Nu är första versionen av öllistan klar. Jag kommer uppdatera kontinuerligt men de flesta aktörer är med för tillfället.
http://beerdrivel.se...holm-beer-2015/
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 20 September 2015 - 07:54 Nu är första versionen av öllistan klar. Jag kommer uppdatera kontinuerligt men de flesta aktörer är med för tillfället. http://beerdrivel.se...holm-beer-2015/ Postad 23 September 2015 - 14:56 Imorgon drar SBWF igång. Någon som ska dit? Jag ska dit nästa torsdag.
Just ja, jag har uppdaterat öllistan ett par gånger. Postad 24 September 2015 - 06:23 Jag var sugen på att fara men fick inte med mig någon Postad 24 September 2015 - 06:24
Jag åker ofta på ölfestivaler själv. Finns alltid folk att svamla med. Fast jag har iofs fördelen av att känna väldigt många som springer på dessa festivaler. Postad 24 September 2015 - 12:14
Köpt inn Dugges Orange Haze IPA et par stk, och Dugge Thropic Thunder sour ale, och en Slottskällans Porter. Skal njutas i heljen.
Postad 25 September 2015 - 05:55 Bra köp Danke. Både Orange Haze och Tropic Thunder är mycket bra öl. Postad 25 September 2015 - 12:35
Jag var i stan idag med. Så etter mycket letande hittade jag en öl rekommanderat her inne. Celebrator Doppelbock, och Oppigårds Lavish Ipa som jag aldrig har hört om.
Jag har börjat gilla Oppigårds even dom är lite renare och mildare enn norska öl så är dom meget prisvärda och gillar det som är bra med dom... Jag är spend på hur Doppelbock är iforhold til Borg bukköl.. Redigerat av Danke, 25 September 2015 - 12:50. Postad 25 September 2015 - 12:49 Bra köp Danke. Jag gillar båda men Celebrator har en extra plats i mitt hjärta. Dock tyckte jag inte den höll normal klass för två år sen (senast den släpptes på bolaget under namnet Winterbock). Har inte fått tag på någon flaska sen den kom in i fasta.
Edit: Blev så jäkla sugen att jag beställde tre flaskor Celebrator. Måste ju ändå bygga på min vertikalare. Har flaskor tillbaka 6-7 år tror jag, men saknar 2014. Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 25 September 2015 - 12:58. Postad 25 September 2015 - 14:14
Nej, jag har inget bryggeri. Jag kommer bara besöka som "press". Postad 25 September 2015 - 14:15
Allmänt öl-fetto hade jag tänkt säga, men "press" låter lite finare
Postad 25 September 2015 - 14:16
Haha! Professionellt fyllo hade också funkat iofs Postad 25 September 2015 - 19:11 Jag tenkte det vore bra att smaka Tropic Thunder sour ale från Dugges först, men det skulle jag inte gjort...
Den var sjukt god, men så mektig och intens at jag fortfarande har finishen i minne... Den skulle nog blitt smakat til sist.
Jag lot frun smaka den och hon älskade det. Gi damerna suröl istellet for cava eller Champagne hehe, når hon efteråt fikk smaka Dugge Orange Haze IPA så skar hon grimaser.
Vel vel som jag tenkte. Mycket goda öl... Postad 25 September 2015 - 20:47
Jag provade precis Tropic Thunder med. Väldigt "o-öligt" men sjukt gott! Första gången jag dricker suröl. Frågan är nu om den är representativ med all sin tropiska sötma? Hur som helst ska jag prova mer! Försökte söka i systembolagets app men det går ju inte att specificera suröl som typ tyvärr. Ni som har bättre koll, finns det nån i standardsortimentet jag bör testa, eller nåt som går att beställa hem styckevis?
Postad 25 September 2015 - 22:31 Suröl är ett brett begrepp som innefattar all öl som är syrlig. Det kan vara allt från en lätt syrlig gose till syrlig kriek (körsbärsöl). I fasta hittar du Boon Oude Kriek samt Mohawk Anything Gose (nu glömmer jag säkert någon). Ingen av dem är dock toppöl om än klart drickbara. Det fanns tidigare två guezue (3 Fonteinen och Oude Beersel) men de verkar vara slutsåld eller fallit ur sortimentet. Men vill du ha suröl är det småpartierna som gäller samt privatimport. Passa även på att besöka någon ölfestival, Brill och Belgoklubben brukar ha en del bra suröl t.ex. Brekeriet gör också riktigt bra grejer om du springer på dem. Dugges och några till gör också intressanta suröl.
