Nu har jag inte kört Polestar men bor just vid Volvo så har sett ganska så många. Jag tycker den har en del coola designsaker men som helhet känns den lite sådär meh måste jag säga. Jag var helt inställd på en, men efter att ha sett dom irl så tappade jag intresset lite. Nu är ju inte utseende allt men tycker nog att man ska se den i verkligheten och inte bara på deras hemsida. Jag har mest sett de vita och skulle nog själv valt en mörkgrå metallic, kan hända linjerna kommer fram bättre med en annan färg än just vit och så har det vart lite sånt trist väder som kanske inte direkt gör en helt lycklig heller.
Postad 23 March 2021 - 10:35
Jahopp, företaget där jag jobbar ska inom 3 år vara helt fossilfria, vilket betyder endast elbilar.
Spännande enligt mig, men samtidigt lite läskigt att ställa om från bensin/diesel till hel-el. Jag har ett år kvar på förmånsbilen, så jag hinner ju fundera ett tag.
Vilken bil hade ni valt mellan dessa och varför? För och nackdelar?
Skoda Enyac
Mercedes Benz EQC
Volvo XC40
Polestar 2
Volkswagen ID.4
Skulle först valt bort XC40 eftersom den finns om "vanlig" bil = boring ![]()
Polestar väcker väl mest uppmärksamhet, även om jag personligen tycker den ser ut som sista generationen av Saab 9-5.
Postad 23 March 2021 - 18:53
Tror mycket på Enyaq. Skodas uppåtgående trend kommer att fortsätta ett bra tag till förutsatt att de håller sig till nuvarande recept; Dvs bilar som är lika bra som många andra i mellanklassen men med något bättre prislapp.
Räckvidd har betydelse känslomässigt även om min id3 knappt varit under 40% och det funnits minst 150km kvar på GoM (Guess o Meter). Har vant mig men en viss räckviddsångest dök upp första veckan.
/r
Redigerat av zephir, 23 March 2021 - 20:27.
Postad 24 March 2021 - 10:25
Polestar väcker väl mest uppmärksamhet, även om jag personligen tycker den ser ut som sista generationen av Saab 9-5.
Uppmärksamhet? Inte här vart jag bor, finns 5 st Polestar2 inom 5km radie
Postad 24 March 2021 - 16:35
Uppmärksamhet? Inte här vart jag bor, finns 5 st Polestar2 inom 5km radie
Wow.
Postad 24 March 2021 - 18:57
Postad 24 March 2021 - 19:07
Om däcken var blivit snedslitna och corden dommit fram lite vid ena kanten, hur länge har man på sig då innan däcket exploderar? 😃
Ingen alls, byt omgående.
Postad 24 March 2021 - 20:30
Återkoppla gärna vad du kom fram tillOm däcken var blivit snedslitna och corden dommit fram lite vid ena kanten, hur länge har man på sig då innan däcket exploderar?
Får väl hoppas att du slipper göra det från sjukhussängen
Postad 24 March 2021 - 20:56
Återkoppla gärna vad du kom fram till
Får väl hoppas att du slipper göra det från sjukhussängen
Hehe ska göra det 😊
Nya däck är beställda och hjulinställning ska göras så fort jsg monterat däcken. 😊
Postad 25 March 2021 - 08:57
Wow.
Alltså, tanken med mitt inlägg var verkligen inte för att låta skrytig på något sätt. Det var bara menat som ett inlägg om att PS2 inte skapar så mycket uppmärksamhet, åtminstone inte här hemmavid (på den småländka vischan).
Jag själv köper aldrig bil för att få uppmärksamhet...
Postad 25 March 2021 - 09:20
Alltså, tanken med mitt inlägg var verkligen inte för att låta skrytig på något sätt. Det var bara menat som ett inlägg om att PS2 inte skapar så mycket uppmärksamhet, åtminstone inte här hemmavid (på den småländka vischan).
Tror det kvittar vilken bil man köper när det kommer till ur-Småland. Svårt att impa hursom.
Postad 25 March 2021 - 09:39
Om man är mångmiljonär och ändå kör en 245:a så väcker man viss respekt i Småland dock...
Postad 25 March 2021 - 12:38
Söker lite input gällande huruvida man ska casha en 3 år gammal Golf eller leasa en Ford Focus alternativt Seat Leon? Gäller alltså halvkombi.
Samtliga bensinare, vi kör inte speciellt mycket utan max 1,000 mil per år. Tänker också att el inte riktigt är moget ännu.
Redigerat av skrotfot, 25 March 2021 - 12:38.
Postad 25 March 2021 - 12:40
Den grejen kanske man tyckte var cool när man var 15 ungefär. Idag vill man gärna ha en bil som är relativt anonym utom för den delen vara ful.
