt som en plätt tycker jag åtminstone.
Postad 07 February 2010 - 15:20
Unregistered0bc070f3
-
Unregistered0bc070f3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Låter icke bra det där! Precis så är sambons htc touch pro2 oxå, fast då räcker det om det är 3 program som kör samtidigt för att hela luren ska sunka ner ..
Det är inte så, telefonen är smidig som en katt. Det finns vissa program från extras-development som kan göra luren lite instabil. Upptäckte själv detta efter att ha installerat 50+ program och de flesta från extras... En stor fråga kommer ju vara hur lätt det är att få fram applikationer, som är mer jobb än lek. För mig är det en kraftfull handatortelefon och inger mer. Att säga något annat med en så liten skärm, tycker jag är fel. Så frågan kvarstår, hur bra kommer den att funka som jobb telefon. Jag kommer inte hålla på med massa hackade på den utan använda det som finns på den och kanske lite program och se lite film när man ligger ute på hotel i jobbet. Vill ha en kul telefon som inte är seg och har ett tangentbord med åäö.
Den fungerar strålande som telefon. Bra mycket bättre än t.e.x. HTC tytn II som var otroligt jobbig pga segheten. Den har inte röstuppringning men det har jag ändå aldrig använt. Fick själv telefonen för 2 dagar sen men har nu stött på lite problem.
Instämmer med föregående svarare. Du har en gemensam nämnare i alla dina punkter nämligen dina inställningar på din hemdator+router/wlan. Det kan ev. vara en brandvägg som blockerar ping eller liknande vilket gör att den slutar sända eftersom telefonen skenbart verkar vara bortkopplad från nätet. Hrm, Funderar på om detta är något att ha när man jobbar eller man skall välja en slö Windows Mobile för att inte bli besviken. Hade ju velat testa en Nokia. Någon som kan lägga upp eller länka till lite screenshots på kalendern och kontakt boken? I övigt har den ju allt man vill ha, tangentbord och så....
Har haft windows 5.-6.5 och aldrig mer. Åtminståne inte förrän winmo 7 kommer och vad det har att erbjuda. maemo är tusen gånger bättre.
Postad 07 February 2010 - 17:20
Urindanger
-
Urindanger
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hejhej, någon som är sugen på att köpa min Nokia N900? Jag fattar mig typ inte på mobilen, kommer från en enkel iPhone. PM:a mig om du är intresserad, från 5500 kr och uppåt säljer jag den för.
Postad 07 February 2010 - 18:21
Unregistereda9162e77
-
Unregistereda9162e77
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hejhej, någon som är sugen på att köpa min Nokia N900? Jag fattar mig typ inte på mobilen, kommer från en enkel iPhone. PM:a mig om du är intresserad, från 5500 kr och uppåt säljer jag den för.
Nypris.... hur kan du sälja den för vad den kostar i affären? haha!
Postad 07 February 2010 - 20:58
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Det va inget fixade det:)
Redigerat av Gurra101, 07 February 2010 - 21:00.
Postad 07 February 2010 - 21:21
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Jag skulle inte sälja min för 6k
Fasen vad nöjd jag är med min N900..
Sjukligt nöjd.
Det enda klagomål jag egentligen har är batteritiden..
Nu kan det ju hända att det blir lite bättre efter några laddningar..
Men 0700-2100 är en utopi just nu..
Tog den ut laddaren 1130 idag..
Snackat kanske 30 minuter i telefon.
Skickat 10sms..
Sett film 45 minuter
Svarat på 3 mail.
Haft igång Irc på #Maemosweden
Haft igång en webbsida å 2 konversationer
Ljusstyrka på nästlägsta förutom när jag såg film
Ingen Facebook som uppdateras..Ingen MSN igång..Inget väder igång.
ingen wlan/blåtand igång.
Ingen musik/inget spel
På tok för dåligt.
Fick snikladda den en liten stund 1800 så jag skulle klara mig tills ja kom hem 2100.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|