Öl som jäst med brettanomyces brukar dock inte klassas in i suröl (t.ex. Orval). Men brettanomyces är dock rätt så vanligt förekommande i suröl även om det krävs en hel del syre för att öl ska bli syrlig med enbart brett. Postad 25 September 2015 - 22:46
Jag har heller aldri testat mye suröl, jag tycker det smakar mer som sprudlande hvitvin med tillagt stärk fruktsmak.
Men jag tyckte to Öl sur Amarillo var sjukt god, och en slags kombo mellam Suröl och Pale ale med massa humla som balanserade det fruktiga och sura.
Den första surölen jag provade var Mikeller Spontanale, jag viste inte at det var suröl når jag köpade. Så jag hadde en litt otrevlig upplevelse med detta nya? Jag var van vid at drikka stouts och Ipas, och var på hotell med min fru, til surölen hadde jag en Laphroagi 10 years whisky som jag fikk sjukt rimlig på Juuls.... Och sjelvom begga varor är bra så kan jag lova att det inte var någon bra kombo... Frun derimot var det värre med för hon drack lite för mycke god Cava..
Det hörer med at red light district i Istedgade mellam alla striptease barer har en mycket bra spesialist butik for öl, men jag kommer inte ihåg hva den het men köpade massa sjukt goda öl der.
Memories memories, utanfor hotellet i Istedgade som vel är Köbenhamns red light district ble jag erbjudat sex når jag tok en sigarett, vanligt i en storstad. Men var aggressivt... hehe når jag och min forlovade gikk til Mikeller Pub ble jag erbjudat Kokain två gånger hehe, den ena pusher provade febrilsk att överbevise mej om at hans coke var bettre
Jaja, jag är inte van med sånne erbjudande i storstader, men omsider efter en god middag med and, så kom vi oss til Mikeller Pub, der jag provade en jettegod Dipa och en Bowmore 17 som är den beste Bowmore jag har smakat.
Men då lärade jag ialllafall at man skal behandla suröl med respekt och absolut drikka det utan nåt annat ved sidan av.
Tropic Thunder har klart mer frukt og söt surt och mer smakar enn Mikeller Spontanale som är bryggat från Belgien som en ekta suröl men med Dansk namn...
Suröl kan man like gjärna drikka i et lite spesielt ölglass, eller i champagneglass. Jag tycker det är mer korrekt att nippa til, men jag drakk av vanlig tulipanölglass idag. Redigerat av Danke, 25 September 2015 - 22:59. Postad 26 September 2015 - 20:35
Tack för tipsen Stefan! Ska kollas upp och beställas hem lite av det jag hittar på bolaget nästa månad när jag äntligen får en riktig lön igen efter föräldraledighet.
Håller med dig Danke att det var lite cava feeling över Tropic Thunder. Om jag serverade det i champagneglas är det nog inte många av mina vänner som skulle tro att det var öl (jag har å andra sidan typ inga vänner som är ölnördar). Postad 27 September 2015 - 08:38 Jag glömde förstås helt bort Cuve des Jacobins. Den måste du prova.
Angående ölbutiken du besökte Danke, kan det ha varit Ölbutikken? Det är antingen den eller Khisokh. Personligen föredrar jag Khioskh om jag är i Köpenhamn. Ölbutikken har för dåligt utbud samt att den är dyrare än de andra. Men det kan samtidigt vara det enda stället att hitta vissa öl från Amager. Barley Wine och Mikkeller & Friends är två andra trevliga butiker, den sistnämnda brukar ha en del kul grejer från USA men ligger samtidigt i ungefär samma prisnivå som Ölbutikken. Men det är fan galet dyrt med öl i Danmark, tror nog de ligger högre i pris än Vinmonopolet när man räknar in växelkursen. Postad 27 September 2015 - 12:05
Ja det var sjölvsagt Ölbutikken i Istedgade... Men du har feil, öl er endel dyrere i Norge enn i Danmark selv med kursen. Ca 20kr differanse på meget gode öl. Da sammenligner jeg Nögne og Mikellers feks Imperial stouter og spesielle IPas..