Visst gillar man coola och snygga bilar med mycket motor och som låter skönt, men för mitt dagliga fortskaffningsmedel så har jag helt andra prioriteringar. Den bör helst vara pålitlig, bekväm och praktisk. Skulle jag haft plats och pengar så hade jag nog haft en hel bilpark för alla olika ändamål för att inte behöva kompromissa. ![]()
Postad 25 March 2021 - 13:58
Poängen var att ett renodlat elbilsmärke som det finns relativt få ex av, och som är en avknoppning av ett svenskt bilmärke, samt till stora delar framtaget av svenska ingenjörer är ett intressantare samtalsämne än en Skoda eller VW. Men det kanske bara är i mina kretsar.....
Postad 25 March 2021 - 20:06
Jag har en VW Bubbla -68
Känner mig tvingad att välja ID.4
Postad 25 March 2021 - 23:40
Frugan kör VW Golf
Jag har en VW Bubbla -68
Känner mig tvingad att välja ID.4
Du kanske inte får välja vilken tjänstebil du vill men du får ju i alla fall välja vilken vit färg du vill ha på den.
Jag har vägrat tjänstebil sedan 2017 men nu kanske man borde ta sig en funderare?
MVH FST.
Postad 26 March 2021 - 08:50
Du kanske inte får välja vilken tjänstebil du vill men du får ju i alla fall välja vilken vit färg du vill ha på den.
Jag har vägrat tjänstebil sedan 2017 men nu kanske man borde ta sig en funderare?
MVH FST.
Om inte bilen i fråga blir inregistrerad före 1/7 hade jag avvaktat för att se vad de nya reglerna landar då detta är ute på remiss; https://home.kpmg/se...rmansbilar.html
Redigerat av Unregisteredcec18524, 26 March 2021 - 08:54.
Postad 26 March 2021 - 11:46
Om inte bilen i fråga blir inregistrerad före 1/7 hade jag avvaktat för att se vad de nya reglerna landar då detta är ute på remiss; https://home.kpmg/se...rmansbilar.html
Och det filas på ännu fler ändringar...
https://teknikensvar...tt-for-elbilar/
Postad 26 March 2021 - 12:31
vad använder ni för medel för att tvätta rent i motorutrymmet? tex alla plastkåpor och slangar och sånt?
Postad 26 March 2021 - 12:48
vad använder ni för medel för att tvätta rent i motorutrymmet? tex alla plastkåpor och slangar och sånt?
https://www.autodude...ing_carpro_perl
7:45 in i klippet
https://www.youtube....JC9EyIA&index=3
Postad 26 March 2021 - 12:59
tackar.
jag tänkte dock inte spraya in hela motorn och skölja av. känns lite lurigt om man inte vet vad man gör.
Tänkte egentligen bara använda en trasa och något medel jag sprayar på.
Jag har tagit det värsta med vatten och trasa bara. damm och lite skräp. Men jag vill ha mer nybilskänsla ![]()
Postad 26 March 2021 - 14:33
tackar.
jag tänkte dock inte spraya in hela motorn och skölja av. känns lite lurigt om man inte vet vad man gör.
Jag har tagit det värsta med vatten och trasa bara. damm och lite skräp. Men jag vill ha mer nybilskänsla
Precis det han använder medlet till om du spolar fram till 7:45. Alla svarta detaljer blir som nya, slangar, luftburk mm.
Postad 26 March 2021 - 15:04
tackar.
Jag har tagit det värsta med vatten och trasa bara. damm och lite skräp. Men jag vill ha mer nybilskänsla
Jag kör avfettning, gnugga runt lite med svamp eller pensel, sen spola av.
Man får dock vara lite försiktig med högtryck bara. Kör man motorn varm efteråt så skall det inte vara några problem.
Postad 26 March 2021 - 15:57
Precis det han använder medlet till om du spolar fram till 7:45. Alla svarta detaljer blir som nya, slangar, luftburk mm.
aha, missuppfattade lite. tack så mycket ![]()
Postad 26 March 2021 - 18:00
Äntligen någon som nämner en intressant bil, skulle vara ännu bättre med bilder.Jag har en VW Bubbla -68
De är dessutom lätta att konvertera till elbil, men det är väl inte tillåtet i Sverige.
Postad 27 March 2021 - 13:49
Men det är dumt att varva en kall motor pga att oljan är tjockare då och smörjer inte lika bra så det är bäst att låta bli det, nu varvade du inte så högt så det är ingen fara men ett tips bara
Postad 27 March 2021 - 14:35
Den lät trevligt
Men det är dumt att varva en kall motor pga att oljan är tjockare då och smörjer inte lika bra så det är bäst att låta bli det, nu varvade du inte så högt så det är ingen fara men ett tips bara
nej jag vet. inget man ska göra varje dag kanske. min kompis som gasade här var lite för ivrig kanske.. men någon gång gör inte att motorn rasar som tur är ![]()
Postad 27 March 2021 - 17:30
2018 års modell går inte torrvarva över 4000 varv.
Tur det. Låt inte kompisar provgasa.
Postad 27 March 2021 - 18:13
En brölande (skrikande) V8 som kan väcka döda, med en Nurburgring sticker ![]()
Postad 27 March 2021 - 19:03
En brölande (skrikande) V8 som kan väcka döda, med en Nurburgring sticker
hoppas mina grannar blir nöjda <3
Postad 28 March 2021 - 12:10
Tror det kvittar vilken bil man köper när det kommer till ur-Småland. Svårt att impa hursom.
Enda som imponerar på dom är väl Dacia! ![]()
Den grejen kanske man tyckte var cool när man var 15 ungefär. Idag vill man gärna ha en bil som är relativt anonym utom för den delen vara ful.
Visst gillar man coola och snygga bilar med mycket motor och som låter skönt, men för mitt dagliga fortskaffningsmedel så har jag helt andra prioriteringar. Den bör helst vara pålitlig, bekväm och praktisk. Skulle jag haft plats och pengar så hade jag nog haft en hel bilpark för alla olika ändamål för att inte behöva kompromissa.
Finns gott om roliga pålitliga bekväma och praktiska bilar.
Sen vad du tycker är roligt kan dock jag inte svara på men det bara lyser Fridolf om ditt inlägg.
Man ska aldrig blanda in frugan i bilköpet är ett bra tips. ![]()
Äntligen någon som nämner en intressant bil, skulle vara ännu bättre med bilder.
De är dessutom lätta att konvertera till elbil, men det är väl inte tillåtet i Sverige.
Vilken tur det förstöra så roliga och charmiga bilar med el tjafs!
Låter underbart! ![]()
Jag köpte själv sportbil i 40-årsåldern.
Den är såld.
Bara ett tips man blir aldrig för gammal för en sport bil i sinnet det är värre med kroppen!
Jag skulle provsitta nya Supran men kom inte ens in i bilen pga mina ryggproblem. ![]()
Postad 29 March 2021 - 12:49
Äntligen någon som nämner en intressant bil, skulle vara ännu bättre med bilder.
Konvertera? Nja...
test.png 488.34K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av MrSpokk, 29 March 2021 - 12:51.
Postad 29 March 2021 - 14:49
Det ska vara luftkylt!
test3.png 835.72K
0 Antal nerladdningar
I somras var det intressant när två däck small samtidigt, tur man inte kör snabbare än 70-80 km/h
test3.png 835.72K
0 Antal nerladdningar
Vette fan men bilderna k*kar ur. Sorry.
Summering: luftkylt är grejen. Bilarnas bilar. Sån körglädje!
Bifogad fil(er)
Postad 29 March 2021 - 15:19
Ah, folkabuss! Kommer ihåg när jag precis tagit körkort och lånat en rostig folkabuss. När kopplingsvajern ramlade loss i korsningen Odengatan/Sveavägen då fick man testa sin stresstålighet..
Postad 29 March 2021 - 16:37
Har ni märkt att det påverkar körningen på något sätt?
Redigerat av andreassofus, 29 March 2021 - 16:37.
Postad 29 March 2021 - 18:27
Postad 29 March 2021 - 19:10
Någon som brukar eller har kört med olika däckmärken fram och bak ?
När jag köpte min bil 2015 så hade den originaldäcken från slutet av 2011 fram och däck från våren 2015 bak, från olika tillverkare. Sommaren 2019 bytte jag alla fyra, då blev det samma märke. Jag kan inte påstå att jag känner nån skillnad, men jag kör inte så att jag testar gränserna precis.
Är det däck av liknande typ och god kvalitet ska det nog inte vara något problem.
Postad 30 March 2021 - 07:46
Någon som brukar eller har kört med olika däckmärken fram och bak ?
Nä det spelar ingen roll så länge det inte är dubbat fram och sommardäck bak ![]()
Postad 30 March 2021 - 08:30
Som så "ofta" med däck så märker man kanske ingen större skillnad förrän den dagen/tillfället när det verkligen är skillnad.....
Om bilen är fyrhjulsdriven hade jag definitivt inte laborerat med olika däcksfabrikat
Postad 30 March 2021 - 10:57
Som så "ofta" med däck så märker man kanske ingen större skillnad förrän den dagen/tillfället när det verkligen är skillnad.....
Om bilen är fyrhjulsdriven hade jag definitivt inte laborerat med olika däcksfabrikat
Finns inte speciellt många fyrhjuldrivna Mustanger..
Postad 30 March 2021 - 12:00
Finns inte speciellt många fyrhjuldrivna Mustanger..
Inte än, men nästa år så kommer det ev ![]()
Postad 30 March 2021 - 13:42
gaaaah
mina däck som jag beställde förra veckan blev cancled idag. skit också.
måste beställa om på nytt från annat ställe.
Däck verkar vara bristvara av någon anledning. svårt att få tag i rätt dimension. Svårt också att få tag i olika dimensioner från samma märke.
kanske har med covid att göra.
Har beställt från Bythjul bak till bilen i alla fall. så nu hoppas jag som kommer nästa vecka ![]()
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?