Når det gjelder öl i den klassen og 0,5, l så ligger Sverige og Danmark ganske likt, de norske ölene på Systemet koster litt over 50kr som regel si 55sek 0,5. Da regner jeg ikke kurs, i Danmark kostet de fleste 0,5 feks Weasel Beer Geek breakfast 50dkr.
http://m.vinmonopole...ale/sku-1336802
http://m.vinmonopole...t.no&mid=&iid=url=%2Fvareutvalg%2Fovergjeret%2Fnorge%2Fnogne-o-imperial-stout%2Fsku-1053802
Systemet
http://www.systembol...chquery=Nøgne Ø
Jeg tittet på kioskh på nettet, men jeg fikk inte helt reda på hva det var, så ut som en slags aviskiosk eller nåt, Tenkte tidningar kaffe och litt öl. Men da vet jag at den är värd at kolla... Redigerat av Danke, 27 September 2015 - 12:15. Postad 27 September 2015 - 18:52 Oj! 50 DKK för 50 cl Beer Geek Breakfast var bra pris. Jag tror inte jag sett den så billigt i Danmark. Måste vara från årgångarna när den brygdes hos Nögne Ö, då den numera bryggs hos Lervig och tappas på 33 cl flaskor.
Jag har inte full koll på priserna på Vinmonopolet, var något år sen jag var där senast. Så du kan ha rätt om att Norge fortfarande är dyrare. Men priserna i Danmark är betydligt högre än i Sverige, även innan man räknar in växelkursen på +33%. Går ju knappt att hitta någon bra öl för under 50 SEK i Danmark men i Sverige finns det flera i spannet 20-30 SEK.
Angående just Beer Geek så kollade jag på Mikkellers webshop och den billigaste i serien (Big Blend) kostar där 75 DKK (=100 SEK) för 33 cl. De fatlagrade ligger på 125 DKK (166 SEK). På Brills hemsida så tar de 43 SEK för den vanliga Beer Geek breakfast och 79-109 SEK för de fatlagrade varianterna. Men jag har upplevt ännu större prisskillnader i Danmark.
Jepp Kioshkh är helt klart värd ett besök. Men se till att gå ned i källaren, där finns det ännu mer öl även om de har en hel del i kylarna. Värt att notera att de lägger på pant på flaskorna samt 5% på priset om du betalar med kort. Postad 30 September 2015 - 18:45 På Ölbutikken kostet de fleste ölene 50kr 0,5 kanskje 55, 57. Var noe sånt jeg betalte for Beer Geek Weasel breakfast, eller var det brunch?
Men jag är på budget, har inte arbete, jo då hadde jag vel arbete, men hotell och mat kostar ju ochså pengar. Så jag har inte råd oftast att köpa fatlagrat öl. Jag köpte det jag fikk anbefalat av han som stod i butiken, stellet verkad veldig hipster. Det satt två killar utanför och drakk öl på benken. Så jag kan forstå om den är lite dyrare, detta är endel år sedan nu, men efter at Mikeller fikk egna 0,5 flasker.
Klart jag skulle ha köpt en annan whisky enn Laphroaig 10 når jag först var på Juuls ochså, men men, den var så sjukt rimlig bara. 285 kr helflaskan tror jag det var. Redigerat av Danke, 01 October 2015 - 10:10. Postad 30 September 2015 - 21:34 Jag tror Ölbutikken tog ca 55 DKK för Amager-ölen, vilket är helt ok för att vara Danmark. Dock inte så konstigt då Amager äger Ölbutikken numera (tidigare ägdes den av killen bakom Evil Twin som nu flyttat till USA). Men det blir 73-76 SEK för 50 cl.
Jäkligt bra pris på Beer Geek Weasel, speciellt med tanke på att den då måste varit lagrad. Synd att jag inte såg den när jag var där.
Jahopp, dags att gå och lägga sig. Imorgon blir det 11 timmar på Stockholm Beer & Whisky Postad 02 October 2015 - 12:28 Ny öl på Bolaget idag. Köpte Brewski Warpdrive, Evil Twin Yin&Yang, Dugges Choose Cherry och Poppels Projekt 006. En jäkla tryck på Poppels i den butiken jag var på, hyllan gapade tom så när på de två jag fick med mig i korgen. Postad 05 November 2015 - 07:25 Jag kör också alla tre sessionerna, har förresten lagt upp en öllista på www.beerdrivel.se . Saknar just nu två bryggerier men i övrigt ska det vara så fullständigt som det går. Dock många bryggerier som kör med överraskningar och liknande, så gäller att ha koll på plats. Postad 05 November 2015 - 18:28 Laddade ner häromdagen och tittade genom nyss, tack! Blir en del tickningar ser det ut som. Tveksamt att hinna med allt, men får anstränga sig lite Postad 05 November 2015 - 20:26 Förutsatt att de två ej annonserade bryggerierna tar med sig sex helt nya öl så blir det ca 50 öl/pass för min del (ca 10 öl/h beroende på pass). Ska inte vara något problem då jag brukar ligga betydligt högre. Kommer dock dela smakproven med farsan så blir inte så stora mängder. Tycker det känns skönt att det inte finns hundratals öl så att jag måste prioritera bort. Min plan är dock att försöka ta så många av de öl som kommer finnas på alla pass redan på fredagen så kan vi ta det lugnare på lördagen och kanske gå en pubrunda efteråt. Postad 23 November 2015 - 10:24 Örebro Öl & Whisky till helgen. Någon mer än jag som ska dit? Jag tänkte gå dit ett par timmar på fredagen och sen hela dagen på lördag.
Det kommer en öllista på Ölsvammel förresten, men väldigt dålig svarsfrekvens (<50%) denna gång. Har nog aldrig haft så här låg svarsfrekvens så här nära festivalen. Stockholm Beer som annars brukar vara strulig brukar ligga på över 85% vid denna tidpunkt. Postad 05 December 2015 - 20:42 Nu har jag provat mig igenom den suröl jag hittat på Bolaget, än slår inget Dugges Tropic Thunder (som tyvärr tagit slut). Har testat Boon Oude Kriek samt Mohawk Anything Gose, och även Dugges Choose Cherry. Alla var drickbara men ingen var någon omedelbar höjdare. Nu har jag precis beställt hem Dugges Black Currant som jag har vissa förhoppningar på eftersom jag gillar svarta vinbär.
Jag var dock i Stockholm förra helgen och slank in på Omnipollos Hatt för en pizza och ett par öl. Hann bara med två, men vad fantastiskt goda dom var!! Omnipollo Bianca Raspberry Lassi Gose och Omnipollo Fruit Tap 2 Lemonade. Den sistnämnda var riktigt vass men även den andra var otroligt god! Synd att dom inte finns att köpa på flaska. Jag vet inte om dom räknas som suröl men dom drog iaf åt det hållet i smakkaraktären.
Var på Örebro Öl & Whisky men lyckades av nån anledning totalmissa belgoklubbens monter, så jag fick inte i mig en enda suröl där. Postad 06 December 2015 - 11:34 To öl, Sur Amarillo var en härlig blanding av god pale ale och suröl.
Men den var nog limiterad och är svår att få tag i Postad 06 December 2015 - 14:49 Nej då, den är ganska lättillgänglig och finns både på burk och flaska. Postad 06 December 2015 - 17:56
Joke eller?
Den är inte på SB iallafall. Postad 06 December 2015 - 19:18
Nej på systembolaget finns inte mycket, det stämmer. Men överallt annars finns den! Postad 06 December 2015 - 20:09
Jag har kommit hem ifrån en vecka i Chicago. Lite kul att det finns ca 10 olika IPA på 7/11 och ca 50 på den miljömedvetna mataffären.
image.jpeg 169.25K
1 Antal nerladdningar
Postad 06 December 2015 - 20:20
Jag hoppas du hade väskan full av Bourbon County som släpptes nu i veckan? Kan köpa några av dig dyrt isf Postad 07 December 2015 - 08:12
Har du provat Cuvee Des Jacobins och 3 Fonteinen Oude Guezue? Båda finns på bolaget och går att beställas styckvis. Sen släpptes Mikkeller Fruit Salad och Rodenbach Vintage 2013 nyligen i småpartierna och det ska gå att beställa dessa om de tagit slut i din butik. Rodenbach fanns det gott om i Örebro i alla fall. Postad 07 December 2015 - 09:22 Cuvee Des Jacobins har jag också provat. den var bra men inte lika god som Tropic Thunder. Mest handlar det nog om att jag inte är så vansinnigt förtjust i körsbärssmaken. 3 Fonteinen Oude Geuzue har jag inte provat, den ska jag beställa hem. Satt och fingrade på beställknappen på Mikkellers Fruit Salad förra veckan men priset och flaskstorleken avskräckte mig lite. Visste jag att jag skulle tycka om den skulle jag inte ha nåt problem med att beställa den. Rodenbach Vintage drack jag faktiskt på Örebro Öl & Whisky. Den var god och blev ännu bättre kombinerad med den chokladefterrätt som den serverades till Postad 07 December 2015 - 09:48 Det är ingen körsbär i Cuvee des Jacobins men jag kan hålla med om att det är snarlik fruktighet. Rodenbach går i samma stil faktiskt (flemish red).
Kom just på att Vander Ghinste släpptes nyligen på Systembolaget. Det är en oud bruin vilket är snarligt till flemish red. Postad 25 December 2015 - 13:14
Drack dessa under helgen. Båda var goda men gillade terrapin allra bäst. Riktigt god.
Bifogad fil(er)Redigerat av andreassofus, 25 December 2015 - 13:15. Postad 01 January 2016 - 02:38 Ikveld blev det bara 6 pripps blå, och en carlsberg. Typisk nyårsafton, med lite cognac för festen faktisk.
Skal man på nyårskalas så kör jag pilsner, alla folk ville sett konstigt på mej om jag hadde med ipas, Champagne och pilsner är kun tillåtet i sådana normala kalas.
Igår smakade jag en single hop Oppigårds til laksen, når vi har fisk får jag lov av frun å ta en öl til, nettop fordi jag inte gillar fisk....
Til heljen har jag kjöpt en Thurbo Dipa och en Thurbo Stout från Oppigårds, konstigt hur smaken kan endras så mycket, men jag har börjat att gilla Oppigårds, samtidig som jag saknar färsk Nögne IPA eller Kinn Vestkyst. Redigerat av Danke, 01 January 2016 - 02:41. Postad 01 January 2016 - 20:59 Trist att du inte känner att du kan ta med vilken dryck du vill. Jag har upplevt att även de som inte är så insatta (de flesta iallafall) tycker det är kul med ny öl. Det värsta som händer är ju att de får lite gratis öl när man delar med sig
För min del blev det en lugn nyårsafton. Drack dock en flaska White Pony Belgian Barley Wine. Riktigt bra! Postad 01 January 2016 - 21:20 Testade idag för första gången Liefmans Glühkriek. Riktigt bra tycker jag. Lite för söt kanske men bra smak av körsbär och juliga kryddor. 4 av 5. Postad 01 January 2016 - 23:12
Provade du den varm eller kall? Jag föredrar den kall.
Edit: För att förtydliga, med varm menar jag "glöggvarm". Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 01 January 2016 - 23:12. Postad 02 January 2016 - 00:29 Kall. Funderade på att värma den men jag var så nöjd med att dricka den kall så jag struntade i det. Postad 02 January 2016 - 13:42 Hur såg erat ölår ut? Brukar ju finnas en sammanfattande funktion om ni använder en sida eller app för att hålla koll på erat drickande.
Så här blev mitt år på Ratebeer: http://www.ratebeer....eer/76991/2015/
Ratebeer hanterar inte incheckningar så det här är nya unika öl. Hembrygder ingår inte heller. Postad 22 January 2016 - 10:37 Årets första ölsläpp idag vilket ju alltid är kul. Var väl inget fantastiskt intressant tycker jag men då alla gick helt bananas över Omnipollo Pecan Mudcake Stout på bolaget jag besökte så fick det bli en flaska sådan (plus lite annat). Postad 22 January 2016 - 10:54 Tänkte försöka få tag på Sculpin idag, har hört mycket gott om den. Nästa helg blir det provsmakning på årets två första hembryggda. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |